| |
Stumfilm, Tonefilm og nye
Systemer |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
Ingeniør L.A. Duus Hansen, Biograf Bladet, 1958 |
Dato:
01.01.2013 |
Levende billeder, der med en rimelig troværdighed kunne
gengive en ikke for kompliceret bevægelse eller handlingsforløb, har
været kendt i en meget lang aarrække, idet de første konstruktioner
eller anordninger hertil fremkom for ca. 100 aar siden. Princippet
byggede paa det menneskelige øjes træghed mod at opfatte eller
registrere meget hurtige bevegelser, og det er stadig denne egenskab hos
øjet, enhver filmfremvisning den dag i dag er baseret paa.
Naar der fremstilles en række situationsbilleder fra en kontinuerlig
bevægelse, og disse billeder derefter fremvises hurtigt efter hinanden,
vil øjet vanskeligt opfatte skiftebevægelsen, men faa indtrykket af, at
det er et og samme billede, der har udført bevægelsen. For at faa
indtryk af en kontinuerlig bevægelse, maa billedskiftningen foregaa med
en ret høj frekvens — 40-50 billedindtryk pr. sekund — og det vil støtte
gengivelsestroværdigheden meget, saafremt selve skiftebevægelsen gennem
afdækning skjules for øjet, saaledes at de enkelte billeder kun ses,
naar de er i ro.
Et af de første apparater til fremvisning af levende billeder bestod af
en cylinder, paa hvis indvendige side man anbragte en række tegnede
situationsbilleder af den ønskede bevægelse. Umiddelbart over
billedrækken anbragtes en række huller til betragtning af billederne.
Hullernes antal var afpasset saaledes, at naar cylinderen drejedes rundt
med passende fart, fik øjet et kort glimt af hvert billede og dermed et
indtryk af en ubrudt bevægelse. Apparater af denne art var naturligvis
kun at betragte som en kuriositet og tjente ikke noget
underholdningsformaal i større omfang, da de kun kunne benyttes af en
enkelt person ad gangen.
Filmen og de levende billeder, som vi kender dem i dag fra
biografteatrene, har imidlertid sin oprindelse i de principper, der
udtænktes af den geniale opfinder Thomas Alva Edison. Edison benyttede
sig ikke af tegnede billeder, men konstruerede et kamera, der paa en
fotografisk celluloidstrimmel var i stand til at optage en række hurtige
øjebliksbilleder; negativerne omsattes til positive billeder ligeledes
paa en gennemsigtig strimmel, saaledes at man nu havde en serie
diapositiver, der hver især repræsenterede en situation fra den optagne
scene. Til gengivelsen af billederne konstruerede opfinderen et apparat,
der maa siges at være stamfaderen til den moderne kinomaskine af i dag,
og hvis princip gik ud paa, at billedstrimlen fremførtes rykvis foran et
lysbilledapparat (lanterna magica). Naar strimlen er i bevægelse under
et billedskift, dækkes lampens lys automatisk af en klap, der atter
fjernes, naar strimlen er i ro, saaledes at lampen kan gennemlyse
billedet, der saa ved hjælp af et objektiv kan projiceres paa en skærm.
Naar billedfrekvensen er tilstrækkelig stor, vil mørkepausen paa grund
af øjets træghed ikke opfattes, og ingen tilskuer til en filmforevisning
i dag tænker paa, at der under forestillingen er bælgmørke halvdelen af
tiden. Sænkes billedfrekvensen under en vis grænse, der i nogen grad er
forbundet med lampens lysintensitet, begynder billederne at flimre, og
under 16 billeder pr. sekund opfattes de som enkeltbilleder.
Edisons "Cinetoscop", som han kaldte det, har dannet grundlaget for den
rivende udvikling, der i de følgende relativt faa aar har fundet sted
indenfor filmteknikken. Den stedfundne udvikling betyder imidlertid paa
ingen maade, at filmteknikken har naaet sit klimaks og ikke kan udvikles
yderligere. Der er tværtimod stærke tegn paa, at der i de kommende aar
vil finde betydelige ændringer sted saavel i optagelses- som i
gengivelsesteknikken, der vil resultere i en forbedret billed- og
tonekvalitet samt en forbedring af farvegengivelsen.
