| |
Kinografen / Bristol, København |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
01.10.2021 |
Åbningsplakat for "Kinografen"
i 1906.
Foto: Thomas Hauerslev
KINOGRAFEN / BRISTOL
Frederiksberggade 25
Åbnet 9. november 1906
Ny biografsal:
Åbnet 1. oktober 1925
Lukket 30. september 1966
Kinografen åbnes af Peter Elfelt på Frederiksberggade 25 på adressen ved
siden af lokaler, hvor Elfelt allerede i 1901 kortvarigt havde
forsøgt
sig med levende billeder. Der åbnede Kjøbenhavns Kinoptikon den 13.
november 1901 på førstesalen over den ligeledes nye American Bar på
adressen Frederiksberggade 27. Som åbningsprogram viser Kinoptikon et
sammensat program af Elfelts egne levende billeder samt lysbilleder. Det
er endnu ikke en helt rigtig biograf med fuldt filmprogram. Kinoptikons
nyhedsinteresse fordufter hurtigt i takt med, at filmene endnu ikke har
udviklet sig og biografen lukker igen i maj 1902 efter kun omkring et
halvt års levetid med et underskud på omkring 3.000 kr.
• Gå til stoleplan
Bristol
• Gå til stoleplan
Svend
Bovenschulte, Filmoperatør, 1917
• Gå til
Kinografen
på Nordisk Film i Valby
|
Læs
mere her:
Svend
Bovenschulte, Filmoperatør, 1917
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer,
"Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70 |
Panacolor
Dimension 150 |
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Kinografen
1906. Bemærk udskæringerne med hovederne og det dæmoniske lys samt
kakkelovn. Fotograf ukendt, public domain.
Elfelt var født Peter Lars Petersen. Han blev i 1901 udnævnt til
Kongelig Hoffotograf og fik samme år lov til at tage forandring til
Peter Elfelt. I 1909 blev han ridder af Dannebrog. Elfelt havde været en
af de første til at producere film i Danmark. I Fælledparken havde han i
1897 optaget en film med titlen ”Kørsel med grønlandske (slæde)hunde”,
der varede 57 sekunder. Han filmede også dyrskuer, når brandvæsenet
rykkede ud, badegæster på de danske strande og fx de kongelige på
cykeltur eller i andre private eller offentlige gøremål. I alt lavede
han cirka 200 korte reportagefilm.
Det var den mere underholdende men fortsat meget korte film, der omkring
1905 havde givet publikum fornyet interesse i disse levende billeder.
Elfelt fik derfor igen blod på tanden til at forsøge sig med
biografdrift nu sammen med den blot 25-årige Alexander Christian. Elfelt
havde oprindelig fået livslang bevilling til adressen i nr. 27 og troede,
den direkte kunne overflyttes. Han måtte imidlertid søge ny bevilling
hos politimesteren, men fik den da generhvervet. Kinografen indrettes
således i en ny bygning af arkitekt Thorvald Gundestrup lige ved siden
af på Frederiksberggade 25, hvis facade bygges af røde sten undtagen
stuepartiet, som bliver af granit med en stor portindgang i midten.
|
|
Kinografen
i 1906
Kinografen åbner storstilet den 9. november 1906 og fylder godt ud mod
Frederiksberggade. Tre store, bemalede vinduer med sommerlige,
italienske motiver lyser op på første sal og nedenfor er
der to tilsvarende store udstillingsvinduer i kraftige farver. Under det
tredje vindue til højre er indgangen placeret i en lille indgangsportal
med billetsalg i hver side. Vestibulen ind til biografen ender i et buet
dørparti af massivt teaktræ. Over vinduerne toner teksterne ’Teater –
Levende – Billeder’ frem i stor skrift. Foyeren er overdådigt pyntet i
hovedsageligt guld og stuk. Der er der opsat bænke, væggene har fine
malerier og store lysekroner hænger fra loftet, mens uniformerede drenge
sælger filmprogrammer.
Kort efter åbningen kunne man se Elfelts egen ”Henrettelsen” fra 1903 om
en fransk kvinde, der havde myrdet sine børn. Det var Danmarks første
fiktionsfilm og Elfelts eneste. Filmens længde er angivet forskelligt.
