 |
Biografmuseet's Formål:
"At dokumentere i tekst, illustrationer, video og
billeder, alle danske biografer, som historien nu har udviklet sig
igennem mere end 100 år - fra den første "Kosmorama" i 1904 til den
sidste nye superbiograf."
• Forord |
Ris & Ros
• Ansvar |
Kontakt
|
BIOGRAFER
• Skematisk Oversigt
• København |
Omegn
• Nordsjælland
• Vest, Midt & Syd
• Bornholm
• Møn, Bogø
• Lolland & Falster
• Fyn, Thurø, Tåsinge
• Langeland & Ærø
• Sydjylland |
Øst
• Midt-Vest |
Nord
• Rejsebiograf, Drive-In og Open
Air
PIONERBIOGRAFER
•
Kjøbenhavns Panorama Kinoptikon
• Panoptikons
Kinoptikon
•
Panorama Hafnia
•
Kinoptikon
•
Odeon Teatret
• Kalender
7OMM FORMATET
• Historie |
Biografer
• Film |
Maskiner
• 3 Falke Bio
• Kinopalæet
• Imperial Bio
FILM & SYSTEMER:
1952 Cinerama
1953 CinemaScope
1953 Widescreen
1954 Panavision
1954 VistaVision
1955
Todd-AO
1957 Ultra
Panavision 70
1958 Cinemiracle
1959 Super
Panavision 70
1959 Super
Technirama 70
1961 Sovscope 70
1963 7OMM Blow-Up
1966 Dimension
150
1970 IMAX / Omnimax
1972 Pik-A-Movie
1974 Cinema 180
1974 Sensurround
1984 Showscan
2018 Magellan 65
NYHEDER
• 2027 | 2026 | 2025
• 2024 |
2023 |
2022
• 2021 |
2020 |
2019
• 2018 |
2017 |
2016
• 2015 |
2014 |
2013
• 2012 |
2011 |
2010
• 2009 |
2008 | Arkiv
BIBLIOTEK
• Premierer 1911-2020
• Filmannoncer
• Biografdrift Annoncer
• Film- og Kinoteknik
• Teknikkalender
• Store Lærreder
• Holger Pind
• Stoleplaner
• Interview |
Farvel
• Filmfestival
• Det Store Udland
• Olsen Banden
• Indhold |
Søg
• Din historie |
|
|
Åbnet 1. januar 2005
Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder
forbeholdes.
|
 |
Besøg også in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store
filmformater
in70mm.com
|
| |
Kjøbenhavns Panorama Kinoptikon |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
10.11.2022 |
"Kjøbenhavns Panorama", af Vilhelm Pacht, der i 1896 var den
allerførste til at vise levende billeder i Danmark, da han åbnede
Kjøbenhavns Panorama på Rådhuspladsen.
Fotograf ukendt, public domain
Københavns Panorama / Kinoptikon
Den Frie Udstillings lokaler
Raadhuspladsen
Åbnet 7. juni 1896
Lukket 1. april 1900
I Den Frie Udstillings fhv. lokaler for malerier i en træpavillon på det
gamle Halmtorv foran det nye rådhus, der er under opførelse, indretter
kunstmaler Lauritz Vilhelm Pacht i foråret 1896 et forevisningslokale
for levende billeder, hvor han allerede gennem et års tid har fornøjet
publikum med den amerikanske Thomas Edisons kukkasse kaldet Kinetoskopet
og samme opfinders maskine til lydafspilning, Fonografen. Det er første
gang i Danmark, man kan se film, som vi kender dem blot
et halvt år efter de første forevisninger på kontinentet fandt sted
i Paris ved brødrene Auguste og Louis Lumière den 28. december 1895.
Pacht gav det navnet K(j)øbenhavns Panorama inspireret af de
verdensbilleder, man havde set i det store, cirkelrunde Panorama, der i
bare syv år mellem 1881 og 1888 lå i Jernbanegade mellem den nuværende
cirkusbygning og Dagmar Teatret. Trækonstruktionen på den vordende
rådhusplads er tegnet af arkitekt Thorvald Bindesbøll og indviet den 26.
marts 1893 dengang med henblik på kun at eksistere i to år. En indbudt
kreds overværer her tre år senere filmbegivenheden lørdag den 6. juni,
mens den officielle åbning finder sted søndag den 7. juni 1896 kl. 12
under stor festivitas.
|
Læs
mere her:
Pionerbiografer i København
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
Stumfilm, Tonefilm og
nye Systemer
7OMM, Storformat, Film- og Lydsystemer
Historien om 70mm og De Store
Formater
•
CinemaScope
|
Widescreen
•
VistaVision
| Todd-AO
•
"Windjammer" i
Cinemiracle
• "Dette er
Cinerama"!
