Biografen
i Glumsø. Foto: Jan Kronbach-Andersen
Huset er malet af den lokale kunstner, Ulrich Røssing.
Riffe-grafen
eller slaveri.
En helt igennem subjektiv film beretning. Om det lige er historisk korrekt
skal jeg ikke kunne sige, men det er egentligt utroligt, at man kan føle sig
så knyttet til et sted. Jeg mener det er jo kun en "bygning", og dog når jeg
ser på de oplevelser stedet har givet, så er det på mange måder uundværligt.
Nu kanjeg ikke tillade mig, at skrue tiden så langt tilbage, men "dengang"
for en 15-20 år siden, der reddede Glumsø Biograf flere gange mig. Der er
først og fremmest 2 ting, som har sat sig sine spor for eftertiden: det er
selvfølgelig "filmens magiske verden", hvor jeg som knægt var med min far
nede og "vise film", og så er det en koncert, som fik mig til, at sige: ok
det kan godt være, at jeg ikke bliver så god, men jeg villære at spille
Fender Bass! Det var et band (Etufo, med Bjarke Falgren i front), der
spillede så huset svingede. Hvilken film der lige kan siges at have været
"den" afgørende ved jeg ikke, der har været alt fra diverse Disney tegnefilm
til "The Bodyguard", hvor Kevin Costner skyder efter lyden i sneen over
"Blå", "Hvid", "Rød" af Kieslovski. Men jeg kan huske det lige så meget var
operatørrummet og dette her store apparat, som var sagen.
Jeg hadede
Glumsø skole og det meste, der havde med den at gøre, men når man kunne stå
oppe i operatørrummet og se på de andre, der skulle ind og se film, så blev
man pludselig ikke mødt af nedværdigende blikke, og skolen var langt langt
væk. Til Glumsø Bio hørte biografgruppen, der bestod af mange forskellige
mennesker. "Poul formand", "Gøglerne" og "sure Henrik". .' Her var også en
del jævnaldrende børn. Så var der nogle møder o. lign. hvor alle hjalp til
med, at renovere ex. gulvet eller gøre udenoms arealerne ryddelige. (Der har
været minigolfbane på grunden og is-hus ovre hos Gøglerne nogle år, som de
altid initiativrige og ,,' engagerede/opmærksomme Jørgen Kvist & Gudrun
Corth fik stablet på benene). Jeg kan huske vi børn skulle se, hvem der "turde"
kravle længst ind under gulvet for, at nå enden, hvor man næsten sad fast.
Det var meget mørkt, og lidt uhyggeligt. Vi var vel en 7 -10 stykker, og det
var også os, der startede den nu traditionelle sodavandsdiskotek. Så stod vi
i flere timer og pustede balloner, som blev lagt i et stort net, og hængt
under loftet. Stor succes da de blev givet fri!
Hvis der skulle være en læser eller to, der har kørt igennem Glumsø etc. Så
vil man nok ikke bide meget mærke til byen. Ja lige med undtagelse af
Wengbergs møbler, så er der ikke meget at se på, hvis man skulle være af den
type, der synes det er noget at se på!? Ja, jeg vil heller ikke sige, at
Glumsø er stedet, hvor der ellers sker så meget, men tag så lige ned og mærk
stemningen i biffen. Udefra er det ikke så prangende, men af en eller anden
grund har rummet en fed atmosfære. Hvilket også mange kunstnere igennem
tiden har sagt-
Set ud fra et "lidt nørdet" biograf perspektiv med hensyn til projektionens
kvalitet, så er forholdene i dag ikke optimale for film - dog skal det siges,
at der indenfor det seneste år er sket en del. Der er for meget refleksion
afbåde lys & lyd fra det scenegulv, der er bygget foran lærredet/scenen.
Ligesom sidevæggene har en masse billedrammer, der også reflekterer lyset
betragteligt. Kinomaskinen (i øvrigt en sammenbygget Bauer U5R/U4?) har som
så mange andre mindre provins biografer set bedre dage og så videre. Den
øverste delligner en U4, men soklen er fra U5R, og den kan reversere.
Lyden er dog ok med på noderne. Det er godt nok kun Dolby CP45 med SR lyd (altså
minus Digital halløj her - mere Vintage), det er dog JBL speakers med 3 stk.
Electro- Voice CPS 1 amps, der leverer en udmærket lyd til prisen. De vejer
15 kg stk. og er opgivet til 2 x 230 watt rms 20-20 KHz i 8 ohm. Man kan så
indvende, at front højttalerne desværre ikke er placerede bagved lærredet.