Ifølge nogle kilder varede den to minutter, ifølge andre fire – og
enkelte angiver længden til hele syv minutter. Sandheden er nok nærmest
de to og minimum halvandet minut af filmen er bevaret. Den var optaget i
Christiansborg ridebanes buegange. Elfelt var efter sigende ikke særlig
glad for filmen og måske derfor gik der nogle år, før den blev vist
offentligt.
|
|
Kinografen, det senere Bristol, aabnede 1906.
Billede fra artikel af
Arnold Hending,
Biograf-Bladet 1954, udgivet Af Fællesrepræsentationen For Danmarks
Biografteatre
Biografen spillede den første tid sammensatte programmer, før filmene
gik hen og blev længere. I 1910 udvider Kinografen driften til også at
omfatte filmproduktion og filmdistribution. Denne del af forretningen
bliver Elfelt ikke del af, men varetages af Alexander Christian og
grosserer Oscar Philip. Som dansk filmproducent bliver Kinografen i
1910’erne en væsentlig aktør og med tilsvarende import og distribution
af udenlandske titler dermed en betragtelig leverandør til både egen
biograf og mange andre.
Placeringen på Strøget tæt ved Rådhuspladsen gør biografen umådelig
populær. De danske film ”Efter dødsspringet” og ”Den sorte kansler” får
eksempelvis premiere til stor succes i 1912, mens nogle af selskabers
større titler får premiere i det gigantiske Palads Teater,
der nu er åbnet i den gamle hovedbanegård. Udover danske titler har
Kinografen italienske, franske og tyske film på programmet. Siden kommer
også amerikanske til.
|
|
"Kinografen"
i gammel tegning publiceret i ’Filmen’ 1912.
Salen ligger umiddelbart til venstre med bagende ud mod
Frederiksberggade og udstyret med 193 træstole iført tyndt læderbetræk.
De fleste rækker har kun syv pladser, de bagerste lidt flere. Det er
dermed en meget smal sal, men ganske høj, da den også optager første sal
og er pænt indrettet med klaver foran lærredet, hvor den enlige pianist
spillede uafbrudt. Den øverste del af salens vægge har dekorative
malerier fra forskellige verdensdele udført af Johannes Resen Steenstrup.
Herunder er der anbragt en række hoveder udført i gips, ’hvis røde øjne
lyser dæmonisk’, som det noteres, både under filmene og i pauserne.
Bagerst vender operatørrummet på mezzaninen ud mod Frederiksberggade,
mens der i salens forreste del findes tre nødudgange til højre mod en
lille baggård i forlængelse af foyeren og publikum har således rigeligt
med flugtveje. Lokalet opvarmes af en let indpakket kakkelovn men
allerede året efter gives tilladelse til bedre opvarmning af både sal og
foyer. Der er forestilling hver halve time fra kl. 14 til kl. 23 og to
af filmene i premiereprogrammet er Elfelts egne. Indretningen af hele
biografen har kostet i omegnen af 50.000 kr.
|
|
Sidst i 1910’erne bliver det populært med de såkaldte føljetonserier,
hvor filmene vises stort set som vor tids tv-serier, dvs. uafsluttede
film med cliffhangers, hvor man er nødt til at gå i biografen ugen efter
for at se, om helten klarer skærene. Der kommer stribevis af disse film
op gennem 1920’erne. Mange af seriefilmene finder sig naturligt til
rette på Vesterbros
Teater, men Kinografen når også at spille en god del både som
premiere eller repremiere. Særligt i 1920 fyldte disse seriefilm meget.
