Biografmuseet's Mission
• Fra Bornholm til Skagen, Todd-AO er sagen: Læs om 70mm og
Cinerama med de store knivskarpe billeder og fantastiske magnetlyd
• Artikler, nyheder og billeder fra den danske biografhistorie
• Alle læsere er inviteret til at skrive deres historie om oplevelser i
de danske biografer
Mine Damer og Herrer, DETTE er MAGI Cinema
Lær mere om Douglas Trumbull nye digitale MAGI Cinema format, og hvordan det
muligvis vil
ændre måden hvorpå du ser film i biografen
Skrevet af: Thomas Hauerslev. Baseret på materiale leveret af Douglas Trumbull,
Jim Slater, Cinema Technology, og forskellige avis- og tidsskriftartikler
Dato:
08.01.2017
Ang
Lee's "Billy Lynn Long Halftime Walk" er den første spillefilm, der er
optaget i noget, der ligner Douglas Trumbull's High-Impact MAGI Cinema format, i digital 4K
opløsning, 120 billeder per sekund, og
3D.
"Billy Lynn Long Halftime Walk" er den første spillefilm, der er
optaget i noget der ligner Douglas Trumbull's innovative High-Impact MAGI Cinema process, i digital 4K
opløsning, 120 billeder per sekund (fem gange hurtigere end sædvanlig), og
3D.
"Billy Lynn" havde premiere den 11. November 2016 i New York, Los
Angeles, Shanghai og Taiwan. Den blev vist
i en uge i den fulde HFR 3D / 4K / 120 fps version før den konventionelle premiere. Filmen
blev ikke nogen success i USA, og den får ikke premiere i Danmark.
Lige en advarsel til die-hard fans af 7OMM og
CINERAMA film. Denne
tekst handler om Douglas Trumbull's nye digitale format, som han selv kalder
MAGI Cinema. Et nyt
film- og biografpræsentationsformat, der kan gøre CINERAMA og Todd-AO rangen stridig, når det handler om skape
billeder og hvordan man effektivt involvere publikum i handlingen. Jeg vil vove at påstå,
at MAGI Cinema har potentialet til at
være langt bedre end noget 7OMM system, vi kender idag.
Jeg har endnu ikke set MAGI Cinema systemet, og denne
text er derfor udelukkende baseret på Douglas Trumbull's tilsendte materiale, samt anmeldelser
og meninger fra andre, der har set systemet. Jeg har heldigvis oplevet
SHOWSCAN, som hviler
på det samme princip som MAGI, med high-frame-rate og høj billedopløsning.
SHOWSCAN er det mest imponerende filmsystem og bedste illusion af
virkeligheden
jeg nogen sinde har set. Jeg glæder mig til at se MAGI en dag, og håber, at det kan leve op til alle forventningerne
og den hype, som systemet har modtaget
på forhånd.
Her forklarer Douglas Trumbull præmissen:
"We are now in the digital age and
my take on it is, it is now possible to make digital movies that are far
superior to any film ever made on the planet, and part of the equation
is the fact that digital cameras can operate easily at high frame rates,
without any additional cost or any difficulty, and high frame rate gives
you a quality that's impossible with film"
Douglas Trumbull i et youtube interview
MAGI omtales af folk, der har set demonstrationer, som
hyper-realistiske, meget lysere (op til 28 foot-lamberts), og skarpere end noget set
tidligere, og langt bedre at alle nuværende 3D-systemer.
Lærredet forsvinder
simpelthen, og tilskueren oplever handlingen på det buede lærred som VIRKELIGE!
Det er som at kikke ud af et åbent vindue.
Doug Trumbull har sagt det på
denne måde:
"MAGI Cinema is a High-Impact cinema
experience, specifically developed to show the motion picture industry
what digital cinema REALLY can be, and it will show the audience what digital cinema
REALLY
means".
