| |
Kunsten i Helios |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
Frants Andreasen - frivillig i Helios-Teatret |
Dato:
18.05.2018 |
Ikke mange har været så opdateret på viden om moderne kunst, som Knud og Ruby
Langå-Jensen var, da de skulle vælge udsmykning til den nye biograf,
Helios-Teatret. Det dokumenterer ægteparrets store glæde og viden om kunst, at
de tidligere havde erhvervet sig værker af Fernand Léger og Wassily Kandinski,
der i øvrigt hævdes at være den første maler, der udførte et rent abstrakt
maleri i 1910. Ikke mange i Danmark havde det udblik, når det gjaldt moderne
kunst.
Henry Heerups maleri i foyeren 1962 og 2016.
Foto-Ulla Nielsen
Henry Heerup, maler, skulptør, grafiker, 1907-1993.
Det var ægteparrets gode ven, Henry Heerup, der foreslog, at teatret skulle
hedde ”Helios-Teatret”. Det passede godt på flere måder, fordi netop Carl
Nielsens ouverture, ”Helios”, hørte til husets musiksmag. Og det var ikke noget
tilfældigt forslag fra Heerups side, da han selv hørte til gruppen af vitalister
- han var således en inkarneret soldyrker på stranden ved Bellevue, og han
arbejdede i naturens og døgnets rytme. Vitalismens indflydelse i hans kunst er
tydelig i hans symbolsprog: Solen, fostret, plantevæksten, og den livgivende
naturs frodighed og livskraft indgår overalt. Ser vi på det store værk, han
malede til foyeren i 1962, så har vi den stærke gule som baggrundsfarve og en
magtfuld galende hale, der annoncerer solopgangen, mens far, mor og barn kigger
op mod den og lader sig farve af den varme glød fra solen. Træer vokser op, mens
måne, stjerne, eller måske livshjul - hænger på himlen. Som Knud Langå-Jensen
udtalte, så var maleriet med til at gøre foyeren til et rart sted at opholde
sig. Til det nye Helios Film- og Kulturhus har fotograf Lars Skaaning leveret et
meget flot foto 1:1 af værket, der hænger i foyeren. Selve maleriet er i
familien Langå-Jensens eje.
|
Læs
mere her:
Biografbyen Faaborg 1907 - 2018
Faaborgs Fugl Fønix
Helios Teatret,
Faaborg
INN Side Bio,
Faaborg
Internet link: |
Henry Heerups logo - 1962 og 2016. Foto-Ulla Nielsen
Heerup tegnede logoet, der opsattes på teatrets nordside, mens den fynske
kunstner Edmund Christiansen fik til opgave at tegne bogstaverne op i stort
format, skære dem ud i styropor og farvelægge dem i overensstemmelse med Heerups
anvisninger. Det har været et holdbart logo med et unikt, stærkt og smukt
udtryk.
|
|
Georg Poulsens loftudsmykning 1962 og 2016.
Foto: Thomas Hauerslev
Georg Poulsen, maler, 1911-97.
Det store loft i salen bliver udsmykket af maleren, Georg Poulsen, 1962. Han er
også, som Edmund Christiansen, en fynsk kunstner, der havde ægteparrets
bevågenhed. Hans farveholdning er hele vejen igennem dæmpet, ofte tonet i gråt
og lys brun, og i sine malerier arbejder han med en udtoning af linjen, så
formerne står vibrerende.
Loftet i Helios er anderledes. Her dannes solen som et centrum eller en kerne i
en varm gul cirkel, som store cirkelslag i hvidt og pastelgrå nuancer lægger sig
omkring på en måde, så de danner både lys- og skyggeringe. Synsmæssigt får man
indtryk af en kæmpe lampe, der giver loftet dybde. Ringene står skarpt op mod
hinanden, så her fraviger Georg Poulsen sin løse streg. Heldigvis er Georg
Poulsens loft bevaret i det nye Helios.
|
|
Edmund Christiansens frise.
Foto: Thomas Hauerslev
Edmund Christiansen, maler, 1917 -2003.
Da Edmund Christiansen i 1962 får til opgave at udføre et værk til foyeren, er
det bemærkelsesværdigt, at han vælger en stil og form, der ligger tæt op ad
”abstract films”, som den kom til udtryk hos f. eks. Fernand Léger i
eksperimentalfilmen ”Ballet Mecanique”, 1924. Der er tale om animerede cartoons,
der fotograferedes. (A.H Barr, JR: Cubism and Abstract Art). Edmund
Christiansens ”filmstrimmel” hang fint placeret over den brede dør i foyeren.
Den er udført på sortmalede træplader med tilklippede metalstykker støbt ind i
et lag af gennemsigtig akryl. I midten af værket er solen ”Helios” placeret, og
man kan ikke lade være med at tænke på, hvad Edmund Christiansens værk kan vise,
hvis delene animeres! Edmund Christiansens frise har - endnu - ikke fundet vej
til det nye Helios. Frants Andreasen efterlyste kunstværket på
generalforsamlingen i marts 2018 og kunne fortælle, at det ved flytningen til
nødbiografen i stationsbygningen i marts 2015 blev pakket ned i en plastsæk fra
Jysk - og siden har ingen angiveligt set det....
|
|
Helios Film- og Kulturhus 1 Foto: Lars Skaaning
Emil Saltos lyskunstværk ”Echoes” - 2016
Emil Salto, billedkunstner, f. 1968.
Værket ”Echoes” tager sit udgangspunkt i tanken om et hus i bevægelse og stadig
udvikling. Som huset udvikler sig frit over årene, lever kunstværket ligeledes
sit eget selvgenererede og autonome liv. I direkte forlængelse af husets
arkitektur er der, udledt af både matematiske og intuitive systemer, skabt et
performativt værk, der destillerer bygningens placering samt brug, og vender det
udad i en abstrakt og egenskabende fortolkning, som placerer værket balancerende
mellem det styrede og det egenrådige, det designede og tilfældige. Kulturhusets
arkitektur og materialer er fra starten medtænkt i den måde, værket virker på,
og facadens yderskal sættes i spil, når kunstværkets geometriske system af
specielt fremstillede lamper griber fat i kanalplastpladerne og tillægger
lampernes udtryk en prismatisk effekt, der ændrer karakter alt efter hvorfra
bygningen beskues. Impulser fra husets indre og ydre påvirkninger som vejr, tid
og bevægelser i og omkring bygningen kanaliseres gennem værkets elektroniske
styresystem, der opfanger og omdanner disse inputs. Og som styret af en fælles
usynlig hånd, toner de geometriske abstraktioner frem og spredes rundt på det
500 m2 store facadeareal, hvor de væver sig frit ud og ind af hinanden og dermed
kontinuerligt skaber nye kompositioner og farve-skemaer.
|
|
|
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
mandag, 01 januar 2024 18:17:31 |
|
|