Her ses den tyske ”Pedros bedrifter” i fem dele mellem 20. februar og
28. marts og den amerikanske ”Den røde handske” i ni dele spiller mellem
24. maj og 25. juli. Fra 23. august 1920 vises føljetonprogrammet
”Cirkuskongen” med Eddie Polo og ”Jernmanden” i ligeledes ni dele mellem
15. november og 19. december. Her blev nr. 2-9 dog kun spillet en halv
uge hver. I 1921 sås ”Verdens herskerinde” i mange afsnit og i januar
1922 galdt det føljetonen ”Manden uden navn”. Selv Danmark har præsteret
film i føljetonstilen, men her adskiller eksemplerne sig dog ved, at
afsnittene får premiere med længere mellemrum og ikke på hinanden
følgende uger. Kinografens egne produktioner ophører sidst i 1910’erne
og Elfelt mister efterhånden også interessen i selve biografen og
deltager stadigt mindre i den daglige drift. Han dør i 1931.
|
|
Kinografen
i 1925
Den østrigske ”En kvindeskæbne” har premiere sidst i november 1921 og
spiller i tre uger. Filmens titel var så succesfuld, at den blev
genbrugt indtil flere gange de næste år. Kvindeskæbner på film var
virkelig populære i tiden. En del af dem blev portrætteret af den polske
skuespillerinde Pola Negri, som ofte er på programmet i Kinografen. Bl.a.
vises ”Hævnens time”, ”Sappho”, ”Madame DuBarry”, ”Forstødt” og ”Livets
karrusel” m.fl. Mange film var fra Kinografens egen distribution og en
del vises også i Kinografen umiddelbart eller kort efter, det større ”Kino-Palæet”
på Gl. Kongevej har taget dem af plakaten. ’Skæbnefilmene’ stammer især
fra Tyskland og Sverige. Udover kvindeskæbner består Kinografens profil
gennem 1920’erne op til begyndelsen af 1930’erne af westerns med Buck
Jones eller Tom Mix, når disse midlertidigt har forladt deres ellers så
faste premiereteater på Vesterbrogade 29.
I 1922 har Kinografen fået lidt flere siddepladser, da den sælges til
Ole Olsen fra Nordisk Films Kompagni, som hermed også råder over
distributionsselskabet, der er fortsat ufortrødent efter
filmproduktionens ophør. Biografen er ved denne lejlighed nået op på 250
pladser, da man har inddraget en lille forretning til højre og dermed
samtidig flyttet indgangen nogle få meter. Der er fortsat kun en
beskeden indgangsportal og den nye indgang til foyer og billetsalg
ligner da også den gamle til forveksling. Salen er blevet en anelse
bredere sal bagtil, mens operatørrummet er rykket lidt frem ovenfor, men
lærredet for enden er fortsat umådeligt lille. Det er stadig ikke nogen
særlig god biografoplevelse, man får sig og det er direkte årsag til, at
Kinografen i 1925 gennemgår en voldsom forandring og derfor lukker den
23. juni.
|
|
Kinografen
1925
Der genåbnes først den 1. oktober 1925. Salen er flyttet helt ind i
baggården i en tilbygning op mod en af fløjene tilhørende Paladshotellet
bagved og kun en lille del af den oprindelige sal nede ved lærredet er
indlemmet i den nye, der strækker sig på tværs mod højre. For at komme
ind i operatørrummet skal man henover taget. Der bliver plads til 288
gæster i den nye sal med fire udgange til det lille stykke gård, der er
tilbage. Det er måske ikke mange pladser flere end i den forrige sal,
men der er nu væsentlig bedre hældning på rækkerne og foran lærredet er
der indrettet orkesterplads. Man nøjes således ikke længere med blot
klaver. Lokalet er ’fortsat relativt lille, men hyggeligt indrettet’,
noteres det, med diskret afstemte vægfarver og kønt loft.
Hele den oprindelige foyer er nedlagt og overdraget til butiksdrift,
mens en ny port gennemgang til højre for denne fører gæsterne fra gården
til gaden. I stedet er der skabt en temmelig stor foyer med nye sofaer,
der stort set fylder hele den oprindelige sal bag en ny, høj
indgangsportal med billetsalg indenfor til højre. Vinduerne er ikke
længere matte, så den nye foyers lyshav stråler ud på gaden. Første
program i den nye kinograf er svensk med titlen ”Hendes lille majestæt”,
som bliver taget godt imod af publikum og spiller i 18 dage.
