| |
"Firsernes Flotteste Film - og et par
60er Klassikere"
Den 2. 70mm Film Festival
Imperial Bio i København,
26 - 30 April 2009
|
Tilbage
til forsiden
|
Skrevet
af:
Thomas Hauerslev |
Dato:
Date:
01.03.2009 |
Festival
teaser plakat af Teis M. Nielsen.
Nordisk
Films Biografer, Imperial Bio & biografmuseet.dk er stolte over, at kunne
invitere dig indenfor til en oplevelse du med garanti ikke kan få i andre
danske biografer.
Vi har fornøjelsen af at præsenterer en buket af de mest fantastiske film
som Hollywood producerede i 1980erne, samt et par klassikere fra 60erne. Disse storfilm vises
alle i deres originale 70mm version *). Det
vil sige i 70mm, 6-kanal Dolby Stereo i fuld udblæsning.
Imperial Bio 70mm Film Festival 2009
Søndag, 26. April
11:30 "Out of Africa"
15:00 "Hello, Dolly!"
18:30 "The Abyss"
21:30 "Poltergeist"
Mandag, 27. April
11:30: "Titanic"
15:30: "Fame"
18:30: "Poltergeist"
21:15: "Fame"
Tirsdag, 28. April
11:30: "Poltergeist"
15:30: "Titanic"
19:45: "Out of Africa"
Onsdag, 29. April
11:30: "Hello, Dolly!"
15:00: "The Abyss"
18:30: "Poltergeist"
Torsdag, 30. April
11:30: "Patton"
15:30: "Fame"
18:15: "Hello, Dolly!"
21:30: "Patton"
Klassikerne fra 1960erne vises i helt nye 70mm kopier i deres originale "Road-Show" versioner
med ouverture, pausemusik og
Entr’acte præsenteret i 6-kanal digitallyd.
*)
"Poltergeist"
og
"Fame"
er ikke kopieret på Eastman LPP stock, så det må
forventes, at farverne ikke lever op til dagens standard.
|
Tag
plads til den store oplevelse
Kom ind og få en biografoplevelse "as it should be" i Imperial Bio.
Benyt denne enestående chance til at se hvordan film skal præsenteres, når
det skal være rigtigt luksus.
Kom indenfor og nyd fornemmelse af at være med i filmen.
Dette er en sjælden mulighed for at se nogle fantastiske film under de mest
optimale forhold i verdens bedste filmsystem i Danmarks bedste biograf; i
"70mm film med 6-sporet stereolyd"
på Imperial Bio's 120 kvadratmeter store
buede lærred.
Velkommen
Lars Møller &
Thomas Hauerslev, Nordisk Films Biografer & biografmuseet.dk
|
Billetter
|
Billetsalg fra
kino.dk
er startet og billetpris er:
85/95/105 kr/billet for film under 150 minutter.
105/115/125 kr/billet. for film længere end 150 minutter.
Alle film er i Engelsk originalversion og vises uden danske
undertekster, med mindre andet er anført.
|
|
|
Mere
at læse
Biografmuseet's Historie om
70mm film og De Store Formater
Imperial Bio
70mm Festival på
Vej i Imperial Bio
PDF teaserplakat
2008 festival:
8 Store
Film - 1 Stor Biograf
Billeder
fra festivalen
|
Hvorfor er 70mm noget særligt?
|
|
"Lawrence
af Arabien" - Den ultimative 70mm film.
Copyright SONY/Columbia Pictures 2008. Gengivet
med tilladelse
70mm film en "HD" billed- og
lydoplevelse, der får
alt hvad du tidligere har set, til at blegne. 70mm film er ca 3 gange
større almindelig 35mm film. Det har en uovertruffen billedro på det
store lærred. Det betyder, at billedet er KNIVSKARPT, kontrast
og farvemætningen er UTROLIG, og endelig kommer der MEGET mere lys på
lærredet fordi filmen er større.
Publikum får et meget større udbytte af film i 70mm udgave med knivskarpe
billeder og krystal klar lyd. 70mm film opleves mere intensivt,
realistisk og nærmest 3-dimensionelt. Det er som at kikke ud af et vindue.
|
|
Imperial Bio
|
|
70mm
film opleves bedst i en biograf af
Imperial Bio's
imponerende dimensioner. 1102 konfortable siddepladser fordelt på 24 buede
rækker og et 120 kvadratmeter stort buet lærred. Det krumme lærred er en
sjældenhed idag, men det og de buede rækker sikrer, at publikum ser
godt fra alle pladser i biografen.
