| | "Firsernes Flotteste Film - og et par 60er Klassikere" Den 2. 70mm Film Festival Imperial Bio i København, 26 - 30 April 2009 | Tilbage til forsiden
| Skrevet af: Thomas Hauerslev | Dato: Date: 01.03.2009 | Festival teaser plakat af Teis M. Nielsen.
Nordisk Films Biografer, Imperial Bio & biografmuseet.dk er stolte over, at kunne invitere dig indenfor til en oplevelse du med garanti ikke kan få i andre danske biografer.
Vi har fornøjelsen af at præsenterer en buket af de mest fantastiske film som Hollywood producerede i 1980erne, samt et par klassikere fra 60erne. Disse storfilm vises alle i deres originale 70mm version *). Det vil sige i 70mm, 6-kanal Dolby Stereo i fuld udblæsning.
Imperial Bio 70mm Film Festival 2009
Søndag, 26. April 11:30 "Out of Africa" 15:00 "Hello, Dolly!" 18:30 "The Abyss" 21:30 "Poltergeist"
Mandag, 27. April 11:30: "Titanic" 15:30: "Fame" 18:30: "Poltergeist" 21:15: "Fame"
Tirsdag, 28. April 11:30: "Poltergeist" 15:30: "Titanic" 19:45: "Out of Africa"
Onsdag, 29. April 11:30: "Hello, Dolly!" 15:00: "The Abyss" 18:30: "Poltergeist"
Torsdag, 30. April 11:30: "Patton" 15:30: "Fame" 18:15: "Hello, Dolly!" 21:30: "Patton"
Klassikerne fra 1960erne vises i helt nye 70mm kopier i deres originale "Road-Show" versioner med ouverture, pausemusik og Entr’acte præsenteret i 6-kanal digitallyd.
*) "Poltergeist" og "Fame" er ikke kopieret på Eastman LPP stock, så det må forventes, at farverne ikke lever op til dagens standard. | Tag plads til den store oplevelse
Kom ind og få en biografoplevelse "as it should be" i Imperial Bio. Benyt denne enestående chance til at se hvordan film skal præsenteres, når det skal være rigtigt luksus.
Kom indenfor og nyd fornemmelse af at være med i filmen. Dette er en sjælden mulighed for at se nogle fantastiske film under de mest optimale forhold i verdens bedste filmsystem i Danmarks bedste biograf; i "70mm film med 6-sporet stereolyd" på Imperial Bio's 120 kvadratmeter store buede lærred.
Velkommen Lars Møller & Thomas Hauerslev, Nordisk Films Biografer & biografmuseet.dk | Billetter | Billetsalg fra kino.dk er startet og billetpris er:
85/95/105 kr/billet for film under 150 minutter.
105/115/125 kr/billet. for film længere end 150 minutter.
Alle film er i Engelsk originalversion og vises uden danske undertekster, med mindre andet er anført. |
|
| Mere at læse
Biografmuseet's Historie om 70mm film og De Store Formater
Imperial Bio
70mm Festival på Vej i Imperial Bio
PDF teaserplakat
2008 festival:
8 Store Film - 1 Stor Biograf
Billeder fra festivalen | Hvorfor er 70mm noget særligt? | | "Lawrence af Arabien" - Den ultimative 70mm film. Copyright SONY/Columbia Pictures 2008. Gengivet med tilladelse
70mm film en "HD" billed- og lydoplevelse, der får alt hvad du tidligere har set, til at blegne. 70mm film er ca 3 gange større almindelig 35mm film. Det har en uovertruffen billedro på det store lærred. Det betyder, at billedet er KNIVSKARPT, kontrast og farvemætningen er UTROLIG, og endelig kommer der MEGET mere lys på lærredet fordi filmen er større.
Publikum får et meget større udbytte af film i 70mm udgave med knivskarpe billeder og krystal klar lyd. 70mm film opleves mere intensivt, realistisk og nærmest 3-dimensionelt. Det er som at kikke ud af et vindue. | | Imperial Bio | | 70mm film opleves bedst i en biograf af Imperial Bio's imponerende dimensioner. 1102 konfortable siddepladser fordelt på 24 buede rækker og et 120 kvadratmeter stort buet lærred. Det krumme lærred er en sjældenhed idag, men det og de buede rækker sikrer, at publikum ser godt fra alle pladser i biografen.
