| |
Mit Jyske
Roadshow
Til Producerworkshop med Jan Harlan |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet
og fotograferet af:
Thomas Hauerslev |
Dato:
11.02.2016 |
Kapitel 1: Var det ikke noget for dig?
|
|
Jan
Harlan i Nykøbing Mors for at fortælle om arbejdet som filmproducer, 23.
januar 2016
Orla sagde til mig: "Jan Harlan kommer til Nykøbing Mors på lørdag. Var det ikke noget for
dig?". Sådan startede mit jyske 36-timers roadshow i januar. En
i forvejen travl uge blev afsluttet med et hurtigt improviseret besøg i
det nordjyske for at opleve Jan Harlan's forelæsning om at producere
film for de studerende på filmtalentnord.dk
i Nykøbing Mors. SAS billetten blev bestilt med afgang fredag aften kl
23:00, og en bustur hjem søndag morgen med linie 888 direkte til Valby.
Så var det på plads. Forelæsningen skulle foregå i Bio Mors, som jeg
aldrig havde besøgt, så alene det, var jo en god anledning til at tage
på et hurtigt roadshow.
Jan
Harlan ved hvad han snakker om, da han har arbejdet for Stanley Kubrick
i 30 år og været Excecutive Producer på "A Clockwork Orange",
"Barry Lyndon", "The Shining", "Full Metal Jacket" og
"Eyes Wide Shut". En imponerende stribe film, og alle film, der er aktuelle den dag
i dag, og som jeg
har set utallige gange. Jan underviser jævnligt på
Den Europæiske Filmhøjskole i Ebeltoft, så han er ikke fremmed i Danmark.
Efter Stanley Kubrick's død i 1999 har Jan Harlan arbejdet med undervisning, og
den store Stanley Kubrick udstilling, der tunerer rundt i hele verden.
Udstillingen forventes også at komme til København.
Jeg mødte
Jan Harlan første gang for nogle år siden i Bradford, hvor jeg
skulle interviewe ham på scenen om hans arbejde med Stanley Kubrick. Efterfølgende sad jeg ved siden af ham på 1. række og så
"Rumrejsen år 2OO1" i
CINERAMA.
Det var sgu da lidt cool! Siden har vi sendt julekort til hinanden. En meget
flink mand, der altid har tid til at snakke og dele sine historier. Denne
gang ville jeg opleve ham som underviser og interviewe ham til in70mm.com.
|
Læs mere her:
Galleri: Bio
Mors
Samtale med Jan Harlan, Film
Producer
in70mm.com:
Jan
Harlan interview
Internet link: |
Kapitel 2: Snevejr i Aalborg
|
|
"7OMM
er ikke så ringe endda"! siger 7OMM "brødrene" Thomas & Orla
på en tåget januardag i 2016.
Jeg spoler lige tiden lidt tilbage. SAS maskinen landede i Aalborg, og
Orla stod klar ved udgangen. Hjem til Orla og Rikke til et glas rødvin i
det kolde vejr, og en filmsnak til kl 2 om natten.
Orla og jeg stod op kl 6:30. Vi spiste
havregryn, hvorefter vi begav os ud på rejsen i hans varevognen til Mors
via Skive. Vi havde kun sovet 4½ time, og jeg havde set
"The Hateful
Eight" aftenen før i København før jeg fløj til Aalborg. Vi var en anelse trætte, men vi skulle
være fremme i Bio inden kl 10, og allerhelst senest 9:30. Vejret viste
sig fra den lidt friske side, og det sneede
voldsomt da vi kørte. Vejene var dårligt nok ryddet for sne, så det gik
stille og roligt imod Skive. På CD afspilleren
kørte soundtracks fra gamle 7OMM film, så vi kunne komme i den
rette stemning. Det var koldt inden i bilen, så vi havde godt med tøj på
og huen trukket tilpas ned over ørene. Det varede ikke længe før musikken havde fået varmet
humøret tilstrækkeligt op - og vi var allerede nået helt til Skalborg. Orla skulle gætte musikken hver gang der
kom en ny skæring. "South Pacific", ""Battle of The Bulge" og
"Cleopatra". De var der alle sammen, Newman, Timokin og
Goldsmith.
|
|
Marianne og Peter Astorp
og Bio på en tåget og grå januardag i 2016.
