biografmuseet.dk
Forord | Kontakt
Din historie | Søg

BIOGRAFER
Oversigt | Pioner
København | Omegn
Nordsjælland
Vest, Midt & Syd
Bornholm
Møn & Bogø
Lolland & Falster
Fyn, Thurø, Tåsinge
Langeland & Ærø
Sydjylland | Øst
Midt-Vest | Nord

ROADSHOW
3 Falke Bio
Europa Bio
Kinopalæet
Grand Teatret
Imperial Bio
Lido | Folketeatret

7OMM FORMATET
Historie | Biografer
Film | Maskiner

FILM & SYSTEMER:
Todd-AO | Blow-Up
Ultra Panavision 70
Super Panavision 70
Super Technirama
Sovscope 70
Dimension 150
Cinerama
Omnimax
Showscan
Cinema 180
Sensurround
"Windjammer"
CinemaScope

NYHEDER

2024 | 2023 | 2022
2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016
2015 | 2014 | 2013
2012 | 2011 | 2010
2009 | 2008 | Arkiv

BIBLIOTEK
Premierer 1911-2020
Film- og Kinoteknik
Teknikkalender
Interview | Farvel
Filmfestival
Det Store Udland
Olsen Banden
Store Lærreder
 

Biografmuseet's Mission
Fra Bornholm til Skagen, Todd-AO er sagen: Læs om 70mm og Cinerama med de store knivskarpe billeder og fantastiske magnetlyd
• Artikler, nyheder og billeder fra den danske biografhistorie
• Alle læsere er inviteret til at skrive deres historie om oplevelser i de danske biografer

Indhold | Opdateret
Ris & Ros | Ansvar
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 

Besøg in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com
 

Kino-Palæet, Faaborg

Tilbage til forsiden
Skrevet af: JG, biografmuseet.dk Dato: 03.03.2023

Kino-Palæet
Østergade 52
Åbnet 31. oktober 1920
Lukket 13. april 1962

Hans Christian Rasmussen henter ligesom ved indretningen af Faaborgs første biografteater byens førende arkitekt, Frits Jørgensen, til at forestå opførslen af dette nye, moderne biografteater, som åbner søndag den 31. oktober 1920 med Pola Negri som ”Madame DuBarry”. Biografens foyer indrettes for enden af et større ejendomskompleks fra 1900, mens den nye sal bagved får plads til 290 gæster.

Ligesom den forrige biograf er facaden bygget med inspiration fra antikkens verden. Hvor der i det oprindelige teater blot var opmuret to pyntesøjler i siden, er der i det nye opstillet fire bastante søjler foran den åbne indgangsportal ind mod foyeren og venteværelset. Kino-Palæet blev kaldt smukt og stilfuldt i alle retninger, ’forbilledlig for teatre af mindre størrelse’. Man var nu altid behørigt imponeret, hver gang en ny biograf slog dørene op. Nok var halvdelen af rækkerne bænke med ryglæn uden særlige bekvemmeligheder, men på de bedre stolerækker bagved var sæderne polstret og på balkonen tog det sig ekstra mageligt ud med plyssæder, selvom det kunne være en farefuld færd at begive sig herop, da nødudgangen ved åbningen blot bestod af en jernstige.

Også i salen var søjler et gennemgående tema, her dog blot som en del af ornamenteringen, der i loftet var udført i stuk. I det høje loft sad en enorm, funklende lysekrone i midten flankeret af en række kraftige pærer hele vejen rundt. Ved prosceniet var der en lille scene til musikken med bagtæppe og grønt fortæppe i fløjl. Som rosinen i pølseenden, bagerst en lille loge med et vindue, hvor udvalgte gæster kunne følge med uden at forstyrre eller lade sig forstyrre. Der var vist også et lille vindue længere oppe med udkig fra køkkenet i direktørboligen. Rasmussen indrettede desuden viktualieforretning i et af sine nye butikslokaler ved siden af. Den gamle pølsemager kunne ikke holde sig i skindet og holdt ved næsten lige til den dag, han stillede træskoene i 1949.

