| | Bergthora Teatret, København | Tilbage til forsiden
| Skrevet af: JG, biografmuseet.dk | Dato: 01.10.2021 | BERGTHORA TEATRET Isafjordsgade 9-11
Åbnet 1. april 1927 Lukket 30. december 1963
Bergthora Teatret blev opført i 1927 i Islands Brygge-kvarteret på Amagers højre side, når man passerer Langebro. Bydelen havde et stort antal indbyggere men ingen biograf. Den nærmeste lå ikke så langt væk. Det var Aladdin Teatret på Amagerbrogade. Alligevel var man nået frem til, der kunne være brug for en biograf i denne bydel, som led af vokseværk ligesom så mange andre.
• Gå til stoleplan Bergthora Theatret
Resultatet blev en biograf med 418 pladser. Cirka halv størrelse i forhold til andre nyopførte biografteatre i tiden men omkring dobbelt så stor som de fleste af de tidligste biografer fra filmens første leveår. Der kørte sporvogn lige til døren. Det var en lav bygning med to små forretninger i hver ende og indgangen til teatret placeret i midten. Der var udhængsskabe på hver side af indgangspartiet hver oplyst af to store pærer og bogstaverne Bergthorateatret lige ovenfor. Herover oplyses facaden af mindre pærer opsat i en trekant med et lille muslingerelief i midten. Umiddelbart indenfor fandtes billetsalg. Foyeren med dekorative lysekroner indeholdt naturligvis en lille konfekturekiosk, hvor børn og unge som voksne kunne forsyne sig. Biografsalens vægge er holdt i en lys, gråbrun tone og foran lærredet findes en lille orkesterplads til tre-fire personer. Salens forreste tre rækker er børnerækker, dvs. træsæder. Salens bagerste rækker var de fineste, men alle var de vist lidt hårde. To udgange i salen førte ud mod hhv. Bergthoragade og Gunløgsgade. | Læs mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle & Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer 1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer, "Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i Cinemiracle
CinemaScope | VistaVision Super Technirama 70 | Panacolor Dimension 150 | Sensurround
High-Impact biografdesign | Biografens direktør var Oscar Kiertzner, som var udlært urmager, men debuterede som skuespiller på Casinoteatret i Amaliegade, før han i 1914 blev birolleskuespiller i fire danske stumfilm. En sjov anekdote om ham er, at han i 1916 havde sagsøgt filmselskabet Kinografen A/S for at lade hans hund indgå i optagelserne af flere af selskabets film uden hans vidende. Han vandt sagen og fik aflønnet sin hund. I 1927 blev han fungerende direktør for Bergthora, som han drev indtil sin død i 1944. Biografen blev herefter videreført af hans kone, Ella Kiertzner og Bergthora var således i samme families hænder gennem hele dens levetid.
Forhistorien og biografens første år er derimod en indviklet historie om biografbevillings-forvirring og direktørens forsøg på at få biografen til at fungere på økonomisk rentabel vis. Bevillingen til biografen var fra start slet ikke tildelt Kiertzner, men tilfaldet Kgl. skuespillerinde Oda Nielsen og Johannes Nielsen, som vist ikke havde en pind forstand på hverken forretning eller biografdrift, jf. Palæ-Biografen på Store Kongensgade. De bortforpagtede den derfor også men på temmelig ugunstige vilkår for Kiertzner. Han fik dog bugt med gælden i begyndelsen af 1930’erne og i januar 1934 ført bevillingen over på egne hænder. | | Da biografen åbnede, var det naturligvis som stumfilmsbiograf. Første film på programmet den 1. april 1927 var det amerikanske drama ”Hvirvlen” med Greta Garbo, som havde haft premiere på Det Lille Teater to uger forinden. Derudover var der forfilm med ”Ungerne”, reklamer og ugerevy. Mandag den 4. april skiftes programmet til den tyske ”Faust” med Emil Jannings og svenske Gösta Ekman i titelrollen. Denne film har været noteret som biografens åbningsfilm, men det var ikke tilfældet.
