| Dato | Begivenhed |
| 14.10.1888 | Franskmanden Louis Le Prince optager "Roundhay Garden Scene" i Oakwood Grange i Roundhay, Leeds, Yorkshire, England.
Optaget med Eastman Kodaks papirbaseret fotografisk film. Optaget med 7 billeder i sekundet. Kun 20 frames eksisterer idag.
Louis Le Prince forsvandt på mystisk vis den 16 September 1890 undervejs med tog mellem Dijon og Paris. |
| 19.03.1895 | Brødrene Auguste og Louis Lumière optager deres første film "La sortie de l'usine Lumière à Lyon" ("Arbejderne forlader fabrikken")
Cinématographe Lumière
Spilletid under 1 minut. Optaget på 35mm film i formatet 1,33:1 med 16 billeder i sekundet og 1 perforation pr. billede. |
| 20.05.1895 | The Eidoloscope. Intermistisk butiksbiograf på Broadway, New York med et betalende publikum. Programmet var en 12 minutter lang boksefilm arrangeret af Otway Latham. Kampen imellem “Young Griffo” og “Battling (Charles) Barnett” blev optaget i 70mm format på taget af Madison Square Garden i New York (USA) den 4. maj 1895.
• Gå til Da filmen fik format - den tidlige udvikling af filmformater
• Gå til in70mm.com: Projection and Wide Film (1895-1930) • Gå til in70mm.com: Working for Louis deRochemont |
1895 | Kjøbenhavns Panorama
Indtil åbning af Kinoptikon den 7. juni 1896, fornøjer Kjøbenhavns Panorama publikum med den amerikanske Thomas Edisons 35mm filmkukkasse kaldet Kinetoskopet og samme opfinders maskine til lydafspilning, Fonografen (Phono = Lyd. Graf = Skrive). |
01.11.1895
+ 4 uger
| "Das Bioscop" havde premiere i Berlin og dermed Europapremiere på de første levende billeder for et betalende publikum.
Premiere i Wintergarten varietéen i Berlin, en del af det store Hotel Central, tæt ved Friedrichstraße stationen. Bioscop spillede i fire uger, i alt 23 forestillinger. Forestillingen varede 15 minutter. Ni korte film, hver af en varighed på under 20 sekunder.
11. juni 1896 er der premiere i København
• Gå til Emil & Max Skladanowskys Bioscop • Gå til de.wikipedia.org |
| 28.12.1895 | Cinématographe Lumière
Premiere på Cinématographe Lumière for et betalende publikum i Grand Café, Boulevard des Capucines nr. 14, Paris, Frankrig.
Brødrene Lumiere er citeret for at sige "-, der er ingen fremtid i det gøgl", og operatøren ("drejemand") skal ikke regne med en livstidsstilling og Cinématographe Lumière beskrives som en kinematografisk opfindelse, der ikke tillægges nogen særlig betydning. |
07.06.1896
-
01.04.1900 | Kinoptikon i Kjøbenhavns Panorama
Første danske biografforestilling hos Lauritz Wilhelm Pacht på Rådhuspladsen i København
8 film af Birt Acres (UK) vises, antageligvis på en maskine fra samme Birt Acres. Film vises med supplement af lysbilleder.
I 1895 har Pact vist Edisons Kinetoscop og afspillet Fonograf (Phono = Lyd. Graf = Skrive) i samme bugning.
• Gå til The First Danish Film Shows Revisited: A Historiographical Study af Casper Tybjerg |
07.06.1896 08.06.1896 09.06.1896 10.06.1896 12.06.1896 | Kl 10½: Nyt! Bioscopticon Nyt! (Levende billeder) Stor Success" på forlystelsesstedet Wodrofflund med Bioscopticon fra den 7. juni 1896.
|
11.06.1896
-
30.07.1896 | Bioscop. Levende Fotografier. Brødrene Emil og Max Skladanowsky viste film på Pantomime Teatret i Tivoli, København.
