| |
Platan Biografen, Frederiksberg |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
01.10.2021 |
Platan
som Irma forretning den 4. oktober 2021. Foto: Thomas Hauerslev
PLATAN BIOGRAFEN
Vesterbrogade 152 (efter krigen nr. 162), idag Platanvej 32
Åbnet 19. marts 1939
Lukket 29. august 1976
Biografens unge indehaver, den blot 29-årige Ebba Heyman med kælenavnet
’Micky’, havde flyttet sin bevilling fra det kun femten år gamle men
totalt udtidssvarende, klejne og nedslidte
Rahbek Teater. Den gamle biograf
lå kun få skridt væk på den modsatte side af Vesterbrogade på hjørnet af
Rahbek Allé. Heyman havde været på studietur til Paris for at finde
inspiration til sin nye biograf. Her var hun naturligvis stødt på
Europas allerstørste, nemlig Rex og havde oprindelig tænkt at benytte
dette navn. Det blev nu i stedet til Platan Biografen, da den nye
placering var nær hjørnet til Platanvej. Det er hendes mand,
statsautoriseret revisor P. M. Heyman, der køber den nye grund og dermed
ejer Platan Biografen sammen med sin kone.
• Gå til stoleplan
Platan
På grunden inde bagved har der tidligere ligget en gammel krydderifabrik,
mens der er åbent ud til Vesterbrogade og lidt bagtil ved Platanvej nr.
32. Placeringen bliver i sig selv kryptisk, idet kommuneskellet mellem
København og Frederiksberg går durk gennem den nye indgangsportal.
Biografens billetsalg og chokoladekiosk ender med at ligge i København,
mens foyer og sal er placeret på Frederiksberg. Der var
bygningsregulativer, der forbød salens grundmure i at dele kommuneskel
og derfor drejes salen en tand ekstra og kommer dermed pudsigt nok
ligesom Rahbek til at ligge i samme vinkelforskydning på 45 grader i
forhold til indgangen fra Vesterbrogade. Af delvist samme årsag flytter
biografens indgang sig helt hen om hjørnet og nogle meter ned ad
Platanvej, da der i 1959 ud til Vesterbrogade opføres en helt ny
beboelsesejendom på seks etager. I 1939 er der i to forretninger
yderligere i det nyopførte forhus, mens to ældre bygninger til højre
rummer Kjøbenhavns Handelsbanks Vesterbro-afdeling. Hjørnehuset er en
sekskantet bygning med form som et bastant tårn med to sidebygninger ned
langs Platanvej, der netop havde været beplantet med platantræer indtil
1932.
Biografen opføres i 1938-39 af Kampsax i funktionalistisk art-deco stil
af Ernst Kühn, der også har tegnet
Palladium. Der åbnes søndag den 19.
marts 1939 til øjeblikkelig kæmpesucces. Ud mod gaden rummer biografen
en stor, hvid og smukt neonoplyst baldakin med biografens fulde navn
ovenfor. Platan stod med store bogstaver efterfulgt af ’biografen’ i
lille skråskrift. Der er plakatskabe på begge sider og en chokoladekiosk
til højre, hvor man altså handler i København, mens man derefter ser
film i Frederiksberg. Helt pudsigt betyder alt dette i forhold til
loven, at forlystelsesskatten på biografbilletterne skal afregnes
fifty/fifty mellem de to kommuner. Fra gaden med billetkontoret i midten
af indgangspartiet fører en trappe ned til en 25 meter lang og ti meter
bred foyer med en række midtersøjler af sort kunstmarmor. Rundt om disse
lyser glorier i neon fra loftet. Der er lænestole på endevæggene og
stribevis af udhængsskabe til kommende attraktioner.
|
Læs
mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer,
"Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70 |
Panacolor
Dimension 150 |
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Som i Palladium strækker foyeren sig ind under halvdelen af salen, der
er løftet op i terrasseform med kraftig hældning bagtil. To trapper
fører op til to indgange midt i salen og hver side har tre udgangsdøre.
Biografen er dermed hurtig at tømme for gæster efter hver forestilling.
