biografmuseet.dk
Forord | Kontakt
Din historie | Søg

BIOGRAFER
Oversigt | Pioner
København | Omegn
Nordsjælland
Vest, Midt & Syd
Bornholm
Møn & Bogø
Lolland & Falster
Fyn, Thurø, Tåsinge
Langeland & Ærø
Sydjylland | Øst
Midt-Vest | Nord

ROADSHOW
3 Falke Bio
Europa Bio
Kinopalæet
Grand Teatret
Imperial Bio
Lido | Folketeatret

7OMM FORMATET
Historie | Biografer
Film | Maskiner

FILM & SYSTEMER:
Todd-AO | Blow-Up
Ultra Panavision 70
Super Panavision 70
Super Technirama
Sovscope 70
Dimension 150
Cinerama
Omnimax
Showscan
Cinema 180
Sensurround
"Windjammer"
CinemaScope

NYHEDER

2024 | 2023 | 2022
2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016
2015 | 2014 | 2013
2012 | 2011 | 2010
2009 | 2008 | Arkiv

BIBLIOTEK
Premierer 1911-2020
Film- og Kinoteknik
Teknikkalender
Interview | Farvel
Filmfestival
Det Store Udland
Olsen Banden
Store Lærreder
 

Biografmuseet's Mission
Fra Bornholm til Skagen, Todd-AO er sagen: Læs om 70mm og Cinerama med de store knivskarpe billeder og fantastiske magnetlyd
• Artikler, nyheder og billeder fra den danske biografhistorie
• Alle læsere er inviteret til at skrive deres historie om oplevelser i de danske biografer

Indhold | Opdateret
Ris & Ros | Ansvar
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 

Besøg in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com
 

Ebeltoft Bio, Ebeltoft

Tilbage til forsiden
Skrevet af: Filmoperatør Keld P. Andersen, Slagelse Dato: 03.03.2018
De første levende billeder i Ebeltoft på et lærred i en dertil indrettet bygning fandt sted d. 30. September 1907. Det var i Kosmorama som var blevet indrettet i ejendommen Juulsbakke 12. Bygningen havde tidligere været logebygning. Det var den senere hoffotograf Søren Kruse der åbnede filmteatret som et af de første i provinsen og så blev der ellers vist film på livet løs. Det var lutter småfilm med ofte dramatiske titler som kunne sætte fantasien i sving, 4 -5 film pr. forestilling var det normale, og der var forestilling hver aften samt tre forestillinger om søndagen. Det var sådan et tilløbsstykke at der ofte måtte laves ekstraforestillinger og der var nyt program hver uge. Foruden de dramatiske film var der også mange komiske indslag.

Inden publikum satte sig tilrette på de smalle bænke eller på reserverede pladser med ryglæn - sidstnævnte var hævet et par trin over gulvhøjden og herfra var der bedre udsyn til lærredet, havde publikum lejlighed til at de idylske billeder der var malet på sidevæggene af Søren Kruse. Gaslyset i salen blev slukket og der hørtes en svag susen fra bagvæggen hvor operatøren stod indenfor et glughul og drejede filmen med håndsving. En hvid lyskegle skar sig gennem rummet over de mange hoveder i salen og publikums undrende øjne iagttog fra mørket, hvorledes man lavede vifter i Japan eller hvad der skete under den hvide slavehandel for ikke at tale om "Juletid i Schweiz" eller andre spændende ting.
 
Læs mere her:

Biografer på biografmuseet.dk

Biografer Oversigt

Danmarks 70mm og Storformat Biografer

Stoleplaner - Galle & Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne

Biografpremierer 1911 - 2020

Film- og Kinoteknik

7OMM Film og De Store Formater

Todd-AO, - det sensationelle filmsystem

Mine damer og herrer, "Dette er Cinerama"!

