biografmuseet.dk
Forord | Kontakt
Din historie | Søg

BIOGRAFER
Oversigt | Pioner
København | Omegn
Nordsjælland
Vest, Midt & Syd
Bornholm
Møn & Bogø
Lolland & Falster
Fyn, Thurø, Tåsinge
Langeland & Ærø
Sydjylland | Øst
Midt-Vest | Nord

ROADSHOW
3 Falke Bio
Europa Bio
Kinopalæet
Grand Teatret
Imperial Bio
Lido | Folketeatret

7OMM FORMATET
Historie | Biografer
Film | Maskiner

FILM & SYSTEMER:
Todd-AO | Blow-Up
Ultra Panavision 70
Super Panavision 70
Super Technirama
Sovscope 70
Dimension 150
Cinerama
Omnimax
Showscan
Cinema 180
Sensurround
"Windjammer"
CinemaScope

NYHEDER

2024 | 2023 | 2022
2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016
2015 | 2014 | 2013
2012 | 2011 | 2010
2009 | 2008 | Arkiv

BIBLIOTEK
Premierer 1911-2020
Film- og Kinoteknik
Teknikkalender
Interview | Farvel
Filmfestival
Det Store Udland
Olsen Banden
Store Lærreder
 

Biografmuseet's Mission
Fra Bornholm til Skagen, Todd-AO er sagen: Læs om 70mm og Cinerama med de store knivskarpe billeder og fantastiske magnetlyd
• Artikler, nyheder og billeder fra den danske biografhistorie
• Alle læsere er inviteret til at skrive deres historie om oplevelser i de danske biografer

Indhold | Opdateret
Ris & Ros | Ansvar
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 

Besøg in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com
 

Erindringer fra ABCinema+D, København

Tilbage til forsiden
Skrevet af: Thomas Hauerslev, Filmilægger ABCinema 1983 - 1989 Dato: 21.02.2010
Opdateret: 29.09.2023
ABCinema i vinterklæder. Foto Thomas Hauerslev

ABCinema+D
Rådhuspladsen 57
1550 København V

ABcinema åbnede den 23. april 1973 (2. påskedag) med to biografer, A & B indrettet Palacehotellets stueetage, i lokalerne hvor den tidligere Ambassadeur natklub havde haft til huse. Palacehotellet havde i forvejen en anden biograf som lejer i Mikkel Bryggers Gade.

Den første film i A-cinema var Steven Spielberg's TV-film "The Duel" og første film i B-cinema var "Heartbreak Kid". Skuespilleren Dennis Weawer besøgte i den anledning Danmark for at kaste glans over premieren. Det var Henrik Sandberg, der indrettede biografen og som i forvejen havde drevet Merry Teatret. Ombygning og indretning af de to biografer kostede 1,8 million kr, og der måtte ikke vises pornofilm i biograferne ifølge en klausul i lejekontrakten med Lilian Kaufmann, der ejede bygningen.

ABcinema var blandt de første rigtige multibiografer i Danmark og blev også lanceret som sådan. Folketeatret og Camera 2, der lå under samme tag i Odense kom dog først allerede fem år tidligere. ABCinema blev hurtigt udvidet med to extra biografer - Bio C (1974) og Bio D (1977) - og så skiftede biografen van til ABCinema+D. Bio D lå i nabobygningens kælder i det forhenværende Postens Filateli, der var flyttet rundt om hjørnet til et lokale i Lavendelstræde. Adgang til Bio D foregik via en lang gang hvor man passerede nødudgangen til Grand Teatret's Bio 1. Bio D eksisterer den dag idag under navnet Gloria Biograf. ABCinema+D have 813 pladser fordelt imellem: Bio A 194 carrygule pladser, Bio B 389 røde pladser, Bio C 110 blå pladser og Bio D 120 brune pladser.

• Gå til galleri ABCinema+D, 1984
• Gå til galleri ABCinema+D Facade, Teknik og Indretning 1980erne
• Gå til galleri ABCinema+D plakatudstilling 1980erne
• Gå til galleri Lysbilleder fra ABCinema+D & Cinema 1-8

Indgang lå til venstre for Palace Hotellet's "Butterfly Bar". Over indgangsdørene hang en imponerende baldakin med biografens program og fra omkring 1982/83 med fire store sportlightbelyste plakatrammer der passede til amerikanske 3-sheet plakater. På den røde front stod der "ABCinema" i hvide bogstaver. Meget iøjenfalden. Til venstre for indgangen var der yderligere tre fag med plakater. Det var samtidigt udgangsdørene fra Bio C. Publikum gik igennem en lang foyer til billetkontoret, der var placeret i bunden af foyeren ved toiletterne. På hver sin side af billetkontoret lå Bio A og Bio B. Fra billetkontoret var der en trappe op til første sal hvor operatørrummet lå. Adgang til de tre biografer A, B og C foregik i foyeren, hvor der også var Toms Chokolade sliksalg.
 
