| |
Ultra Panavision 70 & "The Hateful Eight" |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
Thomas Hauerslev.
Objektivteknisk konsulent: Orla Nielsen |
Dato:
01.09.2015 |
Fra "The Hateful Eight"
settet i Telluride med Panavision's
System 65 kamera og fotograf Robert Richardson, ASC og hans Fotografassistent Gregor Tavenner
i marts 2015. Bemærk, at objektivet næsten er større end kameraet. Billede fra Panavision's Facebook side.
Filminstruktøren
Quentin
Tarantino kan godt lide film. Altså rigtig FILM og ikke digital "film"
som vi kender det fra alle de danske biografer. Han kalder digital film for at se
offentligt TV. I vinteren 2015 har han optaget den
største western i 50 år - i det hedengangende Ultra Panavision 70 format. Hans seneste film "The Hateful Eight" er fotograferet i det
store 65mm filmformat i Telluride,
Colorado, og den får premiere udelukkende i 70MM i mere end 50 amerikanske
biografer juledag, den 25. december 2015 - hele 2 uger før den digitiale
premiere.
Med "The Hateful Eight" vil han gerne minde sit publikum om, hvad det vil sige at gå i
biografen og se en STOR film. Ikke nok med det, det bliver en roadshow film, med pause, og
ouverture og ingen ringere end den italienske komponist Ennio Morricone,
der skriver musikken til
denne film. "The Hateful Eight" imødeses med stor spænding af hele
branchen, filmentusiaster, fans af FILM og ikke mindst en masse 70MM fans. Filmen får dansk premieren den 7. januar 2016 og distribueres af Scanbox
film. Her følger en beskrivelse af Ultra Panavision 70 i en
historisk/teknisk sammenhæng, og rygter og facts om Quentin
Tarantino's seneste filmprojekt baseret på amerikanske interview og artikler.
Ultra Panavision 70 formatet er groft sagt 65mm film med et "Scope"
objektiv foran, så billedformatet er 2,76:1 - et meget bredt format, som
man kender fra film som "Ben Hur" (1959) og "Mytteri på Bounty"
(1962). Biograferne skal benytte et særligt projektionsobjektiv til at
vise filmen, da billedet er presset sammen på højkant. Det er et
objektiv som man kender det fra 35mm CinemaScope film, dvs, et objektiv,
der kan de-komprimere filmstrimmelen, så billedet på lærredet ser
rigtigt ud. Ultra Panavision 70 er et filmformat designet til flade
lærreder og lærreder med en beskeden CinemaScope bue. Kun meget få biografer har nogensinde haft så brede lærreder
at vise film på. End ikke i USA, var der mange biografer, der kunne
håndtere dette format i hele sin bredde, og samtidigt udnytte hele lærredets
højde. Hvis lærredet er 10 meter bredt i 2,39:1 CinemaScope (og ca 4,2 meter
i højden), og man ønsker at beholde hele sin højde, skal lærredet udvides
med næsten 2 meter i bredden, og det er nok ikke realistisk for de fleste
biografer. Hvis man har bevægelige top- og bundmasker, kan man maske billedet
ned så det passer til 2,76:1. Alternativt kan man fremstille en maskeplade, der
er ca 10mm smallere end de normale 48mm, så vil man kunne fylde billedet i
hele højden, men til gengæld snyder man publikum. Det gjorde Palladium
biografen i 1962 til "Ben Hur". Den digitale version af "The
Hateful Eight" forventes at blive standard 2,39:1 DCP med
sorte bjælker over og under billedet, som det kendes fra "Letterbox" formatet
på TV, DVD og BluRay.
|
Læs mere her:
"The Hateful Eight" 7OMM
Gallapremiere
Quentin Tarantinos film THE
HATEFUL EIGHT får dansk premiere i verdens bredeste filmformat 70mm
Historien om 70mm Film i Danmark
Dansk premierer i 70mm:
1958 - 2015
De store lærreder i
Danmark
Internet link: |
Det
nye Ultra Panavision 70 logo.