• Gå til Faaborg Biografteater
• Gå til Helios Teatret, Faaborg
• Gå til INN Side Bio, Faaborg
• Gå til
Helios-Teatret (2015)

Det hele var ét stort familieforetagende; som Hans Christian Rasmussens barnebarn berettede til Ugeavisen Faaborg 100 år senere solgte mor billetter, mens faster stod for de søde sager og i pauserne drikkevarer fra en lille kaffestue, mens farfar kørte film. Hans far havde arvet bedstefaderens tekniske snilde og udviklet bedre lydanlæg end de tidlige af slagsen, man for en urimelig sum kunne leje af amerikanerne og fik med held solgt teknikken til flere øvrige biografer rundt om på Fyn. Der fandtes dog også øvrige danske alternativer. Unge Christian Rasmussen blev naturligvis piccolo og da bedstefaderen dør, opnår far Ernst bevillingen til den fortsatte drift.
 
Læs mere her:

Biografer på biografmuseet.dk

Biografer Oversigt

Danmarks 70mm og Storformat Biografer

Stoleplaner - Galle & Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne

Biografpremierer 1911 - 2020

Film- og Kinoteknik

7OMM Film og De Store Formater

Todd-AO, - det sensationelle filmsystem

Mine damer og herrer, "Dette er Cinerama"!

"Windjammer" i Cinemiracle

CinemaScope | VistaVision

Super Technirama 70 | Panacolor
Dimension 150
| Sensurround

High-Impact biografdesign
 
Kino-Palæet Faaborg efter ombygning

Jazzfilm lod til at være biografens helt store nummer, hvilket naturligvis forklarer interessen for den gode lyd. Når de blev vist, var det svært for familien at passe arbejdet, da både junior og faster gerne luskede sig op til en god plads på balkonen, mens tonerne lød ud over rummet. Dengang der var stumfilm på lærredet, sørgede familiemedlemmerne selv for musikledsagelsen på klaver og violin. Det havde man gjort lige siden man overtog den oprindelige biograf i Sundstræde, som i dag er Grønnegade.

Kort efter åbningen forbedrede Rasmussen salen yderligere ved at polstre de allerfleste stole, mens loftsbelysningen blev gjort blødere og klaveret blev til et stort flygel fra Hornung & Møller. I 1930 indkøbes nye maskiner til tonefilm. I 1947 fejrede biografen 40-års filmjubilæum i byen med en gallaforestilling, der omfattede en række af de ældste danske film fra stumfilmsårene.

I august 1958 sælger Ernst Rasmussen biografen til direktør Aaris Thisted fra Dansk Biograf Reklame. Bevillingen opslås ledig og tilfalder det stærkt kunstinteresserede bysbarn Knud Langaa-Jensen, der sammen med fruen Ruby har til sinds at opføre en helt ny biografsal, hvor kunst og film skal gå op i en højere enhed. I første omgang foranlediger han sidst i 1959 en udskiftning af filmmaskinerne og det gamle toneanlæg, så biografen i den sidste tid også kunne vise film i CinemaScope. Der var til slut 270 pladser i Kino-Palæet.

De nye Phillips-maskiner og toneanlægget fra B&O fulgte med over i den nye biograf, som åbnede den 23. april 1962 ikke langt derfra på Banegårdspladsen. Navnet blev Helios, det græske ord for sol og solguden i græsk mytologi. Helios-Teatrets logo tegnes af Langaa-Jensens gode ven, kunstneren Henry Heerup med H’et formet af to søjler med en sol tittende frem i midten. Templet består.

Kino-Palæet blev til discotek gennem tiden under mange forskellige navne som Atlantic, Palæet, Teaterhytten og sågar Kinografen. Frem til 2020 var der dansebar i salen, mens foyeren var omdannet til restaurant med facaden trukket helt ud til fortovet. Inde i salen står balkonen, prosceniet og søjleornamenteringen m.v. fortsat tilbage, som var tiden gået helt henover stedet gennem de mere end 60 år siden biografens lukning.
 
 
   

• Gå til Biografer på biografmuseet.dk | Biografer Oversigt
• Gå til København | Omegn | Nordsjælland | Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm | Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til Sydjylland | Midt-Vest | Øst | Nord
• Gå til mere om
 
 
   
   

• Gå til
Kino-Palæet, Faaborg
 
Gå: tilbage - op
Opdateret 01-01-2024