| |
Tommy Madsen fortæller om sit Magellan 65MM Kamera
Et nyt 65mm kamera udviklet og produceret i Danmark |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet
og fotograferet af:
Thomas Hauerslev.
Tommy Madsen interviewet den 7. maj i Frederikshavn |
Dato:
19.05.2018 |
Tommy
Madsen, Chief Executive Officer. Logmar Camera Solutions (venstre) og Orla Nielsen,
Filmfotograf, DFF, og Product Test Manager, Logmar Camera Solutions. (højre), der udgør Logmar's
udviklingsteam bag "Magellan 65" kameraet. Bagerst; biografmuseet's
udsendte.
I januar 2016 blev jeg kontaktet af Tommy Madsen i Frederikshavn. Tommy
fortalte, at han var igang med at bygge et 65mm kamera. Det lød jo
nærmest for godt til at være sandt for biografmuseet.dk, der er ihærdig
proponent for de store filmformater.
Tommy havde færdigbygget sit nye Super 8 kamera, og var nu igang med
65mm kameraet. Han var interesseret i at leje eller købe en 70mm
projektor, og om jeg kendte nogen, der havde en til salg. Det var
starten på historien for mere end to år siden. Nu er Tommy's 65mm kamera
næsten klar til brug, og det skal snart præsenteres på CineGear
konferancen i Los Angeles fra 31. maj til 3. juni 2018. Det er en stor
udstilling med 300 udstillere, og alt tænkeligt udstyr inden for
filmproduktion.
Det er jo en helt fantastisk historie, at der i Danmark er produceret et
helt nyt 65mm kamera - af én mand hjemme på køkkenbordet. Men det er
ikke enestående. Det er sket engang tidligere for 50 år siden,
da nordmanden Jan Jacobsen i 1969 konstruerede det første 65mm IMAX
kamera, imens han boede i København. Tommy Madsen's Magellan 65, er det
nyeste 65mm kamera i en lang række kameraer, der har tjent
filmindustrien i næsten 70 år. Tommy's kamera står på skulderen af
kameraer fra Todd-AO
(1954), Super
Panavision 70 (1959), MCS 70 (1962), IMAX (1969) og mange flere.
70mm film i biograferne,
og dermed 65mm film, har oplevet en uset renæssance siden 2013.
Det, der har været en fjern utopi de seneste 40 år, er nu blevet
virkelighed med adskillige nye film optaget på 65mm film inden for et
relativt kort tidsrum. I en overvejende digital filmproduktionsverden,
hvor alt kan lade sig gøre på en computer, holder nogle kunstnere stadig
fast i de analog dyder med film og mekaniske kameraer. Senest er
"Mordet i Orientexpressen",
"The Hateful Eight"
og "Dunkirk"
fotograferet med Panavision's System 65 kameraer, og flere er på vej.
Tidligt i maj måned 2018, kunne jeg endeligt tage turen til
Frederikshavn for at opleve kameraet, interviewe Tommy, og for at høre
nærmere om det nye værktøj. Det var lørdag morgen, og på perronen på
Frederikshavn station mødte Orla
Nielsen (DFF) og jeg en storsmilende Tommy.
Nyheden om hans 65mm kamera var
blevet offentliggjort nogle dage tidligere, og havde allerede resulteret
i flere spændende telefonopkald og e-mail fra førende udenlandske
filmfotografer. Tommy havde svært ved at skjule sin begejstring. Der var
afgjort en STOR interesse for det nye værktøj med de nye muligheder. Det
bliver meget spændende at følge hvad der sker med "Magellan 65" -
Made in Denmark!
