| |
Memoryscan i Århusgade - Scanning af Negativer og Lysbillede
I Århusgade i København ligger
firmaet Memoryscan, der over nogle år har scannet alle mine 35mm negativer
og næsten alle mine Kodak lysbilleder. Det har været en god oplevelse at
gense alle de gamle billeder i digital form i hidtil uset kvalitet. Det har
også været en fornøjelse at møde Jens Frederik Olsen, der driver Memoryscan.
Her fortæller Frederik om hans oplevelser, scanninger og om baggrunden for
sin virksomhed. |
Tilbage til
forsiden
|
Interviewet & fotograferet af:
Thomas Hauerslev. Interview renskrevet fra lydfil af Mette Petersen |
Dato:
06.04.2017 |
Memoryscan's
Jens Frederik Olsen
ved to skærme, der viser nyscannede Kodak Ectachromebilleder af Imperial
Bio og 3 Falke bio, fra henholdsvis 1983 og 1982.
Memoryscan startede i tankerne omkring årtusindeskiftet, hvor jeg gik
fra film- til digitalkamera. Mit første kamera var et Nikon D5000, som
jeg købte to af. Et til min far og et til mig selv. Det var det
første digitalkamera, som egentlig var noget værd. Ellers havde det
altid været sådan noget lavmegapixels. Nu var det en 5 megapixel, så nu
begyndte det at blive til noget. Det var store sager dengang og farverne
var faktisk fine. Så sad min far, som dengang var fotograf, og jeg og
kiggede lidt på hinanden. "Hvad søren vi skulle gøre med alle de
hundredetusinder af billeder han havde? Og tusinder og atter tusindvis
af billeder som han havde af mig og mine søskende?" Jeg gik jeg i gang
med at finde ud af hvad der kunne gøres. Det var jo hundedyrt at få
scannet billeder dengang. Det kostede fra 300 til 700 kr. pr. billede,
for det var jo tromlescannere osv. Det kunne vi jo godt se, at med
mange hundrede tusinde billeder, så havde det ikke gang på denne jord.
At sidde og udvælge hvilke det skulle være osv., tænkte vi, var en
umulig opgave. Så gik der nogle år, hvor jeg undersøgte hvordan det kunne gøres smartere og mere effektivt. Der måtte være basis for noget
"bulk" scanning [scanning i store mængder].
Jeg prøvede nogle forskellige "flatbed" scannere og
fandt ud af, at det duede slet ikke i forhold til negativer og dias. Det
blev simpelthen ikke skarpt nok i forhold til hvilket kamera, der var
bragt i anvendelse. Flatbedscannere var simpelthen et "no go". På
det tidspunkt var jeg direktør i Oticon. Jeg havde levet halvdelen af
mit liv og brugt hele mit arbejdsliv i samme virksomhed. Jeg havde været
der i 20 år og var selv blevet 45. Nu skulle der simpelthen ske noget
andet, og i en helt anden branche. Jeg tog
et sabatår i 2008-2009, hvor vi også skulle have et barn til. Jeg ville
prøve at hellige mig mit andet barn. Jeg havde ikke oplevet vores første barn
så meget, for jeg havde altid været ude at rejse. Jeg ville
prøve at få en anden balance mellem fritidsliv og arbejdsliv.
Jeg endte med at købe nogle professionelle scannere for at få en fornuftig
kvalitet og gik i gang med det. Det var sådan nogle dyre scannere,
bl.a. Nikon's 9000 scanner. Den gav jeg 20-30.000 kr. for eller sådan
noget. Med den store Nikon 9000 scannede jeg så noget af det, og sendte
det rundt til familien. Der var jo "blød lykke" over hele linjen, og alle
sammen sagde: "Vi har rigtigt mange billeder vi også gerne vil ha lavet".
|
Læs mere her:
• Besøg på Filmarkivet
i Glostrup
• Gå til
3 Falke Bio, 1982 billedportræt
Internet link:
Memoryscan
Jens Frederik Olsen
Århusgade 88
2100 København Ø
Danmark
Tlf: +45 31 500 400 -
memoryscan.dk
|
Annonce for Sjov
|
|
Glasplader
til scanning.