Formatet er udviklet helt tilbage i 1955, af Douglas Shearer, chefen for MGM's kameraafdeling og Panavison's Bob Gottchalk,
og de kaldte det for MGM Camera 65. Systemet skulle bruges til
at fotografere MGM's prestigefilm i 65mm, og derefte nedkopiere dem til nogle meget flotte 35mm
CinemaScope biografkopier. MGM stod for kameraudviklingen og Panavision fremstillede de særlige
anamorphotiske prismeobjektiver. Imidlertid solgte MGM teknikken, kameraer og
patenter til
Panavision omkring 1960, der omdøbte systemet til Ultra Panavision
70. Systemet blev tilgængeligt for alle filmselskaberne, og nogle af de
største film fra '60erne blev filmet i dette format. Tænkt bare på "Hopla,
Vi Lever!" (1963) og "Romerrigets Fald" (1964).
Ultra Panavision 70 var også velegnet til at producere
Cinerama film, da det
store brede billede kunne fylde de store Cinerama lærreder, som dengang var
installeret i mere end 200 biografer verden over. Ultra Panavision 70
var dog ikke tænkt som et format til de meget buede Cinerama lærreder, så
Panavision udviklede et særlig printeroptik, der kunne tilpasse Ultra
Panavision 70 negativer til denne type lærreder.
I stedet for en "lineær" kompressions faktor på 1,25, havde disse
tilpassede 70MM kopier en u-lineær kompressions faktor. Den midterste del af billede var
normalt at se på, men siderne blev progressivt mere og mere presset sammen.
Når denne typer 70MM kopier blev vist på et Cinerama lærred blev billedet
rettet ud af den buede geometri. Det virkede bedst, hvis man sad nogenlunde
midt for lærredet. Et eksempel er "Panserslaget ved Ardennerne", der fik premiere
i København på
Kinopalæet's næsten 30 meter brede og 146 grader buede CINERAMA lærred. Det var ikke nødvendigt
med et særligt objektiv til at vise
denne 70MM film på dette lærred. Imidlertid så det lidt mystisk ud, når
filmen blev vist på et ikke-så-buet lærred i provinens mindre biografer.
Hvis en tysk Tiger kampvogn kørte fra højre til venstre, ændrede den
udseende fra en meget slank tank, til en normal tank midt på lærredt for igen at blive
meget slank, når den forlod billedet i den anden side af lærredet.
Siden "Khartoum" havde
premiere i 1966, med Charlton Heston og Laurence Olivier i hovedrollerne,
er der ikke produceret flere nye film i Ultra Panavision 70.
Objektiverne blev stillet på hylden, og er gradvist blevet glemt. Indtil
2014, hvor Tarantino besluttede sig for at lave sin nye film på FILM. Han ville gerne have et særligt "look"
til den nye film, og sendte sin fotograf Robert Richardson over til Dan
Sasaki, Panavision’s chef for Optical Engineering, for at snakke formater og teknik. De så på forskellige objektiver og
kameraer indtil Bob Richardson spurgte "Hvad de der ældre objektiver var
for noget", som nærmest stod helt bagerst ude på arkivet. Det viste sig
at være prismeobjektiver til Ultra Panavision 70, som stod derinde
bagerst i skabene. Ingen havde brugt dem i næste 50 år, og de var lidt
støvede og bedagede at kikke på.
|
|
Teaserplakat
til "The Hateful Eight"
For at gøre disse objektiver klar til de test, der var nødvendige for at
beslutte om Ultra Panavision 70 var det rette filmiske format til "The Hateful Eight", skulle Panavision's ingeniører først støve dem af og gøre dem klar til
brug. Der var flere udfordringer, bl.a. var overfladen af glasset blevet
plettet efter alle disse år i arkivet. Dernæst skulle de skilles ad for
tilpasse dem til det moderne System 65 spejlrefleks kameraer, der
blev udviklet til "Far and Away" i 1992. Objektiverne
var oprindeligt bygget i '50erne til Mitchells 65mm rack-over kameraer.
Dvs, at objektivernes optiske elementer gik for langt tilbage, så de ville ramme
det roterende
spejl i de nyere kameraer. De skulle ombygges først, men ingen af
de oprindelige ingeniører er tilbage idag, så Panavision's ingeniører måtte kikke i de gamle
optegnelser for at se hvordan de var bygget, og for at tilpasse
objektiverne til dagens standard.
