Biografmuseet's Formål:

"At dokumentere i tekst, illustrationer, video og billeder, alle danske biografer, som historien nu har udviklet sig igennem mere end 100 år - fra den første "Kosmorama" i 1904 til den sidste nye superbiograf."

Forord | Ris & Ros
Ansvar | Kontakt
 

BIOGRAFER
Skematisk Oversigt
København | Omegn
Nordsjælland
Vest, Midt & Syd
Bornholm
Møn, Bogø
Lolland & Falster
Fyn, Thurø, Tåsinge
Langeland & Ærø
Sydjylland | Øst
Midt-Vest | Nord

Rejsebiograf, Drive-In og Open Air

PIONERBIOGRAFER
Kjøbenhavns Panorama Kinoptikon
Panoptikons Kinoptikon

Panorama Hafnia
Kinoptikon
Odeon Teatret
Kalender

7OMM FORMATET
Historie | Biografer
Film | Maskiner
3 Falke Bio
Kinopalæet
Imperial Bio

FILM & SYSTEMER:
1952 Cinerama
1953 CinemaScope
1953 Widescreen
1954 Panavision
1954 VistaVision
1955 Todd-AO
1957 Ultra Panavision 70
1958 Cinemiracle
1959 Super Panavision 70
1959 Super Technirama 70
1961 Sovscope 70
1963 7OMM Blow-Up
1966 Dimension 150
1970 IMAX / Omnimax
1972 Pik-A-Movie
1974 Cinema 180
1974 Sensurround
1984 Showscan
2018 Magellan 65

NYHEDER

• 2027 | 2026 | 2025
2024 | 2023 | 2022
2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016
2015 | 2014 | 2013
2012 | 2011 | 2010
2009 | 2008 | Arkiv

BIBLIOTEK
Premierer 1911-2020
Filmannoncer
Biografdrift Annoncer
Film- og Kinoteknik
Teknikkalender
Store Lærreder
Holger Pind
Stoleplaner
Interview | Farvel
Filmfestival
Det Store Udland
Olsen Banden

Indhold | Søg
Din historie |
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 


Besøg også in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com
 

Biografteatret Frederiksberg Runddel / Runddelens Biografteater / Frederiksberg Runddels Biograf

Tilbage til forsiden
Skrevet af: JG, biografmuseet.dk Dato: 01.10.2021
Biografteatret Frederiksberg Runddel cirka 1913 (Public Domain)

RUNDDELENS BIOGRAFTEATER / FREDERIKSBERG RUNDDELS BIOGRAF / BIOGRAFTEATRET
Frederiksberg Allé 80 (i dag Frederiksberg Allé 104)

Åbnet 19. februar 1906
Lukket 31. maj 1914

Hjørnet, der støder op til Frederiksberg Have, er kendt som Frederiksberg Runddel, selvom den aldrig har været særlig rund og er et af de ældste områder i byen, hvorfra Frederiksberg udviklede sig som by. Runddelens placering går tilbage til 1670, da dronning Sophie Amalie fik bygget en sommerresidens, hvor hovedindgangen til haven på den modsatte side i dag er placeret.

Grosserer Levi Kopowski havde som den første fået overbevist politimesteren på Frederiksberg om, at Frederiksbergs borgere også skulle have del i de fornøjelser, der blev forundt københavnerne inde i midtbyen. Således får han sidst i 1905 bevilling til en biograf på hjørnet af Frederiksberg Allé og Allégade, der indrettes i en forhenværende ølstue placeret i halvt kælder og halvt stueetage. Bygningen er opført i tre etager i 1871 af Johan Schrøder og her åbner ’Biografteatret, Frederiksberg Runddel’ således mandag den 19. februar 1906. Den filmglade politimester var pludselig gået hen og blevet rundhåndet med bevillingerne, så to andre biografer er kommet Kopowski i forkøbet. Frederiksberg Biograf-Teater var åbnet som den første den 13. december 1905 og allerede nytårsaftensdag slog Napolis Kinorama Teater dørene op for levende billeder. Her havde man allerede en varieté og kunne omdanne hele herligheden på sølle to uger ved stort set blot at opstille et fremvisningsapparat bagerst i lokalet.
 
