biografmuseet.dk
Forord | Kontakt
Din historie | Søg

BIOGRAFER
Oversigt | Pioner
København | Omegn
Nordsjælland
Vest, Midt & Syd
Bornholm
Møn & Bogø
Lolland & Falster
Fyn, Thurø, Tåsinge
Langeland & Ærø
Sydjylland | Øst
Midt-Vest | Nord

ROADSHOW
3 Falke Bio
Europa Bio
Kinopalæet
Grand Teatret
Imperial Bio
Lido | Folketeatret

7OMM FORMATET
Historie | Biografer
Film | Maskiner

FILM & SYSTEMER:
Todd-AO | Blow-Up
Ultra Panavision 70
Super Panavision 70
Super Technirama
Sovscope 70
Dimension 150
Cinerama
Omnimax
Showscan
Cinema 180
Sensurround
"Windjammer"
CinemaScope

NYHEDER

2024 | 2023 | 2022
2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016
2015 | 2014 | 2013
2012 | 2011 | 2010
2009 | 2008 | Arkiv

BIBLIOTEK
Premierer 1911-2020
Film- og Kinoteknik
Teknikkalender
Interview | Farvel
Filmfestival
Det Store Udland
Olsen Banden
Store Lærreder
 

Biografmuseet's Mission
Fra Bornholm til Skagen, Todd-AO er sagen: Læs om 70mm og Cinerama med de store knivskarpe billeder og fantastiske magnetlyd
• Artikler, nyheder og billeder fra den danske biografhistorie
• Alle læsere er inviteret til at skrive deres historie om oplevelser i de danske biografer

Indhold | Opdateret
Ris & Ros | Ansvar
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 

Besøg in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com
 

Mit Jyske Roadshow
Til Producerworkshop med Jan Harlan

Tilbage til forsiden
Skrevet og fotograferet af: Thomas Hauerslev Dato: 11.02.2016

Kapitel 1: Var det ikke noget for dig?

 
Jan Harlan i Nykøbing Mors for at fortælle om arbejdet som filmproducer, 23. januar 2016

Orla sagde til mig: "Jan Harlan kommer til Nykøbing Mors på lørdag. Var det ikke noget for dig?". Sådan startede mit jyske 36-timers roadshow i januar. En i forvejen travl uge blev afsluttet med et hurtigt improviseret besøg i det nordjyske for at opleve Jan Harlan's forelæsning om at producere film for de studerende på filmtalentnord.dk i Nykøbing Mors. SAS billetten blev bestilt med afgang fredag aften kl 23:00, og en bustur hjem søndag morgen med linie 888 direkte til Valby. Så var det på plads. Forelæsningen skulle foregå i Bio Mors, som jeg aldrig havde besøgt, så alene det, var jo en god anledning til at tage på et hurtigt roadshow.

Jan Harlan ved hvad han snakker om, da han har arbejdet for Stanley Kubrick i 30 år og været Excecutive Producer på "A Clockwork Orange", "Barry Lyndon", "The Shining", "Full Metal Jacket" og "Eyes Wide Shut". En imponerende stribe film, og alle film, der er aktuelle den dag i dag, og som jeg har set utallige gange. Jan underviser jævnligt på Den Europæiske Filmhøjskole i Ebeltoft, så han er ikke fremmed i Danmark. Efter Stanley Kubrick's død i 1999 har Jan Harlan arbejdet med undervisning, og den store Stanley Kubrick udstilling, der tunerer rundt i hele verden. Udstillingen forventes også at komme til København.

Jeg mødte Jan Harlan første gang for nogle år siden i Bradford, hvor jeg skulle interviewe ham på scenen om hans arbejde med Stanley Kubrick. Efterfølgende sad jeg ved siden af ham på 1. række og så "Rumrejsen år 2OO1" i CINERAMA. Det var sgu da lidt cool! Siden har vi sendt julekort til hinanden. En meget flink mand, der altid har tid til at snakke og dele sine historier. Denne gang ville jeg opleve ham som underviser og interviewe ham til in70mm.com.
 
Læs mere her:

Galleri: Bio Mors

Samtale med Jan Harlan, Film Producer

in70mm.com: Jan Harlan interview

Internet link:

 

Kapitel 2: Snevejr i Aalborg

 
"7OMM er ikke så ringe endda"! siger 7OMM "brødrene" Thomas & Orla på en tåget januardag i 2016.