Objektiverne havde ikke været brugt i næsten 50 år og var helt "størknet". De
gamle objektiver er bygget af aluminium og messing,
og den cement man brugte dengang til at lime linserne fast med, var
blevet hård som beton. Objektiverne kunne ikke vrides fra hinanden overhovedet. Den
eneste måde objektiverne kunne adskilles på var at varme dem op ved en
meget høj temperatur. Det
lykkedes at skille dem ad, så glasoverfladene kunne få en ny coating,
der svarede til den gamle fra '60erne. "Det var vi nødt til, fordi der
var pletter på overfladerne. Det ser man ofte på gamle objektiver", siger
Dan Sasaki.
Panavision udvalgte nogle objektiver og ombyggede dem, så Bob Richardson
kunne teste dem. Det var vigtigt at teste udstyret i samme slags iskolde
klima som "The Hateful Eight" skulle optages i. Testoptagelserne
gik i gang i oktober 2014 og i løbet af en måned havde de
tilstrækkelig 70MM som de kunne vise Tarantino. Tarantino var vild af begejstring, da han så resultatet og
besluttede på stedet, at Ultra Panavison 70 var det rette format. "Det
ser fantastisk ud, så vi laver den største western, der er lavet de
sidste 40 år. Vi præsenterer filmen i 70MM med anamorphotiske objektiver, i
2,76:1, og filmen får en ouverture og en pause." sagde Tarantino.
Herefter gik Panavision i gang med at ombygge 19 gamle objektiver, og
tilpasse kameraerne. Bl.a. ville Tarantino gerne have et større magasin,
der kunne rumme mere film, så han kunne optage de lange scener, som han er kendt for
at lave. Der blev fremstillet nye filtre og andet udstyr. Den 23. januar
2015 startede optagelserne, og på trods af den extreme kulde i Colorado,
fungerede de ombyggede objektiver og 65mm kameraerne perfekt i hele
optagelsesperioden.
Imens dette skrives er Tarantino ved at klippe filmen sammen på et AVID,
et computerbaseret filmredigeringssystem. Så snart de enkelte scener er
færdige bliver de set igennem hos Directors Guild i Los Angeles, så han
kan bedømme filmen som den vil se ud på et stort lærred. Alle, der har
set det, er overvældet af kvaliteten og ideen om en vaskeægte readshow
presentation af denne film i 70MM har begejstret mange. Under
forberedelserne har det også vist sig at det næsten
er umuligt at vise film i 35mm mere, men at 70MM stadigt lever rundt
omkring. Hvem ved, måske er 70MM fremtiden når vi snakker om rigtigt
store filmpremierer?
|
|
Fremvisning af denne film i 70MM kræver nye objektiver i biograferne, der kan
håndtere Ultra Panavision 70. Der er en del på markedet allerede af de
gamle Panavision Steinthal objektiver, men de kræver nok justering og en
re-coatinn af Panavision, for
at virke optimalt. Schneider har nye anamorphoter på markedet, der kan
bruges til at
vise filmen, og så findes der vist nogle objektiver fra ældre digitale
projektorer, der muligvis kan bruges hvis de bygges lidt om. En ting er
sikkert, det skal planlægges i god tid. The Weinstein Company, der
representerer filmen, er allerede begyndt at spørge de europæiske
distributører om deres behov for 70MM kopier, projektionsobjektiver og
lydudstyr. Lydsiden er standard 70MM DATASAT (ex DTS). Det er den
største ordre på 70MM kopier siden "Far and Away" i 1992. Mere end 100
kopier bliver fremstillet af FotoKem laboratoriet i Los Angeles.
Det er lykkedes Bob Richardson og Tarantino at genoplive et filmformat i
sådan en grad, at Panavision er blevet oversvømmet med forespørgsler på
65mm kameraer og objektiver. Der er allerede rygter om to nye Hollywood film i
systemet, heraf skulle den ene komme fra Paul Thomas Anderson, der også
instruerede "The Master" i 65mm i 2012. Endvidere er hele
produktionsflowet fra produktion til distribution også klar
til at håndtere formatet. Panavision overvejer at bygge helt nye 65mm
kameraer for at klare efterspørgslen og de arbejder også på at
tilpasse de nyrenoverede Ultra Panavision 70 objektiver til det nye
digitale ARRI Alexa 65 kamera, og der er allerede en film på bedding med
denne kombination.
