| |
Danmarks første digitale fremvisning i 4K | Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af: Lykke Hilfling Lehman, CinemaxX | Dato:
03.09.2010 |
"The Godfather" plakat i CinemaxX 25. august. Foto Thomas Hauerslev
CinemaxX løfter tæppet for en repremiere af Francis Ford Coppolas to mesterværker. "The Godfather Part I & II" – som for første gang kan opleves nyrestaurerede på det store lærred Coppola's rigt tekstureret fortælling om Amerika, set gennem øjnene af et forbrydersyndikat, bliver anset som de bedste film, der nogensinde er lavet. Disse mesterværker befandt sig i en sørgelig forfatning; beskidte, ridsede, knækkede og sat sammen med tape og dele af filmen var endda forsvundet. Paramount Pictures satte i 2007 en restaurering af trilogien i gang, og de bedste eksperter har været med at rense og kalibrere filmene billede for billede. Med assistance fra både Francis Ford Coppola og fotografen Gordon Willis, kan filmene atter opleves som ved premieren.
"The Godfather" får premiere i 4K den 30. september, 2010.
"The Godfather" part II får premiere i 2K den 7. oktober, 2010.
CinemaxX byder i denne sammenhæng på muligheden for at opleve landets første digitale
fremvisning i formatet 4K.
| Læs mere her:
Kommer her i Teatret
CinemaxX installerer Digital 3D. Danmarkspremiere på 4K
Internet link:
CinemaxX
For yderligere information:
Lykke Hilfling Lehman
Projektkoordinator
CinemaxX Danmark a/s
Telefon: (+45) 27 208 780 |
4K Digital Cinema – verdens skarpeste biografbillede
| |
Hidtil er en digital fremvisning i Danmark foregået i en 2K opløsning, men nu kan CinemaxX for første gang vise film i 4K.
Hvad er 4K?
’K’ står for kilo altså 1000, men når vi taler digital fremvisning benyttes computerverdenens binære system, hvor ’K’ er lig med 2 i tiende potens, altså 1024. 4K refererer således til et billede, der er 4x1024 altså 4096 pixels (i bredden X 2160 i højden).
Hvad betyder dette for biograf-oplevelse?
Forstil dig at du, hjemme i stuen skifter mellem en almindelig kanal og en HD- kanal på dit TV. Forskellen er tydelig, og akkurat som HD giver en rigere oplevelse af et levende billede end almindelig (SD) opløsning, giver 4K en lange rigere oplevelse end både HD og 2K
| |
Med 4K får biografpublikummet mulighed for at opleve et biografbillede, der er fire gange
højere end en traditionel 2K opløsning (8,8 mod 2,2 millioner pixels) og det betyder helt konkret, at der ved et 4K billede er fire gange flere pixels pr kvadrat centimeter. For at illustrere, hvor tæt disse pixels ligger, skal du forestille dig, at du holder et kreditkort op til et lærred som er 8 meter bredt, dit kreditkort vil så dækkes af mere end 1000 pixels.
For biografgængerne betyder denne højere opløsning både en større skarphed og en større dybde i billederne. Med 4K leveres et levende billede, der er mere realistisk, overbevisende og fængslende, end det der hidtil har kunnet opleves. Dette gælder også selv om publikum sidder meget tæt ved lærredet.
Interessant i forhold til dette fokus på opløsning er selvfølgelig øjnene, der ser. Forskere diskuterer nemlig, hvor detaljeret det menneskelige syn er; hvor mange detaljer øjet reelt kan opfange. Konklusionen er, at 4K simpelthen er det tætteste et biografbillede kommer på virkelighedens skarphed.
| |
Restaurering
| |
En scene fra ’Borte med blæsten’ før restaurering. Credit: Warner Bros. Motion Picture Imagin
Warner Bros’ Motion Picture Imaging (MPI) har udviklet den digitale teknologi, der gør det muligt ikke alene at lave nye digitale kopier af beskadiget og ældet film negativer, men at genskabe dem til deres originale kvalitet – en teknologi der gør det muligt at korrigere falmede farver, udviskede motiver og ulden lyd.