• Gå til Emil & Max Skladanowskys Bioscop
Angiveligt optog Brd. Skladanowsky en Bioscop film i Tivoli med titlen: ”Lustige Gesellschaft vor dem Tivoli in Kopenhagen”, der må være den første film optaget i Danmark. En tilsvarende Sklanadowsky film blev optaget i Stockholm i august/september 1896 med tilen "Komische Begegnung im Tiergarten zu Stockholm" (1896). |
28.06.1896 | Cinématographe Lumière
Sveriges første filmforevisning. Danskeren Harald Limkilde viser levende billeder på "Industri- och Slöjdutställningen" ved Pilstorps Sommar-Teater i Malmö, Sverige. Sandsynligvis film fra ’Cinématographe Lumière’ siger svensk fagkunskab. |
28.06.1896 | Malmø
Constantin Philipsen / Malmø, Sverige (?)
Ole Olsen demonstrerer Röntgenstråler
• Gå til Københavns Biografteater / Biografteatret |
07.07.1896 - 2x.07.1896 | Kinematografen
Film i Koncertpalæet (Odd-Fellow Palæet) her kaldet ’Kinematografen’ ved de unge pariserjournalister Henri Gerard og Charles Marcel. To film er kolorerede. Edison projector.
• Gå til Kjøbenhavns Panorama Kinoptikon |
November 1896 | Edisons Fonograf med Kinetofon
Frederiksgade, Århus
• Gå til Kosmorama (1905), Århus |
1897 | Levende billeder rundt om i landets forsamlingshuse o. lign. ved bl.a. James Hansen og brødrene Ib og Laurits Pasgaard. Filmene erhvervedes overvejende fra de københavnske pionerbiografer og varietéer.
• Februar 1901 Gå til Kosmorama-Teater for levende Billeder, Lemvig • Gå til Videbæk Kosmorama / Bio Videbæk (1908) |
31.03.1897 | Direktør Schultz, Arena Theatrets Varieté, København, har for to uger har engageret en serie levende billeder ved Carl Stolzenberg, der har gjort lykke på Wintergarten i Berlin, men efter to dage nedlægger politimesteren forbud pga. nøgenhed, uha uha!
• Gå til Kjøbenhavns Panorama Kinoptikon |
April 1897 | En mysisk Mr. Swanson vender hjem fra England. I midnatstimen gør han sig med ”Levende fotografier” i National, der sidst på året bliver til La Scala i eftertiden bedst husket som National Scala placeret akkurat mellem Tivolis hovedindgang og Cirkusbygningen. Ifølge pressen var Swanson dansk og hed i virkeligheden Svendsen.
• Gå til Kjøbenhavns Panorama Kinoptikon
Samme måned vises de første film i Aabenraa dengang syd for grænsen Apenrade, hvor amerikanske titler er på plakaten i ’Theatret’. |
Juli - Oktober 1897 | Kinematografen
Impresario Carl Hasager viser i oktober film på hotel Dagmar ved hjørnet af Guldsmedgade og Tangen ved Lille Torv, Århus: ’ægte kinematografiske billeder’ som afslutning på en turné, der var startet ved Kløvermarken på Amager i juli for at fortsætte rundt om i Nordsjælland. Hasager er den første i København, der har fået bevilling til at give (omrejsende) filmforestillinger.
• Gå til Kjøbenhavns Panorama Kinoptikon • Gå til Kosmorama (1905), Århus |
| 13.10.1897 | Der vises for første gang levende billeder i Sangforeningens sal på Ramsherred 4, Svendborg, der fra 1. oktober 1906 kommer til at rumme Svendborg Faste Biograf-Teater |
| xx.10.1897 | Ordet "Biograph" (der senere bliver til "Biograf") hører man første gang om i oktober 1897 i avisen Dannebrog.