For sjov prøvede jeg at indrykke en enkelt annonce i Villabyerne, som er
et lokalblad, der dækker Gentofte, Hellerup og lidt af Charlottenlund.
Der var respons, og det endte faktisk med, at min første
virksomhedskunde blev Nationalbanken. Det var Nils Bernstein dengang, der
havde set, at man kunne få scannet billeder. Så er det egentligt gået
slag i slag siden, så mit kundeunderlag i dag er 50% privatkunder og 50% virksomheder. Det har
været de største virksomheder vi har scannet
for. Vi har scannet for LEGO, deres store arkiver, Novo og vi har
scannet for banker.
Vi har været hele vejen rundet, fra store og små virksomheder, over
hospitaler, scannet deres undervisningsmateriale og Københavns
Universitet. Det er et bredt spekter af erhvervskunder vi har haft.
Øjenklinikker og tandlæger, for de har jo en masse billeder de bruger
som eksempler, og som de har taget af deres patienter gennem tiden. Vi scannet for forsvaret.
Forsvarskommandoen skulle jo
nedlægges for et par år siden, eller i hvert fald ind i en kraftig
omstrukturering, så de havde hele deres presse-arkiv, og det har vi så
også behandlet. Så vi er den største scannings virksomhed på markedet
indenfor foto, vil jeg næsten tro.
Der er andre virksomheder, som er specialiseret i dokumentscanninger,
indenfor tegningsscanninger og andet med journaler, papirscanning osv.
Det rører vi slet ikke. Det er der nogle andre, som tager sig af. Vi er
specialiseret indenfor fotoscanning og billedscanning. Det som gør os
lidt unikke i den anledning, og i forhold til de andre aktører, der er på
markedet, er, at vi efterbehandler billederne. Det har vi gjort lige fra
starten, fordi halvdelen af et billedes kvalitet faktisk ligger i
efterbehandlingen, hvor eksponeringen bliver justeret. Før i tiden havde
man jo ikke eksponeringskontroller på kameraerne. Det var manuelt
indstillet, så den lå jo aldrig lige spot-on, medmindre man var meget,
meget konsekvent og en dygtig fotograf. Man lå altid og varierede lidt.
Det kan vi kompensere for i efterbehandlingen eller hvis man har
fornuftigt software til at styre scanneren. Vi har valgt noget software,
som er meget fleksibelt og hvor vi selv kan selv sætte parametrene på
vores scannere. Gennem millioner af scanninger, ved vi præcis hvordan
vores scannere skal stå, for at få det meste ud af billedet. Blandt
andet så underscanner vi. Det vil sige, at vi kører ikke til fuldt
kontrast niveau, så vi bevarer dynamikken og alle nuancerne i billedet.
I den efterfølgende behandling trækker vi kontrasten op, så
billederne kommer til at stå rigtigt flot. Det er dét, vi får god credit
for hos vores kunder. Det er det, som gør os unikke i forhold til hvad
der ellers har været på markedet.
Derudover sænkede vi priserne til ca.
en hundrededel. Vi gik jo ned fra 500 kr. for en scanning til 5 kr. pr. scanning.
Det er jo sådan noget der batter, for så får man "bulk" i stedet for. Så
er det ikke kun udvalgte negativer og dias man har til specielt festlige
lejligheder. Nu vurdere man så hele arkivet; "...skal vi ha' det hele?" Det
kan være en virksomhed's historie. Det kan være hele liv. To mennesker,
der har mødt hinanden og blevet kærester. Så er de blevet gift, og har
fået det første barn og barnedåb, og andet barn og barnedåb, første
skoledag og så kører det hele bare derop af. Der er nogle familier, der
kommer med 100 billeder, og andre familier, der har haft på den anden
side af 50000 billeder. Det er en kæmpe investering for familien at få digitaliseret dette eftermæle.
Der
har måske været fem børn til at dele det, og så har man sagt: "Det vil vi
gerne ha', fordi fotografering altid har været en meget aktiv del af hele
vores familie".
|
|
Amerikanske Billeder
|
|
35mm
negativscanner.
Der har været andre meget store opgaver, som f.eks Jacob Holdt's
"Amerikanske
Billeder". Jeg har jo tidligere været lidt udfarende i forhold til at få
virksomheden i gang. Da jeg læste om Jacob Holdt, der på et tidspunkt
blev interviewet til Søndagsavisen, hvor han sagde,
at han havde i 100.000-vis af billeder i sit "bag-katalog", men
at han kun havde scannet
3-4.000 af dem, så greb jeg jo
straks den chance.
