| |
Valencia Cinema 1 & 2, København |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
01.10.2021 |
VALENCIA CINEMA 1&2
Vesterbrogade 32
Åbnet 18. juli 1980
Lukket 8. september 1980
Valencia er en af Vesterbros ældste bygninger. Den blev opført efter
tysk forbillede som en kolossal bierstube og var tegnet af Tivolis
arkitekt H.S. Stilling. Kong Frederik den 8. var med til indvielsen af
’Thors Hal’ den 1. maj 1861. En fornem bygning, der som Odd Fellow
Palæet i dag lå tilbagetrukket med to sidebygninger ud mod Vesterbrogade.
Vesterbro var på dette tidspunkt næsten ubebygget og der var således
ganske åbent på alle sider. Et lille rækværk forbandt de to forhuse med
en fri passage i midten ind til en grusbelagt plads. Oprindelig var der
trappeopgang fra siderne op mod indgangen til den nye kæmpesalon, der i
hvide farver lå bagudstrakt med tre enorme vinduer med rund bueform og
draperier inde bagved. Det midterste var det bredeste og højeste, idet
taget havde den naturlige trekantsform. En smuk figuropsats prydede
toppen. Ølhallen var beregnet for det finere borgerskab med alenhøje
malerier på væggene, statuetter, vaser, hængekurve med blomster, enorme
spejlglas og i midten et plaskende springvand. Salen var oplyst af tre
enorme gaslysekroner og havde en kæmpe scene forenden, hvor bl.a. H.C.
Lumbye har spillet. ”Champagnegaloppen” har afgjort lydt herfra.
I 1870 blev hallen med succes omdannet til dansesalonen ’Figaro’ med et
lidt yngre publikum af jævne mennesker, eksempelvis ’hæderlige
tjenestepiger’, som det morsomt står beskrevet. Kampen om pigernes gunst
resulterede i ikke så få slagsmål, hvor den ene part måtte forlade bulen
en pige fattigere og et blåt øje rigere. Figaro eksisterede op til 1.
verdenskrig, hvor det i 1918 blev til danserestauranten ’Palais de Danse’.
På plakaten kaldte man sig ’Københavns eleganteste etablissement’. Man
ønskede nu atter at tiltrække det bedre borgerskab. ’Et tempel til
livsglæden’, blev den nye luksusvarieté kaldt i pressen. Her spillede
Otto Petersens sytten mand store orkester. Siden sås navnene ’Pigalle’
og ’Folies Bergères’ som endnu en tydelig reference til ’Moulin Rouge’ i
Paris. På dette tidspunkt var huset for længst klemt fra alle sider,
hvor både et mellemhus og et forhus var skudt op mod gaden med
gennemgang til den store hal midt i forbygningen.
|
Læs mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle
& Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer 1911
- 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store
Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer, "Dette
er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70
|
Panacolor
Dimension 150
|
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Valencia
I 1927 blev hele herligheden omdannet til forlystelsesetablissementet
Valencia navngivet efter den spanske by. Det var Skandinaviens største
varieté- og underholdningsmekka og fik besøg af internationale kunstnere
og artister. Den langstrakte hal var på dette tidspunkt indrettet med
scenegulv på midten med musikken i den ene ende, mens borde og stole var
placeret hele vejen rundt samt på balkonen, der på tilsvarende facon
omkransede hele etablissementet. Enorme, dekorative lysekroner hang ned
fra loftet over scenen og kønne lysekroner fordelte sig på søjlerne
mellem balkon og gulv helt op til loftet, mens store draperier pyntede i
de åbne passager under balkongangene. Senere hænger et stort Valencia-skilt
lodret fra facaden. Det var et mekka for byens natteliv og stedet holdt
sig populært i flere årtier. Først oppe i 1960’erne dalede interessen
for underholdning efter parisermodellen.
I 1972 bliver Valencia købt af en svensker, der to år senere omdanner
lokalerne til tre separate enheder med hovedvægt på en natklub, der
efter ’Crazy Horse’- og fransk ’Lido’-model får navnet ’Chat Noir’. Her
skal der bl.a. være striptease og optræden med komikere og jonglører.
Alt sammen nonstop underholdning fra kl. 21 til 04 om morgenen.
Herudover er der bar og natrestaurant med tre franske kokke. I Stockholm
driver svenskeren fem sexklubber og det er også det indtryk, man får, at
Chat Noir, siden også med navnet Ambassadeur, fungerede i samme stil.
Det blev efterhånden et sted, hvor folk dukkede op endog meget sent for
at drikke sig en øl mere, nærmere end det var champagnen, der flød fra
magnumflaskerne. En lille baldakin ud over gaden tilkalder sig
opmærksomhed sammen med reklamebogstaverne mellem 1. og 2. sal. Da Simon
Spies overtager stedet i 1978 flyder champagnen atter i stride strømme
og man vender tilbage til at kalde sig Valencia.