Imperial Bio åbnede i 1961 og
blev dimensioneret til
"Road-Show" film og er idag den eneste danske biograf, der er tilbage
af den type. Benyt derfor denne særlige lejlighed til at se nogle film
som kun Imperial Bio kan præsentere dem idag - I en stor biograf med
masser af stemning og fornemmelse af "storhed".
|
|
Program
|
"The Abyss" / "Dybet"
|
“The
Abyss” (2:18).
Filmet i: 35mm, 4 perforationer, 24 billeder i sekundet.
Hovedfilmsystem: Panavision Super 35. Præsenteret:
på det buede lærred
i 70mm med 6-sporet stereofonisk Dolby Stereo, format 43.
Format: 2,21:1. Oprindelsesland: USA. Produktionsår:
1989.
Verdenspremiere: 09.08.1989, Los Angeles, USA. Dansk
premiere:
14.10.1989, Scala Biograferne.
Instrueret og skrevet af James Cameron. Produceret af Gale Anne Hurd. Musik
af Alan Silvestri. Fotograferet af Mikael Salomon. Klippet af Conrad Buff og
Joel Goodman
Ed Harris (Virgil 'Bud' Brigman), Mary Elizabeth Mastrantonio (Lindsey
Brigman), Michael Biehn (Lt. Hiram Coffey. Leo Burmester (Catfish De Vries),
Todd Graff (Alan 'Hippy' Carnes), John Bedford Lloyd (Jammer Willis)
20 års jubilæumsforestilling og dansk 70mm premiere
Academy Award Vinder
Bedste Visuelle Effekter
"The Abyss" er en af filmhistoriens mest klaustofobiske thrillers
nogensinde. Da en amerikansk atomdrevet ubåd forulykker, bliver en
nærliggende undervands olie-boreplatform bedt om at hente besætningen. Dette
viser sig dog at være en sværere opgave end formodet, og langsomt må de
tapre mænd erkende, at de ikke er de eneste levende organismer under vandet
... noget ikke-jordisk er til stede. Oplev James Camerons "The Abyss"
i 70mm i Imperial.
|
"Fame"
|
“Fame” (2:14).
Filmet i: 35mm, 4 perforationer, 24 billeder i sekundet.
Hovedfilmsystem: 1,85:1. Præsenteret:
på det buede lærred
i 70mm med 6-sporet stereofonisk Dolby Stereo, format 42.
Format: 1,85:1. Oprindelsesland: USA. Produktionsår:
1980.
Verdenspremiere: 16.05.1980, Los Angeles, USA. Dansk
premiere:
19.09.1980, Tivoli Bio.
Instrueret af Alan Parker. Skrevet af Christopher Gore. Produceret af David
De Silva og
Alan Marshall. Musik af Michael Gore. Fotograferet af Michael Seresin.
Klippet af Gerry Hambling
Eddie Barth (Angelo), Irene Cara (Coco), Lee Curreri (Bruno), Laura Dean
(Lisa), Gene Anthony Ray (Leroy), Debbie Allen (Lydia)
"If they've really got what it takes, it's going to take everything they've
got.."
Dansk 70mm premiere
Academy Award Vinder
Bedste soundtrack
Bedste originale sang "Fame"
Oplev Alan Parkers legendariske dansefilm "Fame" i 70mm i Imperial.
På New York High School of Performing Arts kæmper talentfulde teenagers med
livets genvordigheder og for succesfulde karrierer indenfor showbiz. Filmen
fokuserer på fem af de bedste elever - sangeren Irene Cara, skuespillerne
Paul McCrane og Barry Miller, danseren Gene Anthony Ray og musiker Lee
Currieri og deres jagt på virkelighedens American Dream.
"Fame" blev nomineret til seks Oscars og vandt to for bedste musik og
sang - "Fame" blev desuden lavet til en Golden Globe-vindende TV-serie
i 1982.
|
"Hello, Dolly!"
|
“Hello,
Dolly!”
(2:26) + pause.
Filmet i: 65mm, 5 perforationer, 24 billeder i sekundet.
Hovedfilmsystem: Todd-AO. Præsenteret:
på det buede lærred
i Todd-AO.
Format: 2,21:1. Oprindelsesland: USA. Produktionsår:
1969.