• Gå til
Galleri: Tommy Madsen's Magellan 65mm Kamera
• Gå til Logmar Camera Solutions
introducerer Magellan 65mm, et filmkamera Made in Denmark
|
Læs
mere her:
Logmar Camera Solutions
introducerer Magellan 65mm, et filmkamera Made in Denmark
Galleri: Tommy Madsen's Magellan 65mm Kamera
Fra Frederikshavn til Hollywood
Biografmuseet's 70mm Historie om 70mm
formaterne, brede billeder og store lærreder
70mm Film i Danmark
Internet link:
Logmar Camera Solutions IVS
Silovej 8, 2.
DK-9900 Frederikshavn
Denmark
+45 93 98 08 50
logmar.dk
Chatham S8 Testfilm
cinegearexpo.com
|
"Der har været en stor interesse for kameraet siden vi lancerede nyheden
den 30. april. Nettet har summet af interesse, og vi har allerede
modtaget flere tilkendegivelser fra firmaer"
Tommy, fortæl mig om din baggrund som kameraingeniør.
Jeg er faktisk slet ikke kameraingeniør. Jeg er uddannet som industriel
designer, men jeg har altid haft en lidenskab for filmkameraer.
Jeg købte mit første Super 8 kamera, da jeg var 10 år gammel (1960), og
jeg har filmet lige siden. Selvfølgelig ikke hele tiden. Jeg holdt en
pause, da børnene var små. I 2012 begyndte jeg at udvikle ideen om det
perfekte Super 8 kamera. Jeg startede projektet, imens jeg stadig var
ansat hos Martin Professional i Frederikshavn. Det endte dog med, at jeg
måtte sige mit job op, fordi Super 8 projektet tog al’ min tid.
Hvordan fik du ideen til udvikle et nyt 65mm kamera?
Det var faktisk min søn, der for sjov sagde til mig;
"Hvorfor udvikler
du et Super 8 kamera, når vi i stedet kan lave et 65mm kamera?".
Når jeg senere
rejste rundt og præsenterede mit nye Logmar Chatham S8 8mm kamera, spurgte jeg
altid ind til
65mm. Jeg fik stor set det samme svar fra alle, at "65mm film, det er der ingen
fremtid i, så det skal du ikke gå i gang med". Men, man skal aldrig sige
"at det skal jeg ikke" til mig [griner]. På et
tidspunkt efter lanceringen af vores eget Super 8 kamera, blev vi
kontaktet af et andet firma, som ville have os til at udvikle et
lignende 8mm kamera for dem. Dette arbejde tog ca. et år hvor jeg i min
fritid arbejdede på 65mm kameraet. Da vi fik dette Super 8 kamera gjort
færdigt, gik vi for
alvor igang med at udvikle Magellan 65 på min computer i 3D.
Hvad er dine grundlæggende ide- og designovervejelser af det nye
Magellan 65mm kamera?
Fra starten var det målet, at vægten skulle ned, og
at kameraet skulle være så
kompakt som muligt - selvfølgelig! Hvis vi skulle lave et nyt 65mm kamera,
skulle det være muligt at bære det på skulderen.
Hvad med lydniveauet på dette kamera, indgik det også i
designovervejelserne?
Ja, men det er meget, meget vanskeligt med 65mm
film, fordi formatet er så
stort. Alle de mekaniske dele er meget større i forhold til Super 8
kameraet, så det støjer mere.
Hvad er det der støjer i et kamera?
Normalt er det tandhjul og den slags, men i dette kamera er der kun
remtræk, og det støjer ikke som sådan. Fremdriftsstifterne, med de to kløer
og registreringspindene, er også er remtrukne, og alle de roterende
metaldele (og filmsløjfer) laver også noget støj, som man ikke kan
eliminere helt. Kameraet er støjdæmpet så godt som muligt.
|
|
"I
bund og grund tog vi
det grundlæggende design fra Logmar’s Chatham S8, og forstørrede det."
Hvad er den store forskel på dit kamera og de eksisterende 65mm kameraer på
markedet?