Det er endnu nemmere end Palladium, hvor publikum fra siderne gelejdes
ned i foyerområdet. Her skal man hente sit overtøj på vejen ned. Det
bruger man ikke i Platan, men der til gengæld hattebøjler ved alle
pladserne, der er 712 lænestole i rød velour. Væggen foran logepladserne
er udvendigt betrukket med læder. Der er ikke gjort meget af
vægudsmykningen, de består af gnidret, gulligt puds, men billedhugger
Olaf Stæhr-Nielsen har formet prosceniet med en springende sort hest
over sig inspireret af det berømte gæstgivieri ’Sorte Hest’, hvis
historie i området kan spores tilbage til slutningen af 1600-tallet. Der
er to fortæpper, et sort og et sølvtæppe. Lampetter og gulvtæpper har
desuden grønne platanbladsmotiver, så helt bart er der ikke. Loftet er
indirekte belyst og ventilationssystemet fungerer perfekt. I sal og
operatørrum er al lydteknisk udstyr installeret af
Bang &
Olufsen.
Heyman fortsatte sit udmærkede repertoire fra Rahbek og åbner med en
danmarkspremiere på ”Kentucky” med Loretta Young og Richard Greene. Det
var en ægte ’Romeo og Julie’-historie med masser af heste – lige
nøjagtig den slags, Heyman syntes allerbedst om. Alle kvarterets borgere
– og dvs. fra begge kommuner – elsker deres nye biograf, som i
folkemunde i begyndelsen netop går som ’Det lille Palladium’. I senere
år, hvor repertoiret skifter karakter og publikum ligeså, skal man i
stedet en tur i ’platten’. I aviserne annoncerer man allerede i
1940’erne blot som ’Platan’.
Den 13. april afløses ”Kentucky” af en ny, amerikansk premierefilm. Det
er denne gang ”En kvinde siger nej” med Barbara Stanwyck. Filmen er i
sig selv vel kort, blot fem kvarter lang, så der er tilsat et halv time
langt forprogram. Ja, så længe varer såmænd alene reklamerne snart nu om
dage, men dengang var det bestemt i overkanten, nu man et stykke inde i
tonefilmens æra var blevet vant til at fokusere på hovedfilmen. Stanwyck
er kun på lærredet en uge, før der skiftes til Strauss-filmen ”Den store
vals”, men Platan er åbnet som premierebiograf og det vedbliver man at
være. Alle år er der ganske mange premieretitler mellem de øvrige
titler. Platan Bio bliver desuden en af byens mest benyttede biografer
til repremierer, hvor filmene ofte relanceres i ny kopi.
Allerede den 18. maj 1939 er der en ny danmarkspremiere. Denne gang
”Topper ta’r på tur” med Roland Young. Resten af året deler man en del
premierer med Park Teatret på Østerbro. I begyndelsen af december er
reprisen på ”Den røde pimpernel” med Leslie Howard så stor en succes, at
man udvider til også at spille kl. 17.15. Selv en julepremiere aflyses
og flyttes ind i 1940, så pimpernellen kan fortsætte sine
redningsaktioner. Under 2. verdenskrig svinder premiererne ind. I
begyndelsen er der fortsat enkelte amerikanske film på programmet, men
fra 1941 er det næsten udelukkende svenske premierefilm, man kan se i
Platan foruden det øvrige repertoire, der også oftest er svensk hvis
ikke tysk. Heyman var særligt glad for svenske film og alle de
succesfulde blev taget op flere gange. Man kunne dog ikke gentage
nummeret fra Nørreport Bio, der havde holdt den svenske ”Landevejskroen”
på programmet i halvandet år. Den fidus havde man sat en stopper for.
Kroen blev dog vist flere gange også i Platan og der var repremiere i
1947 og igen i 1968, hvor filmen denne gang kunne holde sig på plakaten
i 2½ uge på et tidspunkt, hvor repertoiret ellers så markant havde
skiftet karakter.
|
|
Platan
i efterårsfarver den 4. oktober 2021. Foto: Thomas Hauerslev
Sidst i 1941 forhandles der om, hvorvidt Platan i sommermånederne skal
omdannes til revyscene. Ved midnatstid er der lørdag aften sommetider
midnatskabaret, som man benyttede mange steder til indsamlinger for
nødlidende børn. Der blev også afholdt jazzshows på eftermiddage med et
udvalg af swingmusik fra amerikanske tegne- og musikfilm. Dette kunne
naturligvis kun lade sig gøre i krigens første år, indtil de amerikanske
film blev forbudt. Det forhindrede dog ikke, at man fortsatte på dansk.
Således kunne man i Platan eksempelvis høre Leo Mathisen, Svend Asmussen
og mange flere.