Verdenspremiere: 16.12.1969,
Rivoli,
NYC, USA. Danish
premiere:
14.04.1970,
3
Falke Bio.
Directed by Gene Kelly. Produced and written by Ernest Lehman. Original
Music by Jerry Herman. Cinematography by Harry Stradling Sr. Film
Editing by William Reynolds. Costume Design by Irene Sharaff.
Barbra Streisand (Dolly Levi), Walter Matthau (Horace Vandergelder), Michael
Crawford (Cornelius Hackl), Marianne McAndrew (Irene Molloy), Danny Lockin
(Barnaby Tucker), Fritz Feld (Fritz, German waiter), Louis Armstrong (Louis,
Orchestra Leader)
40 års jubilæumsforestilling.
Den firedobbelte Oscar-vinder ”Hello, Dolly!” får repremiere søndag
den 26. April 2009 i Imperial Bio.
Academy Award Vinder
Best Art Direction-Set Decoration
Best Music, Score of a Musical Picture (Original or Adaptation)
Best Sound
20th Century-Fox filmversionen af Broadway-successtykket ”Hello, Dolly!”
er omskrevet til film og produceret af Ernest Lehman med Gene Kelly som
instruktør. Hovedrollerne spilles af den tidligere Oscar belønnede Barbra
Streisand som den uforbederlige, delvis professionelle Kirsten Giftekniv,
Dolly Levi, og Walter Matthau (”Kaktusblomsten” –”Hvem støver af?”)
som millionæren Horace Vandergelder, der i al hemmelighed er genstanden for
Dolly’s egne hede ægteskabsdrømme.
Som gæst medvirker Louis Armstrong, hvis pladefortolkning at titelsangen
først gjorde den verdenskendt. En anden stor mandlig rolle spilles af den
engelske skuespiller Michael Crawford (”The Knack”), og største
kvindelige birolle af det lovende nye navn Marianne Mcandrew.
”Hello, Dolly!" blev ved premieren hædret med fire Oscars, deraf en
som årets bedste musical. Filmversionen af ”Hello, Dolly!" afviger
fra Broadway-stykket. Filmmediets muligheder er udnyttet til at opnå større
realisme igennem skabelsen af det elegante og charmerende New York før
århundredeskiftet. Scenearkitekt John de Cuir forvandlede 20th Century-Fox
studiet til Manhattan’s 14. gade anno 1890 med højbane, sporvognslinier og
tidens kendte bygningsværker. l denne vældige filmkulisse blev bl.a. den
store 14th Street-Parade optaget med filmens stjerner og over 7.000
statister. Jerry Herman, manden bag såvel musik som sangtekster i den
berømte musical, har til filmversionen skrevet to nye sange til Barbra
Streisand: ”Love is only Love” og ”Just leave everything to me”.
Broadways ”Hello Dolly!" havde premiere den 16. januar 1964 på St.
James Theatre. Undervejs er syv Dolly'er ”slidt op” på scenen - alle
betydeligt ældre end filmversionens Barbra Streisand, som aldrig har
medvirket i teaterudgaven. Heller ikke Louis Armstrong har vist sig på
scenen i ”Hello, Dolly!”, selvom det var hans grammofonplade, der
gjorde hovedmelodien verdensberømt, længe før nogen overhovedet havde tænk
på at sætte Jerry Hermans musical op hverken på Broadway eller på
filmlærredet.
|
|
"Patton - Pansergenralen"
|
“Patton”
(2:50) + pause.
Filmet i: 65mm, 5 perforationer, 24 billeder i sekundet.
Hovedfilmsystem: Dimension 150. Præsenteret:
på det buede lærred
i
Dimension 150.
Format: 2,21:1. Oprindelsesland: USA. Produktionsår:
1969.
Verdenspremiere:
04.02.1970 Criterion, NYC; USA. Dansk
premiere:
22.04.1970 i 35mm og 4-spors magnetlyd i
Imperial Bio
Instrueret af Franklin J. Schaffner. Skrevet af Francis Ford Coppola
& Edmund H. North. Produceret af Frank McCarthy. Musik af Jerry Goldsmith.
Fotograferet af Fred J. Koenekamp. Klippet af Hugh Fowler
George C. Scott (Gen. George S. Patton Jr.), Karl Malden (Gen. Omar N.