Imperial Bio åbnede i 1961 og blev dimensioneret til "Road-Show" film og er idag den eneste danske biograf, der er tilbage af den type. Benyt derfor denne særlige lejlighed til at se nogle film som kun Imperial Bio kan præsentere dem idag - I en stor biograf med masser af stemning og fornemmelse af "storhed". | | Program | "The Abyss" / "Dybet" | “The Abyss” (2:18). Filmet i: 35mm, 4 perforationer, 24 billeder i sekundet. Hovedfilmsystem: Panavision Super 35. Præsenteret: på det buede lærred i 70mm med 6-sporet stereofonisk Dolby Stereo, format 43. Format: 2,21:1. Oprindelsesland: USA. Produktionsår: 1989. Verdenspremiere: 09.08.1989, Los Angeles, USA. Dansk premiere: 14.10.1989, Scala Biograferne.
Instrueret og skrevet af James Cameron. Produceret af Gale Anne Hurd. Musik af Alan Silvestri. Fotograferet af Mikael Salomon. Klippet af Conrad Buff og Joel Goodman
Ed Harris (Virgil 'Bud' Brigman), Mary Elizabeth Mastrantonio (Lindsey Brigman), Michael Biehn (Lt. Hiram Coffey. Leo Burmester (Catfish De Vries), Todd Graff (Alan 'Hippy' Carnes), John Bedford Lloyd (Jammer Willis)
20 års jubilæumsforestilling og dansk 70mm premiere
Academy Award Vinder Bedste Visuelle Effekter
"The Abyss" er en af filmhistoriens mest klaustofobiske thrillers nogensinde. Da en amerikansk atomdrevet ubåd forulykker, bliver en nærliggende undervands olie-boreplatform bedt om at hente besætningen. Dette viser sig dog at være en sværere opgave end formodet, og langsomt må de tapre mænd erkende, at de ikke er de eneste levende organismer under vandet ... noget ikke-jordisk er til stede. Oplev James Camerons "The Abyss" i 70mm i Imperial. | "Fame" | “Fame” (2:14). Filmet i: 35mm, 4 perforationer, 24 billeder i sekundet. Hovedfilmsystem: 1,85:1. Præsenteret: på det buede lærred i 70mm med 6-sporet stereofonisk Dolby Stereo, format 42. Format: 1,85:1. Oprindelsesland: USA. Produktionsår: 1980. Verdenspremiere: 16.05.1980, Los Angeles, USA. Dansk premiere: 19.09.1980, Tivoli Bio.
Instrueret af Alan Parker. Skrevet af Christopher Gore. Produceret af David De Silva og Alan Marshall. Musik af Michael Gore. Fotograferet af Michael Seresin. Klippet af Gerry Hambling
Eddie Barth (Angelo), Irene Cara (Coco), Lee Curreri (Bruno), Laura Dean (Lisa), Gene Anthony Ray (Leroy), Debbie Allen (Lydia)
"If they've really got what it takes, it's going to take everything they've got.."
Dansk 70mm premiere
Academy Award Vinder Bedste soundtrack Bedste originale sang "Fame"
Oplev Alan Parkers legendariske dansefilm "Fame" i 70mm i Imperial. På New York High School of Performing Arts kæmper talentfulde teenagers med livets genvordigheder og for succesfulde karrierer indenfor showbiz. Filmen fokuserer på fem af de bedste elever - sangeren Irene Cara, skuespillerne Paul McCrane og Barry Miller, danseren Gene Anthony Ray og musiker Lee Currieri og deres jagt på virkelighedens American Dream.
"Fame" blev nomineret til seks Oscars og vandt to for bedste musik og sang - "Fame" blev desuden lavet til en Golden Globe-vindende TV-serie i 1982. | "Hello, Dolly!" | “Hello, Dolly!” (2:26) + pause. Filmet i: 65mm, 5 perforationer, 24 billeder i sekundet. Hovedfilmsystem: Todd-AO. Præsenteret: på det buede lærred i Todd-AO. Format: 2,21:1. Oprindelsesland: USA. Produktionsår: 1969. Verdenspremiere: 16.12.1969, Rivoli, NYC, USA. Danish premiere: 14.04.1970, 3 Falke Bio.
