| |
Herning fik nyt Biografcenter
De gamle biografer. En beskrivelse fra tiden på tredje række i de mørke sale med
de store, hvide lærreder - Det var rent eventyr! |
Tilbage til
forsiden
|
Samlet af:
Johs. Wienberg-Larsen, først
offentliggjort 1. oktober 1999 |
Dato:
15.10.2017 |
Ejnar
"Kørelærer" demonstrerer, at filmmaskinen i Skodborg Bio i
Forsamlingshuset stadig virker perfekt. For sidste gang satte han støm
på maskinen, inden jeg overtog den med visse planer.
Herning har fået et nyt filmcenter, BioCity, med lærreder som husgavle
og lyd som løbske jetmotorer. Jo, der bliver noget at glæde sig til for
filmelskere. Inkluderet undertegnede, der naturligvis fryder sig over al
den teknik og de gode, komfortable forhold, der findes i dette moderne
filmhus. Tænk, seks sale med behagelige lænestole til det imponerede
publikum. Jo, det skal nok trække folk væk fra flimmeræsken derhjemme.
Det ligger nok i sagens natur, at jeg glæder mig. Jeg var nemlig i mine
unge dage filmoperatør i den forlængst nedlagte Bio, Søndergade i
Herning. Da var der skam også knald på gryden, når en ungdommelig Poul
Reichhardt foldede sig ud med al sin charme eller slog på næven, så man
kiggede ængsteligt ned i gulvet; eller en purung Lone Hertz fik ens puls
til at stige faretruende. Og så teknikken; den var et kapitel helt for
sig. Det kraftige lys i filmmaskinen blev til på den måde, at to
kulstænger takket være en sindrig mekanisme førtes mod hinanden, og en
plus- og minus-jævnstrøm sendtes igennem kullene, så der dannedes en
lysbue. Det hed kulbuelys, og var varmt; både billedligt talt og rent
fysisk.
Billederne på lærredet havde en flot, flødehvid tone, som også var god,
da farvefilmene kom. Men systemet udviklede en gevaldig varme i
filmmaskinen, der derfor var forsynet med en pejseskorsten oven ud fra
operatørrummet. Jeg har nogle gange kørt film af den gamle, brandfarlige
slags! Hvis der gik ild i en film, var der kun én regel: Slukke ved
hovedafbryderen, smide et asbesttæppe over maskinen - og så forsvinde ud
i løb. Det var uhyre giftige luftarter, der blev udløst ved sådan en
brand, der udviklede sig eksplosionsagtigt. Det forblev heldigvis kun
teori i min filmtid, og efterhånden kom filmene på et ikke-brændbart
plastic-materiale. Det skal lige tilføjes, at lyset i filmmaskinerne i
dag frembringes ved en helt anden teknik. Xenon-lys hedder det, en slags
gløde-»pære« anbragt i maskinens lampehus. Vi fik filmene hjem via
udlejeren eller fra det foregående spillested i kraftige papæsker med
600 meter film i hver. En film var fra ca. 2200 meter op til godt 5000
meter. Nu gjaldt det om at få disse 600 meter film lagt fra æsken over
på metalspoler og helst uden at smide filmen hen ad gulvet. For så betød
det helt sikkert aflysning af en forestilling. Hvis man én gang har
prøvet at stå og rulle 600 meter film op på en metalspole, bliver man
ligesom mere forsigtig i bevægelserne, når processerne udføres.
Datidens teknik - tja, der var to filmmaskiner. Når en spole med 600
meter - 21-22 minutters spilletid - var ved at være færdigspillet, blev
kulbuelyset tændt i maskine to. Der lød et kraftigt piiis-s-t-t-tt, når
kulbuestængerne fik strøm og lyset tonede op. Når man så to huller i et
glimt i øverste højre hjørne nede på lærredet, startedes maskinen, og
nogle sekunder senere kom igen to huller i filmen. Det var signalet til,
at der skulle køres over på den nye maskine. Det sidste foregik ved, at
en stang, monteret på skinner, med to metal-blændelåger foran
maskinernes objektiver (linser) førtes til siden. En låge gik for
maskine ét, mens lågen ovre ved maskine to gled fra. Det nye billede var
på, uden publikum opdagede noget. Lyden blev kørt over samtidigt, ved at
en stålsplit på stangen med lågerne slog til en kontakt, idet der blev
blændet over, og lyden var - vupti - med ovre på den nye maskine, mens
den blev afbrudt på første maskine...
|
Læs mere her:
Min Barndoms Biograf
Internet link:
wienberg-larsen.dk
|
Her
sætter Ejnar "Kørelærer" for sidste gang strøm på det tekniske i
oparatørrummet i Skodborg Forsamlingshus - Skodborg Bio. Han fortalte,
at der 1963 blev investeret i CinemaScope-anlæg og et nyt moderne
højtaleranlæg. Skodborg Bio lukkede i 1971
Ikke perfekt -
Jo, jeg har prøvet i min elevtid at køre over til maskine to for tidligt,
så der lød buuh-brøl og tramp nede fra salen. Jeg følte dog - som så
ofte siden, hvis noget er gået galt - at jeg var aldeles uskyldig, for
der var nogle ridser og lidt flimmer på filmstrimlen, og jeg troede at
have set signalerne til spoleskift. »Det var sandelig en kedelig
situation, Larsen«, blev der sagt med alvorlig mine fra mine læremestre.
