| |
Vester Vov Vov, København |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
01.10.2021 |
Vester
Vov Vov's hyggelige biograffoyer/cafe, der oser af biografhygge. Foto 9.
maj 2022 af Thomas Hauerslev
VESTER
VOV VOV / CAFE-BIOGRAFEN VESTER VOV VOV
Absalonsgade 5
Åbnet 22. september 1975
Absalonsgade er opkaldt efter biskop Absalon, der fik overdraget
København i 1167. Gaden kom til i 1870, hvor en række bygninger med
typisk fem etager skød op i det snart tætbefolkede arbejderkvarter.
Absalonsgade 5 op mod Vesterbrogade blev opført i 1869-70 efter
tegninger af arkitekt Carl William Frederik Lendorff. Her blev der
indrettet romersk bad. Siden kom der først te- og spisehus og siden
farvehandel med speciale i cykellak. I 1975 bliver lokalerne omdannet
til biograf.
• Gå til galleri: Vester Vov Vov, Bio & Cafe
9. maj 2022
Folkene bag initiativet er en gruppe på ti unge mennesker, bl.a.
brødrene Peter og Torben Wolsgaard samt Torben Holm Larsen, der fortsat
i dag driver
Albertslund
Biograferne. Etableringen finder sted med lån
fra Det Danske Filminstitut. En af inspirationskilderne var
Cafe Biografen i
Kompagnistræde, der var åbnet året forinden. På Vesterbro fik man som
bydelens eneste cafébiograf skabt sin helt særegne profil, hvor alle de
tilsvarende biografer i 1970’erne var opstået i den gamle middelalderby.
Fire af initiativtagerne boede allerede i gaden, så placeringen forekom
helt naturlig.
En af de mest originale påfund var valget af biografsæder. Der var
nemlig ikke tale om traditionelle biografstole men derimod flysæder. Fra
en SAS-hangar i Kastrup hentede man 56 orange luksussæder fra et gammelt
KLM-fly og de fyldte naturligvis en del i salen. Der var endda askebæger
i armlænene, som dengang var tilladt at benytte i højere luftlag, mens
det naturligvis var forbudt at benytte dem til formålet her solidt
forankret i Absalonsgade. De var desuden udstyret med klapbord, hvor man
kunne parkere sin kaffe, øl eller hvad man nu nød under forestillingen.
Stolene blev nærmest biografens varemærke. Operatørrummet bliver
udstyret med en helt ny og for Danmark sjælden filmmaskine fra
italienske Prevost. Den opgiver ævred i 2002.
|
Læs
mere her:
Galleri: Vester Vov Vov, Bio & Cafe 9. maj
2022
in70mm.com:
Copenhagen Cinemas, 2000
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle
& Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer 1911
- 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store
Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer, "Dette
er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70
|
Panacolor
Dimension 150
|
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
De
oprindelige KLM flystole er for længst udskifte med behagelige
biografstole. Her ses Rød biograf i kælderetagen. Foto 9. maj 2022 af
Thomas Hauerslev
En ganske usædvanlig ting ved biografen, er dens særlige navn.
”Vester-Vov-Vov” var titlen på en dansk stumfilmsfarce fra 1927 med Carl
Schenstrøm og Harald Madsen som Fyrtårnet og Bivognen, i folkemunde
straks forkortet til Fy & Bi. Idet biografen samtidig var beliggende på
Vesterbro, hvad var så mere naturligt end at kaldte den nye biograf
’Vester Vov Vov’? Den unge skuespiller og senere teaterinstruktør Erling
Schroeder medvirkede i filmen, der såmænd var hans spillefilmsdebut. Han
takkede ja til invitationen om at kaste glans over biografåbningen
mandag den 22. september 1975, hvor filmen forblev på programmet i to
uger, selvom der oprindelig kun var planlagt otte forestillinger. Før
forestillingen kl. 18 fortalte Schroeder anekdoter om filmens tilblivelse
og de gode gamle dage. Schenstrøms søn var også tilstede og hans
barnebarn, filmhistorikeren Carl Nørrested (1943-2014), var mange år
flittig gæst i biografen. Der var desuden danmarkspremiere på Nagisa
Ôshimas japanske ”Ceremonien”, der blev vist kl. 19.30 og 21.30.