•
Vises "i
Sensurround"
High-Impact
biografdesign
|
Programmet i den danske hovedstad bestod af syv korte, engelske film af
omkring et minuts varighed, som blev vist med titlen ’Kinoptikon’ –
ordet optræder første gang i de danske aviser den 8. maj, hvor denne
nyeste opfindelse med ’bevægelige, legemsstore billeder’ præsenteres
enslydende. I åbningsprogrammet ses bl.a. markedsscener, sporvogne og
busser i bevægelse, fodgængere, en rytter til hest, billeder til havs
med søen i oprør osv. Det bedste ’billede’ var ifølge pressen et
jernbanetog, der ankommer til perronen lige mod tilskuerne. Om ikke
skræk og rædsel så stor spænding fra dag ét. Skribenten fra dagbladet
Dannebrog var virkelig fremsynet, da han som afrunding på sin fyldige
avisomtale af denne nye, vellykkede opfindelse konkluderer, at
”Ja, hvem véd: maaske man inden ret
længe sidder hjemme i sin Dagligstue og følger den sidste Operanyhed i
Theatrofonen, mens samtidig Kinoptikon’ets Billeder gjengiver én
Optrinene på Scenen …”.
Forevisningsapparat stammer fra Birt Acres’ britiske Kineopticon og der
spilles hver dag mellem kl. 14 og 22 med filmstart hver halve time.
Entréen koster 50 øre for voksne, som rækker til mindre end ti minutters
levende billeder, men der var så tilmed et supplement af lysbilleder.
Bestemt ikke en pris for enhver at betale, men børn kom dog ind for det
halve. Det forklares i avisomtaler, hvordan de levende fotografier
projiceres fra et hul i bagvæggen højt over tilskuerpladserne over på et
stykke lærred ophængt på den modsatte væg i betydelig forstørrelse og at
salen tilmed gøres mørk under forestillingen. Det kendte man ikke.
• Gå til Kosmorama:
For 50 aar siden aabnede det første biografteater
• Gå til Biografmuseets
biografhistoriske kalender
Dagen efter beretter Adresseavisen, hvordan der i nær fremtid kommer et
apparat hertil, som vil præsentere publikum for ’scener af
kjøbenhavnerlivet’, hvilket dog ikke umiddelbart lader til at ske, men
herefter går det stærkt. I etablissementet Wodroffslund på Frederiksberg
kan man samme aften den 8. juni se ’Bioscopticon’ med en cyklist, der
tramper løs uden at komme ud af flækken og en kat, der står på halen.
|
|
Emil og Max Skladanowsky
i Tivoli med deres egen opfindelse kaldet ’Bioskopet’
Tre dage senere vises der også film i Tivoli på Pantomimeteatret ved de
tyske brødre Emil og Max Skladanowsky her deres egen opfindelse kaldet ’Bioskopet’,
som med sit apparat i mandshøj størrelse forefører flere billeder i
sekundet, nemlig 45 mod 15. Det går straks op for folk, at maskineriet i
princippet er det samme, men oplevelsen meget forskellig, da billederne
flimrer og ryster i forlystelseshaven, som var man kravlet ombord i
rutsjebanen.
Som afslutning på aftenens pantomimeforestilling kan man opleve en
jonglør, to brydere, russiske dansere og en boksende kænguru (optaget af
Birt Acres, der også stod bag filmene i Kinoptikon) foruden de to
opfindere selv, der til slut træder frem og bukker for publikum på et
noget større billedfelt end panoramaets. ’Publikum lagde ikke nogen
overdreven begejstring for dagen’, lød det efterfølgende, men programmet
dog gratis at overvære, da man allerede har betalt entré til haven.
Efter blot ti dages virke sætter en vred elektriker ild til Panorama og
Kinoptikon’et må indstille sine visninger indtil den 30. juni.
