| |
Hvidovre Kino |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
01.10.2021 |
HVIDOVRE KINO
Vigerslev Allé 384
Åbnet 26. december 1940
Lukket 22. marts 1964
Herman Larsen åbner den 26. december 1940 en stor og flot lokalbiograf
bygget af røde mursten i den gamle del af Hvidovre på hjørnet af
Vigerslev Allé og Hvidovregade. På grunden til venstre for biografen
opføres efter krigen nye boligblokke i tre etager, men skråt overfor har
husene stadig stråtækt tag i 1940. Her har områdets 12.000 indbyggere
længe savnet en biograf. Nu åbner biografen som Hvidovre Kino i en
bebyggelse, der også rummer tre små butikker, bl.a. frugt- samt vin og
tobakshandel. Hele herligheden har blot kostet 140.000 kr., hvilket er
meget billigt i tiden.
• Gå til stoleplan
Hvidovre Kino
Det er ellers ikke fordi, der er sparet på noget. Biografen er tegnet af
Holger Pind og har salsmæssige karakteristika med
Gentofte Kino, der
åbnede to år tidligere, som Pind dog ikke har tegnet. Men måske har han
fundet inspiration? Gentofte Kino var meget vellykket og eksisterer som
bekendt endnu. Salen i Hvidovre Kino er med lys okkerfarve på væggene og
lysebrune, mandshøje paneler, som er indirekte belyst. Loftet er dybblåt,
mens prosceniet er hvidt og meget pompøst. Biografens blå stole på de
stærkt buede rækker kommer som de fleste andre i tiden fra Odense
Stolefabrik. Salens tre bagerste rækker er logepladser og disse har
kraftig hældning. De er placeret på et forhøjet plateau med separat
indgang i salens højre side. Det var nærmest en balkon uden helt at være
det. Det var et typisk ’pindsk’-påfund. Midt i salen er hovedindgangen
til salens øvrige pladser. I alt rummer biografen 493 sæder og er dermed
en mellemstor en af slagsen. Operatørrummet er udstyret med Bauer-maskiner.
Biografen har tre udgangsdøre til venstre og en forrest til højre. Det
er alt sammen meget harmonisk.
Udvendigt er et stort KINO-skilt sat op over indgangen med ’Hvidovre ’
på den ene side og ’teater’ på den anden. Efter krigen lyser bogstaverne
henover den meget lille baldakin. Indgangen ligger midt i en stor
halvrund kuppelbygning, der rager ud på fortovet med flere store
udhængsskabe på hver side. Et kino-skilt tårner også i en årrække på
biografens skorsten, så den er til at se på lang afstand. Det moderne
billetsalg med tre salgssteder er placeret i en lille lobby umiddelbart
indenfor dørene. Bag denne strækker en bred foyer sig både bag salen og
ned langs højre side med to kupler yderligere stikkende ud mod vejen.
Den ene lille og den anden stor. Den rummelige foyer er naturligvis
udstyret med toiletter og chokoladekiosk.
|
Læs
mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle
& Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer 1911
- 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store
Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer, "Dette
er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70
|
Panacolor
Dimension 150
|
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Herman Larsen havde indledt sin biografkarriere som piccolo i
Edison-biografen
på hjørnet af Frederiksberg Allé og Værnedamsvej og arbejdede siden som
operatør. Han er den første operatør i landet, der får en
biografbevilling, så han må have gjort indtryk. Hans tanke med Hvidovre
er, at biografen skal være lagt an på et familievenligt repertoire. Det
er også disse film, der er flest af under krigen. Han gør meget ud af
sin biograf og udsmykker den gerne i henhold til den specifikke film,
der er på programmet. Ved præsentationen for en indbudt kreds lige før
jul, søndag den 22. december 1940, synger et lokalt børnekor og der
flages. Forprogrammet er svensk med titlen ”Lillebror og jeg”. Det er
også er den film, der lægges ud med 2. juledag ved fire daglige
forestillinger. Filmen havde måneden forinden haft premiere i
Carlton,
så man får den relativt hurtigt. Bevillingsrådet havde ikke taget fejl,
da de gav Larsen chancen i Hvidovre-kvarteret.
Efter krigen kommer det frem, at Larsen i 1943 havde været en af
grundlæggerne bag modstandsgruppen ’Hvidovre-kompagniet’. Og så havde
amerikanerne ikke engang tiltænkt ham en premierefilm den store 14. maj-dag,
hvor Danmark satte premiererekord. Ikke underligt var Larsen næsten ved
siden af selv af begejstring, da han afbrød aftenforestillingen den 4.
maj 1945 for at kundgøre, at tyskerne havde overgivet sig. Publikum brød
jublende ud i sang og der var naturligvis mange, der valgte at gå på
gaden og fejre begivenheden, men der var også nogen, der gerne ville se
filmen til ende. Bodil Kjer og Ebbe Rode kunne derfor fortsætte hvor de
slap i ”To som elsker hinanden”.