Nu pludselig kan de gamle klassikere også leve op til nutidens forøgede krav til billede - og lydkvalitet.
En restaurering af en film starter med, at man skaber en digital kopi af filmens originale negativ. Dette er ikke nemt. De fleste negativer af ældre dato er fysisk skadet med ridser og revner – nogle er endda samlet med tape. Negativerne er skrøbelige og går nemt i stykker under scanningen, hvis man ikke passer gevaldigt på.
Når den digitale kopi er lavet, går MPI straks i gang med at plukke den i småstykker…igen. En gruppe af teknikere arbejder på farve korrektionen en anden på at fjerne skidt og ridser.
| |
Samme frame efter restaurering. Credit: Warner Bros. Motion Picture Imagin
Og da målet jo er at genskabe filmen som den oprindelig var, går en tredje gruppe i gang med at sikre, at filmen er komplet med alle de rigtige negativer, hvis dette ikke er tilfældet – hvilket ikke hører til sjældentheder - går de i gang med at opspore de manglende frames. I tilfældet med ’The Godfather’ var negativet i en utrolig dårlig stand. Billederne var mørke, udvaskede og manglede fuldstændig detaljer. Selve filmen var beskidt, ridset og revnet. Efter et års arbejde fremstod filmens i en tilstand, der er helt på linje med da den fik premiere i 1972: rig på farve og kontrast og Francis Ford Coppola skulle efter den første digitale visning, have ytret, at filmen ikke har set så godt ud siden 1972, da den første gang blev screenet.
Under restaureringen er der arbejdet med samme opløsning som det originale negativ; typisk 4096 X 3112 pixel, eller som man siger intern i branchen 4K. 4K lyder ikke af meget, hvis man taler om standarter for digitale kamera, men når det drejer sig om levende billeder, er det en storslået bedrift. En enkelt frame i 4K kan fylde 50 MB og med 22/24 billeder i sekundet løber det hurtigt op. Som et eksempel kræver opbevaringen af The Godfather trilogien en kapacitet på 160. terabytes at opbevare. Og en ting er at opbevare store filer, noget andet er at flytte rundt med dem…
| |
The Godfather
| |
I 1920erne spredtes den sicilianske mafia - La Cosa Nostra - til store dele af verden. Især USA og Australien blev hjemsted for den organiserede kriminalitet, som fulgte i kølvandet på de italienske immigranter.
I Francis Ford Coppola's mesterværk med Marlon Brandon som familiens overhoved, opleves den sicilianske familie, Corleones, op- og nedture fra magten i den organiserede kriminalitet i USA.
Da vi møder familien Corleone, styrer familiens overhoved ”Don”, Vito Corleone, forretningerne på traditionel vis, mens han ser til at tiderne skifter og nye loyaliteter opstår. Don kontaktes af narko-dealeren Virgil Sollozzo, der ønsker familiens beskyttelse til hans forretninger, men da Don afviser Sollozzo starter en blodig og voldsom gangsterkrig, der får skæbnesvangre konsekvenser for begge familier.
The Godfather er en uundgåelig klassiker; et sandt mesterværk i hændelse og handling, i struktureret brug af overordnede temaer samt ikke mindst i storslåede skuespilpræstationer. Det er en historie om Amerika; ikke blot som et land af muligheder og stolte immigranter, men hvordan den amerikanske drøm rummer grænseløs potentiale for korruption. Filmen modtog 3 Oscars i 1972, for bedste film, bedste manus og bedste skuespiller, Marlon Brando.
| |
Godfather Part II
| |
Atter er det muligt at se spændingen i Al Pacinos ansigt lige inde han trykker på aftrækkeren.
