| |
Odeon, København |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
01.10.2021 |
Odeon's
gavlreklame den 6. oktober 2021. Foto: Thomas Hauerslev
ODEON
Fælledvej 6
Åbnet 3. oktober 1925
Lukket 16. september 1958
Odeon er tegnet af arkitekterne Arthur Wittmaack og Vilhelm Hvalsøe, der
kendes for en række øvrige københavnske storbiografer, men Odeon-salen
er ikke ny. Den er indrettet på Fælledvej 6 i den forhenværende ’Florasalen’,
der var et stort og smukt etablissement med balkon og sideloger på både
balkon og gulv. Der var kæmpe dansegulv oplyst af en enorm lysekrone i
det smukt dekorerede loft. Der var tillige indrettet restaurant i
balkonfoyeren. Florasalen var opført i 1908, hvor man havde åbnet sine
døre en sensommeraften, lørdag den 29. august. Det var i princippet
indrettet som et finere teater, men fungerede altså primært som fornem
dansesalon. På grund af lokalets praktiske indretning blev salen også
benyttet til vælgermøder, generalforsamlinger, julefest o.a. Forhuset er
en femetagers beboelsesejendom med forskellige forretninger i stueetagen
og er opført samtidig med salen bagved. Dansesalonen fortsætter lige til
juni 1925, men på det sidste var politiet ved flere lejligheder kaldt
til stedet, så man kan formode, det ikke længere gik helt så fint for
sig som ved åbningen.
• Gå til stoleplan
Odeon Teatret
|
Læs
mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer,
"Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70 |
Panacolor
Dimension 150 |
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Odeon
salsplan (1925)
Den 6. juni 1925 køber et konsortium hele huset for en million kroner
med tanke på at omdanne huset til biografsal, hvilket justitsminister
Steincke giver sin tilladelse til få dage senere, efter at have godkendt
stedet til biografbevilling. Konsortiet har allieret sig med forfatter
og redaktør Carl E. Simonsen og pianofabrikant Søren Jensen, der har en
biografbevilling på hånden, som endnu er uudnyttet. Bygningen ejes nu af
William Nielsen med den velhavende Tage Nørgaard i kulissen, der selv
driver biograf andetsteds i byen med bevillingen til
Nørreport Teater.
Han kommer til at stå i spidsen for Odeon som administrerende direktør
frem til 1935 på vegne af bevillingshaverne, mens direktør Oluf Hansen
fra Dansk-Svensk Film bliver formand for Odeon Teatrets bestyrelse.
Biografen åbner som en direkte konkurrent til den nærliggende
Nørrebros Biografteater på Nørrebrogade.
Florasalen kunne til forveksling minde om forlystelsesetablissementet
Parisienne på Vesterbrogade, der i 1913 blev til
Vesterbros (biograf)teater
og er af samme årsag heller ikke vanskelig at omdanne til Odeon. Kun
logerne på gulvet må fjernes, men her bliver søjlerne så stående til
nogen gene for de nye stolerækker, hvad angår pladserne helt ude i siden,
hvor udsynet flere steder forringes betragteligt. Den omdannede sal får
et let skrånende gulv med 24 rækker i gulvplan og en loge bagerst, hvor
orkestret oprindelig var placeret. Her bliver der otte pladser med
separat indgang. Derudover er der indgangsdøre til salen i hver side.
Balkonen får seks brede rækker også med indgang i hver side samt tolv
logepladser bagerst, mens sidelogerne indrettes med to sæder ad gangen i
skrå vinkel mod lærredet. Der er nødudgange fra sidelogerne i hver side
ved lærredet. Den venstre fører ned i selve salen, mens den højre fører
direkte til gården. Gulvplanet har derudover også tre udgangsdøre mod
gården til højre med nogle trin ned. Alle stole skulle være behagelige
at sidde på ved åbningen, selvom det er træsæder med let polstring.
