Biografmuseet's Mission
• Fra Bornholm til Skagen, Todd-AO er sagen: Læs om 70mm og
Cinerama med de store knivskarpe billeder og fantastiske magnetlyd
• Artikler, nyheder og billeder fra den danske biografhistorie
• Alle læsere er inviteret til at skrive deres historie om oplevelser i
de danske biografer
Skrevet og fotograferet af: Thomas
Hauerslev, Open Air korrespondent
Dato: 16.08.2010
Opdateret: 18.02.2023
Karen
Blixen's hjem, Rungstedlund, set fra den smukke have - nu med
70mm film ved søbredden. Foto Thomas Hauerslev
Karen Blixen Museet
Rungsted Strandvej 111
2960 Rungsted Kyst Fredag den 13. august 2010 var
en heldig dag for mere end 350 gæster, der så film i Rungsted i
anledning af 125 års jubilæet for Karen Blixen's fødsel. Gæsterne var mødt talstækt op i
praktisk skovtursbeklædning for at se Sidney Pollack's storfilm "Mit Afrika", der
også kunne fejre 25 års præmierejubilæum.
"Mit Afrika" blev vist som Open-Air forestilling i 70mm på et
10 meter bredt lærred på selveste Karen Blixen's egen græsplæne. Bag arrangementet stod Rungstedlundfonden, der
driver Karen Blixen Museet til dagligt. Publikum medbragte selv stole og
tæpper, så de kunne holde varmen under den 3½ time lange forestilling.
Forud for filmen var det gået flere måneder med planlægning, indhentning
af tilladelser, sponsoraftaler, billetsalg og aftaler om fremvisning af
filmen. Jeg havde på et tidligt tidspunkt snakket med Museumsinspektør
Anne Sofie Tiedemann Dal og forsigtigt spurgt ind til hvordan denne
forestilling skulle afvikles. Der var en håndfuld af muligheder, DVD,
Blu-ray, 35mm og 70mm film. Fra mit synspunkt var 70mm jo det indelysende
valg for at sikre den allerbedste kvalitet på græsplænen.
DVD og
Blu-ray var udelukket, hvis kvaliteten skulle være i top. Der er heller
ikke nogen 35mm film kopier i distribution længere, så den eneste mulighed var at
vise 70mm filmkopien, der stammer fra danmarkspremieren i februar 1986, som
distributøren UIP stadig holder i live, og tak for det.
Jeg anbefalede
Anne Sofie at kontakte Orla Nielsen, der er den eneste i Danmark, der har
udstyr og erfaring med at vise 70mm fra bagsmækken af en lastbil. Orla
har tidligere vist 70mm i DGI Byen og på Klædefabrikken i Odense, begge gange i 2000.
Annonceringen af arrangementet
forgik via løbesedler som museet delte ud, museets Facebookside og
endeligt via aviserne den 12. august, hvor en enkel annonce forkyndte
budskabet om "Mit Afrika" i Blixen's baghave.
Billetterne blev solgt via
BilletNet og kostede 85 kroner. I dagene op til denne forestilling havde
arrangørerne kikket med spænding på vejrudsigten og i det mindste håbet
på tørvejr. Dagen før havde det regnet temmeligt meget, så det grønne
græs var stadig fugtigt.
Blixen museet's cafe havde en meget travl eftermiddag med at forberede
mad til de gæster, der havde bestilt menuen denne aften. Den store grill
var kørt i stilling på terassen, og imens en skøn duft af oksekød bredte
sig i sommeraftenen, ankom gæsterne stille og roligt og fandt deres
pladser på Rungstedlund's "savanne".
Mange havde benyttet sig at muligheden
for at købe mad, og mindst lige så mange havde selv taget mad med
hjemmefra som de indtog på græsplænen. Imens publikum nød solens sidste
stråler på græsset, blev der åbnet champagne, vin og øl. Der var også
rigelige mængder af dejlig bornholmsk fadøl, vin og sodavand til at
tilfredsstille selv de mest tørstige ganer i cafeen.
Filmoperatørerne Orla
Nielsen & Jørgen Carlsen med lastbilen bag dem, hvor "Mit Afrika" i
70mm skal afvikles fra. Philips
DP75 70mm projektor, sørger for at de brede billeder vises i bedst
tænkelig kvalitet. Maskinen stod oprindeligt i Scala i Aalborg. Foto Thomas Hauerslev
Orla Nielsen og Jørgen Carlsen
fra Biffen i Aalborg ankom dagen før med højttalere, filmmaskine og 70mm
film.
