| |
Filmen ”RUMREJSEN ÅR 2OO1” |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
MGM Danmark' filmprogram, 1969 |
Dato:
02.04.2015 |
"Verdensrummer er det store nye grænseland i de
kommende århundreder." Præsident Lyndon B. Johnson
|
|
Allerede mens det meste af verden talte om
”Dr. Strangelove” — måske den
mest originale og omdiskuterede satiriske film i vor tid — begyndte
producenten og instruktøren Stanley Kubrick at koncentrere sit
enestående talent og sin fantastiske energi om ”RUMREJSEN ÅR 2OO1”-
(originaltitel: 2OO1: A Space Odyssey) for MGM. Sammen med Arthur C.
Clarke, forfatter til over 40 bøger om emner fra verdensrummet og
fremtiden, skrev Kubrick drejebogen til »2OO1«. De følgende sider
indeholder oplysninger om filmens egen rejse fra ide til filmlærred. Vi
håber, disse oplysninger vil interessere — og vække forståelse for det
kæmpearbejde, der ligger bag optagelsen af en så usædvanlig film som »RUMREJSEN ÅR 2OO1«.
|
Læs mere her:
På Rumrejse med Stanley Kubrick
Atlas Biograferne viser "RUMREJSEN
ÅR 2OO1"
2001 Jagten på den
forsvundne filmkopi
70MM Film Event i
Biffen, Aalborg 26. april 2014
Internet link:
Joe Dunton fortæller om Stanley Kubrick's objektiver
|
Om filmen ”RUMREJSEN ÅR 2OO1”
|
|
For mindre end en time siden rejste De med raket op fra New Yorks
Kennedy Rumfartshavn for at påbegynde en rejse, der vil føre Dem ud i
verdensrummets fjerne områder. Deres første stoppested er Rumstation 5's
langsomt drejende hjul i rummet højt over ækvator. Man står ud i
rumbyen, der har en diameter på 300 meter, og afventer den første afgang
af den regelmæssige forbindelse med månen.
Mens De venter i den store udsigtssalon, nyder De det betagende syn af
Jorden. To gange hvert minut drejer det eventyrlige skue forbi Dem, før
rumstationen snurrer rundt som en kosmisk karrusel. Mens den drejer,
giver centrifugalkraften Dem en følelse af normal vægt. De kan gå på det
kurvede gulv, skænke Dem en drink og vide, at den vil blive i glasset —
og De kan skelne mellem ”op” og ”ned”. Om kun 2 dage vil De lande på
Månen, denne engang uopnåelige verden, for at blive stillet over for et
mysterium, som er dukket op fra fortiden og nu forbløffer det 21.
århundredes skarpeste hjerner ... Deres rejse til Månen har ført Dem
over den 400.000 kilometer lange strækning, der først blev tilbagelagt
af astronauter omkring 1970. Nede i det 25 kilometer brede krater
Clavius modtages De af forskere fra den nylig opførte videnskabelige
station.
Det er en lille by under overfladen, næsten helt selvforsynende, så at
den nu kun i ringe grad har brug for forsyninger fra Moder Jord. Her er
allerede født børn, som ikke kender noget andet hjem. Clavius basen er
menneskets første koloni på en anden klode. Her udforsker videnskabsmænd
Månens hemmeligheder og lærer, hvordan man skal overleve på mere ukendte
planeter. Et par timer senere suser De af sted højt over Månesletterne
på vej til en fjern videnskabelig post i kæmpekrateret Tycho. Og her — i
denne ensomme lejr på Månens ødemark — kommer De til at stå ansigt til
ansigt med et mysterium som vil ryste verden. Her finder man det første
tegn på, at mennesket ikke er alene.
|
|
De er nu længere fra hjemmet end noget andet menneske i historien. I 9
måneder har det atomdrevne rumskib ”Discovery” ført Dem mod
kæmpeplaneten Jupiter med en fart af 150.000 kilometer i timen. De er
med på en ekspedition ud i det ukendte.
Tre af Deres ledsagere befinder sig i en drømmeløs søvn. En slags
kunstig »vinterdvale«. Siden rejsen begyndte har de ligget i hver sit
”hi”. Deres puls og åndedræt er nedsat til næsten nul. De vil ikke blive
vækket, før det øjeblik — som nu hurtigt nærmer sig — hvor der er brug
for deres specielle viden og kunnen.