Natten til den 31. marts 1944 blev
Kino-Palæet raseret af bomber
placeret af Schalburgkorpset. I den tro det var danske modstandsgrupper,
der havde udført angrebet, begår andre fraktioner af korpset et
tilsvarende angreb på Platan Bio natten derpå. Her bliver der kastet en
brandbombe ned gennem en udluftningskanal, der sprænger
ventilationsrummet fra hinanden. Operatørrummet placeret lige ved siden
af fik trykket muren lidt ind, men intet udstyr tog skade. Biografens
tykke betonvægge afværgede en lige så kraftige ødelæggelse, som
Kino-Palæet havde været udsat for, men salens loft og de bagerste rækker
måtte dog repareres. På gaden blev en forbipasserende mand lettere såret
af glassplinter. Denne sommer skulle der netop have været revyteater,
men dette rykker man i stedet over i
Rialto, da man ikke kan sige, hvor
lang tid der vil gå, før biografen kan genåbne.
Ebba Heyman beretter mange år senere, hvorledes man på grund af
attentatet på Kino-Palæet havde fået assurancen op hos
forsikringsselskabet, hvor bekræftelsen indløb samme dag som attentatet
fandt sted om natten. Enten har man handlet hurtigt selvsamme dag eller
også er bekræftelsen på assuranceforhøjelsen et heldigt sammentræf i
forhold til, man allerede tidligere kunne spore forøget risiko i
forbindelse med øvrige attentater på biografer og filmstudier. Nogle
biografer havde indført fast nattevagt. Truslen kunne også komme fra
danske modstandsgrupper eller anonyme brevskrivere. I 1941 var Platan
forsøgt truet til at tage en tysk version af ”Den grønne elevator” med
Heinz Rühmann af plakaten. Man var dog tvunget til at vise disse tyske
film efter ordre fra besættelsesmagten; der var ingen vej udenom. Heyman
var midt under krigen selv blevet nødsaget til at gå i eksil på den
anden side af Øresund, da hendes mand var jøde. I denne periode tog
hendes inspektør, Svend Hardenberg, sig af driften.
Heymans krigserindringer holder dog ikke helt stik. Biografen var ikke
lukket i otte-ni måneder, sådan som hun siden fortæller i et interview
og genåbner ikke med James Stewart i ”Spil op, Jimmy”. Denne var jo
amerikansk og kom derfor først op efter krigen nærmere bestemt den 24.
august 1945 og blev i øvrigt en fantastisk succes. Dagen forinden havde
man taget afsked med Ginger Rogers i premierefilmen ”Der er bryllup i
luften”, som havde spillet siden den 8. august og allerede den 14. maj
havde der været premiere på ”Sig det med orchideer” med Fred Astaire og
Rita Hayworth.
|
|
Platan
med mælkekasser og brødkasser omkring 2001. Foto: Thomas Hauerslev
Nej, Platan var såmænd allerede genåbnet den 18. juni 1944, men nogen
tid havde man da ligget underdrejet. De 2½ måneds restaurering havde
kostet omkring 150.000 kroner. ”Livets parade” fik premiere i Danmark
som første sted udenfor Schweiz og ’Platan Biografen kunne ikke have
fundet nogen smukkere film til sin genåbning’, som det noteres i
Politiken. I 1946 vandt filmen en Oscar for bedste originalmanuskript.
Platan Bio bidrager med en sidste krigsanekdote, da biografen onsdag den
21. marts 1945 lægger hus til Frederiksberg Socialtjenestes nødoprettede
opsamlingssted for over 1.000 mennesker, der havde mistet deres hjem i
forbindelse med Royal Air Force’s bombning af Gestapos hovedkvarter i
Shellhuset, men hvor adskillige bomber ulykkeligvis blev kastet forkert
og i stedet ramte Den Franske Skole og andre bygninger.
Den 30. januar 1946 viser Platan sin første helaftensfilm. Det er en
fransk udgave af ”Greven af Monte Christo”. Filmen varer næsten 3½ time
og så lange film var aldrig tidligere vist forud andre steder end i en
kæmpebiograf som Palads. Nu valgte man at vise filmen i sin fulde længde
i Platan med tilladelse fra myndighederne til at tage dobbelt billetpris
i nervøs spænding, om publikum nu også kunne holde en så lang film ud i
Platan. Forud ville filmene altid have været vist i to separate dele med
eksempelvis en uges mellemrum. Eksperimentet blev en gevaldig succes og
banede vejen for alle senere helaftensforestillinger rundt om i det
ganske land. ’Bare filmen er god, har publikum ikke noget imod at sidde
over en time længere i biografen, end man er vant til’. Sådan lød det og
sådan blev det. Der var succes over hele linjen og udsolgt flere dage
frem. Platan kører helt forrygende efter krigen.
