| |
Anton Nielsen, en foretagsom mand
Glostrup Biografteater
|
Tilbage
til forsiden
|
Skrevet
af: Holger Pedersen, Glostrup |
Dato:
20.02.2008 |
GLOSTRUP BIOGRAFTEATER
Hovedvejen 116
Åbnet 16. september 1916
Lukket 19. december 1947
Glostrup Biograftheater blev opført af den 37-årige murermester Anton
Nielsen, der var svigersøn til købmand Raagaard. Denne havde sin butik
på hjørnet af Nyvej og Hovedvejen – altså skråt overfor, med lidt god
vilje. Anton Nielsen overtog svigerfaderens butik i 1914 og solgte den
igen i 1917.
Derudover beskæftigede Nielsen sig som murermester og med udstykning af
villagrunde, bl.a. på Sofielundsvej og Lunddalsvej.
I 1916 kunne man i Folkebladet læse denne annonce: ”Billige Villagrunde
på fordelagtige Vilkaar. Et Areal af 7 Tdr. Land, beliggende mellem
Gaarden Sofielund’s Have og Roskildevej, vil, om tilstrækkelig
Interesserede melder sig, blive udstykket til Villagrunde til saa
rimelig Pris og læmpelige Vilkaar, at enhver, der selv vil, kan blive
Ejer af sin egen Grund. Grundenes Areal vil blive 3-4000 Kvadratalen og
Prisen mellem 30 og 40 Øre pr. Kvadratalen. Sælges med 50 Kroners
Udbetaling, og derefter betales til Forrentning og Afdrag 19 Kr. pr.
Maaned. A. Nielsen ’Biografen’, Telefon 95”.
Som et kuriosum kan det nævnes, at denne annonce i 1961 skabte panik i
den købmandsforretning, der i mellemtiden havde overtaget
telefonnummeret. Folkebladet havde nemlig moret sig med at rykke den
gamle annonce i ved avisens 50-års jubilæum. Både købmandsforretningen
og avisen blev bestormet af ivrige købere.
I 1917 var der en annonce for Søndervangs villagrunde på gården
Heggelunds jord. Her kunne man købe en grund for 25-30 øre pr.
kvadratalen ved at henvende sig i biografen. Direktør Nielsen lovede i
sine annoncer: ”Da Glostrup Ifølge sin Beliggenhed har
Udviklingsmuligheder, er det givet, at en Grund derved stiger i Værdi”.
Det fik han jo helt ret i.
Efter at have bygget biografen, var annoncerne for byggegrundene at
finde i Folkebladet ved siden af biografens annonce. Man kunne henvende
sig i biografen eller på tlf. 95, hvis man ville se på en grund. Anton
Nielsen lejede også støvsugere ud for halvanden krone i timen med
betjening og 75 øre uden betjening. En annonce i Folkebladet fra 15.
januar 1920 lyder: ”Hvidkaal, Rødkaal, Grønkaal, Rosenkaal sælges
billigt. A. Nielsen, Biografen. Telefon 201”.
Den gode biografdirektør havde mange jern i ilden.
|
Læs
mere her:
Glostrup Bio
Film i Glostrup
Biografer på
biografmuseet.dk
Biograferne i København 1904 – 2020
Biografmuseet.dk's
liste over alle biografer i Danmark
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Biografpremierer i Danmark
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
Mine damer og herrer,
"Dette er Cinerama"!
Hvad CinemaScope
Byder på
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Hvad er
VistaVision?
Biografmuseets
biografhistoriske kalender. Vigtige datoer og begivenheder i
biografhistorien |
Glostrup Biograftheater bygges
|
|
Det havde i flere år været planlagt at bygge en biograf i Glostrup. Som
omtalt tidligere havde det allerede i 1909 været på tale, og 12. februar
1914 finder man denne notits i Folkebladet under overskriften ”Glostrup
Sogneraad”: ”Paa Vejudvalgets Vegne anbefalede Chr. Christensen at
udsætte Byggetilladelsen paa Biografen indtil der forelaa nærmere
Oplysninger om hvem der er den rette Ejer af den paagældende Grund”. Det
blev så besluttet.