Hele facaden er hvid. Som logo på vinduesreklamer og i avisannoncer har
man alle dage benyttet ’Fy & Bi’-profilen med tilladelse fra Palladium.
Udvendigt har huset ikke ændret sig meget gennem årene, men foyeren med
flisegulv er renoveret ved flere lejligheder og udvidet. De første år
var der indgang i det midterste af de nuværende tre vinduespartier, der
strækker sig fra gulv til loft til venstre for den nye indgangsdør i
husets højre side. De øvrige fungerede dengang som udstillingsvinduer
med plakater og billeder på tavler i bunden. Vinduerne er øverst
afrundet i to separate ruder i rundbueform. I 1975 lå caféen i højre
side, hvor der i dag er indgang. Den blev flyttet i 1983, hvor caféen
rykkes over i midten af rummet bag væggen ind til salen. Oprindelig
trådte man ind gennem en niche til en foyer med tre, store runde borde
og to firkantede med stolepladser til omkring tyve gæster. Lokalet var
indrettet med palmer og forskellige genstande udlånt af Mekanisk Museum.
Der var desuden skiftende kunstudstillinger, der blev fornyet en gang om
måneden. En meget gammel filmfremviser med kulbuelys har været opstillet
i foyeren lige siden åbningen. Modellen er en Ernemann V produceret i
årene 1933-1940.
|
|
Vester
Vov Vov den 18. november 2021. Foto: Thomas Hauerslev
I venstre side fører en spindeltrappe af mørkeblåt smedejern op til
biografens kontor samt en lille balkongang under foyerens gamle,
kvadrerede glasloft, der om hjørnet strækker sig foran salen.
Spindeltrappen og kontoret blev indrettet omkring år 1900 over den gamle
portindgang, hvor der kom vareindlevering direkte til lageret gennem en
dør, som siden blev biografens nødudgang. Det gamle lagerrum var adskilt
med mellemdæk, som i 1975 blev revet ned og den slidte trætrappe, der
førte op til øverste dæk blev genanvendt som billet- og bardisk. Man
fjernede mellemdækket for at få en biografsal i de rigtige dimensioner.
Toiletterne var placeret til højre for salen ved siden af indgangen.
Åbningspremieren var kommet i stand på venlig foranledning af
Dagmars direktør, filminstruktør
Henning Carlsen, som den nye biografs ledelse får et glimrende forhold
til samt instruktøren Christian Braad Thomsen og hans Kollektiv Film.
Peter Wolsgaard bliver i øvrigt få år senere kortvarigt leder af Dagmar.
Torben Wolsgaard forklarer, at man gerne vil vise danmarkspremierer på
en række af de bedste film, men er udmærket klar over, man i det daglige
bliver nødsaget til at supplere med gode repriser. Dem kommer der også
rigtig mange af. Flere stumfilm bliver importeret som danmarkspremierer,
bl.a. Sergei Eisensteins overraskende, nærmest chokerende ”Strejke” fra
1925, der først kom til landet i 1979 samt Dziga Vertovs mesterværk
”Manden med kameraet” fra 1929, der først fik ordinær premiere så sent
som den 15. november 2012. Desuden viser biografen en tidligere kraftigt
beskåret film som ”Moderen” efter Maxim Gorky, der første gang kan ses i
sin helhed i februar 1976 og Eisensteins storværk ”Alexander Nevskij”
fra 1938 fik danmarkspremiere i 1977. Øvrige klassikere fra øst tæller
”Den yderste dom” og ”Ivans Barndom”, mens klassikere fra USA tæller
stribevis af titler med Buster Keaton og Charlie Chaplin. Så sent som i
2008 gav en repremiere på Marx Brothers’ ”Halløj i operaen” en helt
forrygende påskesucces, hvor hver eneste forestilling var udsolgt i
dagevis.
|
|
Allerede
i de tidligere år havde man gode modtræk til de manglende premierefilm.
