| |
"The Master"
i Panavision System 65 - nu i Danmark!
P T Anderson ønsker "The Master" vist i 70mm i Danmark |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
UIP, The Weinstein Company &
Thomas Hauerslev |
Dato:
10.01.2013 |
Handling og P T Anderson
|
|
"The
Master" er optaget i Panavision System 65, men afmasket i formatet 1,85:1.
Her ses et par billeder fra 70mm kopi nummer #1 i Karlsruhe i oktober 2012.
Foto Thomas Hauerslev
Paul Thomas Andersons “The Master”
følger flådeveteranen Freddie (Joaquin Phoenix), der hjemvendt fra krigen,
føler sig usikker på sin fremtid, indtil han bliver besnæret af Sagen og
dens karismatiske leder Lancaster Dodd (Philip Seymour Hoffman). Amy Adams
spiller Dodds kone Peggy. Paul Thomas Anderson har placeret alle sine film i
følelsesmæssige, familiære og historiske grænseområder.
Hans første film ”Hard Eight” følger en garvet Las Vegas gambler, som
tager en ulykkesfugl under sine vinger med uventet resultat. Anderson fulgte
op med ”Boogie Nights” om en gruppe aktører i voksenfilmsbranchen,
som skaber deres egen ukonventionelle familie. ”Magnolia” var en
sammenflettet fortælling om personlige kriser, der forbindes en magisk aften
i San Fernando Valley. Den besnærende komedie ”Punch-Drunk Love”
handler om en ensom forretningsmands perplekse møde med kærlighed og terror.
”There Will Be Blood” udspilles i begyndelsen af det 20. århundrede
Californien. Det er den episk historie om oliejægeren Daniel Plainview, som
med enorme konsekvenser for sig selv og en hel by ofrer alt i jagten på det
sorte guld.
|
Læs mere her:
Historien om 70mm Film i Danmark
Biffen, Aalborg viser "The Master" i 70mm
Imperial Bio i København viser "The
Master" i 70mm
"Joker" Præsenteres af Warner
Brothers
Internet link:
|
"The Master"
|
|
P
T Anderson kikker i System 65 kameraet. Foto fra PTA
Skrevet og instrueret af Paul Thomas Anderson. Exec. Producer:
Adam Somner, Ted Schipper. Producer: Paul Thomas Anderson, JoAnne
Sellar, Daniel Lupi, Megan Ellison. Co-producers: Albert Chi, Will
Weiske. Produktionsselskab: Annapurna Pictures. Manuskript:
Paul Thomas Anderson. Fotograf: Mihai Malaimare, Jr. Klip:
Leslie Jones, Peter McNulty. Lyd: Michael Semanick, Christopher
Scarabosio, Matthew Wood, Mark Ulano. Musik: Jonny Greenwood.
Prod. Designer: Jack Fisk, David Crank. Dekoration: John P.
Goldsmith; Set decorator, Amy Wells; Kostumer: Mark Bridges; Lyd
(Dolby Digital/Datasat), Mark Ulano; Lydredigering: Christopher
Scarabosio, Matthew Wood; Lyd design: Scarabosio; Lyd mix:
Michael Semanick, Scarabosio; Special effects coordinator: Michael
Lantieri. Stunt: Garrett Warren. Instruktørassistent: Adam
Somner. Casting: Cassandra Kulukundis. Fotograferet i: 65mm, 5
perforationer, 24 billeder i sekundet. Format: Panavision System 65.
Præsenteret i: Panavision Super 70 i udvalgte biografer med 5.1 spors
Datasat stereo. Formatforhold: 1,85:1. Oprindelsesland: USA.
Produktionsår: 2012 Verdenspremiere: 01.09.2012, Venedig Film
Festival, Italien. USA 70mm premiere: 14.09.2012 i Los Angeles og New York.
USA 35mm & digitalpremiere: 21.09.2012. Dansk premiere:
31.01.2013. 70mm Biografer: Imperial Bio 13.02.2013. Biffen, Aalborg
__.02.2013. Spilletid: 136 min.
A Weinstein Co. release and presentation of a Joanne Sellar/Ghoulardi Film
Co./Annapurna Pictures production.
Joaquin Phoenix (Freddie Quell), Philip Seymour Hoffman (Lancaster Dodd),
Amy Adams (Peggy Dodd), Laura Dern (Helen Sullivan)
"The Master" er fotograferet med et Panaflex System 65 Studio kamera.
Formatet er beskåret til 1.85:1. 80% af den færdige film er fotograferet i
65mm. De resterende 20% er fotograferet i standard 35mm. Det var et kreativt
valg at anvende begge filmformater. Den anvendte 65mm råfilm er Eastman
Kodak's 5201 på 50 ASA.
|
|
Om "The Master" i 65mm
|
|
"The
Master" kamerhold på optagelse i ørkenen med System 65 kameraet. Foto fra
PTA
Paul Thomas Anderson's mål med "The Master"
var at præsentere historien om Sekten (The Cause) som en medrivende, intens
og stærk visuel oplevelse. I hans betræbelser på at gengive
ånden og atmosfæren fra den tid historien foregår, har han igen arbejdet tæt
sammen med sin faste og trofaste "familie" af kollegaer, som igen og igen er vendt
tilbage for at arbejde på hans filmproduktioner.
