| |
Aladdin, København |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
01.10.2021 |
Aladdin
i baggården den 18. oktober 2021. Foto: Thomas Hauerslev
ALADDIN
Amagerbrogade 29
Åbnet 19. oktober 1923
Lukket 31. marts 1971
Aladdin Teatret var resultatet af den hastigt voksende befolkning på
Amager og behovet for nye, store biografsale. Aladdin var da også endda
en meget stor, 40 meter lang biografsal med 884 pladser beliggende i et
stort nybyggeri tilhørende Arbejdernes Andels-boligforening med indgang
omtrent midt i bygningen flankeret af småforretninger på hver side og
selve den store biografsal placeret i baggården. Bevillingshavere er A.C.
Meyer og Poul Salomonsen. Lokalet blev beskrevet som lyst og venligt med
mest moderne elektriske installation og varmeanlæg. Salens kunstneriske
og dekorative udsmykninger var foretaget af Wilhelm Andersen og det
skulle være et virkelig smukt interiør. Salens mange rækker var adskilt
af en bred midtergang. Loftet var med særdeles kraftigt buet hvælving
men uden den store belysning. Til gengæld blev stolerækkerne oplyst ved
gulvet, så man nemt kunne finde sit sæde selv efter forestillingens
begyndelse. Foyeren var nærmest et stort glasspejl og der var sågar helt
åbent blik ind til salen, der kun var adskilt med glasvinduer. Salen fik
en del af sit lys herfra og der kan ikke have været særlig mørkt på de
bagerste rækker. Der var både en ydre og en indre foyer mellem salen og
indgangsportalen, som havde billetsalg med to kasser vendt hver vej mod
indgangsdørene. Søde sager kunne man forsyne sig med fra hele to kiosker
ude på gaden, én på hver side af biografen. Den ene havde også udsalg
direkte mod den ydre foyer.
• Gå til stoleplan
Aladdin Teatret
|
Læs
mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer,
"Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70 |
Panacolor
Dimension 150 |
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Åbningsfilmen var den i dag næsten glemte amerikanske film ”En uges
kærlighed” instrueret af George Archainbaud med Conway Tearle og Elaine
Hammerstein. Filmen spillede dagligt to gange i ti dage ledsaget af et
seks-mands orkester. Som forfilm vistes den amerikanske tegnefilm
”Blækhusfantasier” samt ”Amager i billeder – Fra Langebro til Dragør”
som en hyldest til den lokalbefolkning, man forventede ville benytte
biografen flittigt. Billetprisen var hhv. 1,05, 1,40 og 1,75 kr. incl.
skat. Man forventede, Aladdin ville blive en slem konkurrent til
storbiografer som Palads Teatret
og
Kino-Palæet.
Aladdin viste primært film, der netop var sluttet i centrumbiograferne
eller flyttet fra øvrige brobiografer. Man viste meget gerne danske
film, men det blev også til en hel del danmarkspremierer på romantiske
lystspil eller melodramaer fra det store udland. Det var sjældent, disse
titler trak de største huse, men der var dog film imellem, der gjorde
sig godt. Fælles for dem alle og Aladdin i det hele taget var en lødig
profil med særlig fokus på film af en vis kunstnerisk kvalitet. At mange
tilsvarende titler fungerede væsentlig bedre i
Triangel og
Park på Østebro eller
Rialto på Frederiksberg, er så en helt anden sag. På nær de mest
succesfulde danske titler viste biografen kun yderst sjældent en film i
mere end to uger, før der blev skiftet program. Det er dog lykkedes Gøg
& Gokke at holde sig på plakaten lidt længere. De danske film gik til
gengæld vældig godt i Aladdin næsten hver gang og når der var fælles
bropremiere, var Aladdin tit at finde på listen.