|
Læs mere her:
Historien om
Widescreen
Biograf Bladet
PDF:
Stumfilm, Tonefilm og nye Systemer
Fakta om Ljudformat
Fakta om Bildformat
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer,
"Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70 |
Panacolor
Dimension 150 |
Sensurround
Demonstration af Widescreen paa Fanø
CinemaScope 55
High-Impact
biografdesign
|
Stumfilmen
| |
Forlystelsesbranchen blev meget hurtig klar over den store værdi i
underholdnings-øjemed, der rummedes i Edisons levende billeder. Der
dannedes selskaber til optagelser af film, som levende billeder
efterhaanden blev kaldt, og teatre til fremvisning af disse film skød op
overalt og var forsynede med navne som næsten altid indeholdt "rama",
"bio", "scop" og "graf".
Efter en kort forvirring i begyndelsen, hvor hvert optagelsesselskab
indførte sine egne filmdimensioner og filmhastighed, blev selve
filmstrimlen standardiseret, saaledes at alle selskaber benyttede samme
dimensioner i filmmaterialet. Dette var ogsaa en bydende nødvendighed,
naar de forskellige selskabers film skulle kunne fremvises i ethvert
biografteater.
Den standardiserede filmstrimmel havde en bredde paa 35 mm.
Billedhastigheden fastsattes til 16 billeder pr. sekund, og filmen var
af hensyn til fremføringsnøjagtigheden forsynet med perforationer i
begge sider, saaledes at der var 4 perforationer pr. billede.
Billeddimensionen paa selve filmen var 18x24 mm, men afmaskedes i
gengiverapparatet til 17,5x23,5 mm.
Da en billedfrekvens paa 16 ville give et uudholdeligt flimrende billede,
var det derfor nødvendigt kunstigt at forhøje billedtallet til en saadan
størrelse, at man kunne drage nytte af øjets træghed og derved nedsætte
flimmeret.
Det tilsyneladende forhøjede billedtal frembragtes ved, at der foran
gengiverapparatets linse anbragtes en roterende skive, der var forsynet
med 3 sektorformede aabninger, og som blev trukket af gengivemekanismen.
Aabningerne skulle være store nok til at lyset fra lampe og objektiv
kunne passere.
Denne skive, der kaldes blænderen, var indstillet saaledes, at den netop
dækkede for objektivet, og dermed for lysgennemgangen, medens den
rykvise fremføring af filmen fandt sted. Naar filmbilledet paa strimlen
var trukket paa plads i maskinens billedvindue, havde blænderen netop
drejet sig saa meget, at en af aabningerne befandt sig ud for objektivet
og tillod at billedet projiceredes paa lærredet. Da blænderen foretager
en hel omdrejning, medens filmbilledet staar stille i maskinen, vil det
samme billede blive fremvist som tre kortvarige enkeltbilleder. Med en
billedhastighed af 16 filmbilleder pr. sekund, vil øjet altsaa modtage
48 billedindtryk, hvilket er tilstrækkeligt til at udnytte øjets træghed
og skabe en illusion af kontinuerlig bevægelse.
Naar et billede skal ses af en større forsamling, maa det projiceres i
en passende størrelse og have tilstrækkelig kraftig belysning. Ved de
tidlige stumfilm var fremskaffelsen af en kraftig lyskilde til
gengiveapparatet noget af et problem. Selv om man maaske havde adgang
til elektricitet, var de kendte elektriske lysgivere, glødelampen og
buelampen, ikke tilstrækkeligt udviklede til at finde anvendelse paa
dette felt. Man var derfor henvist til at klare sig med andre former for
lysgivere, herunder gasglødelys og det saakaldte kalklys.
For at udnytte dette relativt svage lys saa godt som muligt, benyttedes
der i udstrakt grad lærreder, der var malet med sølvbronce, eller de
saakaldte perlelærreder, hvis overflade var dækket af et lag meget smaa
glaskugler. Begge lærredstyper er af den spejlende type, der
tilbagekaster det modtagne lys i en ret begrænset vinkel og med stærkest
intensitet omkring vinklens halveringslinie i modsætning til det mat
hvide lærred, der spreder det modtagne lys diffust og derved giver
indtryk af samme lysstyrke fra enhver betragtningsvinkel, men med en
noget mindre lysintensitet end de spejlende lærreder kan opvise i den
gunstigste betragtningsvinkel.
