 |
Biografmuseet's Formål:
"At dokumentere i tekst, illustrationer, video og
billeder, alle danske biografer, som historien nu har udviklet sig
igennem mere end 100 år - fra den første "Kosmorama" i 1904 til den
sidste nye superbiograf."
• Forord |
Ris & Ros
• Ansvar |
Kontakt
|
BIOGRAFER
• Skematisk Oversigt
• København |
Omegn
• Nordsjælland
• Vest, Midt & Syd
• Bornholm
• Møn, Bogø
• Lolland & Falster
• Fyn, Thurø, Tåsinge
• Langeland & Ærø
• Sydjylland |
Øst
• Midt-Vest |
Nord
• Rejsebiograf, Drive-In og Open
Air
PIONERBIOGRAFER
•
Kjøbenhavns Panorama Kinoptikon
• Panoptikons
Kinoptikon
•
Panorama Hafnia
•
Kinoptikon
•
Odeon Teatret
• Kalender
7OMM FORMATET
• Historie |
Biografer
• Film |
Maskiner
• 3 Falke Bio
• Kinopalæet
• Imperial Bio
FILM & SYSTEMER:
1952 Cinerama
1953 CinemaScope
1953 Widescreen
1954 Panavision
1954 VistaVision
1955
Todd-AO
1957 Ultra
Panavision 70
1958 Cinemiracle
1959 Super
Panavision 70
1959 Super
Technirama 70
1961 Sovscope 70
1963 7OMM Blow-Up
1966 Dimension
150
1970 IMAX / Omnimax
1972 Pik-A-Movie
1974 Cinema 180
1974 Sensurround
1984 Showscan
2018 Magellan 65
NYHEDER
• 2027 | 2026 | 2025
• 2024 |
2023 |
2022
• 2021 |
2020 |
2019
• 2018 |
2017 |
2016
• 2015 |
2014 |
2013
• 2012 |
2011 |
2010
• 2009 |
2008 | Arkiv
BIBLIOTEK
• Premierer 1911-2020
• Filmannoncer
• Biografdrift Annoncer
• Film- og Kinoteknik
• Teknikkalender
• Store Lærreder
• Holger Pind
• Stoleplaner
• Interview |
Farvel
• Filmfestival
• Det Store Udland
• Olsen Banden
• Indhold |
Søg
• Din historie |
|
|
Åbnet 1. januar 2005
Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder
forbeholdes.
|
 |
Besøg også in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store
filmformater
in70mm.com
|
| |
Panorama Hafnia, København |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
05.05.2025 |
Amagertorv 6,
set den 14. december 2022. Foto: Thomas Hauerslev
Panorama Hafnia
Amagertorv 6
Åbnet 3. september 1899
Lukket 29. april 1900
Panorama Hafnia åbner den 3. september 1899 på Amagertorv 6 omme bag en
fornem bygning fra 1616 for nuværende ejet af Forsikringsselskabet
Hafnia, som opført i nederlandsk stil bare året forinden var blevet
gennemgribende restaureret. Dengang indrettedes til højre i et langt
nyere baghus fra 1880 med indgang fra gården et ganske overdådigt
udsmykket såkaldt videnskabeligt teater kaldet Panorama Elektra, der
skulle være startet i december 1898 med forevisning af lysbilleder.
Bænket på stolerækker med klapsæder skulle man introduceres for
elektricitetens mysterier, heraf navnet, hvis idé var undfanget af
grosserer Axel Prior inspireret af et tilsvarende Urania i Berlin. Et
mindre antal levende billeder var tillige anskaffet fra Lumières atelier
i Lyon og i kælderen indrettes et Panorama International, hvor det for
den halve pris skulle være muligt at gå på videre opdagelse i en større
samling vekslende billeder fra den store, vide verden.
’De mænd der staar bag ved det nye foretagende, har det gode fortsæt,
at de vil holde alt gjøgl borte fra Panoramaet’, lød det allerede i
november, mens pressen inviteres indenfor i december. Da Prior i
mellemtiden er død, består det nye konsortium af et aktieselskab med
Heinrich Odewahn i spidsen. Langt fra færdigt udskydes åbningen
gevaldigt til den 8. april 1899 og kælderetagen først endnu senere, hvor
der mod ekstra betaling gives adgang til et kæmpestetoskop og en
tilhørende samling med over 14.000 fotografier. I april er man dog
allermest benovet over et prangende, elektrisk oplyst billetkontor i
forhallen bag farvede glasdøre, mens salen i forlængelse med 160 pladser
i sig selv er smukt dekoreret med billeddraperier og tapeter naturligvis
badet i lys.
