| |
Central Teatret, København |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
01.10.2021 |
Vestergade 30,
24. september 2021. Central Teatret's indgang lå i andet vinduesparti til
højre for porten. Den sal i huset, der fortsat i dag bruges til foredrag m.v.,
er ikke den gamle biografsal. Foto: Thomas Hauerslev
CENTRAL TEATRET
Vestergade 30
Åbnet 17. februar 1923
Lukket 14. juni 1929
Central Teatret åbner i Vestergade i Politikens Hus lørdag den 17. februar 1923.
Biografen drives af fhv. folketingsmand E. Marott og skuespiller,
manuskriptforfatter og dokumentarfilmskaber Gunnar Sommerfeldt, der har fået
tilladelse til biografdrift på en dobbeltbevilling.
Biografen er udstyret med en stor lysreklame på Politikens facade. Et lysskilt,
som resten af huset vist mente tog lovlig meget opmærksomhed fra selve avisen og
skæmmede en del. Et lyn pegede som en pil ned mod indgangen og lokkede folk fra
Rådhuspladsen de få meter ned ad Vestergade, hvor et lille indskudt dørparti
mellem to store vinduer førte ind til den nye herlighed. Det var end ikke det
eneste, der lokkede: Biografen havde nogle særlige trumfer, man forsøgte at
tiltrække (mændene) med. Som noget helt uvant havde biografen udelukkende
kvindelige kontrollører! Det var ikke set før og blev såmænd heller aldrig set
igen siden.
Hjørneejendommen på Rådhuspladsen og Vestergade er opført af arkitekt Phillip
Smidth i årene 1907-10 og købes i 1912 af Politiken. Hele bygningen samt
tilbygningen til venstre på Vester Voldgade bliver siden kendt som Politikens
Hus. Central Teatret indrettes i stueetagen af arkitekt Monberg. Fra
indgangspartiet træder man ind i en lille forhal, hvor billetkontoret er
placeret. Denne forhal er præget af en vis højtidelighed. Væggene er perlegrå og
marmorerede. Herefter går man ind i en foyer, der på helt anderledes vis
signalerer festlighed. Her er væggene røde med et stort gyldent spejl som
reflekterende centrum. Tre høje, grå døre fører ind til biograflokalet, der har
stukarbejde i loftet og nyindrettet ventilationsanlæg. Lyset dæmpes langsomt,
når filmen starter og slutter. Foran lærredet spiller et tremandsorkester under
ledelse af Vitus Ratsack. Salen har plads til 300 gæster.
Titlen på åbningsfilmen var den amerikanske ”Sandheden om ægtemænd” fra 1920.
Før hovedfilmen, der blot varede 50 minutter, vistes en lille tegnefilm, der
præsenterede biografens bomærke med en rytter på hest galopperende på skyerne
henover Rådhuspladsen og ind gennem teatrets port. Valdemar Andersen havde
tegnet logoet. Efter en uges spilletid følger endnu en amerikansk film i Central
Teatret. Det er en Paramount-film, der bærer den rasende titel ”Med 200
kilometer i timen” og har tidens populære skuespiller, Wallace Reid, i
hovedrollen som racerkører. Herefter følger de næste 16 måneder stribevis af
premierer på amerikanske kærlighedsfilm, som alle distribueres af Paramount.
Selskabet deler flittigt sine premierefilm mellem især Central Teatret og
Højbro Teatret, der åbner i Købmagergade måneden efter, Central Teatret er kommet til.
I maj 1924 ebber det allerede ud i Vestergade efter ”Ekspres-ægteskabet” med
Bebe Daniels er overstået. Publikum er muligvis begyndt at køre træt i stribevis
af næsten identiske film. I juni forsøger man sig med spændingsfilmen ”I kamp
mod loven”. Den skiftes ud seks dage senere med en genoptagelse af Fy og
Bi-filmen ”Professor Petersens plejebørn”. Resten af året består programmet af
ældre amerikanske titler i alle genrer: Komedier, kærlighedsfilm, spændingsfilm
osv. Biografen viser det hele og reklamerer med store avisannoncer gennem hele
perioden. Særligt store er de i Politiken. Mon ikke man havde fået dem til
favørpris?
Søndag den 23. august 1925 genåbner biografen efter et par måneders sommerpause.