Jeg fandt ham på nettet og skrev til ham, og der gik lige
nøjagtig 2 år til han henvendte sig. En dag stod han udenfor døren og
sagde: "Goddag, og om det var mig som hed Jens Frederik, og om vi ikke
lige skulle sætte os ned og tale lidt om det her". Vi har så scannet
voldsomt mange billeder. Hele hans bagkatalog omkring Amerikanske Billeder har vi scannet og
behandlet. For hvert enkelt billede, som [oprindeligt] er valgt ud, så
er der jo 7 andre billeder, der ligger omkring samme optagelsesidspunkt, men som bare ikke er blevet publiceret.
Nogle af de her billeder, ikoniske billeder, som oprindeligt var i sort/hvid, de
er nu i farver. De var i sort/hvid [i bogen], fordi de ikke var i
ordentlig kvalitet. De var
simpelthen for mørke. Fordi vi har de moderne scannere, så kunne vi altså trække alle
informationer ud af billedet, og efterbehandlingen
gjorde så lige pludselig, at så var billedet dér. Så kunne man altså
anvende det igen [i de oprindelige farver]. Faktisk i en sådan kvalitet,
at "Amerikanske Billeder" skal genudgives og Jacob er i gang med at
skrive på en bog. Der er sågar ved at blive lavet en biograffilm om
det. Og der er ved at blive lavet noget endnu større omkring hans liv,
fordi det er jo en helt unik historie. Jacob har været her mange
gange og fortalt om baggrunden for alle billederne. Han svæver jo helt
hen, når han ser billederne i stor størrelse på skærmen. Så får vi jo
hele historien, så det er jo voldsomt hyggeligt når han kommer her. Så
går der et par timer og så hører vi det, og så skal han videre. Han er
en god ven af huset. Jacob har også trukket mange fra sit vennelag med, som også får scannet meget, meget store serier af
billeder. Nogle af de der explorere fra '70erne og '80erne, hvor de har
hele deres liv dokumenteret på lysbilleder. Det er nogle spændende
store opgaver at få. Der får man selvfølgelig en fornuftig pris på
det, når vi kommer op i så store antal billeder. Vi har graduerede priser helt
op til 100.000 stk., så det kan vi godt finde ud af.
|
|
"Nu kommer vi altså med
resten"
|
|
Kunder
leverer materiale til scanning på EUR paller.
Der er også nogle
familier, der går meget op i at få ommonteret alle deres lysbilleder, og
få dem væk fra glasrammer og det er jo noget der koster. Der er
mange, som siger "Jamen vi vil faktisk hellere ha' gemt alle vores
billeder. I stedet for at tage på et par ferier, så vil vi hellere spare
et enkelt år, fordi nu kan vi komme på alle vores ferier igen". Alt hvad
de har oplevet, det er jo nogle fantastiske oplevelser.
Typisk når en familie går meget op i fotografering, så har de udvalgt
nogle billeder første gang de kommer til scanning. Så har de måske
udvalgt 3-400 eller 500 billeder. Så får de leveret resultatet, og så
ringer de cirka en måned senere og siger, at "Nu kommer vi altså med
resten, for nu har vi simpelthen samlet alt sammen hvad vi har i kælder
og loft. Det har været så stor en oplevelse at få det hele genskabt,
ligesom kigge ud af et tidsvindue". Kvaliteten er høj, og det er jo
vigtigt for os, for vi mærker jo, at det er vores liv. Så kan de komme
med 5000 billeder, som de vil ha lavet efterfølgende. Derfor skal man
levere en ordentlig kvalitet første gang og behandle kunderne godt og
med respekt, fordi så kommer de også anden gang. Det er faktisk meget sjovt.
Eller de tager nogle venner med, som har set billederne, fordi man er så
stolt af det man har bedrevet med sine billeder, så man viser det til
venner og bekendte. Derfor giver vi også altid 3 brochure med ud, når en
kunde har været her. Så husker du os. Hvis du er glad for det du får,
så giver du sikkert også denne her brochure videre.