Biografen arrangerede således en række store filmkavalkader med Buster
Keaton og Francois Truffaut. Allerstørst var en Ingmar Bergman-kavalkade,
hvor man viste samtlige af instruktørens film med undtagelse af et par
stykker, Bergman ikke selv var særlig glad for. Det var et scoop af de
helt store. Wolsgaard havde skrevet et personligt brev til instruktøren,
der hver uge modtog hundredevis, som han praktisk talt aldrig svarede på.
Til Svenska Filminstitutets store overraskelse svarede han denne gang og
gav skriftlig tilladelse til alle sine produktioner, der også omfattede
en sjælden reklamefilm med Bibi Andersson for sæbemærket Bris, som
aldrig havde været vist herhjemme, men som man nu viste i Vester Vov Vov
som morsom optakt til forestillingerne. Et rabatkort til fem
forestillinger kunne erhverves for 150 kr. Øvrige tiltag oppe midt i
1980’erne var ugentlige jazzkoncerter i foyeren med store navne som
Niels Lan Doky. Arangementerne var så succesfulde, at de ikke bare
overdøvede, men også overskyggede biografdriften.
Som naturlig fortsættelse af det store arbejde med at samle kavalkader
til biografen, starter biografen også egen filmdistribution. Man går
sammen med Peter Refns Camera Film i genimporten af en del japanske film
af Akira Kurosawa, der vises i begge biografer. Få år senere importerer
og distribuerer man film i biografens eget navn. Det giver særligt i
1990’erne et par rigtig fine succesfilm på et tidspunkt, hvor det var
hundesvært at få biografdrift og filmdistribution til at gå op i en
højere enhed med store udgifter forbundet med både erhvervelsen af
filmrettigheder og filmkopier samt filmdistribution med begrænsede
støttemidler samtidig med et generelt kraftigt faldende besøgstal i
biograferne. Det vendte heldigvis efter 1992. Netop dette år oplever
biografen et sandt scoop med sin import af Gus Van Sants ”My Own Private
Idaho” med River Phoenix og Keanu Reeves. Filmen bliver set af 14.000 på
landsplan og får også premiere i København i
Palads, men det er i Vester Vov
Vov, man oplever langt den største publikumstilstrømning. Her er filmen
på plakaten fra den 18. september til den 20. juni året efter. I
sommeren 1997 har man en mindre men fortsat ganske gedigen succes med
Pål Sletaunes norske ”Junk Mail – postbudet der vidste for meget”, der
samtidig også kom op i Dagmar og Grand.
Biografens allerstørste succes får man et par år senere. Det er Wim
Wenders’ musikalske nostalgi ”Buena Vista Social Club”, der er på
plakaten lige fra den 22. oktober 1999 frem til 25. oktober 2001. Altså
i over to år! Der er andre film, der sammenlagt har været på programmet
lige så længe men ikke i ét samlet forløb. Engang i 1980’erne foreslog
en operatør, om det ikke var en idé at sætte John Landis’ ”Blues
Brothers” op som midnatsforestilling. Biografen spillede på dette
tidspunkt altid en meget sen aftenforestilling, hvor der som regel var
fint besøg. Filmen faldt vel lidt udenfor det sædvanlige repertoire, men
Wolsgaard tænke ’hvorfor ikke?’. Der var immervæk et kultnavn som John
Belushi på plakaten sammen med ikoniske navne indenfor musikken som
Aretha Franklin, Cab Calloway, Ray Charles og James Brown. Det blev en
fænomenal succes og filmen var gennem et årti biografens største
midnatssucces. Hver gang den blev taget af programmet, vendte den snart
tilbage.