Directed by Gene Kelly. Produced and written by Ernest Lehman. Original Music by Jerry Herman. Cinematography by Harry Stradling Sr. Film Editing by William Reynolds. Costume Design by Irene Sharaff.
Barbra Streisand (Dolly Levi), Walter Matthau (Horace Vandergelder), Michael Crawford (Cornelius Hackl), Marianne McAndrew (Irene Molloy), Danny Lockin (Barnaby Tucker), Fritz Feld (Fritz, German waiter), Louis Armstrong (Louis, Orchestra Leader)
40 års jubilæumsforestilling. Den firedobbelte Oscar-vinder ”Hello, Dolly!” får repremiere søndag den 26. April 2009 i Imperial Bio.
Academy Award Vinder Best Art Direction-Set Decoration Best Music, Score of a Musical Picture (Original or Adaptation) Best Sound
20th Century-Fox filmversionen af Broadway-successtykket ”Hello, Dolly!” er omskrevet til film og produceret af Ernest Lehman med Gene Kelly som instruktør. Hovedrollerne spilles af den tidligere Oscar belønnede Barbra Streisand som den uforbederlige, delvis professionelle Kirsten Giftekniv, Dolly Levi, og Walter Matthau (”Kaktusblomsten” –”Hvem støver af?”) som millionæren Horace Vandergelder, der i al hemmelighed er genstanden for Dolly’s egne hede ægteskabsdrømme.
Som gæst medvirker Louis Armstrong, hvis pladefortolkning at titelsangen først gjorde den verdenskendt. En anden stor mandlig rolle spilles af den engelske skuespiller Michael Crawford (”The Knack”), og største kvindelige birolle af det lovende nye navn Marianne Mcandrew.
”Hello, Dolly!" blev ved premieren hædret med fire Oscars, deraf en som årets bedste musical. Filmversionen af ”Hello, Dolly!" afviger fra Broadway-stykket. Filmmediets muligheder er udnyttet til at opnå større realisme igennem skabelsen af det elegante og charmerende New York før århundredeskiftet. Scenearkitekt John de Cuir forvandlede 20th Century-Fox studiet til Manhattan’s 14. gade anno 1890 med højbane, sporvognslinier og tidens kendte bygningsværker. l denne vældige filmkulisse blev bl.a. den store 14th Street-Parade optaget med filmens stjerner og over 7.000 statister. Jerry Herman, manden bag såvel musik som sangtekster i den berømte musical, har til filmversionen skrevet to nye sange til Barbra Streisand: ”Love is only Love” og ”Just leave everything to me”.
Broadways ”Hello Dolly!" havde premiere den 16. januar 1964 på St. James Theatre. Undervejs er syv Dolly'er ”slidt op” på scenen - alle betydeligt ældre end filmversionens Barbra Streisand, som aldrig har medvirket i teaterudgaven. Heller ikke Louis Armstrong har vist sig på scenen i ”Hello, Dolly!”, selvom det var hans grammofonplade, der gjorde hovedmelodien verdensberømt, længe før nogen overhovedet havde tænk på at sætte Jerry Hermans musical op hverken på Broadway eller på filmlærredet. | | "Patton - Pansergenralen" | “Patton” (2:50) + pause. Filmet i: 65mm, 5 perforationer, 24 billeder i sekundet. Hovedfilmsystem: Dimension 150. Præsenteret: på det buede lærred i Dimension 150. Format: 2,21:1. Oprindelsesland: USA. Produktionsår: 1969. Verdenspremiere: 04.02.1970 Criterion, NYC; USA. Dansk premiere: 22.04.1970 i 35mm og 4-spors magnetlyd i Imperial Bio
Instrueret af Franklin J. Schaffner. Skrevet af Francis Ford Coppola & Edmund H. North. Produceret af Frank McCarthy. Musik af Jerry Goldsmith. Fotograferet af Fred J. Koenekamp. Klippet af Hugh Fowler
George C. Scott (Gen. George S. Patton Jr.), Karl Malden (Gen. Omar N. Bradley), Stephen Young (Capt. Chester B. Hansen), Michael Strong (Brig. Gen. Hobart Carver), Carey Loftin (Gen. Bradley's driver), Albert Dumortier (Moroccan Minister), Frank Latimore (Lt. Col. Henry Davenport)
40 års jubilæumsforestilling og dansk 70mm premiere
Academy Award Vinder Best Actor in a Leading Role George C. Scott Refused to accept the nomination and the award, because he did not feel himself to be in any competition with other actors. Frank McCarthy, the film's producer, accepted the award on Scott's behalf at the ceremony, but returned it to the Academy the next day in keeping with Scott's wishes.