Læs mere her:

Cinema 1-8, København

Biografer på biografmuseet.dk

Biografer Oversigt

Danmarks 70mm og Storformat Biografer

Stoleplaner - Galle & Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne

Biografpremierer 1911 - 2020

Film- og Kinoteknik

7OMM Film og De Store Formater

Todd-AO, - det sensationelle filmsystem

Mine damer og herrer, "Dette er Cinerama"!

"Windjammer" i Cinemiracle

CinemaScope | VistaVision

Super Technirama 70 | Panacolor
Dimension 150
| Sensurround

High-Impact biografdesign
 
Bio B set set fra bagerste række. Foto Thomas Hauerslev

På vej til billetkontoret passerede gæsterne store rammer med plakater for de kommende film. Plakat- og billeddekorationer stod bl.a. Mette Schramm (Reprise Teatret) og Regner Grasten for i de første år. Senere udviklede det sig til store fantastiske plakatdekorationer udført af Per Jacobsen, der stod for alle plakatudstillinger i Nordisk Film Biografer:

"Det tog næsten hele ugen at skifte Palads, Tivoli, Imperial, Palladium, ABCinema og Cinema. Og så facader fra torsdag kl 21.30 og så færdig ved 4-5 tiden fredag morgen. Stort arbejde, men det var hyggeligt."

ABCinema+D var også en af de første biografer der havde udklip af anmeldelser & omtale af filmene hængene.

Bio B havde Danmarks første filmspejlperiskop, der gjorde det muligt at placere operatørrummet nærmest over på biografen. Med to spejles hjælp kunne man "kaste" billedet ned i en skakt og fremad mod lærredet. Systemet blev tegnet på A/S Mikro Optik og bestod af to spejle monteret i stor metalramme med nogle justeringsmuligheder. Øverst foran maskinen sad et lille spejl, der reflekterede billedet ned mod et større millimeter tyndt foliespejl, der reflektede billedet frem mod lærredet. Det var ikke nogen idel løsning fordi spejlene bl.a. blev støvede og kunne ikke rigtig holdes rene. Det var svært at stille skarpt - især i CinemaScope. Spejle some Bio B's eksisterede også i Cinema 1 og Cinema 2 på den anden side af Rådhuspladsen. Palads Teatret Bio 2, 3 og 5 havde også spejlprojektion. Bio 5 var et periskop hvor lyskeglen blev løftet en etage op.

En filmoperatør - eller filmilægger som de kærligt blev kaldt dengang - løb rundt imellem de tre operatørrum dagen lang, og lagde film i maskinerne, og sikrede at publikum fik en god oplevelse. Der skulle skiftes format, stilles skarpt, og ventilationen skulle checkes - var der for varmt eller koldt i biograferne. Var der mange eller få mennesker denne aften? I kælderen under Bio A og Bio stod ventilationsanlægget. Store maskiner med filtre, varme- og køleflader, indsugning og udsugning. Kælderen var delt med hotellet og Grand Teatret, der havde nødugange og operatørrum til Bio 4 og Bio 5.
 

 
Plakatudstilling i juni 1984 ved billetkontoret. Bemærk den meget fine plakat for Paul Bartel's kultklassiker "Eating Raul" / "En på Panden" og repremiere på Mel Brooks Oscarvinder "Forår for Hitler" - med datidens danmarksrekord i grimt plakatdesign.

A og B cinema's operatørrum lå på første sal hen over A cinema, og man kunne mærke at det gyngede svagt en gang imellem når man gik rundt. I lokalet stod en sofa og et skrivebord og et lille TV man kunne se DR på. Der blev lavet mange lektier på vagterne. Det var et spolebord, og et make-up bord, til at spole film af og på tallerkensystemet. Hvis man åbnede vinduet, endte man på taget over B-cinema i en gård midt inde i Palace hotellet. På den anden side af gården, kunne man banke på ruden og så kom filmoperatøren fra Grand Teatret til syne. Det var Grands operatørrum til Bio 1, 2 og 3.

Billetkontoret var "bemandet" af en eller to damer - eller "lugekoner", som de kærligt blev kaldt. På gulvet var der et antal piccoliner til at lukke ind og ud før og efter forestillingerne. De skulle også gøre rent i biograferne imellem forestillingerne, og fjerne affald, checke toiletter osv. Piccolinerne var typisk piger på 16 år. Når de blev 18 år blev de fyret. Først midt i '80erne kom der også drenge i den gerning. En dagvagt gik fra kl 11:30 - en halv time før første forestilling - til ca kl 17:30. Aftenvagten mødte ca kl 17:30, og gik hjem efter sidste forestilling, der typisk sluttede omkring midnat.