John Hustons ”Ridderfalken” med Humphrey Bogart fik danmarkspremiere den
28. oktober 1946 og blev solgt som ’en rigtig gyser’, hvad den jo ikke
var. Begreber som ’neglebidende spændingsfilm’ og ’hårrejsende gyser’
var slet ikke kommet på mode endnu og ”Ridderfalken” var i virkeligheden
også noget ganske andet, nemlig en film-noir krimi og fungerede ikke
specielt godt i Platan. Fra den 26. september 1947 er den franske ”Det
hemmelige politi” på plakaten i to måneder og det er til gengæld ny
rekord. Det var atter en premiere i helaftenslængde. Senere er biografen
heller ikke bleg for at sammensætte tidligere årtiers film til
dobbeltprogrammer, nu ofte kortere titler af omkring en times varighed,
der dermed selv i dobbeltprogram fortsat kan præstere to
aftenforestillinger. Det er nu alligevel sjovt at se, hvad der fungerede
og hvad der ikke fungerede dengang sammenholdt med nu.
|
|
Sidst i 1940’erne viser biografen også mange Tarzan-film og de
amerikanske film fylder igen mere. Der er trods alt også langt færre
svenske film i cirkulation. Snart begynder westerns også at blande sig
med junglefilmene og titlerne bliver mere bredt underholdende end
egentlig intellektuelle. Heyman ville gerne dem alle og holder da også
stædigt fast i de bedste til repremiereprofilen, men fra omkring 1950 er
de fleste premierer bredere Hollywood-produkter. En svensker sniger sig
fra tid til anden også ind. Nogle af dem må nøjes med tre spilledage,
men selv i 1952 kan ”Gårdmandstøsen” spille i hele fire uger, selvom den
også havde også haft premiere i
Atlantic. Betimelige svenske dramaer om
storbyens skyggesider fungerer også rigtig godt til den profil, Platan
langsomt bevæger sig hen imod. En forsmag på filmudviklingen finder man
i 1956, hvor den første japanske ”Godzilla”-film får premiere i Danmark
med undertitlen ”Uhyrernes konge”. Premieren deler Platan med
Colosseum.
På nær renaissancen flere år senere med ”Landevejskroen” tynder det ud i
de svenske titler sidst i 1950’erne, hvor Heyman må erkende, at disse nu
fungerer bedre andetsteds. Platans publikum har forandret sig. Der
kommer flere krigsfilm på plakaten og en del af både spændings- og
komedierepertoiret går hen og bliver sydeuropæisk men ofte i
engelsksprogede versioner.
I september 1954 lukkes der hele tre uger for opsætningen af nyt
panoramalærred til de brede formater. Der genåbnes søndag den 3. oktober
med Janet Leigh og Tony Curtis som Harry Houdini i ”Manden uden nerver”,
der vises i
widescreen. Samme år har en regulering fundet sted, der
betyder, at bygningens lejere på kommuneskellet nu overgår til
Frederiksberg Kommune. Det giver på sigt mulighed for en større sanering
og i 1958 besluttes det at rive alle forhusene ned helt op til
Handelsbankens hjørnebygninger. Der skal i stedet opføres en ny
seksetagers ejendom med forretninger i stueetagen, hvor Handelsbanken
vil rykke ind og fortsat fylde det meste. Herudover indrettes kontorer
på første sal og lejligheder ovenover. Heyman sælger kort før opførelsen
det hele undtagen biografen til Jacob Hartmann, der bl.a. også står bag
opførelsen af Domus Vista ti år senere. Biografen lejes herefter. Platan
Bio får flyttet sin indgang til Platanvej, mens der ikke pilles ved
salen. Byggeriet koster omkring tre millioner kroner. Både Domus Vista
og det nye Platan-byggeri tegnes af arkitekt Ole Hagen, der siden også
står bag Tre Falke Bio i 1958 og
Kinopalæet i 1959. Biografen lukker
søndag den 12. juli 1959 med Eddie Constantine i ”Flotte piger til
salg”.