Mgode grunde, men det er nu lidt "wirdo". I dag er der plads til 50 siddende
publikummer plus baren, hvor man også kan se filmen fra (i øvrigt med DK's
vel nok eneste biograf-stole-sæder med plads til en full-size pizza på
bordet)!? - Ok det er så cafe borde.
Jeg må i denne forbindelse hellere lige sige, at selve salen er i samme rum
som baren!? Lærredet er i øvrigt ikke et "ægte" et, men en hvidmalet "buet"
væg! Kinomaskinen står ej i dead-center, men nogle meter til venstre herfor
da "foyen" eller rettere indgangen (meget bette en) har æren af, at være i
centrum.
Loftet, lærredet, og bagvæggen er altså alle lidt afrundet, og især tillive
Jazz etc. (læs. Kontrabas) er det akustisk virkeligt fedt, og var det ikke
fordi rummet også skal bruges til andre formål end lige filmvisning (man må
jo prøve at overleve), så giver bygningen på trods afsin alder en meget
indlevende filmoplevelse!? Der er også mange (af det lidt mere modne
publikum), der bare tager derned for, at få en flaske vin, og når så, de er,
der alligevel kan man jo lige tage en film med!? Nu håber jeg ikke der er
alt for mange der er blevet voldsomt uenige med mine betragtninger. Hvis det
skulle være tilfældet kunne vi måske bare få en lille debat i gang -
forhåbentligt til alles bedste, og ikke mindst til bevarelsen af et
enestående sted nemlig Glumsø Biografl Jeg kan nok ikke gøre mig til
talsmand for alle mindre biografer (nok især udenfor København), men med
udviklingen i filmbranchen generelt, så må vi erkende, at det ser mere og
mere trist ud for "eksistens grundlaget for den lille biograf."
Det kan siges meget kort: "det drejer sig kun om at tjene penge 1{1 detløb,
efdetKø"rtToiQenIille -provins biografer kan ikke være med.
Filmskaberne ville jo gerne have filmene på DVD samtidigt med biograf, som i
USA. HVIS dette sker, som det efterhanden kommer tættere og tættere på, så
er det vel nok kun de største biografer, der kan tilbyde filmvisning. Det er
kun igennem meget engagerede lokalkræfter, og lokalpolitisk vilje, at
biograferne kan leve. I lokal biografen er det jo netop "filmoplevelsen" der
er i centrum.
* Personligt mener jeg ikke bare, at en biograf skal holdes i live, fordi
den nu engang har været der siden grøn hvidkål. Men fordi de små biografer
kan "noget" som alle de andre ikke kan. Det er det vi skal bevare og
videregive i en bæredygtig kvalitet.
Lidt om det tekniske.
Kinomaskine: Bauer U5R/U4 35mm projektor.
Objektiver: ISCO Optics Ultra MC
Lyd: Dolby CP45 Processor, Dolby SR surround.
Amps: Electro- Voice CPS-1 , 3 stk.
Højttalere: JBL EON1500, JBL 3310, JBL ? Sub.
Lærred: Buet væg. 2,5 x 6m i CMS, 2,5 x 4,35m WS.
Nuværende billetpris: Ca. 40,- dkr.
Siddepladser: 50 biografstole + ca. 5 cafeborde/lO stole.
Bar: Custom made by "Bio-gruppen".
Loft: buet og malet med himlens stjerner.
Yderligere info: Tjek "Glumsø Biograf & Kulturhus" af Jan Kronbach-Andersen.
Cheers, have fun.
Kaare Lundsgaard Kronbach- Andersen
* Det er jo også oplevelsen man kommer for, at få med i en stor "fed"
biograf, men i mange små biografer skal vi være glad for, hvis der kommer 50
mennesker! Det giver intimitet og hygge på en anden måde end i f.eks
Imperial med 1102 pladser og alt i teknik!? (Der indiskutabelt er DK's
bedste sal). Altså i den lille biograf ved vi godt, der ikke kan tjenes på
det, så jeg tror, der bliver "hygget" mere om publikum, og jeg ville ønske,
at der var flere, der ville sætte større pris på det end lige, at se en film
på premiere dagen.
|
Læs
mere her:
Glumsø Bio og Kulturhus
Biografer på
biografmuseet.dk
Biograferne i København 1904 – 2020
København Omegn Biografer
Biografmuseet.dk's
liste over alle biografer i Danmark
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Biografpremierer i Danmark
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
Mine damer og herrer,
"Dette er Cinerama"!
Hvad CinemaScope
Byder på
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Hvad er
VistaVision?
Biografmuseets
biografhistoriske kalender. Vigtige datoer og begivenheder i
biografhistorien
|