Best Art Direction-Set Decoration Urie McCleary, Gil Parrondo, Antonio Mateos & Pierre-Louis Thévenet Best Director Franklin J. Schaffner Best Film Editing Hugh S. Fowler Best Picture Frank McCarthy Best Sound Douglas O. Williams & Don J. Bassman Best Writing, Story and Screenplay Based on Factual Material or Material Not Previously Published or Produced Francis Ford Coppola & Edmund H. North
Academy Award Nomineret Best Cinematography Fred J. Koenekamp Best Effects, Special Visual Effects Alex Weldon Best Music, Original Score Jerry Goldsmith
”Patton – Pansergeneralen”. Filmen om den kontroversielle amerikanske general fra 2, verdenskrig, George S, Patton, Jr. har George C. Scott i titelrollen og Karl Malden i rollen som general Omar N Bradley. Michael Bates spiller general Montgomery og Karl Michael Vogler den tyske feltmarskal Rommel, Francis Ford Coppola har skrevet manuskriptet til helaftensfilmen om Patton. Frank McCarthy er filmens producent
George S. Patton, Jr., var en af den anden verdenskrigs mest omstridte skikkelser - både som organisator af den amerikanske tank-krigsførelse og som bramfri soldat, der med uovervejede ord og gerninger skabte blæst om sin person. Iøjnefaldende, overlegen, pistolbevæbnet, dybt religiøs og voldsomt verdslig, nemt forfalden til vrede fordi han frem for alt var en kæmpernatur, nemt rørt til tårer, fordi han bag sin manierede hidsighed skjulte et varmt hjerte - en ejendommelig kombination af ild og is«, skrev New York Times om historiens sidste feltherre« i sin nekrolog efter hans død i 1945.
Striden om Patton kulminerede da han i 1943 på et Siciliansk lazaret stak en menig en lussing, fordi soldaten som nervepatient ikke kunne fremvise synlige sår. Man søgte at neddysse affæren, men da den kom frem, blev Patton frataget sin kommando og dermed også den ledende rolle, der var tiltænkt ham ved den allierede invasion i Normandiet i 1944. Det er sagt, at de allieredes sejr derved blev sinket flere måneder.
Filmen tager sin begyndelse i 1943, da Patton banede vejen for den engelske sejr ved El Alamein, der siden er krediteret Montgomery. Han og Patton var rivaler krigen igennem. Ved erobringen af Sicilien kappedes de om at komme først, og Patton modtog sin engelske kollega ved en sejrsparade i Messina, som englænderne ellers mente sig i gang med at erobre. Til gengæld blev Patton’s panserhær bragt til standsning under fremrykningen i Frankrig, fordi han skulle vente på Montgomery. Efter at have knust tyskernes Ardenner-offensiv, blev Patton ligeledes standset i sin fremrykning mod Praha, der efter aftalerne i Jalta var russernes mål. Patton blev dræbt i december 1945 ved en bilulykke på autostradaen Frankfurt-Mannheim.
Helaftensfilmen om Patton rummer naturligvis store kampscener bl. a. fra ørkenkrigen i Nordafrika, erobringen af Sicilien og slaget i Ardennerne. Men Franklin J. Schaffner har i nok så høj grad villet give et billede af ”kæmperen” Patton og hans fascinerende, farverige personlighed, der gjorde ham til krigens mest forkætrede skikkelse. | | "Poltergeist" | “Poltergeist” (1:54). Filmet i: 35mm, 4 perforationer, 24 billeder i sekundet. Hovedfilmsystem: Panavision. Præsenteret: på det buede lærred i 70mm med 6-sporet stereofonisk Dolby Stereo, format 42. Format: 2,21:1. Oprindelsesland: USA. Produktionsår: 1982. Verdenspremiere: 04.06.1982, Los Angeles, USA. Dansk premiere: 03.09.1982, Palads Teatret.
