| |
70mm og 6-sporet stereofonisk magnetlyd
|
Tilbage
til forsiden
|
Skrevet
af: Thomas Hauerslev |
Dato:
8 Januar 2006 |
Kinopalæet
i 1962 med det store Cineramalærred
70mm og 6-sporet stereofonisk magnetlyd. Det var sloganet i tressernes biografdanmark som lokkede mange mennesker ind i
mørket. 70mm var en garanti for en billed- og lydoplevelse der var markant bedre end standard
35mm film som vi kender i dag. 35mm er et udemærket medie til fremvisning af film takket
være den store mængde information filmen
indeholder. Men hvis det skal være rigtigt godt,
så skal det være 70mm. 70mm film er specielt
egnet til meget store biograflærreder som
tressernes biografer i stor stil var udstyret
med. I Danmark har der været mange 70mm film i
perioden
1958
1970, men siden da, har
antallet af 70mm filmkopier været relativt
begrænset, hvis man sammenligner med
England og
USA.
|
Læs
mere her:
in70mm.com
Internet link:
|
I takt med, at digitallyd i biografen blev introduceret i 1991, er 70mm
præsentationer desværre, stort set forsvundet. Grundet til det er, at 70mm
kopierne i stort antal er blevet fremstillet blot for at sikre en optimal
lydoplevelse i biograferne verden over.
|
|
"Lord
Jim" udkom i ny 70mm kopi i 2003
70mm film er i forhold til 35mm film en anelse dyrere at fotografere, men da
det kun drejer sig om ca 100.000 dollars pr. film, er det småting i forhold
til det samlede budget for en gennemsnitlig amerikansk film. Imidlertid er
kopierne til biograferne mere end dobbelt så dyre som en tilsvarende 35mm
kopi. Oven i prisen kommer så en dansk tekstning som også er relativt dyr.
Men igen, set i forhold til hvad biograferne og filmselskaberne tjener ind
på at vise en succesfuld film i 70mm, er det småpenge. |
|
Er 70mm filmen så død og sker der noget med 70mm lige i øjeblikket?
|
|
I
anledning af 2001, blev der fremstillet nye kopier af "2001: A Space
Odyssey"
70mm lever og har det godt, omend det er et meget
stille liv. Hvis vi starter i 2001, blev Stanley Kubricks mesterværk
2001:
A Space Odyssey
genudgivet i helt nye 70mm kopier trukket fra de
originale 65mm negativer. Lydsiden blev også
pudset af og præsenteret i Dolby Stereo SR.
Filmen fik repremiere I USA, England, Frankrig,
Tyskland, Italien og Australien. I Danmark blev
der også vist interesse i enkelte danske
biografer om at
vise den i 70mm, men den danske distributør af
filmen mente desværre ikke, at filmen var værd
at genudgive I Danmark. Det er ironisk at tænke
sig, at den eneste måde at se 2001: A Space Odyssey i 70mm i Danmark er ved at
købe DVDen, som i luksusudgaven indeholder et
enkelt 70mm billede.
|
|
El
Capitan på Hollywood Boulevard. Billede: Richard Greenhalgh
2002 bød på flere interessante relanceringer af gamle 70mm klassikere i nye
kopier. Det interessante har været, at genudgivelserne af disse film hænger
ofte sammen med udgivelser på DVD. Repremierer har været begrænset til meget
få biografer som faktisk kan tælles på en enkelt hånd. Følgende film blev i
2002 vist i nye 70mm kopier i USA; ”Patton” (70mm DTS), ”Hello, Dolly!”
(70mm DTS), ”Lawrence of Arabia” (70mm DTS + 6-track Dolby Stereo),
“Lord
Jim” (70mm DTS), “West Side Story”, “Sleeping Beauty”, og
”Ryan’s Daughter”.
2003 byder på genudgivelsen af den største 70mm musical klassiker
overhovedet: “The Sound of Music” (70mm DTS).
Hvis man vil se enkelte af disse film i 70mm, foregår det i Bradford
(England) i marts måned, under
Widescreen Weekend arrangementet.
|
|
“This is Cinerama”
|
|
Vandski
i Cinerama
"This is
Cinerama" havde verdenspremiere den 30. september 1952 i The Broadway
Theatre i New York. Cinerama markerede starten på biograflærredernes
vokseværk, som indtil da var i normalformat (4:3 eller 1,33:1) nogenlunde
som et fjernsyn. Lærrederne var naturligvis større end TV, men lærrederne
havde samme bredde/højde forhold som en TV skærm. Cinerama er et filmformat
som vises på et meget stort og buet lærred (Radius = 146 grader) som havde
et bredde/højde forhold på omkring 2,79:1 langs buen, eller ca 2:1, når man
sad bag i biografen og kikkede lige frem på filmen.