Fremvisningsapparatet er stort set ødelagt og et nyt måtte fremskaffes,
men filmene har tydeligvis overlevet, da samme program fortsætter
suppleret med en tryllekunstner og en lokkende strimmel med en
danserinde, der allerede på åbningsdagen var annonceret som kommende
attraktion, da filmene tænkes udskiftet henad vejen velsagtens alt efter
bifald. En film, der også fortsat er på plakaten viser scener fra et
smedeværksted, som ingen i eftertiden helt kan identificere, men lader
ud fra handlingsreferat heller ikke til at være Thomas Edisons fra
hverken 1893 eller 1895, da ingen af disse på i dag eksisterende kopier
slutter med, at der svales glødende jern i et vandtrug, så dampen står
op, som Dagens Nyheder refererer det. Acres lavede rigtig nok en film
kaldet ”The Village Blacksmith”, som står anført værende fra 1898 –
måske den i virkeligheden var ældre?
|
|
Plakatkunstner:
Erik Henningsen. Set i "The First Danish Film Shows Revisited" af Casper
Tybjerg, 2022
Tilskuerrummet er ved lejligheden forskønnet og filmene fylder godt på
programfladen nu forevist på en skærm, som Kinoptikon annoncerer til
senere forbløffelse, men der vises fortsat lysbilleder og i et rum ved
siden af nogle måneder senere Fridtjof Nansens polarfærd præsenteret i
otte tableauer som dioramaudstilling (kendt fra Jernbanegade), hvis
scenerier er af tredimensional virkning, mens man lytter til fonografen.
Før totaloplevelsen kan man som hidtil hygge sig i et venteværelse ved
siden af den relativt store sal, hvis nøjagtige antal siddepladser ikke
er kendt.
Fra den 7. juli er der også film i Koncertpalæet (Odd-Fellow Palæet) her
kaldet ’Kinematografen’ ved de unge pariserjournalister Henri Gerard og
Charles Marcel, hvis program i palæets mindre sal opreklameret som
fransk på ’absolut fejlfrit apparat’ halvt om halvt stammer fra USA
produceret af Thomas Edison. Af ni programpunkter fremhæves af pressen
nr. 5 og 9 som særligt interessante, da det er de første kolorerede
film, vi ser, nemlig ”Danse à ventre” og ”Ekscentrisk Kvadrille”
præsenteret som værende ’i farver’, hvilket man ellers først skrev
årtier senere. Med pause mellem hver strimmel varer fornøjelsen en halv
time og der gives forestillinger uafbrudt fra kl. 14 til 17 og igen fra
19 til 22.
Journalister inviteret til forhåndspræsentation – igen en meget tidlig
forteelse – beretter først og fremmest om en mørkhudet skønhed, der gør
sig i eksotisk mavedans. ’Tilskuerne ser danserinden svæve rundt med
langsomme, monotone bevægelser, mens hun udfører den aparte dans’ og
vrider sig, mens nogle negre akkompagnerer på deres messinginstrumenter,
som det lyder med vægelsindet forargelse. ’Danserindens gule kjole
traadte her ganske nydelig frem.’ Også en scene med unge pariserinder
gør lykke, ligesom tilsvarende ’dance espagnole’ udført af en nu
mørkøjet skønhed vækker begejstring.
Det samme gælder billeder fra det myldrende liv på pladsen foran
Pariseroperaen (Opéra Garnier), men da to negre spiller kort og drikker
whiskysjus for dernæst at komme op at slås, aner man nok, at i hvert
fald denne er amerikansk, som det også gælder en boksekamp og en
negerdans, der forbigås uden nærmere referat. Scenen med slåskampen må i
øvrigt betragtes som den første film i landet, hvor der foregår
egentligt skuespil, mens alle øvrige har været dokumentaroptagelser,
selvom dans selvfølgelig også er indstuderet. ’De fleste af billederne
traadte ganske tydeligt frem’, men også her bemærkedes en del rystelser
som i Tivoli. Intet under, at Panorama står distancen, men franskmændene
var også kun engageret for to uger, før deres rejse gik videre til
Stockholm.
|
|
Københavns
Panorama på stoffer - her kæmpe juleannonce 1896
Pacht selv havde før sin rejse til England også besøgt brødrene Lumière
i Lyon, som han havde overvejet at købe film og maskineri fra. ’Efter moden overvejelse har han dog valgt den engelske, da apparatet her er
langt mere fuldkomment’, forklarer Dannebrog. Sandheden var nærmere, at
franskmændenes tilbud havde været langt mere omkostningstungt, da de
udover maskineri også ville stå for fremvisningen, hvor en tilrejsende
foreviser skulle holdes på kost og logi.
