| |
Palæ-Biografen, København |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
01.10.2021 |
PALÆ-BIOGRAFEN
Store Kongensgade 31
Åbnet 14. februar 1922
Lukket 3. april 1924
En særdeles omtalt italiensk film ”Bibelen” var i fire dele instrueret
af Pier Antonio Gariazzo og Armando Vey. Hver episode varede omkring en
times tid. I dag eksisterer kun en fjerdedel af den oprindelige film,
der var optaget over hele fem år on location i Palæstina og Egypten
mellem 1915 og 1920 med deltagelse af intet mindre end 10.000 mennesker
og 15.000 dyr.
Filmens første del havde undertitlen ”Skabelsen” og åbnede
Palæ-Biografen i Store Kongensgade den 14. februar 1922. Filmen blev
vist kl. 16, 17.15, 18.30, 19.45 og 21. Biografen var kommet til gennem
en pulje nye biografbevillinger og fik adresse i et nedslidt område af
København med høj befolkningstæthed. Den italienske film var en større
satsning for den nye distributør, der egentlig tjente til det daglige
brød som bagermester og som havde døbt sit selskab ’Special Film’.
Speciel er i sandhed også hele denne biografhistorie, hvor lokalet var
klar, længe før man fik lov til at åbne.
Pressen modtog Bibel-filmen med stor kritik. Tilhængere brugte vendinger
som ’enestående pragtfuld’ og ’en alvorlig gennemført kulturfilm’, men
mange hånede udførelsen og de skrabede effekter, der dog var særdeles
imponerende for en italiensk produktion i 1910’erne. Nu havde de fleste
imidlertid erfaret, hvad Hollywood kunne præstere. Atter andre var af
den opfattelse, at beboerne omkring Store Kongensgade og Borgergade slet
var egnede til at begribe filmens religiøse budskaber. Nogen fandt
alligevel vej, for filmen blev en gevaldig succes. På tre uger blev
filmen set af omkring 30.000 mennesker, før den kom til
Valby Teater, hvor den
fortsatte sit succesfulde spilleforløb. Allerede i Palæ-Biografen
væltede det ind med skolebørn i salen med 300 pladser.
Filmen og Palæ-Biografen blev forhåndspræsenteret for en indbudt kreds
den 13. februar. Bevillingsforholdet var slet ikke faldet på plads, men
man åbnede alligevel på en særtilladelse. En grosserer Fiedler ejer
bygningen, men det er fabrikant Poul Allen og redaktør V. Samuelsen, der
bekoster henved 50.000 kr. på indretningen. Folketingsmedlem A.C. Meyer
ventes at skulle drive biografen, men han ender i stedet med at få
bevilling til at indrette en ny biograf på Amager, der bliver til Aladdin.
Palæ-Biografens navn har man hentet fra Palægade skråt overfor, men
tankerne vandrede uundgåeligt hen mod
Kino-Palæet på Gl.
Kongevej eller
Odd-Fellow Palæets store sal
nærved i Bredgade, hvor sporadiske filmvisninger også fandt sted. Så
hørte enhver sammenligning imidlertid også op. Udefra tog huset sig
pænere ud end nabobygningerne, men salen var indrettet i et lavloftet
butikslokale, som så mange andre biografer var blevet det forud og en
kolonialhandel blev såmænd liggende næsten helt frem til åbningen. Meget
havde imidlertid forandret sig, siden biograferne trådte deres barnesko
ti-tolv år forinden. Publikum stillede nu helt andre krav til komfort og
filmene var blevet længere. Palæ-Biografens vinduesfacade ud mod Store
Kongensgade var ganske markant, men indenfor drev salen lang og smal
frem mod et minimalt lærred nede for enden. Uden hældning på gulvet var
det nærmest umuligt at se forbi personen foran.