Det store lærred blev leveret af Jesper Meng fra
Kinorevuen i Skørping. Jesper har stor erfaring i open-air biografdrift,
og han leverede faktisk et helt nyt lærred til denne lejlighed.
Ledninger blev trukket, højttalere placeret og lærredet blev sat op.
Filmen blev spolet op, som man kalder det, og gjort klar til visning.
Kinomaskinen blev justeret lidt op i sidste øjeblik, og så var
operatørteamet klar til at arbejde. I lyset af en MagLite blev filmen
lagt i maskinen, xenonkolben (lyskilden) blev tændt og forstærkeren var
klar til brug. Tonehovedet i maskinen var af ældre fabrikat, men kun
brugt en enkelt gang for 10 år siden i DGI Byen, så det var praktisk
talt, helt nyt og lige klar til at "hive" magnetlyden ud af den gamle
filmstrimmel.
Johanne
solgte popcorn
imens hun signalerede "Bred 70mm Film" denne aften.
Foto Thomas Hauerslev
Adskilige gæster kom forbi operatørrummet på ladet af varevognen og
spurgte interesseret til teknikken. Mange mente at det var gammel
teknik Orla havde medbragt, og at det kun eksisterede i få biografer
idag. Stor var overraskelsen, da vi fortalte dem, at det skam var helt
normalt filmfremviserudstyr, som de kunne finde i enhver dansk biograf.
Naturligvis var det lidt usædvanligt med 70mm, men dog ikke mere, end at publikum fik stillet deres nysgerrighed.
Flere gæster spurgte om de måtte sidde lige foran vognen med
filmmaskinen, og på trods af et par velmente "advarsler" om at den ville nok
ville støje lidt under filmen, sad der ganske mange.
Enkelte klagede over hvor meget transportøren støjede, og jeg må medgive
dem, at lyden af den klikkende filmstrimmel var ganske betydelig lige
foran maskinen - men det er jo betingelserne, når det foregår udendørs,
på en anelse primitiv manér som det nu er ved open-air forestillinger. Det er en anden oplevelse
at se film udendørs i forhold til at sidde trygt, konfortabelt og ikke
mindst lunt i en biograf. Open air er mere autentisk og har et "live"
præg over sig.
Line,
Bettina, Hanne og Trine omkring en lækker menu af salat, kylling og brød
samt vin fra Østrig. Foto Thomas Hauerslev
Lyskeglen fra Philips DP75 maskinen kastede sit fine lys fra den store
filmstrimmel ud igennem sommernatten. Undervejs dansede insekterne i
lyset inden det ramte lærredet i knivskarp 70mm kvalitet. Det næsten 50
år gamel Philips 110mm objektiv, som Orla anvendte denne aften,
stammer oprindeligt fra Europa Bio i Aalborg. Atter blev det brugt til
at vise store film på et stort lærred.
Imens vi alle ventede på at det skulle blive mørkt nok, greb
Catherine Lefebvre mikrofonen omkring kl 21 og bød publikum velkommen.
Hun takkede Nordea for at sponsere forestillingen, og også UIP for at
stille filmen til rådighed. Og ikke mindst fik personalet og en særlig
tak for den store arbejdsindsats med at stable projektet på benene.
Herefter fik jeg fornøjelsen af at fortælle publikum lidt om filmen og premieren i Danmark's største biograf, Imperial Bio.
Catherine
Lefebvre afsluttede introduktionen med at sige, at hun personligt ville
uddele Kleenex til alle der måtte have behov herfor i filmens tredie og
sørgelige sidste del, hvilket vakte begejstring og moro blandt publikum. Catherine havde
hentet 3 pakker Keenex fra den lokale tankstation, og placerede dem på
højttalerne. Og som Orla med et smil fortalte, at i Aalborg kaldes en køkkenrulle for en "Jysk Kleenex".