• Gå til Kjøbenhavns Panorama Kinoptikon |
18.11.1897 | Biograf-Teatret, Aalborg: ”Edisons levende billeder” for første gang i Aalborg, hvor Kinematografen giver et antal forestillinger hos Arbejderforeningen på Algade 19. |
| 26.12.1897 | Kjøbenhavns Panorama Kinoptikon premiere på:
• Asfaltlæggere • Brandvæsnet Rykker Ud (med tilhørende klokkeklimt fra Fonografen) • Svanerne Fanges Ind • Svanerne I Sortedamssøen
Dagens danske premieretitler er alle optaget af Lauritz Vilhelm Pacht og ikke som man i årevis har antaget Peter Lars Petersen (fra 14.11.1901 kendt som Peter Elfelt). |
| ??.??.1897 | Tidligere nævnte impresario og fhv. kurvemager Carl Hasager skulle på samme tidspunkt have en lille prunkløs bio på Købmagergade 65 med plads til 50 tilskuere, men dette stiller vi os nu en smule tvivlende overfor som måske andet end en præsentationsforestilling.
• Gå til Arnold Hending 1954: For 50 aar siden aabnede det første biografteater |
| 02.03.1898 | Københavns Panorama med Kinoptikon som landets første filmstudie. Pachts optagelser af Fru Wiehe i februar 1898 - Dannebrog 17.2.1898Det var sikkert ikke nogen daarlig idé af Panoramaets Direktør Hr. Pacht, at han, efter først at have beundret Fru Charlotte Wiehe i Karnevals-Scenen i La Scala, i Gaar havde indbudt Fruen til at komme over i Panoramaet og blive levende fotograferet efter alle Kunstens Regler.
Fru Wiehe efterkom Indbydesen, og i en Fart blev de vidtløftige Forberedelser trufne. I den mørke Forevisning-Sal indrettedes et interimistisk "Theater", paa hvilket Fruen kunde agere. Henimod en halv Snes store kraftige elektriske Buelamper med Reflektorer anbragtes i Loftet det gjælder om ved Fotograferinger af denne Art at tilvejebringe et meget stærkt Lys - og saa begyndte Forestillingen. Pacht med nyt på plakaten i Kjøbenhavns Panorama Kinoptikon. En karnevalsspøg af Pacht selv. En pantomime i to scener med fru Charlotte Wiehe og hermed den første danske film, der rummer en vis iscenesættelse. Her blev Kinoptikons mørke forevisningssal indrettet til Danmarks første filmstudie oplyst af en halv snes buelamper med reflektorer anbragt i loftet. |
09.04.1898 | Kinoptikon
Påsken 1898 premiere på Kinoptikon i Haandværkerforeningens store sal på Paradisgade 3. Filmene stammer fra Kjøbenhavns Panorama.
• Gå til Øst for Paradis, Århus |
xx.05.1898 | Sophus Madsen viste film om sommeren i Tivolis Arena Teater, København
• Gå til City-Biograf / City Biografen / City, Aalborg • Gå til Palads, København |
02.08.1898 | The American Biograf - som omtalt i Slagelse-Posten den 2. august 1898Lokalt. Slagelse, 2. august 1898
The American Biograf. Som i gaar meddelt forevises i disse dage i "Casino”’s Theatersal en saakaldt "Biograf", et apparat af Amerikansk opfindelse, der paa en temmelig fuldkommen maade fremstiller Begivenheder og Interiører. Det er overordentligt interessant og morsomt at overvære Forestillingen. Paa lange Strimler, der ere fremstillede paa særlig maade, findes 1000-2000 ganske smaa Fotografier. De føres igennem "Biografen" og fremtræde saa som fra en Laterna magica paa et paa Theaterscenen udspændt lærred. Ved at løbe gjennem apparatet med meget betydelig Fart (ca. 40 Billeder i Sekundet) vise de sig for det normale Øje som et sammenhængende Billede.
