| | Kinoptikon, København | Tilbage til forsiden
| Skrevet af: JG, biografmuseet.dk | Dato: 05.05.2025 | Kinoptikon på Frederiksberggade - åbningsprogram
Kinoptikon Frederiksberggade 27, 1.
Åbnet 13. november 1901 Lukket 31. maj 1902
Onsdag den 13. november 1901 åbner Kgl. hoffotograf Peter Elfelt et nyt Kinoptikon få skridt fra Rådhuspladsen, hvor Danmarks allerførste af slagsen i 1896 var startet med at vise levende billeder som Kjøbenhavns Panorama. Han har netop fået tilladelse til at tage navneforandring fra Peter Lars Petersen på baggrund af en anden fotograf ved navn Petersen i Østergade, hvor hans nuværende atelier er placeret. Han kaldte sig derfor inden da ’Peter L.’ fonetisk afledt heraf Elfelt, hvis allerførste filmoptagelser af den royale familie to år forinden ligesom hans næste i en stærkt blomstrende filmproduktion fik premiere i Panorama Hafnia på Amagertorv. Dette blev ledet af hans gode ven Holger Gleesen, som gennem nogle måneder havde drevet panoramaet på Rådhuspladsen for dets skaber Lauritz Vilhelm Pacht, mens denne var i færd med at flytte over til Panoptikonbygningen, hvor han fortsat præsenterede lysbilleder sammen med filmforevisninger som Panoptikons Kinoptikon, sådan som det også gik for sig i Panorama Hafnia.
Begge foretagender var i mellemtiden ’gået ind’, som man dengang kaldte det, da der ikke var tilstrækkeligt med publikum til filmene, som også var at se i flere af byens varietéprogrammer, der oftest bød på udenlandske strimler, som naturligt nok havde et mere varieret repertoire at byde på med scenerier fra samtlige verdensdele. Etablissementet åbner Elfelt på det første stykke af Strøget, hvor det altid vrimler med folk. Hans første program består af nye optagelser med Kong Edward i motorvogn samt Carl Frederik Tietgens bisættelse en måned forinden suppleret med lysbilleder og lidt ældre filmklip fra bl.a. Bellevue og Helsingør samt Zoologisk Have. Billetprisen er 25 øre for voksne og 10 øre for børn med forestillinger dagligt fra kl. 15 til 21 omtrent, som det havde foregået i Hafnia, men forestillingen ganske kort. Det hele startes forfra hver halve time.
Belært af erfaringerne fra Hafnia havde indretningen af det nye forevisningslokale ikke været bekostelig endda placeret oppe på første sal, men publikums komfort dog til en vis grad blev imødekommet, da Elfelt var tidligt på færde med noget så usædvanligt som en chokoladeautomat i det ganske rummelige venteværelse foran fremvisningslokalet, der i husets venstre side strakte sig bagtil. Den første tid er flere af filmene nye eller nyere, men efterhånden kommer også tidligere foreviste film på plakaten. I månederne forinden, hvor han var ’biografløs’, drog han sommetider ud i landet på bestilling til bl.a. Odense og supplerede sine visninger med foredrag, sådan som den omrejsende James Hansen også benyttede med ”Edisons levende billeder”. Sådanne amerikanske sager er ikke at finde i Kinoptikon, der langt overvejende forbliver Elfelt-dansk og således spår også pressen Kinoptikon en strålende fremtid med ’kendte, hjemlige motiver, hvad der ganske naturlig forøger publikums interesse for dem’, som det påpeges af Dannebrog. | Læs mere her:
Pionerbiografer i København
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle & Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer 1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
Stumfilm, Tonefilm og nye Systemer
7OMM, Storformat, Film- og Lydsystemer
Historien om 70mm og De Store Formater
• CinemaScope | Widescreen • VistaVision | Todd-AO
• "Windjammer" i Cinemiracle • "Dette er Cinerama"! • Vises "i Sensurround"
High-Impact biografdesign | Kinoptikon efter ombygning til varieté.
En optagelse fra et påklædningsværelse var særligt populær og det samme var badende damer, som Elfelt lod til at have adskillige sekvenser af, jf. også den ældre historie på Amagertorv. Sidst i januar går han på kompromis og viser nu ”Tyrefægtning i Spanien”, som ikke er hans egen og da slet ikke dansk, men en af de mange, han har taget med sig, da Hafnias lager blev ryddet – og som vi mener i øvrigt dannede inspiration for en af hans allermest hemmelighedsfulde film, som omtalt derovre.
Igen hænder det samme som to år forinden. Da sommervarmen presser sig på i maj 1902 udebliver københavnerne og etablissementet må lukke, efter Elfelt de sidste måneder end ikke har orket at annoncere for titlerne, der nu udelukkende bestod af genbrugsmateriale. Filmfremvisningsudstyret, som var et af Lumières oprindelige apparater, bliver solgt, men et par uger yderligere fortsætter stedet at vise lysbilleder og åbner igen med mere af det samme i efteråret. I januar 1903 er det endegyldigt slut, hvor Elfelt må notere sig et tab på 3.000 kroner på det lille eventyr.
Han har fortsat rigeligt at gøre som fotograf og rejser stadig jævnligt ud i landet, før en ung ingeniør ved navn Alexander Christian i 1906 lokker til igen at gøre et forsøg med fremvisning af levende billeder. Det sker på et tidspunkt, hvor filmen er ved at udvikle sig til den, vi kender med mere vægt på handling end aktuelle begivenheder, som i årtier forbliver nok så relevante i en verden endnu uden hverken radio eller tv. Hans gamle ven Gleesen går på samme tid i kompagniskab med Constantin Philipsen, som på dette tidspunkt allerede to år forinden har åbnet sit Kosmorama i den modsatte ende af Strøget, mens Ole Olsens Biografteater ligger midt imellem. Elfelts nyskabelse får navnet Kinografen, som starter akkurat ved siden af til venstre her på Frederiksberggade i en nyopført bygning med omtrent samme indretning blot i stueplan med en langt mere imposant facade, der virkelig tog kegler.
Frederiksberggade 27 var opført i 1896 ikke meget ældre og blev efter lukningen af Kinoptikon bygget om til en mere intim varieté i forhold til byens store af slagsen. Senere har der både været restaurant, konditori og bar i lokalerne her meget populært ’Eden’ og ’Jomfruburet’ fulgt i senere år af discotek ’Stardust’. I dag er lokalerne på første sal bygget om til luksuslejlighed baseret på korttidsudlejning. | | | | | | • Gå til Biografer på biografmuseet.dk | Biografer Oversigt • Gå til København | Omegn | Nordsjælland | Vest, Midt & Syd • Gå til Bornholm | Møn, Bogø, Lolland & Falster • Gå til Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø • Gå til Sydjylland | Midt-Vest | Øst | Nord • Gå til mere om Pionerbiografer | Kjøbenhavns Panorama Kinoptikon | Panoptikons Kinoptikon | Panorama Hafnia | Odeon Teatret | | | | | |  • Gå til Kjøbenhavns Kinoptikon | | Gå: tilbage - op Opdateret mandag, 05 maj 2025 09:20:17 | | |