| |
Besøg på Filmarkivet i Glostrup |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
Thomas Hauerslev |
Dato:
28.11.2014 |
En
anonym industribygning i et forblæst industrikvarter i Glostrup på
Københavnsvestegn. På
indersiden kan man finde de store eventyr fra mange danske film igennem
tiden. Lige fra Dreyer's "Gertrud" til Bille August's "Buster's Verden".
Hvad sker der egentlig med en film når den har haft biografpremiere?
Ganske kort tid efter en premiere glider filmen ud af publikums
erindring. Var det en god film, kan publikum måske huske filmen flere år
senere. Var det en mindre god film, forsvinder den hurtigt fra publikums
erindring. En film kan meget hurtigt forsvinde i et filmhistorisk sort hul for aldrig
at blive set igen. De eneste der kan huske den, er instruktøren - hvis
han eller hende da ikke foretrække at glemme den.
Så snart en film har haft sin biografpremiere er alle oppe du dupperner
i et sandt adrenalinrus
med reklamer for filmen, billeder i avisen og plakaten på biografen's
facade. Premieredagen og de første dage i biografen er afgørende for
filmens levetid på det hvide lærred. Med meget få undtagelser, er filmen
sikkert taget
af plakaten en måned senere, for at dukke op på DVD og Blu-ray,
streaming og senere TV nogle måneder senere.
Repriser eller re-premiere er ikke rigtigt noget man bruger længere i biografen. Til gengæld kan DVDen have mange års levetid til 49 kroner på
hylderne i butikkerne. Men hvad med selve filmen? Selve negativet,
lydsiden, stillbillederne og plakaten. Hvad med alt det? Når det gælder
danske film, har producenterne haft afleveringspligt af deres film siden
1964. Dvs, at producenterne skal aflevere en kopi af filmen - som oftest
en 35mm film, et sæt billeder samt en plakat til Statens Filmarkiv. De
sidste 10 år er det blevet almindeligt, at aflevere en digital kopi
filmen, som opbevares for eftertiden på store servere og bånd.
|
Læs mere her:
Se galleriet: Det Danske Filminstitut's
filmarkiv i København
Cinemateket, København
Statens Filmarkiv i Bagsværd
Scanning af Erik Balling's
farvefilm "Qivitoq" fra 1956
Ole Skou Olsen, Cinerama
filmoperatør i Kinopalæet
Internet link:
Filmarkivet
Om filmarkivet
Folketinget: Beretning om Det Danske Filminstituts opbevaring af film og
billeder
Library of Congress, USA
|
Gruppebillede
i den store modtagehal fra venstre:
Flemming M, Alan, Jan, Eivin, Steen, Mikael Braa, Jacob, Torben, Flemming N, Martin, Peter og Thomas.
Klik på billedet, for at se en større version.
Hvad der måske er mindre kendt er, at en film hurtigt kan glemmes af
distributøren og produktionsselskabet. Det kreative miljø er altid på
vej til det næste filmprojekt, og nogle gange sker det, at en
premierefilm meget hutigt glemmes og glider helt ud af producentens
opmærksomhedsradius. Materialerne smides ud for at skaffe plads til
det næste filmprojekt, eller på anden vis forsvinder. Den danske
filmkulturarv forsøges bevaret af Statens Filmarkiv, der ligger i Glostrup
vest for København. 10 medarbejdere arbejder utrætteligt i en endeløs
kamp imod tiden for at sikre alle danske film for eftertiden - inklusiv
"Kampen om den Røde Ko".
Onsdag den 26. november 2014 mødtes 10 filmentusiaster efter
fyraften for at få en rundvisning på arkivet af Mikael
Braae og Jacob, der er leder af arkivet. Filmentusiasterne denne aften
bestod af en broget skare af medborgere og filminteresserede fra det
Københavnske biograf- og filmsamlermiljø.
