biografmuseet.dk
Forord | Kontakt
Din historie | Søg

BIOGRAFER
Oversigt | Pioner
København | Omegn
Nordsjælland
Vest, Midt & Syd
Bornholm
Møn & Bogø
Lolland & Falster
Fyn, Thurø, Tåsinge
Langeland & Ærø
Sydjylland | Øst
Midt-Vest | Nord

ROADSHOW
3 Falke Bio
Europa Bio
Kinopalæet
Grand Teatret
Imperial Bio
Lido | Folketeatret

7OMM FORMATET
Historie | Biografer
Film | Maskiner

FILM & SYSTEMER:
Todd-AO | Blow-Up
Ultra Panavision 70
Super Panavision 70
Super Technirama
Sovscope 70
Dimension 150
Cinerama
Omnimax
Showscan
Cinema 180
Sensurround
"Windjammer"
CinemaScope

NYHEDER

2024 | 2023 | 2022
2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016
2015 | 2014 | 2013
2012 | 2011 | 2010
2009 | 2008 | Arkiv

BIBLIOTEK
Premierer 1911-2020
Film- og Kinoteknik
Teknikkalender
Interview | Farvel
Filmfestival
Det Store Udland
Olsen Banden
Store Lærreder
 

Biografmuseet's Mission
Fra Bornholm til Skagen, Todd-AO er sagen: Læs om 70mm og Cinerama med de store knivskarpe billeder og fantastiske magnetlyd
• Artikler, nyheder og billeder fra den danske biografhistorie
• Alle læsere er inviteret til at skrive deres historie om oplevelser i de danske biografer

Indhold | Opdateret
Ris & Ros | Ansvar
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 

Besøg in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com
 

Tommy Madsen fortæller om sit Magellan 65MM Kamera
Et nyt 65mm kamera udviklet og produceret i Danmark

Tilbage til forsiden
Skrevet og fotograferet af: Thomas Hauerslev. Tommy Madsen interviewet den 7. maj i Frederikshavn Dato: 19.05.2018
Tommy Madsen, Chief Executive Officer. Logmar Camera Solutions (venstre) og Orla Nielsen, Filmfotograf, DFF, og Product Test Manager, Logmar Camera Solutions. (højre), der udgør Logmar's udviklingsteam bag "Magellan 65" kameraet. Bagerst; biografmuseet's udsendte.

I januar 2016 blev jeg kontaktet af Tommy Madsen i Frederikshavn. Tommy fortalte, at han var igang med at bygge et 65mm kamera. Det lød jo nærmest for godt til at være sandt for biografmuseet.dk, der er ihærdig proponent for de store filmformater. Tommy havde færdigbygget sit nye Super 8 kamera, og var nu igang med 65mm kameraet. Han var interesseret i at leje eller købe en 70mm projektor, og om jeg kendte nogen, der havde en til salg. Det var starten på historien for mere end to år siden. Nu er Tommy's 65mm kamera næsten klar til brug, og det skal snart præsenteres på CineGear konferancen i Los Angeles fra 31. maj til 3. juni 2018. Det er en stor udstilling med 300 udstillere, og alt tænkeligt udstyr inden for filmproduktion.

Det er jo en helt fantastisk historie, at der i Danmark er produceret et helt nyt 65mm kamera - af én mand hjemme på køkkenbordet. Men det er ikke enestående. Det er sket engang tidligere for 50 år siden, da nordmanden Jan Jacobsen i 1969 konstruerede det første 65mm IMAX kamera, imens han boede i København. Tommy Madsen's Magellan 65, er det nyeste 65mm kamera i en lang række kameraer, der har tjent filmindustrien i næsten 70 år. Tommy's kamera står på skulderen af kameraer fra Todd-AO (1954), Super Panavision 70 (1959), MCS 70 (1962), IMAX (1969) og mange flere.

70mm film i biograferne, og dermed 65mm film, har oplevet en uset renæssance siden 2013. Det, der har været en fjern utopi de seneste 40 år, er nu blevet virkelighed med adskillige nye film optaget på 65mm film inden for et relativt kort tidsrum. I en overvejende digital filmproduktionsverden, hvor alt kan lade sig gøre på en computer, holder nogle kunstnere stadig fast i de analog dyder med film og mekaniske kameraer. Senest er
"Mordet i Orientexpressen", "The Hateful Eight" og "Dunkirk" fotograferet med Panavision's System 65 kameraer, og flere er på vej.