|
|
Vester
Vov Vov by night den 23. november 2021. Foto: Thomas Hauerslev
Det var først meget sent, der endelig kom premierefilm til Absalonsgade
fra de store distributører. Grands Camera Film havde udover filmene i
samarbejdet givet biografen et par bittesmå solopremierer siden
1980’erne, hvor Peter Refn nok mente, det var omsonst at give dem
premiere i Mikkel Bryggers Gade. Vi skal imidlertid et godt stykke op i
1990’erne, før de store distributører meldte sig på banen. AB Collection
var udover Camera først med ”Hold Me, Thrill Me, Kiss Me” i december
1992, som nu var en ganske beskeden film med Sean Young. Herefter
skrives 1997, før Nordisk giver Vester Vov Vov premiere på David
Cronenbergs kontroversielle ”Crash” sammen med Palads. Man kan se for
sig, at både Dagmar og Grand formentlig har takket nej men tænk hvilket
potentiale, de store distributører er gået glip af? Det gav selvfølgelig
plads og spillerum for de små distributører, som Wolsgaard altid har
været umådelig flink overfor, selvom man på et tidspunkt også her måtte
begynde at takke nej til flere film. En række titler overtog man fra de
større artbiografer, når disse sluttede. Det var således i 1990’erne
helt almindeligt med ’den ugentlige move-over’ fra Grand. Det var dermed
ikke fordi, man ikke handlede med ’de store’, men først med ”Buena Vista
Social Club” fra Warner-Metronome, gik det for alvor op for selskaberne,
at Vester Vov Vov kunne imponere på de rette titler. I 2000-tallet kom
man efterhånden med på flere film og efter digitaliseringen ser billedet
naturligvis ganske anderledes ud overalt. Nu handler det blot om at
vælge de bedste til biografens profil.
|
|
Vester
Vov Vov med to sale i 1989
Allerede sidst i 1970’erne udtrådte størstedelen af den oprindelige
kreds af initiativtagere og det var nu praktisk talt Torben Wolsgaard,
der ene mand tog sig af den daglige ledelse. Peter Wolsgaard var siden
bl.a. direktør for Det Danske Filminstitut og giver fortsat i dag en
hjælpende hånd nu som biografens ærede ’seniorarbejder’. Der var efter
1980 fortsat fem personer tilknyttet ejerkredsen, men sidst i 1980’erne
var det efter nogle udfordrende år nødvendigt at gøre noget markant for
at opretholde driften. Det blev til en betragtelig ombygning med
indretning af en ny sal i kælderen, hvor der først skulle graves ud og
støbes nyt fundament, mens den oprindelige sal blev forbedret. Her kørte
man atter en tur ud til hangaren i Kastrup, hvor SAS denne gang havde
købt et Swiss-Air fly, der skulle have skiftet sæderne. Således kom der
nye, grå flysæder i den gamle sal. De tidligere blev doneret til
Ungdomshuset på Jagtvej. Til den nye sal 2 var man kørt over til
Ølgod-egnen efter orange biografstole fra en nedlagt biograf. Disse
skiftes siden ud med nyere fra
Kino i Roskilde. Flysæderne i sal 1 forsvandt først permanent nogle
år senere, hvor stolene i 2 også blev udskiftet til en helt ny model. I
forbindelse med ombygningen flyttes toiletterne ned i kælderen og er
siden moderniseret. I stedet for de oprindelige galleriudstillinger
opsættes en række klassiske filmplakater i storformat, hvor en yderst
sjælden en af slagsen fra Cannes-festivalen 1981 er hovedattraktionen
ved siden af spindeltrappen. Til højre for den nye sal 1 skabes et
udvidet foyerområde. I forbindelse med de populære
Natfilmfestival-forestillinger opsættes et ekstra billetsalg heroppe for
at klare spidsbelastningerne. Der var engang, man kunne vise film for
udsolgte huse i to sale fra tidlig aften til langt ud på natten.
Ombygningen
kom i stand i samarbejde med folkene bag Café-Biografen i Odense, Jørgen
B. Christensen og Ole Nielsen, der også drev Cinnamon Film. Ombygningen
var projekteret til at koste halvanden million, men udgifterne endte med
at løbe op i over to millioner kroner. Biografen i Odense drives fortsat
med stor succes, men Christensen og Nielsen trak sig ud af biografen i
Absalonsgade med tab efter omkring halvandet års tid. Længe efter
ombygningen måtte Wolsgaard fortsat slås med økonomiske problemer på
grund af ekstraomkostningerne i forbindelse med udvidelsen, men
biografen klarede heldigvis skærene og der gik heldigvis ingen skår i
venskaberne på grund af tabene.
|
|
Vester
Vov Vov Bio & Cafe har et godt udvalg af øl, vin, frugt og søde sager af
byde på.