I foråret 1950 mistede Poul Salomonsen bevillingen til biografen på
grund af manglende indbetalinger til Filmfonden. Ebbe Nergaard fra
Statens Filmcentral blev midlertidigt indsat og biografen var på en måde
statsdrevet en periode. Han havde succes med at genoptage nogle af
tidligere års største filmsucceser som ”Åben By”, ”Det korte møde” og
”Intet nyt fra Vestfronten”.
|
|
Aladdin
på Amagerbrogade den 18. oktober 2021. Foto: Thomas Hauerslev
I begyndelsen af 1951 tilfaldt bevillingen til biografen De Danske
Afholdsselskabers Landsforbund. Bevillingen blev af justitsminister
Helga Pedersen tildelt foreningen i stor respekt for selskabets sociale
arbejde. Som ny daglig leder blev Anders Roose, der kom fra
Amager Bio, ansat og der blev
påbegyndt en mindre ombygning af biografsalen, som kostede 650.000
kroner. Der var blevet installeret nye filmmaskiner, Ernemann 10 og nyt
tonefilmsanlæg fra Zeiss-Ikon i et helt nyt operatørrum ophængt under
taget. Biografsalen havde desuden fået bedre akustik og ventilation.
Gulvet havde fået en stærkere hældning og loftet sænket med ny,
indirekte belysning. Der var opsat nye, polstrede stole fra Odense
Stolefabrik forskudt i forhold til hinanden. Som følge deraf var
sædeantallet reduceret med 50 til nu 834 siddepladser plus to pladser
til kørestole. Fremsynet. Både den ydre og indre foyer var blevet let
renoveret og det samme var billetkontoret ud til gaden.
Den 19. maj 1951 blev der genåbnet med danmarkspremiere på den
engelsk-amerikanske farvefilm ”Zigeunerblod” af Michael Powell og Emeric
Pressburger. Aftenen forinden var den nye sal vist frem for et indbudt
publikum med forpremiere på genåbningsfilmen. Astrid Villaume kastede
glans over begivenheden ved på scenen mellem smukke blomsterkurve at
fremsige en prolog forfattet af digteren Mogens Jermiin Nissen. Titlen
var ”Filmen – Lampens ånd”. Filmen blev noget blandet modtaget af
pressen, positivt i Børsen men ganske negativt i Politiken. Publikum må
have været positivt stemt, for filmen spillede i tolv dage, hvilket jo
var ganske længe for Aladdin.
Det blev af direktionen fremhævet, at man i Aladdins kommende repertoire
ikke ville kunne fornemme, at biografen blev drevet af afholdsfolk.
’Afholdsfilm vil nemlig kun blive spillet, såfremt de er af en så høj
kunstnerisk kvalitet, at ethvert teater gerne vil fremføre dem.’ Man
garanterede eksplicit, at den succesrige britiske ”Masser af whisky” fra
1949 heller ikke var udelukket fra biografens repertoire. Så var
publikum blevet beroliget.
Det var Aladdin, der 5. oktober 1953 lagde lærred til den første visning
af den ubeskårede version af Eisensteins klassiker ”Panserkrydseren
Potemkin”. Det blev en af biografens største kunstneriske succeser. I
1950’erne fulgte mange kavalkader både sommer, efterår og vinter og
matiné-forestillinger lørdag med klassiske film. Søndag eftermiddag var
altid forbeholdt børnefilmene, sådan som det var kutyme i de fleste
brobiografer. Der var naturligvis også en børnefilmklub.
I efterårsferien 1961 havde Bristol
på Strøget 16. oktober premiere på ”Aladdins eventyr”, mens Aladdin selv
havde premiere på ”Cirkusdrengen” med den spanske barnestjerne Joselito.