For nu dukker den gigantiske Jupiter globus op forude.
Der kan da umuligt være liv her — i den isnende kulde så langt fra
solen! Men De følger en vej, der har ført Dem tværs over solsystemet. De
tror, der er noget her, skønt De ikke kan gætte, hvad det er. Det kan
være godt eller ondt eller noget helt tredie - men De må vide besked.
I millioner af år har det ventet Deres ankomst.
”RUMREJSEN ÅR 2OO1” er et eventyr, som omfatter hele den menneskelige
races historie. Den fører Dem med på en opdagelsesrejse ind i den store
rumtid, som nu åbner sig for menneskene blandt planeterne og hinsides
dem. Og i den ufattelige fantastiske finale bliver De ført gennem uhyre
stjernehobe, forbi skyer af eksploderende gas, hvor hele sole fødes, og
videre ud i rummets og tidens fremmede regioner, hvor der raser kræfter,
evigt ufattelige for mennesket. Og her — ved Deres rejses ende — møder
De de magter, som har vogtet over menneskehedens fødsel — og siden
ventet på, at vi skulle forlade vor planet-vugge.
Som ingen anden film har gjort, afslører ”RUMREJSEN ÅR 2OO1” den skønhed
og fremmedartethed og de undere, vi vil opdage på Månen, planeterne og
blandt stjernerne — i året 2001.
|
|
Om Optagelserne
|
|
”RUMREJSEN ÅR 2OO1” fortæller om en eventyrlig rejse, der ikke har
fundet sted, men som mange — videnskabsmænd, filosoffer, forfattere og
teknikere — mener, vil ske — måske endog meget snart. Vi oplever den
første kontakt som planeten Jordens beboere får med liv et andet sted i
universet.
Dette grænseløse rum med utallige sole og planeter er som et gigantisk
teater, fyldt med scener, på hvilke livets drama kan blive udspillet —
og som det antagelig udspilles nu og har gjort det i evige tider.
Hvad er det for væsener, der bebor disse verdener? Vil vi være i stand
til at genkende dem, eller vil de være så fremmedartede, at vi, når vi
ser dem, knapt kan genkende dem som nogen form for tænkende liv? Vil de
være biologiske livsformer, maskiner eller endog ulegemlige væsener, der
kun består af kraft?
Vil de være fjendtlige imod os, eller vil de finde os så primitive, at
de overser os og søger andre steder efter andre væsener, der står dem
mere lige? Hvis vi får et signal ude fra rummet — hvad skal vi så gøre
ved det? Skal vi besvare det og indbyde gæster, eller skal vi ignorere
det og fortsætte med at leve i universet, som om vi er alene? Eller har
vi allerede haft besøg? Har en civilisation uden for Jorden efterladt
beviser for kultur, som vi skal finde, når vi kommer til Månen eller
planeten Mars? Hvis vi finder liv i universet — måske mere intelligent
end vort eget — hvad vil vi så tænke om os selv, vore problemer, vore
stridigheder og kampe, som alle finder sted på en upåagtet, klippefuld
planet, ikke langt fra en af gennemsnitsstjernernes milliarder.
Romaner og film om fremtidens rumrejser er blevet en populær kunstart,
men de fleste af dem handler om umulige verdener i en fjern fremtid,
fyldt med dødsstråler og afskyelige uhyrer.
Videnskabens virkelige verden er nu så fantastisk, at gammeldags science
fiction film — med rumskibe i snore — ser tamme og forældede ud, især
for den nye generation af biografgængere, som er vokset op med Sputnik,
Cape Kennedy og bemandede rumskibe.