Først i juli 1980 når vi frem til husets korte biografkapitel. Spies har
hurtigt mistet interessen og de nye ejere fundet på at erstatte den
levende underholdning på scenen med levende billeder på to
biograflærreder. I hvert fald først på aftenen. Der var gennem 1970’erne
et værre hyr med striptease-forestillingerne. Som det meste frigjorte
land i verden var det nemlig modsat eksempelvis Sverige forbudt for de
optrædende at smide det hele. Det gjorde så vist bare alligevel temmelig
ofte. Eli Pries indretter de i forvejen opdelte lokaler til to
forskellige etablissementer, som dog fortsat er forbundet med hinanden.
Der opsættes 35mm-udstyr efter udenlandsk forbillede med de erfaringer,
man også har gjort sig i København gennem den beskedne
cafébiograf i
Kompagnistræde, der siden 1974 havde budt på filmforevisninger, mens man
nød en drink. Nu blev Valencia til et film-serveringsteater og man
præsenterede sig som ’Valencia Show Cinema I og II’ eller blot ’Valencia
Cinema 1&2’. ’Gør noget ud af biografturen, tag noget pænt tøj på og kom
ind og se film på en helt ny måde’, skriver man. Der åbnes fredag den
18. juli 1980. I ’barens cinema’ med 80 pladser indrettet på balkonen
vises fra kl. 21 ”Manden fra Istanbul” med Horst Buchholz, som er en
ældre titel fra 1965. I ’restaurantens cinema’ med 220 pladser vises den
nyere ”Orkanen” fra 1979 med Mia Farrow og Jason Robards kl. 17, 19.30
og 21.30. ’Baren’ (Cinema 1) viser typisk sidste forestilling omkring kl.
00.30, mens ’restauranten’ (Cinema 2) slutter 21.30. At man tog den pæne
påklædning som et krav mere end en anbefaling, måtte et par gæster sande,
da de i august iført fløjlsbukser og sweater blev afvist, da de mødte op
for at se ”Guf á la carte” med Louis de Funès. Det var måske ikke nogen
helt smart praksis fra biografens side.
|
|
Det hele var et spøjst koncept, men det fungerede ikke. Stedet var
nedslidt og ryet mere end flosset. Der var ikke mange, der kom i deres
pæne tøj og de fleste gæster indfandt sig først væsentlig senere på
aftenen, hvor der ikke længere var film på programmet. Man skifter
titler regelmæssigt de kommende uger, men viser ingen splinternye film.
Der kommer dermed ingen premierefilm på lærrederne i Valencia. Ét enkelt
succesnummer får man dog. Det er ”Crazy-Horse Saloon”, en fransk film
fra 1977 om parisercabareten. Denne spilles fra september sammen med
”Champagnegaloppen” fra 1938 med Svend Methling som Lumbye. Det kunne
man med snilde havde slået langt mere på, nu Lumbye havde spillet i helt
samme lokale dengang for langt over hundrede år siden, hvad der vel også
var årsag til bookingen af netop denne titel. Måske dét rent faktisk
havde lokket nogen nysgerrige til i pænt dress?
Valencia Cinema 1&2 lukker igen den 8. september – og så gør den såmænd
alligevel ikke helt. Hvorfor skille sig af med en titel som ”Crazy-Horse
Saloon”? Man indgår en aftale med distributøren om at vise den
kontinuerligt i ’baren’ som supplement til den øvrige underholdning, der
midlertidigt intensiveres en anelse. Efter nogen tid er det dog også
sidste strimmelløb gennem fremviseren for de vilde heste. Allersidste
forestilling finder sted omkring den 25. oktober.
Et sidste spjæt oplevede Valencia den 28. februar 1981, hvor stedet
lagde hus til Dansk Melodi Grand Prix, hvor Tommy Seebach og Debbie
Cameron vandt med ”Krøller eller ej”. Herefter fulgte nogle
DR-programmer med Jarl Friis-Mikkelsen og Erling Bundgaard som værter. I
december 1983 indrettes discoteket ’Valencia Dancing Palace’. Det
skifter to måneder senere navn til ’Motown’ og skulle være byens
frækkeste. Herudover eksisterer fortsat en ’Nightclub Valencia’. Det
hele lukker i 1986.
Dreyers Fond overtog stedet i 2003. Da stod huset totalt ramponeret og
forfaldent inde i bagved, men efter en større ombygning genopstod
Valencia i 2015 som en historisk perle. ’Der er på sin vis tale om en af
Københavns mest velbevarede og historiske hemmeligheder. Bygningen har
ligget fuldstændig skjult bag andre bygninger og ejendomme og har på den
måde været usynlig i mange, mange år’, som Dreyers Fond forklarer.
Den forreste del af Valencia er omdannet til kursus- og mødecenter for
advokatbranchen. Udvendigt er huset bragt tilbage til sit oprindelige
ydre og stråler nymalet i hvidt med de tre enorme glasvinduer, men
indvendigt blev alt fjernet incl. balkonen. Den historiske facade kan nu
atter beskues efter i over hundrede år at have været skjult af
mellembygningen ud mod forhuset. Her er der anlagt en lille træhave med
fliser og bænke. I den bagerste del af bygningen er der indrettet otte
nye lejligheder.
Dreyers Fond ejer udover Valencia også Løvenborg med Hotel Savoy lige
ved siden af. Her lå Royal
Biograf i årene 1906-1912.
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge &
Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Valencia Cinema 1 & 2 |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
mandag, 01 januar 2024 18:13:12 |
|
|