Biografmuseet's Formål

"At dokumentere i tekst, illustrationer, video og billeder, alle danske biografer, som historien nu har udviklet sig igennem mere end 100 år - fra den første "Kosmorama" i 1904 til den sidste nye superbiograf."

Forord | Ris & Ros
Ansvar | Kontakt
 

BIOGRAFER
Oversigt
København | Omegn
Nordsjælland
Vest, Midt & Syd
Bornholm
Møn & Bogø
Lolland & Falster
Fyn, Thurø, Tåsinge
Langeland & Ærø
Sydjylland | Øst
Midt-Vest | Nord

Rejsebiografer
Pop-Op | Pioner
1000 & 2000 Vintage

KÆDER AF BIOGRAFER
Kosmorama | Biorama | Fotorama | Rialto | Lademan | Saga | Sandberg | Nordisk Film Biografer | CinemaxX

ROADSHOW
3 Falke Bio
Europa Bio
Kinopalæet
Grand Teatret
Imperial Bio
Lido | Folketeatret

7OMM FORMATET
Historie | Biografer
Film | Maskiner

FILM & SYSTEMER:
1952 Cinerama
1953 CinemaScope
1953 Widescreen
1954 VistaVision
1955 Todd-AO
1957 Ultra Panavision 70
1958 Cinemiracle
1959 Super Panavision 70
1959 Super Technirama
1961 Sovscope 70
1963 7OMM Blow-Up
1966 Dimension 150
1970 IMAX / Omnimax
1972 Pik-A-Movie
1974 Cinema 180
1974 Sensurround
1984 Showscan
2018 Magellan 65

NYHEDER

• 2027 | 2026 | 2025
2024 | 2023 | 2022
2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016
2015 | 2014 | 2013
2012 | 2011 | 2010
2009 | 2008 | Arkiv

BIBLIOTEK
Premierer 1911-2020
Filmannoncer
Biografdrift Annoncer
Film- og Kinoteknik
Teknikkalender
Store Lærreder
Holger Pind
Stoleplaner
Interview | Farvel
Filmfestival
Det Store Udland
Olsen Banden

Indhold | Opdateret
Din historie | Søg
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 


Besøg også in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com
 

3D|HFR - Ny filmmagi har set dagens lys
Peter Jacksons ”Hobbitten” og RealD 3D|HFR havde verdenspremiere 28. november 2012

Tilbage til forsiden
Skrevet af: CinemaxX Pressemeddelelse 29. november 2012Dato: 12.12.2012
CinemaxX's "Hobitten" reklamer på København's jernbanestationer.
Foto: Thomas Hauerslev


Onsdag den 28. november havde den længe ventede ”Hobbitten: En uventet rejse” verdenspremiere i Wellington, New Zealand. Filmen er den første der er optaget med 48 billeder pr. sekund, og det endda i 3D med 48 billeder pr. sekund pr. øje.

Forestillingen blev dermed også verdenspremieren på RealD 3D|HFR som var det system Peter Jackson havde valgt skulle benyttes til premieren på hans første film i Hobbit-trilogien.
 
Læs mere her:

Se ”Hobbitten” med 48 Billeder i Sekundet

SHOWSCAN i Græsted - 70mm med 60 billeder i sekundet

Todd-AO - 70mm med 30 billeder i sekundet

Ripley's Motion Master - 70mm med 30 billeder i sekundet

Klassisk 3D - Kort Fortalt

Indiana Jones - The Complete Adventures i CinemaxX

5977 siddepladser og væg-til-væg lærreder - CinemaxX's Biografer

4K Filmfestival - Fortidens filmskat i Fremtidens Format

 

What’s new?

 
Siden lydens indtog i Hollywood i slutningen af 1920’erne er filmillusionen blevet skabt ved at vise 24 forskellige billeder på lærredet hvert eneste sekund. Hastigheden blev valgt både af tekniske og økonomiske årsager. En filmblænde blev sidenhen normal i enhver filmprojektor således at hvert billede blev vist to gange for i alt at sende 48 lysglimt op på lærredet hvert sekund. Til sammenligning udsender en alm. elpære (glødepære) 50 lysglimt pr. sekund. Gennem tiden har adskillige instruktører og filmfotografer har følt sig begrænset af 24 fps (frames per second/billeder pr. sekund), hvilket har ført til flere forskellige forsøg igennem filmhistorien. I 1958 var f.eks. Todd-AO fremme med 30 fps. og Motion Master og Showcan forsøgte sig så sent som i 1990’erne med en række testfilm med højere hastighed. Men både udgiften til selve filmmaterialet, fremkaldelsen og kravene til fremvisningen har indtil nu været al for uoverskuelig til, at filmbranchen har kastet sig ud i denne enorme økonomiske risiko.
 