|
|
Ved tonefilmens ankomst i 1929 er august måned revolutionerende på den
danske biografjord. På Godthåbsvej kan man i Roxy
fra den 1. i måneden se ”Fox Follies 1929” og fra 17. august vises ”Den
syngende nar” med Al Jolson i
Colosseum på Jagtvej. Begge
har investeret i et hundedyrt tonefilmsanlæg. Den 11. august har
Kinografen haft premiere på tonefilmen ”Ulvenes sang” og uden at gå i
tekniske detaljer med et noget mere simpelt lydanlæg. Ikke desto mindre
kunne man efter sigende høre Gary Cooper synge! Folk har naturligvis
været vældig nysgerrige og filmen spiller hele tre uger. Det var intet
at sammenligne med succeserne i de førnævnte biografer og siden blev
apparaturet også forbedret på Strøget.
|
|
I 1931 er Kinografen den første biograf i Danmark, der får et fast
program med Mickey Mouse, nu tegnefilmen for alvor er blevet synlig og
Walt Disney godt på vej mod sin totalt dominerende position på dette
marked. Tegnefilmene har allerede præget forfilmsprogrammerne en del år
og Kinografen er såmænd ikke den allerførste i Danmark til at vise en
Walt Disney-tegnefilm. Netop den ære tilfalder – naturligvis, fristes
man til at skrive – Metropol,
men i 1931 frister Kinografen børn og deres forældre med hele tre
sammensatte Disney-programmer. De første to, der spiller om sommeren og
i efteråret, er kombineret med ugerevyer og andet, men i december vises
fra den 5. til den 31. ”Mickey Mouse latterprogram” udelukkende med
Disney-tegnefilm. Først tre år senere får Metropol i julen 1934 idéen
til et fast tilbagevendende juleshow fra Disney, der går hen og bliver
legendarisk. I februar 1932 bliver det også til en
fastelavnsforestilling med den elskede mus i Kinografen, men dette
program spiller dog kun en uge. Dette år er der i juni atter et nyt
sommerprogram og flere følger trop de kommende par år, indtil Metropol
overtager stafetten.
|
|
12.
november 1939
Kinografen – der de første mange år faktisk havde en ret sober art-profil
– fik efterhånden kørt repertoiret henad det mere populære, mens Grand
gik den modsatte vej i retning af
Alexandra Teatret
kunstneriske profil. Man kan faktisk sige, at Kinografen og Grand
byttede publikum. Det sås midt i 1930’erne ved, at et forsøg på at sætte
”Skandale i Prag” op fra det lille nye selskab Baltic Film slog aldeles
fejl i Kinografen. Efter blot tre dage blev den i hast taget af
programmet og erstattet af den stadig uhyre populære tjekkiske
skuespillerinde Anny Ondra, der særligt i en række tyskproducerede
komedier sidst i 1920’erne og begyndelsen af 1930’erne nød gevaldig
popularitet i Danmark. Udskiftningsfilmen var en komedie med den spøjst
dragende titel ”Den er kriminel”, som havde spillet i brobiograferne tre-fire
uger tidligere og dermed ikke været vist i centrum. Premierefilmene der
fulgte efter, havde drabelige titler som ”Mord på kollegiet” og ”De
stjålne dødsstråler”. Herefter var der masser af kriminalfilm, westerns
og lette komedier på repertoiret.
|
|
20.
januar 1940
På grund af en revideret biograflov i 1933 må Nordisk modvilligt skille
sig af med Kinografen, såvel biografen som distributionen, men var
fortsat rigeligt involveret i både Kino-Palæet og Palads, hvilket der
kan læses meget mere om i disse kapitler. Den tidligere instruktør og
skuespiller August Blom overtager herefter bevillingen til Kinografen i
1934 efter at have åbnet Strand Teatret i Hellerup nogle år forinden.
Blom mente ikke længere, biografen var særlig hyggelig, hvis den ellers
nogensinde havde været det. Den var for smal og igen ved at være noget
slidt. Publikum var af samme opfattelse, men den gode placering gjorde
til enhver tid Kinografen nem at fylde, selvom programmerne nu blev
skiftet noget oftere end i eksempelvis Grand. Kinografen havde brug for
endnu en ansigtsløftning og lukkede derfor den 5. november 1939. Sidste
film på programmet blev den amerikanske komedie ”Han vil til søs” med
Joel McCrea.
