| |
Quentin Tarantinos film THE HATEFUL EIGHT får dansk premiere i verdens
bredeste filmformat 70mm |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
Pressemeddelelse fra Scanbox Film |
Dato:
01.01.2016 |
Det
nye år byder på en helt særlig filmoplevelse for det danske
biografpublikum. Den såkaldte ’Roadshow-version’ af Quentin Tarantinos
nye film ’The Hateful Eight’ kommer til Danmark, hvilket betyder
at filmen bliver vist i 70mm, der er verdens bredeste filmformat.
Danske Tarantino-fans og filmelskere får mulighed for at se ’The
Hateful Eight’ i 70mm i Nordisk Film Biografer Imperial i København
allerede fra den 4. januar. 70mm-versionen er ca. 6 minutter længere end
den digitale version, der får premiere i hele landet den 7. januar. Kun
få biografer på verdensplan har mulighed for at vise 70mm film, og i
Imperial har de danske biografgæster således en helt unik mulighed for
at nyde de enestående billeder og se ’The Hateful Eight’ i den
optimale version, som Tarantino ønsker det.
Quentin Tarantino, der er kendt som passioneret fan af cellouidfilm,
ønsker at hylde filmmediet og genoplive biografoplevelsen som en helt
særlig begivenhed. Roadshow-visningerne startede sent i 1950’ernes USA
og voksede sig store i 1960’erne. Her fik biografpublikummet mulighed
for deltage i en helt speciel filmbegivenhed med trykt program,
ouverture og intermission (pause) og ikke mindst med en udvidet version
med ca. 10 minutters ekstra film.
’The Hateful Eight’ er optaget i Ultra Panavision 70 - det
bredeste filmformat, der findes, og er film nummer 11 i filmhistorien,
der er filmet i dette format. Mest berømt er William Wylers
filmklassiker ’Ben Hur’ fra 1959. Selve optagelserne er filmet på
65mm celluloidfilm og projiceres på lærredet i 70mm via
specialfremstillede objektiver, hvilket gør billedet dobbelt så stort
som normalt. ’The Hateful Eight’ er første film siden 1966, der
er filmet i Ultra Panavision 70, og det er den legendariske filmfotograf
Robert Richardson, der står bag kameraet. Richardson har været fotograf
på mange af Hollywoods allerstørste film og har tidligere samarbejdet
med Tarantino på ’Kill Bill vol. 1+2’, ’Inglorious Basterds’
og ’Django Unchained’.
’The Hateful Eight’ bliver kaldt en ’hævnwestern’ og handler om
en gruppe dusørjægere, der søger ly under en voldsom snestorm, men alle
bliver hvirvlet ind i et fordækt spil om bedrag og forræderi. På
rollelisten ses blandt andre Samuel L. Jackson, Kurt Russel, Tim Roth,
Jennifer Jason Leigh, Bruce Dern og Michael Madsen. Den verdensberømte
filmkomponist Ennio Morricone, der især er kendt for at lave musik til
’spaghetti-westerns’ har komponeret filmens soundtrack.
|
Læs mere her:
"The Hateful Eight" i Ultra Panavision 70
Ultra Panavision 70
Dansk premierer i 70mm:
1958 - 2016
Internet link:
|
Dagbladsannonce
fra USA. Klik på billedet for at se en stor version
I ’The Hateful Eight’, der foregår seks, otte eller 12 år efter
Borgerkrigen, kæmper en diligence for at komme gennem det barske
vinterlandskab i Wyoming. Dusørjægeren John Ruth (Kurt Russel) og hans
fange Daisy Domergue (Jennifer Jason Leigh) haster mod byen Red Rock,
hvor Ruth, der på disse kanter er kendt som ’The Hangman’, vil sørge
for, at Domergue får sin fortjente straf. På vejen møder de to fremmede
- Major Marquis Warren (Samuel L. Jackson), ekssoldat og nu berygtet
dusørjæger og Chris Mannix (Walton Goggins), frafalden sydlænding, der
hævder at være byens nye sherif. De mister orienteringen i snestormen og
søger ly hos ’Minnies’, der ligger i et bjergpas og er en velkendt
stoppost for diligencer. Ved ankomsten bydes de ikke velkommen af ejeren
men mødes af fire ukendte ansigter - Bob (Demian Bichir), der passer
Minnies forretning mens hun besøger sin mor, Red Rocks bøddel, Oswaldo
Mobray (Tim Roth), cowboyen Joe Gage (Michael Madsen) og General Sanford
Smithers (Bruce Dern). Mens stormen tiltager i styrke og lukker
bjergpasset, indser vores otte rejsende, at de måske ikke alle når frem
til Red Rock alligevel…
I
1990’erne var Quentin Tarantinos film et brud med den store generation
af instruktører i 1970’erne og 80’erne som Martin Scorsese, Steven
Spielberg, George Lucas og Francis Ford Coppola, der alle kom fra de
amerikanske universiteters filmskoler og havde revolutioneret Hollywoods
traditionelle studiesystem. Filmnørden Tarantino kom ikke fra en
akademisk filmskole men fra en videobutik i Californien. Med ultraskarpe
replikker, fragmenteret fortælleform, filmreferencer og originale
voldsscener skabte Tarantino sin helt egen stil og med Pulp Fiction
fra 1994 cementerede han sit unikke talent for at skabe film, der ikke
bare var kommercielle og nåede ud til et bredt publikum men som også
skrev sig ind i filmhistorien som kultfilm.