Filmene ligger på lager og det elektriske fremvisningsapparat er også på
plads, men Odewahn vil, som han forklarer, vente med at fremvise de
levende billeder, til varietéerne går på sommerferie. Her rundede
filmene ofte en afvekslende forestilling af endda sommetider som
hovedattraktion. På Rådhuspladsen findes desuden
Kjøbenhavns Panorama,
der også disker op med levende billeder som Kinoptikon. I Panorama
Elektra har man til en begyndelse 6.000 lysbilleder at gøre godt med,
men interesseren daler lynhurtigt, da al den nævnte virak om nymodens
tekniske tryllerier lader til at være blevet erstattet af simple
folkelivsbilleder fra det nordlige Algeriet suppleret med fransk
billedhuggerkunst udi marmorstatuer og den annoncerede foredragsholder
droppet til fordel for lysende numre i billedfeltet, der henviser til
relevante tekstsider i et medfølgende program. Mest interessant
forekommer to spidsfindige indslag, der foruden måneskinsstudier viser
lysets brydning i krystaller. Fra et rum bag endevæggen lyder bløde,
afdæmpede toner fra et piano og hele forestillingen varer en lille times
tid. For denne må voksne slippe 50 øre, mens børn nøjes med 30, hvilket
måske de færreste har glæde af, da der på hverdage kun er åbent mellem
kl. 18 og 22. Ligeledes forekommer det temmelig dyrt, men noget måtte
der i kassen, da etableringen har stået i den formidable sum af 43.000
kroner svarende i dag til 3,5 millioner.
|
Læs
mere her:
Pionerbiografer i København
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
Stumfilm, Tonefilm og
nye Systemer
7OMM, Storformat, Film- og Lydsystemer
Historien om 70mm og De Store
Formater
•
CinemaScope
|
Widescreen
•
VistaVision
| Todd-AO
•
"Windjammer" i
Cinemiracle
• "Dette er
Cinerama"!
•
Vises "i
Sensurround"
High-Impact
biografdesign
|
Panorama
Elektra og efterfølgende Hafnia th. i baghuset her i 1898 - stueplan
For manufakturhandler Holger Gleesen lokkede kunsten, da han gav sig i
kast som tekstforfatter til bl.a. Tivolirevyen og havde tidligere været
sekretær ved Folketeatret, da han i januar 1899 overtog ledelsen af
panoramaet på Rådhuspladsen. Her havde direktør Pacht nemlig rigeligt at
gøre med at indrette sit nye
Panoptikon, hvor
Kinoptikon skal flyttes over her til sommer. Panorama Elektra har
desværre vist sig en eklatant fiasko og er i første omgang lukket ved
udgangen af maj. Således indgår Gleesen aftale om sammen med tidligere
fotograf Albert Schou, der senest har fungeret ved Koncertpalæet
(Odd-Fellow) som inspektør, om at overtage lejemålet, hvor Gleesen
straks i juni rejser til Wien og Berlin for at hjemtage ’adskillige
nyheder’ til Elektras efterårssæson, der med helt nyt udseende skifter
navn til Panorama Hafnia. Der vil blive lagt vægt på et både afvekslende
og fængslende program, noteres det, endda langt billigere at besøge.
Fornemmelsen er alle steder, at disse film kan noget mere, selvom man
endnu mestendels ser det samme, nemlig øjebliksbilleder fra begivenheder
eller attraktioner rundt om i verden som regel af et minuts varighed sat
sammen i kortere programmer. Elektra nåede aldrig at vise dem. Der kunne
i varieteerne også forekomme billeder med lagkagekomik, men langt det
meste er at placere i kategorien ’rejsefilm’, hvis ikke optagelserne er
helt lokale. Pacht havde netop denne sommer præsenteret sine seneste –
og sidste – optagelser i Panoptikon-salen, men Gleesen ville have mere
af det samme og Lumières apparat havde han endnu. Åbningsforestillingen
i Panorama Hafnia består således af et program med levende billeder fra
København og omegn samt lysbilleder fra det store udland, bl.a.
interessante motiver fra Paris og vulkanen Vesuv i udbrud. Der er
forestillinger fra kl. 14 til 21 med nu bare 25 øre i entré for voksne
og beskedne 10 øre for børn samt yderligere rabat til skoler og
foreninger.
