| | Aabybro Biograf / Aabybro Bio / Biografen | Tilbage til forsiden
| Skrevet af: JG, biografmuseet.dk | Dato: 25.01.2025 | Aabybro Biograf / Aabybro Bio / Biografen Østergade 10 (i dag Bagerivej 2)
Åbnet 1. maj 1938 Lukket 21. december 1973
Danmarks første biograf med pornofilm på plakaten lyder det om Aabybro Bio, der før billedpornografiens frigivelse i 1969 lever et helt almindeligt liv som enhver anden biograf i provinsen. Der er tale om bagermester og gæstgiver Erik Sigsgaards bygning fra 1899 på tidligere Stationsvej bag Aabybro Afholdshotel omkring hjørnet af nuværende Viaduktvej og Østergade 10, som er biografens officielle adresse. Salen strækker sig let tilbagetrukket parallelt langs den først meget senere anlagte Bagerivej.
Alt sammen ejes fra marts 1937 af bagermester Harald Høholt fra Aalborg, som efter en større ombygning af den oprindelige sal indrettet i en tilstødende villa åbner biograf 1. maj 1938. Det omdannede lokale fremstår både højloftet og er udvidet i længden til 260 pladser suppleret med en smal foyer langs højre foran mod gaden. Første film er ”Havets helte” med Spencer Tracy. Efter krigen benyttes en åben terrasse over foyeren ud mod stationsvejen som ophøjet talerstol for en befrielsestale, der samler hele byen.
Den 1. januar 1947 overtager bagermester Sigurd Olesen fra Hou hele herligheden, der alt sammen fortsætter uforandret frem til 1961, hvor salen moderniseres med blomstret tapet på væggene og CinemaScope, hvor ”Broen over floden Kwai” er første film på bredere lærred fra 12. maj. Der skal i samme forbindelse være installeret nye maskiner, selvom senere direktør Sørensen siger, han kører på de oprindelige.
I 1965 bliver bager Hans Jørgen Lauritsen direktør frem til august 1968, hvor han i stedet som sin far kaster sig over skomagerfaget. Næste nybagte biografdirektør er Svend Lykke Feldballe Andersen, der først opnår bevilling i marts 1969. Man tager det efterhånden gelinde og den 2. februar 1970 kommer der i hvert fald snart helt andre boller på suppen, da biografen overtages af nogen med forstand på noget, der i hvert fald gør sig godt i wienerbrød, nemlig smør, som forhandles af den 29-årige Hans Peter Sørensen. Efter i sit unge liv allerede at have bestredet utallige jobs, vil han med egne ord prøve at gøre biografen ekstra levende, hvilket afgjort lykkes. Den bliver snart verdensberømt i Danmark (og kanske også i Tyskland).
I løbet af en uge spiller han i foråret op til fem film af den underholdende og sågar kunstneriske slags. Takken er til at få øje på, da publikum udebliver i stor stil. Til første forestilling sælges sølle 11 billetter. Med minimumafregning til distributøren pr. hjemtagne film uanset opbud, står Sørensen snart i gæld til halsen og er i store økonomiske problemer, da han mister sit seneste dagjob som chauffør. Mange biografdirektører står i samme situation, at publikum vil se noget helt andet end forud. Morten Korch er ikke længere interessant. | Læs mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle & Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer 1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer, "Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i Cinemiracle
CinemaScope | VistaVision Super Technirama 70 | Panacolor Dimension 150 | Sensurround
High-Impact biografdesign | Aabybro Biograf i 1938 med smal foyer til højre for salen før udbygning i 1938.
I København kan man i starten af juni 1970 se titler som ”Sex – lidenskab og fantasi” samt ”Frække Marie” og ”Stille dage i Clichy”. Den første optaget i Portugal og Tyskland er instrueret af Jesús Franco med sit på samvittigheden, mens den sidste er begået af Jens Jørgen Thorsen, som andre tog anstød af og endnu flere sidenhen for hans vedkommende over den i mange år urealiserede film om en helt anden Jesus. Alle disse titler er ganske vist forbudt for børn men uden eksplicitte sexscener, for sådanne kan ikke opleves i en helt almindelig biograf. I hvert fald ikke før Sørensen udforsker loven og erfarer, at der ikke længere er noget, der forbyder ham at vise optagelser fra soveværelset eller, hvor akterne nu udspiller sig.