Når sidste forestilling var gået igang, og kassen var talt op af billetdamen, gik operatøren ned og satte sig i billetkontoret på resten af vagten. Når sidste film var slut skulle biograferne checkes, og lyset slukkes. Dørene låses osv. Det var til tider kedeligt, hvis man ikke havde lektier, der kunne laves, eller havde besøg af en ven. Ellers kunne man følge med i filmene på små TV skærme og høre lydsporet. Et par gange om ugen kunne man gå ud på Rådhuspladsen og se Tivoli's fyrværkeri. Nogle gange skulle der køres test af en ny film om natten, og så sad man der helt alene i biografen og så en ny film. En gang imellem kom skuespillere forbi for at se film, bl.a. Ove Sprogøe var en regelmæssig gæst, men også berømtheder fra Hollywood som Donald Southerland, instruktøren James L Brooks, Milos Forman og George Hamilton kom forbi ABCinema+D.
 
 
Travlhed i billetkontoret i efteråret 1986. Et stærkt program hvor der spilles "Hannah og Hendes Søstre, "9½ Uge", "Kuk i Timeplanen" og "Borte med Blæsten". Foto: Thomas Hauerslev

Oprindeligt startede forestillingerne hver fulde time skiftevis i A og B biograf. Hen ad vejen blev spilletiderne normalt 12, 2:15, 4:30, 7 og 9:30 - fem forestillinger dagligt, afhængigt af filmen spilletid. Før filmen var der 5-10 minutter med reklamer, derefter et par forfilm, og derefter hovedfilmen. Hele showet blev indledt af lysbilleder af kommende attraktioner. Lysbilleder blev vist fra en Kodak Carousel i hver enkelt biograf. Lysbillederne blev skiftet jævnligt.

De første 10 år af biografens levetid viste ABCinema rigtigt mange gode solide Amerikanske film som f.eks "The Way We Were", "Saturday Night Fever", "Grease", "Op i Røg", "Kramer vs. Kramer" og "Tootsie". ABCinema viste også "All that Jazz", nogle af Mel Brooks' film og mange kavalkader med Den Lyserøde Panter. En af ABCinema's største successer var Milos Forman's fantastiske "Amadeus", der blev vist i 17 måneder! ABCinema var en god forretning lige i hjertet af hovedstaden. I sommeren 1983 købte Nordisk Film alle Sandberg's København's Stjernebiografer og ABCinema blev en del af Nordisk Film Biografer familien.

Nu kom der nye øjne på problemet med spejlet og billedkvalitet i Bio B, Den gamle og meget solide Bauer B11 blev udskiftet med en mere moderne Bauer U4, der med den indbyggede objektivrevolver selv kunne skifte format. Billedet blev desværre ikke nævneværdigt bedre, så Dansk Biograf Teknik skiftede hele spejlteleskopet i håb om en markant forbedring. Indsatsen forblev resultatløs og der var radikale ideer fremme om at flytte Bauer maskinen ned i salen, men det blev anset for at være for bekosteligt. I udgangpunktet var Bio B i den gamle natklub slet ikke egnet til at være biograf.

"Mit Afrika"
havde danmarkspremiere i Imperial Bio i februar 1986. Det blev en kolossal succes og filmen spillede for fulde huse i 9 måneder. I sommeren 1986 blev det foreslået at indstallere 70mm i Bio A, så "Mit Afrika" kunne køre videre i 70mm i ABCinema. Nordisk Film Biografer gik entusiastisk med på ideen. I oktober måned blev der byttet et Kinoton ST200 Non-Rewind med et ST270 Non-Rewind tallerkensystem, som oprindeligt kom fra 3 Falke Bio, imellem Bio A og Cinema VI på den anden side af Rådhuspladsen. En brugt Bauer U3 70mm maskine fra Imperial i Fruens Bøge på Fyn blev opstillet i Bio A som maskine 2 om natten efter den 30. oktober 1986. Om fredagen den 31. oktober 1986 fik "Mit Afrika" premiere i ABCinema+D i 70mm. For første gang i mange år åbnede der en 70mm biograf i København og forventningerne var høje. Skuffelsen var desværre heller ikke til at komme uden om idet publikum svigtede fuldstændigt. Til sidste forestilling i Imperial Bio aftenen før sad der 700 mennesker, og til første forestilling i ABCinema sad der blot fire pensionister.
 