Den væsentligste forskel er, at vi bruger et oscillerende spejl. Det er
en guillotinelukker i stedet for et roterende spejl i en 45 graders
vinkel, som "alle andre" bruger. Hvis jeg havde valgt det roterende
spejl, ville kameraet blive bredere og længere. I bund og grund tog vi
det grundlæggende design fra Logmar’s Chatham S8, og forstørrede det. Vi
ved, at vores Super 8 kamera fungerer upåklageligt, og så tænkte vi
”Hvorfor ændre det, hvis vi kunne bruge det samme koncept med 65mm?”
Hvad er der af nyheder i dette kamera i forhold til andre 65mm kameraer?
Den elektroniske søger er ny. Jeg ved, at mange filmfotografer vil sige
"Du kan ikke have et filmkamera med en elektronisk søger". Jeg tror dog,
at tiden vil vise, at det kan man sagtens, fordi det er meget lettere at
betjene.
Alle digitale kameraer har en elektroniske søger og en TV skærm, og de
fungerer fortrinligt, så det kan selvfølgelig også fungere på et
65mm filmkamera.
Misforståelsen er, at den elektroniske søger i et filmkamera "ser" lige ud
igennem objektivet, men det er ikke tilfældet med vores kamera. Vores
elektroniske søger ”ser” på matskiven, præcis som du ville se det i en
optisk søger. Opløsningen er enten Full HD eller 4K Ultra HD, så
fotografen meget bedre kan se, hvad der foregår i svagt lys, eller om
natten. Det kan man ikke i en tilsvarende optisk søger.
I kombination med vores 2,4 GHz og 5 GHz Wi-Fi gør den elektroniske
søger det også muligt at fjernbetjene kameraet, når kameraet bruges på
en kran eller lignende. Det er også meget vanskeligt med en optisk søger.
Hvor mange års arbejde er der gået forud for præsentation af denne
prototype?
Vi har brugt syv måneder på at lave CAD tegningerne og derefter brugt
yderligere 14 måneder på at fremstille alle delene.
Hvad var de største problemer under udviklingen?
Jeg ser det ikke som problemer, mere som udfordringer. Kameraets ydre
har ændret sig lidt undervejs, men ellers er designet grundlæggende som
jeg har tænkt det. Når du bygger et kamera, og du følger dit instinkt og
dine ideer, så opstår der altid nogle ændringer i takt med, at du samler
det, når de enkelte dele bliver leveret. Det sker altid. Det er umuligt
at lave en tegning, bestille delene, sætte den sammen, og få det til at
fungere 100% korrekt første gang.
|
|
"Hold kameraet i hånden,
og se optagelsen på Magellan’s lille TV skærm, i stedet for at stirre
ned i søgeren"
Hvordan lærte du at tegne 3D på en computer?
Jeg ved det ikke, jeg gør det bare [griner]. Jeg er slet ikke dygtig til
at bruge en PC i det hele taget, mine 68 år taget i betragtning. I mit
tidligere job tegnede jeg i hånden, og lod mine kollegaer lave CAD
tegningerne. Da jeg startede Logmar, havde jeg ingen kolleger. Det var
kun mig selv. Før jeg kunne bygge mit første kamera, måtte jeg derfor
selv lære at bruge et CAD-program.
Det var en væsentlig motivationsfaktor og heldigvis havde min søn en ven,
der underviste i 3D CAD tegning på aftenskole. Jeg stillede ham nogle
spørgsmål, og efter omkring 10 spørgsmål sagde jeg til ham: "Jeg tror,
jeg har forstået det", og i dag har vi så det første kamera klar. Jeg skulle blot i gang, så kørte det bare, og resten fulgte i kølvandet.
Jeg har jo lært meget af softwaren at kende, men jeg har måske kun brugt
10% af mulighederne. Men det er altså tilstrækkeligt til at bygge et
65mm kamera [griner].
Vores første indkøb var en 3D-printer, og det var nødvendigt for at
brygge prototypen, så vi kunne se om tingene passede sammen alle de
rigtige steder. Da vi var sikre på, at det virkede, sendte vi
tegningerne til et firma i Dragør, der kunne fremstille de enkelte dele.
