| | Hinnerup Biograf (1989) / Love Art Cinema | Tilbage til forsiden
| Skrevet af: JG, biografmuseet.dk | Dato: 24.07.2024 | Hinnerup Biograf i 1989 (rummer to pladser mere)
Hinnerup Biograf (1989) / Love Art Cinema Storegade 23
Åbnet 6. december 1989 Lukket 26. januar 1990
’Lille biograf med stort virke’ står der i en annonce for Hinnerup Biograf onsdag den 6. december 1989. Er biografen på Aadalsvej da genåbnet? Næh, derovre okser man jo rundt med kyllinger og i annoncen står der også Storegade 23, så hvad søren er den af?
Annoncen beretter lystigt om hele tre film på plakaten fra onsdag til lørdag, hvor ”Mio min Mio” vises for børnene kl. 14. Til første aftenforestilling kl. 19 optræder så Charles Laughton i ”Klokkeren fra Notre Dame” fra 1939, mens sidste forestilling kl. 21 mere nutidigt eller rettere fremtidigt advarer om ”Manden med jernnæven”, en sci-fi actionfilm fra Italien også kendt som ”Queruak”. Børn kommer billigt ind for en rund tikrone, mens voksne slipper en flad tyver.
Biografen er indrettet i et butikslokale tilhørende en villa opført i 1910. Det viser sig at være den tidligere filmfotograf Erik Thorsnæs på 60 somre, der 30 år forinden har instrueret en enkelt spillefilm, nemlig ”Over Gaden - Neden Vandet”, som står bag den splittergale biograf. Det tør vi godt skrive, han var nemlig noget af en personlighed. Tilbage i 1971 bejlede han for, at byens forsamlingshus skulle omdannes til nyt kulturcenter og senest har han ovre i Aagade 4 haft en videoskole kørende. Et par uger før den tidligere biograf drejede nøglen om, har han forestået visninger af en timelang film på Egnsarkivet klippet sammen af gamle, lokale optagelser. Han har også været engageret i børneteater, altså en herre med stort kulturelt engagement. Andetsteds på Storegade i nr. 38 driver han ydermere Dansk Kulturpromotion, som nu flytter her til nr. 23. Indenfor døren til højre opsættes et par spilleautomater i vindfanget, mens salen strækker sig langs venstre kombineret med et dagåbent kontor, der skal fungere som servicekiosk velsagtens for alle de horder af turister, der måtte vælte ned gennem Storegade særligt her i december måned.
En tegning angiver plads til 28 tilskuere, men et fotografi af salen med Groucho Marx, nej undskyld, det er jo den glade direktør Thorsnæs himself, viser en lidt anden opstilling af de fire rækker og 30 pladser. Lærredet bag vinduet mod gaden er udstyret med fortæppe (angiveligt sponseret af EF i dettes mønster, han var helt tosset med det europæiske fællesskab), mens væggen modsat kontoret er nydeligt dekoreret med et lille værk udi malerkunst.
Filmene kommer fra Alliance Film, som åbenbart er det eneste selskab, han umiddelbart kan få i tale og alle andre har han det tydeligvis også svært med, når det kommer til det store spørgsmål om kolde kontanter. Kærlighed var måske det, der skulle til? Til en begyndelse inviterer han til gratis julefest for alle enlige med film, musik og sang.
Nytårsnat tager Thorsnæs hul på 1990’erne med endnu et sælsomt tiltag, da han fra kl. 01.30 viser et potpourri bestående af bl.a. ”Når enden er go’” instrueret af Sven Methling, foruden der midt i januar planlægges en betragtelig festival, hvor omtrent hele den danske films historie skal være repræsenteret. Den ser vi nu ikke meget til.
Enden var nær, men bliver næppe helt go’ for den halvskøre biografdirektør, der gør alt af et godt hjerte. Først får den lige én til ud på overdrevet i januar, da avisspalterne i stedet for en myriade af 50’er-film om den danske pløjemark reklamerer for Love Art Cinema, der muligvis kunne have fået et specifikt publikum i tale, hvis nogen i begejstringens rus glemte at orientere sig nærmere på repertoireplanen. Fra 18. januar og ni dage frem vises nemlig den gamle, svenske hyggespreder ”Landevejskroen” sikkert uden licens, hvor Edvard Persson parres med Gérard Depardieu i ”Hjælp - vi flygter” som aftenens andet stik.
Sidstnævnte program tager Thorsnæs helt bogstaveligt, da både kommunen og Det Danske Filminstitut nægter at støtte projektet økonomisk. Hvor Thorsnæs et års tid forinden havde taget den på knallert ned gennem Europa til Portugal og bl.a. sovet i papkasser sammen med de hjemløse i Paris, går turen nu den modsatte vej op til Bjerringbro med filmapparatet i slæbetov, hvor han tror, han skal overtage den netop nedlagte biograf af den tidligere lejer, men har vist glemt at læse kontrakten igennem og står nu med et gevaldigt problem i forhold til bygningens ejer. Alt det papirnusseri… altid til besvær. Der var ikke mere kærlighed at give i Hinnerup og slet ingen i Bjerringbro at få, men det er så en helt anden røverhistorie.
Kedsommeligt postscriptum: Biografen bliver i sommeren 1990 til pizzeria og i 2004 bygget om til beboelse. | Læs mere her:
Hinnerup Biograf (1989) / Love Art Cinema
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle & Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer 1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer, "Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i Cinemiracle
CinemaScope | VistaVision Super Technirama 70 | Panacolor Dimension 150 | Sensurround
High-Impact biografdesign | | | | | • Gå til Biografer på biografmuseet.dk | Biografer Oversigt • Gå til København | Omegn | Nordsjælland | Vest, Midt & Syd • Gå til Bornholm | Møn, Bogø, Lolland & Falster • Gå til Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø • Gå til Sydjylland | Midt-Vest | Øst | Nord • Gå til mere om Hinnerup Biograf (1918) / Biografen Hinnerup | | | | | | • Gå til Hinnerup Biograf (1989) / Love Art Cinema | | Gå: tilbage - op Opdateret 26-07-2024 | | |