Panavison's
egen anamorphot til Ultra Panavision 70.
Kommer den i Danmark i 70MM? biografmuseet.dk håber naturligvis, at den
bliver vist i Danmark i 70MM. Den eneste tilbageværende danske 70MM biograf er
Imperial Bio i København, og Nordisk Film Biografer har i mere end 30 år
vedligeholdt og holdt 70MM traditionen i hævd i denne flotte biograf med
både "The Master" og
"Interstellar"
mfl. De har en kunstnerisk
tradition at leve
op til. Og så er det jo en eksklusiv klub med 70MM, der er med til at
sætte den prisvindende biograf på det store 70MM verdenskort. Tag endelig
ikke fejl, 70MM er meget populært. "Interstellar" havde premiere i
87 biografer landet over
i november 2014, men 20% af alle biografbilletterne blev solgt i Imperial Bio, fordi det
var i 70MM. Det er overbevisende salgstal for 70MM oplevelsen og ingen
digital oplevelse kan tilsyneladende konkurrere med
70MM. Publikum er villige til at betale for den extra oplevelse i 70MM.
Biffen i Aalborg har desværre nedtaget 70MM anlægget og er gået
fuldstændigt mainstream - der er ikke længere plads til 70MM, som
ellers har været Biffens adelsmærke i mere end 25 år.
"Hvorfor stille sig tilfreds med noget tilfældigt "småtteri" når man
kan se filmen i 70MM?" - som Per Hauberg nogenlunde skrev for 35 år siden i en
biografannonce. Det gælder stadig. Når en filmkunstner af Tarantino's
kaliber gør sig den ulejlighed at optage en ny film i 65mm, og derefter
siger, at den eneste rigtige måde at se hans film på er i ULTRA PANAVISION
70 - ja, så må man naturligvis gøre det. Der ingen undskyldning. Op med
den i 70MM på Danmarks
største lærreder. Danmarks største biograf kan vise formatet,
og der er mindst to danske mobile 70MM anlæg til rådighed, der kan vise filmen, bare der er plads i operatørrummet.
Der er godt og vel 3½ måned til verdenspremieren og det bliver spændende at se
og høre reaktionerne til den tid. De, der så
testoptagelserne har været vildt begejstrede og overvældet af den
skarphed, farver, kontrast og dybte som 65mm filmmaterialet indeholder.
Det har været som at se en gammel film fra '60erne optaget på nye
filmmaterialer. De gamle objektiver har en skarphed og en dybte, som de
nye objektiver slet ikke har. Den tilsvarende digitale DCP version af
testoptagelserne har vist HVOR godt film er i forhold til digital.
Vi er alle sammen godt forvendt med HD TV og BluRay og den fantastiske
gode billedkvalitet i hjemmebiografen og i den lokale biograf. Den
digitale kvalitet i de mange store og flotte danske biografer kan dog
slet ikke sammenlignes med 65mm. Digitale billeder i 2K og 4K er flade
at se på, det pixelerer, ligner PowerPoint, farverne virker mudret og
lyse områder har ingen detaljer i forhold til 70MM siger kritikerne
herhjemme og i udlandet. Det har været en overraskende oplevelse for
mange mennesker, at opleve teknologi, der er opfundet for næsten 60 år
siden og erkende at det, stadig er LANGT bedre end den fineste digitale
projektor man kan købe idag. Døm selv, når "The Hateful Eight"
får premiere i 70MM. Skriv til
Scanbox
og bed om at den får premiere i 70MM.
Denne side
opdateres løbende med information om danske, amerikanske og europæiske biografer, der viser
filmen i 70MM. God fornøjelse.
Status:
5-10 70MM kopier planlagt til det franske marked
2 70MM kopier planlagt til det tyske marked
|
|
|
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
mandag, 01 januar 2024 18:16:36 |
|
|