| |
Kino-Palæet / Kino Løkken |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
25.01.2025 |
Kino-Palæet / Kino Løkken
Søndergade 10
Åbnet 6. juli 1946
Lukket 9. august 1993
Biografdirektør Magnus Skadelund har allerede inden krigens afslutning
hyret arkitekt
Holger Pind til at tegne en ny biograf for sig, der med
303 pladser bliver både større og langt mere behagelig og praktisk end
den tidligere. Tilmed bliver der plads til en bred foyer under det
bagerste stykke af salen indrettet i halv kælderhøjde med chokoladekiosk,
fine toiletter og sandelig en garderobe. Mest opmærksomhed tilkalder den
ene endevæg sig udsmykket med Thorvaldsens relief ’Kunsten og den
lysbringende Genius’. I den modsatte side ses glasmalerier med motiver
fra kunstens, filmens og musikkens verden og her imellem tapeter med
kønne landskabsmotiver. Foran ligger en forhal med to smarte
billetkasser i midten og på hver side en række billedskabe med
udstillinger for Kino-Palæets nuværende og kommende film. Også i en
lille indgangsportal fra gaden er der billedskabe. Hvor biografen nu
ligger, havde Strandhotellet ved siden af haft sin samlingssal.
Biografsalen er som antydet i terrasseform og stolene opsat
amfiteatralsk med to udgangsdøre mod højre. På væggene er panelerne
forneden beklædt med valnøddetræ som foroven brydes af vægflader med små
muslingeskaller. ’Smagfuld dekoration for små midler’, skriver
Vendsyssel Tidende behørigt imponeret over idérigdommen her kun et år
efter krigens trængsler og almene materialemangel. Fremvisningsmaskinen
er fløjet ind fra London, ligesom tonefilmsanlægget mod sædvane heroppe
altså ikke er af dansk fabrikat.
Kino-Palæet er ubetinget Vendsyssels smukkeste biograf, da den åbner
lørdag den 6. juli 1946 med Vivien Leigh som ”Lady Hamilton” efterfulgt
mandag af Ralph Richardson i adventurefilmen ”De fire fjer”. Søndag
eftermiddag blev der desuden plads til George Formby i ”Pas paa panseren!”.
Fire dage efter sin danmarkspremiere er der mandag den 16. oktober 1950
landsdelspremiere på ”Vesterhavsdrenge” i Kino-Palæet, da Astrid og
Bjarne Henning-Jensen har optaget filmen netop her omkring Løkken, hvor
biografen behjælpeligt har lagt sal til kontrol af optagelserne.
I december 1957 kommer der tv på lærredet eller nærmere et særligt
perlelærred i størrelsen 1,60 x 1,20 meter klar til Otto Leisner i ”Kvit
eller dobbelt”. Andre biografer forsøger noget af det samme med TV-Avisen
eller Aktuelt sat op på lærred eller blot et helt almindeligt fjernsyn i
foyeren uden mange steder at blive en succes. Nærmere fratager det
interessen for biografen.
En eksplosionsagtig brand opstår i fyret sent lørdag eftermiddag den 14.
december 1963, hvor man er ved at varme op til aftenens forestilling.
Det lykkes med nød og næppe operatøren på farlig vej gennem røg og
gnister at redde ”Dronningens vagtmester”, før flammerne når frem til
operatørrummet, der i øvrigt kun delvist beskadiges, mens ildhavet, der
kan ses i miles omkreds, nær også koster de to hoteller og en lægebolig
ved siden af livet. Brandkorps fra både Løkken, Brønderslev og Hjørring
deltager i slukningsarbejdet. Kun murene står tilbage og der kan således
konstateres ødelæggelser for flere hundrede tusind kroner, men
Skadeslund er heldigvis forsikret både mod brand og driftstab. Han kvier
sig dog noget ved genopbygningen, hvor han konstaterer, at juli måneds
omsætning alene svarer til hele belægningen oktober til marts.
