| |
Tillykke, Imperial
Imperial 50 År |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
Brian Iskov,
Bries Blog-O-Rama - gengivet med tilladelse |
Dato:
16.12.2011 |
Imperial Bio i 2007.
Billede af Thomas Hauerslev
I dag [03.11.2011] er
det præcis 50 år siden, at københavnernes foretrukne premierebiograf
første gang åbnede sine døre for publikum.
Imperial på Gl. Kongevej har
både overlevet hippie-happenings, excentriske millionærer og
lukningstrusler, siden den første direktør overtog nøglen til huset i
1961.
Skønt mange tror det, har
lærredet i Imperial aldrig
været det største af sin slags i Danmark. Til gengæld kan de færreste af
landets biografer matche Nordisk Films flagskib på Gl. Kongevej, når det
gælder auraen af luksus og svundne tiders storhed.
Imperial har opnået sin særstatus som Københavns mest prestigefyldte
premierebiograf, efter hovedstadens andre kæmpesale lukkede på stribe i
fattigfirserne. Men da den 9 mio. kroner dyre Imperial Bio åbnede for
offentligheden den 3. november 1961, konkurrerede den med de lige så
enorme 3 Falke Bio,
Saga og
Kinopalæet, der lå lidt længere nede ad
vejen.
Datidens flotte armbevægelser spejler sig stadig i Imperials rummelige
marmorfoyer og salens 1102 pladser, bredt ud i amfiteatrets vifteform.
Ellers er der ingen levn af det oprindelige interiør (totempælene i
siderne af biffen er originale – og også de store Philips
DP70 kinomaskiner) efter 50 år og tre ombygninger. Det passer Jørgen Nielsen
ganske udmærket:
»Indretningen var moderne på en ubehagelig måde. Jeg
kan bedre lide det i dag. Det er mere kommercielt udnyttet, knap så
fimset.«
Jørgen Nielsen tiltrådte som Imperials første – og
landets yngste – biografdirektør i en alder af 33. Dengang rummede salen
1521 arkitekttegnede stole betrukket med pastelrødt tysk kamgarnsstof.
Todd-AO lydsystemet var 6-spors stereofoni fra
B&O. Og i loftet sad et »revolutionerende
moderne aircondition-anlæg«, som det benovet lød i pressen. »Ved
udsolgte forestillinger blev der nu fandens varmt allligevel,« husker
Jørgen Nielsen.
|
Læs mere her:
Imperial Bio
70mm Film Nyhedsarkivet
Historien om 70mm Film i Danmark
Internet link:
Bries
Blog-O-Rama
Imperial Bio
Brian Iskov's blog om Imperial (September 2013)
|
I
gadebilledet blandt store bygninger, busser, cyklister og gadebelysning
er Imperial Bio næsten usynlig, og har altid været det. Foto Thomas
Hauerslev
Klik på billedet og se en større udgave
Alt var fremstillet specielt til biografen: selv rækkelyset, der blev
lagt ned i gulvet, så man ikke kunne komme til at skifte pærerne, når de
gik ud. Dagbladenes dækning af det nye filmpalæ understregede
arkitektens sobre ambitioner:
»Det er et nøgternt biografteater, anonymt
i ordets bedste forstand ... Her er ingen kulørte neonskilte på facaden,
ingen mark-skrigeriske plakater omkring indgangen.«
Det sidste fik Jørgen Nielsen hurtigt forpurret. Til
bygherrernes fortvivlelse insisterede han på at plastre væggene til med
plakater for det kommende repertoire.
»De ønskede, at når man besøgte vores biograf, skulle man opføre sig
helt specielt. Men som direktør gjorde jeg alt for, at det modsatte var
tilfældet. Folk stadsede sig gudskelov ikke op for at gå i Imperial.«
I de ti år, Nielsen stod på broen i »det store skrummel«, udnyttede han
chancen til at eksperimentere med repertoiret i weekenderne. Han
allierede sig bl.a. med en gallerist og en museumsdirektør for at
hjemskaffe de sidste nye kunstfilm om undergrundsmiljøet i New York.
»Jeg har aldrig fået så megen omtale i pressen, som dengang vi kørte
Andy Warhols "Chelsea Girls" simultant på tre fremvisere for en udsolgt
sal,« fortæller Jørgen Nielsen.
| |
Imperial Bio's
guldvæg i 1984. En Folkevogn brugt i "Midt om Natten" er udstillet.
Billede af Thomas Hauerslev
Teenagere og hippier strømmede til
midnatsseancerne, der gjorde Imperial internationalt kendt som »the
world's biggest arthouse-cinema«. Og hvis kunstfærdigheden på lærredet
blev for kedsommelig, sørgede publikum i salen selv for underholdningen:
»Under visningen af en Yoko Ono-film begyndte nogle af
tilskuerne at løbe i gåsegang mellem rækkerne. Til sidst sprang de op på
scenen og byggede en menneskelig pyramide. Kontrolløren var helt
panikslagen; sådan noget havde han aldrig oplevet før.«
Den samme pligtopfyldende medarbejder præsterede senere at irettesætte
en af husets mest celebre kunder. Simon Spies spærrede gerne fire
pladser bag sig »for ikke at have folk i nakken«, når han besøgte
Imperial. Rejsekongen insisterede desuden på at smække benene op på
rækken foran, men det fandt den opsynsførende sig ikke i. »I Imperial ligger vi ikke på stolene, vi sidder på dem,« fastholdt kontrolløren.
Til sidst måtte Spies bøje sig og få sine penge tilbage ved billetlugen.