Bradley), Stephen Young (Capt. Chester B. Hansen), Michael Strong (Brig.
Gen. Hobart Carver), Carey Loftin (Gen. Bradley's driver), Albert Dumortier
(Moroccan Minister), Frank Latimore (Lt. Col. Henry Davenport)
40 års jubilæumsforestilling
og dansk 70mm premiere
Academy
Award Vinder
Best Actor in a Leading Role George C. Scott
Refused to accept the nomination and the award, because he did not feel
himself to be in any competition with other actors.
Frank McCarthy, the film's producer, accepted the award on Scott's behalf at
the ceremony, but returned it to the Academy the next day in keeping with
Scott's wishes.
Best Art Direction-Set Decoration Urie McCleary, Gil Parrondo, Antonio
Mateos & Pierre-Louis Thévenet
Best Director Franklin J. Schaffner
Best Film Editing Hugh S. Fowler
Best Picture Frank McCarthy
Best Sound Douglas O. Williams & Don J. Bassman
Best Writing, Story and Screenplay Based on Factual Material or Material Not
Previously Published or Produced Francis Ford Coppola & Edmund H. North
Academy Award Nomineret
Best Cinematography Fred J. Koenekamp
Best Effects, Special Visual Effects Alex Weldon
Best Music, Original Score Jerry Goldsmith
”Patton – Pansergeneralen”. Filmen om den kontroversielle amerikanske general fra 2, verdenskrig, George
S, Patton, Jr. har George C. Scott i titelrollen og Karl Malden i rollen som
general Omar N Bradley. Michael Bates spiller general Montgomery og Karl
Michael Vogler den tyske feltmarskal Rommel, Francis Ford Coppola har
skrevet manuskriptet til helaftensfilmen om Patton. Frank McCarthy er
filmens producent
George S. Patton, Jr., var en af den anden verdenskrigs mest omstridte
skikkelser - både som organisator af den amerikanske tank-krigsførelse og
som bramfri soldat, der med uovervejede ord og gerninger skabte blæst om sin
person.
Iøjnefaldende, overlegen, pistolbevæbnet, dybt religiøs og voldsomt verdslig,
nemt forfalden til vrede fordi han frem for alt var en kæmpernatur, nemt
rørt til tårer, fordi han bag sin manierede hidsighed skjulte et varmt
hjerte - en ejendommelig kombination af ild og is«, skrev New York Times om
historiens sidste feltherre« i sin nekrolog efter hans død i 1945.
Striden om Patton kulminerede da han i 1943 på et Siciliansk lazaret stak en
menig en lussing, fordi soldaten som nervepatient ikke kunne fremvise
synlige sår. Man søgte at neddysse affæren, men da den kom frem, blev Patton
frataget sin kommando og dermed også den ledende rolle, der var tiltænkt ham
ved den allierede invasion i Normandiet i 1944. Det er sagt, at de
allieredes sejr derved blev sinket flere måneder.
Filmen tager sin begyndelse i 1943, da Patton banede vejen for den engelske
sejr ved El Alamein, der siden er krediteret Montgomery. Han og Patton var
rivaler krigen igennem. Ved erobringen af Sicilien kappedes de om at komme
først, og Patton modtog sin engelske kollega ved en sejrsparade i Messina,
som englænderne ellers mente sig i gang med at erobre. Til gengæld blev
Patton’s panserhær bragt til standsning under fremrykningen i Frankrig,
fordi han skulle vente på Montgomery. Efter at have knust tyskernes
Ardenner-offensiv, blev Patton ligeledes standset i sin fremrykning mod
Praha, der efter aftalerne i Jalta var russernes mål.
Patton blev dræbt i december 1945 ved en bilulykke på autostradaen
Frankfurt-Mannheim.
Helaftensfilmen om Patton rummer naturligvis store kampscener bl. a. fra
ørkenkrigen i Nordafrika, erobringen af Sicilien og slaget i Ardennerne. Men
Franklin J. Schaffner har i nok så høj grad villet give et billede af
”kæmperen” Patton og hans fascinerende, farverige personlighed, der gjorde
ham til krigens mest forkætrede skikkelse.
|
|
"Poltergeist"
|
“Poltergeist” (1:54).
Filmet i: 35mm, 4 perforationer, 24 billeder i sekundet.
Hovedfilmsystem: Panavision. Præsenteret:
på det buede lærred
i 70mm med 6-sporet stereofonisk Dolby Stereo, format 42.
