 |
Biografmuseet's Formål:
"At dokumentere i tekst, illustrationer, video og
billeder, alle danske biografer, som historien nu har udviklet sig
igennem mere end 100 år - fra den første "Kosmorama" i 1904 til den
sidste nye superbiograf."
• Forord |
Ris & Ros
• Ansvar |
Kontakt
|
BIOGRAFER
• Skematisk Oversigt
• København |
Omegn
• Nordsjælland
• Vest, Midt & Syd
• Bornholm
• Møn, Bogø
• Lolland & Falster
• Fyn, Thurø, Tåsinge
• Langeland & Ærø
• Sydjylland |
Øst
• Midt-Vest |
Nord
• Rejsebiograf, Drive-In og Open
Air
PIONERBIOGRAFER
•
Kjøbenhavns Panorama Kinoptikon
• Panoptikons
Kinoptikon
•
Panorama Hafnia
•
Kinoptikon
•
Odeon Teatret
• Kalender
7OMM FORMATET
• Historie |
Biografer
• Film |
Maskiner
• 3 Falke Bio
• Kinopalæet
• Imperial Bio
FILM & SYSTEMER:
1952 Cinerama
1953 CinemaScope
1953 Widescreen
1954 Panavision
1954 VistaVision
1955
Todd-AO
1957 Ultra
Panavision 70
1958 Cinemiracle
1959 Super
Panavision 70
1959 Super
Technirama 70
1961 Sovscope 70
1963 7OMM Blow-Up
1966 Dimension
150
1970 IMAX / Omnimax
1972 Pik-A-Movie
1974 Cinema 180
1974 Sensurround
1984 Showscan
2018 Magellan 65
NYHEDER
• 2027 | 2026 | 2025
• 2024 |
2023 |
2022
• 2021 |
2020 |
2019
• 2018 |
2017 |
2016
• 2015 |
2014 |
2013
• 2012 |
2011 |
2010
• 2009 |
2008 | Arkiv
BIBLIOTEK
• Premierer 1911-2020
• Filmannoncer
• Biografdrift Annoncer
• Film- og Kinoteknik
• Teknikkalender
• Store Lærreder
• Holger Pind
• Stoleplaner
• Interview |
Farvel
• Filmfestival
• Det Store Udland
• Olsen Banden
• Indhold |
Søg
• Din historie |
|
|
Åbnet 1. januar 2005
Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder
forbeholdes.
|
 |
Besøg også in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store
filmformater
in70mm.com
|
| |
"Dersu
Uzula" præsenteret i Sovscope 70 |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
Presse fra Posthusteatret Aps, 1976 |
Dato:
07.07.2018 |
Det er uden for diskussion en af sæsonens
interessanteste film, der bliver vist, når Alexandra på mandag kan holde intet
mindre end Europa premiere på den japanske instruktør Akira Kurosawa's "Dersu
Uzala", prisvinderen fra sidste internationale filmfestival i Moskva.
At Kurosawa er en af de betydeligeste og mest hyldede instruktører i verden idag
- man behøver blot at nævne "De Syv Samuraier", "Blodets trone", og den netop i
denne sæson aktuelle "Rødskæg" - valgte at gøre sit comeback i Sovjetunionen,
har gjort "Dersu Uzala" til en af de mest omtalte sovjetiske film siden
Eisensteins og Pudovkins store film fra tyverne og trediverne.
Dog ikke alene derfor, men fordi filmen er lykkedes i så fantastisk grad, at
mange kritikere allerede nu regner den for at være en af Kurosawas største og
smukkeste film.
At det ikke er Kurosawas penible situation alene - han har haft
arbejdsvanskeligheder i det sidste tiår i Japan - der medførte hans arbejde for
Mosfilm, ses af det faktum, at allerede da han for tredive år siden læste
grundlaget for filmen - jægeren og videnskabsmanden Arsenjevs bog "Rejse i
Ussurij Landet", en bog, der er enormt populær, ikke blot i Sovjetunionen, men
osse i en række vestlige lande, besluttede Kurosawa sig for at filmatisere
bogen.
Han tænkte dengang på at lave den i
Hokkaido, men som han selv har udtalt, er
naturen i denne nordlige del af Japan ikke så udtryksfuld som i Usssurijtaigaen,
hvor handlingen udspilles. Desuden vidste Kurosawa, at han i Japan ikke kunne få
lov til at lave sine film, som han ønsker, og det er i en sådan grad, at han for
nylig har udtalt, at han overhovedet ikke mere kan lave film i Japan.
Mens han arbejdede for amerikanerne på storfilmen "Tora! Tora! Tora!", gik i
stykker efter tre ugers forløb, fik han fuldstændige frie hænder af Mosfilm, så
han idag taler om det frugtbare samarbejde med sovjetrusserne, der gjorde ham
meget lykkelig.
"Dersu Uzala" handler om mennesker som er en del af den natur, vi idag gør alt
for at ødelægge, og om venskabet mellem to mennesker, der forenes i deres
kærlighed til naturen. Med Arsenjevs bog som grundlag er det lykkedes Kurosawa
at skabe en film, der med sin karakteranalyse og sin detaljerigdom nok er typisk
for sin instruktør, men som alligevel - med de friere hænder han har haft, og
det specielle Russiske stof, er en fornyelse af den godt tres-åriges
storinstruktørs produktion.
|
Læs mere her:
Posthus Teatret
Historien om 70mm Film i Danmark
Mere om "Dersu Uzala" på in70mm.com
|
Original titel: “Дерсу Узала”/ "Dersu Uzala" (2:24) + pause.
Fotograferet i: 70mm, 5 perf., 24 billeder/sek. Primært kamerasystem:
Sovscope 70 og præsenteret i 6-spors stereofonisk magnetlyd. Formatforhold:
2,21:1. Oprindelsesland: USSR. Produktionsår: 1974.
Verdenspremiere: July 1975, Moskva. Dansk premiere: 15.03.1976,
Alexandra, København.
Director: Akira Kurosawa. Screenplay: Akira Kurosava and Yuri Nagibin, based on
the works of Vladimir Arsenyev. Produced by: Yoichi Matsue & Nikolai Sizov.
Original Music by: Isaak Shvarts. Cinematography by: Fyodor Dobronravov, Yuri
Gantman & Asakazu Nakai. Art Direction by: Yuri Raksha. Editor V. Stepanovoi.
Production: Mosfilm Studio
Maksim Munzuk (Dersu Uzala), Yuri Solomin (Captain Vladimir Arseniev), Svetlana
Danilchenko (Mrs. Arseniev), Dmitri Korshikov (Wowa son of Arsenjev), Suimenkul
Chokmorov (Jan Bao), Vladimir Kremena (Turtwigin), Aleksandr Pyatkov (Olenin).
|
|
Pressen skrev:
"Årtiers bedste og smukkeste film"
Berlingske Tidende
"En af de ypperste i filmens historie"
Politiken
Længde: 3825 meter (35mm)
Cencur: Rød
CS/farve
Udlejning: Kommunefilm
Import: Posthusteatret ApS
Golden Prize 9th Moscow International Film Festival, 1975:
• Dersu Uzala by Akira Kurosawa
Academy Awards, 1976
• Best Foreign Language Film
David Donatello Prize, 1977
• Best Foreign-Language Film in Italy, 1977
|
|
|
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
onsdag, 28 maj 2025 17:53:05 |
|
|