Flemming M: Startede med sin egen Ernemann 1, da han var 15 år gammel
og har arbejdet som
tonemester på Saga og i Nordisk Film
Alan: Lang karriere som tekniker i Nordisk Film Biografer i 25 år,
og nu selvstændig
Jan: Daglig leder af Baltoppen i Ballerup. Startede karrieren med
at rive billetter over i Broadway Bio helt tilbage i 1979
Eivin: Filmentusiast
Steen: Leget med film siden han var barn
Mikael
Braae: Filmarkivet
Jacob: Leder af Filmarkivet
Torben: Ansat i
Palads Teatret siden 1983. Har lagt film i mindst
90.000 gange
Flemming N: Har kørt film i Slangerup bio i 19 år som frivillig
Martin: Fotograf hos Aller Studie, filmsamler og tidligere leder af Hvalsø
Bio
Peter: Fotograf og filmentusiast
Thomas: Filmoperatør
Imperial Bio og
ABCinema+D
og nu redaktør af biografmuseet.dk og in70mm.com
|
|
Mikael
Braae er uddannet fra Universitetet og ansat i 2000 i Statens Filmarkiv
som filmarkivar. Efter 14
år i Statens filmtjenesten har Mikael erkendt, at jobbet er så spændende, at
han betragter jobbet som en livstidsstilling. "I am here to stay"
siger han.
Mikael
Braae bød os alle velkommen. Efter en kort introduktion af os selv,
ridsede Mikael museet's 70-årige historie op. Filmmuseets
arkiv blev startet som et privat initiativ i 1941 af Dansk Kulturfilm og
Ove Brusendorff. Samlingen bestod dengang af nitratfilm, som blev
opbevaret i to tårne på Frederiksbergggade i København. Da samlingen
efterhånden blev for stor, blev den flyttet til Brusendorff's eget
sommehus i Hvalsø.
Først i 1962 blev samlingen nationaliseret, og fik et nyt hjem
i det gamle Bagsværd Fort, hvor samlingen af film og negativer boede
helt frem til 2000. I 2000 blev et helt nyt arkiv indviget i en
industribygning på Naverland i Glostrup's store industrikvarter. Alle
filmrullerne blev flyttet tværs over byen til det nye hjem i en moderne
industrihal hvor klimaet bedre kunne kontrolleres.
De gamle forhold for filmopbevaring i Fortet var langt fra optimale. Alle de gamle film på
hylderen var ved at gå til grunde med accelererende fart. Hverken
temperatur eller luftfugtighed kunne styres særligt præcist. Hvis man
skal opbevare gamle film, skal de opbevares under klimakontrollerede
forhold for ikke at forgå.
Fugt drivende ned af væggene og rustene filmdåser er en meget dårlig
cocktail. Nitrafilm opløser sig selv imens det bliver ustabilt. En skønne dag
risikerer man at finde en bunke støv i dåsen i stedet for en rulle film.
Acetatfilm (sikkerhedsfilm) har en kedelig tendens til at falme til røde,
brune eller pink farver. De blå og grønne farver fordamper i rasende
fart. Ikke nok med det, filmmaterialet omdannes også i en kemisk
process, der afgiver en stæk duft af eddike. Processen accelererer, og
efter ganske kort tid, er filmstrimmelen ubruglig og skal bortskaffes.
Disse uattraktive skavanker, kan man med held stoppe ved at opbevare
film koldt og tørt.
|
|
Meterhøje
reoler med utallige 35mm filmkopier
i gigantiske køleskabe sikrer filmkulturen i mange år. Her ses Flemming
N for enden af nogle reolerne i det enorme rullearkiv i Glostrup. 40.000
filmkopier findes der på hylderne.
Efter introduktioner og Mikael's præsentation gik vi ud til det første
kølerum A hvor Filmarkivet opbevarer de 200 mest populære filmtitler.
Dvs de titler, der oftest ryger ind og ud af arkivet og ind i
Gothersgade's Cinematek. Man mærkede hurtigt den kolde luft. Kun 5
grader varmt i det store lokale med mere end 2 meter høje rullerarkiv i
11 sektioner. Den ene reol efter den anden fyldt op med 35mm film, sirligt ordnet i DanCan's karakteristiske blå plastic filmkasetter. På gulvet stod flere paller med filmdåser "til
sortering". De 10 ansatte i Glostrup har rigeligt at gøre med at sortere
filmdåser, og mærke dem op med barcodes og filmens titel. 5 grader er også godt til
at opbevare visse flydende forfriskninger, hvilket personalet også
havde regnet ud.