Den 13. april 1916 var der følgende notits i Folkebladet: ”Fra
Murermester A. Nielsen forelaa et fornyet Andragende om Dispensation fra
Byggevedtægten ved Opførelse af et Biograftheater på Hjørnet af
Roskildevej og Heggelundsalle. Bygningskommissionen kunde ikke anbefale
Andragendet, medens Vejudvalget indstillede til at imødekomme Andrageren,
særligt i Betragtning af, at der var opnaaet en Overenskomst med Fru
Heggelund om Vejspørgsmaalet. Vejudvalgets Indstilling tiltraadtes”.
Murermester Anton Nielsen byggede derefter sin biograf på hjørnet, hvor
Nordea ligger i dag. Ifølge et kort fra 1909 lå her tidligere
”Blikkenslager, Gas- og Vandmester Chr. H. Sørensen”.
Biografens fik adressen Hovedvejen 116, og facaden med indgangspartiet
vendte ud mod Hovedvejen. Salen kunne rumme 180 personer og blev om
vinteren varmet op med kakkelovn.
Ud over at være bygherre, ejer og direktør var Anton Nielsen selv leder
af den daglige drift af biografen, indtil han afhændede denne allerede i
1921.
|
|
Den første film i Glostrup Biograftheater
|
|
Film
i Glostrup af Holger Pedersen
Der var premiere i det nye Glostrup Biograftheater lørdag den 16.
september 1916. Filmen var "Barnet fra Paris". Den franske film
"Enfant de
Paris" fra 1912 blev distribueret af Fotorama og havde dansk premiere 4.
august 1913. Den havde repremiere i 1921, men må altså være blevet vist
i Glostrup Biograftheater i mellemtiden.
Filmen er en ”gribende Fortælling om Krig og Kærlighed, om en Faders
Søgen efter sin lille Datter, der er faldet i Hænderne på parisiske
Apacher”. Apacher var meget på mode i den tids film – ligesom forfulgte
og lidende kvinder og børn var det.
Programmets udførlige beskrivelse af handlingen kan summeres således:
Den lille Marie lever lykkeligt i en villa udenfor Paris. En dag kommer
der besked om, at faderen – en kaptajn i hæren – er savnet efter et slag
i Algier. Fruen lægger sig herefter på sygelejet, og kort tid efter dør
hun. Kaptajnens broder beskytter den lille pige, indtil han også må af
sted – til orienten!
Pigen anbringes i et pensionat udenfor Paris, hvor hun får det rent
elendigt. Hun stikker af, men falder i søvn ved vejen og bliver fundet
af apachen. Han øjner en mulighed for løsepenge, da han ser hendes pæne
tøj.
Hun har kun én eneste ven i hele verden, nemlig skoflikkerens
pukkelryggede søn Jean. Men også de to må skilles af omstændighederne.
Pludseligt vender kaptajnen tilbage. Han har været fange hos en
fjendtlig kabylerstamme, men er nu flygtet. Han indrykker en annonce og
får kontakt med apachen, der stadig håber på løsepenge. Faderen betaler
pengene, men bliver snydt. Apachen flygter til Nizza (Nice) med pigen og
med Jean i hælene. Det lykkes for Jean at give besked til Kaptajnen, som
endelig forenes med sin datter og som oven i købet adopterer den
heltemodige og trofaste Jean.
Der har ikke været et tørt øje denne første aften i Glostrup
Biograftheater.
Torsdag den 21. september 1916 var der en artikel i Folkebladet, der
beskrev det nye ”Biograftheater i Glostrup” på denne måde.
”På Hjørnet af Heggelunds Alle og Roskildevej har Hr. Kbm. A. Nielsen
ladet opføre et nyt og helt igennem moderne Biograftheater. Det nye
Biograftheater, der kan rumme ca. 200 Mennesker, er praktisk indrettet
og meget smukt udstyret, ligesom der er indrettet et stort Venteværelse.
