Biografmuseet's Formål

"At dokumentere i tekst, illustrationer, video og billeder, alle danske biografer, som historien nu har udviklet sig igennem mere end 100 år - fra den første "Kosmorama" i 1904 til den sidste nye superbiograf."

Forord | Ris & Ros
Ansvar | Kontakt
 

BIOGRAFER
Oversigt
København | Omegn
Nordsjælland
Vest, Midt & Syd
Bornholm
Møn & Bogø
Lolland & Falster
Fyn, Thurø, Tåsinge
Langeland & Ærø
Sydjylland | Øst
Midt-Vest | Nord

Rejsebiografer
Pop-Op | Pioner
1000 & 2000 Vintage

KÆDER AF BIOGRAFER
Kosmorama | Biorama | Fotorama | Rialto | Lademan | Saga | Sandberg | Nordisk Film Biografer | CinemaxX

ROADSHOW
3 Falke Bio
Europa Bio
Kinopalæet
Grand Teatret
Imperial Bio
Lido | Folketeatret

7OMM FORMATET
Historie | Biografer
Film | Maskiner

FILM & SYSTEMER:
1952 Cinerama
1953 CinemaScope
1953 Widescreen
1954 VistaVision
1955 Todd-AO
1957 Ultra Panavision 70
1958 Cinemiracle
1959 Super Panavision 70
1959 Super Technirama
1961 Sovscope 70
1963 7OMM Blow-Up
1966 Dimension 150
1970 IMAX / Omnimax
1972 Pik-A-Movie
1974 Cinema 180
1974 Sensurround
1984 Showscan
2018 Magellan 65

NYHEDER

• 2027 | 2026 | 2025
2024 | 2023 | 2022
2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016
2015 | 2014 | 2013
2012 | 2011 | 2010
2009 | 2008 | Arkiv

BIBLIOTEK
Premierer 1911-2020
Filmannoncer
Biografdrift Annoncer
Film- og Kinoteknik
Teknikkalender
Store Lærreder
Holger Pind
Stoleplaner
Interview | Farvel
Filmfestival
Det Store Udland
Olsen Banden

Indhold | Opdateret
Din historie | Søg
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 


Besøg også in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com
 

Kunsten i Helios

Tilbage til forsiden
Skrevet af: Frants Andreasen - frivillig i Helios-Teatret Dato: 18.05.2018
Ikke mange har været så opdateret på viden om moderne kunst, som Knud og Ruby Langå-Jensen var, da de skulle vælge udsmykning til den nye biograf, Helios-Teatret. Det dokumenterer ægteparrets store glæde og viden om kunst, at de tidligere havde erhvervet sig værker af Fernand Léger og Wassily Kandinski, der i øvrigt hævdes at være den første maler, der udførte et rent abstrakt maleri i 1910. Ikke mange i Danmark havde det udblik, når det gjaldt moderne kunst.

Henry Heerups maleri i foyeren 1962 og 2016. Foto-Ulla Nielsen
Henry Heerup, maler, skulptør, grafiker, 1907-1993.

Det var ægteparrets gode ven, Henry Heerup, der foreslog, at teatret skulle hedde ”Helios-Teatret”. Det passede godt på flere måder, fordi netop Carl Nielsens ouverture, ”Helios”, hørte til husets musiksmag. Og det var ikke noget tilfældigt forslag fra Heerups side, da han selv hørte til gruppen af vitalister - han var således en inkarneret soldyrker på stranden ved Bellevue, og han arbejdede i naturens og døgnets rytme. Vitalismens indflydelse i hans kunst er tydelig i hans symbolsprog: Solen, fostret, plantevæksten, og den livgivende naturs frodighed og livskraft indgår overalt. Ser vi på det store værk, han malede til foyeren i 1962, så har vi den stærke gule som baggrundsfarve og en magtfuld galende hale, der annoncerer solopgangen, mens far, mor og barn kigger op mod den og lader sig farve af den varme glød fra solen. Træer vokser op, mens måne, stjerne, eller måske livshjul - hænger på himlen. Som Knud Langå-Jensen udtalte, så var maleriet med til at gøre foyeren til et rart sted at opholde sig. Til det nye Helios Film- og Kulturhus har fotograf Lars Skaaning leveret et meget flot foto 1:1 af værket, der hænger i foyeren. Selve maleriet er i familien Langå-Jensens eje.
 