"Windjammer" i Cinemiracle

CinemaScope | VistaVision

Super Technirama 70 | Panacolor
Dimension 150
| Sensurround

High-Impact biografdesign
 
Om vinteren blev Kosmorama opvarmet af en stor rund kakkelovn eller en lille petroleumsovn hvis gennemhullede låg sendte smukke figurer op i loftet. Bag lærredet var der et rum hvor "lydmanden" holdt til og affyrede en revolver, hvis der var skydescener i filmen eller knuste tallerkener, hvis det var nødvendigt for illusionen. I operatørrummet var der foruden fremvisningsapparatet en grammofon, hvor en medhjælper sørgede for underlægningsmusikken - det var dog ikke altid den passede til de billeder der blev vist. Man kunne godt komme ud for at høre revyvisen "Godt Humør, kammerat" midt under en dybt alvorlig dødscene, men det tog man med. Ved særlige lejligheder blev der spillet klaver til forestillingerne. Det skete også at der gik ild i filmen og så var det med at få den ud af lokalet i en fart og puttet den i spand vand indtil den eksplosionsfarlige nitratfilm var uskadeliggjort. Efter godt en snes år på Juuelsbakke flyttede Kosmarama til Hotel Vigen hvor den tog navneforandring til Kino. Dette blev senere til Ebeltoft Bio.

I en årrække blev der drevet biograf i Hotel Vigens teatersal og det var daværende hotelejer N. Mikkelsen der havde installeret et tonefilmsanlæg og som også havde bevillingen til at drive biografen. Omkring 1937 blev hotellet solgt og bevillingen, som nu var blevet ledig, blev tildelt Manufakturhandler M. Mogensen fra Ålestrup og han gik straks i gang med at opføre en helt ny biograf i Jernbanegade lige over for banegården. Den nye biograf kostede 90.000 kr. og fik 250 pladser og blev indviet d. 27. Oktober 1938. M. Mogensen havde biografen frem til 31. Januar 1948 hvor den blev overtaget af Svend Andersen og han havde nogle gode år i biografen hvor han havde glæde af de mange turister om sommeren, han gik ikke af vejen for at vise et par ekstraforestillinger om lørdagen i sommerhalvåret hvis vejrguderne ikke var med byens campinggæster. I 1960erne blev der spillet hver aften kl. 19 og 21 - dog om lørdagen kl. 20 og 22 og søndag eftermiddags forestillinger blev vist kl. 16. I 1972 blev der bygget lidt om i salen med nye stole og pladsantallet kom ned på 208. Svend Andersen havde Ebeltoft Bio i 30 år frem til 1. Januar 1978 hvor den overtaget af Bent Nielsen og han lagde hårdt ud, han arrangerede pensionistforestillinger, kulturuger, børnefilmklub og specielle forestillinger for børn lørdag formiddag kl. 10. Børnefilmene fik stor succes - det gjorde de kunstneriske film absolut ikke og pensionistforestillingerne havde heller ikke den store interesse.

Straks efter overtagelsen måtte Bent Nielsen investere i en ny fuldautomatisk filmmaskine med tilhørende spoletårn fra Cinemeccanica i Milano til en pris af omkring 110.000 kr. - pengene til dette kom fra et lån i Det Danske Filminstitut. Herefter kunne hele fremvisningsteknikken så fjernstyres fra salen. I 1979 overtog Bent Nielsen også Rønde Bio - han mente, at han ville stå sig bedre overfor filmudlejerne når han havde to biografer og derved så kunne få de nye film hurtigere til byen. I skolernes efterårsferie blev der spillet op til 28 forestillinger på en uge og i sommerferien blev der skiftet program flere gange om ugen af hensyn til de mange turister på byens campingpladser.

Men en ny tid begyndte at trænge sig på. Folk havde fået videomaskine derhjemme og problemerne med at skaffe filmene hurtigt nok og da Ebeltoft Kommune heller ikke mente at de ville gå ind i biografdrift med evt. tilskud fik dette Bent Nielsen til lukke både Rønde og Ebeltoft Bio d. 31. Marts 1984. Han fik så arbejde som kontrollør på Fregatten "Jylland". Ebeltoft Bio fik dog tre års længere levetid idet den pr. 1. April 1984 blev overtaget af Gert og Nia Skov hvor Nia Skov fik den daglige ledelse. Gert Skov drev så Kino i Grenå som de også ejede. Men på trods af at Nia Skov lagde et stort arbejde i biografen lykkedes det ikke at holde liv i den og den sidste film "Mit Afrika" rullede over lærredet d. 11. Januar 1987. Til denne forestilling kom 37 mennesker. Djursland Bank indrettede herefter pengeinstitut i den gamle biograf.
 
 
   

• Gå til Biografer på biografmuseet.dk | Biografer Oversigt
• Gå til København | Omegn | Nordsjælland | Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm | Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til Sydjylland | Midt-Vest | Øst | Nord
• Gå til mere om
 
 
   
Gå: tilbage - op
Opdateret mandag, 01 januar 2024 18:15:00