Læs mere her:

Biografer på biografmuseet.dk

Biografer Oversigt

Danmarks 70mm og Storformat Biografer

Stoleplaner - Galle & Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne

Biografpremierer 1911 - 2020

Film- og Kinoteknik

7OMM Film og De Store Formater

Todd-AO, - det sensationelle filmsystem

Mine damer og herrer, "Dette er Cinerama"!

"Windjammer" i Cinemiracle

CinemaScope | VistaVision

Super Technirama 70 | Panacolor
Dimension 150
| Sensurround

High-Impact biografdesign

 
Biografteatret Frederiksberg Runddel 1905

Runddelens Biografteater er fra start ganske lille. Fra indgangen med billetkontor til højre går man venstre om ind i salen, der strækker sig ned langs Allégade. Der er blot plads til 95 gæster ad gangen på klapstole og lokalet er komplet uegnet som biograf, idet to søjlerækker løber hele vejen ned i midten. Man benytter derfor også kun den venstre side, hvor fremviseren også her står frit fremme allerbagerst. I højre side er der på endevæggen udgang mod gården og så i øvrigt rigeligt plads i hele denne del af rummet, der står tomt. For beskedne fem øre kunne man nu hygge sig en lille halv time med levende billeder drejet med håndkraft. Efter sigende og ganske sandsynligt den laveste billetpris nogensinde opkrævet i kongeriget og var der ikke fyldt, kom folk sommetider ind helt gratis. Prisen steg snart efter til 10 øre. Der var normalt forestillinger hver fulde time fra kl. 14 til kl. 18 og herefter nonstop til kl. 23.
 
 
Runddelens Biografteater i marts 2006. Henning Sprogøe's samling. Foto: Ulla Rathje

Åbningsprogrammet var en sensation. ”Banevogterens datter” blev så populær, at den et par uger senere fik en genoptagelse. Ved åbningen var der billeder fra Kong Christian IX’s ligfærd, drama i ”En spillers skæbne” og humor i ”Fader og søn”. Ved genoptagelsen dækkede titlen nu over et umanerligt spændende samleprogram bestående af gadekampe i Moskva, et brændende dampskib og så selve titelprogrammet, hvor en ung pige ligger fastbundet til jernbaneskinnerne, mens et tog kommer buldrende i fuld fart. Man har set noget lignende i senere westerns, men opfindsomheden rakte altså meget tidligere. Der lød efter sigende halvkvalte skrig fra biografens kvindelige publikum. Det var alt sammen så sindsoprivende, at man formodede, det lokale publikum ville komme igen og igen aften efter aften, for at se det om igen. Siden kunne man støde på ”Tomatbombardement”, hvor titlen vist taler helt for sig selv, men programmerne bringer også publikum ud til fjerne egne, således i påsken 1906 helt til Indien. Derudover var der ligesom på åbningsdagen ofte optagelser af aktuelle begivenheder.
 
 
Runddelens Biografteater i marts 2006. Henning Sprogøe's samling. Foto: Ulla Rathje

I den forbindelse var det evident, at publikum valfartede til fra allerførste dag, hvor centrumbiograferne var travlt beskæftiget med at overgå hinanden i egne optagelser i forbindelse med kongens død og bisættelse, hvilket gjorde, at biograferne her på Frederiksberg til manges glæde kunne svælge i alt det andet.

Filmdistribution er endnu ikke opfundet, som vi kender den, så biograferne køber selv deres film. Kopowski sælger fra første dag sine egne videre til øvrige biografer rundt om i landet på samme måde, som direktør Nathansohn eksempelvis også gør det fra sin biograf på hjørnet af Gl. Kongevej og H.C. Ørstedsvej, der åbner to måneder senere. De gamle film bliver solgt helt frem til 1911, hvor distributionssystemet defacto er trådt i kraft. Kopowski sælger ikke kun filmstrimler men også ’kinematografer af nyeste og bedste konstruktion’.

Allerede den 21. marts 1906 gik der ild i filmen midt under en eftermiddagsforestilling, hvor operatøren blev slemt forbrændt, men alle nåede ud. Fremvisningsapparatet gik tabt til flammerne, men brandvæsenet fik hurtigt bugt med flammerne uden at sætte de helt store brandsprøjter på sagen.
 