Tidligt i maj måned 2018, kunne jeg endeligt tage turen til Frederikshavn for at opleve kameraet, interviewe Tommy, og for at høre nærmere om det nye værktøj. Det var lørdag morgen, og på perronen på Frederikshavn station mødte Orla Nielsen (DFF) og jeg en storsmilende Tommy. Nyheden om hans 65mm kamera var blevet offentliggjort nogle dage tidligere, og havde allerede resulteret i flere spændende telefonopkald og e-mail fra førende udenlandske filmfotografer. Tommy havde svært ved at skjule sin begejstring. Der var afgjort en STOR interesse for det nye værktøj med de nye muligheder. Det bliver meget spændende at følge hvad der sker med "Magellan 65" - Made in Denmark!

• Gå til Galleri: Tommy Madsen's Magellan 65mm Kamera
• Gå til Logmar Camera Solutions introducerer Magellan 65mm, et filmkamera Made in Denmark
 
Læs mere her:

Logmar Camera Solutions introducerer Magellan 65mm, et filmkamera Made in Denmark

Galleri: Tommy Madsen's Magellan 65mm Kamera

Fra Frederikshavn til Hollywood

Biografmuseet's 70mm Historie om 70mm formaterne, brede billeder og store lærreder

70mm Film i Danmark

Internet link:

Logmar Camera Solutions IVS
Silovej 8, 2.
DK-9900 Frederikshavn
Denmark

+45 93 98 08 50

logmar.dk

Chatham S8 Testfilm

cinegearexpo.com

 
"Der har været en stor interesse for kameraet siden vi lancerede nyheden den 30. april. Nettet har summet af interesse, og vi har allerede modtaget flere tilkendegivelser fra firmaer"

Tommy, fortæl mig om din baggrund som kameraingeniør.


Jeg er faktisk slet ikke kameraingeniør. Jeg er uddannet som industriel designer, men jeg har altid haft en lidenskab for filmkameraer.

Jeg købte mit første Super 8 kamera, da jeg var 10 år gammel (1960), og jeg har filmet lige siden. Selvfølgelig ikke hele tiden. Jeg holdt en pause, da børnene var små. I 2012 begyndte jeg at udvikle ideen om det perfekte Super 8 kamera. Jeg startede projektet, imens jeg stadig var ansat hos Martin Professional i Frederikshavn. Det endte dog med, at jeg måtte sige mit job op, fordi Super 8 projektet tog al’ min tid.


Hvordan fik du ideen til udvikle et nyt 65mm kamera?

Det var faktisk min søn, der for sjov sagde til mig;

"Hvorfor udvikler du et Super 8 kamera, når vi i stedet kan lave et 65mm kamera?".

Når jeg senere rejste rundt og præsenterede mit nye Logmar Chatham S8 8mm kamera, spurgte jeg altid ind til 65mm. Jeg fik stor set det samme svar fra alle, at "65mm film, det er der ingen fremtid i, så det skal du ikke gå i gang med". Men, man skal aldrig sige "at det skal jeg ikke" til mig [griner]. På et tidspunkt efter lanceringen af vores eget Super 8 kamera, blev vi kontaktet af et andet firma, som ville have os til at udvikle et lignende 8mm kamera for dem. Dette arbejde tog ca. et år hvor jeg i min fritid arbejdede på 65mm kameraet. Da vi fik dette Super 8 kamera gjort færdigt, gik vi for alvor igang med at udvikle Magellan 65 på min computer i 3D.


Hvad er dine grundlæggende ide- og designovervejelser af det nye Magellan 65mm kamera?

Fra starten var det målet, at vægten skulle ned, og at kameraet skulle være så kompakt som muligt - selvfølgelig! Hvis vi skulle lave et nyt 65mm kamera, skulle det være muligt at bære det på skulderen.