 
"Borte Med Blæsten" i 70mm i Bio A - set ud igennem projektionsruden, imens Bauer U3 reflekteres. Foto Thomas Hauerslev


• Gå til galleri ABCinema+D 70mm i A Cinema, 1986
• Gå til Biografmuseet's Historie om 70mm film og De Store Formater

Der var betydelige problemer med Bauer U3 maskinen. Tonehovedet var så slidt at magnetlydsporet ikke kunne afspilles korrekt. Tonehovedet virkede istedet som en slags høvl, der fræsede magnetbelægningen af. Filmstrimmel kom op og "ride" så der var meget dårlig kontakt til tonehovedet. Aflysninger prægede de første mange forestillinger. Efter 14 dage gik filmen af, og blev erstattet af en meget falmet 70mm kopi af "Borte Med Blæsten". Efter kort tid blev også den kopi fjernet. Dagen efter fremskaffede filmselskabet UIP en 35mm kopi med farver. Filmen blev derefter kørt i normalformatet i Bio A. Fra den ene yderlighed til den anden. I 1987 kørtes en Meryl Streep kavalkade, hvor "Mit Afrika" / "Out Of Africa" dukkede op igen i 70mm. Derefter var det slut med "bredfilm" i ABCinema. "Mit Afrika" 70mm kopien findes endnu og er senest vist i Gentofte Kino i 2021. "Borte Med Blæsten" 70mm kopien blev aldrig vist igen og blev skrottet i juni 1990.

Nordisk Film Biografer genlancerede ABCinema i 1986 med nyt logo og ny biografprofil. Nu skulle de fire biografer konkurrere med Grand Teatret og vise flere kunstnerisk film. Desværre gik det ikke særligt godt på den lange bane, og mange film kom der ikke mange gæster til. Blandt de sidste rigtigt store successer var "9½ Uge", "Farligt Begær", "Platoon" og "Hvide Nætter". Ændringer i filmdistribution og åbning af Scala Biograferne betød at Nordisk Film Biografer måtte gøre noget radikalt.

ABCinema+D lukkede 31. marts 1989. Den sidste aften var der fire filmoperatører på arbejde til at passe maskinerne. Det blev lukket og slukket med manér med gamle kollegaer, der kom forbi for at få den sidste øl i ABCinema. Efterfølgende blev maskiner og teknik demonteret og genbrugt her og der i andre af Nordisk Film's mange biografer. Bauer U3 maskinen endte i Palads Teatret's Bio 9 hvor den senere kom til at spille "Lawrence af Arabien". De bedste stole blev anvendt i Cinema 1-8. I foråret 1992 blev lokalerne ombygget til et Ripley's museum med en iWERKS Motion Master 70mm biograf. Bio D blev ikke demonteret, men i stedet blev foyeren ombygget og biografen omdøbt til "Biffen". Nordisk Film brugte lokalet til særforestillinger i nogle år. Filmselskabet Gloria overtog Biffen og genåbnede biografen som Gloria Biograf den 3. marts 1995.
 
 
Tegning over ABCinema+D, samt Grand Teatret, Bio 1, 2 og 3. Bemærk de ringe toiletforhold for kvinder i ABCinema+D.

ABCinema+D var et godt sted at arbejde. Der blev knyttet venskaber, bekendtskaber og meget andet, imens der blev arbejdet hårdt, set masser af film, lavet mad, drukket øl og festet. Publikum var naturligvis det vigtigeste. Uden publikum, ingen biograf, så det er vigtigt at de føler sig godt tilpas. Det var sjovt med de store successer og masser af mennesker. Et af de gyldne øjeblikke for en filmoperatør var klimaxet i "Farligt Begær" med Michael Douglas og Glen Close. En stor fornøjelse at høre en fyldt biograf SKRIGE af forskrækkelse lige i det øjeblik hvor Glen Close rejser sig op fra badekarret. Jeg havde skruet HELT op for lyden lige i det øjeblik det skete. Blot et par sekunder gjorde en stor forskel, og det giver mig gåsehud at tænke på det idag.

Direktør

Henrik Sandberg ABCinema A/S (73- )
Gerhard Petersen ( -83)
Nordisk Film A/S (83-89)

70mm Maskiner
Bauer U3

Billet telefon
01 14 53 52 (73-89)

Pladser Bio A 70mm
189 (74-89)
 
 
   

• Gå til Biografer på biografmuseet.dk | Biografer Oversigt
• Gå til København | Omegn | Nordsjælland | Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm | Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til Sydjylland | Midt-Vest | Øst | Nord
• Gå til mere om ABCinema
 

 
   
   

Gå til Erindringer fra ABCinema+D, København
 
Gå: tilbage - op
Opdateret mandag, 01 januar 2024 18:12:14