Film produceret i MAGI, kan meget vel være det bedste match til klassiske 70mm
film, og sandsynligvis være skarpere og have bedre opløsning. Potentielt kan dette
tilføje en ny dimension til biografindustrien, og være et tiltrængt
spring fremad i kunsten af involvere publikum. MAGI kan ændre den måde vi oplever film
på,
ligesom CINERAMA gjorde i 1952, da filmformatet gik fra at være næsten kvadratisk til
et
meget bredt billede og nu med stereofonisk lyd.
“To me, it opens up this other new
palette that isn’t virtual reality, and it isn’t a movie, either. It’s
something else.”
Douglas Trumbull, bostonglobe.com, 31. jan. 2015
I 90 år er næsten alle film blevet fotograferet med en hastighed på
24 billeder i sekundet. Hvert eneste sekund af en film er blevet fanget i
kameraer med 24 individuelle billeder. I biografen har publikum set de samme 24
billeder per sekund på det store lærred. Alle film fra "Borte med blæsten" til
"Spectre" og tusindvis andre, er blevet fotograferet på denne
måde. Det er den måde,
vi opfatter verden i biografen og dermed den standard hvormed vi definerer oplevelsen "biograf".
Trumbull mener, at MAGI Cinema er vejen frem for digitale biografer, fordi MAGI
anvender alle de muligheder de digitale projektorer stiller til rådighed over
hele verden.
Douglas Trumbull ved siden af et kamera
i "Trumbull Studios" i Berkshire Hills i det vestlige Massachusetts,
USA.
Douglas Trumbull (f. 1942) er en amerikansk filminstruktør, special effects
supervisor, opfinder, innovatør, og han har været involveret i produktion af film siden begyndelsen af 1960'erne. I en alder af 25
år, designede og fotograferede
han den berømte Star Gate sekvens i Stanley Kubrick's "Rumrejsen år 2OO1".
Siden "2OO1" har han selv
instrueret "Silent Running", "Brainstom" og Universal Pictures' IMAX
special-venue film "Tilbage til Fremtiden: The Ride". Han har
produceret visuelle
effekter til Steven Spieberg's "Nærkontakt af Tredje Grad", Ridley Scott's
"Blade Runner" og Terrence Malick's "The Tree of Life".
Han har også udviklet den
revolutionerende high-frame-rate SHOWSCAN 70mm process, som han modtog en OSCAR for i 1993.
Stanley Kubrick ønskede at instruere "2OO1"
som en "first-person oplevelse". Publikum skulle opleve verdensrummet. De
skulle have en følelse af at være vægtløse, hvilket er grunden til at han fotograferede
den
i Super Panavision 70 for at sikre maksim opløsning og detaljerigdom.
Efterfølgende skulle filmen
præsenteres på store buede Cinerama lærreder. Et fladt lærred virker ikke, hvis
du ønsker at involvere publikum. Den unge Trumbull var fascineret Stanley's
vision og hans tanker
om publikum, der kunne blive en del af filmen. Kubrick var dog frustreret over
de begrænsninger 24 billeder pr sekund kunne levere, da det ødelagde illusionen af
verdensrummet, når
stjernerne flimrede hvis kameraerne bevægede sig for hurtigt. Trumbull blev
interesseret i hurtige billedhastigheder under indspilningen af "2OO1",
da han
bemærkede nogle "ekstremt underlige ting" på redigeringsmaskinerne.
Maskinerne kunne køre hurtigt frem og tilbage med en meget højere
billedhastighed end 24 billeder i sekundet. Billedet ændret sig på en sær måde, men han fik ikke
undersøgt det yderligere, før 10 år senere i midten af 70'erne.
"I think we should lift the
quality of movies to a higher level of spectacle"
Douglas
Trumbull
Ved udgangen af 1970'erne havde Trumbull udviklet og patenteret
en ny 70mm process med 60 billeder i sekundet, som han kaldte SHOWSCAN.
Trumbull havde planer om at producere
og instruere "Brainstorm", der skulle være den første spillefilm i processen. SHOWSCAN
systemet endte i en slags "Catch 22" situation. Biograferne elskede det, men ville ikke installere
udstyret, da der ikke var nogen film at vise. Filmselskaberne var også
begejstrede, men de
ønskede ikke at producere nogle SHOWSCAN film, da der ikke var nogen biografer, der kunne vise det.
