biografmuseet.dk
Forord | Kontakt
Din historie | Søg

BIOGRAFER
Oversigt | Pioner
København | Omegn
Nordsjælland
Vest, Midt & Syd
Bornholm
Møn & Bogø
Lolland & Falster
Fyn, Thurø, Tåsinge
Langeland & Ærø
Sydjylland | Øst
Midt-Vest | Nord

ROADSHOW
3 Falke Bio
Europa Bio
Kinopalæet
Grand Teatret
Imperial Bio
Lido | Folketeatret

7OMM FORMATET
Historie | Biografer
Film | Maskiner

FILM & SYSTEMER:
Todd-AO | Blow-Up
Ultra Panavision 70
Super Panavision 70
Super Technirama
Sovscope 70
Dimension 150
Cinerama
Omnimax
Showscan
Cinema 180
Sensurround
"Windjammer"
CinemaScope

NYHEDER

2024 | 2023 | 2022
2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016
2015 | 2014 | 2013
2012 | 2011 | 2010
2009 | 2008 | Arkiv

BIBLIOTEK
Premierer 1911-2020
Film- og Kinoteknik
Teknikkalender
Interview | Farvel
Filmfestival
Det Store Udland
Olsen Banden
Store Lærreder
 

Biografmuseet's Mission
Fra Bornholm til Skagen, Todd-AO er sagen: Læs om 70mm og Cinerama med de store knivskarpe billeder og fantastiske magnetlyd
• Artikler, nyheder og billeder fra den danske biografhistorie
• Alle læsere er inviteret til at skrive deres historie om oplevelser i de danske biografer

Indhold | Opdateret
Ris & Ros | Ansvar
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 

Besøg in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com
 

Valby Teater, København

Tilbage til forsiden
Skrevet af: JG, biografmuseet.dk Dato: 01.10.2021
VALBY TEATER
Valby Langgade 48-50

Åbnet cirka 23. juli 1916
Lukket 28. februar 1927

Ny, forlænget biografsal:
Åbnet 8. april 1927
Lukket 19. april 1964

Valby Teater afløser den ældre biograf, der kaldte sig Valby Biografteater og åbner i en baggård på Valby Langgade 48-50. Biografens kalkede facade tager sig helt tempelagtig ud i nyklassicistisk stil med to tykke søjler foran en indskudt indgangsportal med to plakatskabe på hver side. Der var småbeplantning og nylagte fliser udenfor. Her trådte man tre trin op til en smuk forhal er af en vis størrelse med et fornemt, gammeldags billetsalg og fyldig konfektureforretning, som blev bortforpagtet. Der er en del øvrige sidebygninger i baggården og biografen har egen cykelstald, som er til gratis afbenyttelse. Salens træstole er relativt hårde med let plyspolstring i rødt, mens de gule vægge og prosceniet er pyntet fornemt op med Charlottenborg-maleren Theodor B. Dahls meterhøje motiver fra København og Nordsjælland i guldindramning mellem væggenes stukudskæringer. Hele 22 malerier er der plads til. En tilbagetrukket scene giver plads til et flot proscenium med vinrødt velourfortæppe og udskæringer samt også her to søjler som i biografens indgangsparti. Kun loftet er blottet med sine tværbjælker og lamper ophængt skiftevis en og to på række. Der er bred midtergang til venstre for midten således, der i den højre sektion er en del gode pladser helt midt for lærredet. Gangene er alle med løbere og ved åbningen kan man udbyde 325 pladser til salg. Bagerst er der flere små loger, hvortil man kan erhverve billet for en noget forhøjet pris.

• Gå til stoleoversigt Valby Teater

Indgangen til biografen sker gennem en eksisterende port i et ældre forhus. Her opsættes udhængsskabe i begge sider hele vejen ind. I efteråret inviteres unge idrætselever flere gange gratis i biografen af den sportsinteresserede direktør. I 1917 har der i nattens mulm og mørke været vist ’forbudte’ film i biografen. Tilsvarende forestillinger har også fundet sted i Panoptikon og Victoria Teatret uden direktionens vidende. Det lod til at være en række kontrollører og operatører, der havde slået sig sammen og inviteret et særligt publikum til disse særdeles ’lukkede’ forestillinger. Man skulle have været yderst bestyrtet over det, der kunne opleves på lærrederne, men hvilken natur filmene havde, melder historien intet om. Man kan bare gætte løs og første gæt er sandsynligvis det rigtige.