Hvad med lydniveauet på dette kamera, indgik det også i designovervejelserne?

Ja, men det er meget, meget vanskeligt med 65mm film, fordi formatet er så stort. Alle de mekaniske dele er meget større i forhold til Super 8 kameraet, så det støjer mere.


Hvad er det der støjer i et kamera?

Normalt er det tandhjul og den slags, men i dette kamera er der kun remtræk, og det støjer ikke som sådan. Fremdriftsstifterne, med de to kløer og registreringspindene, er også er remtrukne, og alle de roterende metaldele (og filmsløjfer) laver også noget støj, som man ikke kan eliminere helt. Kameraet er støjdæmpet så godt som muligt.
 

 
"I bund og grund tog vi det grundlæggende design fra Logmar’s Chatham S8, og forstørrede det."

Hvad er den store forskel på dit kamera og de eksisterende 65mm kameraer på markedet?

Den væsentligste forskel er, at vi bruger et oscillerende spejl. Det er en guillotinelukker i stedet for et roterende spejl i en 45 graders vinkel, som "alle andre" bruger. Hvis jeg havde valgt det roterende spejl, ville kameraet blive bredere og længere. I bund og grund tog vi det grundlæggende design fra Logmar’s Chatham S8, og forstørrede det. Vi ved, at vores Super 8 kamera fungerer upåklageligt, og så tænkte vi ”Hvorfor ændre det, hvis vi kunne bruge det samme koncept med 65mm?”


Hvad er der af nyheder i dette kamera i forhold til andre 65mm kameraer?

Den elektroniske søger er ny. Jeg ved, at mange filmfotografer vil sige "Du kan ikke have et filmkamera med en elektronisk søger". Jeg tror dog, at tiden vil vise, at det kan man sagtens, fordi det er meget lettere at betjene. Alle digitale kameraer har en elektroniske søger og en TV skærm, og de fungerer fortrinligt, så det kan selvfølgelig også fungere på et 65mm filmkamera. Misforståelsen er, at den elektroniske søger i et filmkamera "ser" lige ud igennem objektivet, men det er ikke tilfældet med vores kamera. Vores elektroniske søger ”ser” på matskiven, præcis som du ville se det i en optisk søger. Opløsningen er enten Full HD eller 4K Ultra HD, så fotografen meget bedre kan se, hvad der foregår i svagt lys, eller om natten. Det kan man ikke i en tilsvarende optisk søger. I kombination med vores 2,4 GHz og 5 GHz Wi-Fi gør den elektroniske søger det også muligt at fjernbetjene kameraet, når kameraet bruges på en kran eller lignende. Det er også meget vanskeligt med en optisk søger.


Hvor mange års arbejde er der gået forud for præsentation af denne prototype?

Vi har brugt syv måneder på at lave CAD tegningerne og derefter brugt yderligere 14 måneder på at fremstille alle delene.


Hvad var de største problemer under udviklingen?

Jeg ser det ikke som problemer, mere som udfordringer. Kameraets ydre har ændret sig lidt undervejs, men ellers er designet grundlæggende som jeg har tænkt det. Når du bygger et kamera, og du følger dit instinkt og dine ideer, så opstår der altid nogle ændringer i takt med, at du samler det, når de enkelte dele bliver leveret. Det sker altid. Det er umuligt at lave en tegning, bestille delene, sætte den sammen, og få det til at fungere 100% korrekt første gang.

 
 
"Hold kameraet i hånden, og se optagelsen på Magellan’s lille TV skærm, i stedet for at stirre ned i søgeren"

Hvordan lærte du at tegne 3D på en computer?

Jeg ved det ikke, jeg gør det bare [griner]. Jeg er slet ikke dygtig til at bruge en PC i det hele taget, mine 68 år taget i betragtning. I mit tidligere job tegnede jeg i hånden, og lod mine kollegaer lave CAD tegningerne. Da jeg startede Logmar, havde jeg ingen kolleger. Det var kun mig selv. Før jeg kunne bygge mit første kamera, måtte jeg derfor selv lære at bruge et CAD-program.

