| |
Runddelens Biografteater / Frederiksberg Runddels Biograf / Biografteatret |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
01.10.2021 |
Runddelens Biografteater
den 7. oktober 2021. Foto: Thomas Hauerslev
RUNDDELENS BIOGRAFTEATER / FREDERIKSBERG RUNDDELS BIOGRAF / BIOGRAFTEATRET
Frederiksberg Allé 80 (i dag Frederiksberg Allé 104)
Åbnet 20. februar 1906
Lukket 31. maj 1914
Hjørnet, der støder op til Frederiksberg Have, er kendt som Frederiksberg
Runddel, selvom den aldrig har været særlig rund og er et af de ældste områder i
byen, hvorfra Frederiksberg udviklede sig som by. Runddelens placering går
tilbage til 1670, da dronning Sophie Amalie fik bygget en sommerresidens, hvor
hovedindgangen til haven på den modsatte side i dag er placeret.
Grosserer Levi Kopowski havde som den første fået overbevist politimesteren på
Frederiksberg om, at Frederiksbergs borgere også skulle have del i de
fornøjelser, der blev forundt københavnerne inde i midtbyen. Således får han
sidst i 1905 bevilling til en biograf på hjørnet af Frederiksberg Allé og
Allégade, der indrettes i en forhenværende ølstue placeret i halvt kælder og
halvt stueetage. Bygningen er opført i tre etager i 1871 af Johan Schrøder og
her åbner ’Biografteatret, Frederiksberg Runddel’ således tirsdag den 20.
februar 1906. Den filmglade politimester var pludselig gået hen og blevet
rundhåndet med bevillingerne, så to andre biografer er kommet Kopowski i
forkøbet. Frederiksberg
Biograf-Teater var åbnet som den første den 13. december
1905 og allerede nytårsaftensdag slog
Napolis Kinorama Teater dørene op for
levende billeder. Her havde man allerede en varieté og kunne omdanne hele
herligheden på sølle to uger ved stort set blot at opstille et
fremvisningsapparat bagerst i lokalet.
|
Læs
mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer,
"Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70 |
Panacolor
Dimension 150 |
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Biografteatret
Frederiksberg Runddel 1905
Runddelens Biografteater er fra start ganske lille. Fra indgangen med
billetkontor til højre går man venstre om ind i salen, der strækker sig ned
langs Allégade. Der er blot plads til 95 gæster ad gangen på klapstole og
lokalet er komplet uegnet som biograf, idet to søjlerækker løber hele vejen
ned i midten. Man benytter derfor også kun den venstre side, hvor
fremviseren også her står frit fremme allerbagerst. I højre side er der på
endevæggen udgang mod gården og så i øvrigt rigeligt plads i hele denne del
af rummet, der står tomt. For beskedne fem øre kunne man nu hygge sig en
lille halv time med levende billeder drejet med håndkraft. Efter sigende og
ganske sandsynligt den laveste billetpris nogensinde opkrævet i kongeriget
og var der ikke fyldt, kom folk sommetider ind helt gratis. Prisen steg
snart efter til 10 øre. Der var normalt forestillinger hver fulde time fra
kl. 14 til kl. 18 og herefter nonstop til kl. 23.
|
|
Runddelens Biografteater
i marts 2006. Henning Sprogøe's samling. Foto: Ulla Rathje
Åbningsprogrammet var en sensation. ”Banevogterens datter” blev så populær,
at den et par uger senere fik en genoptagelse. Ved åbningen var der billeder
fra Kong Christian IX’s ligfærd, drama i ”En spillers skæbne” og humor i
”Fader og søn”. Ved genoptagelsen dækkede titlen nu over et umanerligt
spændende samleprogram bestående af gadekampe i Moskva, et brændende
dampskib og så selve titelprogrammet, hvor en ung pige ligger fastbundet til
jernbaneskinnerne, mens et tog kommer buldrende i fuld fart. Man har set
noget lignende i senere westerns, men opfindsomheden rakte altså meget
tidligere. Der lød efter sigende halvkvalte skrig fra biografens kvindelige
publikum. Det var alt sammen så sindsoprivende, at man formodede, det lokale
publikum ville komme igen og igen aften efter aften, for at se det om igen.
Siden kunne man støde på ”Tomatbombardement”, hvor titlen vist taler helt
for sig selv, men programmerne bringer også publikum ud til fjerne egne,
således i påsken 1906 helt til Indien. Derudover var der ligesom på
åbningsdagen ofte optagelser af aktuelle begivenheder.
|
|
Runddelens Biografteater
i marts 2006. Henning Sprogøe's samling. Foto: Ulla Rathje
Filmdistribution er endnu ikke opfundet, så biograferne køber selv deres film.
