biografmuseet.dk
Forord | Kontakt
Din historie | Søg

BIOGRAFER
Oversigt | Pioner
København | Omegn
Nordsjælland
Vest, Midt & Syd
Bornholm
Møn & Bogø
Lolland & Falster
Fyn, Thurø, Tåsinge
Langeland & Ærø
Sydjylland | Øst
Midt-Vest | Nord

ROADSHOW
3 Falke Bio
Europa Bio
Kinopalæet
Grand Teatret
Imperial Bio
Lido | Folketeatret

7OMM FORMATET
Historie | Biografer
Film | Maskiner

FILM & SYSTEMER:
Todd-AO | Blow-Up
Ultra Panavision 70
Super Panavision 70
Super Technirama
Sovscope 70
Dimension 150
Cinerama
Omnimax
Showscan
Cinema 180
Sensurround
"Windjammer"
CinemaScope

NYHEDER

2024 | 2023 | 2022
2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016
2015 | 2014 | 2013
2012 | 2011 | 2010
2009 | 2008 | Arkiv

BIBLIOTEK
Premierer 1911-2020
Film- og Kinoteknik
Teknikkalender
Interview | Farvel
Filmfestival
Det Store Udland
Olsen Banden
Store Lærreder
 

Biografmuseet's Mission
Fra Bornholm til Skagen, Todd-AO er sagen: Læs om 70mm og Cinerama med de store knivskarpe billeder og fantastiske magnetlyd
• Artikler, nyheder og billeder fra den danske biografhistorie
• Alle læsere er inviteret til at skrive deres historie om oplevelser i de danske biografer

Indhold | Opdateret
Ris & Ros | Ansvar
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 

Besøg in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com
 

Ultra Panavision 70 & "The Hateful Eight"

Tilbage til forsiden
Skrevet af: Thomas Hauerslev. Objektivteknisk konsulent: Orla Nielsen Dato: 01.09.2015
Fra "The Hateful Eight" settet i Telluride med Panavision's System 65 kamera og fotograf Robert Richardson, ASC og hans Fotografassistent Gregor Tavenner i marts 2015. Bemærk, at objektivet næsten er større end kameraet. Billede fra Panavision's Facebook side.

Filminstruktøren Quentin Tarantino kan godt lide film. Altså rigtig FILM og ikke digital "film" som vi kender det fra alle de danske biografer. Han kalder digital film for at se offentligt TV. I vinteren 2015 har han optaget den største western i 50 år - i det hedengangende Ultra Panavision 70 format. Hans seneste film "The Hateful Eight" er fotograferet i det store 65mm filmformat i Telluride, Colorado, og den får premiere udelukkende i 70MM i mere end 50 amerikanske biografer juledag, den 25. december 2015 - hele 2 uger før den digitiale premiere.

Med "The Hateful Eight" vil han gerne minde sit publikum om, hvad det vil sige at gå i biografen og se en STOR film. Ikke nok med det, det bliver en roadshow film, med pause, og ouverture og ingen ringere end den italienske komponist Ennio Morricone, der skriver musikken til denne film. "The Hateful Eight" imødeses med stor spænding af hele branchen, filmentusiaster, fans af FILM og ikke mindst en masse 70MM fans. Filmen får dansk premieren den 7. januar 2016 og distribueres af Scanbox film. Her følger en beskrivelse af Ultra Panavision 70 i en historisk/teknisk sammenhæng, og rygter og facts om Quentin Tarantino's seneste filmprojekt baseret på amerikanske interview og artikler.

Ultra Panavision 70 formatet er groft sagt 65mm film med et "Scope" objektiv foran, så billedformatet er 2,76:1 - et meget bredt format, som man kender fra film som "Ben Hur" (1959) og "Mytteri på Bounty" (1962). Biograferne skal benytte et særligt projektionsobjektiv til at vise filmen, da billedet er presset sammen på højkant. Det er et objektiv som man kender det fra 35mm CinemaScope film, dvs, et objektiv, der kan de-komprimere filmstrimmelen, så billedet på lærredet ser rigtigt ud. Ultra Panavision 70 er et filmformat designet til flade lærreder og lærreder med en beskeden CinemaScope bue. Kun meget få biografer har nogensinde haft så brede lærreder at vise film på. End ikke i USA, var der mange biografer, der kunne håndtere dette format i hele sin bredde, og samtidigt udnytte hele lærredets højde. Hvis lærredet er 10 meter bredt i 2,39:1 CinemaScope (og ca 4,2 meter i højden), og man ønsker at beholde hele sin højde, skal lærredet udvides med næsten 2 meter i bredden, og det er nok ikke realistisk for de fleste biografer. Hvis man har bevægelige top- og bundmasker, kan man maske billedet ned så det passer til 2,76:1. Alternativt kan man fremstille en maskeplade, der er ca 10mm smallere end de normale 48mm, så vil man kunne fylde billedet i hele højden, men til gengæld snyder man publikum. Det gjorde Palladium biografen i 1962 til "Ben Hur". Den digitale version af "The Hateful Eight" forventes at blive standard 2,39:1 DCP med sorte bjælker over og under billedet, som det kendes fra "Letterbox" formatet på TV, DVD og BluRay.
 