Det var en væsentlig motivationsfaktor og heldigvis havde min søn en ven, der underviste i 3D CAD tegning på aftenskole. Jeg stillede ham nogle spørgsmål, og efter omkring 10 spørgsmål sagde jeg til ham: "Jeg tror, jeg har forstået det", og i dag har vi så det første kamera klar. Jeg skulle blot i gang, så kørte det bare, og resten fulgte i kølvandet. Jeg har jo lært meget af softwaren at kende, men jeg har måske kun brugt 10% af mulighederne. Men det er altså tilstrækkeligt til at bygge et 65mm kamera [griner].

Vores første indkøb var en 3D-printer, og det var nødvendigt for at brygge prototypen, så vi kunne se om tingene passede sammen alle de rigtige steder. Da vi var sikre på, at det virkede, sendte vi tegningerne til et firma i Dragør, der kunne fremstille de enkelte dele. Det er det samme firma, der også laver dele til Phase One kameraet. Vi brugte også en anden leverandør i Sønderborg. Begge leverandører fandt vi på nettet. I første omgang e-mailede jeg dem, efterfulgt af flere telefonopkald, og til sidst besøgte jeg dem personligt. Leverandøren i København fremstillede alle delene til Super 8 kameraet, men de kunne ikke fremstille alle delene til 65mm kameraet. Der fandt vi leverandøren i Sønderborg, som fremstillede alt fra kamerahuset til magasinerne. Resten - skruer, bælter og gear og den slags er noget, du kan købe på internettet.

Selv om vi har disse flotte kontorfaciliteter i en gammel silo på havnen i Frederikshavn, så er prototypen samlet i hånden hjemme på mit køkkenbord. Det foretrækker jeg, for der er ro, og telefonen ringer ikke hele tiden.



Hvor mange kameraer har du planlagt at producere?

Vi har indkøbt dele til 15 65mm kameraer og kan producere flere efter behov, med ca. 8 måneders leveringstid.
 
 
"Hvis vi skulle lave et nyt 65mm kamera, skal det være muligt at bære det på skulderen."

Kan man købe eller leje det nye Magellan 65?

Vi har endnu ikke besluttet en forretningsmodel til Magellan 65 kameraet.


Hvad koster et Magellan 65mm kamera?

Det har vi slet ikke afgjort endnu.


Hvilken slags service bliver muligt med det nye kamera?

Vi forestiller os at tilbyde et langsigtet serviceprogram, og afhængigt af den valgte forretningsmodel, kan vi også uddanne eksterne partnere til denne service.


Hvad ligger der bag beslutningen om, at bruge Hasselblad objektiver fra Carl Zeiss?

Vi syntes at Carl Zeiss er et velkendt og fortræffeligt mærke. Et objektiv til 65mm film skal dække filmens bredde, og vi fandt ud af, at Hasselblad-objektiver er perfekte. Derfor valgte vi Hasselblad-objektiverne, som er den samme type som bruges på ArriFlex’s 765-kamera. Faktisk var Bronicaobjektiver min første tanke, men Zeiss-objektiverne var et mere kendt mærke, så derfor valgte vi dem i den sidste ende. Zeiss-objektiverne bruges også til IMAX-film, og de kan sagtens bruges på Magellan 65. Endeligt er der mange af disse objektiver på markedet, og Carl Zeiss tilbyder stadig kalibrering og service på dem.


Skal objektiverne ombygges før de kan bruges på dit 65mm kamera?

Nej, men det eneste du skal kontrollere er, at de er kalibrerede, hvilket betyder, at de er skarpe når de står på "uendeligt".
 
 
"Et objektiv til 65mm film, skal dække filmens bredde, og vi fandt ud af, at Hasselblad-objektiver er perfekte."

Hvordan styres fokusering på objektiverne?

Fokusering er manuelt, men du kan få nogle plastictandhjul, som kan monteres på objektiverne. Med en lille motor kan man så fjernbetjene fokusering under optagelserne.


Er det muligt at bruge Panavision’s eller ARRI’s objektiver på Magellan 65?

Kun hvis vi skifter objektivpladen på kameraet. Hvis nogen vil bruge disse objektiver, kan vi få objektivpladen fremstillet, men det skal jeg teste først.