Mange af de store biografer holdt dengang sommerferie under hensyntagen til de
store, bekostelige husorkestre og hvor mange københavnere formodedes at tage på
landet. De store biografer gjorde med andre ord fuldstændig som de store teatre.
De små biografer holdt derimod normalt ikke lukket, så Central Teatret skiller
sig dermed også ud på denne front. Der åbnes op med en ny premierefilm. Det er
Paramount, der atter forsøger sig med romantik i Vestergade. Titlen er ”Den
dydige Dodo” med Betty Compson. Det lyder jo ganske kedeligt for husarerne, men
filmen er skam forbudt for børn og Compson både smuk og populær, så den holder
sig på plakaten i ni dage.
|
Læs
mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer,
"Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70 |
Panacolor
Dimension 150 |
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Det med skønhed var ganske interessant for tiden. Dengang var man i særlig grad
nødt til at læse anmeldelserne for at danne sig et indtryk af filmene. I
særdeleshed hvad angik de mere seriøse film. Læste man rigtig mange af disse
anmeldelser, var det påfaldende, hvordan skuespillernes udseende lod til at have
større betydning end deres skuespilmæssige kvalifikationer. Vel at mærke hvad
angik skuespillerinderne. Her kunne man snildt risikere, det blev påtalt,
såfremt en kvindelig hovedperson havde lagt sig ud. Det overgik ikke så få. Det
var i stumfilmens dage og billederne betød selvsagt mere end tusind ord. Det
skal noteres, at Compson denne gang slap nådigt for anmeldernes giftige pen. Hun
var endnu også kun 26 år, da filmen blev indspillet. Om hende blev det denne
gang bl.a. noteret: ’Betty Compson fører hovedrollen igennem med al ydre bravur’.
Nu følger atter nye Paramount-romancer spredt ud mellem øvrige film, der har
gjort succes i andre biografer, men publikum svigter igen. Man indskrænker
driften til kun at vise to sene aftenforestillinger, hvor den første starter så
sent som kl. 19.50. Kun søndag spilles allerede fra kl. 16. Den 28. januar 1926
opgives det at videreføre biografen efter seks dage med premierefilmen
”Indianernes ven”, som trods titlen og den ydre handlingsramme var endnu et
kærlighedsdrama fra samme selskab. Denne gang med Thomas Meighan og Bessie Love,
født Horton. Marott og Sommerfeldt flytter efter lukningen over i
Arena Teatret,
der åbner som nyindrettet biograf i gamle lokaler i Tivoli den 30. januar.
Central Teatret står herefter tomt nogle måneder. Biografen genåbnes af Ebba
Køhler og Mary Hennings, der har fået overført deres bevilling fra
Biografteatret på Vimmelskaftet, som var lukket den 31. marts. Der åbnes til
fuldt hus 2. påskedag, den 5. april 1926, med lystspillet ”Sheikens syv
slavinder”. I tiden herefter bliver det igen primært film overflyttet fra andre
biografer samt repremierer, der kommer til at fylde programmerne. En enkelt
premiere her og der tilflyder fortsat biografen. De efterfølgende år holder
biografen ikke længere sommerlukket.
Hennings og Køhler har ligesom den foregående ledelse svært ved rigtig at få
biografen til at blive en fornuftig forretning. Premiererne det sidste års tid
kan ikke holde sig på plakaten ret længe. Efterhånden ofte kun tre-fire dage.
Definitivt sidste premiere bliver 11. februar 1929 på ”Den store Broadway-skandale”
med Irene Rich. Man forsøger sig med nogle smarte tricks for at trække folk til.
I de sidste måneder når biografsalen at blive renoveret med nye farver og man
får indrettet hattestativ under sæderne som noget ekstra luksuriøst. Lige meget
hjælper det. Der lukkes med repremiere på ”Tropesol”, der har Evelyn Brent og
George Bancroft på plakaten. Filmen spiller sidste gang den 14. juni 1929.
Biografen nåede kun at fungere som stumfilmsbiograf og blev ikke mere end seks
år. Lokalerne bliver herefter atter indlemmet i husets avisproduktion.
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om
|
|
|
|
|
|
|
|
• Gå til Central
Teatret |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
mandag, 01 januar 2024 18:12:47 |
|
|