 |
Biografmuseet's Formål:
"At dokumentere i tekst, illustrationer, video og
billeder, alle danske biografer, som historien nu har udviklet sig
igennem mere end 100 år - fra den første "Kosmorama" i 1904 til den
sidste nye superbiograf."
• Forord |
Ris & Ros
• Ansvar |
Kontakt
|
BIOGRAFER
• Skematisk Oversigt
• København |
Omegn
• Nordsjælland
• Vest, Midt & Syd
• Bornholm
• Møn, Bogø
• Lolland & Falster
• Fyn, Thurø, Tåsinge
• Langeland & Ærø
• Sydjylland |
Øst
• Midt-Vest |
Nord
• Rejsebiograf, Drive-In og Open
Air
PIONERBIOGRAFER
•
Kjøbenhavns Panorama Kinoptikon
• Panoptikons
Kinoptikon
•
Panorama Hafnia
•
Kinoptikon
•
Odeon Teatret
• Kalender
7OMM FORMATET
• Historie |
Biografer
• Film |
Maskiner
• 3 Falke Bio
• Kinopalæet
• Imperial Bio
FILM & SYSTEMER:
1952 Cinerama
1953 CinemaScope
1953 Widescreen
1954 Panavision
1954 VistaVision
1955
Todd-AO
1957 Ultra
Panavision 70
1958 Cinemiracle
1959 Super
Panavision 70
1959 Super
Technirama 70
1961 Sovscope 70
1963 7OMM Blow-Up
1966 Dimension
150
1970 IMAX / Omnimax
1972 Pik-A-Movie
1974 Cinema 180
1974 Sensurround
1984 Showscan
2018 Magellan 65
NYHEDER
• 2027 | 2026 | 2025
• 2024 |
2023 |
2022
• 2021 |
2020 |
2019
• 2018 |
2017 |
2016
• 2015 |
2014 |
2013
• 2012 |
2011 |
2010
• 2009 |
2008 | Arkiv
BIBLIOTEK
• Premierer 1911-2020
• Filmannoncer
• Biografdrift Annoncer
• Film- og Kinoteknik
• Teknikkalender
• Store Lærreder
• Holger Pind
• Stoleplaner
• Interview |
Farvel
• Filmfestival
• Det Store Udland
• Olsen Banden
• Indhold |
Søg
• Din historie |
|
|
Åbnet 1. januar 2005
Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder
forbeholdes.
|
 |
Besøg også in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store
filmformater
in70mm.com
|
| |
Odeon Teatret, Frederiksberg |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
24.04.2025 |
Odeon
Teatrets åbningsprogram den 22. juni 1902
Odeon Teatret
Frederiksberg Allé 30
Åbnet 22. juni 1902
Lukket 30. september 1902
Efter kunstmaler Lauritz Vilhelm Pacht den 7. juni 1896 startede
Kinoptikon i Kjøbenhavns
Panorama på Rådhuspladsen med et supplement af lysbilleder, havde
filmen, som vi kender den, forsøgt at finde sit rette forum, hvor den de
første seks år desuden havde fungeret som traktement på Københavns
varietéer i forbindelse med anden underholdning. I provinsen foregik det
på samme facon i større byer, mens omrejsende biografselskaber lejer sig
ind i forsamlingssale til korte filmpræsentationer, hvor hver strimmel
endnu kun varer omkring et minuts tid. Også her sker det oftest i
forbindelse med lysbilleder, sådan som Kinoptikon havde fået selskab af
Panorama Hafnia på Amagertorv og flyttede selv den modsatte vej over til
Panoptikonbygningen på Vesterbrogade forbi Tivoli. Her var
Panoptikons Kinoptikon lukket ved udgangen af september 1900 og først godt et år
senere opstår
Kinoptikon endnu på samme facon, hvor i
øvrigt varietéerne havde skruet ned for blusset, hvad film angår. Det
var stadig overvejende de samme natur- og hverdagsdagsbilleder man kunne
beskue krydret med lidt vovet dans eller små komiske optrin uden nogen
særlig historie at fortælle. Publikum var efterhånden kørt træt i dem.
Både på Rådhuspladsen og i Panoptikon fandtes der i lokaler ved siden af
salen forskellige rum med udstillinger, der havde karakter af museum og
et sådan findes også ved restaurationen Sankt Thomas, der indrettet i
1884 på et ældre landsted, hvor Frederiksberg Allé fra Vesterbrogade er
drejet af mod højre, efterhånden har taget karakter af en lille
forlystelseshave i stil med andre af slagsen på Frederiksberg. Her havde
man ved siden af hovedbygningen moret sit publikum med et anatomisk
museum i en langstrakt bygning af træ, som var ved at blive
udkonkurreret af netop Pacht inde i Panoptikon.