Jeg spoler lige tiden lidt tilbage. SAS maskinen landede i Aalborg, og Orla stod klar ved udgangen. Hjem til Orla og Rikke til et glas rødvin i det kolde vejr, og en filmsnak til kl 2 om natten. Orla og jeg stod op kl 6:30. Vi spiste havregryn, hvorefter vi begav os ud på rejsen i hans varevognen til Mors via Skive. Vi havde kun sovet 4½ time, og jeg havde set "The Hateful Eight" aftenen før i København før jeg fløj til Aalborg. Vi var en anelse trætte, men vi skulle være fremme i Bio inden kl 10, og allerhelst senest 9:30. Vejret viste sig fra den lidt friske side, og det sneede voldsomt da vi kørte. Vejene var dårligt nok ryddet for sne, så det gik stille og roligt imod Skive. På CD afspilleren kørte soundtracks fra gamle 7OMM film, så vi kunne komme i den rette stemning. Det var koldt inden i bilen, så vi havde godt med tøj på og huen trukket tilpas ned over ørene. Det varede ikke længe før musikken havde fået varmet humøret tilstrækkeligt op - og vi var allerede nået helt til Skalborg. Orla skulle gætte musikken hver gang der kom en ny skæring. "South Pacific", ""Battle of The Bulge" og "Cleopatra". De var der alle sammen, Newman, Timokin og Goldsmith.
 
 
Marianne og Peter Astorp og Bio på en tåget og grå januardag i 2016.

Et enkelt stop på vejen for at købe en bolle med ost og en kop varm the. Det var blevet lyst, da vi passerede Sallingsundbroen og fik parkeret ved siden af biografen. Den kolde vinterluft kom os i møde, da vi stod ud af bilen. Bio ligger lige over for byens kirke, eller også er det omvendt. Det er ihvertfald underholdning og teater på hver sin side af gaden. En lille trappe førte os op til to gigantiske granitsøjler og ind i biografen. Hurtigt kom vi ind i salen, hvor Jan Harlan, hans assistent James Fernald og Peter var ved at gøre teknikken klar til dagens forelæsning.

I Nykøbing Mors i Limfjorden ligger der en juvel af en biograf. "Bio" er navnet, og biografen bestyres af ægteparret Marianne og Peter Astorp. De er oprindeligt fra Aalborg, men overtog driften af Bio i 1992. Bio har to biografer, en stor med 142 pladser, og en lidt mindre i kælderen med 47 pladser. Oprindeligt var Bio udstyret med en balkon og et relativt fladt gulv. Det blev imidlertid lavet om for nogle år siden, så Bio i dag har en flot biografsal med et smukt udsyn til det store lærred fra alle stole. Under Bio, halvt beliggende i kælderen, ligger Bio 2. Bio er helt fremme i skoen med teknik, og har således Dolby Atmos og Dolby 3D installeret i den store biograf. De mange højttalere ses tydeligt når man sætter sig i de konfortable stole. Jeg har mødt Marianne og Peter i Karlsruhe til Todd-AO Festival for et par år siden, men dette var mit første besøg på deres hjemmebane i Nykøbing Mors.
 
 

Kapitel 3: 2nd Unit's Arbejde

 
Jan Harlan fortæller om det at være filmproducer.

Ca 20 unge mennesker og filmstuderende sad allerede og ventede på, at Jan skulle starte. Det var planen, at forelæsningen skulle starte kl 10 og slutte kl 15. Jan's forelæsning var en kombination af filmeksempler og gode råd til at starte et projekt op, med stærk focus på historien. Det er vigtigt at historien er god. Det er vigtigt at elske sit projekt, for hvis du ikke elsker din egen film, hvordan skal du så får overtalt nogen til at producerede den og dermed betale for den? Det lyder jo nemt nok. Det var i høj grad sådan Stanley Kubrick arbejdede, fortalte Jan Harlan, der var Excecutive Producer på mange af hans film. Han beskrev selv jobbet sådan her:

"...det er ham der tager til Venedig og køber 250 pap-mache masker til "Eyes Wide Shut", eller tager til Belgien og lejer tre US tanks til "Full Metal Jacket" og får dem kørt til London på en lastbil"
.

Den Belgiske hær havde ikke nogen erfaring med udlejning af tanks, så han fik lov at leje dem med beskeden "Bare returner dem når du er færdig". "Full Metal Jacket" forgår i Vietnam, men er optaget i London på et gammelt gasværk, der skulle rives ned. De tre belgiske tanks ses i forskellige scener, men det ser ud som om at der er mange flere i brug. Det samme gør sig gældende for helikopterne der ses i filmen. Der er kun en der kan flyve. Resten er lavet af pap.
 