Efter flere udvidelser siden 2000 råder filmarkivet idag over 6 store kølerum, heraf er 3 af dem frysere med en
temperatur på -5 grader. Generelt skal film opbevares tørt og køligt, så
kan filmmaterialet holde 1000 gange
længere end hvis de opbevares i stuetemperatur. Skiftede
fugtighedsprocenter og temperaturer, der kører op og ned er gift for de
gamle spoler, bånd, filmkopier, negativer og lydmateriale i alle
tænkelige formater.
Nabokølerummet var fyldt til randen med videobånd i alle slags formater.
Mikael fortalte hvordan arkivets samling af 1" videobånd er ved at gå i
opløsning. De har derfor været tvunget til at få dem kopieret til
digitale medier på en laboratorium i Belgien. 1" formatet er
ukomprimerede analog masterbånd, der har været brugt i TV sammenhænge, og
til fremstilling af DVD og VHS. 1" bånd skal "trådes" i
afspillermaskinen ligesom en film skal "lægges i" i en kinomaskine.
Alle 1" båndene gemmes stadig, selv om de nærmest er ubruglige.
Istedet er det hele nu gjort tilgængeligt på harddiske. Det er lykkedes at redde
indholdet af
1" båndene, men 2" bånd kan man ikke spille mere, da der ikke
findes nogen brugbare afspillere
|
|
Tusindevis
af filmdåser er arkiveret i Glostrup. Nogleer af plastic, andre er af
metal. Hvis en film angribes af eddikesyndromet ruster filmdåserne som
det ses her på billedet, og lokalet fyldes med en "duft" af eddike. Det
kræver god ventilation, og anlægges bør ses efter jævnligt for
rustdannelse.
Nitratfilmene opbevares ikke i Naverland, men istedet er de anbragt i en forhenværende atomsikret bunker
fra den Kolde Krig i Store Dyrehaveskoven lige syd for Hillerød. I 2007
blev alle museets nitratfilm flyttet til nye og meget forbederede
forhold, der dengang kostede 40 millioner kroner. Alle nitratfilmene
opbevares nu i 70 specialbyggede celler, der hver især indeholder et ton nitratfilm. Hver celle er fysisk adskilt fra hinanden så en eventuel
brand ikke spreder sig til de andre celler. Alle cellerne er kølet ned
til -5 grader, da nitratfilm er noget djævelsk stads. Når filmene er så
gamle er det særdeles brandfarligt, nærmest explosionsfarligt. Ved brand
udvikler det en gasart, der giver vand i lungerne, så man dør af drukning.
Brand i nitratfilm kan ikke slukkes med vand. Den kemiske sammensætning
minder om fyrværkeri, så der gælder kun 1 regel ved brand i nitrafilm,
og det er - LØØB!
Omkring to gange om måneden hentes og bringes film frem og tilbage
imellem Store
Dyrehave og Naverland. De gamle nitratfilm anbringes i Box
A til optøning i 24 timer hvor temperaturen langsomt hæves til +5 grader. Næste trin er at hæve temperaturen til stuetemperatur også over
24 timer. Herefter behandles filmen af museets folk i et særligt lokale.
Ofte handler det om at scanne filmspolerne, så de kan ses af andre.
Herefter køreres de uerstattelige filmspoler tilbage
til arkivet i Hillerød og fryses ned igen.
Nogle nitratfilm sendes til Holland for at blive kopieret til
sikkerhedsfilm af et speciallaboratorium.
Nitratfilmene er i praksis ubruglige, så de beholdes udelukkende som
museumsgenstande. De er unikke, men man kan ikke vise dem længere.
Danmarks sidste biograf med tilladelse til at køre nitrat, var museets egen i Store
Søndervoldstræde på Christianshavn. Den biograf lukkede, da Cinemateket
åbnede i 1996. I dag handler det kun om at bevare og sikre dem for eftertiden.
|
|
Række
efter rækker. Reol efter reol med dødsdømte film. En "lind" duft af eddike
i dette lokale. Alle filmdåseren er angrebet af eddikesyndrom.
