| |
3 FALKE BIO
Københavns nyeste og mest moderne biografteater |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
Biografbladet, 1958. Renskrevet for biografmuseet.dk af Anders M Olsson,
Lund, Sverige. Alle billeder stammer fra August Andersen's samling. |
Dato:
02.04.2015 |
3 Falke Bio, som teatret tager sig ud fra gaden.
Billedet taget omkring 1967.
23. oktober aabnede Københavns nyeste og mest moderne biograf "3 FALKE
BIO" paa Frederiksberg, hvis bevillingshaver er Liberalt
Oplysningsforbund med August Andersen som direktør. Blandt det
festklædte publikum saas bl.a. Arveprinsesse Caroline Marthilde,
Prinsesse Elisabeth, Prins Ingolf, kammerherre Königsfeldt, borgmester
Stæhr Johansen, de fhv. ministre Erik Eriksen, Aksel Christensen og
Hartling, dr. Christiani o.m.fl. samt naturligvis en lang række filmfolk
fra baade København og provinsen.
Aabningen bød paa tre sensationer, det nye teater, præsentationen af det
nye filmsystem TODD-AO og endelig filmen, Rodgers og Hammersteins
kæmpeoperette "South Pacific".
Vi har først bedt teatrets arkitekt, Ole Hagen, skildre det nye teater
og dets tilblivelse:
I december 1952 vedtog Frederiksberg Kommunes kommunalbestyrelse at
indbyde til en idekonkurrence om udnyttelsen af den grund paa
Falkoneralle, der blev ryddet efter nedrivningen af kommunens gamle
raadhus og administrationslokaler. Firmaet Christiani & Nielsen's
forslag - udarbejdet af arkitekt Ole Hagen - blev foretrukket, og i
efteraaret 1955 startedes byggeriet.
|
Læs mere her:
3 Falke
Bio, Skandinaviens første Todd-AO Teater
Repertoireoversigt 1958 - 1982
Oplevelser i 3 Falke
Bio
Historien om 70mm Film i Danmark
Oliver Todd Interview
Henrik Westergaard
Christensen - Mit Liv i 3 Falke Bio
Ejner Knudsen så "South Pacific" mere end 100 gange
Internet link:
|
3 Falke Bio, som
foyeren tager sig ud festklædt til 70MM premieren på "Borte Med Blæsten".
Billedet taget omkring 1967.
Forslagets ide gik ud paa at opføre et 17 etagers højhus med hotel,
restaurationer og selskabslokaler, en hal brugbar til teater, kongresser
og udstillinger m.m. samt en biograf med 1000 pladser. Omkring denne
kerne og i lavere fløje mod Falkoneralle, Howitzvej og Sylowsalle blev
projekteret arealer til butikker, kontorer og klinikker m.m.
I efteraaret 1957 toges hele fløjen mod Sylowsalle i brug til
handelsskole, og udlejningen af fløjene mod Falkoneralle og Howitzvej
paabegyndtes.
I foraaret 1958 aabnedes "Hotel 3 Falke", og den 23. oktober havde "3
Falke Bio" gallapremiere.
Biografen har - som hotellet og hallen - indgang fra den store aabne
gaard mod Falkoneralle, hvor billetkontor og indgangsdøre er placeret
under et meget stort baldakin-areal.
|
|
Fuldstændigt
udsolgt lørdag den 25. august 1962 i jubilæumsugen i anledning af, at
"South Pacific" startede på 167. uge - 4. år
Vestibule og foyer er projekteret temmeligt store af hensyn til brug i
mellemakt ved de store film. I foyeren er af samme grund indrettet
bar'er til drinks og kaffe.
Fra foyeren fører 2 brede trapper til højre og venstre side af salen,
hvis gulv er beliggende i 1. sals højde.
Salen rummer som før nævnt 1000 pladser fordelt med 400 paa "Gulv" og
600 paa "Terrasse" (Stolene er leveret af Odense Stole- og Møbelfabrik).
Ved rummets udformning er taget videst mulige hensyn til de nyeste
forevisningssystemer bl.a. Todd-AO og Cinemiracle. Resultatet er blevet
et - i forhold til tilskuerantallet - kort og bredt rum. Lærredet, hvis
dimensioner er 8 X 17,6 m, fylder praktisk talt hele den ene endevæg fra
side til side og fra gulv til loft.
Ved at udelade proscenium, draperier o.l., der før var nødvendige for at
afgrænse det lille normalbillede, har arkitekten i dette rum udformet
billedvæggen som et kæmpestort vindue ud til handlingen. Det er derved
lykkedes yderligere at understrege den "nærværenhedsfølelse", der er en
af de værdifuldeste effekter ved de ny systemer, og som med Todd-AO
systemet er muliggjort ved billedets fantastiske dybdeskarphed og
detailrigdom samt ved den stereofoniske lydgengivelse fra 5 højttalere
bag lærredet og et antal effekthøjttalere anbragt rundt omkring i salen.
|
|
Kaj
Larsen, August Andersen og Knud Nielsen puster ud under premieren på "Det
Beskidte Dusin" 20. november 1967
Det skarpe billede har bevirket, at de forreste pladser er væsentlig
bedre, end de ville være blevet ved noget andet forevisningssystem -
trods det kæmpemæssige lærred.