Kan Magellan 65 køre med bunden i vejret?

Jeg tror det kan, men vi har ikke testet kameraet på den måde.


Er videokvaliteten fra den digitale søger god nok til at blive brugt i filmen?

Nej, fordi det er et billede af matskiven, og ikke billedet af det som objektivet ”ser”. I et digitalkamera ser du det signal som sensoren "ser" gennem objektivet, men i Magellan-søgeren ser du et højopløst billede af matskiven og de linier, der angivet hvor billedfeltet befinder sig. Magellan-søgeren viser oven i købet lidt mere, så de øvrige på filmsættet kan følge med, og f.eks. se hvor mikrofonarmen befinder sig, så den ikke kommer med i billedet.


Hvordan betjenes Magellan 65 kameraet?

Betjening foregår via en lille skærm med seks knapper på højre side af Magellan. Vi har dog erfaret, at det er svært at betjene, og vil erstatte panelet med en meget større touch skærm. Magellan er udstyret med en meget kraftfuld quad core computer fra NVIDIA, som styrer hele kameraet, herunder det SONY kamera, der bruges til den elektroniske søger. Det er SONY’s mest lysfølsomme sensor, som gør det muligt at betjene kameraet om natten. Forestil dig det med en ældre optisk søger? Du kan ikke se noget, fordi det er så mørkt. På Magellan kan du se det hele.


Hvad er dine forventninger til premieren på CineGear expo i Los Angeles senere på måneden?

Jeg håber der komme mange og hilser på os for at se og opleve kameraet, og at gæsterne kan få en fornemmelse for kameraets muligheder. De kan få lov at løfte på det, og mærke hvordan det fornemmes. Vi er ikke i stand til at demonstrere kameraet med 65mm film endnu, fordi vi stadig justerer fremdriftsværket. Vi håber at have en demonstrationsfilm klar i juli måned.
 
 
"Vi forventer, at Magellan 65 kan bruges som et nyt kreativt værktøj med masser af muligheder, når det skal fortælles nye spændende i historier i 70mm bredfilm."

Hvilken interesse har du mødt fra branchen?

Der har været en stor interesse for kameraet siden vi lancerede nyheden den 30. april. Nettet har summet af interesse, og vi har allerede modtaget flere tilkendegivelser fra firmaer, og flere enkeltpersoner, samtidigt med en masse e-mail. Vi har sendt materiale og interviews til Japan og Tyskland.


Hvorfor skal filmproducenterne bruge Magellan 65 på en filmproduktion?

Magellan 65 kan bruges på en filmproduktion, fordi det er et meget kompakt og et meget let kamera sammenlignet med andre 65mm kameraer. Magellan 65 kan bruges til at fotografere mange nye interessante og kreative billeder. Det er designet til at blive brugt som håndholdt/skulderbetjent kamera, men kan sagtens bruges på stativ også. Det er mere praktisk end de fleste nuværende 65mm kameraer.  Med den elektroniske søger, og det indbyggede Wi-Fi og Bluetooth, kan du også fjernstyre kameraet med din mobiltelefon eller tablet.

Hvad med at f.eks. bruge det på et skateboard? Hold kameraet i hånden, og se optagelsen på Magellan’s lille TV skærm, i stedet for at stirre ned i søgeren som man gør på andre 65mm kameraer. Det ville være meget svært at gøre med en optisk søger. Med en vidvinkel har du ingen idé om, hvad du fotograferer, fordi du ikke kan se det. Du fotograferer i blinde. Med vores Magellan 65 kan du kan se det hele. Du kan fotografere spændende nye ting med vores kamera, som tidligere var umuligt eller meget kompliceret, simpelt hen fordi kameraerne var for store og for tunge. Vi forventer, at Magellan 65 kan bruges som et nyt kreativt værktøj med masser af muligheder, når det skal fortælles nye spændende i historier i 70mm bredfilm.

• Gå til Galleri: Tommy Madsen's Magellan 65mm Kamera
• Gå til Logmar Camera Solutions introducerer Magellan 65mm, et filmkamera Made in Denmark
 
 
   
Gå: tilbage - op
Opdateret mandag, 01 januar 2024 18:16:42