Læs mere her:

"The Hateful Eight" 7OMM Gallapremiere

Quentin Tarantinos film THE HATEFUL EIGHT får dansk premiere i verdens bredeste filmformat 70mm

Historien om 70mm Film i Danmark

Dansk premierer i 70mm: 1958 - 2015

De store lærreder i Danmark

Internet link:
 
Det nye Ultra Panavision 70 logo.

Formatet er udviklet helt tilbage i 1955, af Douglas Shearer, chefen for MGM's kameraafdeling og Panavison's Bob Gottchalk, og de kaldte det for MGM Camera 65. Systemet skulle bruges til at fotografere MGM's prestigefilm i 65mm, og derefte nedkopiere dem til nogle meget flotte 35mm CinemaScope biografkopier. MGM stod for kameraudviklingen og Panavision fremstillede de særlige anamorphotiske prismeobjektiver. Imidlertid solgte MGM teknikken, kameraer og patenter til Panavision omkring 1960, der omdøbte systemet til Ultra Panavision 70. Systemet blev tilgængeligt for alle filmselskaberne, og nogle af de største film fra '60erne blev filmet i dette format. Tænkt bare på "Hopla, Vi Lever!" (1963) og "Romerrigets Fald" (1964).

Ultra Panavision 70 var også velegnet til at producere Cinerama film, da det store brede billede kunne fylde de store Cinerama lærreder, som dengang var installeret i mere end 200 biografer verden over. Ultra Panavision 70 var dog ikke tænkt som et format til de meget buede Cinerama lærreder, så Panavision udviklede et særlig printeroptik, der kunne tilpasse Ultra Panavision 70 negativer til denne type lærreder.

I stedet for en "lineær" kompressions faktor på 1,25, havde disse tilpassede 70MM kopier en u-lineær kompressions faktor. Den midterste del af billede var normalt at se på, men siderne blev progressivt mere og mere presset sammen. Når denne typer 70MM kopier blev vist på et Cinerama lærred blev billedet rettet ud af den buede geometri. Det virkede bedst, hvis man sad nogenlunde midt for lærredet. Et eksempel er "Panserslaget ved Ardennerne", der fik premiere i København på Kinopalæet's næsten 30 meter brede og 146 grader buede CINERAMA lærred. Det var ikke nødvendigt med et særligt objektiv til at vise denne 70MM film på dette lærred. Imidlertid så det lidt mystisk ud, når filmen blev vist på et ikke-så-buet lærred i provinens mindre biografer. Hvis en tysk Tiger kampvogn kørte fra højre til venstre, ændrede den udseende fra en meget slank tank, til en normal tank midt på lærredt for igen at blive meget slank, når den forlod billedet i den anden side af lærredet.

Siden "Khartoum" havde premiere i 1966, med Charlton Heston og Laurence Olivier i hovedrollerne, er der ikke produceret flere nye film i Ultra Panavision 70. Objektiverne blev stillet på hylden, og er gradvist blevet glemt. Indtil 2014, hvor Tarantino besluttede sig for at lave sin nye film på FILM. Han ville gerne have et særligt "look" til den nye film, og sendte sin fotograf Robert Richardson over til Dan Sasaki, Panavision’s chef for Optical Engineering, for at snakke formater og teknik. De så på forskellige objektiver og kameraer indtil Bob Richardson spurgte "Hvad de der ældre objektiver var for noget", som nærmest stod helt bagerst ude på arkivet. Det viste sig at være prismeobjektiver til Ultra Panavision 70, som stod derinde bagerst i skabene. Ingen havde brugt dem i næste 50 år, og de var lidt støvede og bedagede at kikke på.