 
Jan Harlan og redaktøren, samt en autentisk venetiansk maske som den, der blev brugt i "Eyes Wide Shut"

Stanley elskede at lave film, og arbejdede meget koncentreret på hver projekt. Han havde frie hænder fra Warner Brothers til at lave hvad som helst. Han var en meget økonomisk filmkunstner, der arbejdede tæt sammen med et ensemble af kollegaer fra film til film. Han brugte ofte de samme skuespillere (f.eks Patrick Magee, Joe Turkell og Philip Stone) og teknikere (John Alcott, mfl) fra film til film. Som Jan Harlan sagde, "vores eneste luxus var at bruge meget tid".

Jan fortalte de studerende hvordan en 2nd unit kan være en stor hjælp på en produktion, og hvordan Douglas Milsome og ham selv tog til Colorado for at optage scener til "Ondskabens Hotel". Kun to mand og en Arriflex 2b til at optage eksterørbilleder af hotellet, snevejr, snetraktoren osv. Resten af filmen blev optaget indendørs og i kulisser på Elstree studierne i London. Til "Eyes Wide Shot" blev en del scener optaget i New York City, og resten på Pinewood studierne. Han viste os eksempler på dette arbejde med klip fra begge film, og bad os om at bemærke, at der f.eks. ikke var en labyrint foran hotellet i starten af filmen og ingen høje vinduer i "Overlook" hotellet som det ses i den færdige film. Det er en spøgelseshistorie, og der er ikke noget der giver nogen mening. Det var lavet helt bevist for at forvirre tilskueren.
 
 

Kapitel 4: Jysk gæstfrihed

 
Bio set i panoramaformat i januar 2016. Klik evt på billedet for at se en forstørrelse

I en af pauserne blev der serveret kaffe og kage i Bio's cafe. Der blev snakket på tværs af bordene imens Peter og Jim løste nogle tekniske problemer. Jan stillede beredvilligt op til fotografering uden for Bio inden anden halvdel af forelæsningen gik i gang. Kl ca 15:30 var det slut for denne gang, og eleverne havde fri til kl 18 hvor de skulle spise med Jan. Inden middagen lykkedes det at interviewe Jan om hans arbejde, Stanley Kubrick og meget andet. Efter middagen gik hele holdet tilbage til Bio for at lære eleverne om at "pitche" deres filmidé.

Jan Harlan afsluttede sin forelæsning søndag morgen med en snak om filmmusik. Særlig med fokus på hvad der er i public domain, og som man derfor ikke skal betale for at bruge. Han fortalte en morsom annekdote om hans dokumentar film "Stanley Kubrick: A Life in Pictures" (1991). Da han købe rettighederne til "Also Spracht Zarathustra" fik han den for 1 dollar, da pladeselskabet havde tjent uhyrligt mange penge på den indspilning der blev brugt i "Rumrejsen år 2OO1" i 1968. Det var Jan Harlan, der havde foreslået Stanley Kubrick at bruge netop dette stykke musik til åbningen af filmen.
 
 
Bio's flotte og ikke mindst klassiske neon skilt på en tåget lørdag aften i januar 2016

Marianne, Peter, Orla og jeg gik hjem for at snakke om dagens oplevelser. Vi sad omkring bordet og snakkede til langt ud på natten over nogle glas rødvin. Det blev en meget lang snak om 7OMM contra digital, "Windjammer", film, film og mere film med film på. Da klokken nærmede sig 2 om natten gik vi til køjs, mætte af dagens oplevelser og måske lidt for meget rødvin. Søndag morgen startede akkurat som lørdag morgen gjorde - 4½ times søvn, og så op igen for at komme igang med dagens opgaver. Orla skulle tilbage til Aalborg, og jeg skulle tilbage til København. Marianne skulle ud og bade i fjorden kl 8, Peter skulle i Bio og gøre klar til Jan Harlan's forelæsning om filmmusik.

Kl 8:50 kørte bussen til Valby. Ingen mennesker på gaden og næsten ingen vind. Med panoramaudsigt igennem forruden gik turen tilbage til København. Jeg havde egentlig en ambition om at skrive lidt på bussen, men det blev kun til notater og stikord. Med kun 4½ times søvn og tæt tåge over hele kongeriget, var det ikke svært at tage sig en lur en gang imellem, imens jeg tænkte på den gode Road Show oplevelse med Peter, Marianne, Jan og Orla i Bio Mors. Jeg har altid være utrolig glad for at se Stanley Kubrick's film. Flere af dem har jeg set utallige gange, så det var en fin oplevelse at høre nogle praktiske annekdoter om hvordan de film er blevet produceret af manden selv.
 
 
   
Gå: tilbage - op
Opdateret mandag, 01 januar 2024 18:17:15