Biografmuseet's Formål

"At dokumentere i tekst, illustrationer, video og billeder, alle danske biografer, som historien nu har udviklet sig igennem mere end 100 år - fra den første "Kosmorama" i 1904 til den sidste nye superbiograf."

Forord | Ris & Ros
Ansvar | Kontakt
 

BIOGRAFER
Oversigt
København | Omegn
Nordsjælland
Vest, Midt & Syd
Bornholm
Møn & Bogø
Lolland & Falster
Fyn, Thurø, Tåsinge
Langeland & Ærø
Sydjylland | Øst
Midt-Vest | Nord

Rejsebiografer
Pop-Op | Pioner
1000 & 2000 Vintage

KÆDER AF BIOGRAFER
Kosmorama | Biorama | Fotorama | Rialto | Lademan | Saga | Sandberg | Nordisk Film Biografer | CinemaxX

ROADSHOW
3 Falke Bio
Europa Bio
Kinopalæet
Grand Teatret
Imperial Bio
Lido | Folketeatret

7OMM FORMATET
Historie | Biografer
Film | Maskiner

FILM & SYSTEMER:
1952 Cinerama
1953 CinemaScope
1953 Widescreen
1954 VistaVision
1955 Todd-AO
1957 Ultra Panavision 70
1958 Cinemiracle
1959 Super Panavision 70
1959 Super Technirama
1961 Sovscope 70
1963 7OMM Blow-Up
1966 Dimension 150
1970 IMAX / Omnimax
1972 Pik-A-Movie
1974 Cinema 180
1974 Sensurround
1984 Showscan
2018 Magellan 65

NYHEDER

• 2027 | 2026 | 2025
2024 | 2023 | 2022
2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016
2015 | 2014 | 2013
2012 | 2011 | 2010
2009 | 2008 | Arkiv

BIBLIOTEK
Premierer 1911-2020
Filmannoncer
Biografdrift Annoncer
Film- og Kinoteknik
Teknikkalender
Store Lærreder
Holger Pind
Stoleplaner
Interview | Farvel
Filmfestival
Det Store Udland
Olsen Banden

Indhold | Opdateret
Din historie | Søg
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 


Besøg også in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com
 

Opfinderne Petersen og Poulsen's 35mm Kamera Konstrueret i 1929/1930

Tilbage til forsiden
Skrevet af: Flemming Møller, kinoteknik.dk Dato: 18.03.2020
"Hvis der er er nogen læsere, der ligger inde med oplysninger om Petersen og Poulsen, må de meget gerne maile til mig" Flemming Møller

Jeg var så heldig at finde et 35mm filmkamera, som er i stand til at optage billede og optisk lyd synkront, på den samme 35mm råfilm. Det, der trickede mig var, at der stod "Petersen og Poulsen" på siden af kameraet. Kameraet er bygget i 1929/1930 af opfinderne Petersen og Poulsen. Kameraet består af billeddelen, et Debrie 35mm stumfilmkamera af Fransk oprindelse. Lyddelen er konstrueret og bygget under 35mm billedkameraet af Petersen og Poulsen. Det hele er derefter samlet i en akustisk blimp, som derved fjerner kamerastøjen mest mulig. En 12 volt DC motor sidder bag på det blimpet tone/billed filmkamera og driver selve kameraet. Motoren er iøvrigt også blimpet med en foret og tilpasset læderkappe.

• Gå til Galleri: Petersen & Poulsen's 35mm Kamera

Kameraet har optaget, så vidt jeg har undersøgt, "Præsten i Vejlby" og flere spillefilm herefter i Nordisk Films Kompagni's regi. Til kameraet var der også den originale mikrofon, dog uden kapsel. Desværre mangler selve søgeroptikken. Da jeg købte kameraet var der ingen optik med, men senere var jeg heldig at købe et DEBRIE 35mm stumfilmkamera fra 1908 i maghony, som har været i filmfotograf Poul Ejby's eje og har optaget film på Grønland og efter sigende, Poul Henningsen's film "Danmark" (1935). Her var der rigeligt med optik til, der passer til Petersen og Poulsen kameraet. Petersen og Poulsen's kamera er iøvrigt med i DR TV serien "Mørklægning" som rekvisit.

Petersen og Poulsen fremstillede i samme periode et 16mm kamera med optisk lyd, som er afbilledet og findes i bladet "OBJEKTIV" nr. 77, Maj 1997, udgivet af Dansk Fotohistorisk Selskab i forbindelse med Kurt Petersen's enestående samling af kinomatografisk udstyr. Efter at have været på Rigsarkivet og Filmmuseet for at lede efter oplysninger og spor fra de to opfindere Petersen og Poulsen, så er det forbavsende lidt, der findes om dem historisk og deres patenter. De må simpelt hen været blevet overhalet af Amerikanske systemer, så interessen for dem forsvandt. Så vidt jeg ved, var de senere på "OTIKON", som fremstiller høreapparater.

Selve lyddelen består af en tonelampe, der sender lys gennem en spalteoptik, som modulers af den tilsluttede mikrofon's lydsignal. Derefter sidder der et 50% spejl på 45 grader i lysretningen. Halvdelen af det modulerede signal går til tonebanen hvorpå filmen løber og bliver exponeret, og den anden halvdel går til en fotocelle, hvor man så kan kontrollerer signalet's kvalitet via en højttaler eller lignende. På bagsiden af filmen, som løber rundt om tonebanen, kan man udefra via en optik, se det modulerede signal. En af grundene til, at systemet ikke slog rigtig an var nok, at billedeksponeringen skulle bruge en film med en gråtoneskala fra sort til hvid, hvorimod lydeksponeringen helst skulle have en så høj kontrast som muligt. Altså ingen gråtoner. Jeg har fået oplyst, at når filmen så blev fremkaldt, så foregik det i to forskellige fremkalderbade for at tilgodese forskellen.

Kameraet har i en perioder været på Danmark's Fotomuseum i Herning, som en gave fra Nordisk Films Kompagni, hvor jeg på billedet fra udstillingsvinduet kan se at søgeren var på. Det undrer mig, at der findes så lidt [information] omkring de to opfindere Petersen og Poulsen. Hvis der er er nogen læsere, der ligger inde med oplysninger om Petersen og Poulsen, må de meget gerne maile til mig.
 
Læs mere her:

Galleri: Petersen & Poulsen's 35mm Kamera

Tommy Madsen fortæller om sit Magellan 65MM Kamera

Biografmuseets biografhistoriske kalender

Statens Film Arkiv i Bagsværd

Nordisk Film Biografer fejrer Københavns historiske biograf: Palads fylder 100 år

Internet link:

kinoteknik.dk

Filmspoler

 
   
Gå: tilbage - op
Opdateret onsdag, 08 januar 2025 11:37:11