Kilde
The Godfather sagaen, fortsætter stærkt, og strækker sig over to generationer af magthavere i Corleone-familien. Instruktør Francis Ford Coppola fortæller to historier i part II: Vi følger den unge Vito Corleone opvækst på Sicilien og i det tidlige 20’ende århundredes New York. Samt får historien om Michael Corleone, der som den nye boss i 1950’erne forsøger at udvikle familieforretningerne til også at dække Las Vegas, Hollywood og Cuba. Det er en kompromisløs fortælling om skæbnesvangre forpligtelser i forhold til ambitioner og de stærke familietraditioner.
"The Godfather Part II" er en overvældende stor og visionær film, der uden tvivl anses som den bedste efterfølger, der nogensinde er lave. Filmen modtog i 1974 i alt seks Oscars, herunder for bedste film.
| |
Bag om…
| |
Godfather-filmene har haft stor betydning for populærkulturen. På trods af, at filmhistorien vrimler med fortællinger om gangstere, repræsenterer "The Godfather" et stilskred for genren. Som kontrast til tidligere film, der udelukkende havde behandlet mafiaen set fra perspektivet af en oprørt udenforstående, tog "The Godfather" sit udspring i og indefra organisationen og portrætterede gangstere som komplekse karakterer med psykologisk dybde. Det var nyt! Yderligere er forståelsen af mafia-bevægelsen som en feudal organisation med ’the don’ som både beskytteren af ’de små fisk’, men samtidig også den barske faderfigur, der indkasserer den loyalitet og de tjenester, som fulgte i kølvandet med hans service, blevet en alment kendt trope.
På grund af The Godfather-filmenes status og betydning er det også muligt at finde referencer til disse værker i utallige andre kulturprodukter. Disse referencer findes i satirer, parodier, comic bøger og selvfølgelig andre film lige fra klassikere som "Star Wars" og nyere komedier som "Analyze This". Flere af filmens replikker er stemt ind som filmhistoriens bedste.
| |
The Godfather
| |
Don Vito Corleone - Marlon Brando. Michael Corleone - Al Pacino. Santiago ‘Sonny’ Corleone -James Caan. Peter Clemenza - Richard S. Castllano. Tom Hagen - Robert Duvall. Virgil ‘Tyrkeren’ Sollozzo - Al Lettieri.
Instrueret af Francis Ford Coppola. Manuskript - Francis Ford Coppola & Mario Puzo. Efter roman af Mario Puzo. Producer - Albert S. Ruddy. Associate Producer - Gray Frederickson. Fotograf - Gordon Willis. Klipper - William Reynolds & Peter Zinner. Musik - Nino Rota.
Længde 172 min. Censur: Tilladt over 15 år
| |
| |
The Godfather Part II
| |
Don Michael Corleone - Al Pacino. Tom Hagen - Robert Duvall. Kay Corleone - Diane Keaton. Vito Corleone - Robert De Niro. Fredo Corleone - John Cazale. Connie Corleone - Talia Shire.
Instrueret af Francis Ford Coppola. Manuskript - Francis Ford Coppola & Mario Puzo. Efter roman af Mario Puzo. Producer - Francis Ford Coppola. Co-producer Gray Frederickson & Fred Roos. Associate Producer - Mona Skager. Fotograf - Gordon Willis. Klipper Barry Malkin, Richard Marks & Peter Zinner. Musik - Nino Rota. Komponist - Carmine Coppola.
Længde 200 min. Censur: Tilladt over 15 år
| |
"SALT" i 4K - 7. september 2010s
| |
Allerede nu kan CinemaxX introducere Danmarks
første offentlige screening i formatet 4K, da det er lykkedes Sony at hente
en 4K version af "SALT" til Danmark.
Fra torsdag den 9/9 – 29/9 kan den hæsblæsende action thriller om CIA
agenten, SALT, der hænges ud som russisk agent ses i Digital 4K i alle tre
CinemaxX biografer.
s
SE VENLIGST MEDSENDTE PRESSEMEDDELELSE
|
|
|
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
mandag, 01 januar 2024 18:16:57 |
|
|