Det er det samme firma, der også laver dele til Phase One kameraet. Vi
brugte også en anden leverandør i Sønderborg. Begge leverandører fandt vi
på nettet. I første omgang e-mailede jeg dem, efterfulgt af flere
telefonopkald, og til sidst besøgte jeg dem personligt. Leverandøren i
København fremstillede alle delene til Super 8 kameraet, men de kunne
ikke fremstille alle delene til 65mm kameraet. Der fandt vi leverandøren i Sønderborg, som fremstillede alt fra kamerahuset til
magasinerne. Resten - skruer, bælter og gear og den slags er noget, du kan købe på
internettet.
Selv om vi har disse flotte kontorfaciliteter i en gammel silo på havnen
i Frederikshavn, så er prototypen samlet i hånden hjemme på mit
køkkenbord. Det foretrækker jeg, for der er ro, og telefonen ringer ikke
hele tiden.
Hvor mange kameraer har du planlagt at producere?
Vi har indkøbt dele til 15 65mm kameraer og kan producere flere efter behov,
med ca. 8 måneders leveringstid.
|
|
"Hvis vi skulle lave et nyt 65mm kamera,
skal det være muligt at bære det på skulderen."
Kan man købe eller leje det nye Magellan 65?
Vi har endnu ikke besluttet en forretningsmodel til Magellan 65 kameraet.
Hvad koster et Magellan 65mm kamera?
Det har vi slet ikke afgjort endnu.
Hvilken slags service bliver muligt med det nye kamera?
Vi forestiller os at tilbyde et langsigtet serviceprogram, og afhængigt
af den valgte forretningsmodel, kan vi også uddanne eksterne partnere
til denne service.
Hvad ligger der bag beslutningen om, at bruge Hasselblad objektiver fra
Carl Zeiss?
Vi syntes at Carl Zeiss er et velkendt og fortræffeligt mærke. Et
objektiv til 65mm film skal dække filmens bredde, og vi fandt ud af, at
Hasselblad-objektiver er perfekte. Derfor valgte vi
Hasselblad-objektiverne, som er den samme type som bruges på ArriFlex’s
765-kamera. Faktisk var Bronicaobjektiver min første tanke, men
Zeiss-objektiverne var et mere kendt mærke, så derfor valgte vi dem i
den sidste ende. Zeiss-objektiverne bruges også til IMAX-film, og de kan
sagtens bruges på Magellan 65. Endeligt er der mange af disse objektiver
på markedet, og Carl Zeiss tilbyder stadig kalibrering og service på dem.
Skal objektiverne ombygges før de kan bruges på dit 65mm kamera?
Nej, men det eneste du skal kontrollere er, at de er kalibrerede,
hvilket betyder, at de er skarpe når de står på "uendeligt".
|
|
"Et objektiv til 65mm film, skal dække filmens bredde, og vi fandt ud af, at
Hasselblad-objektiver er perfekte."
Hvordan styres fokusering på objektiverne?
Fokusering er manuelt, men du kan få nogle plastictandhjul, som kan
monteres på objektiverne. Med en lille motor kan man så fjernbetjene
fokusering under optagelserne.
Er det muligt at bruge Panavision’s eller ARRI’s objektiver på Magellan
65?
Kun hvis vi skifter objektivpladen på kameraet. Hvis nogen vil bruge
disse objektiver, kan vi få objektivpladen fremstillet, men det skal jeg
teste først.
Kan Magellan 65 køre med bunden i vejret?
Jeg tror det kan, men vi har ikke testet kameraet på den måde.
Er videokvaliteten fra den digitale søger god nok til at blive brugt i
filmen?