|
|
Hvordan virker Cinerama?
|
|
Det særlige ved "3-strip"
Cinerama er, at formatet viser det menneskelige øjes naturlige synsvinkel på
omkring 146 grader. På engelsk hedder det "periphial vision", groft oversat
"periferisyn". Cinerama kopierede ganske enkelt den menneskelige synsvinkel
og det faktum, at vi kun dårligt kan orientere os, hvis vores synsvinkel er
begrænset. Prøv selv at gå rundt med skyklapper på, og bemærk hvor svært det
egentlig er at orientere sig når man mangler sit "periferisyn".
I Cinerama bliver billederne "som at være der selv" i kraft af den brede
fotograferingsvinkel. Det er det man kalder en ”First Person Experience” –
fordi man selv er hovedpersonen i handlingen. Kameraet repræsenterer med
andre ord dine øjne. Normalt er det en ”Third Person Experience” at se film,
idet publikum oplever handlingen gennem en anden person eller flere personer.
Det er "periferisyn" og den særlige ”First Person Experience” der gør
Cinerama til et enestående filmformat.
|
|
Cinerama
Dome i Sunset og Vine i Hollywood. Billede: Richard Greenhalgh
Alle wide screen films moder, CINERAMA, kunne derfor fejre
50 års
jubilæum i 2002. Jubilæet blev
fejret ved en begivenhed i Los Angeles Cinerama Dome. Biografen, der blev bygget
specielt til Its a Mad, Mad, Mad, Mad World i 1963, var som navnet antyder, en Cinerama biograf. Imidlertid har The Dome aldrig vist det originale Cinerama
format med 3 maskiner. Det er først nu at det
nødvendige biograf udstyr er blevet installeret.
Biografen er blevet genåbnet efter en meget lang
ombygning og nænsom modernisering. I tilknytning
til den eksisterende biograf har Pacific Theatres
åbnet en 14-sals biograf som kaldes
Arclight Cinemas.
|
|
Jubilæet var en
ganske markant begivenhed i biografernes verden
for den sande widescreen biografentusiast. For
alle andre entusiaster og ganske almindeligt
dødelige biografpublikum, skal man være født i
1950erne eller tidligere, for at have nogen som
helst erindring om hvad
Cinerama var for
noget. Det blev vist i
Kinopalæet på
Gammel Kongevej i 1962 1963.
"This is Cinerama” er en demonstrationsfilm, som placerer kameraet
forskellige steder, så publikum kan opleve at køre i rutschebane, flyve over
Grand Canyon og besøge Europæiske turistattraktioner (Det var der ikke mange
der havde prøvet i 1952!). Fra 1952 til 1962 blev der kun lavet 7
Cinerama
film og en reklamefilm. Den mest kendte film er Metro-Goldwyn-Mayer’s ”How
the West Was Won” med en perlerække af Hollywoods skuespillere anno 1962.
”How the West Was Won” har
re-premiere i Cinerama dette forår og denne
begivenhed ses der naturligvis frem til blandt entusiasterne.
|
|
”The Cinerama Adventure”
|
|
Filminstruktøren og klipperen
Dave Stromaier (Hollywood) barsler med sin dokumentarfilm ”The Cinerama
Adventure”. Filmen der beskriver historien bag Cinerama har været undervejs
i nogle år og imødeses med største spænding. Et rough-cut af filme har været
vist både ved Bradford Film Festival under Screen Weekend arrangementet
sidste år i marts, men også i Telluride (USA), hvor den blev positivt
anmeldt af Variety. Dave Strohmaier har over en årrække interviewet mange af
pionererne bag Cinerama og krydret filmen med musik, film og annekdoter.
Bl.a. flere sekvenser fra de berømte og kultlignende ”break down film”, der
blev anvendt når Cinerama filmene knækkede og pauserne skulle fyldes ud med
noget. ”The Cinerama Adventure” er omtrent færdig men mangler en distributør.
Det var alle wide screen nyhederne for januar 2003. Hvis du skulle få smag
for at se 70mm og Cinerama, kan du på
denne side løbende se om der skulle
være film i dit nabolag som vises i ”70mm og 6-sporet stereofonisk magnetlyd”.
Redaktionen vender tilbage med flere nyheder om 70mm og Cinerama lige før
sommeren, eller så snart der er noget vigtigt på banen. Hvis der er
spørgsmål kan disse stilles til redaktøren af The 70mm Newsletter
|
|
|
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
mandag, 01 januar 2024 18:16:47 |
|
|