Instrueret af Tobe Hooper. Skrevet og produceret af Steven Spielberg. Musik af Jerry Goldsmith. Fotograferet af Matthew F. Leonetti. Klippet af Michael Kahn
Craig T. Nelson (Steve Freeling), JoBeth Williams (Diane Freeling), Beatrice Straight (Dr. Lesh), Dominique Dunne (Dana Freeling), Oliver Robins (Robbie Freeling), Heather O'Rourke (Carol Anne Freeling)
"They're here"
Dansk 70mm premiere
Academy Award Nomineret Nomineret til 3 Oscar
”Poltergeist” er en gyser. Dens titelperson(er) er ikke hyggelige nisser, der drøner rundt om natten og klarer opvasken. Dens historie er ikke nogle menneskers kamp for at holde orden i deres bøger. Det er en historie om liv og død, en kamp på liv og død mellem de levende og de døde. Og dens titelperson(er) er væsener, der befinder sig et sted mellem liv og død og død og det evige liv. Men ”Poltergeist” gør ikke knæfald for tidens gysertendenser. Det er ikke en film, der er fyldt med overskårne halse og kløvede kranier, selvom en enkelt (hallucinations-) scene er ret så barsk, og selvom filmens slutning rummer elementer af Grand Guignol. For så vidt som poltergeister er et reelt fænomen, tager filmen det alvorligt. Og med Spielbergs sans for det nære og med hans kærlighed til forstads-USA udspiller ”Poltergeist” sig ikke på et skummelt slot i Karpaterne, men i en ganske almindelig villa i et ganske almindeligt amerikansk forstadskvarter.
Steven Spjelbergs navn står med store bogstaver over ”Poltergeist”, men hvor grænsen for hans indsats på filmen går, er der ingen, der rigtigt ved. Som instruktør står Tobe Hooper, der for nogle år siden høstede udbredt kultberømmelse med den usædvanligt blodige horrorfilm, ”Motorsavsmassakren”. Da ”Poltergeist” har mange flere mindelser om ”Nærkontakt af Tredie Grad”, end den har med ”Motorsavsmassakren”, kan det være af PR årsager, at Spielberg’s navn står med større bogstaver end Hooper’s. Et livligt rygte vil dog vide, at Spielberg ikke blot er manuskriptforfatter og producer på filmen, men også har udstrakt sit kreative ansvar til en stor del af instruktionsarbejdet, i bedste David O. Selznick-stil. Dette vil nok aldrig blive opklaret og er måske også sagen uvedkommende.
Hovedrollerne i ”Poltergeist” spilles af Jobeth Williams (kendt fra ”Kramer mod Kramer” og ”Stir Crazy”) og Craig T. Nelson (kendt fra ”Lige for Loven”). En nok så væsentlig rolle spiller de tre børn, der optræder som dette pars filmbørn. Og en meget væsentlig rolle spiller de poltergeister og gengangere, der kun lod sig filme, fordi de var skabt af George Lucas' special effects selskab, Industrial Light & Magic. | | "Out of Africa" / "Mit Afrika" | “Out of Africa” (2:40). Filmet i: 35mm, 4 perforationer, 24 billeder i sekundet. Hovedfilmsystem: Technovision. Præsenteret: på det buede lærred i 70mm med 6-sporet stereofonisk Dolby Stereo, format 42. Format: 1,85:1. Oprindelsesland: USA. Produktionsår: 1985. Verdenspremiere: 18.12.1985, Los Angeles, USA. Danmarkspremiere: 21.02.1986, Imperial Bio.