Den senere udvikling og anvendelse af kulbuelampen til kinobrug var et
stort fremskridt i lysteknisk henseende, hvorved man i højere grad kunne
imødekomme kravene om større billeder og kraftigere belysning. De først
anvendte buelamper arbejdede med vinkelstillede eller skraatstillede
kul, saaledes at lyset fra det meget kraftigt lysende krater kunne
opsamles af en stor kondensatorlinse, der videresendte det til
kinomaskinens billedvindue til belysning af filmen.
Kondensatorbuelampen til kinobrug forældedes med et slag, da
spejlbuelampen fremkom, men kondensatortypen finder dog stadig udstrakt
brug til projektion af diapositiver. I spejlbuelampen anvendes
hovedsageligt horizontalt stillede kul med det positive kulkrater
vendende bort fra filmen. I passende afstand fra krateret befinder der
sig et hulspejl, der i højere grad end kondensatoren er i stand til at
udnytte det fra krateret udgaaede lys.
Hulspejlets matematiske udformning, dets afstand fra krateret og
billedvinduet er afpasset saaledes, at der opnaas den bedst mulige
udnyttelse af det fra krateret udsendte lys. Med spejlbuelamper og
renkul, ogsaa kaldet lavintensitetskul, kan der opnaas tilfredsstillende
lysstyrke paa et ca. 30 m2 stort lærred.
En yderligere stigning i lysudbyttet fra buelampen opnaaedes ved
indførelsen af forkobrede kul, de saakaldte højintensitetskul, hvor der
i det positive krater dannes en stærkt lysende, glødende gaskugle. Denne
virkning benævnes Beckeffekten efter opfinderen. Buelamper med
højintensitetskul kan frembringe meget store lysstyrker og imødekommer
vidtgaaende krav til billedstørrelser og belysning.
|
|
Tonefilmen
| |
Stumfilmen beherskede verdens biografteatre helt op til 1928, hvor de
første spillefilm forsynet med tone fremkom. Der har i aarens løb været
foretaget mange forsøg paa at give filmen mæle. Allerede Edison prøvede
at forsyne filmen med lyd fra sin ligeledes egen opfindelse grammofonen,
og selv om Edison sikkert var i stand til at løse spørgsmaalet om
synkronisme mellem billede og lyd rent mekanisk, var den opnaaede
lydkvalitet meget utilfredsstillende. Det maa jo erindres, at Edison paa
det tidspunkt ikke havde kendskab til lydforstærkende apparater eller
højttalere.
Først efter fremkomsten af egnede elektronforstærkere og mikrofoner
kunne problemet med at forsyne filmen med lyd løses paa
tilfredsstillende maade. Paa dette felt bør det erindres, at de to
danske ingeniører Petersen og Poulsen har udført et stort og
beundringsværdigt abejde.
Ved tonefilmens fremkomst benyttedes der i begyndelsen to systemer. Det
ene (Fox Movietone) registrerede lyden fotografisk i et særligt lydspor
paa filmen, hvorimod det andet system (Metro Goldwyn) indspillede lyden
paa grammofonplader, der saa under gengivelsen afspilledes synkront med
filmbillederne ved hjælp af en særlig mekanisme, der mekanisk var
tilkoblet kinomaskinen. Dette system viste sig ikke levedygtigt, idet
der var for mange fejlmuligheder og betjeningsvanskeligheder, og efter
relativt kort tids forløb gik ogsaa dette selskab over til at anvende
den fotografiske metode, der derefter har været eneraadende helt op til
de seneste 4-5 aar, hvor de magnetiske tonespor dukkede op.
For at faa plads til det ca. 2,6 mm brede tonespor paa filmen, maatte
man beskære filmbilledet lidt, saaledes at billedformatet nu blev
17,25x20,95 mm. Dette format, der nærmest er 5:6, er lidt uskønt i
sammenligning med stumfilmformatet, der nærmest er 3:4. For at opnaa
dette mere behagelige format og samtidig have plads til tonesporet, var
der derfor ingen anden udvej end at beskære billedets højde fra 17,5 mm
til 15,25 mm, saaledes at det endelige billedformat blev 15,25x20,95 mm.
Det nye format gav en daarligere udnyttelse af selve filmmaterialet,
idet der nu mellem de enkelte billeder var en tykkere rammestreg, der
ikke tjente noget formaal.