"Brainstorm" blev opgivet som en SHOWSCAN produktion og
blev i stedet optaget i Super
Panavision 70 til de hyperrealistisk sekvenser, og resten i standard 35mm film i formatet
1,66:1. SHOWSCAN fandt i stedet anvendelse i de forskellige EXPO verdensudstillinger
og temaparker med række smukke kort- og dokumentarfilm, samt en lang stribe ridefilm hvor sæderne kunne bevæge
sig. Sidstnævnte version af
SHOWSCAN
kunne i 1994 opleves i Græsted.
Siden midten af '80erne har Trumbull boet i Berkshire Hills i
det vestlige Massachusetts (USA),
hvor han har opbygget "Trumbull Studios" helt uafhængigt af Hollywood.
I begyndelsen af '90erne blev Trumbull en del af IMAX Corporation
i Canada og med hans hjælp udviklede de "The IMAX Experience" som vi
kender det idag. Da han nogle år senere forlod selskabet kunne han finansiere
sit private filmstudie. "Trumbull Studios, vores laboratorium for fremtidens biograf", som han kalder det.
Et komplet filmstudie udviklet til at demonstrere MAGI Cinema konceptet. Det
ultimative mål er at "udvikle en filmoplevelse, der er langt mere
involverende end almindelig 3-D
og samtidig genopfinde magien ved at gå i biografen og se en film".
Magi Cinema Oplevelsen
Magi Pod demo biografen
i Trumbull Studios med 60 pladser, på
buede rækker.
Siden slutningen af 1920'erne, hvor
optisk lyd
på 35mm film blev introduceret, har filmhastigheden været fastsat til 24 billeder pr sekund
(90 ft/min), og det har ikke
ændret sig siden. Det var tilstrækkeligt i 1927, og det var det absolutte minimum,
hvormed lyden kunne afspilles uden for meget forvrængning.
For at udjævne yderligere flimmer viser filmprojektoren hvert billede 2 gange,
hvilket giver publikum en pseudoeffekt af 48 billeder pr sekund. Når
filmens handling går hurtigt, og kameraet eller noget bevæger sig, giver
det en masse slørede og uskarpe billeder på filmen, hvilket betyder yderligere tab af
detaljer, og illusionen af virkeligheden tabes helt på gulvet. Dette er
særligt problematisk i 3D film, og publikum har nemt ved at spænde i øjnene,
hvilket i værste fald kan give hovedpine. "3D er
simpelthen hen ikke godt nok", mener Douglas Trumbull. Alle digitale projektorer er afstemt til
ANSI / SMPTE standarden på 16 foot lamberts +/- 2, og det er kun halvt så lyst som
i MAGI processen. I 3D er
det endnu værre, da filtre i projektoren "sluger" omkring halvdelen af lyset, og derefter tager
3D brillerne
igen en halvdel af lyset, så der til sidst kun er ca en fjerdedel tilbage (3-4 foot lamberts) til
publikum. Uden tilstrækkeligt lys ødelægges illusionen af virkelighed.
Bortset fra filmens hastighed, er næsten alle andre aspekter af filmproduktion blevet
forbedret de sidste 90 år. Da film- og biografindustrien for få år siden gik fra film til
digital produktion og fremvisning, forblev filmhastigheden den samme. Med indførelsen af digitale biografer, blev
kvaliteten generelt sænket i forhold til 35mm film. OK, fremvisningen ser
subjektivt meget fint ud i 2k. Der er ingen ridser, billedet står helt
stille og der er ingen splejsninger lige så længe filmen vises i
biografen osv. Men 2k kvalitet er lavere i forhold til
gammeldags 35mm film, og i særdeleshed 70mm film. Opløsningen er ikke høj nok
til at give en realistisk illusion af virkeligheden.