Som årene går, begynder biografen at annoncere mere intensivt. Blandt filmene ses succesfulde titler som ”Himmelskibet”, ”Hadets hus” og ”Madame DuBarry”. Fra 1922 går biografen sandelig hen og får premierefilm, da man giver 2., 3. og 4. del af den italienske historiefortælling ”Bibelen” premiere mellem 27. marts og 20. april efter at have vist første del med stor succes helt fra den 13. til den 25. marts 1922, hvor man indrykkede markante avisannoncer, der reklamerede med fem daglige forestillinger, skolepotentiale og samtlige forestillinger med smuk musikledsagelse. Første episode havde haft premiere i Palæ-Biografen på Store Kongensgade. I avisannoncerne lagde man også vægt på det ’store og flotte’ biografteater. Den 19. februar 1923 får man sig endnu en danmarkspremiere, denne gang ”Loven og kvinden” med Betty Compson fra Paramount, der dengang jævnligt forsøgte sig med premierer i utraditionelle biografer. Filmen kom et par måneder senere op inde i centrum i Central Teatret. I Valby havde den kun spillet i fire dage, så ikke alt man rører ved, bliver til guld. Året efter spiller endnu en Paramount-film som danmarkspremiere, men her kan ”Alt for Damerne” med Theodore Roberts kun holde sig på plakaten i tre dage.

Biografen lukker den 28. februar 1927 og genåbner fredag den 8. april 1927 efter stor ombygning til ’fuldt moderne teater’ med Lya Mara i den populære ”Wienervalsen”. Der spilles kl. 19 og 21 med stort orkester. Ombygningen består af en betragtelig forlængelse af biografsalen, der nu rummer 422 pladser fordelt på 33 rækker foruden en lille balkon med 54 pladser på fire rækker. I alt er der således 476 pladser i den udvidede biograf. Stolerækkerne står alle forskudt i forhold til hinanden og udsynet er således udmærket overalt. Midtergangen er forsvundet til fordel for lidt bredere sidegange og hele gulvet er sænket. I modsætning til tidligere er der nu tre udgangsdøre på hver side, hvilket har været påtvunget af sikkerhedsmæssige hensyn. På grund af gulvets sænkning er der plads til dørene, uden det har været nødvendigt at fjerne nogen af de smukke billeder. Der er tilmed en lille hældning på gulvet.

Den 2. juli 1928 lukker biografen atter for endnu en ombygning. Foyeren virker nu større end tidligere og lader til at være udvidet lidt på hver side, mens indgangsportalens tempelform er forsvundet til fordel for en mere gammeldags trækonstruktion, der blot har en lille indskydning i den høje facade. Man er fristet til at mene, biografen udvendigt fremstod mere elegant og moderne før ombygningen. Ud til gaden er forhusets gavl nu udstyret med et malet kæmpe skilt, så ingen er i tvivl om, at Valby Teater ligger her. Det var på helt samme måde som man så det udenfor Odeon på Fælledvej. Over indgangspassagen i forhuset opsættes et lodret skilt med biografens navn.

Biografen genåbner først den 25. august 1928 med en ny danmarkspremiere, denne gang på den tyske ”Hjemve” med Mady Christians fra Skaarup Film. Det er arkitekt Ove Poulsen, der har stået for ombygningen og antallet af siddepladser er forøget til 577 med tværgange ved udgangsdørene. Salen er fortsat holdt i lyse farver og orkestret er det samme under ledelse af kapelmester Svend Ahlstrand, der har dirigeret siden det foregående år. Desuden spiller et helt balalajkaorkester til den nye film og oberst Nogaëtz synger russiske folkesange. Det var året før tonefilmens ankomst og en lang række større som mindre biografer forsøgte at give forestillingerne en skalle ekstra. I foyeren opsættes en række spejle og to bronzebuster; den ene forestiller Asta Nielsen og kan beskues ved trappen op til balkonen.