En efterhånden midaldrende herre ved navn
Constantin Philipsen var
uddannet fotograf og havde i årevis rejst rundt med lysbilleder, før han
tog film med på farten helt op til Norge, hvor han føler sig overbevist
om, at de efterhånden længere film fra Frankrig kan benyttes til meget
mere, selvom det kræver nyt og langt bedre teknisk udstyr. Han tager
derfor kontakt til Pathé Frères, der i dag er verdens ældste filmselskab
etableret i 1896 for at blive deres skandinaviske agent med salg af
films, som man kaldte dem.
I juni 1902, hvor også Kinoptikon har givet op, opfører
Philipsen akkurat indenfor hovedindgangen til Sankt Thomas en
træpavillon, der med publikum stuvet godt sammen skal have plads til op
mod 200 gæster. I forhold til ’Det Hartkopfske Tempel’ (museet) ligger
Odeon-Teatret, forklarer Folkets Avis, som ’en smuk pendent’ i den
modsatte ende af haven og ’hvad man foretrækker, er en smagssag. Musæet
gengiver naturens hæslige sider i voks, teatret kunstens skønheder i
levende billeder. Man kan passende gaa fra det ene etablissement til det
andet og paa vejen skylle en bajer i sig’.
|
Læs
mere her:
Pionerbiografer i København
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
Stumfilm, Tonefilm og
nye Systemer
7OMM, Storformat, Film- og Lydsystemer
Historien om 70mm og De Store
Formater
•
CinemaScope
|
Widescreen
•
VistaVision
| Todd-AO
•
"Windjammer" i
Cinemiracle
• "Dette er
Cinerama"!
•
Vises "i
Sensurround"
High-Impact
biografdesign
|
Det
Hartkopfske Museum med taget styrtet sammen i april 1903 og - måske - i
forlængelse Odeon Teatret (public domain)
Udfordringer i forbindelse med ombygningen havde i sidste øjeblik
forsinket den planlagte åbning den 15. juni med en uge. ’Det frederiksbergske Odeon vil virke paa optisk gengivelse af bekendte
skuespil, balletter og pantomimer’, skriver Dannebrog, der som altid var
ivrigst, når det kom til de levende billeder, men også Folkets Avis var
fuld af lovord.
Som hovedprogram søndag den 22. juni vises den 13 minutter lange Faust-inspirerede
”Les sept châteaux du diable” fra 1901 af Ferdinand Zecca, som på dansk
fik titlen ”De syv dødssynder”. Der bydes ikke på anden underholdning,
for som Dannebrog skriver, har stedet ingen scene, men kun et hvidt
lærred. ’I fabelagtig længde’, supplerer avisen, er filmen direkte
sensationel og spiller hver fulde time fra kl. 14. Til dessert får man
en to minutter lang sketch med den 1,37 meter høje komiker Harry Relph
kaldet ’Little Tich’ produceret (af det konkurrerende selskab Gaumont!)
i Frankrig men optaget i England, som høster det største bifald.
’Fraregnet lidt flimren nu og da maa det siges, at de vexlende levende
billeder træder særdeles tydelig og skarpt frem’. Programmet er på
plakaten hele sæsonen, hvor alligevel de færreste når at tage særlig
notits af det – her i Danmarks første egentlige biograf skabt til
formålet kun at vise film.
Fra den 2. august bliver programmet endda længere endnu, da djævelen og
komedien får selskab af tragedien i form af ”Martinque-katastrofen”
baseret på vulkanen Mont Pelées udbrud, som mindre end tre måneder
forinden den 8. maj havde kostet op mod 30.000 mennesker livet.
Adresseavisen er af den opfattelse, at hvor realistisk det end tager sig
ud, må billederne være ’konstrueret’ og at vi således skulle have set
den første katastrofefilm udspille sig på lærredet. Aftenbladet mener
dog, at de skal være ’taget af en officer på et amerikansk orlogsskib,
der vovede sig ind under kysten. Man ser orkanen udstøde vældige dampe,
havet er i oprør og aftenregnen styrter ned. Rundt om paa vandet driver
vrag af skibe og døde menneskekroppe. Der er en storladen uhygge over
det, som gjør, at man ikke fortryder den 25 øre, man har givet for at se
det.’ De bedste pladser kostede i øvrigt det dobbelte, mens børn fik
adgang for 15 øre – uanset indholdet.
|
|
Studentersamfundets
festsal på Studiestræde 1 med københavnerpremiere på "Rejsen
til Månen", fredag den 1. januar 1904
Dette var noget af den grundigste filmomtale, man havde set, siden to
tog havde nærmet sig hinanden på lærredet nogle år forinden og holdt
publikum hen i åndeløs spænding. For Philipsen beviste det, at han havde
fat i den lange ende i en grad, at selv Social-Demokraten bevægede sig
derud for en hel måned senere ved selvsyn at konstatere, hvor fantastisk
det så ud. Desværre havde det allerede den 8. juli i Adresseavisen lydt,
at det ikke synes som om, ’at nærværelsen af Odeon-Theatret og Hartkopfs
museum influerer paa besøget i apotheker Riises forhenværende have,
skjønt begge de to institutioner samler godt hus hver dag’. Navnet på
biografteatret var for resten inspireret af Odéon Theatre i Paris ved
siden af Luxembourghaven opført i 1782. Der havde også forud ligget et
etablissement Odeon på Frederiksberg, dette siden 1869 kaldet
Frederiksberg Morskabstheater.