 
 
Teaserplakat til "The Hateful Eight"

For at gøre disse objektiver klar til de test, der var nødvendige for at beslutte om Ultra Panavision 70 var det rette filmiske format til "The Hateful Eight", skulle Panavision's ingeniører først støve dem af og gøre dem klar til brug. Der var flere udfordringer, bl.a. var overfladen af glasset blevet plettet efter alle disse år i arkivet. Dernæst skulle de skilles ad for tilpasse dem til det moderne System 65 spejlrefleks kameraer, der blev udviklet til "Far and Away" i 1992. Objektiverne var oprindeligt bygget i '50erne til Mitchells 65mm rack-over kameraer. Dvs, at objektivernes optiske elementer gik for langt tilbage, så de ville ramme det roterende spejl i de nyere kameraer. De skulle ombygges først, men ingen af de oprindelige ingeniører er tilbage idag, så Panavision's ingeniører måtte kikke i de gamle optegnelser for at se hvordan de var bygget, og for at tilpasse objektiverne til dagens standard.

Objektiverne havde ikke været brugt i næsten 50 år og var helt "størknet". De gamle objektiver er bygget af aluminium og messing, og den cement man brugte dengang til at lime linserne fast med, var blevet hård som beton. Objektiverne kunne ikke vrides fra hinanden overhovedet. Den eneste måde objektiverne kunne adskilles på var at varme dem op ved en meget høj temperatur. Det lykkedes at skille dem ad, så glasoverfladene kunne få en ny coating, der svarede til den gamle fra '60erne. "Det var vi nødt til, fordi der var pletter på overfladerne. Det ser man ofte på gamle objektiver", siger Dan Sasaki.

Panavision udvalgte nogle objektiver og ombyggede dem, så Bob Richardson kunne teste dem. Det var vigtigt at teste udstyret i samme slags iskolde klima som "The Hateful Eight" skulle optages i. Testoptagelserne gik i gang i oktober 2014 og i løbet af en måned havde de tilstrækkelig 70MM som de kunne vise Tarantino. Tarantino var vild af begejstring, da han så resultatet og besluttede på stedet, at Ultra Panavison 70 var det rette format. "Det ser fantastisk ud, så vi laver den største western, der er lavet de sidste 40 år. Vi præsenterer filmen i 70MM med anamorphotiske objektiver, i 2,76:1, og filmen får en ouverture og en pause." sagde Tarantino. Herefter gik Panavision i gang med at ombygge 19 gamle objektiver, og tilpasse kameraerne. Bl.a. ville Tarantino gerne have et større magasin, der kunne rumme mere film, så han kunne optage de lange scener, som han er kendt for at lave. Der blev fremstillet nye filtre og andet udstyr. Den 23. januar 2015 startede optagelserne, og på trods af den extreme kulde i Colorado, fungerede de ombyggede objektiver og 65mm kameraerne perfekt i hele optagelsesperioden.

Imens dette skrives er Tarantino ved at klippe filmen sammen på et AVID, et computerbaseret filmredigeringssystem. Så snart de enkelte scener er færdige bliver de set igennem hos Directors Guild i Los Angeles, så han kan bedømme filmen som den vil se ud på et stort lærred. Alle, der har set det, er overvældet af kvaliteten og ideen om en vaskeægte readshow presentation af denne film i 70MM har begejstret mange. Under forberedelserne har det også vist sig at det næsten er umuligt at vise film i 35mm mere, men at 70MM stadigt lever rundt omkring. Hvem ved, måske er 70MM fremtiden når vi snakker om rigtigt store filmpremierer?
 
 
Fremvisning af denne film i 70MM kræver nye objektiver i biograferne, der kan håndtere Ultra Panavision 70. Der er en del på markedet allerede af de gamle Panavision Steinthal objektiver, men de kræver nok justering og en re-coatinn af Panavision, for at virke optimalt. Schneider har nye anamorphoter på markedet, der kan bruges til at vise filmen, og så findes der vist nogle objektiver fra ældre digitale projektorer, der muligvis kan bruges hvis de bygges lidt om. En ting er sikkert, det skal planlægges i god tid. The Weinstein Company, der representerer filmen, er allerede begyndt at spørge de europæiske distributører om deres behov for 70MM kopier, projektionsobjektiver og lydudstyr. Lydsiden er standard 70MM DATASAT (ex DTS). Det er den største ordre på 70MM kopier siden "Far and Away" i 1992. Mere end 100 kopier bliver fremstillet af FotoKem laboratoriet i Los Angeles.

