| | Vraa Biografteater / Vraa Biograf | Tilbage til forsiden
| Skrevet af: JG, biografmuseet.dk | Dato: 01.05.2025 | Vraa Biografteater / Vraa Biograf Nygade 1-3
Åbnet 1907 Lukket 11. juli 1948
Filmeventyret i Vrå begynder i det store afholdshotel på Nygade omkring hjørnet af Jernbanegade, hvor to sale ligger ovenpå hinanden langs sidstnævnte med den lille i stuen og storebror ovenpå. Bygningen var betydeligt mindre men allerede i tre etager med kvistværelser, da den i 1872 blev indviet som købmandsgård for senere at blive udvidet til dens nuværende form i 1905 som byens nye afholdshjem med brugsforening yderst til højre på Nygade.
Forestillingerne placeres fra 1907 i den lille sal, der siden forkortes, da endestykket indrettes som beboelse. I begyndelsen sker det kun sporadisk, men da også den større dansesal tages i brug i april 1909 endda med hele seks daglige forestillinger på markedsdage, forsøges det at bringe biografteatret op til tidens standard, som det blev formuleret. I september 1909 ansættes fx nyt personale til at betjene maskineriet.
Blot nogle måneder senere lukker afholdsvært Christian Mortensen sin biograf for selv at genåbne et år senere i november 1910, hvor filmene er blevet længere og mere attraktive for et større publikum, selvom han til start atter placerer dem i den lille med plads til omkring 180 gæster. Der spilles herefter kontinuerligt tre dage om ugen og snart tager den store sal over med cirka 270 pladser.
I 1920 drives hotellet som aktieselskab med Christian Thomsen som bevillingshaver til biografen, der først på året får installeret nye maskiner. En anden omstændighed er udgangsforholdene fra oven, hvor salen pr. 1. oktober kræves lukket af brandmyndighederne, som har stillet skarpt på manglen af samme heroppe fra højderne, hvor fx Carl Th. Dreyers ”Blade af Satans Bog” i august har været en kolossal succes. En løsning, forklarer Thomsen, kan være at flytte biografen over i teatersalen på den anden side i Poulsens Hotel, hvilket allerede er en realitet få dage senere.
To uger efter er der indkaldt til generalforsamling for at tage stilling til afholdshotellets videre drift. Ny hotelvært Skødt Jensen ansøger sammen med hotellets bestyrelse sognerådet om at overtage biografbevillingen, hvilket man ikke har noget at indvende imod, såfremt Thomsen altså vil afstå, hvorved biografen returnerer til sit barndomshjem. Hurtigt påføres gavlen en nødudgangsdør med trappe ned til gården. Da således også myndighederne er tilfredsstillet, genoptager afholdshotellet sine forestillinger midt i november efter en måned i eksil.
I april 1932 udskiftes maskinerne til at fungere med tonefilm og i februar 1935 får hotelejer Severin Christensen bevillingen overdraget. Efter et lystigt årti er julen 1939 herlig som nogen med ”Nøddebo Præstegaard” på plakaten 2. juledag både kl. 16, 19 og 21.
Den 6. maj 1940 får ny hotelforpagter Jens Søndergaard bevilling gældende for en fem-årig periode, hvilket som bekendt kommer til at passe som fod i hose med resten af krigen. Biografen var i øvrigt netop genåbnet fire dage forinden med Charles Bickford i ”G-Men arbejder”. ’Salen har i den senere tid været benyttet til andet formaal’, lyder det videre i en lettere overfladisk tone men også, at ’nu har biografen faaet løfte om uforstyrret drift i fremtiden, idet der i paakommende tilfælde i stedet vil blive gjort brug af skolens gymnastiksal’.
Biografen var med andre ord selv blevet invaderet de fire uger forinden, hvor en tjekkisk film med titlen ”Den hvide pest” havde været næstsidste på plakaten. En meget interessant sag, der i hjemlandet havde haft julepremiere i 1937 altså ti måneder før Tysklands annektering af Sudeterlandet omhandlende en smitsom spedalskhedslignende sygdom, der under krigsførelse laver stor ravage. Akkurat efter invasionen kom så ”Nordhavets mænd”, hvor stolte Lau Lauritzen går ombord på et skib mod Grønland. Det indtrængende folk holdt i øvrigt ord – og nøjedes med at lave rav i den ovre på Poulsens Hotel.
Efter krigen er det Søndergaards hensigt at opføre en ny biograf, men skæver atter til den anden side, hvor Poulsen som antydet er kommet ud af krigen efter nogle svære år. Hvorfor ikke bare købe halvdelen og flytte biografen derover? Allerede i oktober 1947 møder direktøren op hos sognerådet sammen med arkitekten og tegninger til en nyindrettet sal. Sidste forestilling på afholdshotellet bliver da ”My Name is Petersen” den 11. juli 1948. Her er det Poul Reichhardts tur til at drage mod vest, hvor det forekommer praktisk at tale engelsk, mens biografen omvendt drager nogle meter mod øst uden derover at lægge ud med noget russisk, som hvad titler angår ellers havde været i høj kurs. Dansk skal det være!
Afholdshotellet forblev populært og fortsatte med at sprede glæde ikke mindst, da det i januar 1969 skifter navn til Grand Hotel. I oktober samme år udvikler røg i køkkenet sig midt om natten til en storbrand, der fortærer hotellets selskabslokaler, mens der heldigvis ikke overnattede andre end hotelkarlen samt hotelejeren og hans forlovede, der opdagede ilden, da de kom hjem fra en tur til Aalborg. Ilden spredte sig også til en manufakturhandel ved siden af. En omfattende restaurering af Restaurant Landsbyen ovenpå var ellers netop tilendebragt, hvor kun værtsparrets lejlighed slap nogenlunde fra branden. Taget ovenpå salen var tilmed i fare for at styrte sammen.
Efterfølgende bliver hotellet sågar genopført til omtrent samme udseende og genåbnet elleve måneder senere, hvor det igen går hedt for sig, da salen nu underholder med striptease. Det skabte en vældig ballade, hvor stedet gik konkurs og stod tomt indtil december 1977, hvor kommunen efter opkøb flere år forinden beslutter at rive hele det gamle hotel ned til grunden. Bygningen henstår efterhånden allerede som en ruin med mange smadrede ruder. Efter nøje overvejelse når man nogle måneder senere frem til, at man vil redde den gamle hovedbygning, der bygges om til lejligheder, mens salsfløjen fjernes. | Læs mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle & Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer 1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
Stumfilm, Tonefilm og nye Systemer
7OMM, Storformat, Film- og Lydsystemer
Historien om 70mm og De Store Formater
• CinemaScope | Widescreen • VistaVision | Todd-AO
• "Windjammer" i Cinemiracle • "Dette er Cinerama"! • Vises "i Sensurround"
High-Impact biografdesign | | | | | • Gå til Biografer på biografmuseet.dk | Biografer Oversigt • Gå til København | Omegn | Nordsjælland | Vest, Midt & Syd • Gå til Bornholm | Møn, Bogø, Lolland & Falster • Gå til Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø • Gå til Sydjylland | Midt-Vest | Øst | Nord • Gå til mere om Vraa Biograf / Vrå Bio | Vrå-Biffen | | | | | | • Gå til Vraa Biografteater / Vraa Biograf | | Gå: tilbage - op Opdateret 08-04-2025 | | |