Foto 9. maj 2022 af Thomas Hauerslev
Ombygningen varede mange måneder,
men den 7. oktober 1988 kunne man genåbne med danmarkspremiere på Laurie
Andersons musikdokumentar ”Home of the Brave” fra Cinnamon Film i den
nye sal 1. Carlton på
Vesterbrogade lukker omtrent samtidig med, den nye sal 2 åbner. Her
havde man i 1987 bekostet en formue på ombygningen til tre sale og vist
et udpræget kunstnerisk repertoire siden genopstandelsen i 1986, men
biografen gik konkurs. På Vesterbro var man nu dermed igen eneste art-biograf,
men for Wolsgaard var det ikke nogen lykkelig udvikling. Et sundt og
levende biograf- og filmmiljø skaber øget publikumsbevågenhed. På samme
måde kan man se koncentrationen af teatre på Frederiksberg, der kom til
omkring hundrede år forinden, hvor der tidligere var forlystelseshaver,
man så side om side på stykket omkring Frederiksberg Allé.
I 1993 indrettes foyeren med nye, bløde sofaer, stole, caféborde og
håndlavede, flettede bænke, der alt sammen kom fra Maison Drucker i
Paris. Den eminente kvalitet viser sig ved, at alt står stort set som
nyt knap 30 år efter. Kun bænkene udenfor har mærket lidt af tidens tand.
I 2011 skiftes stolene i begge sale med plads til hhv. 70 i den blå sal
1 og 60 i den røde sal 2. Begge er i dag fuldt digitale og kan desuden
vise diverse videoformater. I foyeren er der udover klassiske Fy & Bi-plakater
– hvor man stadig er på jagt efter originalerne – i foyerområdet til
højre for sal 1 sjældne plakater for ”Festen” og ”Idioterne” fra
filmfestivalen i Cannes maj 1998 signeret af hhv. Thomas Vinterberg og
Lars von Trier. Der er desuden plakater med autograf af James Marsh for
sin Oscar-succes ”Man on Wire”, der havde danmarkspremiere til fulde
huse i biografen den 16. januar 2009 under overværelse af instruktøren
samt Tomas Alfredsons for sit svenske vampyrmesterværk ”Lad den rette
komme ind”, der var blevet en tilsvarende kæmpesucces blot tre uger
forinden.
|
|
Direktør
Torben Wolsgaard i 2000, ved siden af en Ernemann V produceret i årene
1933-1940. Se galleriet for et lignende billede fra 2022. Foto: Thomas Hauerslev
• Gå til galleri: Vester Vov Vov, Bio & Cafe
9. maj 2022
Vester Vov Vov har siden 1993 været en del af Europa Cinemas under EU’s
Media-program, hvor betingelsen er, at den overvejende del af
repertoiret består af europæiske film. Biografens publikum har varieret
gennem årene. I begyndelsen, hvor alle hverdagsforestillinger lå om
aftenen, var der oftest tale om et yngre publikum. Efterhånden som flere
eftermiddagsforestillinger kom til og man i begyndelsen af 2000-tallet
spillede så tidligt som fra kl. 12, tiltrak man også et modent publikum.
Det var på et tidspunkt, hvor profilen lå meget nær Grands. Det
decideret ældre segment lader til at være faldet fra igen, men man har
stadig publikum i alle aldersgrupper. Fra september til maj er der
eksempelvis gratis børneforestillinger med særligt kortfilmsprogram om
formiddagen. Det er mere usædvanligt med et ordinært
børnefilmsrepertoire. Dette har alle dage klaret sig bedst andetsteds,
men skoleforestillinger viser man med kolossal succes. Særligt omkring
år 2000, hvor tyske titler som Leander Haussmanns ”Sonnenallee – udsigt
til frihed” og Wolfgang Beckers ”Goodbye, Lenin!” i hhv. 2002 og 2003
kaldte på stribevis af ekstraforestillinger. Den sidste blev ovenikøbet
også en gevaldig publikumssucces i det ordinære repertoire med 120.000
solgte billetter på landsplan. Spanske film fungerede på samme facon
også rigtig godt og biografen er i det hele taget rigtig god til
europæiske film. En række danske film er de seneste mange år vist med
engelske undertekster, hvilket ligeledes har vist sig utrolig
succesfuldt.