Odeon får i alt 759 pladser incl. balkon og sideloger heraf 506 på
gulvet.
|
|
Odeon
Balkon (1925)
Salen beskrives som opført efter parisisk mønster dekoreret med brogede
farver og foyer med fortræffelige garderobehold som det sig hører og bør
for et finere teater. Et seksmands orkester spiller på scenen med
lærredet hævet noget herover. Selvom farverne er brogede, nemlig holdt i
grønt og mørkegråt, beskrives atmosfæren som humørfyldt og folkelig.
Måske den gamle flora fortsat rumsterede? Salens dekorationer og
udsmykningen af prosceniet er udført af malerinden Carla Rasmussen, som
hermed sætter sit kvindelige præg på de ellers mandsdominerede biografer.
Der er sorte lister med guldkant og balkonen er også dekoreret med guld.
Loftet er udstyret med et bekosteligt ventilationsanlæg ført gennem nye
kanaler i det hvælvede loft.
Biografens indgangsparti fra gaden er ganske smalt som en hall med lille
vindfang ud til gaden med plakatskabe og herefter vestibule. Inde bagved
denne ligger billetkontoret til højre, sådan som
Alexandra Teatret i
Nygade også er indrettet, med tre salgssteder. Bagved dette er der
nedgang til dametoiletter i kælderen. Først herefter når man nogle trin
op til selve foyeren foran biografsalen, der strækker sig i forlængelse
bagved. Umiddelbart inde til højre fører en bred trappe op til
balkonfoyeren og til venstre for denne foran en halvvæg, hvor trappen
drejer til venstre op, ligger en lille kiosk. Der er to søjler i
foyerens venstre del. Til højre fører en trappe under balkontrappen og
kiosken ned til herretoiletterne. For enden er der nødudgang direkte til
gården. Hele foyeren er holdt i lyse farver med guldornamentering.
|
|
Ud mod gaden gjorde biografen ved åbningen ikke stort væsen af sig.
Facaden var uden baldakin udover fortovet og ikke særlig prangende, men
på gavlen maledes (muligvis senere) et gigantisk Odeon-skilt og mellem
stuens forretninger og lejlighederne på første sal kom der stort
biografnavn op, der hurtigt blev suppleret med en meget lang
reklamestreamer for det aktuelle program. Selv mellem førstesalens
vinduer kom der stribevis af filmreklamer og sommetider kæmpe figurer.
Snart var ingen i tivlv om, at hér lå der en stor biograf. Mens ”King
Kong” var på plakaten, holdt kæmpeaben en flyver i sin hule hånd, mens
han faretruende dominerede hele indgangspartiet op til anden sals højde.
Der var sandelig ikke sparet på noget.
|
|
Åbningsfilmen lørdag den 3. oktober 1925 kaldes ”Midnatsekspressen” om
en jernbanekonges uduelige søn, der til slut får afværget en stor
togkatastrofe. Man reklamerer med, at tobaksrygning er tilladt.
Ekspressen kører med fin belægning i ni dage og fortsætter herefter i
Grand. Som en sjældenhed bevægede en film fra broerne og ind til centrum,
men det bliver ikke Odeons eneste premiere, der foretager denne vandring.
Den 7. februar 1927 får biografen sin næste danmarkspremiere. Det er
”Bigamist for en aften” med Laura La Plante, som bliver en vældig
lattersucces, der også flyttes ind til centrum. I dette tilfælde til
Central Teatret. Man begynder at tro, Odeon har premiereevner og der
tilfalder de næste måneder teatret endnu flere af slagsen. Nogle pilles
af efter få dage og det er om noget en ting, biografen faktisk bliver
kendt for. Nemlig at filmene oftest kun er på plakaten kort tid ad
gangen. Det gælder også Odeons premierefilm, der sjældent får mere end
en uge på plakaten. I begyndelsen er det særligt de amerikanske
selskaber, der giver Odeon sine premierer, ligesom det er tilfældet for
Nørrebros Biografteater, men film fra eksempelvis Skaarup finder også
vej. Komedier er vældigt populære, men med tiden finder westerngenren
også et godt hjem i Nørrebro-biografen i fint kompromis med Vesterbros
Teater, der tager sig af sin bydels publikum med film i samme genre. Det
er ikke kun i udseende, de to biografer ligner hinanden. Når de to deler
premierebiograf med andre, er det som årene går ofte med hinanden.