Man ser New-Yorks Brandvæsen rykke ud. Langt henne i gaden øjner man Vognene, Hestene løbe i Galop og komme stadig nærmere. Et øjeblik er de i forgrunden af billedet og forsvinde derpaa. Straks efter har gaden atter sit naturlige Udseende, Spadserende træffer hverandre, og Vognene og Kærrerne rumle hen ad Stenbroen. En anden situation er hentet fra en strandbred, hvor nogle smaabørn lege, en tredie fra Venedig under et Karnevalsoptog osv. Enhver vil have interesse af at stifte Bekjendtskab med dette mærkelige Apparat. Det vil forøvrigt til Vinter blive opstillet i Circus Variete i Kjøbenhavn.
Efter debut med The American Biograph på Casino-Teatret i Slagelse den 1. august 1898 med forestillinger henover tre dage, finder de halvanden måned senere den 23. september 1898 frem til Cirkus Variété her præsenteret som ”Wargraph” fyldt med levende billeder fra bl.a. den spansk-amerikanske krig til en succes så formidabel, at planerne om at nedrive hele den store, runde bygning blev skrinlagt. Foreviseren af disse er en herre ved navn Constantin Philipsen, der snart selv sørger for importen af en ustoppelig række franske film forhandlet af Pathé Frères. Disse indgår efterhånden som et ofte komisk indslag i Cirkus Varieté (foruden også Kasino-varietéer i Jylland), hvor Alfred James Gee i København står for filmvisningerne helt indtil 1905 og giver fra 1903 mægtig fylde rundt om på filmturnéerne, der for disses vedkommende fremvises i storbyernes største fest- og teatersale.
• Læs også om Mr Swanborough's Wargraph i Cirkus Variété, København
• Ordet ”biograf” bruges i denne notis i Slagelse Posten den 2. august 1898 • Ordet "Biograph" hører man første gang om i oktober 1897 i avisen Dannebrog - se Kjøbenhavns Panorama Kinoptikon |
23.09.1898 | The American Wargraph og The American Biograph i Århus.
Kombinationen af ’war’ og ’biograph’ stammede fra det engelske salgsselskab Warwick Trading Company, der havde leveret filmene og maskineriet, der blev benyttet, hvor situationerne uden krig allerede havde haft premiere på Casino i Slagelse den 1.8.1898 som ’The American Biograph’. Siden benyttedes navnene sommetider side om side, når programmet turnerede. Et repertoire som dette blev udbredt i storbyernes varietéer ofte med et komisk nummer som afslutning.
Swanboroughs Wargraph vises i Cirkus Variété, København. Med sig bragte han Alfred J. Gee, som filmoperatør
• Gå til Mr Swanborough's Wargraph i Cirkus Variété, København
Wargraph: • Se Kosmorama (1906), Esbjerg • Se Føniks Teater, Esbjerg • Se Kosmorama (1905), Århus
31.08.1900 spilles i Kalundborg 22.09.1900 spilles i Århus
Alfred J. Gee: • Gå til Palads Teatret, Odense • Gå til City-Biograf / City Biografen / City, Aalborg |
| 23.10.1898 | Arena Teatret stødte allerede 23. oktober 1898 til som del af den københavnske filmunderholdning på varietéerne med den amerikanske ’triograph’ og i Concert du Boulevard (siden Vesterbros Teater) ses kort efter ’vitagraphen’. Også i Arena vises egne optagelser foretaget i København fra 15.11.1898 således ”En formiddag på Amagertorv” før Kongens Have står for skud sidst på måneden. I næsten samtlige større danske byer foretages de kommende år lokale optagelser gerne af de omrejsende biografselskaber, som straks forevises i forbindelse med engagementerne.