Allerede ved udgangen af
september 1902 må Odeon lukke på grund af stærkt svigtende publikum,
hvor efteråret trængte sig på og hverken franskmændene eller Philipsen
havde fundet anledning til at fortsætte med måske bedre besøg ved at
skifte programmet ud. Museumsbygningen viste sig i øvrigt at være
pilrådden, hvor taget få måneder senere styrtede sammen under et
kraftigt snefald. Traktørstedet fortsatte kortvarigt og museet benyttede
delvist den lukkede biograf, men i 1904 jævnes det hele med jorden
for at opføre det nye beboelseskompleks St. Thomas. Her åbner pudsigt
nok St. Thomas Grand
Biograf Teater den 12. april 1906 for at virke i endnu kortere tid,
nemlig bare to måneder.
Efter lukningen af Odeon Teatret rejser Philipsen igen til Norge
medbringende sig en god håndfuld franske titler bestående af Ferdinand
Zecca og kollegaen Georges Méliès’ mest fantastiske kreationer, som
under benævnelsen "Det Udødelige Teater” vender tilbage til Danmark et
halvt år senere. Programmet består bl.a. af den for tiden mesterlige
”Rejsen til Månen”, der ligeledes 13 minutter lang vises som
hovedattraktion første gang i Aalborg i Haandværkerforeningens Festsal
den 24. maj 1903. Blandt de andre film på plakaten ses også Philipsens
yndling fra Odeon med Little Tich, hvis kunstnernavn i Danmark
konsekvent skrives ’Tisch’ og så kan Philipsen i øvrigt heller ikke helt
nære sig for at dykke ned i sin betydelige lysbilledsamling.
|
|
Studentersamfundets
festsal på Studiestræde 1
Konceptet med Det Udødelige Teater var introduceret af Philipsen
allerede før åbningen af Odeon Teatret på det gamle Casino Teater i
Amaliegade den 20. april 1902, hvis lille sal gennem tre uger havde
forevist levende billeder fra ”Passionsspillene i Oberammergau”, hvor
der også her var tale om film fra brødrene Pathé med scener i Jesu Liv
fra fødslen til opstandelsen og himmelfarten. Med i stedet en tur til
Månen bliver den udødelige rejse en formidabel succes, der i efteråret
1903 er på plakaten en hel måned i håndværkerforeningens tilsvarende
festsal i Aarhus efterfulgt af bragende succes i Randers. Først
nytårsdag 1904 kommer det velvoksne program på 1½ time incl. pauser til
København, hvor de franske strimler nu præsenterer sig på apparatur fra
’The American Bioscope’ i Studentersamfundets Festsal på Studiestræde
overfor Vor Frue Kirke, men det er såmænd det samme. Programmet er her
på plakaten hver dag frem til den 8. februar.
Ti dage senere fortsætter The American Bioscope med samme program i
Odense for i marts atter at vende hjem til Aarhus som Det Udødelige
Teater, hvor det efter nogle dage på Kasino i beskåret version atter
vokser i størrelse for at takke af med et program over en måned med
atter nye film, hvor det startede i håndværkerforeningens sal.
’Hermed sluttes forestillingerne’, skriver annoncen i Aarhus
Amtstidende St. Bededag fredag den 29. april, for nu har Philipsen efter
at have følt begejstringens rus i København, Aarhus og Randers fået mod
på at tage det næste skridt, som skal blive definerende for fremtidens
biografer. De første han åbner, ligger netop i disse tre byer.
Lørdag den 17. september 1904 indvier han helt centralt på Strøget det
nye, lysbilledfri
Kosmorama i
Østergade, som i eftertiden betragtes som landets første biograf, selvom
Odeon Teatret dog var det allerførste sted, der 100% havde helliget sig
filmene. Med alle sine feberdrømme, hvoraf mange blev realiseret, står
Constantin Philipsen i dag hundrede år efter sin død den 23. august 1925
som et fyrtårn i dansk biografhistorie. Hans ene søn Preben gik i hans
fodspor og blev selv
biografdirektør – og sågar
filmproducent også i Tyskland, mens børnebørnene
Peter og Kim Philipsen
fortsat – den dag i dag – er engageret i at bringe solide film til
landet, sådan som deres bedstefar havde startet det hele med et ærbødigt
løft på hatten for Pacht.
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om Pionerbiografer |
Kjøbenhavns Panorama Kinoptikon |
Panoptikons Kinoptikon |
Panorama Hafnia |
Kinoptikon
|
|
|
|
|
|

• Gå til Odeon
Teatret, Frederiksberg |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
onsdag, 28 maj 2025 17:52:15 |
|
|