Biografen genåbner efter ombygning den 20. januar 1940 og har nu skiftet
navn til Bristol Teatret med danmarkspremiere på den franske ”Safia – en
gadepiges historie”. Foyeren er fuldstændig bygget om, men har ikke
flyttet sig. Biografsalen er derimod blevet endnu længere og med et
større lærred ført helt over i den oprindelig bagbygning til højre på
Frederiksberggade 25.
Den ’nye’ biograf er tegnet af arkitekt Ole Falkentorp, der var kendt
for at bygge i nyklassicisme og funktionalisme. Han havde tidligere
tegnet det kobberbelagte kontorhus ’Ved Vesterport’. Især ud til gaden
bemærkede man hans håndelag med en ny, stor og halvcirkelrund
indgangsportal med en tyk, bærende søjle i midten og udhængsskabe på
hver side. Der var billetsalg i buen til højre og chokoladekiosk til
venstre og en fiks lille baldakin, mens et større Bristol-skilt op langs
muren pryder i stærke farver og indenfor er mezzaninen reetableret. Der
er nu et lille dametoilet til højre bag billetkontoret, mens et
herretoilet er placeret i en lille udbygning til gården umiddelbart
foran salen, der har samme to indgangsdøre som hidtil men herudover
fremstår gennemrenoveret.
Foyeren er dekoreret med nye billeder og relieffer over blå lædersofaer.
Henover indgangsdørene til salen ses relieffer af den norske maler
Sørlie og på siderne malerier komponeret som en slags montage over
atelier-filmoptagelser. I operatørrummet står to nye Bauer-maskiner og
inde i selve salen er der nu plads til 317 gæster fordelt på 27 rækker.
Alt er nyt og gulvet skråner nu mere bagtil. De røde stolerækker står
tæt men en del rækker forskudt i forhold til hinanden. Ligesom i
Kinografen er der fortsat heller ikke meget plads i Bristol. Sæderne er
derfor fortsat ganske smalle men dog med udmærkede armlæn imellem.
Designet er sket i lykkeligt samarbejde mellem arkitekt og Odense
stolefabrik.
|
|
Bristol
1939
Politiken kalder den genopstandne biograf for ’en indbydende og smukt
udstyret biograf i lommeformat’. Der er opsat nyt lærred, nye lamper og
væggene er bagerst røde, mens de i salens forreste del er holdt i gråblå
farver, som brydes af en række ’fantasitræer’ som tænkt af Poul
Henningsen bygget op på slanke, gyldne stammer med lodrette, gule PH-lamper.
Vægfladen brydes yderligere af en dekorativ cirkeldeling med sektorer af
lysegrå farver. Loftet er ligeldes gråt med lange kassetter på tværs.
Prosceniet flankeres af relieffer med nøgne kvindeskikkelser og
fortæppet er i en sart gullig tone. I øverste hjørne til højre for
lærredet ses et stort ur med lysende tal. Hele ombygningen har kostet
300.000 kr.
Efter
det franske åbningsprogram i februar 1940 bliver filmene en tid
overvejende amerikanske, men efterhånden som disse under krigen blev
helt forbudt, vises der pludselig lovligt mange tyske film i Bristol.
Det var således Bristol, der lagde lærred til den siden så berygtede
”Jud Süss”, hvor distributøren, det tyske UFA, indrykkede adskillige
meget store propaganda-annoncer i aviserne. Det skete bl.a. den 4.
februar 1941 som optakt til premieren tre dage senere. Annoncen viser
udelukkende et skummelt udseende billede af hovedpersonen med den
ledsagende tekst: ’Døm Selv: En Forbryder!’. Filmens titel var end ikke
på. Ej heller var distributøren og dermed annoncens afsender anført. I
Palladium spillede man samtidig den danske Alstrup-film ”En forbryder”,
men det var bestemt ikke denne film, annoncen sigtede til. Den var
derimod tilsigtet alle danskere, der skulle se jøden i dårligt lys.