Larsen er ikke blot vellidt af publikum. Han er også en vellidt mand
blandt udlejerne. Det mærkes kort efter krigen, da det nystartede
Victoria Film som den første giver biografen en premierefilm. Det sker
med den engelske ”Pas på pengene, Mr. Raynor”, der har haft
danmarkspremiere i
Kino i Sorø i september 1946, men som måneden efter
kan ses som københavnerpremiere den 21. oktober i Hvidovre Kino. Om
krigsindsatsen også har gjort sit, er ikke til at sige, men i hvert fald
bliver det kun den første af flere premierefilm, der finder vej til
Hvidovre. De er naturligvis alle i den lettere underholdningsgenre.
Allerede den 2. december er der danmarkspremiere på en lille svensk
komedie fra Gefion med titlen ”Godmorgen Bill”, men den 26. december
melder den store britiske distributør Eagle-Lion sig på banen med
”Bryllup i stilhed” med Margaret Lockwood. De må også have været
tilfredse, for de giver Hvidovre Kino en ny danmarkspremiere to år
senere. Det er denne gang ”London Town”. Enkelte premierer falder også
til Hvidovres side på andre tider af året, men det med julepremiere
bliver lidt af en tradition. Det sker for en fransk film i 1950 og i
julen 1951 får en amerikansk film med titlen ”Prinsessen søger dollarlån”
københavnerpremiere med tre års forsinkelse i forhold til provinsen.
I 1950 arrangeres der en julegudstjeneste i biografsalen. Den er bestilt
af Politikens Filmcentral, som filmer begivenheden, der herefter vises
som forfilm i både ind- og udland. Børnefilmene går Larsen som bekendt
højt op i og det er nok også dette faktum, der giver Hvidovre adskillige
premierefilm i denne genre. Flere af dem kommer fra Statens Filmcentral,
men det bliver filmene ikke ringere af. Her kan nævnes den canadiske
”Eskimodrengens eventyr” og den tyske ”Ulven og de syv gedekid”. Fra
Dan-Ina er der premiere på en russisk version af H. C. Andersens eventyr
om ”Den grimme ælling”.
Selvom Herman Larsen tænker meget på biografens familiepublikum, skænker
han også ung-dommen mange tanker. De er immervæk også vokset op hos ham.
Både unge som ældre får fra 1954 lov til at fornøje sig sent lørdag
aften til den populære 23-forestilling, der også er på programmet i
mange andre biografer lige udenfor centrum. Hvad ingen af de andre
imidlertid gør, er at vise dobbeltprogram. Dette introducerer Larsen som
den allerførste så tidligt som i begyndelsen af 1955. Hvidovre Kino kan
således divertere med dobbelt så megen underholdning som alle andre. Der
går ikke længe, før den første følger trop, derefter den næste… og så
fremdeles. Det er ofte dobbeltprogrammerne og børneforestillingen søndag
eftermiddag, der er flest folk til i ugens løb. Danske film går desuden
utrolig godt i biografen. Ofte må der ligeledes meldes udsolgt til disse.
Biografen var alle år veldrevet. Da Herman Larsen dør i 1961, bliver
biografen videreført af hans kone, Inger. I 1963 var kommunens
indbyggertal steget til 45.000, hvilket nærmede sig en firedobling siden
biografens åbning 1942. Det var derfor nogen af en bet, da lejemålet
blev opsagt i efteråret 1963. Det skete på grund af ekspropriation, idet
Vestmotorvejen, den nuværende Holbækmotorvej, skulle føres igennem og
Vigerslev Allé derfor trækkes lidt tilbage. Inger Larsen afsøgte alle
muligheder for at flytte biografen til en ny adresse endda nærmest
murblok for murblok. Desværre var kommunen ikke behjælpelig og det
lykkedes heller ikke ved øvriges hjælp at finde en ny lokation. Trods
stor lokal opbakning til biografen pressede ingen synderligt på for, at
man fortsat skulle kunne opleve levende billeder.
Man lukker den 22. marts 1964 med et særligt skræddersyet program
bestående af ”Fy og Bi”, ”Gøg og Gokke” og ”Harold Lloyd” som optakt til
hovedfilmen, der er ”Can Can” med Shirley MacLaine, Frank Sinatra og
Maurice Chevalier. Det kunne næsten ikke blive mere festligt og man
inviterede også uden bitterhed hele kommunalbestyrelsen, politimesteren
og byens øvrige spidser til film og afskedskaffe. Lige til det sidste
havde biografen holdt fanen og humøret højt. Dagen forinden havde man
vist Winnetou-filmen ”Skatten i Sølvsøen”, forud Elvis Presley-filmen ”I
den syvende himmel” og lørdagen før havde man haft besøg af et
pigtrådsorkester. Der skete noget lige til det sidste.
Bulldozeren trillede først sidst på året omkring hjørnet og gik i gang
med sit triste forehavende. Hvidovre ville herefter være
biografløs de
næste femten år og bliver en selvstændig kommune i 1970.
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn,
Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø,
Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om Hvidovre Bio |
Hvidovre Bio 1+2 /
Hvidovre Bio 1-2-3
|
|
|
|
|
|
• Gå til Hvidovre
Kino |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
onsdag, 08 januar 2025 11:30:53 |
|
|