|
|
I juli 1930 spiller ”Tarzan og Opars juveler” i elleve dage med Frank
Merrill som Tarzan. Det er ny rekord. Johnny Weissmüller har knap
overstået karrieren som OL-svømmer og derfor endnu ikke overtaget
Tarzan-rollen, men da han først kommer på lærredet, er der ren
folkevandring til Odeon, selvom filmene har premiere i større
centrumbiografer forinden. Tarzan bliver ufattelig populær på Fælledvej.
Det samme gør Gøg & Gokke. Da ”Midnats-spøgeri” får premiere her den 31.
august 1931, er den på plakaten i hele to uger. Nu begynder der snart at
være seriøs rift om at få premiereplads i biografen. Brobiograferne kan
efterhånden selv løfte selv halvstore titler.
Colosseum på Jagtvej har
efterhånden også forrygende succes som premierebiograf, mens den mindre
Nørrebros Biografteater modsat hører op med de nye titler.
Lokalbefolkningen går virkelig ofte i biografen på Nørrebro, men man må
formode, at folk også begynder at komme langvejs fra. Det er vældig nemt
at nå dem med sporvogn eller i eget køretøj. I august 1932 deler man
”Kærlighedskvaler” (bedre kendt som ”Gøg og Gokke i fremmedlegionen”)
med Rialto og senere film deles gerne med
Boulevard Teatret, der var
duoens mest populære københavnske tilholdssted. Amerikanske film var der
alt andet lige flest af i Odeons programmer. Svenske film kom kun
sjældent forbi og danske fyldte heller ikke alt for meget de første år.
Efterhånden fik man dog en del af komedierne på plakaten og sporadisk
også en premiere. Her tegnede Emanuel Gregers’ ”Min kone er husar” i
julen 1935 den første film, der spillede længere end to uger.
|
|
Det eneste man aldrig så i Odeon, var kulturfilm, altså kunstneriske
film. Aldrig og aldrig… de var sporadisk på plakaten, når bevillingen
skulle fornyes, men ellers var det bestemt ikke kunstens højborg, man
befandt sig i, når man besøgte den gamle dansesal. Af en eller anden
grund slap man afsted med det, mens ’pænere’ biografteatre måtte
argumentere i øst og vest og gøre rede for selv de mest nydelige
programmer, når pressen havde kastet sig frådende over ’en god historie’.
Sagen var den, at Odeon længe forblev en sag mellem biograf og publikum,
mens anmelderne og kultureliten ofte ikke tog sig synderligt af den.
Den, der lever stille…
I 1935 er bevillingen overgået til Herman Erasmi Sørensen (Hermann-Sørensen),
der har en lang karriere i branchen bag sig. Han er bror til den 5½ år
ældre Eduard Schnedler-Sørensen, nuværende bevillingshaver til
Vesterbros Teater og havde forud fungeret som inspektør i flere af
broderens tidligere biografer. Han havde ledet Fotoramas
biograf på
Gammelting i Haderslev, før han i 1925 blev inspektør i det nyåbnede
Alexandra Teatret i Nygade, som også kontrolleredes af udlejningsselskabet
Fotorama, hvor broderen på dette tidspunkt ligeledes var direktør.
Herman Sørensen var selv blevet direktør i Fotorama forud, da han i 1935
fik den attraktive bevilling til Odeon. Her skal han både finde en
tilfredsstillende lejeordning med biografens ejer, Odeon tilhører
fortsat Nørgaard, samt afholde en fastsat afgift til de forrige
bevillingshavere, Jensen og Simonsen.
