| |
Kjøbenhavns Panorama |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
10.11.2022 |
"Kjøbenhavns Panorama", af Vilhelm Pacht, der i 1896 også var den
allerførste til at vise levende billeder i Danmark, da han åbnede
Kjøbenhavns Panorama på Rådhuspladsen, der dengang var Halmtorvet.
Fotograf ukendt, public domain
Kjøbenhavns Panorama
Den Frie Udstillings lokaler
Halmtorvet
07.06.1896 - cirka 01.04.1900
I Den Frie Udstillings lokaler i en træpavillon på Halmtorvet foran det
nye rådhus, der var under opførelse, indrettede tidligere kunstmaler
Lauritz Vilhelm Pacht forsommeren 1896 et forevisningslokale for levende
billeder. Det var første gang i Danmark, man kunne se film, som vi
kender det i dag og blot et halvt år senere end de allerførste
filmforevisninger fandt sted i Paris, hvor programmene var franske.
Pacht gav det navnet Kjøbenhavns Panorama. En indbudt kreds overværede
begivenheden allerede lørdag den 6. juni, mens den officielle åbning
fandt sted søndag den 7. juni kl. 12 under stor festivitas. Programmet i
den danske hovedstad bestod af en god håndfuld korte, engelske film af
omkring et minuts varighed, som blev vist med titlen ’Kinoptikon’ –
ordet optræder første gang i de danske aviser den 8. maj, hvor denne
nyeste opfindelse med ’bevægelige, legemsstore billeder’
præsenteres enslydende. I åbningsprogrammet ses bl.a. markedsscener,
sporvogne og busser i bevægelse, fodgængere, en rytter til hest,
billeder til havs med søen i oprør osv. Det bedste ’billede’ var ifølge
pressen et jernbanetog, der ankommer til perronen lige mod tilskuerne.
Om ikke skræk og rædsel så stor spænding fra dag ét og det er usikkert,
om publikum overhovedet havde faste siddepladser. Skribenten fra
dagbladet Dannebrog var virkelig fremsynet, da han som afrunding på sin
fyldige avisomtale af denne nye, vellykkede opfindelse konkluderer, at
”Ja, hvem véd: maaske man inden ret længe
sidder hjemme i sin Dagligstue og følger den sidste Operanyhed i
Theatrofonen, mens samtidig Kinoptikon’ets Billeder gjengiver én
Optrinene på Scenen…”.
Forevisningsapparat kom fra Birt Acres’ britiske
Kineopticon og der blev spillet hver dag mellem kl. 14 og 22. Entréen
kostede 50 øre for voksne, som altså rakte til måske ti minutters
levende billeder, men der var så tilmed et supplement af lysbilleder.
Bestemt ikke en pris for enhver at betale. Børn kom ind til halv pris.
Det forklares i avisomtaler, hvordan de levende fotografier blev
projiceret fra et hul i bagvæggen over på den modsatte væg i betydelig
forstørrelse.
|
Læs
mere her:
• Panorama Hafnia
• Kjøbenhavns Kinoptikon
•
Kosmorama
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer,
"Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70 |
Panacolor
Dimension 150 |
Sensurround
High-Impact
biografdesign |
Efter blot ti dages virke sætter en elektriker ild på
bygningen og Kinoptikon’et må indstille sine visninger i en uges tid.
Filmmaskinerne til over 3.000 kr. er stort set ødelagt og nye måtte
fremskaffes. Siden erstattes de af udstyr helt ovre fra den anden side
af Atlanterhavet, nemlig fra Thomas Edison, den amerikanske pionér på
området. Tilskuerrummet er ved lejligheden forskønnet og første film er
foruden otte øvrige en lokkende strimmel med en danserinde, som man
allerede havde forhåndsannonceret på den oprindelige åbningsdag. Filmene
fylder nu stort set programmet ud, men der er fortsat lysbilleder og
sommetider fonograf på plakaten. Kgl. danske hoffotograf Peter Lars
Petersen – siden kendt som Peter Elfelt – fik vist sine første film her
2. juledag 1897, hvor programmet således bl.a. bestod af ”Brandvæsnet
rykker ud” og ”Svanerne i Sortdamssøen” samt ”Kørsel med grønlandske
hunde” optaget i et sneklædt Fælledparken. Det var de allerførste danske
filmoptagelser, der blev offentligt fremvist. Pacht havde lejet
bygningen for et år ad gangen
og i forsommeren 1899 stod den til at skulle rives ned.
Filmforevisningerne flyttes derfor over i
Panoptikonbygningen, hvor Pacht tager Kinoptikon-forestillingen med
sig som navn til Panoptikons Kinoptikon, men i efteråret vises atter
levende billeder i Panoramaet på Halmtorvet, der endnu består. Det er en
gruppe af krigsveteraner, der har taget over og ikke overraskende vises
en række krigsbilleder. Det sidst annoncerede filmprogram består i
starten af 1900 af ”Rejsen til månen” og ”Nytårsnat 1900”.
I april 1900 averteres med apparat for levende billeder til salg ved
henvendelse og i juni det meste øvrige inventar. Kort efter brænder
bygningen ned til grunden. Den skulle som nævnt alligevel være fjernet
for at give plads til den nye rådhusplads. Kjøbenhavns Panorama var det
første sted, der blev vist levende billeder, men før den
første
’rigtige’ biograf blev etableret i 1904, sås filmforevisninger mange
steder rundt om i byen – og efterhånden det ganske land. Enkelte mere
permanente forevisningssteder er omtalt her på Biografmuseet:
Panorama Hafnia,
Kjøbenhavns Kinoptikon og
Odeon Teatret på Frederiksberg (læs historien under
Kosmorama) – men der
blev også fra tid til anden vist film i varietéerne, særligt Cirkus
Varieté i Cirkusbygningen,
Arena Teatret
i Tivoli med indgang fra den nuværende H. C. Andersens Boulevard og
Concert du Boulevard. Disse findes også omtalt her, da disse tre senere
fungerede som ordinær biograf. Sidstnævnte præsenterede ’Vitagrafen’ i
1898 adskillige år før stedet blev til Vesterbros Teater, siden blot
Vester
Bio og City Bio, mens Cirkusbygningen blev fast hjemsted om vinteren
for
World Cinema. Herudover sås kortvarige filmforevisninger i mindre
forsamlingslokaler få dage ad gangen, i Røde Kros Varietéteater,
udendørs i eksempelvis Lyongade på Amager og forlystelseshaverne
St. Thomas
og
Sommerlyst på Frederiksberg og et andet sted, der lyder helt suspekt
som ’Varieté Billigheden’ i Allégade, det senere Thalia Teatret som vist
nok var ganske pænt, da det kom til stykket. Selv efter de første
permanente biografer slog dørene op med fuldgyldigt filmprogram, var de
levende billeder fortsat en tilbagevendende begivenhed rundt om i
varietéer som Scala Teatrets ’Kosmograf’, der kun med få pauser stædigt
havde holdt ved lige fra sidst i 1890’erne gennem perioden, hvor
størstedelen af publikum lod til at have mistet interessen for dem i
1903 og 1904. Det var stilhed før storm.
• Gå til mere om Panorama Hafnia
• Gå til mere om
Kjøbenhavns Kinoptikon
• Gå til mere om
Kosmorama
|
|
Edison's Kinetoscope. |
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om
|
|
|
|
|
|
• Gå til Panorama Hafnia
• Gå til Kjøbenhavns Panorama
• Gå til
Kjøbenhavns Kinoptikon |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
onsdag, 08 januar 2025 11:34:51 |
|
|