| | Bio Aars / Aars Bio / Aars Biocenter / Aars Teater Bio | Tilbage til forsiden
| Skrevet af: JG, biografmuseet.dk | Dato: 01.05.2025 | Bio Aars / Aars Bio / Aars Biocenter / Aars Teater Bio Himmerlandsgade 67
Åbnet 15. oktober 1938
Lørdag den 15. oktober 1938 åbner direktør Jørgen Jørgensen og tidligere amatørskuespillerinde fru Asta Benedikte deres nye biograf som erstatning for den gamle i nr. 61, hvis fortid man gerne ville vaske væk, ligesom det i øvrigt havde været den forrige ejers hensigt at bygge nyt ti år forinden, før ulykkelige omstændigheder forandrede den plan. Allerede kl. 11 om formiddagen mødte 50 indbudte gæster op for at besigtige den nye biografbygning med fladt tag beregnet til senere overbygning. Gennem en smal vestibule føres publikum fra gaden ind til en lidt bredere forhal indrettet med billetkontor, hvor fruen sidder parat bag ruden. Der er herudover både kiosk og toiletter, hvad byens gamle biograf ikke havde rummet.
I salen er loftet hvidt med indirekte belysning, mens også væggene er holdt i hvidt og her foruden tre nuancer af grønt, som gennem alle år forbliver biografens kendetegn. De 247 stole kommer i naturlig træfarve med rødt, rustfarvet kunstlæder på både ryglæn og sæde. Tonefilmsanlæg og maskiner er fra B&O. Først i 1954 tilføjes balkon med 99 pladser foran operatørrummet, hvor hele salen udvides i længden hernede til 308 stole, hvor sæderne står i den sommetider benyttede bølgesalsform, hvor rækkerne skråner opad fortil og bagtil fra midten. Aars Bio rummer i disse år hele 407 gæster. Et mægtigt fortæppe i rød velour dækker over et endnu større lærred end hidtil. Endnu en ombygning til scope i 1962 reducerer atter lidt i mangfoldigheden til 365 pladser.
Efter direktørens død i september 1972 overtages biografen af sønnen Georg Munksgaard Jørgensen, der allerede driver Fjerritslev Kino. Da bevillingssystemet er ophørt, fortsætter han en tid med at drive dem begge frem til oktober 1974, hvorefter han nøjes med Aars, indtil han på grund af sygdom trækker sig tilbage i juni 1981. Herefter indgår han en forpagtningsaftale med Hans Peter Sørensen fra biografen i Nibe, som sammen med sin hustru genåbner mandag den 7. september, ligesom den nye direktør tilsvarende havde muget ud i Støvring Bio tilbage i januar. Det sker alt sammen for at stå stærke overfor udlejerne og derved forhåbentligvis få filmene hurtigere. De tre biografer drives herfra som Himmerlandsbiograferne.
Et halvt år senere udvides Aars Bio til Aars Biocenter med en lille ekstra sal på bare 42 pladser, der får hjemme i butikslokalet til venstre endda med hældning på rækkerne ved at sænke sig ned i kælderrummet. Den store sal reduceres kraftigt fra 350 til 280 sæder, alene så det ikke skal blive nødvendigt at etablere nye parkeringspladser, hvad kommunen ellers havde krævet. Siden reduceres den store sal yderligere til 240 pladser og der udlejes nu også videofilm.
Sørensen opgiver hurtigt og lukker Støvring i maj 1982 efter at have satset mere på popcorn og slik, hvis omsætning (i forbindelse med netop især videofilmene) i Aars er steget 160%, mens belægningen bagved i salen stik mod hensigten er styrtdykket med 60%. Direktøren ser sig selv og andre biografejere som kaptajner på synkende skuder, de nægter at forlade men udtaler samtidig også mere barokt, at ’de nægter at gøre noget for at undgå at den synker.’ En velsagtens mystisk holdning at indtage, hvor et kig på repertoiret både her og i Nibe måske kunne have forhindret det uundgåelige. Der refereres til undersøgelser, som viser, at byer under 30.000 indbyggere ikke længere vil være rentable for en biograf fremme omkring 1990 med mindre kommunerne går ind og støtter op, hvad der i mange byer også bliver redningen for de foreningsdrevne biografer.
Lige før jul 1984 overtager direktør John Nielsen for Aars Bank biocentret på tvangsauktion efter konkurs den 9. december med henblik på genåbning og indgår forhandling med Preben Vestergaard om at lade ham drive den på en forpagtningsaftale. Udover at køre ud med Hobro ny Rejsebio som en af landets sidste af sin art, tjener han sin dagsløn som slagteriarbejder, men vil nu om aftenen koncentrere sig om Aars. Biografen genåbner 17. februar 1985 med et kommunalt tilskud på 100.000 kroner og en alt andet end vellykket strimmel fra 1971 med titlen ”Far til fire i højt humør” i den store sal, mens den lille først vil genåbne lidt senere.