Herman Sørensen løfter biografens repertoire en anelse for en stund. I
foråret 1936 kan man se ”Forår i Heidelberg” og den fungerer faktisk
udmærket gennem to uger. Der var åbenbart publikum til alt i Odeon.
Faktisk kom der flere moderate succeser af en vis kunstnerisk kaliber de
næste år, men ligefrem Alexandra Teatrets repertoire var det nu ikke. De
tyske film fik efter ”Heidelberg” nu alle mere spillerum, efterhånden
som der generelt kom flere og flere af dem til landet. Her tog Odeon sig
gerne af de mere spændingsmættede. Da krigen også nåede til Danmark, var
Odeon en af de første til at vise en rendyrket tysk propaganda-krigsfilm,
nemlig ”Ilddåb” produceret af Tobis og distribueret af Nordisk Film. De
havde flere af samme skuffe ude i Valby, slemme mennesker. Selvom
amerikanske film var forbudt ved udgangen af 1942 vistes ”Ulvehundens
hævn” fra 1934, der havde haft premiere i Odeon i oktober 1941,
alligevel i biograferne så sent som i 1943 og Disneys kortfilm fik også
lidt længere spillerum. Tyskerne var vist generelt udmærket tilfreds med
Odeon.
|
|
Odeon
i 1956 med større foyer ud mod gaden
Allerede tidligt i krigen bakser Herman Sørensen med en udvidelse af
biografen til 1.000 pladser, men planerne sættes midlertidigt i bero, da
man afventer en eventuel omlægning af gadekrydset og der er også snak om
en undergrundsstation i området. Desuden løber hans lejekontrakt med
Tage Nørgaard kun til den 1. juni 1941. Han håber at kunne flytte sin
biografbevilling over til Nørrebros (levende) Teater, mens Nørgaard
varsler at tilbageføre biografen som danselokale eller andet
forretningsmål. Ved samme lejlighed præsenterer han dog planerne for en
endnu mere markant Odeon-biograf, der vil få hele 1.350 pladser.
Nørgaard har Palladium som forbillede, men det er i virkeligheden nok
særligt Colosseum, man gerne vil overgå. Odeon har i 1940 cirka 400
gæster pr. forestilling i snit, men man higer efter minimum det dobbelte.
Flotte facadetegninger lader ikke Vesterbrogade-biografen noget efter,
men hverken Sørensens eller Nørgaards planer bliver til noget. Sørensen
ender med at forlænge sit lejemål med ti år, mens Nørgaard finder en
investeringspartner, som på sigt overtager hovedparten af Odeon-selskabet.
Ved udgangen af krigen ejes bygningen af Universal Trade Company ved
Tage Jørgensen. Han sælger siden aktiemajoriteten videre til Henning
Karmark, der uatoriseret benytter nogle af kælderlokalerne til
opbevaring af en del udspillede ASA-film.
Herman Sørensen dør i oktober 1943 efter nogen tids hjerteproblemer og
året efter får instruktøren og skuespillerinden Bodil Ipsen bevillingen
til Odeon ud af henved 200 ansøgere (!), der bl.a. også talte Lau
Lauritzen og Alice O’Fredericks. Så populær var den biograf virkelig og
særligt Karmarks ASA-selskab havde håbet at få en produktionsbevilling,
hvad man først fik flere år senere, da
Kino-Palæet blev genopført efter
schalburgtagen. Odeon var nu et spøjst valg af både Ipsen som biograf og
af bevillingsnævnet af hende til netop dén, hvis repertoire vel lå så
fjernt fra Ipsen som noget. Men måske netop derfor. Overgangen fra boet
efter Herman Sørensen via Nørgaard til Ipsen gik nu ikke gnidningsløst.
Man skulle først ud af Sørensens bundne lejekontrakt, men efter nogle
nervepirrende måneder i efteråret 1944, hvor biografen var i
overhængende fare for at lukke, kunne Ipsen flytte ind.