I 2009 indså Douglas Trumbull, at alle de nye digitale maskiner havde en
stor fordel, da de som standard viser 144 billeder i
sekundet. I forhold til en konventionel filmprojektor, der viser hvert
billede 2 gange, viser en digital projektor hver enkelt filmbillede 5-6
gange, før det næste billede vises. Trumbull besluttede at undersøge, om denne teknologi kunne bruges til en mere
intens
biografoplevelse og konkluderede: "Vi kan nu vise SHOWSCAN uden de begrænsninger, vi plejede at
have, og nu med den dobbelte hastighed!". Trumbull besluttede sig
for 120
billeder pr. sekund og et meget lysstærkt billede på det store lærred. Trumbull blev lamslået
over resultatet, da han så de første forsøgsoptagelser. Lærredet forsvandt
fuldstændigt, og 3D-systemet var perfekt. Alle problemerne med normal 3D blev elimineret med den høje
billedhastighed, fuld 4K opløsning og dobbelt så meget lys på lærredet.
"What we try to do here is to
create a whole new viewing experience. An experience where people
are not just viewing the movie but being a part of it."
Douglas Trumbull, berkshireeagle.com, 11. marts, 2016
"UFOTOG",
en 10 minutters demonstrationsfilm i MAGI, som demonstrerer alle de muligheder,
der kan lade sig gøre med høj billedhastighed, 4K-opløsning i 3D, og 28
footlamberts på lærredet.
Han producerede en 10 minutters kortfilm i MAGI som han
kaldte "UFOTOG" (UFO Photography), som demonstrerer alle de muligheder,
der kan lade sig gøre med høj billedhastighed, 4K-opløsning i 3D, og 28
footlamberts på lærredet.
Responsen har været overvældende, og flere af Hollywoods instruktører og
producenter har allerede fundet vej til New Marlborough at se, hvad
Trumbull arbejder på. "Mit primære mål er, at vise filmindustrien, hvad der er
muligt med MAGI," siger han. "MAGI er ikke for alle film, ligesom 3D er
ikke for alle film, men hvis du har en historie, der kræver, at publikum får en fornemmelse af
at deltage i handlingen, så er MAGI's hypervirkelighed vejen frem". 3D er
enestående, næsten perfekt, og mange siger, at det er det bedste 3D
de nogensinde har set. Med 120 fps, er enhver uskarphed helt væk.
"Uskarpe
billeder gør det vanskeligt
for vores hjerne at sammensmelte billederne, og det kan give hovedpine",
ifølge Tim J. Smith, forsker ved Birkbeck, University of
London.
Det har altid været Trumbull's personlige ambition at involvere publikum
mest muligt i handlingen på lærredet. Han ønsker at forbedre den samlede biografoplevelse og inddrage
biografgængeren i filmens handling. Ligesom sin mentor Stanley Kubrick,
er det hans ambition af give publikum denne first-person oplevelse. Det
er det ultimative mål
for enhver filmskaber. Trumbull har udviklet MAGI til dette formål, og han er af
den overbesvisning, at industrien bliver nødt til at overveje disse
muligheder for at overleve. Biograferne sælger ikke nok billetter af
mange
forskellige årsager, og fortsætter:
"There is every reason to
understand why the audience is turning away, cause it [3D] gives you
a headache, it gives you eye strain, it's hard to watch, you can't
see the detail. You are struggling to watch this movie. If you watch
it at home, it's gonna be much better, because every computer, every
smart phone and every tablet is at about 50 foot lamberts of
brightness. It's a much better experience in many ways. The color
saturation is greater. The sharpness is greater. The brightness is
greater, so you can see reasons why the audience are defecting from
theatres to see things more comfortably, more conveniently, at a
lower cost streaming them at home. The quality is just too low".
Douglas Trumbull, youtube samtale
Industrien er tvunget til at tænke nyt,
genopfinde biografoplevelsen uden spændetrøjen på 24 billeder i sekundet.