For at kunne registrere et tilstrækkeligt stort toneomraade paa det
fotografiske tonespor, viste det sig nødvendigt at forøge
billedhastigheden fra 16 til 24 billeder pr. sekund.
Hastighedsforøgelsen krævede kun minimale ændringer ved kinomaskinerne,
herunder ændring af blænderen fra 3 sektorer til 2, saaledes at der ved
den nye billedhastighed atter frembragtes 48 billedindtryk pr. sekund.
Indførelsen af tonefilmen medførte betydelige ændringer i filmateliernes
tekniske udstyr. De tidligere anvendte kameraer kunne i princippet
stadig anvendes, naar de tilpassedes de ændrede tekniske betingelser.
Kamerastøjen maatte af hensyn til den samtidige lydoptagelse dæmpes saa
meget som muligt ved at omslutte det med en lyddæmpende kasse, den
saakaldte blimp, og for at opnaa synkronisme mellem billede og lyd,
maatte der ved passende anordninger, elektriske eller mekaniske, sørges
for, at billedkamera og tonekamera løb med nøjagtig samme hastighed.
Til lydregistreringen paa det fotografiske tonespor, ogsaa kaldet det
optiske tonespor, benyttedes to slags lydskrift, transversalskriften og
intensitetssskriften. Transversalskriften, der ogsaa betegnes "variable
area" og "takkeskrift", fremtræder som en takket linie, der hæver og
sænker sig over og under en fast sværtning, der dækker halvdelen af
tonesporet. Takkernes bredde og højde er et udtryk for de optagne toners
frekvens og amplitude. Ved anvendelsen af to eller flere skriftkanaler
og andre særlige metoder kan der opnaas betydelig forbedring af
signal/støj forholdet og nedsættelse af forvrængningen i lydgengivelsen.
Intensitetsskriften eller "stigeskriften" arbejder ud fra en
middelsværtning, der dækker hele tonesporet, og som under optagelsen
afsvækkes eller forstærkes i overensstemmelse med de registrerede
signalers amplitude, hvorved tonesporet fremtræder som en række streger
eller smalle baand af vekslende sværtning paa tværs af tonesporet.
Paa grund af middelsværtningen har intensitetsmetoden et ret gunstigt
støj/signal forhold, idet kun en begrænset lysmængde i pauserne kan
trænge igennem tonesporet og naa ind til fotocellen.
Begge skriftarter kan gengives paa ethvert gengivehovede, i hvilket
princippet er, at et lysbundt gennem en smal spalte ved hjælp af et
specielt optisk system kastes ind vinkelret paa tonesporet, hvorfra det
trænger videre ind til en bag filmen anbragt fotocelle. Lysspaltens
udstrækning i filmens længderetning skal være saa lille som muligt i
forhold til bølgelængden af den højeste tone, der ønskes gengivet.
Bølgelængden maa naturligvis her maales paa filmen. Ved gengivelse af
transversalskrift vil den varierende amplitudestørrelse fremkalde et
variabelt areal, hvorigennem lyset i varierende intensitet naar ind til
fotocellen, hvor det omsættes til elektriske spændingsvariationer, der
forstærkes af forstærkeren for til slut atter at omsættes til lydbølger
fra højttaleren. Ved gengivelse af intensitetsskrift fremkaldes den
varierende lysmængde paa fotocellen af tonesporets stærkere eller
svagere sværtning, der igen er proportional med den optagne
lydsvingnings amplitude.
Omkring midten af trediverne opnaaedes der en yderligere forbedring af
billedgengivelsen, idet farvefilmene begyndte at vinde frem som
spillefilm. Det mest anvendte farvefilmsystem var Technicolor systemet,
hvor billedet blev optaget paa 3 filmbaner, hver forsynet med et
farvefilter til en bestemt farvekomponent. Efter fremkaldelse og en
kemisk behandling, der gjorde filmene anvendelige som trykklicheer,
kunne der nu fremstilles en kopi som et trefarvetryk.
Technicolor var i mange aar saa godt som eneraadende ved
farvefilmoptagelser, hvor der skulle fremstilles et stort antal kopier,
men efterhaanden trængte ogsaa andre farvemetoder frem. Der skal her
nævnes Agfacolor og Eastmancolor metoden.