Lørdag Aften aabnedes Theatret med en opførelse af Paladstheatrets store
Succes ’Barnet fra Paris’. Forestillingen forløb paa bedste Maade og
under udelt Tilfredshed blandt det talrige Publikum. Til alle
Søndagsforestillinger var der ligeledes fuldt Hus. Hr. Direktør Nielsen
har al Grund til at være tilfreds med den vellykkede Begyndelse ligesom
det talrige Publikum, der interesserer sig for denne Kunstart, har Grund
til at haabe, at Theatret maa fortsætte i det gode Spor”.
|
|
De første år i eget hus
|
|
De første år bragte Glostrup Biograftheater hver uge store annoncer.
Længe fyldte annoncen en hel side i avisen, der dog dengang var i meget
lille format i forhold til senere. I starten af 1920’erne var der et
billede af biografbygningen øverst i annoncen. Billetpriserne var i
1916:
Reserveret Plads 50 + 10 Øre i Skat = 60 øre
1. Plads og 2. plads 35 + 5 Øre i Skat = 40 øre
Alle Pladser 2 Børn for 1 Voxsen
Billetter til de reserverede pladser kunne forudbestilles på telefonen.
Året efter skelnede man mellem 1. plads og 2. plads til henholdsvis 45
og 30 øre inklusiv skat. Ved særligt dyre film kunne prisen være højere.
Af annoncerne i 1917 fremgik følgende information: ”For at undgaa
Forstyrrelse åbnes kun til Salen i Pauserne”. Der var altid en pause,
idet der ud over hovedfilmen som regel blev vist komiske enaktere eller
aktuelle reportager. Mens operatøren skiftede rulle, var der mulighed
for at forsyne sig med slik.
Annoncerne bragtes i Folkebladet, men i 1918 kom der en kurre på tråden.
Anton Nielsen var nemlig initiativtager til en konkurrerende avis, og 7.
februar kom første udgave af Glostrup Avis. Derved mistede Folkebladet
den ikke ubetydelige indtægt fra den store ugentlige biografannonce.
Efter en heftig strid på ord i de to aviser endte det med, at aviserne
allerede 26. september samme år fusionerede – ”efter venskabelig
Overenskomst”.
Så var biografannoncerne tilbage i Folkebladet igen, hvor de har været
lige siden. Lige efter fusionen af de to aviser var annoncen mindre end
tidligere, og selv lovprisningen af filmene er mere dæmpet. De første
film, der annonceredes i det fusionerede blad, var "Handsken", der
handlede om den finske frihedskamp samt En moderne Landevejsridder med
Carl Alstrup.
Den energiske biografdirektør tog også andre initiativer med henblik på
at føre biografen frem, som der i det følgende vil være nogle eksempler
på.
|
|
Syndens datter - og lignende
|
|
Den første annonce i Folkebladet efter åbningsaftenen var en helside,
der annoncerede for "Den Skønne Evelyn", der angiveligt var en ”pragtfuld
gribende Kunstfilm i 4 akter – 70 afdelinger”. Hovedrollen spilledes af
Rita Sacchetto, der var en kendt tysk/italiensk danser. Hun var Nordisk
Films stjerne i nogle år. Den kendte instruktør George Schnéevoigt
kaldte hende mange år senere ”skøn som et paradoks og ligegyldig som et
gelænder …”.
Så var der mere stil over Ebba Thomsen og Valdemar Psilander i "Børnevennerne". Folkebladet skrev begejstret: ”Hvis de to uforlignelige
Kunstnere havde været personligt tilstede ville Bifaldet have bruset dem
i møde”. Året efter døde Psilander pludseligt som tidligere fortalt. Den
14. december viste Asta Nielsen sig første gang i en hovedrolle på
lærredet i Glostrup. Det var i Den Lille Engel.
Fra november 1916 viste Chaplin sig for første gang i sin berømte
fremtoning i Glostrup i "Chaplins Yndlingstidsfordriv", og derefter var
Chaplin-film længe næsten fast på programmet hver aften som ekstranummer
i mange år frem.
Som det fremgår, vil ”Tilskuere i Tusindtal overalt i Verden med
bankende Hjerte og ivrig Spænding følge Lappeskomagerens Plejedatter paa
hendes skæbnesvangre Vej op gennem Herregaardens gyldne Sale – og derfra
ned i Tilværelsens Sump”. Men dog!