Nej, fordi det er et billede af matskiven, og ikke billedet af det som
objektivet ”ser”. I et digitalkamera ser du det signal som sensoren
"ser" gennem objektivet, men i Magellan-søgeren ser du et højopløst
billede af matskiven og de linier, der angivet hvor billedfeltet
befinder sig. Magellan-søgeren viser oven i købet lidt mere, så de
øvrige på filmsættet kan følge med, og f.eks. se hvor mikrofonarmen
befinder sig, så den ikke kommer med i billedet.
Hvordan betjenes Magellan 65 kameraet?
Betjening foregår via en lille skærm med seks knapper på højre side af
Magellan. Vi har dog erfaret, at det er svært at betjene, og vil erstatte
panelet med en meget større touch skærm.
Magellan er udstyret med en meget kraftfuld quad core computer fra
NVIDIA, som styrer hele kameraet, herunder det SONY kamera, der bruges
til den elektroniske søger. Det er SONY’s mest lysfølsomme sensor, som
gør det muligt at betjene kameraet om natten. Forestil dig det med en
ældre optisk søger? Du kan ikke se noget, fordi det er så mørkt. På
Magellan kan du se det hele.
Hvad er dine forventninger til premieren på CineGear expo i Los Angeles
senere på måneden?
Jeg håber der komme mange og hilser på os for at se og opleve kameraet,
og at gæsterne kan få en fornemmelse for kameraets muligheder. De kan få
lov at løfte på det, og mærke hvordan det fornemmes. Vi er ikke i stand
til at demonstrere kameraet med 65mm film endnu, fordi vi stadig justerer
fremdriftsværket. Vi håber at have en demonstrationsfilm klar i juli
måned.
|
|
"Vi forventer, at Magellan 65 kan bruges som et nyt kreativt
værktøj med masser af muligheder, når det skal fortælles nye spændende i
historier i 70mm bredfilm."
Hvilken interesse har du mødt fra branchen?
Der har været en stor interesse for kameraet siden vi lancerede nyheden
den 30. april. Nettet har summet af interesse, og vi har allerede
modtaget flere tilkendegivelser fra firmaer, og flere enkeltpersoner,
samtidigt med en masse e-mail. Vi har sendt materiale og interviews til
Japan og Tyskland.
Hvorfor skal filmproducenterne bruge Magellan 65 på en filmproduktion?
Magellan 65 kan bruges på en filmproduktion, fordi det er et meget
kompakt og et meget let kamera sammenlignet med andre 65mm kameraer.
Magellan 65 kan bruges til at fotografere mange nye
interessante og kreative billeder. Det er
designet til at blive brugt som håndholdt/skulderbetjent kamera, men kan sagtens bruges
på stativ også. Det er mere praktisk end de fleste nuværende 65mm
kameraer. Med den elektroniske søger, og det indbyggede Wi-Fi og Bluetooth, kan du også
fjernstyre kameraet med din mobiltelefon eller tablet.
Hvad med at f.eks. bruge det på et skateboard? Hold kameraet i hånden,
og se optagelsen på Magellan’s lille TV skærm, i stedet for at stirre
ned i søgeren som man gør på andre 65mm kameraer. Det ville være meget
svært at gøre med en optisk søger. Med en vidvinkel har du ingen idé om,
hvad du fotograferer, fordi du ikke kan se det. Du fotograferer i blinde.
Med vores Magellan 65 kan du kan se det hele. Du kan fotografere
spændende nye ting med vores kamera, som tidligere var umuligt eller
meget kompliceret, simpelt hen fordi kameraerne var for store og for
tunge. Vi forventer, at Magellan 65 kan bruges som et nyt kreativt
værktøj med masser af muligheder, når det skal fortælles nye spændende i
historier i 70mm bredfilm.
• Gå til
Galleri: Tommy Madsen's Magellan 65mm Kamera
• Gå til Logmar Camera Solutions
introducerer Magellan 65mm, et filmkamera Made in Denmark
|
|
|
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
mandag, 01 januar 2024 18:16:42 |
|
|