Genopført på rekordfart allerede til påsken 1964 genåbner Skadelund
humoristisk med Dirch Passer i ”Støv for alle pengene”. Kino Palæet har
udvidet en kende herefter 311 pladser og præsenterer sig som et helt
moderne teater med stereofonisk lyd og selvfølgelig også et bredt
CinemaScope-lærred. Fyr og skorsten er fjernet, der vil herefter kun
blive benyttet fjernvarme og i stedet for pudset loft anvendes brandfri
asbestplader! Så kunne publikum føle sig helt trygt…
Den 3. august 1968 får Kino-Palæet sin første danmarkspremiere solo i
form af ”Let brugt jomfru til salg” fra Gunnar Obel med Helga Sommerfeld
især henvendt de tyske sommerturister. I september 1970 sælger Skadelund
biografen til et konsortium bestående af bl.a. bogholder Robert Rosgaard,
lokalredaktør Poul Kjær og direktør Christian Brix Kjeldgaard med
overdragelse 1. december under forudsætning af, at Brix Kjeldgaard får
overdraget bevillingen, hvilket lykkes. Fra
Aabybro flyder pornoen op
til Løkken, hvor Kino ifølge direktørens udsagn ikke kan klare sig uden.
Ida Weinreich har sammen med sin mand Jørgen været medejer på sidelinjen.
I 1975 overtager han den lukkede
Sæby Bio, mens hun siden juli 1972
efter bevillingssystemets ophør bliver direktrice for Kino-Palæet,
hvilket fejres med endnu en velvillig tysk danmarkspremiere fra Obel
Film denne gang sex-affæren ”Den dresserede kvinde” med Astrid Frank,
der også fem uger senere bliver en gedigen succes i
København, hvor den
kommer op i Platan. Om sommeren spilles fra kl. 11 om formiddagen i
turistsæsonen, mens sidste forestilling først afvikles omkring
midnatstid.
Kino har ved at rydde ud i de forreste rækker herefter rådet over 274
pladser. Flere gange er der givet afslag på at indrette grillbar i
forhallens venstre side, men dog tilladt salg af drikkevarer også af den
stærkere slags fra en lille bar placeret i garderoben, men kun indenfor
almindelig åbningstid, hvad man sommetider må minde om, da der også
opstilles spilleautomater. Senere i årtiet annonceres blot som Kino
Løkken, men Kino-Palæet bliver af navn stående over indgangen og hives
jævnligt frem igen. I maj 1978 får Kino-Palæet besøg af vendelboen Niels
Hausgaard, der optræder på scenen til succes, nu hvor han er ved at
blive godt og grundigt landskendt.
Den 29. november 1979 brænder biografen for anden gang. Denne gang er
ilden opstået ved 22.30-tiden på terrassens bagerste rækker, hvor nogen
har smidt en tændstik. I tre timer og ved en senere genopblusning af
branden kæmper brandvæsenet med flammerne, hvor biografen først genåbner
7. april 1980 uden have været helt så brutalt ramt som første gang,
selvom både pladserne på terrassen og foyeren ødelægges, ligesom
tagkonstruktionen stærkt beskadiges. Også her overlever operatørrummet
dog svært røgskadet. Billetkontoret bliver ved denne lejlighed revet ned
og flyttet over i venstre side af forhallen med åben disk, hvilket
henover sommeren foranlediger flere til at begå indbrud i kiosken, der
rykker herop i forlængelse, før den flytter ned igen til baren.
Første film havde i sig selv lokket masser til selv udenfor sæsonen, da
”Rend mig i traditionerne” efter Leif Panduros roman bliver et kæmpehit,
hvor 100 går forgæves på åbningsaftenen, men da var filmens instruktør
Edward Fleming også kommet til byen for at tage del i fejringen og
tydeligt forbløffet over det flotte kinopalæ, man kunne finde helt herovre på
vestkysten. Udover nye polstrede sæder er der foran lærredet indrettet
en større scene, hvilket reducerer salen til 254 pladser.
I 1983 gives efter flere anstrengelser forhåndsgodkendelse til at
indrette sommerlækker iskiosk med salg af gammeldags vafler fra et ægte
vaffelbageri, som rent faktisk kommer i drift uden formelt at være
blevet tilladt. I foråret 1982 er salen gået efter i sømmene, hvor denne
godkendes til fortsat brug, selvom der konstateres visse problemer med
afstanden mellem stolerækkerne og gulvet. Udvendigt er bygningen ved at
smuldre, da pudset falder af. Fra samme år drives biografen i det
praktiske af sønnen Jens Peter.