Det bliver netop de franske film, der de kommende år slår gevaldigt an
fra verdens suverænt førende filmnation, mens den østrigskfødte
cirkusdirektør Albert Schumann i sit septemberprogram har en kort
filmpræsentation i Cirkusbygningen, der fremover huser Cirkus Varieté i
vintermånederne. Samme måned ankommer en bunke friske forsyninger fra
London til Rådhuspladsen, hvor Pacht må lide den tort, at også hans
billeder er begyndt at hoppe og danse med entrébilletten herefter
generelt nedsat til 25 øre. Pacht spejder atter længselsfuldt ned mod
Frankrig, om han alligevel kan gøre forretning, men fandt inden da i
London syv spinkle, kinesiske sømænd, der ventede på hyre.
Straks bygger Pacht i et forbløffende samspil med Tivoli hytten om i
oktober, så et ubenyttet lokale forandres til the- og opiumshule foruden
spillebule reklameret som værende betjent af ’syv ægte kinesere’, om
hvem det lyder, at de åbenbart befinder sig strålende ’i det komfortable
opiumshus, hvor de har det lunt og godt og faar god mad’. Det fungerer i
fem måneder.
Større succes opnår direktør Schultz ikke på Arena Theatrets Varieté, da
han pr. 31. marts 1897 for to uger har engageret en serie levende
billeder ved Carl Stolzenberg, der har gjort lykke på Wintergarten i
Berlin, hvorfra må konkluderes, at de formentlig er tyske, flere af dem
kolorerede – og i hvert fald anstødelige. Ikke mindst en af titlerne har
helt bogstaveligt kopieret det kendte maleri ”Susanne i badet” om det
mon lignede noget af det, man senere fik at se i
Aarhus sidst i oktober,
hvor det vovet fortælles, at en pariserinde på lærredet her i byen ’med
sin kammerpiges hjælp klæder sig af til skindet og gaar i badekarret’,
hvabehar?
|
|
Cirkus
Varieté med Swanboroughs Wargraph 23. september 1898. Wargraph fyldte
ikke meget i Cirkus Varieté’s annonce til en start, men det kom det
sandelig til sidenhen.
Der er i Aarhus tale om nye billeder fra
Kinematografen, som måneden derpå finder vej til
Aalborg. I oktober
havde også en impresario ved navn C. Hasager vist film i Aarhus her på
hotel Dagmar som afslutning på en turné, der var startet ved
Kløvermarken på Amager i juli for at fortsætte rundt om i Nordsjælland.
Flere har berettet, at det skal være kurvemager Carl Hasager, der i et
minimalt lokale på Købmagergade forud har fristet med damer, om der så
har været sammenfald mellem titlerne. Det passer nu dårligt med, at
publikum kun henover et par dage fik mulighed for at beskue Susannes
yndefulde krop, før politimesteren i København nedlagde forbud mod det
samlede filmprogram i Arena, hvor Pacht i øvrigt aldrig havde haft
problemer med myndighederne i forbindelse med disse nye
censurforanstaltninger.
Arena får først lov til at vise film igen året derpå i maj, hvor filmene
køres af en meget spændende herre ved navn
Sophus Madsen på et lærred,
der fylder hele prosceniet, men hvor meget 2-3 x Carl havde tilfælles,
står hen i det uvisse. Til samme mystiske hjørne hører også historien om
en mr. Swanson hjemvendt på nøjagtig samme tid i april 1897 fra England.
I midnatstimen gør han sig med ”Levende fotografier” i National, der
sidst på året bliver til La Scala i eftertiden bedst husket som National
Scala placeret akkurat mellem Tivolis hovedindgang og Cirkusbygningen.
Ifølge pressen var Swanson dansk og hed i virkeligheden Svendsen i hvert
fald indtil en hr. Svenson i maj drager mod nye eventyr i Sverige. Måske
er han i virkeligheden identisk med den mr. Swanborough, som siden 1896
har turneret på kontinentet med en purung
Alfred James Gee præsenteret
første gang i Danmark som brødrene Welton? Efter debut på Casino-Teatret
i Slagelse den 1. august 1898 med forestillinger henover tre dage,
finder de halvanden måned senere den 23. september 1898 frem til
Cirkus Variété her præsenteret som ”Wargraph” fyldt med levende billeder fra
bl.a. den spansk-amerikanske krig til en succes så formidabel, at
planerne om at nedrive hele den store, runde bygning blev skrinlagt.