Indførelsen af farvefilmen medførte ikke nogen direkte tekniske
ændringer i gengiveapparaturet, men forstærkede kravet om mere lysydende
buelamper, idet de fleste farvefilm var tættere end de sort-hvide. Da
endvidere tendensen gik i retning af stadig større lærreder, blev det
mere og mere almindeligt at installere meget kraftige
højintensitetslamper, og denne lampetype er i dag den mest anvendte. Kun
i mindre teatre, hvor billedets areal ikke overstiger ca. 20 m2, kan man
opnaa tilfredsstillende lys til alle filmtyper med en renkulslampe,
altsaa en lavintensitetslampe.
|
|
Nye filmsystemer
| |
Under anden verdenskrig udviklede amerikaneren F. Waller et filmsystem,
der i første række var tænkt anvendt til træning af maskingeværskytter
under saa illuderende og naturtro forhold som muligt. Systemet blev
senere kendt under navnet
Cinerama.
Til optagelsen benyttedes et specielt kamera med 3 objektiver og 3 film.
Objektiverne dækkede tilsammen en billedvinkel paa 146 grader, og den
optagne scene fordeltes med en trediedel paa hver film. Der kræves en
ret stor præcision af kameraet under optagelsen for at delbillederne
senere kan sammensættes til et fejlfrit helbillede.
Til gengivelsen benyttes 3 kinomaskiner, der indbyrdes er
synkroniserede, og maskinerne projicerer hver sit delbillede ind paa en
næsten halvcirkulær billedskærm. Naar den tilstrækkelige mekaniske
præcision iagttages, vil delbilledernes sammensættes til et helbillede
uden generende overgange mellem de enkelte delbilleder. Et saadant
billede projiceret paa en meget stor skærm giver tilskueren en usædvnlig
nærværenhedsfølelse og medoplevelse i det, der foregaar paa skærmen, og
tilskueren bibringes en fornemmelse af rum- og dybdevirkning til trods
for, at det i virkeligheden er et fladt billede.
Da dette system nogle aar efter krigens afslutning installeredes i en
biograf paa Broadway i New York, vakte det uhyre opsigt, ikke alene paa
grund af sin nye billedvirkning, men i lige saa høj grad paa grund af
sin fremragende lydgengivelse.
Her var nemlig for første
gang det magnetiske lydspor taget i anvendelse
i forbindelse med filmgengivelse, dog ikke som et enkelt spor i lighed
med hidtil gældende praksis, men opdelt i 7 kanaler, saaledes at der
kunne opnaas stereofonisk gengivelse. Den stereofoniske metode er i
langt højere grad end enkeltsporsmetoden i stand til for tilhøreren at
genskabe det originale lydbillede, saaledes at man endog kan stedfæste
de enkelte instrumenters placering i orkestret. Lyden vil synes at komme
fra det sted paa billedet, hvor skuespilleren befinder sig, eller hvor
filmens handling kræver det. Denne retningsfornemmelse virker stærkt
befordrende paa følelsen af at være til stede, hvor handlingen
udspilles, eller som amerikanerne kalder det, "audience participation".
De 6 lydspor i forbindelse med 6 af hinanden uafhængige forstærkere,
hvis højttalere var anbragt bag lærredet, frembragte stereofonisk
lydledsagelse til selve filmen, medens det 7ende spor i forbindelse med
et særligt forstærkeranlæg, hvor højttalerne var anbragt fordelt rundt i
salen, benyttedes til at gengive specielle effektlyde, der maatte være
nødvendige for at forhøje eller understrege filmens normale lyd- eller
billedvirkning.
Blandt publikum og kritikere er der almindelig enighed om, at Cinerama
er det mest virkningsfulde filmsystem, der endnu har været demonstreret.
Det ser imidlertid ud, som om det komplicerede optage- og gengivesystem,
tilligemed dets anskaffelsespris og driftsomkostninger stiller sig
stærkt hindrende for en almindelig udbredelse.
|
|
CinemaScope-systemet
| |
Cineramas succes tillige med den følelige virkning af det stadigt
fremtrængende fjernsyn, der paa mange omraader konkurrerede med
biograferne om kunderne, inspirerede det amerikanske selskab Twentieth
Century Fox til at konstruere og lancere et nyt filmsystem, som man gav
navnet Cinemascope. Systemet viste sig at være beslægtet med Cinerama,
idet flere af dette systems virkninger ogsaa fandtes i
Cinemascopesystemet, saaledes det ret store, buede lærred og den
stereofoniske lydgengivelse.