Produceret of instrueret af Sydney Pollack. Manuskript af Kurt Luedtke. Musik af John Barry. Fotografert af David Watkin. Klippet af Pembroke Herring, Sheldon Kahn, Fredric Steinkamp og William Steinkamp. Kostumer af Milena Canonero
Meryl Streep (Karen Blixen), Robert Redford (Denys Finch Hatton), Klaus Maria Brandauer (Bror Blixen / Hans Blixen), Michael Kitchen (Berkeley Cole), Malick Bowens (Farah), Joseph Thiaka (Kamante)
Billeder fra danmarkspremieren
Vises med danske undertekster
Academy Award Vinder Best Art Direction-Set Decoration Best Cinematography Best Director Best Music, Original Score Best Picture Best Sound Best Writing, Screenplay Based on Material from Another Medium
"Mit Afrika" er ikke en filmatisering af Isak Dinesen/Karen Blixens ”Den Afrikanske Farm”, selvom denne skønne bog også er filmens hjerte Men hvad Sydney Pollack ("Vore Bedste År") og manuskriptforfatteren Kurt Luedtke har bragt op i levende billeder på det store lærred, er beretningen om den unge danske kvindes liv, kærlighed, smerte, trængsler og store lykke gennem atten år, hvoraf hun tilbragte de fleste i Kenya.
Sydney Pollack har øst af flere kilder, navnlig af Judith Thurmans lovpriste Blixen-biografi, og så fortæller han i sin egen både storladne og nænsomt intime stil om den unge danske kvinde, der satte erhvervelsen af en baronesse-titel så højt, at den kom til at koste hende tilsvarende dyrt. Han fortæller om, hvordan hun og hendes svenske baron i december 1913 sejler af sted til Kenya, hvor vielsesceromonien fi nder sted. Så følger beretningen om, hvordan tanken om at skabe et landbrug udskiftes med ideen om at plante kaffe i det skønne højland, som siden skulle vise sig at være aldeles uegnet (nattefrost) til formålet. Ind og ud af hverdagens arbejde smyger sig beretninger om ægtemandens eskapader i playboy-safari stilen. Han lader Karen Blixen tilbage på farmen, hvor hun snart finder større glæder i at være midt i naturens storhed og i at være omgivet af 1200 kikuyer og somalier, der er hendes tyende - i de dage ikke noget nedsættende ord, men udtryk for, at de kom under hendes varetægt, så hun var deres lærer, læge og stor, hvide moder på samme tid, som hun styrede dem i deres arbejde.
På kaffeplantagen kom ofte den engelske storvildtjæger Denys Finch Hatton. Han blev Karen Blixens elsker, men han blev navnlig den, der hjalp hende til forståelse af Afrikas sjæl og til at komme i kontakt med kontinentets natur. Og hver gang de to elskende oplevede det sublime, var det som om englænderen veg udenom - som om han i bogstaveligste forstand forsvandt i tågen eller i de skyer, der en dag skulle opsluge ham og hans flyvemaskine for evigt. Til sidst fortælles om tabet af farmen og om Karen Blixen, der vendte hjem til Danmark for at nedskrive de beretninger, hun havde improviseret for sine sorte venner, i de bøger der skulle skaffe hende verdensberømmelse.
Sydney Pollack har til sin film valgt skuespillere, der så deres roller som ønskeopgaver. Meryl Streep har ikke blot fysisk ydre, de spinkle linier og de dog så stærke træk, men også sjæl til rollen som Karen Blixen. Robert Redford er trådt lige så naturligt ind i Denys Finch Hatton’s safaristøvler, og er jo i øvrigt snart lige så kendt som naturelsker og beskytter af de landskabelige værdier, som han er for at være, en af Amerikas fineste skuespillere ide diskrete virkemidlers skole. Og Klaus Maria Brandauer, netop set herhjemme, på film i sin rolle som "Mephisto", har alle udtryk i sine skrå øjne og sine skæve smil for letsindets inkarnation, den svenske Bror Blixen-Finecke, der typisk nok blev Ernest Hemingways gode jagtkammerat.