En vigtig, og intuitiv beslutning, gav fra starten filmen sin helt
særlig retning, nemlig Anderson's beslutning om at fotografere "The
Master" i det store 65mm film format. Fra begyndelsen vidste
han, at han ønskede et helt bestemt visuelt udtryk - og efter at have
studeret flere af de klassiske Technicolor film fra 50erne, bl.a. "Vertigo" og "North By Northwest", håbede P T
Anderson, at han kunne kombinere stilen fra den gang med de overmættede farver med sin personlige
og lyriske stil. Med et stærkt billedsprog, fra scener i et
oprørt hav, til intense scener i lys og skygge med de bærende karakterer, var
65mm film det oplagte filmformat, der kunne matche denne udfordring.
For længe siden var 65mm det mest populære luxus format indenfor kamerateknik, men i
dag bliver 65mm hovedsageligt anvendt til IMAX film og andre stor-format
film. De store episke widescreen film fra Hollywood's velmagtsdage i 50erne
og 60erne blev alle
fotograferet i Todd-AO eller Panavision.
|
|
"The
Master" med System 65 kameraet. Foto fra PTA
Begge 65mm systemer sikrede de
skarpeste og klareste billeder - fra store panoramer til intime close-ups.
Adskillige filmklassikere inklusiv "Lawrence of Arabia",
"West Side Story", "Mutiny on the Bounty", "Lord Jim", "My Fair Lady" og
"2001: A Space Odyssey" viste hvor effektivt et værktøj 65mm er til at give det
extra "punch", der skulle til for at gøre filmene til noget særligt.
Brugen af 65mm døde i 70erne, bl.a. fordi råfilmen var meget dyr.
I 80erne var det et mindre come-back for 65mm film med "Brainstorm" and
"TRON",
men det var en kort fornøjelse. Inden for de seneste 20 år, er kun Ron
Howard's "Far and Away" (1992), Kenneth Branagh’s "Hamlet" (1996)
og Ron
Fricke’s to fantastiske visuelle opos "Baraka" og "Samsara" filmet
i 65mm. Christopher Nolan's "Inception" og "The Dark Knight" og Terrence
Malicks's "The New World" er delvist optaget i 65mm, men er hovedsageligt
optaget i 35mm.
Anderson forklarer at valget af 65mm startede som en test, men efterfølgende
blev det besluttet at bruge 65mm, da han så hvor godt det passede med "The
Master"'s visulle udtryk. "Det var Panavision's Dan Sasaki, der foreslog
65mm, fordi jeg oprindeligt havde spurgt efter et VistaVision kamera fra 50erne til at
teste med. Jeg ville prøve at forstå hvorfor de klassiske film havde dette
særlige look af overmættede farver", forklarer han.
|
|
"The
Master" med System 65 kameraet til søs. Foto fra PTA
Anderson fortsætter: "Vi begyndte at filme med 65mm Panavision's studie
kamera, og vi syntes, at det så bare helt rigtigt ud. 65mm giver dig et
vidunderligt skarpt billede med en helt ufattelig opløsning, men også meget
mere end det. Det føltes bare rigtigt og passede godt med historien og
rollerne. Det er svært for mig at forklare, 65mm føltes bare helt
rigtigt".
JoAnne Sellar (Producer) havde det på samme måde. "Det passede virkelig godt
sammen med en film som denne, der har så meget visuel struktur", siger hun.
"Men det var også en læreprocess, idet håndelaget med at arbejde med 65mm
film ikke rigtigt findes mere. Dette var en betydelig udfordring for os.
Panavision havde kun tre moderne 65mm studie kameraer på lager, så det var
lidt af en udfordring når de brød ned en gang imellem. Også
laboratorieprocessen var meget kompliceret.
Daniel Lupi (Producent) tilføjer: "Panavision var utroligt imødekommende, og
gjorde alt for at vedligeholde udstyret, der ikke havde været brugt ret
meget i de seneste årtier. En gang imellem havde vi en Panavision tekniker
boende på settet, så han kunne klare de tekniske udfordringer med
kameraerne med det samme." Undervejs under optagelserne viste Anderson oven i købet sine "dalies"
med en 70mm projektor. "Jeg tror simpelt hen at det er en del af hans
kreative process, at arbejde på den måde, at se sine dailies på stedet i det
rigtige format og tilpasse sin
vision til det", forklarer Lup. "Han arbejder på en meget organisk måde".
Filmfolkene er meget smigert over, at nogle biografgæster får chancen for at
se "The Master" præsenteret i 70mm. "I en ideel verden, kan publikum opleve
filmen i 70mm. Der er stadig biografer der kan vise 70mm, og heldigvis for
det. Lad os håbe at de fortsætter med det længe endnu", siger Paul Thomas Anderson.
|
|
|
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
mandag, 01 januar 2024 18:16:35 |
|
|