Kun første del af bibelhistorien fik premiere i Palæ-Biografen. De
efterfølgende afsnit kom op i
Valby Teater, der langt bedre end Palæ-Biografen kunne illudere
palæsal med fornemme malerier på væggene. Justitsministeriet havde
nemlig beordet biografen lukket igen øjeblikkeligt, da det gik op for
dem, at biografdriften lod til at skulle fortsætte udover det, der var
givet særlig tilladelse til. Efter onsdag den 12. april 1922 kan der
slet ikke vises film. Denne formiddag tiltusker en ung mand sig adgang
til biografen og stjæler fremviserudstyret. Han bliver nu hurtigt
snuppet, da han forsøger at sælge det igen. I maj afholdes en
børnehjælpsdag i biograflokalerne, der stadig venter på at komme i
regulær funktion.
Der genåbnes først den 15. november med premiere på ”Black Beauty”, den
første filmatisering af fortællingen om ’den sorte hingst’. Filmen var
velsignet af Dyrenes Beskyttelse, så et vildt ridt i filmens 7. akt, der
gik hårdt ud over hestene, afstedkom en del undren. Den endegyldige
biografbevilling var endt som endnu en forhadt dobbeltbevilling til
skuespillerne Oda Nielsen og Johannes Nielsen. Foyeren er udover
chokoladekiosk nu også udstyret med en lille restaurant. Sammen med nyt
operatørudstyr og en gennemgribende ombygning var udgifterne løbet op i
svimlende 160.000 kr.
Ugen efter hingsten er der premiere på King Vidors ”Manden fra bjergene”.
Biografen var fortsat ikke god, men filmene havde substans. I december
er der premiere på et eventyr om ”Jack and the Beanstalk” med titlen
”Eventyret om Hans og kæmpen”. Igen en film som kvarterets børn
valfartede til. Det var biografens fjerde men også sidste premierefilm,
skulle det vise sig. Snart tårner problemerne sig atter op.
|
Læs
mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer,
"Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70 |
Panacolor
Dimension 150 |
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Palæets nye indehavere viser i april 1923 ”Sodoma og Gomorra”. En ganske
passende titel i forhold til åbningsprogrammet året forinden men lod
desværre også til at blive en lovlig malerisk gengivelse af forholdene
omkring biografen, der ender i den rene tumult. I foråret indledes
således en større retssag anlagt af Allen og Samuelsen mod
bevillingsparret for misligholdelse af aftalen, hvor også Allen og
Samuelsen var levnet kompensation i form af at indgå i
bevillingsforholdet som ’bestyrere’ på en kontrakt, der var uopsigelig i
otte år. Nielsen skulle først hæve 10.000 i årlig afgift og ’bestyrerne’
herefter 10.000 kr. hver, såfremt der var overskud i kassen.
Beklageligvis var det netop lige præcis, hvad der ikke var. Kassen var
tværtom gabende tom. Nielsen-parret havde allerede i marts efter blot
fire måneders virke overdraget herligheden til en tredje part, hvad de
på ingen måde havde været berettiget til. Chokoladekiosken var desuden
blevet bortforpagtet, uden indtægterne herved var opgivet. Øvrige
reklameindtægter samt dele af restaurationens forhold var også gået
udenom bogføringen.
Dramaet i retssalen fortsætter nærmest i det uendelige. Også fogeden
bliver inddraget, mens yderligere mindst én person med blakket fortid
impliceres i et rænkespil af dimensioner, som selv Sherlock Holmes ville
have svært ved at opklare. Biografen fortsætter driften disse måneder,
men det går kun én vej og det er ned ad bakke. Dørene lukkes definitivt
den 3. april 1924. Sidste film på programmet er ”Ulverovet” med Irene
Rich og schæferhunden Strongheart, der var superstjerne før Lassie.
Efter først det ene, så det andet og til slut det tredje retsopgør,
dømmes Oda og Johannes Nielsen i 1925 til også at udrede de sidste
udgifter til Fiedler i forbindelse med tilbageførslen af lokalerne til
forretningsbrug efter en kort tid som udstillingslokale. Huset rives ned
sidst i 1950’erne som del af et byfornyelsesprojekt. I dag forbinder
vejstykket Landegreven Borgergade med Store Kongensgade, hvor nr. 31 lå
placeret.
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om
Palæ Bio
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Palæ-Biografen |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
onsdag, 08 januar 2025 11:30:55 |
|
|