Da pladserne i sidelogen ikke længere blev benyttet, faldt antallet af
siddepladser til 707 og da man i maj 1948 moderniserede og fjernede et
par rækker til fordel for bedre benplads på række 9 og 16, reduceres
yderligere til 662. Der genåbnes fredag den 28. maj med ”Den gådefulde
Martha Ivers” med Barbara Stanwyck i titelrollen. Odeon havde her fået
knap 300 nye sæder på den bagerste del af gulvet, mens man lod de
forreste og balkonstolene blive stående. Der var desuden kommet nye
løbere på gulvet og nyt fortæppe. Tobaksrygning var i øvrigt nu blevet
forbudt, hvilket publikum efter notat havde lidt svært ved at finde sig
tilrette ved. Selve repertoiret lod til at have været gennem noget af en
forbedringskur under Ipsen. Allerede kort før moderniseringen havde man
haft premiere på Billy Wilders ”Kvinden uden samvittighed” (”Double
Indemnity”), som er en af verdens allerbedste film-noirs.
Genåbningsfilmen er af helt samme kaliber og bliver en stor succes med
14 dages spilletid.
|
|
I årene efter er filmene primært amerikanske som i Odeons første mange
år og der løber særligt mange Tarzan-film gennem apparaterne, mens
westerns heller ikke er at fornægte. Herudover er det fortsat primært
spændingsfilm, der præger repertoiret. Premierefilmenes standard veksler
mellem det lødige og det mindre lødige, men så dårlige er filmene aldrig.
De er afgjort bedre under Ipsen end forud. Desværre tynder det atter ud
i de rigtig gode titler. De førnævnte værker ser ikke deres lige igen og
visse film ender efterhånden med kun at være på plakaten i to dage, før
de ryger af igen. Man opgiver dog ikke tanken om at biografen skal gøre
væsen af sig og hiver nye tegninger frem af skuffen, der præsenterer
Odeon med en større facade, som man allerede havde tegnet sig frem til i
1940. Således inddrages tobaksforretningen til højre i 1956 således, der
kan bygges en større foyer ud mod gaden med nyt billetsalg, der kun får
to salgssteder. Samtidig opsættes en seks meter bred baldakin med
neonskilt, der rækker en meter udover gaden. Desuden får bygningen et
lodret Odeon-skilt ned langs etagerne ovenfor i stil med
Carlton og
Roxy. Den nye skiltning får ikke lang tid at gøre væsen af sig.
Flere biografer var brændt i København før 1958. I de første år opstod
mange brande på grund af de særdeles brandfarlige nitratfilm. Det gik
bl.a. ud over Thaumatografen i Frederiksborggade, der udbrændte totalt,
men som dog blev genetableret. Det var den farligste brand, idet der var
publikum tilstede, men alle nåede heldigvis ud inden biograflokalet var
omspændt af flammer. En del år senere blev
Park Teatret også fuldstændig
ødelagt. Den seneste større brand var gået ud over
Nørreport Bio i 1947,
hvor der en formiddag var opstået ild på grund af kortslutning i de
elektriske installationer. Derudover havde der været en del øvrige
småbrande, hvor de fleste holdt sig til operatørrummene.
|
|
Odeon's
kælder
Den mest kendte biografbrand i Danmark er den sidste store og det er
den, der rammer Odeon. Branden er faktisk mindre omfattende end de
førnævnte, men forskellen består i, at Odeon aldrig genåbner. Denne gang
skyldes branden et cigaretskod smidt på balkonen efter sidste
forestilling tirsdag den 16. september 1958, hvor premierefilmen ”I
Amazonas vildnis” havde været på plakaten i to dage. Det var ellers
Odeons første premierefilm siden maj. De seneste havde haft temmelig
vanskeligt ved at trække ret mange gæster. Cigaretskoddet havde ligget
og ulmet hele natten og kl. 06.30 næste morgen ser en forbipasserende på
gaden og en vicevært ved siden af, hvordan flammer og røg steg op fra
biografen. Brandstationen lå tæt ved, i nr. 20, og fra denne gik man
umådelig hurtigt i gang med slukningsarbejdet. Resultatet var derfor
også, at det kun var en del af balkonen og tagkonstruktionen, der var
brændt, mens gulvet i det store hele havde klaret frisag. Foyer og
operatørrum osv. var også stort set ubeskadiget. Fra gaden så det
dramatisk ud hele dagen, hvor brændt inventar blev båret ud til de
forbipasserendes store nysgerrighed. Salen lå placeret, så man udefra
ikke kunne se, hvordan der så ud indvendigt. Mange troede naturligt nok,
at det hele var væk, men faktisk kunne biografen være blevet genopført
relativt hurtigt. Man regnede med blot en måneds tid. Det skete bare
aldrig. Kort efter branden sælges to Phillips maskiner m.v. samt 285
polstrede stole og 125 stk. træsæde med træryg og i sommeren 1959 sælges
hele huset til tømrermester Aage V. Jensen.