Format: 2,21:1. Oprindelsesland: USA. Produktionsår:
1982.
Verdenspremiere: 04.06.1982, Los Angeles, USA. Dansk
premiere:
03.09.1982, Palads Teatret.
Instrueret af Tobe Hooper. Skrevet og produceret af Steven Spielberg. Musik
af Jerry Goldsmith. Fotograferet af Matthew F. Leonetti. Klippet af Michael
Kahn
Craig T. Nelson (Steve Freeling), JoBeth Williams (Diane Freeling), Beatrice
Straight (Dr. Lesh), Dominique Dunne (Dana Freeling), Oliver Robins (Robbie
Freeling), Heather O'Rourke (Carol Anne Freeling)
"They're here"
Dansk 70mm premiere
Academy Award Nomineret
Nomineret til 3 Oscar
”Poltergeist” er en gyser. Dens titelperson(er) er ikke hyggelige
nisser, der drøner rundt om natten og klarer opvasken. Dens historie er ikke
nogle menneskers kamp for at holde orden i deres bøger. Det er en historie
om liv og død, en kamp på liv og død mellem de levende og de døde. Og dens
titelperson(er) er væsener, der befinder sig et sted mellem liv og død og
død og det evige liv. Men ”Poltergeist” gør ikke knæfald for tidens
gysertendenser. Det er ikke en film, der er fyldt med overskårne halse og
kløvede kranier, selvom en enkelt (hallucinations-) scene er ret så barsk,
og selvom filmens slutning rummer elementer af Grand Guignol. For så vidt
som poltergeister er et reelt fænomen, tager filmen det alvorligt. Og med
Spielbergs sans for det nære og med hans kærlighed til forstads-USA
udspiller ”Poltergeist” sig ikke på et skummelt slot i Karpaterne, men i en
ganske almindelig villa i et ganske almindeligt amerikansk forstadskvarter.
Steven Spjelbergs navn står med store bogstaver over ”Poltergeist”,
men hvor grænsen for hans indsats på filmen går, er der ingen, der rigtigt
ved. Som instruktør står Tobe Hooper, der for nogle år siden høstede udbredt
kultberømmelse med den usædvanligt blodige horrorfilm, ”Motorsavsmassakren”.
Da ”Poltergeist” har mange flere mindelser om ”Nærkontakt af
Tredie Grad”, end den har med ”Motorsavsmassakren”, kan det være
af PR årsager, at Spielberg’s navn står med større bogstaver end Hooper’s.
Et livligt rygte vil dog vide, at Spielberg ikke blot er manuskriptforfatter
og producer på filmen, men også har udstrakt sit kreative ansvar til en stor
del af instruktionsarbejdet, i bedste David O. Selznick-stil. Dette vil nok
aldrig blive opklaret og er måske også sagen uvedkommende.
Hovedrollerne i ”Poltergeist” spilles af Jobeth Williams (kendt fra
”Kramer mod Kramer” og ”Stir Crazy”) og Craig T. Nelson (kendt
fra ”Lige for Loven”). En nok så væsentlig rolle spiller de tre børn,
der optræder som dette pars filmbørn. Og en meget væsentlig rolle spiller de
poltergeister og gengangere, der kun lod sig filme, fordi de var skabt af
George Lucas' special effects selskab, Industrial Light & Magic.
|
|
"Out of Africa" / "Mit Afrika"
|
“Out
of Africa”
(2:40).
Filmet i: 35mm, 4 perforationer, 24 billeder i sekundet.
Hovedfilmsystem: Technovision. Præsenteret:
på det buede lærred
i 70mm med 6-sporet stereofonisk Dolby Stereo, format 42.
Format: 1,85:1. Oprindelsesland: USA. Produktionsår:
1985.
Verdenspremiere: 18.12.1985, Los Angeles, USA. Danmarkspremiere:
21.02.1986,
Imperial Bio.
Produceret of instrueret af Sydney Pollack. Manuskript af Kurt Luedtke.