Den væsentligste forskel mellem Cinerama og
CinemaScope er systemet for
billedoptagelsen. Medens Cinerama opdeler billedet paa 3 film, benytter
Cinemascopesystemet til optagelsen kun 1 film, hvis dimensioner er som
normalfilmens. Naar det færdige billede projiceres paa lærredet i salen,
er det sideforhold 1:2,55 eller ca. 3:8, i modsætning til det hidtil
anvendte normalfilmbillede med sideforhold 1:1,37 eller 3:4.
Et billede med et sideforhold paa 1:2,55 vil, naar den optages paa en
normalfilm uden tonespor, faa dimensionerne 9,1x23,2 mm og betyde en
meget daarlig udnyttelse af filmen, der jo i optagekameraet flyttes 4
perforationer eller 19 mm ad gangen. For at opnaa fuld udnyttelse af
filmen og dermed ogsaa en bedre billedkvalitet i retning af kornfrihed,
benytter man sig af et optisk kunstgreb, idet der foran kameraobjektivet
anbringes en saakaldt anamorphotlinse.
|
|
Anamorphotlinsen er paa ingen maade af ny dato. Allerede fra aaret 1862
foreligger der patenter paa et saadant system, men fremkomsten af den
moderne og fuldt anvendelige anamorphot skyldes de afgørende
forbedringer, der indførtes af den franske professor Henry Chrétien, som
allerede paa Verdensudstillingen i Paris 1937 demonstrerede film, der
var optaget ved hjælp af dette nye objektiv.
Et anamorphotisk objektiv er et linsesystem, der ikke giver samme
afbildningsforhold i lodret og vandret plan i modsætning til de
almindelige rotationssymmetriske objektiver. Systemet bygger altsaa i
princippet paa cylinderlinsen.
Saafremt man ønsker fuld udnyttelse af filmbilledets største opnaaelige
højde, 18,2 m, vil billedbredden, naar sideforholdet skal være 1:2,55,
blive 46,4 mm, hvilket er bredere end selve filmstrimlen. Anbringes nu
paa rette maade en anamorphotlinse med kompressionfaktoren 1:2 foran
kameralinsen kan billedet komprimeres i vandret retning saaledes, at det
nu kan rummes indenfor filmen. Billedet bliver naturligvis herved stærkt
forvrænget og ligner nærmest et spejlbillede fra et buet spejl.
Ved gengivelsen anbringes der foran kinomaskinens normale objektiv en
anamorphotlinse med en ekspansionsfaktor paa 2:1, hvorved
billedforvrængningen ophæves, og filmbilledet vil fremtræde i salen i
formatet 1:2,55.
Lydgengivelsen foretages ved hjælp af 4 magnettonespor, hvoraf de 3
frembringer den stereofoniske lydledsagelse fra lærredet, medens det 4.
spor er et effektspor, der tjener samme formaal som hos Cinerama
systemet.
|
|
De magnetiske tonespor giver et større frekvensomraade, mindre
forvrængning og et langt bedre støj/signal forhold end de optiske
tonespor. De er tillige mindre følsomme for mekaniske beskadigelser, men
kan beskadiges helt eller slettes af magnetiske felter.
Paa filmen er de 2 tonespor anbragt udenfor de 2 perforationsrækker, de
andre 2 indenfor. For at faa en rimelig bredde paa de 3 spor, der
indeholder den stereofoniske lyd, har man for første gang i mange aar
ændret lidt paa filmens standardiserede maal, idet man har beskaaret
perforationshullerne lidt i bredden, saaledes at de nu er næsten
kvadratiske i stedet for som tidligere rektangulære. Effektsporet er en
del smallere end de tre hovedspor. Effektsporets forstærker- og
højttalersystem træder kun i virksomhed, naar særlige lydeffekter er
paakrævet og holdes udenfor disse perioder lukket. Aktiveringen af
effektsystemet sker ved hjælp af en 12.000 hertz tone, der sammen med
lyden er indspillet paa effektsporet, saaledes at forstærkeranlægget kun
er i virksomhed saa længe denne tone er til stede.