Ud over Agnete Blom, Olaf Fønss og Johannes Ring, der er nævnt i
annoncen, medvirkede blandt andre Ingeborg Bruhn Bertelsen, som vi skal
vende tilbage til i et senere kapitel.
Instruktøren August Blom er ikke nævnt. Han var ellers en af tidens mest
kendte. Dette er i stor kontrast til nutidens meget stærke fokus på
instruktøren. Skuespillerinden Agnete Blom blev netop i 1917 skilt fra
August Blom og tog derefter sit pigenavn igen: Agnete von Prangen. Det
lød også mere pompøst.
"Syndens datter" var på 1305 meter, og har dermed varet en times tid,
hvilket var relativt længe i 1916, hvor Nordisk Film producerede den.
Alligevel var der som vanligt tid til et komisk ekstranummer ovenpå alle
sindsbevægelserne. Der var tale om en enakter med ”amerikansk Humør i”.
|
|
Verdenskrigens krigsfilm og fredsfilm
|
|
Under 1. verdenskrig blev der produceret et væld af film, der forholdt
sig til krigen. Det svingede fra heroisering af slagmarkens storhed til
længslen efter fred i verden. I starten af krigen var pacifistiske film
ikke sagen, men senere længtes man efter freden, og så var der
pludseligt penge i pacifisme. For at vise spændvidden skal der gives et
par eksempler fra repertoiret i Glostrup Biograftheater.
1.-4. februar 1917 vistes krigsskuespillet "Pro Patria". Den fik ikke for
lidt i Folkebladet: ”Krigens vidunderlige Romantik.
Fædrelandskærlighedens altopofrende Vovemod funkler med blændende Glans
frem fra hvert eneste af dette Films-Mesterværks uforglemmelige Optrin”.
Filmen var produceret af Nordisk Film og instrueret af August Blom. Den
verdensberømte skuespiller Valdemar Psilander havde hovedrollen.
Krigsfilmene blev produceret i neutrale uniformer med henblik på at
kunne sælges overalt. "Pro Patria" gik således også under titlerne
"Der
Retter des Vaterlandes", "In Defence of the Nation", "Pour la Patrie og Por
la Patria". Nordisk Film tilpassede sig ethvert marked.
Som det fremgår af billedet med direktøren og hans familie udenfor
biografen, gik filmen "Pax Æterna" i Glostrup Bio i 1917 – mere præcist
5.-7. juli. Der var tale om en af de temmelig melodramatiske fredsfilm
som særligt florerede i de sidste år af 1. verdenskrig.
Teksten i filmens program giver et glimrende indblik i stemningen i
krigens sidste år: ”Fredslængslen er Grundtanken i denne Film, som i
malende og stemningsfulde Billeder gør sig til Tolk for alle
civiliserede Folkeslags største Ønske i disse Krigens forfærdelige Aar!
’Pax Æterna’ – Den evige Fred – vil blive set med største Interesse, thi
den overbeviser os paa sit stumme, men gribende Sprog om, at er end de
kæmpende Hæres Bedrifter store og herlige, intet i Verden er herligere
end Fredens Arbejde i By og paa Land!!”
I "Pax Æterna" spiller Carlo Wieth en hovedrolle. Han var en glimrende
teaterskuespiller, men hans største bedrift til gavn for dansk film blev
nu nok sønnen, Mogens Wieth, der var god i alle medier.
Der er bemærkelsesværdigt, at der kun er et lille halvt år mellem de to
film.
|
|
En berømt filmskuespillerinde besøger Glostrup
|
|
I dagene 27.-30. september 1917 spillede Glostrup Biograftheater
"Barnet
fra Opfostringshuset" med Ingeborg Bruhn Bertelsen og Olaf Fønss i
hovedrollerne. Af annoncen fremgik det, at ”Lille Annies Livshistorie
vil Interessere enhver Tilskuer, der har Hjertet på rette Sted. Enhver
af os kan føle Harmen over Uretten og Medlidenhed med den Forudrettede –
og enhver af os kender jo Kærligheden af andet end Navn”.
Filmen er instrueret af Alexander Christian, der udover at være
instruktør var en af de første biografdirektører, idet han sammen med
Peter Elfelt åbnede Kinografen i 1906.