Platan Bio genåbner mandag den 3. august med Bill Haley and the Comets
på gæstevisit i det tyske lystspil ”Caterina – en pige med rytme”. Et
nyt parti glasdøre nogle meter nede ad Platanvej fører nu ind til en ny
passage ned mod foyeren. Der er lige plads til en enkelt plakat på højre
side af det indskudte dørparti med biografens navn ovenfor. Indgangen er
en separat tilbygning til det nye seksetagers forhus.
Voksencensuren eksisterer fortsat op gennem 1960’erne, men ser
efterhånden blidere på tingene. En tysk oplysningsfilm med titlen
”Seksual-lægen” bliver en kolossal succes i 1960 med fem ugers
premierekørsel i Platan foruden to uger i Colosseum. Denne varsler nye
tider, som eksploderer i det næste årti og mange film vises nu netop
sammen med biografen på Jagtvej. Selvsamme år kan man også se titler som
”Betal med din krop”, ”Solgt til erotik” og ”Hvid slavehandel i St.
Pauli”. Det sidste var nu ingen ny opfindelse. Det tema var man stødt på
i adskillige danske stumfilm produceret mere end 50 år forinden. En del
gyserfilm bliver fortsat forbudt, men blandt dem, der finder vej gennem
nåleøjet, kan man eksempelvis se Vincent Price i ”The House on Haunted
Hill”, der i Danmark blev lanceret som ”Spøgelseshuset”.
Platan viser masser af ramasjang op gennem 1960’erne. Eddie Constantine
er altid mand for at lange øretæver ud, før hans senere titler finder
vej til Nørreport Bio. Denne biograf trænger efterhånden ind på Platans
enemærker efter et mere omflakkende repertoire indtil
James Bond tilfældigvis falder ned i Nørreports turban. Bond-filmene viser man
sandelig også i Platan. Her er man allerførst til at tage hul på alle de
fremtidige kavalkader, da man viser de to første i rap i sommeren 1964
efter et par måneder forinden at have overtaget den tredje i serien,
”Goldfinger”, direkte fra Nørreport og spillet fire uger yderligere. Den
1. februar 1965 har Platan Bio premiere på den danske ”Mallorcas søde
liv”, hvor distributionen af filmen varetages af fotoforretningen Platan
Foto. Filmen blev betragtet som årets dårligste, men spillede i fire
uger og til premieren var der koncert med popgruppen The Shakers.
|
|
Biografspor
i Platan 18. december 2023. Udsigt til lærredet fra bagende af biografen
47 år efter lukning. Nederst ses det nedsænkede loft over IRMA
supermarked. Foto: Thomas Hauerslev
Den mest skelsættende begivenhed for Platan i årtiet finder sted den 7.
november 1966, hvor ”En nævefuld dollars” med Clint Eastwood får
premiere. Mesteren i instruktørstolen hed Sergio Leone, men han var kun
én af mange instruktører, der forsøgte sig med disse nye italienske
spaghettiwesterns. Mange blev co-produceret med Spanien og lige så mange
fandt vej derfra. Allerstørst i tiden blev ”Django”-filmene, hvor Franco
Nero havde hovedrollen i originalen med titlen ”Django – vestens
hævner”, som fik premiere den 24. november 1967 og spillede året ud. Den
blev efterfulgt og plagieret i det uendelige – sommetider i Danmark med
Django-titel, selvom ’Django’ slet ikke var med og rigtig mange af
filmene kom op i Platan, der pludselig var blevet et sandt El Dorado for
alt sydeuropæisk. En række agentfilm gik også hen og blev vældig
populære.
I 1968 består repertoiret stort set ikke af andet end disse og det er et
fortrinligt år. Django får selskab af Gringo, Ringo, Sartana og hvad de
nu hed alle sammen. Der er også et lille sommerintermezzo, hvor der
reklameres så forskrækkeligt med dansk porno på plakaten i Platan, men
publikum fik sig nok en lang næse, selvom man fik mere at se end i en
række provinsbiografer, hvor filmen havde haft premiere et halvt år
forinden. Censuren var trods alt endnu ikke ophævet. Filmen havde titlen
”Lille mand, pas på!” og havde også en alternativ titel med det endnu
mere forjættende ”Pornobanden”. For ligesom at sætte det hele lidt i
perspektiv bestod rollelisten bl.a. af Volmer Sørensen og Christian
Arhoff, selvom det ganske vist blot var små biroller. Filmen var tilmed
udstyret med en kedelig forfilm, der blot bestod af lægesamtaler mellem
sexterapeuterne Inge og Sten Hegeler.