”RUMREJSEN ÅR 2OO1” er sikkert den i teknisk henseende vanskeligste
film, der nogensinde er lavet. Enhver scene med rumrejse eller aktivitet
på Månen krævede ugers forberedelser. Først studerede Kubrick og Arthur
C. Clarke, som i samarbejde skrev filmen — den sidste anses for at være
den mest fremragende populærvidenskabelige skribent — et stort antal
tekniske rapporter og NASA fotografier eller rådspurgte eksperter for at
erfare, hvad man virkelig vidste om fremtidig kommunikation eller
hvordan Jorden så ud, set fra Månen, eller hvordan rumdragter antagelig
ville se ud om 30 år. Mens disse forberedelser fandt sted, lignede
Kubricks kontor i MGM studierne nærmest en ingeniørs tegnestue. Kubrick
har skakspillerens fornemmelse for planlægning. (I sin grønne ungdom var
han professional skakspiller). Mens de tekniske studier fandt sted, var
kontorets vægge fyldt med fotografier, tegninger af rumskibe og prøver
på materialer til rumdragter. I tilstødende bygninger arbejdede man på
at opføre Rumhotel Hilton for rejsende på vej til Manen, eller et
forhistorisk landskab til de scener, der skildrer menneskehedens
begyndelse.
|
|
Stanley
Kubrick ved siden af Panavision's 65mm kamera
Fremtidens rumskibe, hvor mennesker vil opholde sig i måneder eller
maske år, vil have kunstig tyngdekraft, som forhindrer tingene i at
flyve rundt, og måske også er nødvendig for astronauternes helbred. En
måde til at frembringe tyngdekraft er med en centrifuge — et rum, der
drejer sig, så tingene holder sig til siderne, ligesom tyngdekraft
holder tingene til Jorden. Kubricks rumskibe skulle have »centrifugal
tyngdekraft«. Han lod derfor Vickers-Armstrong Ingeniørgruppe bygge en
centrifuge til 750.000 dollars, 12 meter i diameter. Den drejer om sin
akse med en maksimum-hastighed af 5 kilometer i timen.
Centrifugen er stor nok til at astronauterne i filmen, spillet af Keir
Dullea og Gary Lockwood, har rigelig plads til at bevæge sig i den. For
at kunne instruere dem, mens de var derinde, indrettede Kubrick et
lokalt TV-system, som satte ham i stand til at lede begivenhederne i
rumskibet fra studiets gulv. Under optagelserne af disse scener så MGM
studiet nærmest ud som en raket-affyringsbase på Cape Kennedy. Rundt om
den hvirvlende centrifuge var der fyldt med kameraer, TV-apparater,
projektører og mikrofoner. Produktionsapparatet var så indviklet, at der
måtte oprettes en 4-mands central, som skulle koordinere den 106 mand
store produktionsenhed.
”RUMREJSEN ÅR 2OO1” er en blanding af videnskab og fantasi — fantasi,
der er så meget mere fængslende, fordi den kan blive til virkelighed
tidligere, end vi tror. Efter at have set nogle prøvescener af ”2OO1” i
London udtalte James Harris, der har samarbejdet med sin ven Kubrick med
film som ”The Killing”, ”Ærens Vej” og
”Lolita”, at »dette vil blive den
eneste film, om hvilken folk, der har set den, vil sige, at de aldrig
har set noget lignende — og de vil have ret«.
|
|
Fantasi Og Fakta
|
|
”RUMREJSEN ÅR 2OO1” er først og fremmest et fantasiens værk — et episk
eventyr om fremtiden, indeholdende alle de kvaliteter, som udmærker de
mest mindeværdige film. Begivenhederne i ”2OO1”, hvordan de sker og
midlerne med hvilke de opnås, virker som svimlende fantasi, nar de ses
med dette ars øjne. Og dog er det ikke modsigelse at sige, at ”RUMREJSEN ÅR 2OO1” i ligeså høj grad er et kendsgerningernes værk. Meget af den
spænding, der udstråler fra lærredet, må tilskrives de år af omhyggelig,
intens forberedelse og forskning på områder, som rumteknologi,
astronavigation, biologi, cybernetik og astronomi, som er foretaget af
producenten og instruktøren Stanley Kubrick og man kan sige et helt livs
forberedelser af drejebogsforfatteren Arthur C. Clarke.
Alt i ”RUMREJSEN ÅR 2OO1” kan ske inden for de næste 3 tiår, og efter
flertallet af verdens førende rumeksperters mening vil det ske ved
begyndelsen af det næste århundrede. Fremtidsverdenen i ”RUMREJSEN ÅR 2OO1”- begynder i nutiden. Og den er begyndt på Jorden. Syv
organisationer, der omfatter store industrifirmaer, USA's luftvåben,
videnskabelige institutioner og universiteter, bruger mere end 23
millioner dollars om året på det ene formål at udforske fremtiden.