Jeg har også en enkelt gang ved en 16-forestilling søndag eftermiddag
glemt at sætte nye kulstænger i kulbuelampen, så billedet blev noget
mørkt, ja, nærmest brunt, da den ene kulstang efterhånden slap op.
Biografdirektør Andersen var tilfældigvis ikke lige i biffen den
eftermiddag. Nej, den med at smide filmen hen ad gulvet har jeg aldrig
præsteret. Det ville også helt sikkert have givet mig et chok for livet.
Og hvad var så det bedste? Jo, nu skal det frem: Jeg elskede at dæmpe
lyset i salen. Dengang var der ikke automatisk dæmpesystemer. Jeg følte,
det var sejt at dreje langsomt på håndtaget til transformeren og se ud
ad glughullet i muren, hvordan folk nede i salen fik travlt med at finde
deres pladser. Lyset i salen blev til skumring og efterhånden til
tusmørke, og så den herlige følelse: At trykke på knappen til fortæppet
- og se det store stykke stof glide til side, mens lærredet dukkede frem
i baggrunden. Og så - lukke op for maskine ét og opleve
Gutenberghus-reklamefilmen med de skægge scener tone op. Dengang var man
ikke trætte af reklamer - fjernsynet var jo kun en bi-ting! Sikken
herlig følelse! Nå, men det var dengang; det kan ikke nytte at svømme
hen i nostalgi og gamle frynser. De fleste ved sikkert, at lyden ligger
i siden på filmen, enten som et optisk spor eller som flere magnetspor
ved siden af hinanden. Sådan var det dengang. Nu om dage styrer signaler
på filmen en CD-skive, som indeholder al den lyd, man kan ønske i et hav
af spor - kanaler - til forstærkere og højttalere placeret rundt om i
salen. Så kan en del af lyden føres til højttalere bag lærredet, andre
lyde til siden og bag i salen og endelig føres en del af lyden til en
kæmpe subwoofer eller to nede midt for lærredet.
|
|
Ejnar
"Kørelærer" - Ejnar Christensen - tænder for sidste gang filmmaskinen i
den gamle biograf... Direktør Ejnar Christensen åbnede Skodborg Bio i
1948 med plads til godt 200 personer. Det skete i Skodborg
Forsamlingshus. Skodborg Sogneråd var bevillingshaver.
Det satte tanker i gang, da jeg på Trehøje-redaktionen læste i »Kildebakkeskolens
Filmklub«s program; tænk, nederst på en side stod med store typer: »Film
på rigtigt lærred«. Er det ikke herligt i disse tv-tider? Film skal
nemlig ses på rigtigt lærred! Jeg har i de unge, dristige dage haft
visse planer i retning af at blive biografejer. På et tidspunkt var jeg
- som tidligere omtalt - lige ved at købe Engesvang Kino af Mary og Kaj
Sørensen. Men de store teatre overtog de gode film, og bundskrabet kunne
gå ud til de små provins-biografer. Jeg havde den store oplevelse at
træffe Ejnar "Kørelærer" Christensen, da han for sidste gang satte strøm
på det tekniske i oparatørrummet i Skodborg Forsamlingshus, og han
fortalte spændende om tiden, da film var en sensation, specielt gode
danske familiefilm og børnefilm lørdag eftermiddag... Kalee-Vulcan
filmmaskinen fik jeg, og jeg fik den til at fungere derhjemme, men den
sluttede sine dage hos en skrothandler. Synd med den flotte maskine?!
Javel, men hvad skulle jeg med den. Jeg havde andre planer. Heldigvis!
Jeg tilbød nogle gange Danmarks Fotomuseum i Herning filmmaskinen, mod
at de selv hentede den, men de havde vist ikke den store interesse i at
få den, selv om de takkede ja.
Du har måske gættet det? - Film er noget klodset stads, der sendes rundt
til biografteatrene på store spoler. 35mm film fylder og vejer, og det
kræver et stort mekanisk apparatur at vise dem i biograferne. Januar
2012 er det slut med traditionelle 35mm film i Hernings biografcenter,
BioCity. Fremover er alt digitaliseret - film fremsendes på skiver eller
on-line, de loades ind i store computere og fremvises digitalt på helt
specielle, fantastiske projectorskærme, og et hav af højttalere rundt i
salen bringer en lyd ud til publikum, man hidtil kun har drømt om.
Fremtiden er digital. Der er ikke nær de store omkostninger ved at
mangfoldiggøre film i digitaliseret form, som ved de gammeldags 35mm
filmstrimler. En Biograffilm kostede op mod 20.000 kr. at kopiere. - En
digitaliseret film: 0 kr. Film skal stadig ses i biografen...!
|
|
|
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
mandag, 01 januar 2024 18:17:19 |
|
|