Godt tre uger senere er lørdag den 23. september 1899 en ganske særlig
dato at bemærke, hvad angår både dansk film- og biografhistorie. Pacht
havde overdraget sit optageudstyr til fotograf Peter Lars Petersen, der
som en af sine første (og åbenbart hemmelige) gerninger filmede den
kongelige familie samlet på Bernstorff Slot den 7. september i
forbindelse med en større fejring af dronning Louises fødselsdag her et
år efter hendes bortgang. Selv enkekejserinde Dagmar af Rusland var
meget begejstret for optagelserne, hun fik at se, da filmapparatet efter
ordre måtte transporteres ud på slottet, hvor det i aviserne havde lydt,
at ’den snedige fotograf, hvis navn vi ikke vil nævne, havde taget et
fotografiapparat til levende billeder med i lommen og ’snuppede’ paa den
maade, uden at nogen anede noget derom, de kongelige personer, medens de
under spøg og latter trængte sig sammen paa slotstrappen’. Dog måtte
man ikke dreje for hurtigt på apparatet, da de kongelige ufrivilligt
kunne tage sig endnu mere komisk ud. Fotografen selv var man åbenbart
meget tilfreds med i de royale kredse, da han et par uger senere står
skoleret foran kejserinden.
Fra hoffet lød det, at man havde pjanket bevidst, da det opdagedes, at
der blev lavet film, men omvendt var der åbenbart ingen, der havde tænkt
på, at filmen skulle vises offentligt for det publikum, der snart stod i
kø langt ned ad gaden. Næste søndag sælges 2.100 billetter og salen
rummer på dette tidspunkt nu bare 150 pladser. Filmen er i første omgang
på plakaten i næsten seks uger. To år senere bliver hoffotograf Petersen
forfremmet til Kgl. hoffotograf og skifter navn – til Peter Elfelt.
”De kongelige skal fotograferes” har følgeskab af øvrige optagelser
gjort af Petersen i ugerne forinden, nemlig ”Badende drenge i Skovshoved”
samt ”Damperen lægger til i Havnegade” foruden et ”Cyklesammenstød ved
Nørrevold”. Som en yderligere kuriositet er der i gården opsat store
udhængningsskabe med billeder fra programmerne inde i salen. Det var
ikke set før og lignede umiskendeligt reklamerne for de biografer, vi
siden kender. Et ekstra trækplaster fra Petersen den efterfølgende
søndag byder på en brandvarm brydekamp med den voldsomt populære
cirkusdirektør Bech-Olsen. Den ville såmænd kongen gerne se, så også den
måtte han tage med sig den tunge vej ud til Bernstorff, men nu kender vi
jo allerede udfaldet.
|
|
Panorama
Hafnia foreviser "De kongelige skal fotograferes" her på 2. uge i
oktober 1899
Ugen derpå byder Petersen (og Gleesen) på nye delikatesser fra
Skovshoved, denne gang badende damer, hvor det lader til, at han i
henhold til Politiken har benyttet sin gamle taktik vedrørende de
’unge, elegante damer, som bader med en ugenerthed, der tyder paa, at de
ikke aner den mandlige fotografs tilstedeværelse’. Andetsteds
refereres ulykkeligvis, at af tre nærværende, topløse damer, sørger den
ene pænt for at have et afdækningstæppe klar, hvor handlingen måtte
nærme sig et klimaks.
Sammen med de badende drenge og en sort puddel, der stirrer
længselsfuldt udover Øresund – ’intet mindre end henrivende’, som
Aftenbladet skriver – er programmet godt fyldt med danske specialiteter.
Publikum er øjeblikkeligt begejstret for den kommende Elfelts talenter,
der de næste måneder jævnligt fylder salen med stadigt nye programmer,
som direktør Gleesen spæder op med udenlandske film og skiftende
lysbilleder. Ligesom hos Pacht tre år forinden skal man igen ”På Strøget
mellem 2 og 3” tage sig i agt for kameraet, men det er begyndt at kede
en smule – ikke mindst, da strøgprogrammet er på plakaten helt frem til
jul med repremiere på Bernstorff-filmen suppleret med nye optagelser af
den lille prins Frederik. Nogle dage har det uheldigvis været nødvendigt
at lukke på grund af manglende strømforsyning til hele kvarteret.