Forretningsmænd, forskere og pædagoger ved, at teknologien er gået frem
med stadig stigende fart i de sidste 50 år. — Vi har opdaget mere i de
sidste 10 år end i de foregående 10.000! Og man er klar over, at man må
forsøge at se mindst 20 år frem, hvis man vil sikre sig at overleve.
Disse mænds samlede vision af livet på Jorden ved århundredskiftet er
udpræget optimistisk.
Fisk, der opdrættes på »havfarme«, indhøstning af tang og alger, der
omdannes til nærende føde, som man kan få til at smage som enhver anden
føde efter behag — disse to ting kan ernære en verdensbefolkning, der er
over 4 gange så stor som den, de mest pessimistiske befolkningseksperter
forudsiger vil findes i år 2000.
Elforsyningen kan leveres af et forbløffende lille antal
atomkraftværker, fordelt rundt om på Jordens overflade. Transport på
jorden vil omfatte rejser med raketter, som på mindre end en time kan
bringe en, hvorhen man vil. Husholdningsrobotter vil udføre det meste af
det arbejde, der nu keder en husmor. Imens foretager hun sine indkøb på
supermarkedet gennem billedtelefon. Lægeverdenen vil kun vise ringe
lighed med nutidens. Kræft, alderdomssvækkelse, evnesvage børn vil ikke
findes mere — og kunstige organer af enhver art vil kunne erstatte
naturens.
|
|
Dette er kun nogle få af de ting, som jordlivet efter klarhjernede
specialisters mening sandsynligvis vil byde på inden tre korte tiår. På
samme måde som denne fremtidsvision af livet på Jorden bygger på
nutidens kendsgerninger, er begivenhederne i ”RUMREJSEN ÅR 2OO1” og de
midler, hvorved disse begivenheder fremkaldes, bygget på logisk og
realistisk udvikling af nutidig rumteknologi:
1. Film fantasi: Ude i rummet går en stewardesse hen ad gangen i en
kommerciel rumkrydser, bærende på en bakke med mad. Pludselig drejer hun
af og går uden anstrengelse op ad væggen, hen under loftet i rumskibet
og går gennem en dør med fødderne op og hovedet ned.
Videnskabelige fakta: Kommercielle rumskibe i år 2001 vil foretage
regelmæssige rejser mellem Jorden og Månen. De vil være ligeså rummelige
og luksuøst indrettede som vor tids fly. En vigtig forskel vil den
fuldstændige mangel på tyngdekraft være. Selv om rumfartøjets indre har
tryk og atmosfære som tillader normal påklædning, vil et normalt skridt
i vægtløshed sende stewardessen ud i luften uden kontrol over
bevægelserne. Den enkle løsning på dette problem er Velcro, et klæbende
materiale på skosålerne og rumskibets gulv, som tillader næsten normal
bevægelse. I juni 1966 foretog den amerikanske astronaut Eugene Cernan
sin berømte spadseretur i rummet uden for sin rumkapsel. Han
kontrollerede sine bevægelser 300 km over Jorden ved med
Velcro-behandlede handsker at berøre bånd af Velcro, anbragt uden på sin
Gemini 9 kapsel.
2. Film fantasi: Rumskibets leder, Dave Bowman (Keir Dullea), som er
uden sin komplette rumdragt og dens livgivende ilt og tryksystemer,
foretager en nødoverførsel fra et rumskib gennem det ydre rums vakuum
til et andet rumfartøj.
Videnskabelig fakta: Indtil fornylig antog man, at et menneske ikke
kunne leve i noget som helst tidsrum i et fuldstændig lufttomt rum. Men
det amerikanske flyvevåbens eksperimenter har udryddet myten om
eksploderende astronauter. Da chimpanser og hunde blev udsat for et
vakuum i perioder på op til 2 minutter, overlevede alle dyrene uden
uheldige virkninger. I ”2OO1” foretager astronauten Bowman sit skifte
mellem to fartøjer på 10 sekunder, hvilket er langt under den
tilsyneladende grænse for menneskelig udholdenhed under sådanne
tilstande.
3. Film fantasi: Under hele den 9 måneder lange rejse mod Jupiter holdes
tre af de fem besætningsmedlemmer i en tilstand af kunstig
»vinterdvale«.