• Gå til Kjøbenhavns Panorama Kinoptikon |
| 01.11.1898 | Den tyske filmpioner, producent og instruktør Oskar Messter, underholder fra november 1898 og knap syv år frem i Scala med ’Scalas Kosmograf’. Oskar Messter havde siden 1896 fremstillet de første brugbare filmprojektorer med malteserkors. Der bygges selvstændigt operatørrum skjult for nysgerrige blikke, hvor han sommetider selv forestår filmforevisningerne da altid fornemt indlogeret i en stor suite på Københavns fornemme Hotel d’Angleterre. Filmene i Scalas varieté stammer overvejende fra England, men også mange af Peter Elfelts dokumentarfilm vises her fra 1903 sommetider af ham selv (komplimenteret af Messter). Herudover optog Messter allerede selv film både til land og til vands i og omkring København straks efter ankomsten i 1898 for at konkurrere med både Kjøbenhavns Panorama og Arena Teatrets frembringelser siden suppleret med egne, tyske dokumentaroptagelser. |
| xx.01.1899 | Revueforfatter Holger Gleesen overtager driften af Kjøbenhavns Panorama Kinoptikon |
25.02.1899 | Edisons Levende Billeder vises af James Hansen i Maribo, 27. oktober 1899.
Ligeledes førnævnte James Hansen (1854-1909) præsenterer sig nu gerne som amerikaner, om end han er pæredansk falstring med fornavnet Jens, som med international staffage og lånte fjer drager fra by til by.
• Gå til Hvem var Films-Pioneren James Hansen? • Gå til Sakskøbings levende billeder • Gå til PDF Sakskøbings levende billeder
For Hansen lykkes det bedre end nogen anden at skabe sig en levevej med debut allerede meget tidligt i januar 1897 i Nykøbing Falster, hvor han var startet med Thomas Edisons levende billeder i den gammeldags kasseform, før de ægte strimler fandt vej.
• Gå til Kjøbenhavns Panorama Kinoptikon
• 25.02.1899: Udstillingens Biograf-Teater, Horsens
December 1900 Edisons Levende Billeder. I Langelands Avis kunne man se annoncer og notitser frem til søndag den 13. januar 1901, hvor han fremviste levende billeder i Teatret i Rudkøbing på Hotel Skandinavien.
• Begyndelse af århundredet: Ulstrup Biografteater / Biografen i Ulstrup
• xx.05.1901: Gandrup • xx.10.1903: Aabybro Kosmorama / Aabybro Biografteater • 26.12.1903: Annonce: 22. december 1903 i bl.a. Lolland-Falsters Stifttidende med overskriften:Levende Billeder samt Grammofonkoncert ved James Hansen. Kammersanger Simonsen, Herold m. fl. høres ved GrammofonKoncerten. Første forestilling skulle være i Gedser Afholdshjem (Langgade 27) 2. juledag 1903
• 17.01.1904: Nykøbing Falster • xx.01.1904: Sakskøbing Biografteater • xx.10.1904: Kosmorama-Teater for levende Billeder, Lemvig • xx.10.1905: Biografteatret Fjerritslev |
| xx.06.1899 | Svendborg: Henover seks dage med cirkus i byen medbringende egen elektrisk belysning, hvilket gjorde det muligt at supplere hver forestilling med en præsentation af Thomas Edisons nye opfindelse ’Kinematografen’.
Siden præsenterede også Svendborg Theater ved flere lejligheder denne fantastiske revolution, nu bl.a. som ’The American Biograph’. Et særligt populært nummer her var i lighed med øvrige steder i landet fremførslen af ”Badende damer i Øresund” til et så øredøvende bifald, at der måtte gives da capo.
• Gå til Svendborg Faste Biograf-Teater (1906 #2) |
| 1899 | I Frederikshavn kunne man første gang opleve levende billeder. (-, og Juni 1906: Kaufmanns Elektro Biograf-Teatret)
• Gå til Biograf-Teatret (1907 #1), Frederikshavn |
09.07.1899
-
06.10.1900 | Københavns Panorama Kinoptikon fortsætter i Panoptikonbygningen, hvor Pacht har udvidet gevaldigt i et eksisterende museum. |
September 1899 | Peter L. Petersen, (fra 14.11.1901 kendt som Peter Elfelt) laver sine første filmoptagelser.