Et enkelt stop på vejen for at købe en bolle med ost og en kop varm the.
Det var blevet lyst, da vi passerede Sallingsundbroen og fik parkeret ved
siden af biografen. Den kolde vinterluft kom os i møde, da vi stod ud af bilen.
Bio ligger lige over for byens kirke, eller også er
det omvendt. Det er ihvertfald underholdning og teater på hver sin side
af gaden. En lille trappe førte os op til to gigantiske granitsøjler og ind i
biografen. Hurtigt kom vi ind i salen, hvor
Jan Harlan, hans assistent James Fernald og Peter var ved at gøre
teknikken klar til
dagens forelæsning.
I Nykøbing Mors i Limfjorden ligger der en
juvel af en biograf. "Bio" er navnet, og biografen bestyres af
ægteparret Marianne og Peter Astorp. De er oprindeligt fra Aalborg, men
overtog driften af Bio i 1992. Bio har to biografer, en stor med 142
pladser, og en lidt mindre i kælderen med 47 pladser. Oprindeligt var Bio udstyret med en balkon og et relativt fladt
gulv. Det blev imidlertid lavet om for nogle år siden, så Bio i dag har en flot
biografsal med et smukt udsyn til det store lærred fra alle stole.
Under Bio, halvt beliggende i kælderen, ligger Bio 2. Bio er helt fremme
i skoen med teknik, og har således Dolby Atmos og Dolby 3D installeret i
den store biograf. De mange
højttalere ses tydeligt når man sætter sig i de konfortable stole.
Jeg har mødt Marianne og Peter i Karlsruhe til
Todd-AO Festival for et
par år siden, men dette var mit første besøg på deres hjemmebane i Nykøbing Mors.
|
|
Kapitel 3: 2nd Unit's Arbejde
|
|
Jan
Harlan fortæller om det at være filmproducer.
Ca 20 unge mennesker og filmstuderende sad allerede og ventede på, at Jan
skulle starte. Det var planen, at forelæsningen skulle starte kl 10 og
slutte kl 15. Jan's forelæsning var en kombination af filmeksempler og
gode råd til at starte et projekt op, med stærk focus på historien. Det
er vigtigt at historien er god. Det er vigtigt at elske sit projekt, for
hvis du ikke elsker din egen film, hvordan skal du så får overtalt nogen
til at producerede den og dermed betale for den? Det lyder jo nemt nok.
Det var i høj grad sådan Stanley Kubrick
arbejdede, fortalte Jan Harlan, der var Excecutive Producer på mange af
hans film. Han beskrev selv jobbet sådan her:
"...det er ham der tager til
Venedig og køber 250 pap-mache masker til "Eyes Wide Shut", eller tager
til Belgien og lejer tre US tanks til "Full Metal Jacket" og får dem
kørt til London på en lastbil".
Den Belgiske hær havde ikke nogen
erfaring med udlejning af tanks, så han fik lov at leje dem med beskeden
"Bare returner dem når du er færdig". "Full Metal Jacket"
forgår i Vietnam, men er optaget i London på et gammelt gasværk, der
skulle rives ned. De tre belgiske tanks ses i forskellige scener, men
det ser ud som om at der er mange flere i brug. Det samme gør sig
gældende for helikopterne der ses i filmen. Der er kun en der kan flyve.
Resten er lavet af pap.
|
|
Jan
Harlan og redaktøren, samt en autentisk venetiansk maske som den, der
blev brugt i "Eyes Wide Shut"
Stanley elskede at lave film, og arbejdede meget koncentreret på hver
projekt. Han havde frie hænder fra Warner Brothers til at lave hvad som
helst. Han var en meget økonomisk filmkunstner, der arbejdede tæt
sammen med et ensemble af kollegaer fra film til film. Han brugte ofte de
samme skuespillere (f.eks Patrick Magee, Joe Turkell og Philip Stone) og teknikere
(John Alcott, mfl) fra film til film. Som Jan Harlan sagde, "vores eneste
luxus var at bruge meget tid".