Film af denne genre har naturligvis altid eksisteret og vist i det skjulte (jovist, også her i Jylland til skandale i tidlige år, hvor man dårligt nok turde skrive i avisen, hvad sagen drejede sig om), men nu kan helt traditionelle biografer åbenlyst vise spritnye produktioner, der eksploderer i antal. Filmene kommer til Aabybro fra det hurtigt til lejligheden oprettede Dansk-Tysk Film inspireret af det i hvert fald engang så ordentlige Dansk-Svensk Film, der eksempelvis distribuerer Thorsen-filmen. Denne giver i sig selv inspiration til den første titel, som i den dunkle midnatstime 4. juli præsenteres som ”Stille dage i Aabybro”. Kommende titler importeres antydningsvist delvist fra Tyskland via København, hvor de præsenterer sig i sexbutikkernes baglokaler og altså her i Aabybro på det store lærred – alle steder på 8mm nærmere bestemt ’super 8’ med lydspor. Måske på grund af den uskyldigt lydende titel sælges på åbningsnatten kun 50 billetter, men snart arrangerer biografdirektøren bustur direkte fra stranden fyldt med turister til ekstraforestillinger formiddag og eftermiddag, ligesom der er stuvende nu både kl. 22 og 24. | | Aabybro Bio som vinstue
Da Biografen smider hæmningerne, klædes også navnet af, da Aabybro Bio sommetider blot præsenterer sig som ’Aabybro’. Når der bliver talt om byen i sommeren 1970, handler alt kun om netop dét. Lokale er helt oppe i det røde felt, hvor harmdirrende læserbreve refererer til titler som ”Aalborg på sengekanten” eller værre endnu ”Tre piger og en gris”. ’Eneste teater i hele verden, der viser porno offentligt!’ skriver de efterhånden fuldfede annoncer. Bevillingssystemet eksisterer endnu og folk er fuldstændig lamslået over, at overordnede instanser ikke sporenstregs fratager biografdirektøren sin bevilling. ’Hvor langt skal vi ned i skidtet, før vi reagerer mod det misbrug af borgernes penge?’ spørger en læser i Aalborg Stiftstidende.
Faktisk lukker politiet biografen tirsdag den 28. juli. Ikke på grund af repertoiret – påstår man – men fordi Sørensen overhovedet ikke har fået sin bevilling endnu. I juni havde kommunalbestyrelsen indstillet til politimesteren, at man intet havde at indvende imod, at bevillingen blev overdraget Sørensen, som man udmærket vidste, havde kørt biografen de seneste i fire måneder. Processen var dengang blevet forsinket, idet bevillingen ved en fejl ikke var slået rettidigt op. Der var ikke indløbet andre ansøgninger, så allerede næste dag udstikker Kulturministeriet en midlertidig bevilling og biografen kan genåbne. Der var sandelig sket noget siden dengang, biografer kunne risikere at få frataget sin bevilling alene på grund af repertoiret, men nu er det de konservatives Knud Thestrup, der som justitsminister, selv har sørget for afskaffelsen af forbuddet – og netop før Kulturministeriet blev oprettet i 1961, hørte biografbevillinger ind under hans ministerium. | | Aabybro set fra luften i 1929 med gæstgivergård, sal og kørestald i midten, afholdshotel med sal tv og station øverst
Også fra Aalborg kommer folk kørende i hobetal for at se nærmere på kødets lyster, før Kinografen begynder at sætte de samme film på plakaten, ligesom Sørensen udlejer film og fremvisningsudstyr til Brønderslev og andre skummelt interesserede. Udenfor turistsæsonen er der ikke længere nær så meget at hente fra den kant og sidste forestilling bliver nu kl. 22. Sørensen har da på rekordtid tjent så styrtende mange penge, at alle regninger bliver betalt, men samtidig fået råd til at renovere salen, hvilket han bittert fortryder, da hans fortsat forargede lokalpublikum bliver væk i stor stil. De frække film holder sig på plakaten i reduceret antal krøbet op i almindelig 35mm-størrelse sammen med det øvrige repertoire, før han ser sig nødsaget til at lukke ved udgangen af 1973 efter allerede at have truet med det i marts. Kommunen har takket nej til at overtage biografen, efter sølle seks borgere har responderet positivt på en forbrugerundersøgelse om at fortsætte driften foranstaltet af direktøren personligt. Der fandtes således ingen anden udvej, da sundhedsmyndighederne samtidig forlanger indretning af nye toiletter. Sidste film vises fredag den 21. december.
Salen står herefter tom et par år, før bagermester Knud Petersen i efteråret 1975 indretter vinstue og café med servering af lette måltider. Loftet er blevet stærkt nedsænket, hvor 26 af de gamle biografstole genanvendes i små båse og bagtil yderligere et antal almindelige barstole omkring udskænkningsdisken. Ved scenen indrettes de nye toiletter, mens ældre lokaler til venstre fortsat fungerer som fyr- og lagerrum. Det forreste stykke skærmes af som nødudgang ud mod den tidligere forhal, der helt fjernes, mens hovedindgangen rykkes ned til den midterste udgangsdør langs den nye Bagerivej, der nu smyger sig rundt om bebyggelsen. I dag ligger Cafe Rohde i salen. Det nedsænkede loft er fjernet, hvorved det rundbuede biografloft atter åbenbarer sig, ligesom markeringen af det gamle proscenium er særdeles tydelig. | | | | | | • Gå til Biografer på biografmuseet.dk | Biografer Oversigt • Gå til København | Omegn | Nordsjælland | Vest, Midt & Syd • Gå til Bornholm | Møn, Bogø, Lolland & Falster • Gå til Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø • Gå til Sydjylland | Midt-Vest | Øst | Nord • Gå til mere om Aabybro Kosmorama / Aabybro Biografteater | Den Blå Biograf, Aabybro | | | | | |  • Gå til Aabybro Biograf / Aabybro Bio / Biografen | | Gå: tilbage - op Opdateret 18-03-2025 | | |