Det er en af Cinemascopesystemets fordele, men samtidig en betingelse
for den almindelige udbredelse, at hele teknikken kan rummes indenfor en
standardfilm, saaledes at gengivelsen kan finde sted ved hjælp af de i
biografteatrene almindeligst anvendte typer paa kinomaskiner.
|
|
For at gengive Cinemascope film med 4-sporet magnetlyd, maa der
foretages nogle ændringer i maskiner og toneanlæg. Alle filmtandruller
maa udskiftes med ruller med smallere tænder passende til de nye
perforationer, og der maa paabygges anamorphotobjektiv og
magnettonehovede. Toneanlægget maa enten helt fornyes eller udvides
saaledes, at det bestaar af 4 af hinanden uafhængige forstærkerkanaler
indrettede til gengivelse af magnettone.
Da et komplet 4-kanal toneanlæg er ret kostbart, var der en del
biografer verden over, der vægrede sig ved at paatage sig denne udgift,
og henstillede til produktionsselskaberne, at der ogsaa udsendtes kopier
forsynede med den konventionelle optiske tone, der jo uden ændringer
kunne gengives af ethvert bestaaende toneanlæg, og efter nogen tøven gik
selskaberne med hertil.
Naar det optiske tonespor skal have sin sædvanlige placering, maa
billedet paa filmen beskæres lidt, hvorved det endelige format paa
lærredet bliver 1:2,34 mod før 1:2,55.
Et enkelt amerikansk selskab, Warner, optager film efter det saakaldte
Superscope system, der teknisk ligner Cinemascope systemet, men benytter
et andet billedformat paa filmen, 18,2x18,2 mm, saaledes at formatet paa
lærredet efter ekspansionen bliver 1:2.
Distribueringen af den samme film med to forskellige tonesystemer skabte
en del problemer for filmproducenterne og udlejerne, idet det paa
forhaand kunne være vanskeligt at bedømme, hvor mange kopier af hver
slags, der ville blive brug for, ligesom omkostninger ved fremstilling
af to versioner var betydeligt større.
For at afhjælpe vanskelighederne for alle parter har Twentieth Century
Fox derfor lanceret en ny slags filmkopi, der indeholder saavel 4
magnetiske tonespor som et optisk spor. Det optiske spor er dog kun
halvt saa bredt som det konventionelle og kræver altsaa lidt mere
forstærkning. Disse kombinationskopier benævnes af amerikanerne
"Magoptical prints".
|
|
Wide screen metoden
| |
Fremkomsten af de nye, lange, rektangulære formater bevirkede, at man
begyndte at eksperimentere med standardfilmens format, der gennem mange
aar har været 1:1,37. Af forretningsmæssige grunde ønskede man at give
de eksisterende film en camouflagebehandling, der gav publikum indtryk
af et nyt system, ved at ændre paa billedformatet, saaledes at dette
mindede om de nyere systemers format.
Formatændringen skete ved at udtage kinomaskinens normale billedmaske og
indsætte en ny med samme bredde, men reduceret højde. Ved hjælp af et
objektiv med kortere brændvidde forstørres derefter det reducerede
billedareal op til samme eller helst større billede paa lærredet end
tidligere. Metoden betegnedes som Widescreen og har vundet ret stor
udbredelse.
|
|
Afhængigt af hvor meget højden i den indsatte billedmaske reduceres, kan
et hvilket som helst format frembringes. De mest almindelige er dog
1:1,66, 1:1,75 og 1:1,85.
Wide
screen metoden er ikke ganske fri for ulemper. Ved beskæringen af
billedet kan der undertiden hidføres alvorlige forstyrrelser i filmens
vigtige scener i modstrid med instruktørens interesser og med et
forringende indtryk for publikum.
Systemet virker heller ikke befordrende paa billedkvaliteten. Naar et
saadant billedudsnit udsættes for en meget stor forstørrelse, vil man
faa en daarligere billeddefinition, tilligemed at filmens korn begynder
at virke generende.
|
|
VistaVision & CinemaScope 55
| |
Naar billedstørrelsen i salen naar op paa 100—150 m2, hvilket i større
teatre ikke er ualmindeligt, begynder man at naa en grænse for, hvad der
er praktisk forsvarligt og acceptabelt, saavel af lystekniske som af
kvalitetsmæssige grunde.