Aftalen løber et år og så vil Vestergaard heller ikke længere. Aars Biocenter overtages nu af den knap 21-årige blomsterdekoratør Michael Jensen i april 1986, der ikke har læst dommedagsprofetien, efter den seneste tid at have arbejdet for en biograf i Odense. Repertoiret favner på sigt bredere og udgør da ikke længere kun de amerikanske actiontitler fra B-klassen, der fortsat gør sig fortrinligt på biografcentrets videoudlejningshylder. I august 1986 indfører Jensen endda den garanti for publikum, at de får pengene tilbage, hvis filmen skuffer. Om filmudlejerne også er enig i den disposition, er så en helt anden sag, men der skal ikke være nogen, der benytter sig af det. Lørdage, som rundt om i landet ofte var fast lukkedag, blev testet, om publikum virkelig kun gad og sidde hjemme foran flimmeren. Resultatet var, at de sandelig sagtens kunne finde vej til biografen i så stort antal endda, at unge Jensen spiller to aftenforestillinger i en periode, hvor mange kaptajner rundt om i landet ligger undredrejet af biografsyge.
Til det gode repertoire er biocentret fortsat hjulpet af det kommunale tilskud og sælger alene de første fem måneder 10.000 billetter, hvor det hele året forinden kun var blevet til 13.500. Den flittige Anders Holm Knudsen, som altid er klar med biograf-hjertestarter, driver biocentret fra oktober 1989 til april 1991, hvor han sælger til Marian Larsen og Ejnar Jørgensen samt hans far Ejvind Jørgensen, der kører videre frem til maj 1997, hvor biografen bliver en borgersag og selve bygningen overtaget af Foreningen Filmhuset. Op mod overgivelsen fire år senere drives den af Lise Lotte Laier og til slut Eskild Søgaard.
I april 2001 har borgerforeningen så opgivet at fortsætte, men driften overtages straks af en helt nystiftet forening, der kalder sig Aars Teater Bio, hvilket bliver biocentrets fremtidige navn til en begyndelse ledet af en styregruppe på seks personer. Bygningen er på dette tidspunkt kommet i hænderne på Sparekassen, der garanterer kontinuerlig biografdrift i huset. En renovering står på dagsordenen, hvor salen som navnet antyder også skal bruges til teater i et samlet kulturhus med ny scene bag fremskudt lærred. Med Jens Bråten og Bente Høj Jensen i front gøres der store tanker. Ombygningsprojektet ender med at stå i henved fem millioner kroner, der skal finansieres via EU, kommunen, staten og sponsorer m.v.
Efter flere års anstrengelser lukker biografen i efteråret 2003 for den helt store omgang, der bl.a. sikrer 190 helt nye, bløde sæder og en forandret opbygning af den store sal med gevaldig hældning op mod den gamle balkon, der herefter indgår i et samlet tilskuerrum. Også sal 2 nyindrettes. Til glæde for nogen går en elevator hele vejen op til operatørrummet, hvor der endnu skulle slæbes på tunge 35mm film. Genåbningen den 31. januar 2004 finder sted med fem film på plakaten, ”Chihiro og heksene”, ”Bagland”, ”Goodbye Lenin”, ”Ringenes Herre – Kongen vender tilbage” samt ”Master and Commander” med Preben Kyndesen som ny leder. I den store sal bliver 104 stole røde, mens den lille holdes gul med 34. Foyeren bliver hvid og grøn som i svundne tider, ligesom salens nuancer bibeholdes.
Herefter daser Charles Chaplin fra foråret udenfor, hvor vejret tillader lokalkunstner Peter Poulsen at dekorere facaden, som trods mange af mesterens film faktisk er i biografdistribution i store dele af det 21. århundrede, ikke har været at se indendørs på lærredet siden det forrige. Det tegner dog et billede af, at biografen tager sit publikum seriøst, ligesom man mindes fortiden på godt og ondt og alle de gode folk, man kan takke for, at biografen endnu findes i hjertet af Aars, der i 2024 kunne noteres for 8.671 indbyggere. | Læs mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle & Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer 1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
Stumfilm, Tonefilm og nye Systemer
7OMM, Storformat, Film- og Lydsystemer
Historien om 70mm og De Store Formater
• CinemaScope | Widescreen • VistaVision | Todd-AO
• "Windjammer" i Cinemiracle • "Dette er Cinerama"! • Vises "i Sensurround"
High-Impact biografdesign | | | | | • Gå til Biografer på biografmuseet.dk | Biografer Oversigt • Gå til København | Omegn | Nordsjælland | Vest, Midt & Syd • Gå til Bornholm | Møn, Bogø, Lolland & Falster • Gå til Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø • Gå til Sydjylland | Midt-Vest | Øst | Nord • Gå til mere om Aars Biografteater / Biografen | Vesthimmerlands Fotorama / Aars Fotorama / Aars Biografteater | | | | | | • Gå til Bio Aars / Aars Bio / Aars Biocenter / Aars Teater Bio | | Gå: tilbage - op Opdateret 19-04-2025 | | |