 |
Biografmuseet's Formål:
"At dokumentere i tekst, illustrationer, video og
billeder, alle danske biografer, som historien nu har udviklet sig
igennem mere end 100 år - fra den første "Kosmorama" i 1904 til den
sidste nye superbiograf."
• Forord |
Ris & Ros
• Ansvar |
Kontakt
|
BIOGRAFER
• Skematisk Oversigt
• København |
Omegn
• Nordsjælland
• Vest, Midt & Syd
• Bornholm
• Møn, Bogø
• Lolland & Falster
• Fyn, Thurø, Tåsinge
• Langeland & Ærø
• Sydjylland |
Øst
• Midt-Vest |
Nord
• Rejsebiograf, Drive-In og Open
Air
PIONERBIOGRAFER
•
Kjøbenhavns Panorama Kinoptikon
• Panoptikons
Kinoptikon
•
Panorama Hafnia
•
Kinoptikon
•
Odeon Teatret
• Kalender
7OMM FORMATET
• Historie |
Biografer
• Film |
Maskiner
• 3 Falke Bio
• Kinopalæet
• Imperial Bio
FILM & SYSTEMER:
1952 Cinerama
1953 CinemaScope
1953 Widescreen
1954 Panavision
1954 VistaVision
1955
Todd-AO
1957 Ultra
Panavision 70
1958 Cinemiracle
1959 Super
Panavision 70
1959 Super
Technirama 70
1961 Sovscope 70
1963 7OMM Blow-Up
1966 Dimension
150
1970 IMAX / Omnimax
1972 Pik-A-Movie
1974 Cinema 180
1974 Sensurround
1984 Showscan
2018 Magellan 65
NYHEDER
• 2027 | 2026 | 2025
• 2024 |
2023 |
2022
• 2021 |
2020 |
2019
• 2018 |
2017 |
2016
• 2015 |
2014 |
2013
• 2012 |
2011 |
2010
• 2009 |
2008 | Arkiv
BIBLIOTEK
• Premierer 1911-2020
• Filmannoncer
• Biografdrift Annoncer
• Film- og Kinoteknik
• Teknikkalender
• Store Lærreder
• Holger Pind
• Stoleplaner
• Interview |
Farvel
• Filmfestival
• Det Store Udland
• Olsen Banden
• Indhold |
Søg
• Din historie |
|
|
Åbnet 1. januar 2005
Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder
forbeholdes.
|
 |
Besøg også in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store
filmformater
in70mm.com
|
| |
Opfinderne Petersen og Poulsen's 35mm Kamera Konstrueret i 1929/1930 |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af: Flemming Møller,
kinoteknik.dk |
Dato:
18.03.2020 |
"Hvis der er er nogen læsere, der ligger inde med oplysninger om Petersen
og Poulsen, må de meget gerne
maile
til mig" Flemming Møller
Jeg var så heldig at finde et 35mm filmkamera, som er i stand til at
optage billede og optisk lyd synkront, på den samme 35mm råfilm. Det,
der trickede mig var, at der stod "Petersen og Poulsen" på siden
af kameraet. Kameraet er bygget i 1929/1930 af opfinderne Petersen og
Poulsen. Kameraet består af billeddelen, et Debrie 35mm stumfilmkamera
af Fransk oprindelse. Lyddelen er konstrueret og bygget under 35mm
billedkameraet af Petersen og Poulsen. Det hele er derefter samlet i en
akustisk blimp, som derved fjerner kamerastøjen mest mulig. En 12 volt
DC motor sidder bag på det blimpet tone/billed filmkamera og driver
selve kameraet. Motoren er iøvrigt også blimpet med en foret og
tilpasset læderkappe.
• Gå til Galleri: Petersen & Poulsen's 35mm
Kamera
Kameraet har optaget, så vidt jeg har undersøgt,
"Præsten i Vejlby"
og flere spillefilm herefter i Nordisk Films Kompagni's regi. Til
kameraet var der også den originale mikrofon, dog uden kapsel. Desværre
mangler selve søgeroptikken. Da jeg købte kameraet var der ingen optik
med, men senere var jeg heldig at købe et DEBRIE 35mm stumfilmkamera fra
1908 i maghony, som har været i filmfotograf Poul Ejby's eje og har
optaget film på Grønland og efter sigende, Poul Henningsen's film "Danmark"
(1935).
Her var der rigeligt med optik til, der passer til Petersen og Poulsen
kameraet. Petersen og Poulsen's kamera er iøvrigt med i DR TV serien
"Mørklægning" som rekvisit.
Petersen og Poulsen fremstillede i samme periode et 16mm kamera med
optisk lyd, som er afbilledet og findes i bladet "OBJEKTIV" nr. 77, Maj
1997, udgivet af Dansk Fotohistorisk Selskab i forbindelse med Kurt
Petersen's enestående samling af kinomatografisk udstyr. Efter at have
været på Rigsarkivet og Filmmuseet for at lede efter oplysninger og spor
fra de to opfindere Petersen og Poulsen, så er det forbavsende lidt, der
findes om dem historisk og deres patenter. De må simpelt hen været
blevet overhalet af Amerikanske systemer, så interessen for dem
forsvandt. Så vidt jeg ved, var de senere på "OTIKON", som fremstiller
høreapparater.
Selve lyddelen består af en tonelampe, der sender lys gennem en
spalteoptik, som modulers af den tilsluttede mikrofon's lydsignal.
Derefter sidder der et 50% spejl på 45 grader i lysretningen. Halvdelen
af det modulerede signal går til tonebanen hvorpå filmen løber og bliver
exponeret, og den anden halvdel går til en fotocelle, hvor man så kan
kontrollerer signalet's kvalitet via en højttaler eller lignende. På
bagsiden af filmen, som løber rundt om tonebanen, kan man udefra via en
optik, se det modulerede signal. En af grundene til, at systemet ikke
slog rigtig an var nok, at billedeksponeringen skulle bruge en film med
en gråtoneskala fra sort til hvid, hvorimod lydeksponeringen helst
skulle have en så høj kontrast som muligt. Altså ingen gråtoner. Jeg har
fået oplyst, at når filmen så blev fremkaldt, så foregik det i to
forskellige fremkalderbade for at tilgodese forskellen.
Kameraet har i en perioder været på Danmark's Fotomuseum i Herning, som
en gave fra Nordisk Films Kompagni, hvor jeg på billedet fra
udstillingsvinduet kan se at søgeren var på. Det undrer mig, at der
findes så lidt [information] omkring de to opfindere Petersen og Poulsen.
Hvis der er er nogen læsere, der ligger inde med oplysninger om Petersen
og Poulsen, må de meget gerne
maile
til mig.
|
Læs
mere her:
Galleri: Petersen & Poulsen's 35mm Kamera
Tommy Madsen fortæller om sit
Magellan 65MM Kamera
Biografmuseets
biografhistoriske kalender
Statens Film Arkiv i Bagsværd
Nordisk Film Biografer fejrer
Københavns historiske biograf: Palads fylder 100 år
Internet link:
kinoteknik.dk
Filmspoler
|
|
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
onsdag, 28 maj 2025 17:41:03 |
|
|