I november var det gået ekstra dramatisk til, da man fra en tyrefægtning
i Spanien ser toreadoren blive dræbt. Elfelt – for nu bare at kalde ham
det allerede nu – ser naturligvis med på det hele og kan være blevet
inspireret, efter Gleesen nogle uger lidt usædvanligt har kørt med et
stærkt krydret, udenlandsk repertoire. Julen går stille for sig med et
klædeligt hyggeprogram, men 14. januar 1900 byder på en overraskelse i
form af ”Den østrigske barnemorderskes sidste dag” i to scener, hvor
anden del præsenteres som ”Skapretteren følger hende til galgen”. En
barnemorderske er få dage forinden netop blevet henrettet i Wien,
ligesom en tilsvarende sag har været for retten i Danmark, hvor en
kvinde akkurat dagen før premieren er bleven ’dømt fra livet’, efter et
barnelig i november var fundet i en lejlighed på Christianshavn.
’Selvom skeptikerne ikke vil tillægge billederne et altfor
virkelighedstro præg’, skriver Dannebrog , der samtidig minder om,
at de nylige optagelser fra Dreyfus-processen forevist i både Københavns
Panorama og Cirkus
Variété heller ikke var ’tagne efter virkeligheden – maa det
indrømmes, at Hafnia sørger for at være hurtig i vendingen.’
Francesca Nathansen, der spiller barnemordersken i Elfelts film ”Henrettelsen”,
som man ikke har kunnet stedfæste, forklarer mange år senere i et
interview, hvorledes filmen samlede stuvende fuldt hus i
Panoptikonhallen og mener dermed Panoptikon-salen, men husker nok
forkert. Derovre blev der aldrig vist en titel med et indhold som dette
frem mod lukningen den 30. september 1900, men indsnævrer da tidsrummet,
optagelsen kan have fundet sted og være blevet premiereført. En film med
nævnte handling ses kun her i Panorama Hafnia, der jo netop viser
Elfelts film.
Den titel, der senere er berømt som Danmarks første fiktionsfilm,
antager vi derfor, er netop denne ubestemte i forhold til optagelsesår
og premieretidspunkt – ’antageligt før 1903’, mener historikerne, men
således – mener vi – helt præcist altså den 14. januar 1900. Filmen er
tydeligvis optaget en iskold vintermåned i sne, hvilket København havde
rigeligt af i netop disse uger.
|
|
Wargraf-Tournéen,
24. februar 1900 i Horsens: ’Man
ser hende - med præsterne under armen - komme gående ned ad den lange
fængselsgang, ud imod publikum. Der var ingen rysten, som forstyrrede
illusionen, og billedet virkede meget gribende’.
’Man ser, da den dødsdømte træder ud af fængslet, ledsaget af præsten,
der har trøstet hende i hendes sidste timer’, skriver Aftenbladet,
hvilket passer på en prik med scenen fra filmen, hvis hele midterparti
er bevaret. ’Paa et andet billede ser man hende bliver
overtransporteret til bødlen, der bemægtiger sig sit offer og fører
hende op paa skafottet’. Første del af denne scene er også med i ”Henrettelsen”,
hvor ingen – i fald vi har ret – bemærkede, at fængslet var på
Christiansborg og buerne omkring Ridebanen skulle forestille
fængselsgangen. Wien har bygninger af helt samme art.
At det er samme film bestyrkes ved, at Nathansen forklarer, at
optagelserne fandt sted således, at man måtte afbryde optagelserne og
krybe i skjul, for ikke at blive opdaget og samle opløb. I et referat
fra Horsens i februar lyder det endvidere om fru Hummels henrettelse i
filmen, at ’Man ser hende – med præsterne under armen – komme gående
ned ad den lange fængselsgang, ud imod publikum’. Nøjagtigt sådan
ser det også ud i ”Henrettelsen”.