Det er sådan en multiplikator effekt vi har her i vores markedsføring.
Kunden kommer først og vi er meget imødekommende overfor specielle
ønsker, hvis vi kan levere det indenfor rimelighedens grænser. Så det
gør vi en del ud af. Og det gør vi altså også for erhvervskunder, så de
anbefaler hinanden. Der sidder arkivarer på forskellige store
virksomheder og museer og så taler de jo sammen i fora og anbefaler os
til hinanden. Det er jo fantastisk! Vi scanner for Rosenborg
Kongernes Samling, Glyptoteket og forskellige andre institutioner, som
hæger meget om deres originaler. Vi efterspørger altid originalerne,
og kan hurtigt se når vi får leveret diaskopier eller kopier af billeder,
fordi der er jo ikke den dér dynamik eller detaljerigdom i billedet. Når
vi så spørger om originalerne, så siger de, "Men, kan i se at det er
kopier?". "Ja, det kan man tydeligt se", og så levere de originalerne til os med rystende hånd,
men så får de også den bedst mulige kvalitet.
|
|
Meget tæt på det originale billedes kvaliteter
|
|
Papirbillede
på Kodakpapir (9x13 cm) fra 1976, der har siddet i en fotomappe i 40 år.
Farverne er falmet, og der er støv og hår på negativet, der er kopieret
med på billedet.
Det er også derfor vi bor her på 3. etage i en sikret ejendom. Der er
video over det hele, der er røgkanoner og den er sikret til
sikringsniveau 30, hvor en juveler ligger på sikringsniveau 60. Vi har
rystesikring på dørene, og så snart nogen begynder at bearbejde vores
døre, så går alarmen med det samme. Vi er sikret med
tilkaldevagter og så videre, og det ville også være en katastrofe, for
vi kan ikke få scannerne længere.
Nogle af
de billedserier som vi får til scanning, får vi leveret i bankkassetter.
Billederne ligger simpelthen hen i bankbokse, som vi får ind til scanning, nogle
100 stykker af gangen. Det er jo meget værd for nogle virksomheder, og
enkeltpersoner, som har taget nogle ikoniske billeder de gerne vil have scannet.
Vi kan gøre det bedre end de hidtidige scannere man har
brugt som f.eks en Hasselblad scanner, Flexlight og andre scannere. Det
kan vi, fordi vi scanner med infrarødt lys på vores store scannere, sådan,
at alt støv, fedtfingre og ridser bliver elimineret. Med de tidligere
scannere af høj kvalitet, brugte man noget der hedder lyskondenserende
støvrensning, hvor man kunne fjerne små streger. Hvis man f.eks har
fotograferet en mark med korn, så fjerner man aksene eller hvis man
fotografere ud over vandet, og der står nogle bundgarnsspæle, så
forsvinder de eller bliver klippet over. Det er nogle underlige
afvigelser, fordi scanneren fortolker den streg i negativet som værende en ridse, og
så raderes den væk. Det sker ikke når man scanner med infrarødt lys,
fordi så er det kun fremmedpartikler, der bliver fjernet, og det går ikke
ud over skarpheden overhovedet. Vi slår det aldrig fra. Det var
Kodak, der udviklede teknikken omkring 2003-2004. I starten
var det lidt problemer, særligt når man scannede
Kodachrome billeder med støvrensning. Det gav nogle underlige resultater
en gang imellem. Det er blevet løst nu, så der er ikke noget at se,
skarpheden bevares og billederne bliver rigtigt, rigtigt flotte.
Vi bruger også noget unikt software, der går ind og
vurderer, hvor meget filmbasen er falmet. Der sker jo meget fra det
øjeblik at filmen forlader laboratoriet, og der sker jo til stadighed en
ældning af filmen. Den er under konstant forandring, fordi de
oprindeligt måske ikke blev
fikseret ordentligt. Det er jo et spørgsmål om, hvor rent vand man
har, og hvor længe man fiksere. Der sker en ældning af film hele
tiden, og der går vores scanner ind og vurdere hvor meget filmbasen er
falmet. Så kommer den med forslag til kompensation gennem alle
nuancerne. Lyse toner, mellem toner og mørke toner, og hvor meget der skal
kompenseres for alle de forskellige farveparametre.