Det er lykkedes Bob Richardson og Tarantino at genoplive et filmformat i sådan en grad, at Panavision er blevet oversvømmet med forespørgsler på 65mm kameraer og objektiver. Der er allerede rygter om to nye Hollywood film i systemet, heraf skulle den ene komme fra Paul Thomas Anderson, der også instruerede "The Master" i 65mm i 2012. Endvidere er hele produktionsflowet fra produktion til distribution også klar til at håndtere formatet. Panavision overvejer at bygge helt nye 65mm kameraer for at klare efterspørgslen og de arbejder også på at tilpasse de nyrenoverede Ultra Panavision 70 objektiver til det nye digitale ARRI Alexa 65 kamera, og der er allerede en film på bedding med denne kombination.

Panavison's egen anamorphot til Ultra Panavision 70.

Kommer den i Danmark i 70MM? biografmuseet.dk håber naturligvis, at den bliver vist i Danmark i 70MM. Den eneste tilbageværende danske 70MM biograf er Imperial Bio i København, og Nordisk Film Biografer har i mere end 30 år vedligeholdt og holdt 70MM traditionen i hævd i denne flotte biograf med både "The Master" og "Interstellar" mfl. De har en kunstnerisk tradition at leve op til. Og så er det jo en eksklusiv klub med 70MM, der er med til at sætte den prisvindende biograf på det store 70MM verdenskort.  Tag endelig ikke fejl, 70MM er meget populært. "Interstellar" havde premiere i 87 biografer landet over i november 2014, men 20% af alle biografbilletterne blev solgt i Imperial Bio, fordi det var i 70MM. Det er overbevisende salgstal for 70MM oplevelsen og ingen digital oplevelse kan tilsyneladende konkurrere med 70MM. Publikum er villige til at betale for den extra oplevelse i 70MM. Biffen i Aalborg har desværre nedtaget 70MM anlægget og er gået fuldstændigt mainstream - der er ikke længere plads til 70MM, som ellers har været Biffens adelsmærke i mere end 25 år.

"Hvorfor stille sig tilfreds med noget tilfældigt "småtteri" når man kan se filmen i 70MM?" - som Per Hauberg nogenlunde skrev for 35 år siden i en biografannonce. Det gælder stadig. Når en filmkunstner af Tarantino's kaliber gør sig den ulejlighed at optage en ny film i 65mm, og derefter siger, at den eneste rigtige måde at se hans film på er i ULTRA PANAVISION 70 - ja, så må man naturligvis gøre det. Der ingen undskyldning. Op med den i 70MM på Danmarks største lærreder. Danmarks største biograf kan vise formatet, og der er mindst to danske mobile 70MM anlæg til rådighed, der kan vise filmen, bare der er plads i operatørrummet.

Der er godt og vel 3½ måned til verdenspremieren og det bliver spændende at se og høre reaktionerne til den tid. De, der så testoptagelserne har været vildt begejstrede og overvældet af den skarphed, farver, kontrast og dybte som 65mm filmmaterialet indeholder. Det har været som at se en gammel film fra '60erne optaget på nye filmmaterialer. De gamle objektiver har en skarphed og en dybte, som de nye objektiver slet ikke har. Den tilsvarende digitale DCP version af testoptagelserne har vist HVOR godt film er i forhold til digital.

Vi er alle sammen godt forvendt med HD TV og BluRay og den fantastiske gode billedkvalitet i hjemmebiografen og i den lokale biograf. Den digitale kvalitet i de mange store og flotte danske biografer kan dog slet ikke sammenlignes med 65mm. Digitale billeder i 2K og 4K er flade at se på, det pixelerer, ligner PowerPoint, farverne virker mudret og lyse områder har ingen detaljer i forhold til 70MM siger kritikerne herhjemme og i udlandet. Det har været en overraskende oplevelse for mange mennesker, at opleve teknologi, der er opfundet for næsten 60 år siden og erkende at det, stadig er LANGT bedre end den fineste digitale projektor man kan købe idag. Døm selv, når "The Hateful Eight" får premiere i 70MM. Skriv til
Scanbox og bed om at den får premiere i 70MM.

Denne side opdateres løbende med information om danske, amerikanske og europæiske biografer, der viser filmen i 70MM. God fornøjelse.

Status:
5-10 70MM kopier planlagt til det franske marked
2 70MM kopier planlagt til det tyske marked
 
 
   
Gå: tilbage - op
Opdateret mandag, 01 januar 2024 18:16:36