I 1969 er der andre boller på suppen. Det lille filmselskab Galla har
året forinden købt den italienske dokumentarfilm ”Africa addio” om alle
mulige frygteligheder på det afrikanske kontinent. Man ser
dyremishandlinger, vold og virkelige henrettelser. Filmen varer godt
over to timer og er produceret af de samme, der lavede ”Mondo Cane”, som
nogle år forinden havde haft premiere i
Carlton af alle steder. Den nye
film med den danske undertitel ”Farvel til Afrika” havde haft
provinspremiere den 20. januar 1969 i Slotsbio i Randers og skulle i
København op i Platan, men her truer en sammenslutning af ni
kommunistiske og socialistiske ungdomsorganisationer med omfattende
demonstrationer, hvis Platan vælger at tage filmen på programmet. Man
finder filmen dybt racistisk. Heyman er tilbageholdende og får nogle
måneder senere en forsmag på, hvad man kunne vente sig i forbindelse med
den lige så udskældte Vietnamkrigsfilm ”De grønne djævle” med John
Wayne. Den får premiere mandag den 5. maj længere inde ad Vesterbrogade
i Saga. Store demonstrationer forhindrer her publikum i at komme
indenfor i biografen og ikke mange tør overhovedet nærme sig. Saga
kapitulerer og tager filmen af plakaten allerede fire dage senere.
Længere ude ad Vesterbrogade bliver der ikke foreløbig noget goddag til
Afrika-filmen, men tiden læger som bekendt alle sår. Knap tre år senere
vover man pelsen og sætter filmen op sammen med Colosseum i november
1971. Der kom alligevel ingen bål og brand i gaden i den anledning.
|
|
Biografspor
i Platan 18. december 2023. Tæppespillet hænger der endnu, 47 år efter
lukning. Foto: Thomas Hauerslev
Gennem det foregående årti havde man flere gange delt film med netop
Colosseum og derfor forekommer udviklingen de efterfølgende år heller
ikke unaturlig. Ebba Heyman spillede næppe et repertoire, hun havde et
særlig varmt forhold til. Efter det sidste nostalgiske besøg i
”Landevejskroen” var de nye genrer fuldkommen dominerede. Lørdag aften
og siden også fredag vises de vanlige ’dobbeltmidnattere’ og tilsvarende
mere fredsommelige søndag eftermiddag for de yngre generationer. Hver
aften blev der skudt med skarpt på lærredet omkring kl. 19.15 og 21.15,
hvis ikke en sjælden komedie forvildede sig ind. I 1970 er samtlige
premierefilm europæiske og ingen af dem kommer dette år fra de
amerikanske distributører.
Ved årsskiftet 1970-71 vises en tysk-spansk B-film med titlen
”Frankenstein og bludsugerne”. Den holder sig på plakaten i 2½ uge, men
besøget daler generelt i takt med filmenes kvalitet. Clint Eastwoods
westerns sælger så godt, at de får premiere i de største biografer og så
Nørreport Bio, der som bekendt havde fået stjernestatus på grund af
James Bond. Ellers mindede de to biografer såmænd ganske meget om
hinanden. Platan tager mange af disse westerns op som repriser, men
blandt premierefilmene må man i det nye årti nøjes med
smådistributørernes importer samt de mest ubetydelige fra eksempelvis
MGM. I løbet af 1971 synker Platan endnu dybere med filmene, der fulgte
efter ”Frankenstein”-historien med et mindre lyspunkt i skrækfilmen
”Syre sletter alle spor”, der både havde Vincent Price, Christopher Lee
og Peter Cushing på plakaten. Tre af de største gyser-skuespillere
samlet i én og samme film. Tre ugers spilletid på denne tændte et lille
lys, men titlen der fulgte hed ”Et sexdyr i lejr 7” og kom fra
distributionsselskabet Scan-American, der fandt en fed fidus i at
navngive næsten alle deres titler med ’Et sexdyr et eller andet sted’.
”Lejr 7”-filmen blev den største succes af disse og fik også repremiere
i Platan i 1974 og så sent som i 1983 i Saga, hvor den helt uforståeligt
holdt sig på plakaten i over tre måneder.