Videnskabelige kendsgerninger: En af de mange eksperter, der blev
rådspurgt, er dr. Ormond G. Mitchell, professor i anatomi ved New York
University Medical Center og en af verdens førende autoriteter på den
kunstigt fremkaldte vinterdvales område. Dr. Mitchells studier, som
delvis bekostes af National Science Foundation, har ført ham til den
faste konklusion, at kunstig fremkaldelse af vinterdvale hos mennesker i
lange tidsperioder ikke blot er mulig, men nær forestående.
|
|
4: Film fantasi: Hal 9000 er en ultraintelligent datamaskine — så vidt
udviklet, at den kun kan fremstilles af de datamaskiner, der er
fremstillet lige forud for den. HAL 9000 styrer alle systemer om bord på
det interplanetariske rumskib "Discovery". Den planlægger og holder
skibets kurs, kontrollerer hver enkelt af Discovery’s tusinder af
enheder og udfører automatisk en mængde andre funktioner. Samtidig kan
HAL 9000 samtale flydende med de menneskelige astronauter — hvilket
betyder, at den også kan høre. HAL kan se. Med elektronøjne, anbragt
overalt i rumskibet, følger den enhver ting. Den kan tænke -
bogstaveligt talt. Faktisk er HAL 9000 i stand til at reagere
følelsesmæssigt på samme måde som mennesker.
Videnskabelige fakta: Datamaskiner er i deres barndom. Og dog er disse
elektroniske »Model A« efter kun 12 år overlegne i udførelsen af mange
funktioner, der tidligere udførtes af mennesker. Dr. Marvin Minsky,
professor i matematik ved M.I.T., udtaler: ”Om 30 år skulle vi have
maskiner, hvis intelligens kan sammenlignes med menneskets. Når dette
sker, er jeg sikker på, at denne maskine på enhver måde vil opføre sig
som om den var et tænkende væsen. I 2001 skulle det være let at lave
datamaskiner, som tilsyneladende forstår og kan samtale med os”. Dr.
John Good, Trinity College, Cambridge, udtalte i en samtale med Stanley
Kubrick: ”Jeg tror, at ultra-intelligente datamaskiner vil blive
konstrueret inden for de næste 30 år — og ved en ultra-intelligent
maskine mener jeg en maskine, som kan udføre enhver intellektuel
aktivitet bedre end mennesket”.
Vil livet på denne planet blive sådan om bare 30 korte år? De fleste af
os får selv dette at se. For det er også en kendsgerning, at DE FLESTE
NULEVENDE på DENNE PLANET KAN OPLEVE AT SE ÅR 2001!
|
|
Om Stanley Kubrick
|
|
Producent, instruktør og medforfatter af MGM-filmen
”RUMREJSEN ÅR 2OO1”.
I næsten 5 år, lige siden han fuldendte ”Dr. Strangelove”, har Stanley
Kubrick været optaget af temaet liv uden for Jorden og hvordan den
udfordring, det frembyder, kunne overføres til en film, som var
spændende at se, fuldstændig nøjagtig fra et videnskabeligt synspunkt,
og så smuk som moderne filmkunst kunne gøre den.
I ”RUMREJSEN ÅR 2OO1” har Kubrick forsøgt at forestille sig, hvordan
tingene virkelig vil være om et par tiår. Nar datamaskiner taler i
filmen, er det fordi førende eksperter i USA og England, hvor filmen
blev lavet, forsikrede ham om, at i år 2001 vil datamaskiner kunne tale.
Hvis Månens overflade i ”2OO1” ser ud som De vil vente, den ser ud efter
de sidste måneraketoptagelser, er det ikke tilfældigt, for Kubrick har
studeret disse billeder i de sidste tre år for at sikre sig, at Månen
ser ud som Månen!
Skønt Stanley Kubrick kun er 39 år, repræsenterer den teknik, der
anvendes i ”RUMREJSEN ÅR 2OO1”, hans erfaringer efter næsten 20 år som
filmmand. Han blev født i New York City den 26. juni 1928 som søn af en
læge. I High School interesserede han sig mest for at blive
jazztrommeslager, og i huset tæt ved London, hvor han nu bor, er der et
sæt trommer, som han af og til spiller pa. Den normale High School
undervisning syntes Kubrick ikke om. Han mener, at skoler skulle
koncentrere sig om under-visning i »at løse problemer« og ikke om
rutine-studier af personer i bøger og skuespil — og efter High School
blev han som 17-årig fotograf på det store billedblad »Look«.