Efter ønske fra bevillingshaveren er der i rummet mellem lærredet og den
forreste tilskuerrække indrettet en temmelig stor scene. Formaalet med
dette er lejlighedsvis at kunne leje salen ud til foredrag,
demonstration o.l., hvorfor der ved begge sider af scenen er indrettet
rum til rekvisitter og omklædning.
I operatørrummet er opstillet 2 store Philips Universal maskiner, der
muliggør kørsel med saavel 35mm som Todd-AO systemets 70mm brede
filmstrimmel. Optiken er udskiftelig til normalbillede, Widescreen,
Cinemascope samt endelig til Todd-AO. Operatørrummet er iøvrigt
indrettet, saa det kan rumme de 3 maskiner og det apparatur iøvrigt, der
er nødvendigt til forevisning efter Cinemiracle systemet.
3 FALKE BIO har æren af at være det første teater i Skandinavien, der
præsenterer TODD-AO systemet, efter hvilket helaftensfilmen "South
Pacific", der tillige er i Technicolor, er optaget. I USA og Canada har
godt 60 biografer faaet installeret TODD-AO og i oversøiske lande henved
50 biografer foreløbig.
|
|
I det følgende redegøres for det nye system.
|
|
August
Andersen demonstrerer 70mm film og DP70 kinomaskiner for Hr Ejner
Knudsen, der så "South Pacific" mere end nogen anden.
Siden tonefilmens indførelse for ca. 30 aar siden, har biografteatrene
verden over, saavel til sort/hvid film som til farvefilm benyttet den
kendte 35mm kinofilm, paa hvilken der var optaget billeder med formatet
1:1,37 tilligemed et ca. 2,5 mm bredt optisk tonespor.
For at imødekomme kravene om nye billedformater og en bedre udnyttelse
af filmmaterialets ydeevne, opstod der i 50'erne flere nye og forbedrede
filmsystemer. F.eks. udviklede og lancerede 20th Century Fox systemet
CINEMASCOPE.
Ved hjælp af en anamorfotisk cameralinse, der dækker en større
billedvinkel end normalt, optages der til dette system et billede, der
af linsen sammentrykkes i vandret retning, saaledes at det kan rummes
indenfor den normale 35mm film.
Naar CinemaScopebilledet skal gengives sørger en linse med de modsatte
egenskaber for at ophæve sammentrykningen, saaledes at billedet paa
lærredet faar et format af 1:2,55, naar det drejer sig om film med
4-sporet magnettonelyd, og et format af 1:2,35, naar filmen vises med
optisk lyd.
Skal man opnaa yderligere og mærkbare forbedringer, navnlig med hensyn
til billedets detailrigdom og finkornethed, maa der anvendes en større
film, der kan rumme et større billede og saaledes give større tekniske
muligheder, end 35mm film er i stand til.
|
|
De
fire programpiger efter premieren på "Tornerose". Ulla, Birte, Vibeke og
Conny. 29. marts 1960
TODD-AO systemet, der er opstaaet gennem et samarbejde mellem
amerikaneren Michael Todd og American Optical Company, bryder
fuldstændigt med de filmdimensioner, der har været gældende i mere end
en menneskealder. Filmens bredde er forøget til 70mm, hvilket er det
dobbelte af normalfilmens, og samtidig er filmhastigheden forøget med 25
%. Herved gøres det muligt at optage et billede, hvis areal er 3,5 gange
saa stort som normalfilmens. Samtidig er der paa filmen plads til 6
magnetiske tonespor, hvorved der opnaaes en bemærkelsesværdig forbedring
af tonekvaliteten og en forhøjet stereofonisk virkning.
TODD-AO systemet bygger ikke paa anvendelsen af anamorfotiske linser,
men opnaar sit format 1:2,2 ved direkte optagelse paa filmen, og
kopierne fremstilles som kontaktkopier.
Paa grund af sit større format er billedet overordentligt skarpt og
detailrigt, og selv de fineste nuancer er til stede. Takket være sin
finkornethed kan billedet taale at projiceres op til meget store
størrelser uden at kornindholdet bemærkes. Gennem dette system er
opnaaet, at filmen kan optages ved hjælp af eet camera, og billedet
gengives ved hjælp af een maskine, selv op til de største
billedstørrelser. Der findes ingen sammensætning af delbilleder sted.
|
|
For at skabe illusion af rum og plastisk virkning anvendes et stærkt
krummet lærred med en speciel lysspredende overflade. Lærredets
dimensioner er i 3 Falke Bio 8 X 17,6 m og krumningens dybde 2,7 m. Man
tilsigter paa denne maade at skabe en større nærværenhedsfølelse hos
publikum og at opnaa det, som amerikanerne kalder "audience
participation".