Absalonsgade
blev i begyndelsen af 1980’erne til en museumsgade. Det var en gave fra
Københavns Kommune i anledning af Københavns Bymuseums 75-års fødselsdag.
Museet lå på hjørnet af Vesterbrogade skråt over for biografen.
Absalonsgade blev nu belagt med brosten på stykket foran biografen ned
til Svendsgade og udstyret med gaslygtepæle, plakatsøjle, en gammel
telefonkiosk, busstoppeskilt til Linje 14, en gammel brandhane samt
Københavns klassiske, grønne hvilebænk. Genstandene var ikke specifikke
for Absalonsgade, men afspejlede typisk københavnsk gadeinventar i tiden
omkring 1860 og 1935. Flere af objekterne er desværre i dag flyttet
permanent til Frilandsmuseet i forbindelse med en renovering af gaden i
2021, men telefonkiosken har fået lov at blive stående. Omkring 2010 var
der planer om at indgå samarbejde med museet i forbindelse med
biografdrift i museumslokalerne, men tiderne viste sig ikke
tilstrækkelig gunstige. Vestebros Ungdomsgård ligger lige overfor
biografen med have uden foran, hvor biografen sammen med foreningen
’Cinema Closer’ viste open-air film i sommeren 2011. Her blev der i
forbindelse med den gamle kiosk, der nu fungerer som stolelager,
indrettet en lille firkant, hvor sommergæsterne kan nyde en drink eller
kop kaffe før eller efter filmen eller blot som behageligt pusterum i
hverdagen. Året rundt sættes bænke op udenfor biografen i åbningstiden.
Et kæmpetræ giver på visse tider af døgnet behagelig skygge. Biografens
café har gennem årtier været overordentlig populær. I dag er Aperol
Spritz en yndet drink. Tidligere kunne man ofte se forhenværende
statsminister Anker Jørgensen nyde en god kop kaffe på bænken ude foran.
Også han elskede den gamle museumsgade og det unikke miljø.
I 2021 er Torben Wolsgaard fortsat direktør og daglig leder af biografen
nu med sin bedre halvdel, Kina, ved sin side med ansvar for biografens
repertoire. De seneste år har man officielt kaldt sig ’Cafe-biografen
Vester Vov Vov’ som svar på, at man i de få tilbageværende avislister
simpelthen blev cuttet af, hvis der manglede spalteplads. Det var aldrig
i begyndelsen af alfabetet, man strøg biografer. Efter dette havde stået
på alt for længe, besluttede Wolsgaard at ændre navnet, så man nu
begynder med ’C’. Samtidig kan direktøren her i 2021 se tilbage på 46 år
i biografen. Det nærmer sig faktisk en københavnerrekord. Esther Gad i
Grand er endnu den eneste, der har rundet 50 år i samme hus. Her var det
dog hendes mand, der de første 25 år sad i direktørstolen. 2025 bliver
dermed et skelsættende år. Sjovt også at tænke på, at filmen
”Vester-Vov-Vov” i 1975 var stort set lige så gammel, som biografen er i
dag. Hvor filmen allerede måtte siges at virke temmelig forældet i 1975,
er biografen i dag friskere end nogensinde. Nogle ting bliver bare bedre
og bedre med alderen.
|
|
19.
september 1975
|
|
|
|
|
|
|
|
Direktør
Torben Wolsgaard i billetsalg/cafedisken i 2000. Foto: Thomas Hauerslev
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge &
Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om
|
|
|
|
• Gå til
Vester Vov Vov
• Gå til galleri
Vester Vov Vov, 9. maj 2022 |
|
• Gå til
Vester Vov Vov |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
mandag, 01 januar 2024 18:13:15 |
|
|