Da biografbevillingssystemet ophæves i 1972 sætter det på samme tid Ebba
Heyman fri, idet der nu pludselig bliver en forstærket interesse for
andre i at overtage Platan Bio, hvor belægningsprocenten er faldet så
meget, at der typisk kun sidder omkring 150 gæster pr. forestilling.
Heyman er på dette tidspunkt i begyndelsen af 60’erne og har drevet
biograf i 43 år. Gunnar Obel er først fremme med tegnebogen og overtager
biografen 1. april. Han har i forvejen erhvervet Colosseum året forinden. Obel
sætter flere af sine egne film op, men trods adskillige pæne succeser
får han intet overskud af driften. I Obels tid vises flere film, der
nærmer sig den regulære pornogenre, men de bider sig ikke fast i Platan.
I oktober 1973 sælger han begge biografer videre til Palladium, der ikke
ændrer noget i profilen, selvom man drosler ned for premiererne og i
stedet søsætter adskillige kavalkader med kvalitetsfilm fra den brede
underholdningsgenre. Efterhånden som karatefilmene vinder indpas, kommer
flere af disse også på programmet. Den nye asiatiske genre udkonkurrerer
ganske hurtigt de tidligere så populære spaghettiwesterns, der ikke
længere importeres mange af. Nu er de italienske politifilm den nye mode
fra disse kanter, men det er ikke dem, der kommer op i Platan. I stedet
finder enkelte amerikanske premierer atter vej, men en titel som
”Morderen foretrækker blondiner” gør intet væsen af sig. På den store
skala ser det samlede premiereprogram i Platans sidste år ret sølle ud.
|
|
Biografspor
i Platan 18. december 2023. Tæppespillet hænger der endnu, 47 år efter
lukning. Foto: Thomas Hauerslev
Palladium Film opgiver driften ved udgangen af 1975 og sælger atter
videre. Den nye køber er Tage Borg, der også driver Borg Film samt
biografer i provinsen. Han sætter to af sine egne film op, nemlig
komedierne ”Lille sælger, ka’ du nu” den 1. marts 1976 og ”En mand i
huset” den 2. august. Sidstnævnte spillede i tre uger, men der var langt
fra fuldt hus hver aften. Det blev biografens sidste premiere. Den
afløses af David Leans ”Broen over floden Kwai”, der vises fra mandag
den 23. august frem til søndag den 29. august 1976, hvor det er slut.
Sidste eftermiddag spilles også ”Søløve på sjov” og ”Far til fire på
landet” om eftermiddagen. Der var ingen bekendtgørelser omkring
lukningen, så man nåede ikke at tage afsked. Tage Borg tager atter en
chance med biograf på Vesterbrogade, da han køber sig ind i Carlton i
1978.
Platan var den første store biograf, der ophørte på Vesterbrogade. I dag
er der som bekendt slet ingen tilbage. Biografen var blevet solgt til
Brugsen, der åbnede i september 1977. Hele salens indre omdannes i
forbindelse ombygningen. Brugsen bliver siden til Superbrugsen og
udvides. Midt i 1990’erne fjernes den separate biografindgang, der kom
til i forbindelse med nybygningen i 1959. Den blev ofret til fordel for
flere parkeringspladser. Udvendigt ligner biografbygningen sig selv her
i 2021, hvor Irma har overtaget efter Superbrugsen og udvidet
forretningen yderligere ved inddragelse af banken, der i mellemtiden var
blevet posthus og ejendommens øvrige butikker.
Ebba Heyman overlevede Platan Bio med adskillige årtier. Som 90-årig gik
hun mannequin og holdt sig i form med golf og tennis og så var hun
tilmed helårsbader. I 2009 kunne Ebba Heyman fejre sin 100-års
fødselsdag og dør kort før sin 101-års fødselsdag året derpå. Inden da
når hun i 2010 at være hovedperson i en svensk-dansk produceret
kortfilmsdokumentar med titlen ”Micky bader”, der vandt juryprisen i
Cannes. Her fortæller hun bl.a. om sine oplevelser under 2. verdenskrig,
hvor hun som gift med en jødisk mand måtte træffe nogle svære
beslutninger. Hendes familie, manden som hun var gift med i 66 år,
biografen og personalet havde været hendes et og alt.
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om
|
|
• Gå til
Platan Biografen |
|
• Gå til
Platan Biografen |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
onsdag, 08 januar 2025 11:30:56 |
|
|