De næste 4 år arbejdede han på »Look« og det, han lærte om den
fotografiske teknik, har siden været ham til nytte. Næppe nogen anden
filminstruktør går mere dybt ind i fotografisk teknik end Kubrick, og de
nye ideer inden for fotografering, som bruges i ”RUMREJSEN ÅR 2OO1”, kunne sandsynligvis fylde en lærebog.
Endnu mens han arbejdede for »Look«, begyndte Kubrick at lave
dokumentarfilm og derefter eksperimentelle spillefilm som ”Fear and
Desire” og ”Dræberens Kys”.
Kubrick tog sig selv af hele produktionen, leje og betjening af
kameraer, udvælgelse og instruktion af skuespillerne, han skrev
manuskriptet — og han skaffede pengene, hovedsagelig fra slægtninge.
Disse tidlige film blev rost, men filmselskaberne viste ingen interesse.
Kort efter mødte han James Harris, der ligesom Kubrick var 26 år
dengang, og sammen producerede de ”The Killing” om et røveri på en
væddeløbsbane, ”Ærens Vej”, en antikrigsfilm, der foregik under 1.
verdenskrig, og ”Lolita”, som er om Lolita. Så begyndte Harris en
karriere som instruktør og Kubrick tog fat på arbejdet med ”Dr.
Strangelove”, en film, der ender med verdens undergang.
Kubrick er af naturen noget pessimistisk og skeptisk. Han vil ikke
flyve, skønt han har flyvecertifikat. Og han nærer tvivl om
menneskehedens evne til i det lange løb at overleve, på grund af dens
evne til at opfinde våben til masseødelæggelse. Han kom til den
slutning, at rumforskning måske var den eneste ting, som kunne få
menneskeheden fra at ende med at sprænge sig selv i luften.
Når Kubrick først er blevet interesseret i et tema, opsuger han
oplysninger om det fra alle sider som en svamp. Mens han arbejdede
sammen med Arthur Clarke på ”RUMREJSEN ÅR 2OO1”- regnede han ud, at de
havde tilbragt 2400 timer med at skrive en drejebog, der blev til en MGM
film med en spilletid på 2 timer og 40 minutter. Han læste enhver
videnskabelig bog og fremtidsroman, som han følte kunne hjælpe ham til
at skabe en rumfilm. Han talte med utallige videnskabsmand og engagerede
rådgivere fra National Space Program for at sikre sig, at filmen blev
fuldstændig autentisk. Under indspilningen af ”RUMREJSEN ÅR 2OO1”, boede
han sammen med sin kone og deres 3 døtre i et hus i Hertfordshire, lige
uden for London. Mrs. Kubrick er den tidligere skuespillerinde Suzanne
Christiane, som spillede en rolle i ”Ærens Vej”.
|
|
Om Arthur C. Clarke
|
|
Stanley Kubricks medforfatter af manuskriptet til
”RUMREJSEN ÅR 2OO1”,
Arthur C. Clarke, er født i England 1917 og uddannet på King's College,
London, hvor han fik udmærkelse i fysik og matematik. Han har været
formand for British Interplanetary Society, og er medlem af Academy of
Astronautics, Royal Astronomical Society og mange andre videnskabelige
organisationer. Under verdenskrig II var han som RAF-officer leder af de
første tekniske radar-eksperimenter.
Mr. Clarke har skrevet over 40 boger. I 1952 modtog han i New Delhi
UNESCO's pris for videnskabeligt forfatterskab. I 1963 fik han en
guldmedalje af Franklin Instituttet for sin afhandling i 1945 om
kommunikationssatellitter. Denne afhandling beskrev i enkeltheder det
synkrone satellitsystem (Early Bird), der nu benyttes af alle
kommercielle kommunikationssatellitter. Over 5 millioner eksemplarer af
hans bøger er blevet udgivet på ca. 30 sprog. En artikel om
kommunikationssatellitter i »Life« blev tildelt Rum-skribenternes Pris
1965. Ca. halvdelen af mr. Clarke's produktion er skønlitteratur, som nu
for størstedelen offentliggøres i »Playboy«. Han skriver også til
"Reader's Digest", ”Holiday”, ”Horizon” og ”New York Times Magazine”.