Publikum forsvinder og biograferne tjener i øjeblikket de fleste penge på cola
og popcorn. Publikum kan få billeder i høj kvalitet og underholdning næsten
overalt. 4K UHD streaming er tilgængelig via nettet direkte til folks hjem. I
2020 sendes OL fra Tokyo i 8K opløsning! Der er al mulig grund til, at industrien bør tilføje noget nyt til paletten af værktøj
for at lokke folk i biografen. MAGI Cinema tilbyder et
nyt niveau af digital biograf, og nye muligheder med 120 fps. Det er større,
lysere, klarere og med større dybteskarphed end noget andet publikum nogensinde har set
før i en
biograf. MAGI Cinema's næsten hyperrealistiske billedkvalitet i 120 fps, 3D og 4K-opløsning sikrer også,
at det ikke er noget publikum kan få derhjemme - endnu!
MAGI er en medrivende oplevelse, de kun kan få i biograferne.
Hvad er Magi Pod?
Magi Pod demo biografen
i Trumbull Studios med 60 pladser, et buet MAGI lærred, og
buede rækker.
For at få den fulde fordel af MAGI, foreslår Douglas Trumbull at bygge en ny
form for biograf som han kalder MAGI Pod.
Ideelt set skal film i MAGI præsenteres i en MAGI Pod
biograf, med Christie's Mirage 4KLH projektorer, der leverer 65 fl på lærredet,
med 28 fl bag Dolby's 3D-briller. Der er kun én
prototype på MAGI Pod biografen, og den befinder sig i "Trumbull Studios".
Det er næsten
SHOWSCAN specifikationer, med et bredt væg-til-væg og gulv-til-loft buet
lærred. Lyden er formateret
til 32 kanaler i Dolby Atmos surround sound, stadium siddepladser,
og med ekstra fordel af en 4K HiDef projektor.
En komplet oval biograf, der ligner et påskeæg med et stor buet lærred, perfekte sigtelinjer,
buede rækker og suveræn akustik. Det er en ny form for biograf optimeret til MAGI
oplevelsen med et synsfelt, der er bredere end de fleste biografer har i dag. En forholdsvis lille High-Impact mini biograf med
60 sæder, et 11 x 5 m buet MAGI lærred og buede siddepladser for at sikre, at
alle tilskuere's opmærksomhed er rettet imod midten af lærredet.
Lærredet er buet for at reflektere tre gange så
meget lys til publikum.
"I am fundamentally against flat
screens. If you want a flat screen, stay home and watch television"
Douglas Trumbull, youtube interview
MAGI Pod er helt anderledes end de fleste andre
biografer, som har flade vægge og lærreder, og ligner en skotøjsæske. MAGI Pod kan præfabrikeres i moduler og sendes i
en 40 "container til biograferne. Et hold håndværkere
kan samle den på en uge, og så er du oppe og
køre med denne helt nye biografoplevelse. Magi Pod er ikke kun til biografer, men
man kan også forestille sig den installeret i forlystelsesparker, zoologiske haver, planetarier, krydstogtskibe,
universiteter, museer, etc. Den kan installeres overalt, skriver Trumbull i sit
fremsendte materiale.
Computertegning,
der viser Magi Pod biografen med det meget bredere og dybere buet
lærrede.
Film optaget i MAGI kan reformatteres til andre billdedfrekvenser og 2D
afhængigt af instruktørens ønsker:
Alle tre versioner kan alle køre på en enkelt
serie II projektor. "24 billeder plus" versioner redigeret ned fra 120 fps
bliver evt også stillet til rådighed for biograferne, og vil også give publikum flere detaljer end nogen standard
24 fps film.
Magi is completely compatible
with the existing global exhibition business, although when
down-converted to a lower brightness or smaller screen, the impact
is greatly reduced. This assures full penetration into all markets,
including television, streaming, and downloading – although the Magi
3D impact will be lost.
• Patenteret proces med en maskine, der leverer 4K 3D ved 120 fps • 5x billedhastighed, 4x opløsning, 4x lysere, 4x større synsfelt •
Mindre omkostning per sæde end noget andet Premium Large Format (PLF)
system • Halvkugleformet buet "Torus" lærred, der
reflekterer tre gange så meget lys i 3D • 32 kanals surroundlyd med frekvensområde
imellem 1 Hz - 20 kHz
Mængden af data, der er nødvendig for at spille 120 fps /
4K / 3D er også overvældende. Omkring 40 gange så meget data sammenlignet med normal
24 fps / 2K / 2D billede.