”Mit Afrika” er naturligvis optaget on-location i Kenya. 2.100 europæere og 7.250 kenyanere var med på optagelserne. Kun løverne var ægte Hollywood, fløjet ind til bl.a. scenen hvor Meryl Streep kæmper mod en af dem med sin pisk. Ellers foregik arbejdet på Afrikas egne betingelser. Rimeligt figurerer også adskillige afrikanere på rollelisten. Malick Bowens, der tidligere har medvirket i flere franske film og optrådt på scenen i USA, kommer fra Mali og ses som Somali-tjeneren Farah. Mike Bugara, en kikuyu der også var med i "The Wilby Conspiracy" og i "Born Free" spiller tjeneren Juma, og den berømte kikuyu-kok Kamante spilles af Joseph Thiaga, som er fyldt 15 i dag, hvor han igen passer sin skolegang i Kirinyaga uden for Nairobi. Indført kenyaner er selvfølgelig også Iman, der har en lille rolle som hvid storvildtjægers sorte elskerinde. Iman blev opdaget af den berømte storvildt-fotograf Peter Beard og ført frem til berømmelse som fotomodel via Harper's Bazaar. Iman har også vist sig i et par episoder af TV's Bill Cosby Show. | "Titanic" | “Titanic” (3:14). Filmet i: 35mm, 4 perforationer, 24 billeder i sekundet. Hovedfilmsystem: Panavision Super 35 kamera og linser. Præsenteret: på det buede lærred i Panavision 70mm DTS. Format: 2,21:1. Oprindelsesland: USA. Produktionsår: 1997. Verdenspremiere: 14.12.1997 Los Angeles, USA. Danmarkspremiere: 28.01.1998, Imperial Bio.
Skrevet, produceret og instrueret af James Cameron. Musik af James Horner. Fotograferet af Russell Carpenter. Klippet af Conrad Buff, James Cameron og Richard A. Harris.
Leonardo DiCaprio (Jack Dawson), Kate Winslet (Rose DeWitt Bukater), Billy Zane (Caledon 'Cal' Hockley), Kathy Bates (Molly Brown), Frances Fisher (Ruth Dewitt Bukater), Gloria Stuart (Old Rose), Bill Paxton (Brock Lovett) and Bernard Hill (Captain Smith)
Vises med danske undertekster
Academy Award Vinder Best Art Direction-Set Decoration Best Cinematography Best Costume Design Best Director Best Effects, Sound Effects Editing Best Effects, Visual Effects Best Film Editing Best Music, Original Dramatic Score Best Music, Original Song Best Picture Best Sound
Et storslået drama om skibets jomfrurejse, der endte som et mareridt ud over enhver forstand, om de mange mennesker, som oplevede skibets korte, glorværdige storhed og det skæbnesvangre forlis. Titanic er en storslået fortælling om tragedien og de begivenheder, der førte til den. 3 timer og et kvarter i åndeløs spænding på en rejse, som både rummer tragiske dramaer og en uforglemmelig romance mellem Leonardo Dicaprio og Kate Winslet.
4 års arbejde - 200 millioner dollars. Instruktøren James Cameron's dramatisering af Titanic's forlis er den dyreste film nogensinde - 200 millioner dollars. Han siger:
Mit mål var ikke alene at vise Titanic's dramaliske forlis, men også dets korte og legendariske liv og for at fange skønheden, optimismen og håbet blandt Titanic's passagerer og besætning. Filmen skulle dels illustrere de menneskelige fejl som lå bag denne tragedie og samtidig være en hyldest, til menneskets grænseløse potentiale.
Filmen slog alle rekorder i USA. "Titanic" er en storfilm på linie med "Borte med Blæsten" og "Doctor Zhivago". Den er allerede en gigantiskpublikumssucces i USA.
Rolling stone magazine skriver: "det er årets film! ”Titanic” er nervepirrende, som ingen anden film i 1997 turde være det. Man taber både næse og mund! Det er gribende!"
Oplev ”Titanic” i verdens bedste filmformat som en eneste biograf i Danmark kan imperial vise gigantfilmen i verdens bedste film format. 70mm digital experience, fylder hele lærredet med knivskarpe billeder. Selvfølgelig med en perfekt digitallyd. | |
|
|
| | | | | | | Tak til | | Nordisk Film vil gerne takke følgende for assistance i forbindelse med tillrettelæggelsen af denne 70mm film festival.- Schaun Belston & Kevin Barret, 20th Century Fox, LA, USA
- Sue Jones & Andrew Youdell, BFI, London
- Fox Film Danmark
- UIP, Danmark
- Johan Ericsson, Swedish Film Institute
- Citadel
- Geraldine Higgins, Hollywood Classics, London
- Jes Graversen, Miracle Film
| | | | | | Gå: tilbage - op Opdateret mandag, 27 maj 2024 20:20:28 | | |