Internet link:

SONY HFR Brochure

Real D

Wiki HFR

CinemaxX
 

Hvorfor HFR?

 
I sin nye film ”Hobbitten: En uventet rejse” udnytter Peter Jackson de digitale muligheder. Teknologien kaldes HFR (High Frame Rate, som nok bedst kan oversættes med ’hurtige billeder’). Resultatet er, at filmen på lærredet bliver endnu mere skarp, levende og helt uden slør, når kameraet panorerer eller der er hurtig action på lærredet. Med et mere flydende billede uden uregelmæssigheder forstærkes illusionen i hidtil uset grad og publikum vil med kombinationen af 3D og HFR opleve, at billederne bliver ufatteligt naturtro.

Peter Jackson om HFR: ”En af de største fordele er det faktum, at øjet oplever dobbelt så mange billeder pr. sekund, som giver filmen en vidunderlig fordybende kvalitet. Jeg syntes, at HFR er fantastisk”.
 
 

Teknikken bag RealD 3D/HFR

 
Filmprojektorer fungerer på hver sin måde hvad angår HFR, billeder pr. sekund samt lysglimt. CinemaxX benytter RealD samt Sony Digital Cinema Projektorer og DLP-projektorer når ”Hobbiten: En uventet rejse” opleves i 3D.

RealD har udviklet teknologien bag den nye generation af 3D-film. For at skabe en flerdimensionel effekt bliver der vist to billeder på samme tid - et billede til hvert øje - højre billede og venstre billede. Hjernen ’smelter’ så de to billeder sammen med hjælp fra 3D-brillen. På denne måde kopiere 3D, den måde vores øjne opfatter omverdenen på. DLP-projektorer afvikler 3D-film sekventielt. Billederne vises skiftevis til venstre og højre øje. Standart film afvikles ved 24 fps og en standart 3D-film med 48 fps: 24 billeder til venstre øje og 24 billeder til højre øje. Hvert af de 24 billeder bliver vist tre gange også kaldet ”triple flash”. 3D-film optaget med 24 fps vises altså med 144 lysglimt pr. sekund (48 billeder x triple flash = 144 lysglimt pr. sekund).

Når en film (som ”Hobbitten”) er optaget med 48 fps afvikles en 3D-film med 96 fps: 48 billeder til venstre øje og 48 billeder til højre øje. Hvert af de 48 billeder bliver vist to gange. 3D-film optaget med 48 fps vises altså med 192 lysglimt pr. sekund (96 billeder x 2 flash/lysglimt = 192 lysglimt pr. sekund).

For at skabe 3D benytter DLP-projektoren RealD XL der er aktive polariserede filtre. Der benyttes flydende krystaller til at skifte mellem de to polariseringer. Dette skift tager omkring 400 mikrosekunder at udføre. Elektronikken, der styrer polariseringen, kan håndtere op til 240 lysglimt pr. sekund og dermed afvikle alle HFR-film.

For at skabe 3D benytter Sony-projektoren RealD XLS. RealD XLS er forsynet med to objektiver – et til hvert øje. XLS er ikke elektronisk og benytter ikke ekstra lysglimt da hvert af de 96 billeder afvikles konstant og ikke sekventielt. RealD XLS har ingen øvre grænse for hastigheden af HFR. RealD XLS er udviklet i samarbejde med Sony.
 
 

Bare en dille?

 
3D teknik annonce fra 1950erne fra Warner Brothers. Biografmuseet's samling

Selvom der allerede inden premiere har lydt kritiske røster om formatet HFR ser FOR virkeligt ud, er filmindustrien i Hollywood ikke i tvivl om, at formatet er fremtiden. Dan Feldman, præsident for Warners amerikanske distributionsafdeling udtaler: ”Vi er meget engageret i high frame rates, som vi ser som den vigtigste ændring i biografsektoren formentlig siden fremkomsten af tonefilm.”

Kim Brochdorf supplere: ”Det er klart, at HFR vil opleves anderledes, når vi altid har set film med halvt så mange billeder pr. sekund, men HFR er meget tættere på hvad øjet faktisk opfatter og derved en helt ny filmisk oplevelse, der vil virke meget mere virkelig end vi er vant til. I CinemaxX tilbyder vi ”Hobitten” i alle tre formater RealD 3D/HFR, RealD 3D samt 2D, så kan vore gæster kan selv vælge hvilken version af filmen de vil se”.
 
 

Fakta

 
CinemaxX har biografer i København, Odense og Aarhus. I alle 3 byer har man netop installeret ny teknologi, der gør det muligt at vise film i HFR formatet. ”Hobbitten: En uventet rejse” vil få premiere i både 3D/HFR, 3D samt 2D.

Se også ”Hobbitten” med 48 Billeder i Sekundet
 
 
   
Gå: tilbage - op
Opdateret onsdag, 08 januar 2025 11:36:14