Så kan man
faktisk komme meget, meget tæt på det originale billedes kvaliteter,
hvis det [negativet / lysbilledet] i øvrigt ikke er falmet helt vildt. Svampeangreb kan
der også typisk være på mange film, specielt dias, hvis de har været
monteret i glasrammer. Der er små pollen
eller små prikker med svamp, og det forsvinder fuldstændigt når man
scanner med infrarødt lys.
Der er mange, der kommer herop og bliver
imponeret, når vi viser dem hvordan scanningsprocessen foregår, og så
siger de: "Det her, det skal vi bare". Al' snak om egen scanning
eller billigere scanning forstummer med det samme, når kunderne ser hvilken
kvalitet de rent faktisk får ud af det, ved at gå til nogen som har
professionelle scannere. Dét er den store forskel.
|
|
Åbne 20000 billeder på
én gang
|
|
35mm
negativet fra samme billeder, scannet og efterbehandlet af Memoryscan.
Farverne er tilbage, og nu uden støv og ingen hår i billedet.
Der er vi også specielle i forhold til [scanninger i] udlandet. Det kan godt være,
at man kan få det lidt billigere i udlandet, men sikkerheden ved, at vi
scanner og efterbehandler alt her i Danmark er, at tingene ikke forsvinder. Vi havde tidligere en konkurrent, som sendte tingene til Marokko,
for at få det scannet. Det var selvfølgelig billigere end at få
scannet hos os, men vi har hørt noget med, at tingene
forsvandt, og noget som tog meget, meget lang tid. De historier breder sig jo
hurtigt med internettet. Der er nogen, der advarer mod det ene og det andet, eller i
hvert fald gør opmærksom på, at der kan være nogen konsekvenser ved at
scanne i udlandet.
Det
har været vores fordel, at vi bor i Danmark. Til gengæld har
vi måtte effektivisere vores redigeringsprocesser, så det
trods alt kan lade sig gøre at lave efterredigering for et rimelig pris.
Kun 1 kr. ekstra pr. styk for efterredigering. Det betyder, at vi skal
være ekstremt effektive, når man tænker på timelønningerne her i
Danmark, og hvor lang tid vi bruger pr. billede. Vi har helt
specielt software til rådighed, hvor billeder ligger i en database og
ikke skal kaldes frem [hver for sig]. Vi kan have 20000 billeder åbne på
én gang i
vores computer, som vi kan redigere samtidigt, frem for at sidde med en af
gangen i Photoshop, som man traditionelt ville gøre. Det ville slet ikke kunne
lade sig gøre at få det til 1 kr. stykket inkl. moms. Der
adskiller vi os. Det man også kan sige er specielt for os er, at vi tager
alle formater, alle billedformater, helt op til A3 størrelse. Også gennemskinnelige medier
i Imperial formatet på glasplader. Det tror jeg ikke, at der er andre, der kan.
Vi har specialiseret os indenfor faste billeder og så har vi
samarbejdspartnere, der tager sig af plakat scanning,
bogscanning og mikrofilm. Vi
samarbejder også med VideoPro ude i Herlev, der tager sig af videofilm og smalfilm, og som i øvrigt
er Danmarks bedste til det. De leverer de billeder de får ind til os, og
omvendt. Vi scanner for dem og de scanner noget for os, og så
mødes vi typisk hver anden fredag og bytter opgaver. Det fungere godt
og begge parter har det bedste udstyr. Det er en arbejdsdeling, der giver god mening, og sådan har vi
gjort i nogle år.
|
|
Memoryscan
i Århusgade, København.
Vi restaurerer også billeder en sjælden gang. Vi har fået nogle forespørgsler fra virksomheder som
har spurgt os: "Kan I restaurere billeder, hvor der er emulsion der er
forsvundet fra billedet, eller der er store
ridser i nogle film eller noget andet?" Det gør vi, og det gør vi flot,
men det foregår på timepris og så bliver det jo selvfølgelig meget
dyrere. Det tager typisk minimum en halv time at retouchere et
billede, hvis det skal gøres ordentligt og vi vil gerne levere en
ordentlig kvalitet. Det kan man helt
sikkert få billigere andre steder, og det er ikke noget vi slår os op på.