Efter filmen var der ”personlig Optræden af Frk. Ingeborg
Bruun-Bertelsen”. Folkebladet skrev, at det var første gang, noget
sådant skete i Danmark. ”Denne Forestilling vil foruden det store
Program have sin særlige Interesse ved, at Frk. Ingeborg Bruun Bertelsen,
der i Filmen spiller den kvindelige Hovedrolle, vil optræde personligt
og glæde Publikum med et par Sange”.
Den smukke Ingeborg Bruhn Bertelsen fik en stor karriere i film og revy,
men led senere en krank skæbne. Hun havde debuteret hos Nordisk Film i
1911 og nåede at indspille næsten 80 stumfilm, før hun stoppede denne
del af karrieren i 1921. Fra at spille den smukke sypige, tjenestepige
og nyforlovede ingenue blev hendes roller mere og mere krævende, og hun
kom til at sætte nye standarder for danske skuespillerinder i det nye
filmmedium.
Hun var også en af de første rigtige skuespillere, der medvirkede i
reklamefilm. Det var i 1929, og der reklameredes for et vaskepulver.
Reklamefilm har ganske vist været brugt helt fra århundredets begyndelse
– bl.a. af Peter Elfelt – men de blev først almindelige i 1930’erne.
Hun var også en af sin tids mest kendte revystjerner (Sov Dukke Lise,
Lille Sommerfugl, Sonny Boy osv.), men et ualmindeligt ondsindet rygte
om hendes privatliv satte en stopklods i hendes karriere i 1930.
Rygtet gik på, at hun skulle have haft unaturlig omgang med sin store
hund. Publikum morede sig med at gø højtlydt, så snart hun viste sig på
scenen. Rygterne var sat i gang af en ondskabsfuld sladdertaske, der
blev afsløret, hvorefter Ingeborg Bruhn Bertelsen blev pure frifundet.
Alligevel var hendes hidtil strålende karriere delvist ødelagt.
Inspireret af denne sag skrev Poul Henningsen til PH-revyen 1931 en
monolog, der sluttede med ordene: ”Tag og rend mig i den offentlige
mening!”
I 1947 at emigrerede Ingeborg til USA, hvor hun ernærede sig som
servitrice og bogholder i sin søster Gerdas restaurant i Madison.
Ingeborg Bruhn Bertelsen døde i 1977 som 83-årig. Det var 60 år efter,
at hun havde kastet glans over Glostrup Biograftheater for en enkelt
aften.
|
|
Christian Engelstoft læser op i biografen
|
|
Fra 30. november til 2. december 1917 læste forfatteren Christian
Engelstoft (1876-1945) op af egne værker i Glostrup Biograftheater. Han
er nok værd at kigge lidt nærmere på, for han havde et meget nært
forhold til Glostrup, som da også var lidt stolt af ham.
Christian Thorning Engelstoft er ganske vist født i København 12. marts,
men han blev døbt i Glostrup Kirke 28. maj 1876. Han var nemlig
dattersøn af sognepræsten i Glostrup, C.F. Stub, og tilbragte sin
barndoms ferier i Glostrup Præstegård. Carl Frederik Stub (1805-1892)
var præst i Glostrup fra 1858 til sin død. Pastor Stub var for øvrigt
sognerådsformand i årene 1868-1879, hvor han udgjorde en undtagelse i
den lange række af gårdejere.
Christian Engelstoft er vel glemt af de fleste i dag, men i 1917 var han
meget kendt for sine socialrealistiske og ofte humoristiske fortællinger.
Han har også skrevet en række romaner, hvoraf Jeg hader dig! fra 1922
vandt stor udbredelse. En senere udgave af denne roman var forsynet med
forord af Johannes V. Jensen. På Peter Hansens store maleri fra
indvielsen af Fåborg Museum i 1910 ser man begge de to herrer afbilledet.
Desuden var han meget benyttet som oplæser af egne værker, hvilket han
havde gjort lykke med blandt andet i Kabaret Edderkoppen og Riddersalen,
der begge var meget kendte etablissementer på den tid.