Læs mere her:

Biografbyen Faaborg 1907 - 2018

Faaborgs Fugl Fønix

Helios Teatret, Faaborg

INN Side Bio, Faaborg

Internet link:
Henry Heerups logo - 1962 og 2016. Foto-Ulla Nielsen

Heerup tegnede logoet, der opsattes på teatrets nordside, mens den fynske kunstner Edmund Christiansen fik til opgave at tegne bogstaverne op i stort format, skære dem ud i styropor og farvelægge dem i overensstemmelse med Heerups anvisninger. Det har været et holdbart logo med et unikt, stærkt og smukt udtryk.
 
 
Georg Poulsens loftudsmykning 1962 og 2016. Foto: Thomas Hauerslev
Georg Poulsen, maler, 1911-97.

Det store loft i salen bliver udsmykket af maleren, Georg Poulsen, 1962. Han er også, som Edmund Christiansen, en fynsk kunstner, der havde ægteparrets bevågenhed. Hans farveholdning er hele vejen igennem dæmpet, ofte tonet i gråt og lys brun, og i sine malerier arbejder han med en udtoning af linjen, så formerne står vibrerende.
Loftet i Helios er anderledes. Her dannes solen som et centrum eller en kerne i en varm gul cirkel, som store cirkelslag i hvidt og pastelgrå nuancer lægger sig omkring på en måde, så de danner både lys- og skyggeringe. Synsmæssigt får man indtryk af en kæmpe lampe, der giver loftet dybde. Ringene står skarpt op mod hinanden, så her fraviger Georg Poulsen sin løse streg. Heldigvis er Georg Poulsens loft bevaret i det nye Helios.
 
 
Edmund Christiansens frise. Foto: Thomas Hauerslev
Edmund Christiansen, maler, 1917 -2003.

Da Edmund Christiansen i 1962 får til opgave at udføre et værk til foyeren, er det bemærkelsesværdigt, at han vælger en stil og form, der ligger tæt op ad ”abstract films”, som den kom til udtryk hos f. eks. Fernand Léger i eksperimentalfilmen ”Ballet Mecanique”, 1924. Der er tale om animerede cartoons, der fotograferedes. (A.H Barr, JR: Cubism and Abstract Art). Edmund Christiansens ”filmstrimmel” hang fint placeret over den brede dør i foyeren. Den er udført på sortmalede træplader med tilklippede metalstykker støbt ind i et lag af gennemsigtig akryl. I midten af værket er solen ”Helios” placeret, og man kan ikke lade være med at tænke på, hvad Edmund Christiansens værk kan vise, hvis delene animeres! Edmund Christiansens frise har - endnu - ikke fundet vej til det nye Helios. Frants Andreasen efterlyste kunstværket på generalforsamlingen i marts 2018 og kunne fortælle, at det ved flytningen til nødbiografen i stationsbygningen i marts 2015 blev pakket ned i en plastsæk fra Jysk - og siden har ingen angiveligt set det....
 
 
Helios Film- og Kulturhus 1 Foto: Lars Skaaning
Emil Saltos lyskunstværk ”Echoes” - 2016

Emil Salto, billedkunstner, f. 1968.

Værket ”Echoes” tager sit udgangspunkt i tanken om et hus i bevægelse og stadig udvikling. Som huset udvikler sig frit over årene, lever kunstværket ligeledes sit eget selvgenererede og autonome liv. I direkte forlængelse af husets arkitektur er der, udledt af både matematiske og intuitive systemer, skabt et performativt værk, der destillerer bygningens placering samt brug, og vender det udad i en abstrakt og egenskabende fortolkning, som placerer værket balancerende mellem det styrede og det egenrådige, det designede og tilfældige. Kulturhusets arkitektur og materialer er fra starten medtænkt i den måde, værket virker på, og facadens yderskal sættes i spil, når kunstværkets geometriske system af specielt fremstillede lamper griber fat i kanalplastpladerne og tillægger lampernes udtryk en prismatisk effekt, der ændrer karakter alt efter hvorfra bygningen beskues. Impulser fra husets indre og ydre påvirkninger som vejr, tid og bevægelser i og omkring bygningen kanaliseres gennem værkets elektroniske styresystem, der opfanger og omdanner disse inputs. Og som styret af en fælles usynlig hånd, toner de geometriske abstraktioner frem og spredes rundt på det 500 m2 store facadeareal, hvor de væver sig frit ud og ind af hinanden og dermed kontinuerligt skaber nye kompositioner og farve-skemaer.
 
 
   
Gå: tilbage - op
Opdateret onsdag, 08 januar 2025 11:37:04