Åbningsfilmen går glimrende og er på programmet til den 2. september. Den 26. december samme år har man allerede sin sidste premierefilm. Det er ”Ulvenes hævn” med Rin Tin Tin. Herefter helliger man sig alle de gode film fra øvrige biografer og forsøger sig aldrig siden som premierebiograf. Men biografen går godt i årtier. Efter Christian E. Petersens død overgår hans bevilling til enkefru I. M. Petersen. Denne bevilling bliver fornyet i 1931. Tage Nørgaard har drevet biograf siden 1911, hvor han overtog Thaumatografen, der på dette tidspunkt for en kort periode kaldte sig Fotorama. Han fik siden bevilling til Nørreport Teater, som han drev frem til denne biografs lukning i 1931. I 1925 investerede han i ombygningen af Flora-salen på Nørrebro, der blev til Odeon og i 1928 skyder han så også kapital i Valby Teater, der dermed kunne gennemgå sin sidste store ombygning. Nørgaard ender selv i direktørstolen På Valby Langgade, hvor han bliver siddende helt frem til biografens lukning i 1964, hvor han selv nærmer sig de 79.

Efter de mange ombygninger de første ti-tolv år af biografens liv, har man fundet sig til rette omkring 1930. Biografen var lang og smal og man kunne ikke få plads til CinemaScope, som Nørgaard ellers gerne havde set installeret. Orkestret blev erstattet af tonefilm, men ellers skete der stort set ikke mere i årene efter 1928. Biografen så indvendigt ganske godt ud. Filmene kører strålende og publikum fylder ofte salen godt op. På grund af nedrivning af hele karréen er biografen nødsaget til at lukke den 19. april 1964. Der er dog en allersidste ekstra forestilling mandag den 20. april for Lions Club, hvor Lumbye-filmen ”Champagnegaloppen” var på programmet.

Tage Nørgaard havde fået byggetilladelse til en ny biograf i Valby med plads til 900 og var næsten friskere end nogensinde. Man kunne bestemt ikke mærke alderen på ham, men 52 år i branchen måtte nu være nok og Nørgaard var mere end klar over de nedadgående tendenser. Han besluttede derfor at lade sig pensionere, mens legen endnu var god. Valbys befolkning savnede årene efter stærkt deres lokalbiograf, hvor børn var vokset op på stolerækkerne gennem årtier. De var alle dage blevet vældig godt behandlet på Valby Langgade, hvor der var stribevis af familievenlige film på programmet. Selv dengang poderne normalt burde sidde på de billige rækker helt foran, fik de ofte lov at rykke op på de langt bedre – og dyrere – sæder bagude, hvis der ellers var plads. Det var god kundepleje. Intet under at Valby Teater ikke mærkede biografkrisen som mange andre. Desværre kom den almindelige samfundsudvikling på tværs. Valby Langgade skulle udvides.

Både forhuset, biografen og de øvrige tilbageværende bagbygninger blev revet ned umiddelbart efter lukningen. Bulldozeren var allerede i sving på nabogrundene i april 1964. Et nyt tilbagetrukket forhus åbner i 1965. En Irma-forretning, der lå i det gamle forhus til højre genåbner i forvokset udgave i den nye bygning. Den ellers udmærkede supermarkedskæde gjorde alle dage tilnærmelser til enhver biograf, man kunne komme i nærheden af. I dette tilfælde fik man ikke overtaget biografen og så gjorde man det på en måde alligevel. Man fyldte lige så meget og strakte sig formentlig nogle meter ind på biografens gamle enemærker. Efter Valby Teaters lukning var Toftegaards Bio kvarterets eneste frem til dennes lukning i 1976. Herefter er bydelen biografløs helt frem til 2013, hvor Valby Kino åbner med tre sale på Gl. Jernbanevej… i en baggård.
 
Læs mere her:

Biografer på biografmuseet.dk

Biografer Oversigt

Danmarks 70mm og Storformat Biografer

Stoleplaner - Galle & Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne

Biografpremierer 1911 - 2020

Film- og Kinoteknik

7OMM Film og De Store Formater

Todd-AO, - det sensationelle filmsystem

Mine damer og herrer, "Dette er Cinerama"!

"Windjammer" i Cinemiracle

CinemaScope | VistaVision

Super Technirama 70 | Panacolor
Dimension 150
| Sensurround

High-Impact biografdesign
 
   

• Gå til Biografer på biografmuseet.dk | Biografer Oversigt
• Gå til København | Omegn | Nordsjælland | Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm | Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til Sydjylland | Midt-Vest | Øst | Nord
• Gå til mere om
 
 
   

• Gå til
Valby Teater
 
Gå: tilbage - op
Opdateret mandag, 01 januar 2024 18:13:12