Det er
massedigitalisering som vi er kendt for, i høj kvalitet og til
den tid vi nu har aftalt.
Hvilke seriestørrelser får vi hjem? Vi har fra 1 billede og så helt op til 300.000 billeder. Det er nok det
største vi har fået ind på én gang. Når det er
så mange billeder, bliver det leveret til os på paller. Lige nu har vi et par paller stående med
glasnegativer fra et museum i Jylland. Vi troede vi lige havde
afsluttet opgaven her i dag, men nu er der flere billeder på vej, som de
også gerne
vil have scannet. Ved en udstilling her i starten af januar
[2017], var nogen,
som sagde, "Jamen, vi har lige fundet nogle flere, skal vi ikke lige
tage dem med?". De var blevet så imponeret over kvaliteten, så
det er jo fint, at det fungere på den måde.
Vi har lavet faste aftaler om scanninger med flere virksomheder. Nogle
af vores kunder som vi har haft fra 2010/11, spreder deres scanninger
over flere år, og budgetterer med det på den måde. En af vores samarbejdspartnere har et lager på 4.8 millioner negativer
[pressearkiver], som de godt kunne tænke
sig at komme igennem ad åre. De har ikke penge til at få gjort det hele
på en gang, men så må vi jo lave en åremålsaftale med dem. Det har vi også
med nogle andre museer, hvor vi har givet store tilbud. Hvis vi kan lave en fast aftale hvert år, så kan de godt få
mængderabatten "up front", og så kan vi jo så dele opgaven ud. Den ene
opgave har vi faktisk joket med, at den er delt ud over 20 år. Lad os nu se om der går så længe, eller om man får gjort det hele
hurtigere. Jeg har ikke lovet
at holde prisen i 20 år, men har lovet at holde niveauet for
mængderabatterne, for den pris det nu måtte være. Så der er vi også til
at have med at gøre.
Det er nogle dagblade, der
har de her store arkiver, som de jo så overdrager til
museet. Men hvad kan de gøre med dem? De kan jo bare se til, at de forgår,
og de har ikke penge til at få det hele gjort på en gang og det er
egentlig synd. Vi har jo også de store blade under Aller og Egmont. Der
ligger jo også nogle enorme arkiver. Vi har været i kontakt med dem, men det er
ikke rigtigt kommet videre. De scanner til lejlighed. Det vil sige, at de
scanner, når de skal bruge nogle billeder. Man ved jo bare ikke hvilke billeder,
der ligger i arkiv, når man ikke kan se dem. Hvis man kan huske, at der var en begivenhed i
1955 med kongehuset, eller hvad det nu måtte
være. Så går man tilbage og kan finde de billeder. Men man kan jo ikke
søge igennem alle billeder og sige hvornår var det nu det var, og der var
nogle sjove billeder. Det kan man kun, når de er blevet digitaliseret og indekseret.
Der ligger milliarder af billeder i
arkiver her i Danmark, og det er synd og skam, at man ikke har
en plan for at få digitaliseret det. Det ville være fantastisk. Men
selvfølgelig skal man også kigge fremad. Det kan jeg også godt forstå,
men der er visse arkiver man egentlig burde prioritere.
|
|
Personale & Scannere
|
|
View
ud over arbejdsstationerne hos Memoryscan i Århusgade, København.
Vi har tre mennesker ansat. To, der scanner og en grafiker,
der sidder og redigerer. Det svinger med sæsonen, så vi har også nogle freelance
grafikere tilknyttet, som vi kan tilkalde efter behov. De har selv deres egne virksomheder,
men vi kan "booke" dem hvis de har tid tilovers hvis vi behøver. For et par somre siden fik vi en meget stor ordre ind på
tre paller, som vi havde to
en halv måned til [at udføre]. Vi var otte mennesker på
det tidspunkt og vi købte 10 scannere som kunne stå ved siden af
hinanden. Hver operatør kunne betjene to scannere af gangen, hvor vi så
kørte store plannegativer igennem.
Historien bag fabrikationen af scannere går tilbage til midten af 90'erne.
Når
man fik fremkaldt 35mm film på laboratorier, så
fik man også en CD-ROM med billederne, som blev scannet i samme moment.