Det blev kun til tre spilledage. Aladdin havde nok foretrukket
”Aladdin”, men det var på det tidspunkt symptomatisk for biografen, at
den havde det svært med premierefilmene og dermed tilsvarende svært ved
at få de premierefilm, man faktisk gerne ville have spillet. Efter
Aladdins åbning i 1923 havde biografen fået ’naboer’ i form af
Atlantic på Christianshavn på den ene side og Amager Bio længere ude
ad Amagerbrogade på den anden. Aladdin lå derfor lidt klemt, selv om man
ved at tage bilen eller syv minutter i sporvogn fra Rådhuspladsen ud
over Langebro ad Amager Boulevard stort set endte midt i Aladdins
indgangsparti. Som Roose forklarede det på forespørgsel, om der kommer
folk fra andre dele af byen: ’Det er dog som om, folk har en mærkelig
rædsel for broerne’. Biografens overskud var i 1961 på kun 2.500 kroner,
hvor den de to foregående år i gennemsnit havde præsteret 32.000 kroner
i overskud.
|
|
Biografen
eksperimenterede nu mere med repertoiret. Bl.a. havde biografen i 1964
enepremiere på Roger Cormans ”Genfærdets terror” med en gammel Boris
Karloff og en ung Jack Nicholson. En film, der normalt nærmere ville
have været premieresat på biografer som
Colosseum eller
Platan. Måske havde det betydning,
at filmen kom fra det mindre Alliance Film. Filmen gik dog udmærket
ligesom kriminalfilmen ”Agent i underverden” med Herbert Lom og Sean
Connery i 1965 endda sammen med både
Nora, Platan og
Vanløse Bio og det
samme gjorde ”Operation Snafu” senere samme år. Atter med den Bond-populære
Connery på rollelisten nu i sampremiere med
Husum Bio med Platan stødende til få dage senere og endelig sidst på
året ”Den sorte pimpernel – manden med de to ansigter” sammen med
Bispebjerg Bio. Alle tre kom fra Gloria Film. Det var samtidig helt
tydeligt, Aladdins repertoire var blevet mere flakkende. I 1965 var
Anders Roose flyttet til
Villabyernes Bio og redaktør Edel Floor blev ny direktør i Aladdin
pr. 1. januar 1966. Filmene var blevet mere hårdtslående. Der blev
simpelt hen skruet ned for kunsten.
Biografen fremstod midt i 1960’erne fortsat meget velholdt. Der var
blevet installeret
CinemaScope,
men nabobiograferne Atlantic og Amager Bio kunne begge vise film i
70mm. Det kunne Aladdin ikke. I 1966 var der både gladiatorer,
riddere, tigre og kvindemordere på premierelærredet i Aladdin, men alle
disse film ville publikum helst se andetsteds. De efterfølgende år blev
der eksperimenteret yderligere, men premierefilmene fejlede nu næsten
totalt og biografen holdt sig derfor fortsat helst til de sikre kort
nemlig de film, der havde trukket fulde huse andetsteds i byen. Selv
bropremiererne på de danske film var ophørt og i 1967 kunne den
dansk-engelske solo-københavnerpremiere ”Ih, du forbarmende” fra Athena
Film kun holde sig på plakaten i to dage. Filmen havde haft
danmarkspremiere i Ålborg halvandet år tidligere.
|
|
Edel Floor fratrådte den 1. maj 1970 og Roose overtog igen
direktørstolen, mens han fortsat drev Villabyernes Bio. Roose forsøgte
at vende tilbage til fordums storhed med de mere seriøse film og sine
klassiske eftermiddagsforestillinger om lørdagen, men økonomien var
efterhånden voldsomt trængt. Biografens sidste premierefilm blev den
italiensk-amerikanske ”Mellem to mænd” fra ASA Film. Premieren fandt
sted den 30. november 1970 og spillede i fire dage. Sidste forestilling
i Aladdin fandt sted den 31. marts 1971. Programmet var – sigende nok –
”Den sidste flugt” med Stuart Whitman.
Efter lukningen blev Aladdin som så mange andre biografer i byen
omdannet til supermarked. Først en Irma-forretning og siden afløst af en
Fakta, som fortsat ligger der i 2021.
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om
|
|
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Aladdin |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
mandag, 01 januar 2024 18:12:46 |
|
|