Musik af John Barry. Fotografert af David Watkin. Klippet af Pembroke
Herring, Sheldon Kahn, Fredric Steinkamp og William Steinkamp. Kostumer af
Milena Canonero
Meryl Streep (Karen Blixen), Robert Redford (Denys Finch Hatton), Klaus
Maria Brandauer (Bror Blixen / Hans Blixen), Michael Kitchen (Berkeley
Cole), Malick Bowens (Farah), Joseph Thiaka (Kamante)
Billeder fra
danmarkspremieren
Vises med danske undertekster
Academy
Award Vinder
Best Art Direction-Set Decoration
Best Cinematography
Best Director
Best Music, Original Score
Best Picture
Best Sound
Best Writing, Screenplay Based on Material from Another Medium
"Mit Afrika" er ikke en filmatisering af Isak Dinesen/Karen Blixens
”Den Afrikanske Farm”, selvom denne skønne bog også er filmens hjerte Men
hvad Sydney Pollack ("Vore Bedste År") og manuskriptforfatteren Kurt
Luedtke har bragt op i levende billeder på det store lærred, er beretningen
om den unge danske kvindes liv, kærlighed, smerte, trængsler og store lykke
gennem atten år, hvoraf hun tilbragte de fleste i Kenya.
Sydney Pollack har øst af flere kilder, navnlig af Judith Thurmans lovpriste
Blixen-biografi, og så fortæller han i sin egen både storladne og nænsomt
intime stil om den unge danske kvinde, der satte erhvervelsen af en
baronesse-titel så højt, at den kom til at koste hende tilsvarende dyrt. Han
fortæller om, hvordan hun og hendes svenske baron i december 1913 sejler af
sted til Kenya, hvor vielsesceromonien fi nder sted. Så følger beretningen
om, hvordan tanken om at skabe et landbrug udskiftes med ideen om at plante
kaffe i det skønne højland, som siden skulle vise sig at være aldeles uegnet
(nattefrost) til formålet. Ind og ud af hverdagens arbejde smyger sig
beretninger om ægtemandens eskapader i playboy-safari stilen. Han lader
Karen Blixen tilbage på farmen, hvor hun snart finder større glæder i at
være midt i naturens storhed og i at være omgivet af 1200 kikuyer og
somalier, der er hendes tyende - i de dage ikke noget nedsættende ord, men
udtryk for, at de kom under hendes varetægt, så hun var deres lærer, læge og
stor, hvide moder på samme tid, som hun styrede dem i deres arbejde.
På kaffeplantagen kom ofte den engelske storvildtjæger Denys Finch Hatton.
Han blev Karen Blixens elsker, men han blev navnlig den, der hjalp hende til
forståelse af Afrikas sjæl og til at komme i kontakt med kontinentets natur.
Og hver gang de to elskende oplevede det sublime, var det som om englænderen
veg udenom - som om han i bogstaveligste forstand forsvandt i tågen eller i
de skyer, der en dag skulle opsluge ham og hans flyvemaskine for evigt. Til
sidst fortælles om tabet af farmen og om Karen Blixen, der vendte hjem til
Danmark for at nedskrive de beretninger, hun havde improviseret for sine
sorte venner, i de bøger der skulle skaffe hende verdensberømmelse.
Sydney Pollack har til sin film valgt skuespillere, der så deres roller som
ønskeopgaver. Meryl Streep har ikke blot fysisk ydre, de spinkle linier og
de dog så stærke træk, men også sjæl til rollen som Karen Blixen. Robert
Redford er trådt lige så naturligt ind i Denys Finch Hatton’s safaristøvler,
og er jo i øvrigt snart lige så kendt som naturelsker og beskytter af de
landskabelige værdier, som han er for at være, en af Amerikas fineste
skuespillere ide diskrete virkemidlers skole. Og Klaus Maria Brandauer,
netop set herhjemme, på film i sin rolle som "Mephisto", har alle
udtryk i sine skrå øjne og sine skæve smil for letsindets inkarnation, den
svenske Bror Blixen-Finecke, der typisk nok blev Ernest Hemingways gode
jagtkammerat.
”Mit Afrika” er naturligvis optaget on-location i Kenya. 2.100
europæere og 7.250 kenyanere var med på optagelserne. Kun løverne var ægte
Hollywood, fløjet ind til bl.a. scenen hvor Meryl Streep kæmper mod en af
dem med sin pisk. Ellers foregik arbejdet på Afrikas egne betingelser.