 
Runddelens Biografteater i marts 2006. Henning Sprogøe's samling. Foto: Ulla Rathje

Frederiksbergs brandinspektør havde alle dage et særligt øje til den lille biograf på hjørnet. Både efter branden i 1906 men i særdeleshed efter 1908, hvor Kopowski får en helt usædvanlig idé til, hvordan han kan øge sin omsætning betragteligt. I juli 1908 får biografen lov til at installere et nyt operatørrum mellem søjlerne et stykke bagude i lokalet. Fremviseren blev udskiftet til en moderne med motorkraft og ekstra værk, mens lampehuset blev forsynet med fire spejle og via et sindrigt system med trisser i loftet kunne billedet projiceres mod to lærreder, ét i hver side af lokalet. Billedet på det ene lærred var en anelse forsinket i forhold til det andet. Da lærredet til højre i den del af salen, der ikke forud var benyttet, nu dækkede den gamle udgang, blev det et krav, at et separat operatørrum skulle være ekstra sikret med tykke vægge i forhold til de stærkt brandfarlige nitratfilm. Der var nu to udgange bagerst i lokalet, men begge førte kun ud til den lille foyer og dermed kun samme udgang op til gaden, hvor man også gik ind. Den nye sal, hvor pianisten fortsat spiller nede i venstre hjørne, får plads til 224 gæster.
 
 
Runddelens Biograf gik i folkemunde som ’Loppen’, idet man aldrig kunne vide sig sikker på, hvad man fik med hjem derfra af oplevelser, man måske helst havde været foruden. Samme øgenavn havde også Istedgades Biograf og Kopowski direktør for dem begge. Man tør dårligt tænke på hvilken hygiejne, der lå for dagen, når de kunne få dette lidet eftertragtede navn hæftet på sig, men muligvis var selskabet heller ikke det bedste. Med de umådeligt beskedne priser var biograferne enormt populære blandt især de yngste og særligt på Runddelen var det sjovt, ja nærmest bizart, at se film på to lærreder.
 
 
Indgang til Biografteatret på Frederiksberg Runddel

Omkring januar 1911 rejser Kopowski udenlands og sælger biografen til grosserer Charles Lipman. Han kunne sidst i 1913 være blevet genstand for handlingen i en af sine egne film på lærredet, da han er involveret i noget så usædvanligt som en spionaffære. Den blev vist pustet mere op, end der faktisk var kød på historien. Altså præcis som skulle man præsentere en ny sensationsfilm!

Lipman dør af uvisse årsager blot to måneder senere og biografen videreføres herefter kortvarigt af hans hustru. Hun måtte kort efter lukke biografen permanent efter ordre fra brandmyndighederne, der ikke længere ville acceptere den manglende nødudgang. Anna Lipman flytter i stedet over i den nye Napoli-biograf længere ude ad Allégade, hvor denne bliver til Falkoner Allé. Her slås dørene op den 30. juli 1914. Napoli er kommet til verden, efter det tidligere Napolis Kinorama Teater også var blevet tvangslukket. Samtidig mente politimesteren på Frederiksberg ikke længere, der skulle være så forholdsvis mange biografer i drift, så den nye kommer til verden på en dobbeltbevilling. En særdeles uhensigtsmæssig model som Justitsministeriet siden tog til sig, da man i 1922 nationalt samlede biografbevillingerne i ministeriet i forbindelse med den nye biograflov.
 
 
Biografteatret Frederiksberg Runddel 1908

Efter lukningen på Runddelen blev der atter indrettet ølstue i kælderen og restaurant i lokalerne ovenfor, som eksisterer i forskellige former helt op til vore dage. I dag er der mødelokaler i de gamle kælderrum og bygningen blev i øvrigt fredet i 1978.

 
 
Runddelens Biografteater den 7. oktober 2021. Foto: Thomas Hauerslev
 
 
   
   

• Gå til Biografer på biografmuseet.dk | Biografer Oversigt
• Gå til København | Omegn | Nordsjælland | Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm | Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til Sydjylland | Midt-Vest | Øst | Nord
• Gå til mere om
 
 
   
   

• Gå til Biografteatret Frederiksberg Runddel / Runddelens Biografteater / Frederiksberg Runddels Biograf
 
Gå: tilbage - op
Opdateret onsdag, 28 maj 2025 17:50:08