Der var et stort marked for de scannere, men det marked er jo fuldstændig forsvundet. Der bliver ikke
fotograferet på film mere, det er meget svært at få fat i film og det er meget
svært at få dem fremkaldt i dag. Det er et marked i voldsom
nedgang, og derfor bliver der ikke fremstillet nye scannere. For os, som arbejder indenfor det her felt, gælder det om at få fat i de her
scannere brugt. Vi endte med at købe de sidste 8 scannere der var ledige på markedet fra Nikon i
Canada. Jeg
ville gerne have nye scannere som jeg var sikker på stadig var omfattet af
garanti, så vi kunne få dem repareret. Vi fik dem sendt til Danmark via Oticon i Canada. Den ene scanner
blev helt smadret
under transporten. Den var blevet kastet med, og var blevet helt skæv og kunne
ikke repareres. Men sådan var det. Det var et tab på en ud af otte. Det var ok.
På det
tidspunkt hvor vi startede, havde vi nye scannere over hele linjen. Men
produktionen af dem er indstillet, så det er kun fladbed scanneren, som
laves i dag. Kvaliteten af fladbed scannere er fin, men
opløsningen er ikke fin nok til at scanne 35mm negativer og dias. Det
bliver simpelthen ikke skarpt nok. Diasscannerne er svære at få fat på, og negativscannerne kan man kun
få brugt i dag.
|
|
To
Nikon lysbilledscannere.
Det er robuste industriscannere
vi har. Vores Nikon scannere bliver hovedefterset hver halve år. Og det er jo også noget af en
omkostning og ta'. For de scannere vi har, hvor vi scanner negativer og
hvor vi scanner diasfilm uden glas, de stiller skarpt med lasere og er
meget effektive. Vi kan scanne et billede på 1-2 sekunder i
høj opløsning. De mere traditionelle scannere bruger vi til at
scanne dias med glas. Man kan ikke scanne [dias med glas] med laser, for
så ville den fange oversiden af glasset og scanne det. Vi har nogle
scannere, der stiller skarpt via kontrast, og laver forskellige scanningsniveauer.
Scanneren finder ud af hvor filmen ligger, og hvor der er den bedste
kontrast, og scanner dét område. Nogle af vores Nikon scannere
til glasrammer er ikke industriscannere, så de bliver slidt op. Vi
scanner jo måske omkring 1 mio. dias om året, så de bliver slidt, selvom
arbejdet er fordelt på mange scannere.
Vi
scanner alle billeder to gange. Først laver vi et prescan, i lav opløsning
hvor vores software går ind og analysere billedet. Hvordan skal
lyssætningen være og hvor er kanterne på billedet? Vi klipper ikke i
billederne. Vi scanner helt til kant. Efterfølgende laves den reelle scanning i høj opløsning og så sættes scanningsparametrene
efterfølgende. Vi vil gerne sikre os, at der i den kvalitet, der kommer ud
at der, ikke er nogen elementer i billedet, der er brændt ud, og at de
mørke områder er ordentligt opløst. Derfor skal man analysere
billedet først. Og det gør vi faktisk også når vi scanner negativer. Vi laver først et prescan.
Vi fået softwaren ændret til, at den laver en prescanning af hvert enkelt
billede når vi scanner. Hvert enkelt billede blive analyseret først og
bliver derefter scannet. Det kan den nå at gøre på ca. halvandet sekund pr
billede, både med prescanning og det rigtige scan. Som privatperson tager man jo ikke
billeder som
professionelle fotografer, der tager en hel film af gangen, og hvor man kun
har behov for at lave en basisindstilling på det første, og så er de
næste 36 billeder ens. Sådan er det jo ikke, når vi har med private
billeder at gøre. Derfor har vi fået vores scannere til at lave en
prescanning af hvert enkelt frame. Før den scanner så husker den
indstillingen for hvert frame, og scanner den dem hver for sig. Kvaliteten også noget højere, end hvis man bare sætter
sådan en gennemsnitlig indstilling til alle scanninger. Så det kan man sige,
at det er også specielt det vi gør.
|
|
Hvad koster det at scanne 36 billeder?
|
|
Jens
Frederik Olsen 4. februar 2017 ved det store lysbord.