B.T. 28.01.1928: Elfelt beretter her selv, at et af hans første levende billeder var af "Den kongelige familie på Bernstorff Slot", som blev optaget i september 1899 med premiere i Panorama Hafnia (den 23.9.1899).
|
03.09.1899 - 29.04.1900 | Holger Gleesen åbner Panorama Hafnia, Amagertorv 6 med Elfelts tre første film, ”Badende drenge i Skovshoved”, ”Cyklesammenstød ved Nørrevold” og ”Damperen lægger til i Havnegade”. I gården har Gleesen opsat store udhængningsskabe med billeder fra programmerne inde i salen. Ikke set før. |
23.09.1899 | Elfelts ”De Kongelige skal fotograferes” føjes til programmet i Panorama Hafnia som de første af mange optagelser med den kongelige familie. |
| 14.01.1900 | Premiere i Panorama Hafnia, Amagertorv 6 på ”Den Østrigske Barnemorderskes Sidste Dag” i to scener, hvor anden del præsenteres som ”Skapretteren følger hende til galgen”. En film med nævnte handling ses kun her i Panorama Hafnia, der jo netop viser Elfelts film - ”Henrettelsen”.
• Gå til Panorama Hafnia, København |
| September 1900 | Haandværkerforeningens Festsal, Århus, September 1900
Kgl. Hoffotograf Peter Elfelt havde ikke travlt med at lægge navn til ”Den Østrigske Barnemorderskes Sidste Dag”
Datidens megen negative omtale af filmen, benyttede Constantin Philipsen istedet til markedsføring af The American Biograph Co - et usædvanlige reklamefremstød ved at fremhæve filmens negative omtale som ’positivt’ i forhold til publikum. |
| 01.10.1901 | Apollo i Aalborg (det senere Palads Teatret) går til filmen og viser fra denne dag myreflittigt levende billeder som del af varietéprogrammet. Jævnligt gives der allerede før 1904 sommetider udelukkende forestillinger med film, som fx når børnene skal forkæles. Det er også i Aalborg, man som første sted i landet ser nogle af de mest bemærkelsesværdige film – og sommetider berygtede ikke mindst når det bliver brutalt, sjofelt eller direkte uartigt, hvad politimesteren åbenbart ikke tog så tungt. |
03.02.1901 + 04.02.1901 | Borgerforeningens store festsal havde der været vist film forud, første gang søndag den 3. og mandag den 4. februar 1901 med gentagelse søndagen efter, hvor ’Edisons Store Opfindelse’ omtales i stærke vendinger.
• Gå til Svendborg Faste Biograf-Teater (1906 #1) |
01.03.1901 | Det Udødelige Teater, Horsens
Constantin Philipsens "Det udødelige teater", som han af navn benytter første gang den 20. april 1902 i forbindelse med københavnerpremieren på "Passionsskuespillene i Oberammergau" i Casino Teatrets såkaldt 'mindre sal' - og som forklaring i forhold til dårlig omtale af den tekniske beskaffenhed på, hvorfor han siden kun benyttede betegnelsen i Jylland, hvor det ved jyllandspremieren lød, at Det Udødelige Teater i København havde været en kæmpesucces. Filmen har forud haft premiere i Horsens den 1. marts 1901 - samme by, der også lægger hjem til den rekordlange danmarkspremiere på de fire sammenklippede film fra 1903 af samme passionsskuespil, der som "Jesu liv og levned" ni år senere kom op den 14. marts 1910 i Arbejdernes Biograf. |
13.11.1901 - 31.05.1902 | Peter Elfelt åbner Kinoptikon i Frederiksberggade 27, 1. |
20.04.1902 | Det Udødelige Teater (Casino Teatrets mindre sal) viser "Passionsskuespillene i Oberammergau", april 1902
Casino Teater i Amaliegade den 20. april 1902, hvis lille sal som ’Det Udødelige Teater’ gennem tre uger havde forevist levende billeder fra ”Passionsspillene i Oberammergau”, hvor der også her var tale om film fra brødrene Pathé med scener i Jesu Liv fra fødslen til opstandelsen og himmelfarten. |
22.06.1902 - 30.09.1902 | Constantin Philipsen åbner Odeon Teatret på Frederiksberg Allé 12 i en helt nyopført træbygning i tilknytning til Forlystelsesetablissementet St. Thomas. Dette er den allerførste biograf i landet, der kun viser film og intet andet.