Også Kinoptikon drog ud i det danske land, hvor udspillede film fra
Rådhuspladsen dukker op i først i
Aarhus, Aalborg og Randers men også
alle mulige andre steder. Hurtigt kommer utallige nye titler til landet
som ’road-show’ forestillinger tilvejebragt af danske, norske, engelske,
tyske, belgiske og franske selskaber eller privatpersoner – sommetider
en duo – der turnerer land og rige rundt. Blandt disse dominerer især en
James Hansen, der præsenterer sig som amerikaner, om end også han er
pæredansk falstring med fornavnet Jens, som med international staffage
og lånte fjer drager fra by til by.
|
|
James
Hansen viser Edisons Levende Billeder
For Hansen lykkes det bedre end nogen anden at skabe sig en levevej med
debut allerede meget tidligt i januar 1897 i Nykøbing Falster, hvor han
var startet med Thomas Edisons levende billeder i den gammeldags
kasseform, før de ægte strimler fandt vej. Den meget vidende Hansen
drejede ikke blot film, men supplerede forestillingerne med udførlige
foredrag om Edison og hans opfindelser. Inden sin død ved en
motorcykelulykke i 1909 optræder han i mange biografhistorier helt
bogstaveligt fra
Gedser til Skagen, ligesom to nordmænd ved navn
David Fernander og
Rasmus Hallseth akkurat før det store biografboom skal bemærkes for
sine eminente programmer, som turnerede i Jylland. De omrejsende var
generelt alle meget unge mennesker, der havde mod på den slags.
I første halvdel af 1897 annoncerer Panorama og Kinoptikon kun fra tid til
anden med nyt program uden særlige referencer. Faktisk har der været
lukket i tre måneder frem mod den 24. juli, hvor kineserierne er ophørt
til fordel for nye malerier begået af Pacht selv og to kollegaer, mens
Nansen har fået selskab af endnu flere fritstående figurer med motiver
fra Aladdins hule over Den lille Havfrue og Robinson Crusoe strandet på
sin øde ø til Den blå Grotte under Capri samt motiver fra en nylig
storbrand i Paris og meget mere. Pacht vil trods de dramatiske elementer
i højere grad appellere til familiepublikummet, hvor især børn bliver
benovet over tolv pyramider i guld fyldt med 50.000 stakater (i falske
penge), der ved brug af spejlteknik tager sig langt større ud, end de i
virkeligheden er. Fonografen er skiftet ud til en moderne model placeret
i vestibulen, hvor man for 3 kroner (over 250 kroner i dag) kan få sin
stemme optaget i tale eller sang på en valse (voksplade) og straks eller
senere invitere familie eller venner ind for at høre den. Filmene
starter nu på hele klokkeslet og fylder da halvdelen af
Kinoptikon-salens program.
|
|
Fotograf Peter Lars Petersen – han siden kendt som Peter Elfelt – fik
ifølge filmhistorikerne vist sine første film i Københavns Panorama 2.
juledag 1897, hvor programmet bl.a. bestod af ”Asfaltlæggere”,
”Brandvæsnet rykker ud”, ”Svanerne i Sortdamssøen” og ”Svanerne fanges
ind”. Nogen nævner også ”Kørsel med grønlandske (slæde)hunde”, som
Petersen skulle have optaget næsten et helt år forinden i et sneklædt
Fælledparken, hvilket vil sige i januar eller februar 1897. Denne film
optræder slet ikke i programmet, ligesom Petersen ikke nævnes nogen
steder og forklaringen nok den simple, at det formentlig slet ikke er
sandt. Slædehundene var rigtig nok hans optagelser – men først langt
senere. Det skal være kolonibestyrer Johan Carl Joensen, der kører
hundeslæden som illusion af forholdene hjemme i Grønland. Om ham kan man
fx læse i Berlingske, at han med sin familie er ankommet sejlende til
byen den 30. oktober 1897 – og flere gange siden.