Vi scanner i to høje opløsninger. Den almindelige opløsning kalder
vi Excellence og der svarer et
billede til 6 megapixel. Det bliver 3000 pixels x 2000 pixels og det
svarer til ultra HD, 4K fjernsyn, kan man sige i den vertikale opløsning.
Det vil sige at hvis man bruger de nye fjernsyn som er på markedet og
får leveret sine ting på USB stick, så kan man se billederne direkte på
fjernsynet. Det er jo ikke 16/9 format, men 3/2 format, det er jo det
gængse format på billeder, så vi strækker ikke billederne, selvfølgelig.
Men så kan man se det i fuld opløsning på ultra HD. Med Excellence opløsning, kan man fint printe
op til A3 størrelse, i god kvalitet.
Det næste man så kan gøre, er at gå til Professional opløsning.
I den Professionelle opløsning,
der kan man lave plakater. Det er 5000 dpi vi
scanner i, så der bliver billederne ca. 7000 pixels [x 5000 pixels], 35 megapixels og
bliver altså meget store. Billederne fylder ofte tre gange så meget, op
til , 100 mbit pr. styk. Det er når man skal lave plakater eller
lave arkivscanninger. Det er professionelle fotografer, der kommer med
det, eller privatpersoner, der er gået rigtigt, rigtigt meget op i at tage
med en lav ISO film, med det rigtige udstyr og med de rigtige
linser. Så kan man se en forskel. Men hovedparten scanner vi i det, der
hedder ultra HD opløsning som er den højeste opløsning man scannede med
for bare 10 år siden. Det er vores basis opløsning. Det kan man
også lige holde sig for øje, at hvis man går ud og kigger hos andre
leverandører, så er dét man får leveret, i væsentligt lavere opløsning. Og
mange gange er der snydt lidt med det, der hedder "ægte optisk
opløsning". Selvom, at man siger, at det er en høj opløsning, [så] er den
optiske opløsning faktisk ikke til stede. De scannere, der er anvendt
har ikke de kvaliteter indbygget, i hele det optiske
system, som giver en fornuftig opløsning. Så bliver pixels faktisk mere
sløret. Det gælder om, at have nogle scannere, der er justeret
ind, som er kalibreret og som giver den opløsning som man lover.
Hvad
koster det så? Vi har en minimums ordrestørrelse på 500 kr. For en typisk 35mm film med 36 eksponeringer, koster det med efterbehandling, 6 kr.
pr. eksponering, så det løber op i 220 kr. for en film. Og så skal man
typisk have to film med 70 eksponeringer ialt. Det svarer til 500 kr. og så er
det inkl. USB stick til at have det på. Vi leverer altid på en 16 GB
hurtig USB stick. For vi kan ikke sidde og vente i evigheder på at få
det kopieret ind. Så det skal være effektivt. Levere vi på DVD'er? Ja
det gør vi, men det er simpelthen svundet ind fra at have været fifty/fifty
USB og CD til at være, at vi levere en DVD hver anden måned. Så alting er
på USB stick i dag eller download. Hvis man ikke ønsker flere medier. Så
det er typisk den opløsning vi leverer, og det gør vi også med
papirbilleder.
Med papirbilleder er der jo ikke så mange informationer
med. Der kan man se en klar
forskel i kvaliteten. Man er slet ikke i tvivl. Det
er meget mere uldent, når det er [scannet fra] et papirbillede, selvom det er scannet
til samme opløsning. Detaljerne er der slet ikke. Farverne er også
langt bedre på negativet. Når vores scannere går ind og analyserer hvor
meget filmbasen er falmet, kan den ikke gøre det på samme måde med en papirkopi. Så det er mere en
subjektiv vurdering, når man skal prøve at trække farverne frem. Hvis de er
falmet, så er de falmet lidt forskelligt og de har ikke været beskyttet
på samme måde. At scanne fra negativ er langt bedre, og det koster ca.
det halve. Det koster ca 10 kr. for papirbillede, for det er jo manuel
håndtering og vi skal lægge dem fladt. Vi har selvfølgelig automatiske
scannere til det, men der kommer støvstreger på og der er mere
efterbehandling og vi skal holde øje med flere ting og det går ikke nær
så hurtigt.
Så hvis man har negativerne, så kom endelig og få dem
scannet.
|
|
|
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
mandag, 01 januar 2024 18:17:21 |
|
|