Temperaturen holdes konstant på -5 grader for at sinke processen så
meget som muligt, men der er intet at gøre. Film i dåserne er tabt for
altid.
Siden 1964, har der ved lov været pligtaflevering af alle danske film
til museets arkiv. Idag indeholder arkivet ikke kun danske film, men
også en stor samling af udenlandske 35mm og 70mm film, som
filmselskaberne frivilligt har afleveret, når de enkelte film er røget
ud af normal biografdistribution. Filmene er stadig filmselskaberne
ejendom, og kan under visse betingelser, og imod et håndterignsgebyr,
udlånes til forevisning.
Arkivet modtager også film fra private samlinger en gang imellem. Mikael
erindrer for nogle år siden, da de hentede Bent Jensens store filmsamling,
der bestod 7 paller med filmdåser. Bent Jensen havde sin egen biograf i
Strandøre hos belysningsvæsnet, og efter hans død, blev alle filmene
opmagasineret på Sundholm, hvor Filmarkivet hentede dem. Det var
den største private filmsamling Mikael havde set til dato.
Mikael er i øjeblikket igang med "Projekt Dansk Film 1956 - 2000", der
skal dokumentere hvad museet har på arkivet fra alle de danske film
produceret i perioden. Pligtafleveringen er idag udvidet til også at
omfatte en pasus, der siger, at producenten af en Dansk film ikke må
smide negativet ud uden at tilbyde det til Filmarkivet først.
Filmarkivet kan så tilbyde gratis opmagasinering. Det har været et kæmpe
arbejde. Eksempelvis har man ikke ressourcer til at
checke indholdet af alle dåserne, men blot registrere
hvad der står på dåserne, og sortere det efterfølgende. Det har vist
sig, at ikke alt er afleveret og det er der flere grunde til. Hvor er lyd og billede til de forskellige
versioner? Nogle film har været solgt til udlandet, og originalmaterialet
er nogle gange sendt til udenlandske laboratorier, og efterfølgende ikke
returneret. Ingen har haft styr på det hele herhjemme, og man glemmer
derfor at
rykke for det.
|
|
Interiør
fra det rigtigt store klimakontrollerede kølerum. Tusindvis af 35mm
filmkopier oplageret under betryggende forhold i maks 5 graders varme. Martin
prøver at holde varmen.
Mikael kom med et par eksempler bl.a. "Styrmand Karlsen" fra
1958, der mangler 3 sange i Filmarkivets' negativ. Når en dansk film kom
til udlandet blev sange ofte klippet ud, fordi de ikke gav megen mening
på et andet sprog. Filmselskabet klippede rask væk disse ting ud af det
originale negativ, og gemte fraklip i en dåse og mærkede dåsen op med
f.eks "Negativ fraklip". Mange år senere kunne dette læses som om det
var fraklip, der ikke blev brugt i den endelige film. Efterfølgende er det
blevet smidt ud. Et andet eksempel er "Soldaterkamerater", hvor
det danske 35mm negativ mangler. Det er ganske enkelt blevet væk.
Filmarkivet har et engelsk negativ - uden sange - hvor skuespillerne
taler engelsk og med engelske fortekster. Bl.a. hedder Louis
Miehe-Renard kun "Louis Renard" i den engeske version. Til gengæld har
man den danske lyd, men ikke den engelske lydside. Idag er det derfor
ikke muligt at lave en ny kopi af "Soldaterkammerater"
hvor billede og lyd passer sammen. Merry Film har i sin tid simpelt hen
klippet i materialet uden tanke for, om filmen skulle kunne kopieres
senere.
I princippet gemmer Filmarkivet derfor alt man modtager, men man skeler lidt til
hvad man har i
forvejen på et andert format.
En 35mm filmkopi kan derfor være lige så vigtig som filmens originale
negativ, hvis man ikke har andet. Her kommer private filmsamlinger ofte
museet til hjælp, når de manglende stykker i det store filmpuslespil
skal sættes sammen.
|
|
Martin
kikker længselsfuldt på en original kasette til 70mm filmen "The Great Race"
fra 1965. Filmarkivet opbevarer en håndfuld 70mm film fra Warner Brothers
under betryggende og kølige forhold.