Ifølge Elfelt var det netop Pacht selv, der stod for de første
filmoptagelser, mens han selv lod sig inspirere til at fortsætte i samme
spor – endda med Pachts eget apparat. Han beretter endvidere,
at et af hans første levende billeder var af den kongelige familie på
Bernstorff Slot, som blev optaget i september 1899. Dvæler vi lidt mere
ved ham, får han titel af Kongelig Hoffotograf og da samtidig sit nye
navn og starter selv tidlig biograf i form af
Kinoptikon ved
siden af i Frederiksberggade dette alt sammen i 1901. Fem år senere
åbner han Kinografen – atter lige ved siden af.
’Biograph’ forbandt man i øvrigt endnu slet ikke i Danmark med film. Man
hører første gang om den i oktober 1897 (igen) i avisen Dannebrog, der
forklarer, at den er opfundet af Herman Casler i New York og ’siger
sparto til alle de andre, fordi det er langt bedre og morsommere’,
hvilket så samtidig reflekterer til filmene, der p.t. opføres i Berlins
Wintergarten med amerikanske billeder, man endnu ikke kendte meget til i
Danmark. En senere notits i Berlingske forklarer, at ’Biograph’ er
registreret i Washington den 21. september 1897 af American Mutoscope
Company ved fabrikanter i New York (nærmere bestemt New Jersey) ’for apparatur til fremstilling af levende billeder og angives at skulle
benyttes som en særlig opfunden benyttelse for saadanne.’ Selskabet
havde produceret film til de amerikanske Nickelodeons siden 1895 og
bliver i 1899 til American Mutoscope and Biograph Company. ’Nickelodeon’
tager vi aldrig til os herhjemme, men er ’loppebiografer’, hvor man for
en ’nikkel’ derovre 5 cent kan se film nærmest nonstop svarende til
vores tiøres-biografer, der mellem 1905 og 1907 popper op på
Frederiksberg og Vesterbro.
I nævnte forestilling ses ifølge Dannebrogs udsendte bl.a.
’kæmpedamperen Augusta Victoria majestætisk glide ud af New-Yorks havn.
Saa kom New-Yorks store dampsprøjte farende op ad Broadway;
Folkestrømmen viger til side for det vældige ildsprudende uhyre…
Biografens bedste nummer er dog Amerikas – og hele verdens – hurtigste
iltog ’Den flyvende Hollænder’, der løber fra New-York til
Pennsylvaniens hovedstad og gjør sine 60 engelske mil i timen… Hr.
Rasmussen i Cirkus burde se sig det an’, lyder det afsluttende i den
vildt begejstrede omtale.
|
|
The
American Biograf - som omtalt i Slagelse-Posten den 2. august 1898
Direktør Rasmussen gjorde, kan vi konstatere,
som han fik besked på! Betegnelsen kom officielt til landet sammen med
netop førnævnte Wargraph eller ’Wargraf’, som den siden kendes. Denne er
helt identisk med det maskineri og flere af de titler, der indgår i ’The
American Biograph’, som havde haft danmarkspremiere i
Slagelse. Siden
køres de i provinsen som kæmpeprogram, hvor navnene står side om side.
Allerede i september 1897 kunne man til måske endnu større interesse
læse, hvordan en skummel herre bevæger sig rundt i Københavns gader,
hvor der fra Adresseavisen lyder en advarsel til byens borgere om at
tage sig i agt for gadefotografen, der som en edderkop fanger fluer i
sit spind og specifikt Kinoptikon,
’der er begyndt at eksperimentere på
egen haand’ med kameramanden krøbet ’i skjul et eller andet sted i en
drosche, i en gadedør… hvem veed. Og saa er De, kjære læser og læserinde,
ubarmhjertelig overleveret til ham (…) og veed nu, at naar de paa en af
de klare efteraarsdage passerer Strøget, bør de have opmærksomheden en
lille smule vendt paa deres gang og bevægelser; thi maaske sidder
fotografen paa lur et eller andet sted og snapper uden barmhjertighed
ethvert brud paa plastikken med sit fortræffelige øjebliksapparat.’