Quentin Tarantinos otte spillefilm: Håndlangerne (1992), Pulp Fiction
(1994), Jackie Brown (1997), Kill Bill: vol. 1+2 (2003/2004), Death
Proof (2007), Inglorious Basterds (2009), Django Unchained (2012) og The
Hateful Eight (2015). Tarantino vandt i 1994 Den Gyldne Palme for Pulp
Fiction og har vundet to Oscars for bedste originale manuskript for
henholdsvis Pulp Fiction og Django Unchained.
Vi tør godt at sige, at Quentin Tarantino ønsker alle danske filmelskere
et godt nytår i storslået bredformat.
’The Hateful Eight’ får premiere i hele landet i digital version
den 7. januar 2016.
Billetter kan bestilles på
nfbio.dk eller tlf. 70 13 12 11
|
|
Spilletid
|
|
Running time of the Road Show version:
• 3 hours, 7 minutes (187 mins) 70mm version with 3 min 48 sec overture, including 12 min
intermission
• 2 hours 55 minutes (175 mins) normal DCP Version without intermission
10 reels of 7OMM film
Wide release run time
• 2 hours 47 minutes (167 mins)
|
|
Om produktionen
|
|
‘The Hateful Eight’ blev præsenteret på en noget usædvanlig måde 19.
april, 2014 i forbindelse med en gennemlæsning til fordel for non-profit
organisationen Film Independent, der støtter selvstændige filmskabere.
Den tidligere biograf, Los Angeles’ Ace Hotel Theatre, var fyldt til det
sidste af de 1600 sæder, de heldige Quentin Tarantino fans mødte
forventningsfulde op til en enestående live oplæsning af den
karismatiske filmskabers seneste værk.
Tarantino opførte selv sit manuskripts action og forklarende
regibemærkninger ved siden af det prisvindende ensemble af sine
stjerner, Samuel L. Jackson, Kurt Russell, Walton Goggins, Tim Roth,
Michael Madsen, Bruce Dern, James Parks, Dana Gourrier og Zoe Bell.
Oplæsningen modtog stående klapsalver, så til trods for, at Tarantino
kun havde tænkt arrangementet som et enkeltstående element, inspirerede
den overvældende respons ham til andre måder at markere filmen på:
Publikum gav os stående ovationer efter læsningen, hvilket var
fantastisk,” supplerer Samuel L. Jackson, ”så vi så alle sammen på
hinanden og sagde ’hvordan kan vi overgå det her’?” - Otte måneder
senere startede optagelserne til ’The Hateful Eight’ i Telluride,
Colorado.
Tarantino fandt hurtigt sammen med producerne Richard N. Gladstein
(executive producer, ’Reservoir Dogs’, ’Pulp Fiction’ og ’Jackie
Brown’), Stacey Sher (executive pro-ducer, ’Pulp Fiction’, producer på
’Django Unchained’), samt Shannon McIntosh (executive producer, ’Django
Unchained’ og ’Death Proof’).
Gladstein var allerede fra starten fascineret af den universelle
historie og karakterernes indbyrdes loyaliteter: ”Det helt centrale i
alle Quentins film er den intense menneskelige interaktion, stærkt
accelererende drama og allerede fra starten, kaster historien
karaktererne sammen og tester både deres indbyrdes loyaliteter og
individuelle principper,” siger han.