Som det også havde været tilfældet i andre af Vendsyssels kystbyer, ser
det udenfor turistsæsonen mindre godt ud med besøget, hvilket én efter
én koster biograferne livet. I vintersæsonen holdes der fra oktober 1984
lukket det næste halve år og i august 1985 forsøges Kino solgt til
discoteksejer Bruno Benzon og restauratør Per Jensen fra hhv. Peter
Wessel og Karnappen i Blokhus, som atter uden held ville forsøge at
udvide sortimentet med almindelig restaurationsdrift i form af pølser o.
lign. Det er deres hensigt også at spille revy eller cabaret på scenen
under navnet Løkkens Kinograf, men heller ikke dét bliver til noget,
hvor man efter definitivt afslag i efteråret 1986 fra Løkken-Vrå
Kommunes udvalg for miljø og teknik i forhold til at supplere med
drikkevarer snart aner, at byen er temmelig uvenlig stemt overfor
biografen og dens eksistensberettigelse truet på livet. I Blokhus blev
der spillet revy i Karnappen, hvor man hernede aldrig havde haft biograf,
idet byen årtier forinden stålfast havde nægtet enhver form for
biografbevilling.
Også de næste to vintersæsoner er byen uden film og i januar 1987
overtages Kino-Palæet af norskfødte lægesekretær Margalit Klein gift med
lærer Christian Fuglsang fra Albertslund søn af Karl Gunnar Fuglsang fra
Bien i Brønderslev og starter dette år den 13. april, hvor familien nu
er samlet, da en anden del af klanen fortsat driver biografen i
Hals.
I april 1989 ansøges om tilladelse til at bygge biografen om til squash-
og motionscenter med en lillebitte kinosal på bare 40 pladser og
tilhørende café i forhallen mod gaden, så det kan løbe rundt. Det kræver
næppe stor fantasi at forestille, hvad svaret denne gang lyder oppe fra
kommunekontoret. I maj 1991 foreligger tegninger om salen ombygget til
discotek, som forventes åbnet i pinsen 1992, men heller ikke det bliver
til noget på grund af kontinuerlig henvisning til en oldgammel lokalplan,
der nærmest intet tillader.
Biografdriften fortsætter derfor uforandret nu ved Kurt T. Lemvard,
Løkken Turistcenter. Samme efterår planlægges forhallen benyttet som
kræmmermarked med små boder. I sommeren 1993 er der uændret biografdrift
endda med noget så luksus som danmarkspremiere på Charlie Sheen i ”Hot
Shots! 2” den 23. juli ’så sjov, at tårerne sprøjter ud af øjnene’.
Snart er der desværre noget at græde over, da definitivt sidste film
vises i Kino-Palæet mandag den 9. august, her Al Pacino i ”En duft af
kvinde” forfulgt af Jack Nicholson som ”Hoffa” kl. 22.
I 1996 har lokalplanen, hvor det er for sent, forandret sig, så der nu
gives tilladelse til indretning af Restaurant Drop In med operatørrummet
omdannet til personalerum. Salen ombygges og udvides til
Netto-supermarked med indgang fra Sverigesvej etageopdelt således, at
kælderplanet fortsat hører ind under Søndergade, mens den eksisterende
tagkonstruktion over biografen rives ned i forbindelse med udvidelsen
mod venstre. Efter Netto er lukket, bygges huset atter om i 2008, hvor
det pensionerede operatørrum fjernes. Resten bliver beboelse undtagen
forhallen mod Søndergade, der fortsætter som en ganske simpelt udstyret
tøjbutik uden biografens gamle baldakin, der pilles ned.
I 1999 er en drive-in biograf åbnet ved det nye Action House ude på
Industrivej, som her får fire leveår, mens der i nyere tid også er
arrangeret filmforestilling i Kaosfabrikken inde på Nørregade.
|
Læs
mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer,
"Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70 |
Panacolor
Dimension 150 |
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om Løkken
Biograftheater (1913) |
Løkken Biografteater (1915) |
Løkken Biografteater (1916) |
Løkken Biografteater / Løkken
Biograf (1921) |
Action House Drive-In Løkken
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Kino-Palæet / Kino Løkken |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
02-02-2025 |
|
|