I mange år var endevæggen i Imperials vestibule beklædt
med 24 karats bladguld. To velvoksne kaktusser foran væggen afholdt dog
ikke folk fra at forrette hærværk på den fine belægning. Således greb
fhv. biografdirektør Jørgen Nielsen engang et ældre ægtepar i at stå og
kradse i guldet med spidsen af en paraply: »Manden blev helt stiv i
ansigtet og lignede en dreng på 6 år, da han fortrak med sin kone i
hånden.«
60'ernes optur var ebbet ud, da Jørgen Nielsen forlod
Imperial i 1973. Omtrent samtidig tog nyboderdrengen Thomas Hauerslev S-toget
ind til Vesterbro, så han kunne nyde datidens version af "De tre
musketerer" formedelst 12 kroner. Yndlingspladsen dengang var
allerbagerst i salen. I dag placerer han sig gerne på 10.-14. række i
den sal, hvor han styrede teknikken som filmoperatør i årene 1987-94.
|
|
Den
store marmortrappe dekoreret med et 50 års fødselsdagslogo i 2011. Foto
Thomas Hauerslev
Thomas Hauerslev husker start-80'erne som en sort tid for
biografbranchen. Rungende tomme sale fremskyndte ombygningen af
enkeltsalsbiografer til multiplexer. Glansen var også gået af Imperial,
der viste politi- og voldsfilm for to ludere og en lommetyv. Da ejeren i
1983 besluttede sig for at dele kæmpesalen op i fem mindre, så det ud
til, at Imperial skulle lide samme skæbne som byens andre hæderkronede
biografteatre.
»Hvis ikke Nordisk Film havde overtaget lejemålet og ført
Imperial videre som etsalsbiograf, ville den næppe have overlevet,«
mener Thomas Hauerslev, der bestyrer websitet
biografmuseet.dk.
Hans forhold til Imperial som et nostalgisk og hyggeligt sted er til
dels farvet af, at han mødte sin nuværende kone, Charlotte, i huset for
et kvart århundrede siden. Hun sad i vestibulens billetsalg; han lagde
"Den Sidste Kejser" i kinomaskinen oppe på operatørgangen.
Men også det buede lærred og subwooferens buldrende bas trækker op i
Thomas Hauerslevs bedømmelse af Imperial:
»Bundtrækket i deres lydsystem
giver mig gåsehud på armene. Og så er der altså noget særligt over at se
film sammen med 1100 andre mennesker – det kan man ikke ret mange steder
længere«
| |
Imperials Greatest Hits
| |
Operatørrummet
med Philips maskiner og Dolby anlæg hvorfra filmene er blevet vist i
mere end 50 år. Foto Thomas Hauerslev
I Jørgen Nielsens direktørtid tegnede storfilmene
"Kleopatra" og "The Sound of Music" sig for nogle af biografens største succeser.
Trods deres popularitet nærede han lige stort had til begge film.
»"Kleopatra" er nok det værste lort, jeg har vist. Udlejeren Fox tabte
så mange penge på at køre den i Imperial, for det rygtedes jo hurtigt,
hvor pinlig filmen var. "Sound of Music" var også fæl, men folk så den
jo gladeligt ti-tolv gange. Til sidst kunne jeg ikke holde ud at være på
kontoret, for efter kl. 14 kunne jeg høre musikken gennem væggene.«
I 1986 slog Karen Blixen-filmen
"Mit Afrika" rekorder, idet Imperial
holdt den på plakaten i 8 måneder og 9 dage. Senere vakte biografens
klientel opsigt i medierne, da de mest ihærdige fans af "Ringenes Herre" lagde sig i kø på fortovet foran billetkontoret, en hel måned før
forsalget til filmene startede.
Blandt andre publikumstræffere i Imperials historie kan nævnes "West
Side Story", "Sidste stik", "Dødens Gab", "Stjernekrigen",
"E.T.", "Die
Hard", "Matrix", "Titanic", "Avatar" samt Harry Potter- og James Bond-serierne.
|
|
Fakta
| |
Imperial
Bio's facade. Foto Thomas Hauerslev
Imperial er tegnet af arkitekterne Otto Frankild, Jørgen
Høj og Svend Åge Madsen. Biografen blev opført 1959-61 og er ombygget i
1988, 1998 samt 2003 (hvor der kom kopholdere på sæderne). Antallet af
pladser er i samme periode reduceret fra 1521 til 1102. Lærredet måler
15,7 x 7,4 meter. Der er i dag 32 højttalere i salen.
|
|
Højdepunkter
| |
1961: Imperial åbner for publikum den 3. november.
Biografen drives af Folkeligt Oplysnings Forbund. På premiereaftenen
vises krigsfilmen "Exodus" med Paul Newman.
1967: Jacques Tati modtager en Bodilpris i Imperial for sin film
"Playtime".
1972: Bevillingssystemet ophæves, og Imperial kommer i privat eje.
1983: Nordisk Film køber Imperial og redder den fra at blive delt op i
fem mindre sale.
1986: Sydney Pollacks "Mit
Afrika" bliver et af biografens største
tilløbsstykker nogensinde.
1993: Lydsystemerne Dolby Digital og DTS indføres.
1996: Den nye James Bond, Pierce Brosnan, gæster den danske
gallapremiere på "GoldenEye".
1998: Biografen bliver certificeret til THX-lyd.
2001: AOK's brugere udnævner Imperial til årets biograf.
2004: Digital projektor bliver installeret.
|
|
|
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
mandag, 01 januar 2024 18:16:58 |
|
|