“’The Hateful Eight’ er et ekstraordinært nærbillede af den menneskelige
psyke; hvordan vi opfatter os selv, hvordan vi udnytter vores livsrejse,
hvad ekstreme forhold gør ved vores dømmekraft og hvordan skiftende
loyalitet og forræderi kan skifte endnu hurtigere end vejret,” forklarer
Sher om filmens centrale grundtanke. ”- Og alt det er samlet i den
vildeste vinter western, der er både autentisk og analyserende i
relation til den menneskelige natur.”
|
|
Så for at skabe et visuelt univers, der til fulde kan leve op til det
storslåede drama, valgte Tarantino at filme historien i det fantastiske,
men længe glemte storfilmformat, Ultra Panavision 70. Ultra Panavision
70, der senest blev brugt i 1966 på ’Khartoum’, kræver
anamorfiske bredobjektiver (i modsætning til de mere traditionelle
asfæriske) for at skabe det åndeløst brede format, 2.76:1. Formatet
nåede kun at blive brugt på en håndfuld film i tresserne, som
’Mytteriet på Bounty’ (1962), ’Hopla, vi Lever!’ (1963),
’The Greatest Story Ever Told (1965) og "Panserslaget ved
Ardennerne" (1965): “Fastholdelsen af det trøstesløse western
landskab med hvirvlende snemasser og skæbner i frit fald tilføjes ekstra
dimension og intensitet ved at filme i 70 mm,” siger Tarantino. ”Jeg
synes intimiteten forstærkes og vi kommer tættere på karaktererne. Så
jeg mener bestemt, at formatet er et aktiv og ikke blot i de store
landskabsbilleder.”
Og McIntosh er enig i, at den intense widescreen oplevelse forstærker
oplevelsen da De Otte mødes i Minnie’s Haberdashery: ”Der sker så meget
i billedet med de otte karakterer og vi ser det hele så stort, at vi får
øje på noget nyt, hver gang vi ser en optagelse; en nuance af de enkelte
karakterer; Haderne, som vi kalder dem, og det er bare så stort i alle
ordets betydninger.”
“Der er otte karakterer, så det er ikke svært at fylde billedet ud,”
siger filmfotografen Robert Richardson, “- og man kan hele tiden se,
hvor alle befinder sig i rummet, fra væg til væg så det intensiverer
hver eneste lille bevægelse og nuance for publikum.”
Men den uvante bredde af billedet er kun en del af den helhedsoplevelse,
der gør Ultra Panavision 70 til så fabelagtigt et format. Celluloid film
opfanger dybde, farve og lys med en intensitet, hvor digitale billeder
slet ikke kan følge med: ”Nu til dags - i vores digitaliserede verden -
siger folk tit, at de digitale billeder er så skarpe,” siger McIntosh.
“Men dette format er knivskarpt på en langt mere overbevisende måde, så
det er vanskeligt at forestille sig, at nogen vil gå tilbage til digital
formater efter dette. Det er simpelt hen spektakulært i ordets egentlige
forstand!”
Men hvor fantastisk optagelserne i Ultra Panavision 70 end var for
holdet på begge sider af kameraet, har brugen af digital kameraerne
næsten skubbet arbejdet på traditionel film ud i mørket. Men i 2014
indgik Tarantino en aftale med flere studier og filmskaberne Christopher
Nolan og J.J. Abrams om at støtte den traditionelle Kodak film, så
selskabet kan fortsætte med at producere råfilm. Til gengæld var Kodaks
støtte helt essentiel i forbindelse med tilblivelsen af ’The Hateful
Eight’ i det spektakulære bredformat, som ingen troede, verden nogen
sinde skulle opleve igen.
Det var bare lettere sagt end gjort at genopfinde det historiske format;
men da først Tarantino og Richardson besluttede at skyde filmen i Ultra
Panavision 70, mødtes Panavisions gamle teknikere, Bob Harvey, Jim
Raudebush og Dan Sasaki og restaurerede det kameraudstyr, der indtil nu
havde været en del af filmhistorien. På lagrene fandt Panavision 15
gamle kameraobjektiver, herunder nogle af dem, der i sin tid var blevet
brugt til stridsvognsscenen i ‘Ben Hur’, og rekonstruerede dem,
så de kunne bruges med nutidige kameraer.
Tanken om at bruge det ultimative bredformat opstod, da Richardson fik
adgang til Panavisions arkiver, hvor han tilfældigt stødte på et arkiv
med Ultra Panavision objektiver. Han spurgte derefter Panavisions Dan
Sasaki om det ville være muligt at opdatere og ombygge objektiverne, så
de kunne bruges med moderne kameraer?
Da de vidste, at objektiverne ville blive udsat for ekstreme forhold,
udførte Sasaki, Richardson og hans assistent, Gregor Tavenner, en række
tests for at sikre, at objektiverne både kunne tåle de iskolde
udendørsoptagelser og indendørs fugt: ”Men det viste sig utroligt nok,
at uanset, hvad vi udsatte dem for, fungerede objektiverne stort set
perfekt. Så det var lidt som at trække proppen af en gammel årgangsvin
og så smage det ultimative,” smiler Tavenner.
De antikke objektiver overgik med andre ord forventningerne og mindede
holdet om den storhed, som systemet i sin tid bibragte tressernes episke
widescreen mesterværker: ”Det er fantastisk at arbejde med et format,
der rent faktisk yder udendørsbilleder retfærdighed, for her har vi
endelige et kamerasystem, der kan optage alle detaljer i al deres
storhed og utrolige klarhed, som nogen af os endnu husker fra
barndommens biografoplevelser,” siger Tavenner .