Jan fortalte de studerende hvordan en 2nd unit kan være en stor hjælp på
en produktion, og hvordan Douglas Milsome og ham selv tog til Colorado for at optage scener til "Ondskabens Hotel". Kun
to mand og en Arriflex 2b til at optage eksterørbilleder af hotellet,
snevejr, snetraktoren osv. Resten af filmen blev optaget indendørs og i
kulisser på Elstree studierne i London. Til "Eyes Wide Shot" blev en del
scener optaget i New York City, og resten på Pinewood studierne. Han viste
os eksempler på dette arbejde med klip fra begge film, og bad os om at
bemærke, at der f.eks. ikke var en labyrint foran hotellet i starten af
filmen og ingen
høje vinduer i "Overlook" hotellet som det ses i den færdige
film. Det er en spøgelseshistorie, og der
er ikke noget der giver nogen mening. Det var lavet helt bevist for at
forvirre tilskueren.
|
|
Kapitel 4: Jysk gæstfrihed
|
|
Bio
set i panoramaformat i januar 2016. Klik evt på billedet for at se en forstørrelse
I en af pauserne blev der serveret kaffe
og kage i Bio's cafe. Der blev snakket på tværs af bordene imens Peter
og Jim løste nogle tekniske problemer. Jan stillede beredvilligt op til
fotografering uden for Bio inden anden halvdel af forelæsningen gik i
gang. Kl ca 15:30 var det slut for denne gang, og eleverne havde fri til
kl 18 hvor de skulle spise med Jan. Inden middagen lykkedes det at interviewe Jan om hans arbejde, Stanley
Kubrick og meget andet. Efter middagen gik hele holdet tilbage til Bio
for at lære eleverne om at "pitche" deres filmidé.
Jan Harlan afsluttede sin forelæsning søndag morgen med en snak om
filmmusik. Særlig med fokus på hvad der er i public domain, og som man derfor ikke skal betale for
at bruge. Han fortalte en morsom annekdote om hans dokumentar film
"Stanley Kubrick: A Life in Pictures" (1991). Da han købe
rettighederne til "Also
Spracht Zarathustra" fik han den for 1 dollar, da pladeselskabet havde
tjent uhyrligt mange penge på den indspilning der blev brugt i "Rumrejsen år
2OO1" i 1968. Det var Jan Harlan, der havde foreslået Stanley
Kubrick at bruge netop dette stykke musik til åbningen af filmen.
|
|
Bio's
flotte og ikke mindst klassiske neon skilt på en tåget lørdag aften i
januar 2016
Marianne, Peter, Orla og jeg gik hjem for at snakke om dagens oplevelser.
Vi sad omkring bordet og snakkede til langt ud på natten over nogle glas
rødvin. Det blev en meget lang snak om 7OMM contra digital,
"Windjammer", film, film og mere film med film på. Da klokken nærmede
sig 2 om natten gik vi til køjs, mætte af dagens oplevelser og måske lidt
for meget rødvin.
Søndag morgen startede akkurat som lørdag morgen gjorde - 4½ times søvn, og så op
igen for at komme igang med dagens opgaver. Orla skulle tilbage til
Aalborg, og jeg skulle tilbage til København. Marianne skulle ud og bade i
fjorden kl 8, Peter skulle i Bio og gøre klar til Jan Harlan's
forelæsning om filmmusik.
Kl 8:50 kørte bussen til Valby. Ingen mennesker på gaden og næsten ingen
vind. Med panoramaudsigt igennem forruden gik turen tilbage til København.
Jeg havde egentlig en ambition om at skrive lidt på bussen, men det blev kun
til notater og stikord. Med kun 4½ times søvn og tæt tåge over hele
kongeriget, var det ikke svært at tage sig en lur en gang imellem, imens jeg
tænkte på den gode Road Show oplevelse med Peter, Marianne, Jan og
Orla i Bio Mors. Jeg har altid være utrolig glad for at se Stanley Kubrick's
film. Flere af dem har jeg set utallige gange, så det var en fin oplevelse
at høre nogle praktiske annekdoter om hvordan de film er blevet produceret
af manden selv.
|
|
|
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
mandag, 01 januar 2024 18:17:15 |
|
|