Sagen var den, at Pacht havde fået blod på tanden og var vendt tilbage
til Lumière om at sælge ham ’en ny lysreflektor af mere fuldendt
konstruktion end den tidligere benyttede’, ligesom han af samme køber et
apparat konstrueret af Jules Carpentier, der kan optage film på op til
et minuts varighed, som man kendte det. Filmene udskiftes herefter
jævnligt, så der konstant er nye, korte gadesekvenser på plakaten – hvem
ved, om man selv dukkede op? Fra Lyon har han desuden hjemtaget en serie
sydeuropæiske film, der til start byder på scener fra Venedig og en
særdeles livlig og grinagtig sneboldkamp. Med et smil på læben advarer
Pacht om, at hans kamera snart vil være alle vegne for at bringe levende
billeder hjem til knaldhytten, hvor voksne igen må af med 50 øre på
grund af fornyet interesse og endnu mere for pengene. I november dukker
titler som ”Niagara-vandfaldet” og ”Karneval i Nizza” op for første gang
– med utallige fremførsler rundt om i landet sidenhen også i nyere
optagelser.
Bygningen lejes kontinuerligt for et år ad gangen og i forsommeren 1899
stod den til at skulle rives ned, for at skabe plads på det, der bliver
til Rådhuspladsen, som vi kender den. Filmforevisningerne flyttes derfor
fra 9. juli over i
Panoptikonbygningen, hvor Pacht har udvidet gevaldigt i et
eksisterende museum, han har overtaget. Han var samtidig gennem et godt
stykke tid bebrejdet ikke at udvise Panoramabygningen tilstrækkelig
opmærksomhed, hvorfor vi heller ikke har haft meget nyt at berette
derfra andet end, at Københavns Panorama siden januar officielt er ledet
af hr. Holger Gleesen. Kinoptikon-forestillingerne finder nu sted i
Panoptikons Kinoptikon, der så genoptages under Pacht, mens Gleesen i
juni har indgået aftale om for hans vedkommende at overtage Panorama
Elektra på Amagertorv, der som lysbilledteater er lukket i maj efter
mindre end to måneders drift for at genåbne som
Panorama Hafnia suppleret med
film den 3. september.
|
|
Anmeldelse
af Kinoptikons danske program i Adresseavisen, 29. december 1897
Københavns Panorama overtages i stedet af en gruppe krigsveteraner
anført af frk. Hermine Rasmussen for ikke overraskende at præsentere en
række krigsbilleder, sådan som de jo havde vist sig populære. I
september og oktober ses et voldsomt interessant program, der
præsenteret episodisk i fire-fem afdelinger består af konstruerede
optagelser, som følger en stærkt omtalt affære om den franske officer
Alfred Dreyfus, der (som jøde) uskyldigt – skulle det senere vise sig –
var anklaget og i to omgange dømt for spionage og forræderi. Den nye
proces var netop i gang, da filmene kom på plakaten både her og senere
på måneden desuden i
Cirkus Variété.
Man skiller sig ikke helt af med hverken lysbilleder eller fonograf,
selvom disse elementer fylder mindre, som dagene bevæger sig mod
århundredeskiftet, der fejres aldeles fredeligt med ”Nytårsnat 1900” og
en tidlig filmrejse til månen. Kinoptikon i Københavns Panorama lukker
definitivt søndag den 1. april 1900 med et program, der mindre lokkende
kun beretter om lysbilledserien ”De onde veje”.
En uge senere averteres apparat for levende billeder til salg ved
henvendelse og i juni det øvrige inventar. Kort efter er der igen brand
i bygningen, der herefter rages ned for ved udgravning at skabe det
stykke foran rådhusets nye hovedtrappe, som allerede under
konstruktionen bliver kaldt Muslingeskallen. Den står først helt færdig
halvandet år senere.
Kjøbenhavns Panorama var således det første sted, der blev vist levende
billeder, men før den
første ’rigtige’ biograf blev etableret i 1904,
havde filmene som anført spredt sig videre rundt om i byen og det ganske
land. De væsentligste af disse mere permanente forevisningssteder er
omtalt her på Biografmuseet:
Panorama Hafnia,
Kinoptikon og Odeon Teatret på Frederiksberg – men der blev som nævnt også fra tid til
anden vist film i varietéerne. Særligt som nævnt Cirkus Varieté i
Cirkusbygningen, der fra 1898 havde haft têten, Arena Teatret som nævnt
i Tivoli med indgang fra den nuværende H.C. Andersens Boulevard og et
stykke ude af Vesterbrogade
Concert du Boulevard. Disse tre har også
deres egne fyldige historier, da de alle sidenhen fungerer som ordinær
biograf. Sidstnævnte præsenterede fx ’Vitagrafen’ i 1898 adskillige år
før stedet blev til
Vesterbros Teater, siden Vester Bio og City Bio, mens Cirkusbygningen blev fast hjemsted om vinteren for
World Cinema.