Panavision hjalp produktionen yderligere ved at bygge 2000-fod magasiner
til filmen, hvilket muliggjorde lange panoreringer i et skud inden
filmen slap op: ”Jeg fik dermed muligheden for at lave episke
panoreringer fra landskab til skuespillere på flere minutters længde,
uden at skulle tænke på begrænsningen af film i kameraet,” siger
Tarantino. ”Så Panavision var 100 % med på at støtte det, vi forsøgte at
skabe og det beviste for os, at vi var ikke bare var i gang med at lave
endnu en film, men at sætte en helt ny standard for det, der er muligt,”
forklarer Tarantino videre.
Og helt i tråd med Tarantinos kærlighed til film og fortidens
biografmuligheder for distribution, får ‘The Hateful Eight’ 25. december
2015 eksklusiv amerikansk (for) premiere i den lille håndfuld biografer,
der stadig har 70mm projektorer. 100 af de gamle amerikanske
filmpaladser vækkes til live i to ugers promotion run med den første og
største 70 mm premiere i mange år: “Det store ved de PR roadshow
premierer, man lavede i gamle dage, var, at de gjorde premieren helt
unik; det var ikke bare en film i den lokale biograf. Det kunne være en
episk musical eller historisk storfilm. Og de store 70 mm visninger kom
altid et par uger inden den egentlige premiere. Så både lyd,
billedformat og alt var lige nummeret større og federe, inden den
normale version af filmen ramte resten af landets tusindvis af mindre
biografer. Så nu genopliver vi ikke alene formatet, men også måden at
premiereføre de allerstørste film på,” slutter Tarantino, der således
endnu en gang har genfundet et ellers glemt kapitel af filmhistorien, og
har genoplivet det i al sin storhed!
|
|
|
|
Premierebiografer
|
|
Storkøbenhavn
Nordisk Film Biografer Imperial (70mm)
Albertslund Biograferne
Atlas Biograferne Rødovre
Baltoppen Bio 1-2 Ballerup
Bibliografen Bagsværd (Gladsaxe Bio)
Big Bio Herlev
CinemaxX København
Empire Bio
Gentofte Kino
Grand Teatret København
Nordisk Film Biografer Dagmar
Nordisk Film Biografer Falkoner
Nordisk Film Biografer Field's
Nordisk Film Biografer Lyngby
Nordisk Film Biografer Palads
Nordisk Film Biografer Taastrup
Park Bio København
Reprise Teatret Holte
Værløse Bio.
Sjælland og øerne
Bio 1 & 2 Korsør
Biograf-Cafeen Vordingborg
Birkerød Bio
Cinema Center Helsingør
Den Blå Engel Kalundborg
Haslev Bio.
Havnar Bio Torshavn
Humle Bio Humlebæk
Katuaq Bio Nuuk
Kino Ro’s Torv Roskilde
Kulturbiografen Frysehuset Holbæk
Køge Bio
Lalandia Bio Rødby
Nordisk Film Biografer Hillerød
Nordisk Film Biografer Nykøbing Falster
Nordisk Film Biografer Næstved
Næstved Bio
Panorama Slagelse
Park Bio Frederikssund
Rønne Bio
Fyn
Cafe Biografen Odense
CinemaxX Odense
Nordisk Film Biografer Odense
Panorama Middelfart
Scala 1-2-3-4 Svendborg
Jylland
Apollon Struer
Biffen Aalborg
Bio Mors Nykøbing Mors
Biografen Hadsten
Cinema 3 Skive
CinemaxX Aarhus
Film Teatret Hobro
Fotorama Viborg
Hadsund Kulturcenter Bio 1+2
Hjørring Biocenter
Ikastbio
Kino 1 & 2 Grena
Kino 1-2-3 Thisted
Kinorama Sønderborg
Kinorama Aabenraa
Kinorevuen Skørping.
Klovborg Kino
Kom-Bi Hornslet
Kosmorama 1+2 Haderslev
Lido Biograferne Vejle
Malling Bio
Megascope Horsens
Nordisk Film Biografer Esbjerg
Nordisk Film Biografer Herning
Nordisk Film Biografer Kolding
Nordisk Film Biografer Randers
Nordisk Film Biografer Trøjborg
Nordisk Film Biografer Aalborg
Nordisk Film Biografer Aarhus
Palads Teatret Frederikshavn
Panorama Fredericia
Rødding Bio
Scala Holstebro
Silkeborg Bio
Øst for Paradis Aarhus
|
|
|
|
|
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
mandag, 01 januar 2024 18:16:28 |
|
|