Lyden gengives ved hjælp af 5 af hinanden uafhængige højttalersystemer
anbragte bag lærredet, medens det 6. tonespor er et effektspor, der
virker i forbindelse med et antal højttalere fordelte rundt i salen.
Til lydgengivelsen kræves der saaledes et anlæg med 6 selvstændige
forstærker- og højttalersystemer, der sammen med filmens forbedrede
magnetiske tonespor og den større filmhastighed giver en stærkt
forbedret tonekvalitet.
Cameralinsen, der benyttes til optagelse af TODD-AO filmene, er en
speciel weitvinkel linse med en billedvinkel paa 128°. Den er udviklet
af American Optical Company.
TODD-AO kinomaskinen er en universalmaskine, der er i stand til at
fremføre alle eksisterende filmsystemer op til 70mm. Maskinen er
udviklet og konstrueret af Philips fabrikkerne i Holland. Toneanlægget
er konstrueret og fabrikeret af Bang & Olufsen A/S, Struer, der har
leveret de tekniske anlæg.
Til projektion af saa store billeder - 140 m² og opefter - med
tilstrækkelig lysstyrke, maa der anvendes kraftige buelamper og stor
strømstyrke. Medens hovedparten af normale film projiceres med
strømstyrker paa 40-60 ampere, maa der til fremførelse af TODD-AO film
anvendes 100 ampere eller mere.
TODD-AO systemet har paa grund af sine kvalitetsmæssige fordele opnaaet
en ret betydelig udbredelse, i særdeleshed i USA, men ogsaa i England,
Tyskland, Italien, Japan m.fl. er der indrettet TODD-AO teatre.
Flere af de store amerikanske filmselskaber har allerede bekendtgjort,
at man vil optage en del af de kommende film efter TODD-AO systemet,
bl.a. de 2 store film "Porgy and Bess" og "Ben Hur". Indenfor filmkredse
regnes der med, at der i løbet af 1-1½ aar er 12-15 film optaget efter
TODD-AO systemet paa markedet.
|
|
Om aftenens film kan følgende berettes:
|
|
Overkontrollør
Edskov og dir. August Andersen sætter telegram fra Mitzy Gaynor op 24.
april 1959.
NY325/COM22 NEW YORK 17 22 629P
LT TRE FALKE BIO FALKONERCENTRET COPENHAGEN
"BEST WISHES CONGRATULATIONS ON SIX MONTHS ANNIVERSARY OPENING SOUTH
PACIFIC COPENHAGEN. MITZY GAYNOR"
"South Pacific" er den af Rodgers og Hammerstein's musicals, som har
opnaaet størst succes paa Broadway. Stykket aabnede i april 1949 paa
Majestic Theatre i New York og blev først taget af plakaten i maj 1953,
hvorefter det opførtes paa Broadway Theatre i 8 maaneder. Efter 1925
opførelser i New York gik forestillingen paa tourné i 40 amerikanske
stater og spilledes 4000 gange. Man regner med, at omtrent halvdelen af
Amerikas befolkning har set denne musical, som blev hædret med en række
fornemme udmærkelser, bl.a. Pulitzerprisen og New York-teaterkritikernes
pris, og stykket fik endvidere prisen for bedste "musical production".
Et konsortium blev dannet for at lave en filmversion i TODD-AO, og
produktionsleder blev Buddy Adler, der er produktionschef for 20th
Century-Fox.
|
|
Mitzi Gaynor synger den verdensberømte "I'm gonna wash that man rigth
outa my hair" i "South Pacific".
Joshua Logan, der havde sat stykket i scene paa Broadway, blev filmens
instruktør, og den musikalske ledelse blev lagt i hænderne paa Alfred
Newman og Ken Darby, "Oscar"-pristagerne for musikindspilningen til
Rodgers og Hammerstein-filmen "Kongen og Jeg". Den ansete fotograf Leon
Shamroy stod bag kameraet og udviklede til denne TODD-AO film en speciel
teknik med farvefiltre for at skabe særlige virkninger i bestemte
scener, hvor man ønskede, farverne skulle understrege stemningen. -
Indspilningen varede 9 uger, hvoraf 50 dage tilbragtes paa den idylliske
ø Kauai i Hawaiiøgruppen i det sydlige Stillehav. Her optog man ikke
mindre end 60.000 meter TODD-AO film, herunder optagelser af det hidtil
største kontingent amerikanske flaadestyrker, der har medvirket i en
spillefilm. Derefter tog man til Fox-studierne i Hollywood, hvor
optagelserne varede 31 dage. Filmen havde premiere den 19. marts 1958
paa Criterion Teatret i New York.
Kun syv maaneder senere kunne den præsenteres i København.
|
|
|
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
mandag, 01 januar 2024 18:17:05 |
|
|