Talefilmene kom først et par år senere og Kiertzner var i begyndelsen ganske skeptisk. Måske ansporet af den anstrengte økonomi. Der gik derfor næsten to år, fra den første tonefilm blev vist i københavnske biografer, til Bergthora også kunne lade lærredet tale. Det skete med den tyske ”Gudernes yndling”, der havde haft premiere i Palads januar 1931. Udstyret var da også meget dyrt, men det stod soleklart, at investeringen var bydende nødvendig, eftersom stumfilmene fuldstændig ville forsvinde. Biografen spillede herefter med stor fornøjelse alle de populære film. Alle dage var danske film og især westerns og Tarzan-film vældig populære. Hver søndag eftermiddag stillede kvarterets børn sig i kø en time før ugens største begivenhed, Bergthoras børneforestilling kl. 16. En god krimi om aftenen var heller ikke at fornægte.
Bergthora var bestemt ingen premierebiograf. Alligevel lykkedes det biografen af uvisse årsager allerede i 1929 at få sneget en premiere ind på repertoiret. Det skete den 16. september, da biografen havde danmarkspremiere på den østrigsk-tyske ”Begær”, på tysk ”Hingabe”, som var på plakaten i fire dage. Det er ikke lykkedes at finde frem til, hvem der distribuerede filmen i Danmark og dermed gav Bergthora den sjældne ære. | | Bergthora 1927
I forbindelse med afslutningen på 2. verdenskrig og genkomsten af amerikanske film, fik biografen som del af ”S.H.A.E.F.”-arrangementet (se under Alexandra) den 14. maj 1945 danmarkspremiere på musicalkomedien ”Dig skal det være”. Filmen blev senere bedre kendt under originaltitlen ”Sun Valley Serenade” og havde Glenn Miller på rollelisten i sin eneste egentlige filmrolle, hvor han ikke spillede sig selv. Han blev senere portrætteret af James Stewart i ”The Glenn Miller Story”, der oprindelig blev udsendt på dansk som ”Moonlight Serenade”, men det er en anden historie. ”Dig skal det være” spillede i ti dage på Bergthora, hvilket var længere end de normale programmer, der oftest blev skiftet to gange ugentligt. Det var dog intet at regne med i forhold til den succes, filmen fik på Strøget, da Bristol tog den op i juli samme år og spillede frem til slutningen af november. | | Så sent som 1959 vistes Dean Martin og Jerry Lewis-komedien ”Kunstnere og modeller” i Bergthora en enkelt dag. Det var egentlig en københavnerpremiere, eftersom filmen før da kun havde været vist i Villabyernes Bio i Vangede, hvor filmen fra Paramount havde haft premiere i februar det foregående år. I 1960 fik biografen CinemaScope, men det blev kun til tre år med dette format.
Sidste film i Bergthora var det danske lystspil ”Frøken Nitouche” med Lone Hertz og Dirch Passer. Den blev vist fra den 26. december og indtil 30. december 1963.
Biografen lukkede i fin stand. Inventaret var holdt ved lige og alt inventar kunne således sælges for en god slat penge. Alt lige fra stole til kinomaskiner og chokoladekiosk blev sat til salg. Bygningen var solgt til Esso og blev kort efter revet ned for at gøre plads til en benzintank. Siden forsvandt benzintanken igen, men umiddelbart bagved ligger et bygningskompleks med autoforretning i bunden med front ud mod en lille parkeringsplads. Her står i dag biler parkeret, hvor man før havde sat sig til rette i forventnings glæde om et par timer i filmparadis. | | | | | | • Gå til Biografer på biografmuseet.dk | Biografer Oversigt • Gå til København | Omegn | Nordsjælland | Vest, Midt & Syd • Gå til Bornholm | Møn, Bogø, Lolland & Falster • Gå til Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø • Gå til Sydjylland | Midt-Vest | Øst | Nord • Gå til mere om | | | | | | • Gå til Bergthora Teatret | | Gå: tilbage - op Opdateret onsdag, 20 november 2024 15:44:51 | | |