Biografmuseet's Formål

"At dokumentere i tekst, illustrationer, video og billeder, alle danske biografer, som historien nu har udviklet sig igennem mere end 100 år - fra den første "Kosmorama" i 1904 til den sidste nye superbiograf."

Forord | Ris & Ros
Ansvar | Kontakt
 

BIOGRAFER
Oversigt
København | Omegn
Nordsjælland
Vest, Midt & Syd
Bornholm
Møn & Bogø
Lolland & Falster
Fyn, Thurø, Tåsinge
Langeland & Ærø
Sydjylland | Øst
Midt-Vest | Nord

Rejsebiografer
Pop-Op | Pioner
1000 & 2000 Vintage

KÆDER AF BIOGRAFER
Kosmorama | Biorama | Fotorama | Rialto | Lademan | Saga | Sandberg | Nordisk Film Biografer | CinemaxX

ROADSHOW
3 Falke Bio
Europa Bio
Kinopalæet
Grand Teatret
Imperial Bio
Lido | Folketeatret

7OMM FORMATET
Historie | Biografer
Film | Maskiner

FILM & SYSTEMER:
1952 Cinerama
1953 Widescreen
1953 CinemaScope
1954 Panavision
1954 VistaVision
1955 Todd-AO
1957 Ultra Panavision 70
1958 Cinemiracle
1959 Super Panavision 70
1959 Super Technirama
1961 Sovscope 70
1963 7OMM Blow-Up
1966 Dimension 150
1970 IMAX
1972 Pik-A-Movie
1972 Ominmax
1974 Cinema 180
1974 Sensurround
1984 Showscan
2018 Magellan 65

NYHEDER

• 2027 | 2026 | 2025
2024 | 2023 | 2022
2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016
2015 | 2014 | 2013
2012 | 2011 | 2010
2009 | 2008 | Arkiv

BIBLIOTEK
Premierer 1911-2020
Filmannoncer
Biografdrift Annoncer
Film- og Kinoteknik
Teknikkalender
Store Lærreder
Holger Pind
Stoleplaner
Interview | Farvel
Filmfestival
Det Store Udland
Olsen Banden

Indhold | Opdateret
Din historie | Søg
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 


Besøg også in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com
 

Oplevelser i 3 Falke Bio

Tilbage til forsiden
Skrevet af: Gudmund Bager, Holstebro Dato: 10.12.2012
Jeg ser en opfordring til at skrive om en oplevelse i 3 Falke Bio. Meget gerne. Jeg kom der flere gange i 1960erne, og første gang var i februar 1964. Jeg var 14 år, og min far inviterede mig ind at se ”Lawrence of Arabia”. Det blev en skelsættende oplevelse, fordi den for mig betød et første møde med en ’større verden’, primært mødet med Kvalitet, at noget, også film, faktisk var- eller kunne være- bedre end andet. I første omgang var jeg benovet over hele indretningen, elegancen, det var jo ligefrem ’fint’, noget andet end søndagsforestillingerne i Alle-Teatret, Villabyerne eller Gentofte Kino. Jeg husker ikke om vi ligefrem havde taget ’pænt tøj’ på, men jeg tror det.

Jeg glemmer aldrig pausen, hvor der var en veludstyret bar til rådighed. Min far ville jo ikke hælde alkoholiske drikke på sin 14-årige søn- og ejheller sig selv- så vi fandt noget der lignede en fornem drink og bad den vistnok noget forbløffede tjener om to glas med koncentreret lime juice-uden vand eller andet. Det smagte jo som den slags gør, men vi var enige om at det var passende til lejligheden. Om end nok lidt specielt.
 
Læs mere her:

3 Falke Bio, Skandinaviens første Todd-AO Teater

"Lawrence af Arabien" i 3 Falke Bio

Rialto, Frederiksberg

Internet link:

Men primært var det jo selve mødet med salen, det fabelagtige voldsomt buede lærred, den fantastiske lyd, billedets skarphed- og så selve handlingen som jeg ikke forstod en brik af, hvilket på ingen måde ødelagde oplevelsen. Jeg fornemmede ved hjemkomsten til Jægersborg, at nu var der vendt et blad i mine oplevelsers historie. I oktober 1963 havde jeg haft et allerførste møde med en film, som for mig så ud til at være umådelig meget bedre end så mange andre: ”The Searchers” (”Forfølgeren”) i Nørreport. Så meget desto mere skuffende var mødet - i marts 1964 - med ”How the West Was Won” (”Vi vandt vesten”) [i Kinopalæet, red] , hvor jeg troede jeg ville genopleve magien fra "Lawrence" og John Wayne i "The Searchers", men selv en 14-årig konfirmand kunne godt se, at den film ikke var særlig interessant. Wayne var heller ikke meget bevendt som general Grant.

Men mødet med ”Lawrence” blev jo også mødet med David Lean og siden med så mange andre af hans fantastiske film, hvoriblandt ”Doktor Zhivago” [i Rialto, red], som ganske vist synes at være en ’selvstændig’ film i forholdet til Pasternaks roman - men alligevel ikke er nær så umulig som mange vil gør den til, og også ”A Passage to India”.

3 Falke Bio forblev en del af magien omkring ens filmoplevelser i 1960erne og derfor et vigtigt kulturdannelsessted.

Det ville være pragtfuldt om biografen kunne genåbnes- i det lokale. En kontrollør var så venlig i november 1997 at vise mig at salen skam findes endnu. Og der er jo stadig publikum til fælles biografoplevelser.
 
 
   
Gå: tilbage - op
Opdateret søndag, 02 februar 2025 11:55:46