Gæsterne
Mette Winther & Helle Kjeldgaard, der begge er betaget af filmen og
skuespillerne, og ønskede at gå lidt i dybden med Blixen's kunst. Foto
Thomas Hauerslev
Klokken kvart over ni blev lyset på lærredet slukket og forestillingen gik
igang. Universal Film's logo tonede frem på lærredet, da det var nu
tilstrækkeligt mørkt til at vise filmen. Imens man kunne høre den sagte
hvislen af forbipasserende biler på Strandvejen, og en enkelt flyvemaskine
over Øresund, tonede John Barry's musik frem fra JBL højttalerne og
understøttede de fine fortekster. Lige før dagslyset forsvandt for sidste
gang denne dag, kunne flere flaksende flagermus også se på David Watkins Oscarbelønnede billeder fra Afrika.
Det store flotte 70mm billede gjorde sig meget fint på lærredet. Farverne er
stadig flotte og intense. Der er noget helt særligt over 70mm, der får
historien til at blive mere levende.
Sammen med de dybe farver vælter alle de detaljerne frem som man hverken kan se på
DVD og TV, og det gør illusionen perfekt - man ER simpelt hen på
savannen i selskab med Meryl Streep og Robert Redford.
Da filmen varer 2 timer og 40 minutter er det
nødvendigt at holde nogle pauser, for at skifte spoler, da der kun er een maskine at vise filmen på.
Orla havde valgt at holde den første pause efter ca 30 minutters spilletid -
en pause på under 4 minutter, lige lang nok til at skifte filmspole.
Derefter kørte filmen i en god time til omkring kl 23, hvorefter den "rigtige"
pause på 20 minutter fulgte. Samlet set kom denne pause ca 100 minutter inde
i filmen. Pausen blev benyttet til at re-proviantere i cafeen, strække
benene og nyde den friske og fugtige sommerluft. Ca 23:30 kørte filmen
videre i endnu en times tid.
Klokken er 21:15,
filmen er igang og de 350 gæster, nyder en rigtig 70mm klassiker. Foto Thomas Hauerslev
Efter mørkets frembrud begyndte duggen at falde og de 26 grader med høj sol
og hvide skyer tidligere på dagen, var nu afløst af 15 grader og små-fugtigt vejr. Der skulle
et godt lag tøj og dyner til for at holde varmen i de havestole som publikum
havde medbragt. Græsset var vådt af dug, og jeg kunne tydeligt lugte den
friske jordluft, og fik våde sko imens jeg gik rundt og tog billeder imens
filmen kørte. På et enkelt tidspunkt begyndte det at regne ganske lidt, men
nok til at mange dækkede sig godt til med de af Nordea sponserede regnslag.
Heldigvis var det kun en kort byge, og snart tonede den fine stjernehimmel
igen frem over publikum, og vejret forblev tørt resten af natten.
Det blev en magisk og uforglemmelig aften med god stemning
og smil. Min aften i selskab med Blixen, open-air og 70mm sluttede omkring
23:30 lige efter pausen i stjerneklart vejr. En flot og helt
unik oplevelse. Der var oven i købet flere blandt publikum, der begejstret fortalte,
at de havde set stjerneskud under filmen. Hvad mere kan man ønske sig? Orla
fortalte mig et par dage senere, at publikum afsluttede dagen med fine
klapsalver, da rulleteksterne endeligt løb over lærredet kloken halv et om natten.
Lørdag morgen pakkede Orla og Jørgen hele biografen ned, og kørte hjem til Aalborg.
Kommentarer
Dagbladenes dækning af begivenheden fra den 12. august 2010. Øverst: Berlingske Tidende. Midt: Frederiksborg Amtsavis. Nederst: Ugebladet Hørsholm.
• Hej Thomas!
Det var en helt fantastisk aften på Rungstedlund i fredags. Min
yndlingsfilm vist i Karen Blixens Have - en meget bevægende og intens
oplevelse. Dine billeder fra arrangementet viser stemningen meget flot.
Storskærmen var af en imponerende størrelse, og billede og lyd synes jeg
havde en fin kvalitet. Tak for din og dit holds medvirken til en meget
smuk aften. Jeg håber ikke, det er sidste gang man mødes i Karen Blixens
have til et filmarrangement.
De bedste hilsener
Birgit Damgaard, 16.08.2010
• Hej Thomas!
Fine glade billeder og ja en super aften bedre kunne det ikke gøres tror
jeg.
Med venlig hilsen
Trine-Lise Christiansen, 16.08.2010
• "Mit Afrika" photos are amazing! Truly you are an all-round genius!
Thanks for sharing this magic with us poor savages who do not appreciate
such civilised high-quality cinema experiences!