Kornstørrelsen, der jo er bestemmende for billedets detailrigdom og
filmens opløsningsevne, er ved disse meget store billeder forstørret saa
meget op, at det virker uskønt og trættende paa en tilskuer, der ikke
befinder sig langt fra lærredet.
Kornstørrelse og filmfølsomhed er to faktorer, de er ret nøje knyttet
til hinanden, saaledes at følsom film er mere grovkornet end en mindre
følsom film. Til filmoptagelse kræves der imidlertid, af hensyn til den
korte eksponeringstid, en negativfilm med en ret høj følsomhed, medens
der til positivfilm godt kan anvendes en mere ufølsom, men finkornet
film, da belysningstiden ikke her spiller den sammen rolle. Det er
saaledes negativet, der er mest bestemmende for billedets kornindhold.
For at opnaa et mere finkornet billede end muligt ved den gængse
fremgangsmaade, indførte det amerikanske filmselskab Paramount en ny
optagelsesmetode, som man kaldte Vista Vision.
Til optagelsen benyttes stadig en normal 35mm film, men i forbindelse
med et specielt kamera, der optager et negativ paa 24x36 mm, altsaa over
8 perforationer mod normalt 4, hvilket giver det dobbelte billedareal.
Da kornmængden ogsaa er den dobbelte, har man i dette negativ dobbelt
saa mange korn pr. billedenhed.
|
|
Kopieringen paa positivfilm sker ved nedfotografering af de store
negativ til ca. det halve areal. Kornstørrelsen reduceres paa denne
maade ogsaa til halvdelen af den oprindelige, og der er nu opnaaet et
betydeligt mere finkornet positivbillede.
Twentieth Century Fox benytter samme tekniske fremgangsmaade til
optagelsen af alle nyere Cinemascope film, dog med den forskel, at
negativet ikke optages "sidelæns" paa en normalfilm, men paa en 55 mm
bred film, der teknisk er lettere at behandle og nedkopiere. Saavel
Vista
Vision som
CinemaScope 55 metoderne har bevirket en meget mærkbar
stigning i billedkvaliteten.
|
|
Todd-AO
| |
Den nyeste udvikling indenfor filmteknikken er det af amerikaneren
Michael Todd udviklede system
Todd-AO, hvor man benytter en 70mm bred
film saavel til optagelse som til gengivelse. I modsætning til
CinemaScope gør man ikke brug af anamorphot teknikken til dette system.
Billederne optages direkte paa filmen, i formatet 22x43,6 mm, altsaa ca.
1:2, og kopierne fremstilles som kontaktkopier. Kameraobjektivets
billedvinkel er 126 grader.
Kopierne er forsynede med 6 magnettonespor, hvoraf de 4 er placeret 2 +
2 udenfor perforationsrækkerne og de resterende 2 indenfor. Lyden er
naturligvis stereofonisk og frembringes ved hjælp af de 5 spor, medens
det 6. ligesom hos Cinemascope og Cinerama er et effektspor.
Lærredet opsættes langt dybere buet end almindeligt for CinemaScope lærredet, men noget mindre end Cineramas næsten halvcirkulære lærred. Da
filmen projiceres ved hjælp af 1 maskine og 1 objektiv, maa dette
objektiv være i stand til at tegne skarpt over hele den dybt buede
billedflade, og samtidig indføre en korrektion for den billedfortegning,
der finder sted i billedets sider, hvor projektionsbetingelserne er
daarligere end for lærredets midte.
Disse meget specielle objektiver er udviklede af American Optical Co.,
og dette er grunden til at firmaets initialer er sammenkædet med
systemets navn.
Billedet er bemærkelsesværdigt fri for korn og er overordentlig skarpt
og rigt paa billeddetailler, og det stærkt buede lærred bidrager til at
forhøje følelsen af nærværenhed og skabe "audience participation".
Den meget specielle kinomaskine, der bruges til forevisning af Todd-AO systemet, der ogsaa er i stand til at arbejde med den normale 35mm film
med de dertil knyttede billed- og tonesystemer af alle arter, er
konstrueret af Philips fabrikerne i Holland.
|
|
|
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
onsdag, 08 januar 2025 11:36:19 |
|
|