Annoncen blev fulgt op med flere andre ansigter fra filmen de kommende
dage og efter premieren. Næsten uhyggeligst af alt spillede filmen
halvanden måned i biografen og var dermed teatrets største succes i
krigsårene. Filmen afløstes den 24. marts 1941 af den ligeledes tyske
”Fy! Veronika” eller på tysk: ”Wie konntest Du, Veronika!”. På dansk
burde titlen da næsten havde heddet noget med August…
|
|
Før krigens afslutning havde Blom lagt en dæmper på det tyske
repertoire. Han viste naturligvis alle dem, han var tvunget til, men
ikke med helt samme iver som i krigens første år. Efter maj 1945 blev
filmene hastigt amerikanske og første premiere efter tyskernes
overgivelse var en Oscar-vindende dokumentarfilm fyldt med patos, som
blev vist henover to måneder under titlen ”Sejren i ørkenen”. Den blev
efterfulgt af ”Dig skal det være”, som tidligere kun havde været vist i
det lille Bergthora
på Amager og blev en fænomenal succes på Strøget, hvor den holdt sig på
plakaten lige fra den 16. juli til den 28. november.
I julen 1945 er der repremiere på den evigt populære ”Robin Hood” med
Errol Flynn og den 16. december året efter kan Bristol notere
danmarkspremiere på ”Havørnen” med samme Flynn i hovedrollen og endnu en
succes er hjemme. Det samme gælder ubåds-krigsfilmen ”Dybets helte” med
Tyrone Power i foråret 1947, der ligesom ”Havørnen” holder sig på
plakaten i to måneder. Det var tydeligt, Bristol endelig havde fundet
sig til rette i forhold til sit publikum på samme måde, som den
ligeledes smalle Scala Bio på den anden side af Rådhuspladsen lidt nede
ad Vesterbrogade længe forinden havde fundet sin recept på succes. Da
August Blom dør i 1947, bliver Bristol ført videre af hans enke, Johanne.
Repertoiret fyldes fortsat ofte ud med heltemodige, amerikanske
krigsfilm. Måske havde fru Johanne og sønnen Haagen moralske skrupler?
Fra julen 1949 tager Bristol konkurrencen op med Metropol og viser
årligt juleshows frem til 1961. Bristols julegodter er ofte med Søren
Spætte eller Tom & Jerry og næsten lige så populære som Disneys. Sådan
da.
Visse repremierer går igen med mellemrum. Michael Curtiz’ ”Ung mand med
trompet” med Kirk Douglas genoptages jævnligt, når der er brug for en
film til at fylde ud mellem to premierer. Filmen havde såmænd oprindelig
haft premiere i Nørreport, men Bristol når at vise den hele syv gange
mellem 1951 og 1958. Der må have været godt besøg hver eneste gang.
I 1950’erne er så godt som alle filmene på programmet amerikanske.
Antallet af film fra andre lande kan næsten tælles på én hånd. I 1958
får biografen installeret
CinemaScope,
så man også er i stand til at vise de ’brede’ film. Hvor brede de i
virkeligheden blev på Bristols lærred, er nu nok et tvivlsspørgsmål.
Programmet består fortsat af spændingsfilm, westerns, krigsfilm og nu og
da også en junglefilm med go’e gamle Tarzan. Efter sin mors død får
Haagen Fritz-Petersen i 1961 bevilling til at videreføre biografen.
|
|
Sidste
film i Bristol, 30. september 1966. Henning Sprogøe's samling
I somrene 1963, 1964 og 1965 fraviger biografen sin spændingsprægede
profil og henvender sig tydeligvis også til strøgturisterne med
”Nudisternes hemmelige ø” i 1963 og ”Villa Vennely” om call-girls i
1964. Bristol havde vist ladet sig inspirere af
Nygade Teatret, der
mange år senere var trådt i stedet for det oprindelige Alexandra og
publikum var der tydeligvis nok af. Sidstnævnte titel spillede hele fire
måneder. Om den også var forsynet med engelske tekster, vidner
annoncerne ikke noget om, men det kunne man sagtens forestille sig. I
1965 var turen kommet til ”Fanny Hill”, hvis forlæg i første
omgang blev en af årsagerne til ophævelsen af den litterære
pornografilov i 1967. Denne film holdt sig på programmet over hele
sommeren. Fra 11. april 1966 viste Bristol og mange øvrige ”Jeg – en
elsker” med Jørgen Ryg, som blev biografens næstsidste store succes.