Efter lukningen tager Philipsen sine film med op til Norge og fortsætter her ’Det Udødelige Teater’, som i foråret 1903 vender hjem til Danmark, hvor et stærkt udvidet og imponerende program fra 23. maj i Haandværkerforeningens Festsal i Aalborg. |
Efterår 1902 - Efterår 1903
|  Det Udødelige Teater (højre) - her annoncerer Philipsen som var det en moderne multibiograf. Blandt Danmarks første filmannoncer med billede!
Philipsen på turné med Det Udødelige Teater (venstre) - her Aarhus den 20.09.1903
Rundtur i Jylland med en tilbageskuende blanding af lysbilleder og film, med ’Det Udødelige Teater’
• Maj 1903: Bl.a. præsenterer Philipsen Georges Méliès’ "Rejsen til Månen" (16 min, 1902), som ligeledes 13 minutter lang vises første gang i Aalborg i Haandværkerforeningens Festsal i maj 1903.
• Efterår 1903: Det Udødelige Teater på plakaten en hel måned i Håndværkerforeningens tilsvarende festsal i Aarhus efterfulgt af bragende succes i Randers.
|
| xx.10.1903 | Et svensk biografselskab fra Helsinborg viser film på Helsingør Teater, ligesom tyske selskaber allerede fra 1899 er draget over grænsen mod syd for bl.a. at vise film på Esbjerg Teater. |
01.01.1904 - 08.02.1904
| The American Bioscope, København
• 01.01.1904: Program på 1½ time incl. pauser til København, hvor de franske strimler fra Philipsen nu præsenterer sig på apparatur fra ’The American Bioscope’ i Studentersamfundets Festsal på Studiestræde overfor Vor Frue Kirke, men det er såmænd det samme. Programmet er her på plakaten hver dag frem til den 8. februar. |
18.02.1904 - 29.04.1904 | The American Bioscope, Odense med "Rejsen til Månen", fredag den 4. marts 1904 i Odense
• 18.02.1904: Ti dage senere fortsætter The American Bioscope med samme program i Odense
• Marts 1904: I Aarhus som Det Udødelige Teater, hvor det efter nogle dage på Kasino i beskåret version atter vokser i størrelse for at takke af med et program over en måned med atter nye film, hvor det startede i håndværkerforeningens sal. ’Hermed sluttes forestillingerne’, skriver annoncen i Aarhus Amtstidende St. Bededag fredag den 29. april. |
| 04.05.1904 | Constantin Philipsen starter efter endnu en visning i Studentersamfundets Festsal den 17. april – måske sammen med Carl Heinrich Köpke fra Nordiske Biograf Co. i Norge – Olympia på Vimmelskaftet 36. I et midlertidigt lokale eksisterer det nogle få uger med et særdeles fyldigt filmprogram af over en times varighed. Firmaet kaldes ’Olympia Electric Biograph Company’ og apparaturet præsenteret som ’Olympia Electric Kinematographen’. Fire måneder senere starter Philipsen det permanente Kosmorama på Østergade. |
| 09.10.1904 | David Fernander & Rasmus Hallseth kommer til Jylland direkte fra Bergen i Norge for at give de første af mange forestillinger på dansk jord hos Haandværkerforeningen i Aarhus. Dette rejsebiografselskab blev anset for at præstere det ypperste i levende billeder med de mest fyldige filmprogrammer, man overhovedet kendte til nærmest før helaftensfilmenes komme. De starter deres turné samtidig med de første, permanente biografer slår dørene op.
• Gå Apollo, Aalborg. Levende bliver det helt store nummer fra 1. oktober 1901. • Gå Biograf-Teatret, Aalborg • Gå til Udstillingens Biograf-Teater, Horsens |
| | |
| | |