Kopowski sælger sine indkøbte programmer videre til øvrige biografer rundt om i
landet på samme måde, som direktør Nathansohn eksempelvis også gør det fra
sin biograf på Gl. Kongevej, der åbner
to måneder senere. De gamle film bliver solgt
helt frem til 1911, hvor distributionssystemet er trådt i kraft. Filmene fra
Runddelens biograf består primært af franske film fra Pathe Frères. Muligvis har
han oprindelig selv købt en del af dem af
Constantin
Philipsen, der forhandlede
dette selskabs titler og viste dem i sin
Kosmorama-biograf på Strøget. En del film er dog ligesom
åbningsprogrammet helt nye titler og Kopowski sælger ikke kun filmstrimler
men også ’kinematografer af nyeste og bedste konstruktion’.
Allerede den
21. marts 1906 gik der ild i filmen midt under en
eftermiddagsforestilling. Operatøren blev slemt forbrændt, men alle
publikummer nåede ud. Fremvisningsapparatet gik tabt til flammerne, men
Frederiksberg Brandvæsen fik hurtigt ilden slukket, uden at måtte sætte
de helt store brandsprøjter på sagen.
|
|
Runddelens Biografteater
i marts 2006. Henning Sprogøe's samling. Foto: Ulla Rathje
Frederiksbergs brandinspektør havde alle dage et særligt øje til den
lille biograf på hjørnet. Både efter branden i 1906 men i særdeleshed
efter 1908, hvor Kopowski får en helt usædvanlig idé til, hvordan han
kan øge sin omsætning betragteligt. I juli 1908 får biografen lov til at installere
et nyt operatørrum mellem søjlerne et stykke bagude i lokalet.
Fremviseren blev udskiftet til en moderne med motorkraft og ekstra værk,
mens lampehuset blev forsynet med fire spejle og via et sindrigt system
med trisser i loftet kunne billedet projiceres mod to lærreder, ét i
hver side af lokalet. Billedet på det ene lærred var en anelse forsinket
i forhold til det andet. Da lærredet til højre i den del af salen, der
ikke forud var benyttet, nu dækkede den gamle udgang, blev det et krav,
at et separat operatørrum skulle være ekstra sikret med tykke vægge i
forhold til de stærkt brandfarlige nitratfilm. Der var nu to udgange
bagerst i lokalet, men begge førte kun ud til den lille foyer og dermed
kun samme udgang op til gaden, hvor man også gik ind. Den nye sal, hvor
pianisten fortsat spiller nede i venstre hjørne, får plads til 224
gæster.
|
|
Runddelens Biograf gik i folkemunde som ’Loppen’, idet man aldrig kunne
vide sig sikker på, hvilke oplevelser man fik med hjem derfra. Samme
øgenavn havde også Istedgades
Biograf og Kopowski var involveret i dem
begge. Man tør dårligt tænke på hvilken hygiejne, der lå for dagen i de
to biograflokaler, siden de kunne få dette lidet eftertragtede navn
hæftet på sig. Muligvis var selskabet indenfor heller ikke det bedste.
Til de umådelig beskedne børnepriser var biograferne enormt populære
blandt de yngste og særligt på Runddelen var det sjovt at se film på
hele to lærreder. Det var ganske enkelt enestående, men mange voksne var
formentlig ikke helt så benovet over alle de oplevelser, man kunne få
sig her.
|
|
Omkring januar 1911 rejser Kopowski udenlands og sælger biografen til
grosserer Charles Lipman. Han kunne sidst i 1913 være blevet genstand
for handlingen i en af sine egne film på lærredet, da han er involveret
i noget så usædvanligt som en spionaffære. Den blev vist pustet mere op,
end der faktisk var kød på historien. Altså præcis som skulle man
præsentere en ny sensationsfilm!
Lipman dør af uvisse årsager blot to måneder senere og biografen
videreføres herefter kortvarigt af hans hustru. Hun måtte kort efter
lukke biografen permanent efter ordre fra brandmyndighederne, der ikke
længere ville acceptere den manglende nødudgang. Anna Lipman flytter i
stedet over i den nye Napoli-biograf
længere ude ad Allégade, hvor denne bliver til Falkoner Allé. Her slås
dørene op den 30. juli 1914. Napoli er kommet til verden, efter det
tidligere
Napolis Kinorama Teater
også var blevet tvangslukket. Samtidig mente politimesteren på
Frederiksberg ikke længere, der skulle være så forholdsvis mange
biografer i drift, så den nye kommer til verden på en
dobbeltbevilling. En særdeles uhensigtsmæssig model som
Justitsministeriet siden tog til sig, da man i 1922 nationalt samlede
biografbevillingerne i ministeriet i forbindelse med den nye biograflov.
|
|
Biografteatret
Frederiksberg Runddel 1908
Efter lukningen på Runddelen blev der atter indrettet ølstue i kælderen
og restaurant i lokalerne ovenfor, som eksisterer i forskellige former
helt op til vore dage. I dag er der mødelokaler i de gamle kælderrum og
bygningen blev i øvrigt fredet i 1978.
|
|
Indgang
til Biografteatret på Frederiksberg Runddel
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Runddelens Biograf / Frederiksberg Runddels
Biograf |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
mandag, 01 januar 2024 18:13:06 |
|
|