Herudover sås kortvarige filmforevisninger i mindre forsamlingslokaler
som regel få dage ad gangen, i Røde Kros Varietéteater, udendørs i
eksempelvis Lyongade på Amager og på Frederiksberg i forlystelseshaven
Skt. Thomas allerede før Odeon Teatret slog dørene op foruden Sommerlyst
og et tredje sted, der lyder helt suspekt som ’Varieté Billigheden’ i
Allégade, det senere Thalia Teatret, som vist nok var ganske pænt, da
det kom til stykket. Her kunne man fx fra den 8. november 1898 grine ad
et fremvisningsapparat, der blev kaldt ’Lynkemifotografen’.
Selv efter de første permanente biografer
slog dørene op med fuldgyldigt filmprogram, var de levende billeder
fortsat en tilbagevendende begivenhed rundt om i varietéerne som fx
Scalas ’Kosmograf’. Dette debuterede få uger efter Cirkus Varieté den 1.
november 1898 på apparatur fra den tyske filmproducent og instruktør
Oskar Messter, der havde sikret sig, at hans særdeles veludviklede
maskineri blev lukket inde langt væk fra nysgerrige blikke omme bag
balkonen. Også Messters fotograf begyndte straks at filme på Københavns
strøg ved Østergade på hjørnet af Amagertorv ’ved 3-tiden, medens
færdselen er stærkest’, sådan som Pacht havde startet traditionen.
Med et angiveligt tarveligere repertoire (som folk var vilde med) holdt
denne med kun få pauser stædigt ved op gennem perioden, hvor
størstedelen af publikum lod til at have mistet interessen for filmene i
1903 og 1904. Det var stilhed før storm.
|
|
|
|
Københavns Panorama "Kinoptikon"
program 1. juli 1896
|
|
Københavns
Panorama med stor annonce onsdag den 1. juli 1896. Annoncens tekst
herunder:
Københavns Panorama
forevises daglig
KINOPTIKON
Levende Billeder.
Den nyeste Kombination af optisk Mekanik og Fotografi fremstiller
Billeder fra Livet i Bevægelse; dette opnaas ved at optage et større
utal Fotografier paa et Baand af Celluloid.
Ved det her brugelige Apparat anvendes ca. 900 Billeder paa et Baand af
45 fods Længde til hver Fremstilling. Dette Baand passerer med en Fart
af 15 Billeder i Sekundet forbi en i Aparatet anbragt Aabning,
hvorigennem der falder et meget stærkt elektrisk Lys, som kaster
Billedet over paa en hvid Skærm, saa et det synes et fremtræede i
naturlig Størrelse, og med samme Bevægelser, som forekommer i
Virkeligheden.
Kinoptikon indeholder for Tiden følgende Billeder:
• Fra en engelsk Væddeløbsbane
• Brænding ved Dover
• Søndag i Kempton Park
• Gadeparti i London
• Jærnbanetog (Ankomst)
• Blackfriars-Broen, London
• Et Smedeværksted
• Serpentinedans
• En Tryllekunstner
I Repertoiret vil stadig blive indsat nye Billeder. Kinoptikon er aabent
hver Dag fra Kl. 2-10 og forevises hver fulde Time i Den fri
Udstillingsbygning, Raadhuspladsen.
|
7.6.1896
BLACK-FRIARS BROEN, LONDON
Blackfriars Bridge = Traffic on Blackfriars Bridge, England 1896
Københavns Panorama
BRÆNDING VED DOVER
Rough Sea at Dover, England 1895
Københavns Panorama
FRA EN ENGELSK VÆDDELØBSBANE
The Derby, England 1895
Københavns Panorama
GADEPARTI I LONDON
London Street Scene, England 1896
Københavns Panorama
JÆRNBANETOG (ANKOMST)
Arrival of the Paris Express at Calais, England 1895
Københavns Panorama
SØNDAG I KEMPTON PARK
Sunday at Kempton Park, England 1896
Københavns Panorama
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om Pionerbiografer |
Panoptikons Kinoptikon |
Panorama Hafnia |
Kinoptikon |
Odeon
Teatret
|
|
|
|
|
|

• Gå til Kjøbenhavns Panorama |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
onsdag, 28 maj 2025 17:52:15 |
|
|