Hans nyeste arbejde inden for faglitteraturen, ”The Promise of Space”,
blev udvalgt af Book of The Month Club i sommeren 68.
I de sidste 15 år har mr. Clarke's hobby været undervandsforskning ved
Great Barrier Reef ved Australien og Ceylons kyst. Han har boet på
Ceylon siden 1956. 11 af hans bøger har beskæftiget sig med
undervandsforskning, som han også har skildret i TV-programmer.
Hans medarbejder, Mike Wilson, opdagede fornylig et krigsskib, som sank
i 1702 udfor Ceylons kyst med over 1 ton sølv om bord. Denne bedrift er
beskrevet i »The Treasure of The Great Reef«.
|
|
Filmens Stjerner
|
|
Keir Dullea
I rollen som rumskibets kaptajn David Bowman i ”RUMREJSEN ÅR 2OO1”- ser
vi Keir Dullea, som med et slag blev berømt for sit spil som David i ”DAVID OG LISA”, for hvilken han vandt prisen som den bedste skuespiller
ved San Francisco International Filmfestival. Dullea er født i
Cleveland, Ohio, men betragter New York som sin egentlige barndomsby, da
han har boet der siden han var 3 år. Efter at have studeret på San
Francisco State College blev han interesseret i teatre. Han blev
uddannet som skuespiller ved New Yorks Neighborhood Playhouse, hvor han
studerede i 2 år under Sanford Meisner. For at tjene til brødet solgte
han is fra en vogn og arbejdede senere som tømrer. Han begyndte sin
karriere som skuespiller ved Totem Pole Playhouse i Pennsylvania. I 1956
fik han sin Broadway debut i en revy, "Sticks and Stones”, og optrådte 3
år senere off-Broadway i »Season of Choice«. Han har også spillet på
Berkshire Playhouse og Philadelphias Hedgerow Theatre. I 1961 debuterede
han på film i ”The Hoodlum Priest”. Derefter medvirkede han i film som
”The Thin Red Line”, ”Male Order Bride”,
”The Naked Hours” og ”Madame
X”. Hans sidste filmrolle før ”RUMREJSEN ÅR 2OO1” var i
”Ræven”, som
indbragte ham megen ros.
Gary Lockwood
Rollen som astronauten Frank Poole i ”RUMREJSEN ÅR 2OO1” spilles af Gary
Lockwood, der blev kendt af amerikanske fjernseere for sin udførelse af
titelrollen i MGM's TV-serie ”Løjtnanten”. Lockwood, høj og kraftig,
tidligere fodboldspiller, begyndte sin filmkarriere som stand-in for
Tony Perkins i basketball-scenerne i ”Tall Story”. Josh Logan som
producerede og instruerede filmen, fattede interesse for ham og gav ham
en rolle i filmen. Dette førte til en større rolle i ”There was a little
Girl”, et Broadway lystspil med Jane Fonda i hovedrollen og med Logan
som instruktør. Elia Kazan så ham, lod ham spille en hovedrolle i ”Splendor in the Grass” og gav ham en fast kontrakt. Han blev så udlånt
til producenten Jerry Wald og spillede sammen med Elvis Presley i ”Vild
ung mand”, efterfulgt af endnu en Presley-film, ”Elvis i den syvende
himmel”. Senere har man set ham i ”Fire Creek” og ”Vegas”. I fjernsynet
har han medvirket i ”Bus Stop”, ”Follow the Sun” og
”The Lloyd Bridges
Show”. Gary Lockwood er født i New Hall, Californien og tog eksamen på
William S. Hart High School, sikkert den eneste skole, der er opkaldt
efter en filmstjerne. William S. Hart var en af stumfilmens store
cowboystjerner.
|
|
Om De Andre Vi Ser
|
|
LEONARD ROSSITER er født i Liverpool og uddannet på Liverpool Collegiate
School. Er en af Englands mest kendte teater-film- og TV-skuespillere.