’Det var ganske rigtigt mig, der startede den danske dramatiske
produktion’ supplerede Elfelt i en artikel i Aarhus Stiftstidende
fremme i 1956 som refereres til også af Marguerite Engberg i sit
hovedværk om ”Dansk Stumfilm”, ’men ærlig talt saa fortrød jeg meget
senere de rystende meters tilblivelse. Det var en kedelig historie’.
Igen en indikation på, hvorfor han holdt lav profil.
Få dage senere er Elfelt tilbage i sin gamle gænge, da ”Vagtparaden
trækker op paa Amalienborg’ efterfulgt af flere i samme dur. Andre
danskere er først ved at se lyset, når det kommer til fiktionsfilmen som
Elfelt herefter ikke forsøger sig med yderligere. Til gengæld er han
tilpas filminteresseret også udi muligheden for selv at drive
foretagendet, da Panorama Hafnia ligesom Elektra året forinden kommer i
problemer i løbet af april, hvor en tidlig sommervarme trænger sig på.
Til en begyndelse lukker Gleesen den 29. april for blot at gå på
præmatur sommerferie tynget af, at Schou er død blot 51 år gammel
tilbage i februar, men det bliver ikke til nogen genåbning.
|
|
Constantin
Philipsens "The
American Bioscope" 1. januar 1904 i Studentersamfundets Festsal i
Studiestræde overfor Vor Frue Kirke.
Fire uger forinden er Københavns Panorama lukket definitivt for at blive
revet ned og ved udgangen af september lukker som nævnt også Panoptikons
Kinoptikon officielt, selvom der stadig ved sjældne lejligheder vises
film i huset, inden stedet genopstår i 1910 som
Panoptikon Teatret.
På Amagertorv ville forsikringsselskabet ikke længere have noget, der
overhovedet lignede gøgl indenfor sine døre. Man var allerede i 1898
bebrejdet, at noget sådant stads skulle placeres i et så fint hus, der
havde været en fornem borgmestergård, men dog formildet af de
omstændigheder, at stedet var kørt ganske respektfuldt endda med
kongelig pryd pr. efterkrav i flere henseender.
Gleesen vil ikke mere, men går med tiden hen og bliver direktør for
Nordisk Musikforlag. Gennem dette slår han sig sammen med den største
biografpionér af dem alle,
Constantin Philipsen,
om at drive Royal-Biograf
på Vesterbrogade og i fællesskab med ham mange af provinsens kosmoramaer.
De har helt uofficielt knyttet forbindelse i januar 1904, hvor
billetterne til Philipsens visninger i Studentersamfundets Festsal i
Studiestræde overfor Vor Frue Kirke var blevet solgt gennem
musikforlagets kontor. Gleesen var i juli 1902 indtrådt som
foretagendets økonomiske leder.
I efteråret bliver en del inventar solgt til
Arena Teatret i Tivoli,
der også sporadisk viste korte film som supplerende underholdning her
ofte i den helt lette ende. Det gamle filmapparat og strimlerne har
Elfelt selv taget med sig og finder en ny adresse på Frederiksberggade
27, hvor han den 13. november 1901 oppe på første sal åbner et nyt
Kinoptikon mere
primitivt end Hafnia med mere af det samme udi lysbilleder og film, hvor
mange af hans egne travere kommer på plakaten, inden han må lukke igen.
Først herefter starter han i november 1906 – ansporet af den unge
ingeniør Alexander Christian –
Kinografen akkurat
ved siden af i Frederiksberggade 25, som med netop Panorama Hafnias
elegance lige fra gaden til salens dekoreringer skaber det udtryk, der
for alvor lokker publikum i biografen på Strøget, hvor Philipsen som den
første har indrettet
Kosmorama i den anden ende op mod Kgs. Nytorv, mens Ole Olsen, før
han stifter Nordisk Films Kompagni, har placeret sig i midten med sit
Biografteater.
Amagertorv 6, som også er en del af Strøget, bliver i 1911 til Den
Kongelige Porcelænsfabrik og her ligger Royal Copenhagen såmænd endnu.
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om Pionerbiografer |
Kjøbenhavns Panorama
Kinoptikon |
Panoptikons Kinoptikon |
Kinoptikon |
Odeon
Teatret
|
|
|
|
|
|

• Gå til Panorama Hafnia |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
onsdag, 28 maj 2025 17:52:15 |
|
|