| |
"Baraka" -
Så til Søs med Todd-AO
DGI Byen's svømmehal, August 2000,
"Baraka" som Ron Fricke ønskede det | Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
Thomas Hauerslev | Dato:
01.09.2000 |
En af de mere usædvanlige 70mm filmforestillinger i Danmark fandt sted i
DGI byen's svømmehal i København i august 2000.
"Baraka" filmet i Todd-AO Cinespace 70 af Ron Fricke, blev vist
13 gange i en svømmehallen på følgende spilledage:
Vist ved 11 forestillinger: 4. (2 gange), 5., 10., 11., 12., 17.,
18., 19., 24., 25. 26. og 27 august 2000.
Forestillingerne var en del af filmfestivalen "Film Fra Syd", der
specialiserer sig i at vise film fra Sydamerika, musicals fra Indien og
andre sjældne film, der normalt ikke vises i danske biografer.
Med Orla Nielsens mellemkomst, blev det arrangeret af vise "Baraka" i
70mm i svømmehallen tæt ved København's rådhusplads.
• Gå til "Samsara" Filmet i
Panavision Super 65 - Snart i Danmark
• Gå til
Oplev "Mit Afrika" under
åben himmel på Blixens egen plæne
• Gå til
"Baraka" Open air
forestilling ved Klædefabrikken
|
Læs
mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle
& Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer 1911
- 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store
Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer,
"Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70
|
Panacolor
Dimension 150
|
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Orla
Nielsen og hans maskine.
Billede: Thomas Hauerslev.
Orla driver
Biffen Nordkraft, i
Aalborg og har masser af 70mm erfaring.
Lærredet var 12,2 meter bredt og fremstillet af gips, og malet hvidt med
en særlig maling, velegnet til lokaler med meget fungt - som f.eks. en
svømmehal.
Lærredet kostede 20.000 kroner og maskinen var en ombygget Philips DP75, der
blev installeret i cafeen.
|
|
Philips DP75
maskinen og reflektionen af maskinen i glasset samt filmens forteksterpå
lærredet.
Billede: Thomas Hauerslev.
Højttalere og forstærkere var allerede installeret, så der var kun brug for
at medbringe en Dolby CP65 processor med forforstærkere til 4 magnetlydspor.
Orla have investeret i et helt nyt Kinoton lampehus til 7000 watt, og et nyt
ISCO 81mm objektiv til 70mm. Orla anvendte en kolbe på 4000 watt/140 ampere
til lejligheden.
|
|
Philips
87,5mm objektivet, der bruges til at vise filmen.
Billede: Thomas Hauerslev.
Desværre var lærredt blevet lidt mindre end beregnet. Det var projekteret
til at være 14 meter bredt, men endte som beskrevet med at være 12,2 meter
bredt.
Det betød desværre at brændevidden på den nye 81mm ISCO optik var for kort,
og billedet vill ramme en del af væggen omkring lærredet.
|
|
Philips DP75
maskinen i dagslys. Læg mærke til cafeen til venstre og svømmehallen i
baggrunden.
Billede: Thomas Hauerslev.
70mm maskinen har en særlig historie, da den oprindeligt kommer fra Scala
biografen i Aalborg. Det var en af de første DP75 maskiner i Danmark.
Orla fjernede alle 35mmm dele, og skar alt overflødigt af maskinen, så den
kunne bruges som mobil 70mm maskine. Maskinen blev malet på ny og forsynet
med hjul så den nemt kunne flyttes rundt.
|
|
Philips
DP75 set fra en biografromantisk vinkel imens 70mm film vises.
Billede: Thomas Hauerslev.
Siden billedet var for stort på grund af den korte brændevidde og det mindre
lærred, ringede Orla og forelagde problemet med for mig. Han havde
efterfølgende beregnet, at han skulle bruge et objektiv på ca 88mm, og
spørgsmålet var om jeg havde et objektiv liggende med denne brændevidde?
Jeg måtte skuffe ham, at det havde jeg ikke, men jeg havde en 87,5mm, som
han gerne måtte låne, og som tegnede et smukt skarpt billede.
Mit objektiv var en Philips EF 87,5mm som oven i købet buede billedet lidt
på det flade lærred. Objektivet havde en indbygget korrektion, for meget
buede lærreder. Det var især nemt at se ved panoreringer. Det dengang
40-årige Philips objektiv blev brugt til de resterede forestillinger.
|
|
Publikum
stiller sig i kø.
Billede: Thomas Hauerslev.
Hver forestilling startede kl 21:00 når det var blevet mørkt. Publikum blev
lukket indenfor, og blev bedt om at tage sko og strømper af. I bare tæer
greb de alle en strandstol sponseret af Politiken og fandt et sted at sidde.
Svømmehallen åbnede i januar 2000 og består af en stor hal med et bassin,
der er 100 meter langt - i en cirkel, og en midtersektion, hvor bunden kan
hæves, så man kan sidde "tørskoet". Publikum sad på denne sektion og
ventede på at filmen startede.
Før filmen gik igang, blev publikum underholdt med levende musik, imens de
kunne nyde øl og vin og se det fine lysshow - opstillet specielt til denne
forestilling. Af sikkerhedsmæssige grunde var der mindst 10 "bademeste" på
arbejde under hver forevisning, og der var kun et enkelt tilfælde af en gæst,
der faldt i vandet. Desuden var der ikke adgang for børn under 15 år.
Når underholdningen sluttede, startede forestillingen.
|
|
Lærredet,
vandet og publikum. August 2000. Billede: Thomas Hauerslev.
I alle 94 minutter af "Baraka"'s spilletid, sad publikum i dyb
forundring over de smukke billeder og inciterende musik. Der var en helt
særlig stemning i
den 29 grader varme
svømmehal, hvor man kunne høre vandets sagte rislen hele tiden. Det var i
sandhed en usædvanlig oplevelse.
Selv efter de 8 minutter med sluttekster - som de fleste af gæsterne troligt
sad og så - blev de fleste siddende endnu 15 minutter, for at komme tilbage
til virkeligheden, efter den globale rundrejse af ideer, tanker, lyd og
billede - som kun "Baraka" i 70mm kan tilbyde.
Ved den næstsidste forestilling udbrød der spontane klapsaver, da der stod
"Filmed in Todd-AO 70mm" på lærredet.
|
|
"Baraka"
logo reflekteret i vandet.
Billede: Thomas Hauerslev.
Alle forestillinger havde massiv annoncering af at forestillingerne
foregik i 70mm.
Den lokale avis "Politiken", som også var hovedsponsor, kontaktede Ron
Fricke, filmens instruktør, for at interviewe ham. Interviewet blev
offentliggjort den 1. september, 2000 - nogle dage efter sidste
forestilling)
Ron Fricke's sekretær var meget overrasket over at høre, at "Baraka"
blev vist i 70mm. Som hun selv udtrykte det "Det er den eneste rigtige
måde at se "Baraka" på". Ron Fricke var meget begejstret over at
høre, at hans film blev vist på denne måde og på dette specielle sted. Det
var en af hans originale ideer, at filmen netop skulle vises uden for
biograferne, præcis som det blev gjort i København.
Alle 14 forestillinger af 250 pladser var totalt udsolgt (med en
billetpris på 125 kroner). Det afstedkom i første omgang en
begejstret beslutning fra DGI byens ledelse om at
lade lærredet sidde, og
fortsætte med at
vise film en gang imellem. Imidlertid blev det
aldrig til noget, og lærredet blev taget ned.
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn,
Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø,
Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om
|
|
|
|
|
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
mandag, 01 januar 2024 18:12:20 |
|
|