Engelstoft havde ved en tidligere lejlighed skrevet en smuk artikel i
Københavns Amts Folkeblad. Her hedder det blandt andet om Glostrup:
”Du og dine Marker og Veje og den gamle Præstegaard og Haven og Vænget,
det var for mig Landet, det rigtige Land, hvor der var Solskin, og alle
Dage var lyse og lange og fulde af Glæde. Ude i Dig var der højere til
Himlen og videre Horisonter end alle andre Steder. Der var ingen snævre
Gader. Man boede ikke på tredje Sal og var spærret inde hele Dagen. Jeg
i hvert Fald havde hele Præstegaarden og Haven og mange Tønder Land god
sjællandsk Jord til fri Afbenyttelse.”
Fra 30. november til 2. december 1917 viste Glostrup Biograftheater
Urban Gads film Den sorte Drøm med to af stumfilmens verdensstjerner,
Asta Nielsen og Valdemar Psilander.
Stella (Asta Nielsen) er cirkusrytterske og elskes af to mænd: Grev
Waldberg (Valdemar Psilander) og juveler Hirsch (Gunnar Helsengreen).
Hun begår tyveri, da hun vil redde sin elskede, greven, ud af en
spillegæld. Han beskylder hende for utroskab, og hun forlader ham, uden
at de bliver forsonede.
Efter dette drama læste Christian Engelstoft hver dag op af egne værker.
”Emnet bliver forskelligt for hver Forestilling. Søndag Eftermiddag Kl.
4 fortælles specielt for børn”.
Der var så vidt vides ikke tale om nogen særlig sammenhæng med
handlingen i den højspændte film. Billetpriserne var forhøjet til 90, 60
og 45 øre – og 25 øre for børn.
Han sluttede aftenen med disse kønne ord:
”Der er ingen Steder i Verden rigtig værd at være uden i Glostrup. Jeg
betakkede mig for at holde Sommerferie i Odense hos min anden
Bedstefader, der var Biskop i Odense dér … Og nu kommer jeg altsaa ned
for at optræde i det allernyeste i Glostrup, Glostrup-Theater med
levende Billeder, hvor Asta Nielsen og Psilander optræder tiende og jeg
talende”.
Biskoppen, historikeren og kultusministeren C.T. Engelstoft (1805-89),
var en god bekendt af den jævnaldrende H.C. Andersen, men den gamle
præst har åbenbart ikke moret Christian Engelstoft, der ellers var kaldt
op efter ham.
|
|
Andre arrangementer
|
|
Biografsalen blev yderligere brugt enkelte gange til andet end
forevisning af spillefilm.
Den 6. december 1917 var der således oplæsning ved skuespilleren
Albrecht Schmidt, der læste uddrag af værker af Guy de Maupassant,
Johannes V. Jensen, Herman Bang og Gustav Esmann. Herman Bang var død i
1912 i en jernbanevogn i USA, og Gustav Esmann var blevet skudt af en
jaloux elskerinde allerede i 1904. Kun Johannes V. Jensen levede i
bedste velgående – han fik en nobelpris i 1944.
Albrecht Schmidt (1870-1945) var oprindeligt teatermaler, men uddannede
sig til skuespiller og var 1915-17 direktør for Alexandra Teatret på
Frederiksberg Allé. Han medvirkede i godt og vel en håndfuld film, hvor
han med sit præsentable ydre i reglen spillede fyrste, godsejer eller
læge.
”Professor” Max Alexander optrådte 12. december 1917 ved forevisninger
af A.W. Sandbergs Klovnen fra samme år. Max Alexander var tryllekunstner
og efter sigende særdeles morsom.
Glostrup Filmen blev vist som forfilm hver aften fra 16.-18. juli 1920.
Følgende kunne man forud læse i Folkebladet: ”Søndag den 4. Juli optages
Film fra Flyvemaskine af Glostrup og alle Omegnens Byer”. Filmen viste
endvidere levede billeder fra asylfesten og fra Glostrup Lufthavn.
Glostrup lufthavn lå i den østlige del af byen på Kroghslysts jorder.