Han har optrådt på Bristol Old Vic i Eugene O'Neill's »lsmanden kommer«,
Shaw's »Arms and the Man« og »Semi Detached". I sidstnævnte skuespil
både i London og New York. ”A Kind of Loving” var hans første film,
fulgt af ”This Sporting Life”, ”Billy Liar”,
”King Rat”, ”Diamonds for
Breakfast” og mange andre.
WILLIAM SYLVESTER er født i Oakland, Californien, studerede ved
Californiens Universitet og blev uddannet som skuespiller på Londons
Royal Academy. Han vakte opsigt ved sin præstation i »Dark of the Moon«
og efter andre succeser i London optrådte han på Broadway i ”Mister
Johnson”. Han har deltaget i Old Vic Company's tournéer. Sylvesters
seneste filmroller er i ”Gorgo”, ”Offbeat" og ”Devil Doll”.
MARGARET TYZACK er uddannet på Royal Academy of Dramatic Arts. Hun har
haft talrige teaterroller, bl. a. i »The Flowering Cherry”, ”The Silver
Box”, ”Macbeth” og ”The Ginger Man” — og hun har medvirket i over 100
TV-spil. "Spionringen” var hendes første film. Hun spiller Elena i
”RUMREJSEN ÅR 2OO1”.
DANIEL R1CHTER er født i Darien, Conn., gik på Kent School der og
studerede så på American Academy of Dramatic Arts. Han har senere
undervist på American Mime School, American Academy of Dramatic Arts og
The Gene Frankel Theatre Work-shop i New York, og i 4 år instruerede han
pantomimer i større byer og på universiteter. Richter har boet i England
i de sidste 3 år. Han har sin filmdebut i ”RUMREJSEN ÅR 2OO1”.
ROBERT BEATTY er født i Canada og uddannet på London’s Royal Academy of
Dramatic Arts. På London’s scener gjorde han lykke i »The Philadelphia
Story«, »Født i går«. »To på Vippen« og »A Difference of Opinion". Efter
sin medvirken i ”RUMREJSEN ÅR 2OO1” spiller han nu sammen med Richard
Burton i MGM's "Ørneborgen”.
DOUGLAS RAIN blev uddannet som skuespiller ved Banff School of Fine Arts
i Alberta, Canada, og på Old Vic i London. Han er fast medlem af
Stratford Ontario Company og huskes særlig for sin fremstilling af
»Henrik d. V« i 1966. Han har også gjort lykke i Bernard Shaws »Arms and
the Man«. Sidste år vendte han tilbage til London for at spille
hovedrollen i »The Hollow Crown«.
SEAN SULLIVAN er født i Toronto, Canada, og blev byens førende
skuespiller. Han spillede hovedrollen i og instruerede ”Mus og Mænd”,
”The Rainmaker" og "Golden Boy« og har optrådt i canadisk TV i over 200
skuespil. Han producerede den prisbelønnede film ”Den farlige alder” og
har medvirket i britiske film som ”The Young Ones” og
”During One
Night”.
|
|
MGM Præsenterer En Stanley Kubrick Produktion
Rumrejsen År 2OO1
(2OO1: A Space Odyssey)
Super Panavision og Metrocolor
Rolleliste:
Keir Dullea (Bowman), Gary Lockwood (Poole), William Sylvester (Dr.
Heywood Floyd), Daniel Richter (Manekontrollanten), Douglas Rain (Hal
9000), Leonard Rossiter (Smyslov), Margaret Tyzack (Elena), Robert
Beatty (Halvorsen), Sean Sullivan (Michaels) og Frank Miller
(Jordkontrollanten).
Produktionen:
Instrueret og produceret af Stanley Kubrick. Drejebog: Stanley Kubrick
og Arthur C. Clarke. Fotografisk leder: Geoffrey Unsworth. Specielle
optagelser: John Alcott. Dekorationer: Tony Masters, Harry Lange og
Ernie Archer. Klipning: Ray Lovejoy. Alle specielle fotografiske
effekter er planlagt og instrueret af Mr. Kubrick. Special-tekniske
ledere: Wally Veevers, Douglas Trumbull, Con Pederson og Tom Howard.
Kostumer: Hardy Amies.
Filmens originale musiklydbånd fås på MGM stereo longplaying - MGS
665096 - i førende grammofonforretninger
|
|
|
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
mandag, 01 januar 2024 18:16:35 |
|
|