Filmarkivet arbejder tæt sammen med andre filmarkiver i Europa og andre
steder. En gang imellem modtager Filmarkivet materiale fra udlandet, som så skal
undersøges og eventuelt tilføjes samlingen. Måske dukker de manglende negativer op en
skønne dag. Udenlandske versioner af danske film kan stadig ligge rundt
omkring på laboratorier og bare vente på at blive fundet. Museer overalt
er helt oppe på dupperne i
øjeblikket hvor laboratorier lukker i stor stil og materiale smides ud
som aldrig før.
Filmarkivet har et godt samarbejde med Nordisk Film, der har deres eget filmarkiv
til deres egne produktioner. Her opbevares - imod betaling - også mange
35mm negativer, 17½ mm perf lyd og meget andet fra mange andre danske filmproducenter. Når Nordisk Film en gang om året
sender fakturaer ud, ender det ofte med, at de enkelt producenter hellere
vil spare pengene og istedet smide det gamle materiale ud. Så går der ikke
længe før at det hele ender i Glostrup. Telefonerne begynder at ringe i
marts måned, og så er der sikret nyt materiale til alle hylderne i Glostrup.
Filmarkivet har en politik om ikke at gemme det hele fra hver film i samme
samme kølerum, i det tilfælde at et kølerum skulle brænde. Man gemmer
derfor - afhængigt at mængden af metriale - de forskelle dele i forskellige
rum. Lydelementer genmes f.eks i Box C, imens ngeativ og kopier fordeles i
Box B og D.
|
|
De
sande helte i dansk film sidder i en anonym industribygning i Glostrup og
kikker vores fælles kulturarv minutiøst igennem med hvide handsker.
Vi afsluttede vores besøg med at se lagerlokalerne hvor Filmarkivet
gemmer film hardware, der tidligere har været opmagasineret på Teknisk
Museum i Helsingør. Blandt kuriositeterne så en vi Zoetrope, et Kinetoscope og
vi så Carl T H Dreyer's klippebord, der i en årrække havde været anvendt i
filmværkstedet i
Haderslev. Arkivet opbevarer også Dreyer's smoking som Lars von Trier brugte i en
årrække.
Inden vi gik fik vi et glimt af serverrummet, der huser de digitale filer fra
alle de nyere film. Det var blot en stor båndstation, der ligner -
well -
IT hardware. Ingen romantisk filmaura over det. Ved siden af serverrummet har
Filmarkivet et lokale med enhver tænkelig afspiller, der gør dem istand til
at afspille VHS bånd, LaserDisc, 1# bånd, U-matic, DVDere osv. Fem 19" rack fuldstændigt proppet med hardware, og et krysfelt i midten til at styre
signalerne fra den ene enhed til den anden.
3½ time efter vi ankom sluttede vores besøg i kontorlokalerne, der var fyldt
til randen med filmdåser og Steenbeck klippeborde. Bordene bruges til at
gennemse de filmdåser, der bliver indleveret af filmproducenter og private
før de arkiveres eller bortkastes. En ældre dame fra Jylland havde sendt en
kasse film over, hvor der stod "H C Andersen" på. Den skal selvfølgelig også
kikkes igennem for at finde ud af hvad det er.
Kontoret
klargører også 35mm film til
Cinemateket. Overkørselsmærker, start og slutstrimmel
sættes på, og så er den klar til at bliver vist.
Hvad sker der egentlig med en film når den har haft biografpremiere
skrev jeg i starten. Svaret er, at filmen kommer på museum, og bliver sikret
for eftertiden.
Det er bemærkelsesværdigt at se dette arbejde med at gemme næsten 100 års
dansk filmproduktion, og høre om de udfordringer og opgaver der er forbundet hermed.
Det var superspændende at opleve, og der skal lyde en stor tak til Mikael og
Jacob for deres velvillighed ved dette arrangement.
• Se galleriet: Det Danske Filminstitut's
filmarkiv i København
|
|
|
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
mandag, 01 januar 2024 18:17:05 |
|
|