Douglas Trumbull's fornemmelse er, at biografleddet er det svageste
led, og at publikumsoplevelsen kan forbedres betragteligt. Han syntes,
at publikum skal have fornemmelsen af at træde ind på Star Trek's Holo
Deck eller i en tidsmaskine, når de skal se film produceret i MAGI. Han
har selv forsøgt at gøre biografen til en del af oplevelsen, i
modsætning til de moderne multiplexbiografer, som han syntes er for
kedelige. Han har derfor designet Magi Pod biografen af præfabrikerede
moduler.
Høje forventninger
"Digital tilføjer ikke noget nyt
til
biografoplevelse. Digital blot forsøger at være ligesom film med 24 billeder
i sekundet", siger John Belton, Rutgers University, USA
Tidligere filmtekniske gennembrud, som CinemaScope, Cinerama,
VistaVision, Todd-AO og lignende, blev alle designet med det foremål at involvere publikum i
handlingen, og give dem en mere medrivende oplevelse med større negativer, større
lærreder,
stereolyd og højere billedhastighed. Digital biograf tilbyder ikke publikum en ny oplevelse,
innovation eller en mere intens
oplevelse.
Jeg har været en fan af store formater, højere billedhastighed og oplevelsen af, hvor
realistiske film bliver, når billedhastigheden hæves og negativet er stort. Jeg har set
Todd-AO ved 30 fps, Cinerama ved 26 fps, og det bedste af alt, 70mm SHOWSCAN
vist med svimlende 60 billeder pr. sekund. Showscan er langt den bedste,
mest realistiske, og mest imponerende filmsystem, jeg nogensinde har set.
Desværre fik jeg aldrig lejlighed til at se SHOWSCAN igen, da der ikke var nogen
film i systemet. I 2016 blev jeg begejstret over
nyheden om Ang Lee's nye film
"Billy Lynn Long Halftime Walk" var fotograferet i MAGI
Cinema med 120 fps. Jeg håber der kommer flere film i det nye format.
"The horrifying thing for filmmakers is
that maybe you're not good enough for the medium. Maybe it's better than you
are."
Ang Lee, nofilmschool.com, 20. Oktober 2016
Som tidligere filmoperatør har billedkvaliteten på
det buede lærred altid haft min min største interesse. For mig har 7OMM film altid været det bedste
format, og det har begejstret mig i næsten 40 år. Nu ser det ud til, at der er
noget, der kan matche den oplevelse, og måske endda være en bedre oplevelse?
MAGI Cinema er noget vi ikke har set tidligere i biografen. Det er et nyt
værktøj, der kræver
nye historier og kreative håndværkere. Det er et kig ind i, hvad der er muligt med digital
teknologi og "film uden filter". MAGI er ikke biografoplevelsen som vi
kender den. Det er en ny oplevelse, som lyder langt bedre, fordi det er 120
fps, og hvor alt pludseligt er synligt. Lærredet forsvinder, og du bliver narret til at tro hvad
du ser er ægte. Præcis ligesom når et teaterfortæppe går op, og du ser scenen og skuespillere
lige foran dig. Scenen er dér, og du ved det. MAGI
Cinema er som at se på den virkelige verden, lige bortset fra, at det er en
illusion, hvor illusionen virker 100% realistisk. Dem, der har set SHOWSCAN, kan
nikke genkendende til dette.
Så venter jeg bare på, at de kreative filmfolk skriver nogle gode historier hvor
dette nye værktøj kan bringes i spil og give os nye oplevelser i biografens
mørke.
Jeg kan næsten ikke vente med at få lov at se det. Doug Trumbull's MAGI Cinema
minder mig lidt om Fred Waller's CINERAMA, og Mike Todd's Todd-AO for mere end
60 år siden. Begge ændrede de den måde, vi ser film den dag idag. Som Lowell Thomas
introducerede CINERAMA i 1952, nogen
burde idag sige det samme "Mine damer og herrer, dette er MAGI CINEMA!"
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
mandag, 01 januar 2024 18:16:39