Rimeligt figurerer også adskillige afrikanere på rollelisten. Malick Bowens,
der tidligere har medvirket i flere franske film og optrådt på scenen i USA,
kommer fra Mali og ses som Somali-tjeneren Farah. Mike Bugara, en kikuyu der
også var med i "The Wilby Conspiracy" og i "Born Free" spiller
tjeneren Juma, og den berømte kikuyu-kok Kamante spilles af Joseph Thiaga,
som er fyldt 15 i dag, hvor han igen passer sin skolegang i Kirinyaga uden
for Nairobi. Indført kenyaner er selvfølgelig også Iman, der har en lille
rolle som hvid storvildtjægers sorte elskerinde. Iman blev opdaget af den
berømte storvildt-fotograf Peter Beard og ført frem til berømmelse som
fotomodel via Harper's Bazaar. Iman har også vist sig i et par episoder af
TV's Bill Cosby Show.
|
"Titanic"
|
“Titanic”
(3:14).
Filmet i: 35mm, 4 perforationer, 24 billeder i sekundet.
Hovedfilmsystem: Panavision Super 35 kamera og linser. Præsenteret:
på det buede lærred
i Panavision 70mm DTS.
Format: 2,21:1. Oprindelsesland: USA. Produktionsår:
1997.
Verdenspremiere: 14.12.1997 Los Angeles, USA. Danmarkspremiere:
28.01.1998,
Imperial Bio.
Skrevet, produceret og instrueret af James Cameron. Musik af James Horner.
Fotograferet af Russell Carpenter.
Klippet af Conrad Buff, James Cameron og Richard A. Harris.
Leonardo DiCaprio (Jack Dawson), Kate Winslet (Rose DeWitt Bukater),
Billy Zane (Caledon 'Cal' Hockley), Kathy Bates (Molly Brown), Frances
Fisher (Ruth Dewitt Bukater), Gloria Stuart (Old Rose), Bill Paxton
(Brock Lovett) and Bernard Hill (Captain Smith)
Vises med danske undertekster
Academy
Award Vinder
Best Art Direction-Set Decoration
Best Cinematography
Best Costume Design
Best Director
Best Effects, Sound Effects Editing
Best Effects, Visual Effects
Best Film Editing
Best Music, Original Dramatic Score
Best Music, Original Song
Best Picture
Best Sound
Et storslået drama om skibets jomfrurejse, der endte som et mareridt ud over
enhver forstand, om de mange mennesker, som oplevede skibets korte,
glorværdige storhed og det skæbnesvangre forlis. Titanic er en storslået
fortælling om tragedien og de begivenheder, der førte til den. 3 timer og et
kvarter i åndeløs spænding på en rejse, som både rummer tragiske dramaer og
en uforglemmelig romance mellem Leonardo Dicaprio og Kate Winslet.
4 års arbejde - 200 millioner dollars. Instruktøren James Cameron's
dramatisering af Titanic's forlis er den dyreste film nogensinde - 200
millioner dollars. Han siger:
Mit mål var ikke alene at vise Titanic's dramaliske forlis, men også dets
korte og legendariske liv og for at fange skønheden, optimismen og håbet
blandt Titanic's passagerer og besætning. Filmen skulle dels illustrere de
menneskelige fejl som lå bag denne tragedie og samtidig være en hyldest, til
menneskets grænseløse potentiale.
Filmen slog alle rekorder i USA. "Titanic" er en storfilm på linie
med "Borte med Blæsten" og "Doctor Zhivago". Den er allerede
en gigantiskpublikumssucces i USA.
Rolling stone magazine skriver: "det er årets film! ”Titanic” er
nervepirrende, som ingen anden film i 1997 turde være det. Man taber både
næse og mund! Det er gribende!"
Oplev ”Titanic” i verdens bedste filmformat som en eneste biograf i
Danmark kan imperial vise gigantfilmen i verdens bedste film format. 70mm
digital experience, fylder hele lærredet med knivskarpe billeder.
Selvfølgelig med en perfekt digitallyd.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tak til
|
|
Nordisk Film vil
gerne takke følgende for assistance i forbindelse med
tillrettelæggelsen af denne
70mm film festival.
- Schaun Belston & Kevin Barret, 20th Century Fox, LA,
USA
- Sue Jones & Andrew Youdell, BFI, London
- Fox Film Danmark
- UIP, Danmark
- Johan Ericsson, Swedish Film
Institute
-
Citadel
- Geraldine Higgins, Hollywood
Classics, London
- Jes Graversen, Miracle Film
|
|
|
|
|
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
onsdag, 08 januar 2025 11:35:34 |
|
|