Bristols sidste hit blev den erotiske thriller ”Morianerne – mordgåden i
Ulriksdal”, der spillede henover sommeren 1966 og som skulle blive
biografens sidste. Dette år bliver lejemålet nemlig mærkværdigvis opsagt.
Sidste film i Bristol er ”Operation Helvede” med John Wayne og biografen
lukker søndag den 30. september 1966. Samme dag lukker også
Casino på Istedgade, så det var
virkelig en skæbnedag. Bygningens ejer havde tydeligvis andre planer med
baglokalet på Strøget, der var blevet til gågade i 1962, men ikke desto
mindre stod biografen lukket og tom i flere år. Fritz Pedersen, der lige
akkurat når at fejre 40-års jubilæum i begyndelsen af oktober 1966, får
det efterfølgende år bevillingen til
Grøndals Teatret.
I marts 1969 omdannes biografen til teater og hedder nu midlertidigt
Bristol Music Center ligesom den pladeforretning, der indrettes i
stueplanet ud mod gaden med totalt ombygget facade. Denne har nu
firkantede, kraftige søjler gennem hele ejendommen med åben passage
bagved som en svalegang. Indgangen til salen bagved sker herefter gennem
den oprindelige portudgang. I den gamle biografsal optræder Jytte
Abildstrøm og Jesper Klein på en nyopført scene med garderobe bagtil og
der er one-man show med Simon Rosenbaum sidst på året. Herefter følger
spredte koncerter, revy og teaterforestillinger.
Det nye teater med moderniseret tilskuerrum har kun plads til 160 gæster.
Rummet er amputeret bagtil, så det nærmere er identisk med
Kinograf-salen. Den oprindelige dør mellem foyer og sal mures til med
letbeton. Forestillingen ”Kameldamen” med Abildstrøm og Klein bliver
filmet og
får biografpremiere i
Aladdin,
Carlton og
Triangel allerede den 13. juni
1969, så Bristol er på en måde blevet til en hel film i sig selv. I 1971
lejer Morten Grunwald sig ind og fortsætter dermed driften af Bristol
som permanent teater frem til 1980, hvor lejemålet overtages af Lone
Hertz og Malene Schwartz. De fortsætter teaterforestillingerne indtil
maj 1982, hvor driften indstilles for bestandig. Sidste forestilling har
titlen ”Onsdag” med Ghita Nørby i hovedrollen. Der indrettes herefter
natklub, før skiftende forretninger foran griber ind i den gamle sal
bagved.
Musikforretningen forsvinder igen og på et tidspunkt fylder Arnesen
Sport en god del af stueplanet, mens det siden er McDonalds med
hovedindgang til højre, der dominerer. Den skrumper på et tidspunkt til
næsten halv størrelse, da der reetableres en bred indgang midt i bygningen
til etagerne ovenover. McDonalds lukker en del år senere og erstattes af
en pub, der også er lukket i dag, mens stribevis af øvrige lejemål har
holdt til i biografens forskellige indgangspartier, efter svalegangen
blev lukket af igen og facaderne atter ført helt ud til gaden. I dag kan
man ikke se nogen spor af al den biografhistorie, der findes på adressen.
|
|
Bristol
planer anno 1985
|
|
Kinografen
og halv Bristol i 1991
|
|
Kinografen
og halv Bristol i 2003
|
|
Kinografen
i Frederiksberggade
25 den 22. september 2021. Foto: Thomas Hauerslev
|
|
Bristol
i Frederiksberggade
25 den 25. oktober 2021. Foto: Thomas Hauerslev
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn,
Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø,
Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om
|
|
|
|
• Gå til
Kinografen / Bristol |
|
• Gå til Kinografen
/ Bristol |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
onsdag, 08 januar 2025 11:30:53 |
|
|