Et år efter branden er man fortsat relativt sikker på, der vil blive
biograf igen og i efteråret 1959 får Barnets Hus derfor bevillingen til
Odeon og skal dermed rykke fra Nørrebros Biografteater, som forventes
nedlagt. Bodil Ipsen havde ikke ventet så længe. Hun fik allerede
hurtigt bevillingen til Nygade Teatret på Strøget, hvor det gamle
Alexandra Teater havde haft til huse indtil 18 år forinden. Herefter
havde der været teaterdrift efterhånden tilføjet en god del
dokumentarfilm i rejsefilmgenren og endnu senere adskillige nudistfilm,
før man i 1958 besluttede, at man lige så godt kunne genindføre en
regulær biografbevilling. Ipsen fik nok bevillingen hurtigt men bestemt
hverken nemt eller smertefrit. Hun skulle søge på ny og kom en tur
gennem vridemaskinen. Der var en forfærdelig masse skriverier i pressen
om rimeligheden i dette eller hint, repertoiret fra Fælledvej lovede
ikke godt osv. osv. Ipsen fik alligevel bevillingen for næsen af mange
andre, fordi hun trods alt var blevet biografløs uden skyld deri og
lagde da også ud med et rimelig sobert repertoire. Siden kom der andre
boller på suppen i Nygade, men det er en helt anden strøghistorie.
Der havde som nævnt i årevis været alle mulige planer for Odeons fremtid.
Indtil videre havde biografbranchen troet på en udvidelse, men atter
rumsterede de gamle planer om en kommende undergrundsstation og disse
satte nu en definitiv stopper for det hele. Idet Barnets Hus hermed ikke
fik mulighed for at rykke over i Odeon, blev Nørrebros Biografteater i
stedet liggende. Det ligger der endnu som Teater Grob. Stationen blev
aldrig til noget.
Københavns Kommune endte med at købe Odeon-grunden og ærede den gamle
biograf ved i 1963 at indrette offentlige toiletter i den oprindelige
hall og vestibule. Det kunne man virkelig ikke være bekendt. I 1997
overtog et ejendomsmæglerfirma både toiletter og den genetablerede
forretning til højre. Danbolig ligger der endnu i dag. Hvor der engang
lå en flot dansesal og senere biograf, er der privatparkering og bagerst
et lille græsareal, hvor der engang var scene og lærred.
På bygningens gavl kan man fra nordsiden fortsat i 2021 – 63 år senere –
se det kolossale Odeon-navn i hvide bogstaver med sort skygge på en
stadigt falmende grøn baggrund og herunder et tempel i rund cirkel.
Oprindelig var der også telefonnummer til billetbestilling, men det
forsvandt stort set ved opførelsen af et nyt sidehus. Sammen med
Colosseum på Jagtvej og siden også Nora
lidt længere ude ad Nørrebrogade,
var Odeon vitterlig et af de tre store filmtempler på Nørrebro og
biografen blev stærkt savnet.
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn,
Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø,
Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om
|
|
|
|
• Gå til
Odeon |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
søndag, 02 februar 2025 11:50:11 |
|
|