Nordisk Lufttrafik og lufthavnen eksisterede kun kort tid, og der har
aldrig været tale om rutetrafik. Lufthavnen lå præcist der, hvor
Østervangsbanerne ligger i dag.
|
|
Tegnefilmen kommer til Glostrup
|
|
”Hvad er tegnefilm?”, spurgte Folkebladet retorisk sine læsere 16.
januar 1919. ”Næppe ret mange véd, hvad en Tegnefilm er, Man vil i denne
Uge faa Lejlighed til at gøre sig bekendt hermed, idet der paa
Programmet er en komisk Tegnefilm: Buster Brown Detektiv-Roman. Den
skulle være utroligt grinagtig”.
Der havde nu været tegnefilm i Glostrup allerede 17.-20. oktober 1918,
nemlig Buster Brown i "Kamp med Fluerne". Det havde Folkebladet åbenbart
overset eller glemt.
Tegnefilm var egentligt ikke noget nyt, men det var den store udbredelse
af dem. De første forsøg på at lave tegnefilm blev gjort omkring 1905 i
USA. Vores egen Robert Storm-Petersen var en af de første i verden, der
beskæftigede sig med at lave tegnefilm. Allerede i 1906 lavede han det
første forsøg, som desværre er gået tabt. Hans første brugbare tegnefilm
kom i 1919 med "De tre små Mænd". Ganske vist var der kommet enkelte
vellykkede tegnefilm fra USA, som f.eks. Little Nemo fra 1911, men først
efter 1. verdenskrig kom der rigtig gang i produktionen og
distributionen.
Da Buster Brown tegnefilmen havde premiere i Glostrup i 1919, var
tegnefilmen i sin første kommercielle periode. Der skulle gå endnu ni år,
før Walt Disney og Mickey Mouse ændrede det hele.
Man kan altså godt give Folkebladet ret i, at næppe ret mange i Glostrup
havde set levende tegninger før.
Buster Brown blev umådeligt populær og er et tidligt eksempel på, at
popularitet på lærredet kan føre en masse andre produkter med sig. Der
blev for eksempel solgt Buster Brown brød, Buster Brown kameraer og
Buster Brown børnesko. Skoene kan for resten købes den dag i dag, hvor
ingen børn formentligt kender Buster Brown.
Herhjemme var Buster Brown så populær, at en familie gav deres søn, der
ellers var døbt Axel Landing Larsen, kælenavnet Buster. Han blev
særdeles godt kendt som Buster Larsen.
|
|
Direktør Nielsen sælger biografen
|
|
Under rubrikken ”Ejendomshandler” kunne man i Folkebladet 16. juni 1921
læse følgende nyhed: ”Dir. A. Nielsen har solgt Glostrup Biograftheater
til Fabrikant Emil Langebek, Anemonevej, Gentofte. Købesummen er 90.000
Kr., udbetaling 26.000 Kr. Overtagelse 1. juli”.
Anton Nielsen overtog derefter Kinoteatret i Slagelse.
Han havde personligt optaget en film om Slagelse og omegn, og denne film
blev vist både som ekstranummer i Glostrup op til ejerskiftet og
derefter som åbningsfilm i Slagelse.
Den 30. juni fremgik det af en stor annonce i Folkebladet, at biografen
var lukket til 15. juli ”paa Grund af Omforandring”.
Dermed er familien Langebek trådt ind på scenen, hvor den skulle
forblive til 1974, og for svigerdatterens vedkommende endnu længere.
|
|
Supplerende tekst til den fortræffelige historie
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk, Dato:
15.02.2022
|
|
Glostrup Biografteater fra 1916 lå på hjørnet af Heggelunds Allé og
Hovedvejen, hvor der ved åbningen var adgang fra Hovedvejen. Nogle år
senere blev indgangen rykket over på Heggelunds Allé, da der indrettedes
forretning med herreekvipering ud til Hovedvejen.
Biografen lukkede lige før jul i 1947, da den nye
Glostrup Bio slog dørene op den 26. december og blev derefter bygget om til et
sportscenter, Glostrup Sportsunion. Bygningen blev revet ned i 1950.
Umiddelbart forinden indeholdt salen møbellager med direkte adgang fra
de gamle udgangsdøre.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
mandag, 01 januar 2024 18:13:37 |
|
|